Ik zou zeggen zodra een voldoende deel van ouderen (70+ vooral) en zorgmedewerkers is gevaccineerd dat alles 'gewoon' open kan. Dat zou immers een groot deel van de druk op de zorg weg moeten nemen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ondernemers er echt op zitten te wachten om die papierwinkel bij te gaan houden. Als ze dat gaan doen en er beleid op komt, gegarandeerd dat er handhaving op komt. Dan moeten ondernemers dus gaan registreren wie er op welk moment binnen zijn geweest en of ze wel of niet gevaccineerd waren.
Ook al kan het idee werken, de uitvoering ervan zal (verwacht ik) weer half half gedaan worden, waardoor ondernemers er vooral pijn van zullen hebben.
Het is dan ook beter om niet de ondernemer maar de bezoeker te controleren en deze flink te bestraffen bij een dergelijke vorm van fraude.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ondernemers er echt op zitten te wachten om die papierwinkel bij te gaan houden. Als ze dat gaan doen en er beleid op komt, gegarandeerd dat er handhaving op komt. Dan moeten ondernemers dus gaan registreren wie er op welk moment binnen zijn geweest en of ze wel of niet gevaccineerd waren.
Ook al kan het idee werken, de uitvoering ervan zal (verwacht ik) weer half half gedaan worden, waardoor ondernemers er vooral pijn van zullen hebben.
Die database komt er sowieso, ongeacht of je wel of niet zo'n vaccinatiebewijs krijgt. En volgens mij is wel duidelijk dat zo'n bewijssysteem er sowieso gaat komen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:02 schreef Vliegbaard het volgende:
Daarmee moet je een database opbouwen waar iedere halve hacker dan zo toegang toe heeft.
Zo zal het imo ook gewoon gaan. Tegen die tijd zitten we weer ver in de lente en neemt de zorg druk af want gevaccineerd en het weer spelen mee. Er zou dan geen enkele grondslag zijn om nog steeds aan beperkende maatregelen vast te blijven houden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik zou zeggen zodra een voldoende deel van ouderen (70+ vooral) en zorgmedewerkers is gevaccineerd dat alles 'gewoon' open kan. Dat zou immers een groot deel van de druk op de zorg weg moeten nemen.
De eigenschappen van de 5 belangrijkste vaccins (inclusief logistiek) stonden in de zomer al in de krant. Rekening houdend met overlap hadden we aan 3 scenario's genoeg gehad. Ik snap het echt niet. Zeker zoiets als IT had al uitgewerkt kunnen worden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hoezo 'beide'? Dit zijn maar twee voorbeelden. Er zijn nog 10 potentiële scenario's te noemen. Hadden we dan een dozijn ict-netwerken moeten ontwikkelen?
En de huisartsen zijn gewoon klaar hoor (mits er een toegankelijk vaccin komt), dat heb ik je gisteren ook al gezegd.
Jij kent Nederland ook. Waar de supermarkt moet vragen om ID van een 16 jarige en de supermarkt een boete kan krijgen. Gegarandeerd dat dat ook hier gaat gelden. Kijk maar naar de huidige regels. Persoon kan een boete van 95 euro krijgen, maar een ondernemer 4000.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is dan ook beter om niet de ondernemer maar de bezoeker te controleren en deze flink te bestraffen bij een dergelijke vorm van fraude.
Weekje vroeger of later is leuk voor de bühne maar in principe zal er zo goed als geen verschil zitten tussen de Europese landen, juist omdat er naar ratio ingekocht en verdeeld is. Uiteindelijk zal het redelijk gelijklopen. Heeft de EU toch nog iets voor elkaar gekregen ondanks alle samenwerkingssabotage van de afzonderlijke landen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:04 schreef Kyran het volgende:
Dat wij in Nederland (iets) later beginnen met vaccineren zie ik niet als een probleem. Vergelijken met UK is eigenlijk zinloos, want die hebben de bochten afgesneden en dan moeten wij niet willen. Dat zorgt alleen maar voor meer vraagtekens en minder draagvlak voor de vaccins. Dat heeft de Jonge dus prima gedaan.
Dat wij in Nederland flexibel willen zijn qua welke vaccin waar ingezet gaat/kan worden is ook dikke prima. Weg met minste weerstand kiezen is heel goed. Snel, effectief en efficiënt proberen te werken. Gebruik maken van de GGD, huisartsen, bedrijfsartsen om druk te verdelen is ook prima en ook dit is goed bedacht.
Probleem zit een beetje in de uitvoering en,zoals vaak, in ICT deel. Er is werkelijk geen enkel excuus te bedenken dat er niet al weken of zelfs maanden lang een registratie- en oproepsysteem klaarstaat.
Ook snap ik niet dat je roept dat je flexibel wil zijn, terwijl je infrastructuur absoluut niet flexibel is. Nogmaals, ik vind het flexibel zijn een prima idee, maar dan moet je wel voorbereid zijn.
hij duikt nu zelfs met Pfizer ( ja maar grootverpakkingen en toen moesten de plannen gewijzigd worden ) en de EMA ( vervroegd goedkeuren )quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
de Jonge staat op dit moment symbool voor alles wat kut gaat, ook al is het niet zijn verantwoordelijkheid. Hij doet er zelf goed aan mee om vooral joviaal in beeld te willen komen met een kerstboodschap, gezellig gitaar spelen bij Jinek en ga zo maar door, terwijl mensen van hem verwachten de zaken te regelen. Als de schijn er dan is dat zaakjes niet geregeld zijn, maar de minister in een talkshow gezellig gaat zitten doen, krijgen mensen twijfels. Mijn ouders zeiden altijd: Je gaat spelen wanneer je klaar bent met je huiswerk.
Dat geldt hier ook een beetje. Hetgene waar ik me het meest aan stoor bij de Jonge is het duiken voor verantwoordelijkheden. Als er iets is wat niet geregeld is gooit ie tijdens een debat in de tweede kamer de GGD, RIVM of wie dan ook voor de bus en zegt ie: "Ja, dat heb ik ze gevraagd, dus zij hadden het moeten regelen"
Het zal mij echt totaal niet interesseren of we 4 januari, 5 januari of 18 januari beginnen, als het maar goed gedaan wordt. Op het moment dat hem vragen gesteld worden of we er klaar voor zijn is het antwoord eerst Ja.
bij een volgende vraag die daarop voortkomt is het antwoord dan Nee, waardoor je ook twijfelt aan de eerste ja.
We zitten in een hele grote crisis. Dan wil je een leider die die crisis bezweert, onduidelijkheid wegneemt, beleid uitstippelt en gewoon zegt: Dit is wat we gaan doen. Dat is niet wat de Jonge doet.
Niet alles wat hij doet is kut natuurlijk, maar in deze ziet hij vooral problemen, ik mis een houding van 'we gaan het regelen'. Ze krijgen dit jaar 10.000 vaccins. Dat is echt niet zoveel. Rij die dingen naar 40 verpleeghuizen en vaccineer de mensen daar. Hou het wat mij betreft bij in een excel totdat de database klaar is. Hij loopt nu oa moeilijk te doen over eventuele bijwerkingen bij zwangere vrouwen. Die zul je bijzonder weinig tegen komen onder de bewoners van verzorgingstehuizen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gelukkig staat men hier wel open voor argumenten die niet meegaan in het 'alles wat De Jonge doet is kut'-frame.
Niks aan deze crisis was nog gemakkelijk en eenduidig, dus ik verwacht dat we nog wel een tijdje in deze modus blijven hangen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
De opmerking die telkens gemaakt werd door de Jonge is dat de IT klaar is, maar de koppelingen nog niet. De koppeling waar hier specifiek over gesproken wordt is een koppeling met systemen van de huisartsen, en huisartsen willen die gegevens op dit moment niet delen vanwege medisch beroepsgeheim.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De eigenschappen van de 5 belangrijkste vaccins (inclusief logistiek) stonden in de zomer al in de krant. Rekening houdend met overlap hadden we aan 3 scenario's genoeg gehad. Ik snap het echt niet. Zeker zoiets als IT had al uitgewerkt kunnen worden.
Dat heeft dan ook met proportionaliteit te maken. Een horecazaak een boete van 95 euro geven schrikt niet af. Een persoon een boete van 4000 euro geven is disproportioneel (zelfs 400 was al te veel volgens velen).quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:05 schreef chratnox het volgende:
Persoon kan een boete van 95 euro krijgen, maar een ondernemer 4000.
Dat zijn politieke keuzes inderdaad.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Jij kent Nederland ook. Waar de supermarkt moet vragen om ID van een 16 jarige en de supermarkt een boete kan krijgen. Gegarandeerd dat dat ook hier gaat gelden. Kijk maar naar de huidige regels. Persoon kan een boete van 95 euro krijgen, maar een ondernemer 4000.
iedereen weet dat de ICT een groot probleem is bij de overheid en dan ga je de GGD een MAAND van tevoren vragen om de systemen aan te passen, de koppelingen te regelen en ook nog alle disputen wat betreft data eromheen even te regelen ( wat normaal al jaren duurt )quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:04 schreef Kyran het volgende:
Dat wij in Nederland (iets) later beginnen met vaccineren zie ik niet als een probleem. Vergelijken met UK is eigenlijk zinloos, want die hebben de bochten afgesneden en dan moeten wij niet willen. Dat zorgt alleen maar voor meer vraagtekens en minder draagvlak voor de vaccins. Dat heeft de Jonge dus prima gedaan.
Dat wij in Nederland flexibel willen zijn qua welke vaccin waar ingezet gaat/kan worden is ook dikke prima. Weg met minste weerstand kiezen is heel goed. Snel, effectief en efficiënt proberen te werken. Gebruik maken van de GGD, huisartsen, bedrijfsartsen om druk te verdelen is ook prima en ook dit is goed bedacht.
Probleem zit een beetje in de uitvoering en,zoals vaak, in ICT deel. Er is werkelijk geen enkel excuus te bedenken dat er niet al weken of zelfs maanden lang een registratie- en oproepsysteem klaarstaat.
Ook snap ik niet dat je roept dat je flexibel wil zijn, terwijl je infrastructuur absoluut niet flexibel is. Nogmaals, ik vind het flexibel zijn een prima idee, maar dan moet je wel voorbereid zijn.
Het is echt niet dat alles van de Jonge doet kut is, maar dat de overheid meerdere steken heeft laten vallen is wat mij betreft een feit. Alle respect voor users die denken dat het wel meevalt of dat het niet zo is, maar andersom moet het ook zo zijn.
Het valt me tegen dat er nog geen kwalitatieve landelijke krant is die dit al uitgezocht heeft.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:07 schreef chratnox het volgende:
De opmerking die telkens gemaakt werd door de Jonge is dat de IT klaar is, maar de koppelingen nog niet. De koppeling waar hier specifiek over gesproken wordt is een koppeling met systemen van de huisartsen, en huisartsen willen die gegevens op dit moment niet delen vanwege medisch beroepsgeheim.
En beide zijn belangrijk. We hebben mensen nodig die goede ideeën bedenken en we hebben mensen nodig die die ideeën toetsen aan haalbaarheid. Binnen een bedrijf zijn die mensen ook ontzettend waardevol, want die hebben vaak de "pijn" van het introduceren van een nieuw systeem al ervaren, komt vaak dichter bij de realiteit.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niks aan deze crisis was nog gemakkelijk en eenduidig, dus ik verwacht dat we nog wel een tijdje in deze modus blijven hangen.
Het is bovendien altijd heel gemakkelijk om van alles te bedenken, en heel goed om te zien welke gaten daarin te schieten zijn.
Dat kun je je dus afvragen. Want uit bijvoorbeeld dit bericht blijkt dat 75+ in ieder geval niet zo'n enorme druk op de zorg uitoefenen:quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik zou zeggen zodra een voldoende deel van ouderen (70+ vooral) en zorgmedewerkers is gevaccineerd dat alles 'gewoon' open kan. Dat zou immers een groot deel van de druk op de zorg weg moeten nemen.
quote:'IC's werden ontlast doordat oudere coronapatiënten thuis stierven'
In de eerste golf stierven ten minste 1566 oudere en kwetsbare coronapatiënten thuis onder begeleiding van hun huisarts. Dat schrijft NRC op basis van een studie door het Consortium Onderzoek Huisartsgeneeskunde. Volgens de krant is mede daardoor het zwarte scenario voorkomen, waarbij volle ziekenhuizen patiënten hadden moeten wegsturen.
Sommige huisartsen vroegen hun patiënten of zij op de IC wilden worden opgenomen, mocht dat nodig zijn. IC-voorman Diederik Gommers zegt tegen NRC dat dat de IC's veel werk heeft gescheeld. "Dat praten met oudere patiënten vooraf had altijd al moeten gebeuren maar nu gebeurde het echt, onder druk van de omstandigheden. We hadden misschien te weinig IC-bedden gehad als alle 75-plus-coronapatiënten ook waren gekomen." Gemiddeld zijn ouderen minder goed bestand tegen een IC-opname dan jongeren.
Mee eens maar een moraal booster was leuk geweest plus voor de verpleeghuisbewoners maakt het wel veel uit als de verpleegsters niet meer ziek worden. In onze organisatie zijn er bijna complete afdelingen gestorven.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het enige dat van belang is, is het moment dat je echt grootschalig kunt gaan vaccineren. Die eerste paar duizend zijn leuk voor die mensen, maar heeft op het grotere geheel nauwelijks invloed.
En hoe gaat dat in het buitenland dan? Het is makkelijk om te wijzen naar andere landen en wanneer zij beginnen, maar wie zegt dat zij dit soort dingen wel op orde hebben?quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
iedereen weet dat de ICT een groot probleem is bij de overheid en dan ga je de GGD een MAAND van tevoren vragen om de systemen aan te passen, de koppelingen te regelen en ook nog alle disputen wat betreft data eromheen even te regelen ( wat normaal al jaren duurt )
quote:Tens of thousands of doctors and nurses have volunteered but some regions still lack medical personnel to administer the vaccine.
Each state has its own plans: Bavaria, for instance, aims to have 99 vaccination centers with a capacity to vaccinate 30,000 people per day.
Interpreters and security staff will also be required. "It is completely unrealistic to assume that the Berlin police has the capacity to guard the six vaccination centers around the clock," warns Berlin police union press spokesman Benjamin Jendro. Private security firms will have to take over, he suggests.
Some politicians worry that the government may have set the bar too high and may not be able to fulfill expectations.
quote:Health Minister Spahn had announced that by mid-December the infrastructure for the mass vaccination effort would be in place. Now, he may have to eat his words. A lot has been set up, but many cities, including the capital, are reporting delays.
The adjacent state of Brandenburg says its 11 vaccination centers won't be ready before January. While urban areas are all set to go, organizing vaccinations for sparsely populated rural areas is a different matter — this won't be possible before mid-January, according to the government of the southwestern state of Baden-Württemberg.
Eens, voor een groot deel.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
En beide zijn belangrijk. We hebben mensen nodig die goede ideeën bedenken en we hebben mensen nodig die die ideeën toetsen aan haalbaarheid. Binnen een bedrijf zijn die mensen ook ontzettend waardevol, want die hebben vaak de "pijn" van het introduceren van een nieuw systeem al ervaren, komt vaak dichter bij de realiteit.
Puur afschieten om het afschieten zie ik ook niet zitten, en ik kan prima wat dingen bedenken die zouden kunnen werken hier. Het punt is, willen we het? Een systeem introduceren voor iets wat we eigenlijk niet willen (laten zien dat je gevaccineerd bent), waarom zouden we dat moeten verdedigen?
Als het systeem er sowieso gaat komen sta ik vooraan om mee te werken om het te verbeteren als ik de kans krijg, maar tot die tijd zal ik het idee "we moeten iets hebben om te laten zien dat iemand gevaccineerd is" afschieten als een slecht idee.
Freediepeeple?quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:15 schreef heywoodu het volgende:
Demonstratie op Schiphol
Is me alleen nog niet duidelijk of het aan COVID-19 gerelateerd is
Extinction Rebellion zo te zien, gaat dus vooral om klimaat.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:15 schreef heywoodu het volgende:
Demonstratie op Schiphol
Extinction Rebellion, toch? Stond al een tijdje op de planning, las ik.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:15 schreef heywoodu het volgende:
Demonstratie op Schiphol
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |