abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196798632
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:06 schreef maan_man het volgende:
Waar men in Nederland nog spreek over voordelen voor gevaccineerden, maakt het hooggerechtshof in Brazilië de weg vrij voor het opleggen van boetes en andere straffen aan mensen die zich niet laten vaccineren:
[..]

Oei. Ja dat moet je niet willen. Ik vind het wel lastig hoor. Stel dat de maatschappij helemaal niet meer open kan omdat er een deel is dat zich niet wil laten vaccineren. Dat is ook echt wel een issue.

Maarja aan de andere kant, iedereen moet die keus zelf kunnen maken. Heel lastig en gevaarlijk dit.
pi_196798648
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:13 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik beredeneerde het nu even vanuit leisure activiteiten die nu beperkt zijn en vervolgens beschikbaar worden voor gevaccineerden.

En daar zijn we het dan gewoon over oneens. Het verandert niet mijn levensgeluk als een ander iets eerder mag.
Ik mocht en mag het dan nog steeds niet, ongeacht die ander. Mijn levensgeluk hangt niet af van een ander.

Maar zoals ik net al zei; als dat blijkbaar voor een meerderheid anders is dan moet je daar iets mee. Prima, gaan we allemaal mensen nutteloos langer laten wachten, als dat de rest gelukkiger maakt.
Ik denk dat die leisure activiteiten ook na vaccinatie nog niet doorgaan. Als je dat artikel van CNN van net ziet en de berichten van de afgelopen weken weten ze niet of je wel of niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Je zou het nog steeds op kunnen lopen en kunnen verspreiden theoretisch. Daar sta je dan, allemaal gevaccineerd maar wel de bron van een nieuwe uitbraak onder mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:15:52 #53
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196798655
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:06 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Wie zegt dat je er geen nadeel van ondervindt? Ook na vaccinatie zou iemand besmet kunnen raken en corona verspreiden.
[..]

https://edition.cnn.com/2(...)-wellness/index.html

Denk dat weinig mensen zitten te wachten op een nieuwe lockdown omdat Annie en Klaas lekker naar de bingo gingen.
Als dat zo is dan moet je überhaupt geen toegangspaspoort gebruiken en gewoon wachten tot er voldoende dekkingsgraad is.

Toch begreep ik dat de kans op besmetting vele malen lager is en dus ook zorgt voor een lagere R en dus een uitstervend virus. Er zullen nog steeds mensen besmet raken, maar dat is ook met een dekkingsgraad van 100%.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196798659
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:14 schreef DireStraits7 het volgende:
Unpopular opinion: ik vond dat De Jonge een prima verhaal had in de Kamer vannacht (ik heb alleen de eerste termijn geluisterd).

Uiteindelijk heeft Nederland er niet voor gekozen om zoals in andere landen vroegtijdig symbolisch te gaan prikken (ook na advies van het RIVM en de GGD), maar door zorgvuldig te werk te gaan. Dat zou het burgervertrouwen en daarmee de vaccinatiegraad omhoog halen. In Frankrijk is bv. slechts 59% bereid zich te laten vaccineren. In Nederland zitten we toch wel 10 procentpunten hoger.

Zoals gezegd: de ultieme test voor een succesvol beleid is niet de startdatum, maar de uiteindelijke vaccinatiedekking.
Maar is het in alle landen symbolisch. Belgie wel zo lijkt het. Maar ik heb het idee dat onze Duitsers er om 11 januari al honderduizenden/miljoenen hebben gevacccineerd.
pi_196798661
quote:
Unpopular opinion: ik vond dat De Jonge een prima verhaal had in de Kamer vannacht (ik heb alleen de eerste termijn geluisterd).

Uiteindelijk heeft Nederland er niet voor gekozen om zoals in andere landen vroegtijdig symbolisch te gaan prikken (ook na advies van het RIVM en de GGD), maar door zorgvuldig te werk te gaan. Dat zou het burgervertrouwen en daarmee de vaccinatiegraad omhoog halen. In Frankrijk is bv. slechts 59% bereid zich te laten vaccineren. In Nederland zitten we toch wel 10 procentpunten hoger.

Zoals gezegd: de ultieme test voor een succesvol beleid is niet de startdatum, maar de uiteindelijke vaccinatiedekking.
Eerste termijn vond ik ook oké, tweede termijn was beschamend. Zuchten, boos worden, drogredeneringen, wijzen naar de voorzitter als ie ergens geen antwoord op had. Antwoorden geven in de zin van: "Ja leuk hè?" en "Heb ik al beantwoord, hebben we niets beters te doen?"

Ik vond de tweede termijn minister onwaardig. Ik zat eigenlijk te wachten tot het moment dat de kamer klaar was en ter plekke zei: We hebben nog een motie toe te voegen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2020 10:17:35 ]
pi_196798675
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 09:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Beetje graven. Het NOS artikel verwijst naar een onderzoek van onder andere TU delft. Op de site van TU Delft kun je de publicatie vinden: https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-studies/vaccinatiebeleid/

Daar kun je het hele rapport downloaden, dat is deze link: https://d1rkab7tlqy5f1.cl(...)vaccinatiebeleid.pdf
quote:
Het keuze-experiment biedt ook informatie over de manier waarop Nederlanders effecten van de beleidsopties tegen elkaar afwegen. Dit kan als input worden gebruikt voor maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) voor coronabeleid. Zo blijkt dat respondenten bereid zijn om een belastingverhoging van 0,13 cent per huishouden te accepteren om één sterfgeval als gevolg van het coronavirus te voorkomen. Wanneer we uitgaan van 8 miljoen belastingbetalende huishoudens dan komen we uit op een totale betalingsbereidheid van de Nederlandse bevolking van 1 miljoen euro om één sterfgeval te voorkomen.
Dit geintje kost ons 100+ miljard, dus dat zou betekenen dat we 100.000 doden voorkomen moeten hebben om aan deze 'regel' te voldoen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:18:08 #57
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196798676
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk dat die leisure activiteiten ook na vaccinatie nog niet doorgaan. Als je dat artikel van CNN van net ziet en de berichten van de afgelopen weken weten ze niet of je wel of niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Je zou het nog steeds op kunnen lopen en kunnen verspreiden theoretisch. Daar sta je dan, allemaal gevaccineerd maar wel de bron van een nieuwe uitbraak onder mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn.
Ligt eraan in hoeverre de besmettelijkheid afneemt in een groep gevaccineerden, en wat op dat moment de cijfers zijn.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_196798677
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als dat zo is dan moet je überhaupt geen toegangspaspoort gebruiken en gewoon wachten tot er voldoende dekkingsgraad is.

Toch begreep ik dat de kans op besmetting vele malen lager is en dus ook zorgt voor een lagere R en dus een uitstervend virus. Er zullen nog steeds mensen besmet raken, maar dat is ook met een dekkingsgraad van 100%.
Als je niet ziek wordt, zul je minder hoesten en zal je het dus minder snel overdragen. Maar goed, dan kan het nog steeds met praten, zingen en lichamelijk contact. Maar aan de andere kant, als je niet ziek wordt, blijf je ook niet thuis.

Dit gaat echt nog wat worden hoor.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:18:51 #59
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196798687
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Dit geintje kost ons 100+ miljard, dus dat zou betekenen dat we 100.000 doden voorkomen moeten hebben om aan deze 'regel' te voldoen?
Klopt ook wel een beetje denk ik.
Antifa
pi_196798689
quote:

Neemt natuurlijk niet weg dat we 10 maanden voorbereidingstijd hebben gehad om "klaar te staan", plan a,b,c,d,e,f moeten dan al de revue gepasseerd zijn.
2 voor 12 nog niet klaar zijn, omdat je ICT hapert, je achterban niet op de hoogte is, of alle vormen bij elkaar is natuurlijk gewoon niet goed te praten.

Dat je nu beter een week langer kunt wachten omdat de randvoorwaarden (nog) niet goed (genoeg) zijn is een hele andere discussie, die los zou moeten staan van het falen in de voorbereidende fase.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196798691
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Jep. En volgens mij werd er al in maart gezegd dat zelfs als je alles vrij gaf je richting de 50.000 tot 70.000 doden ging, dus dat alleen al haal je niet.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:19:26 #62
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196798694
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Eerste termijn vond ik ook oké, tweede termijn was beschamend. Zuchten, boos worden, drogredeneringen, wijzen naar de voorzitter als ie ergens geen antwoord op had. Antwoorden geven in de zin van: "Ja leuk hè?" en "Heb ik al beantwoord, hebben we niets beters te doen?"

Ik vond de tweede termijn minister onwaardig. Ik zat eigenlijk te wachten tot het moment dat de kamer klaar was en ter plekke zei: We hebben nog een motie toe te voegen.
Hugo raakt een beetje aan het einde van zijn latijn zoals hij oogt. Zowel fysiek als mentaal.

Verstandig van het CDA om hem zijn lijsttrekkerschap op te laten geven denk ik :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_196798699
Dus mijn zoontje zou de 1e week van januari beginnen met school. Krijgen we nu een mailtje dat hij vanaf 04-01-20 via teams aan kan schuiven om zo corona proof naar school te gaan. Wat verwacht je van een kind van 4 en teams? Ik weet niet hoe de gemiddelde 4 jarige zijn dag doorbrengt maar achter een scherm van een tablet of pc zitten doet hij niet.... Dus we slaan het begin van de school maar over.
pi_196798703
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Als je niet ziek wordt, zul je minder hoesten en zal je het dus minder snel overdragen. Maar goed, dan kan het nog steeds met praten, zingen en lichamelijk contact. Maar aan de andere kant, als je niet ziek wordt, blijf je ook niet thuis.

Er werd gesproken over zo'n 20% asymptomatische mensen. Laten we zeggen dat dat met vaccinatie 10% wordt (je lichaam heeft een paar dagen nodig om erop te gaan reageren tenslotte). Dat houdt in dat die 10% het alsnog kan verspreiden, zonder het te weten. Die blijven dan niet thuis dus.
pi_196798705
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het is dan een risico van niet gevaccineerden om aan bepaalde activiteiten mee te doen. Maar als je na vaccinatie niet ziek wordt dan neemt de zorgdruk af en dat is wat nu de hoogste prioriteit heeft en dat zou het ook moeten blijven, niet het aantal besmettingen.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:20:29 #66
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196798707
Overzicht van wat andere landen:

https://www.volkskrant.nl(...)m-ons-heen~b74d0419/

In het kort:
Duitsland lijkt direct te beginnen op echt niveau - wordt iig niet van symboliek en opschalen gesproken.
België + Frankrijk gaan symbolisch starten in december
Tsjechië/Slowakije starten pas in de loop van januari.
De Hongaren gaan ook het Russische vaccin inspuiten.
Zweden begint in januari.
Antifa
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:20:46 #67
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196798714
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:19 schreef Questular het volgende:
Dus mijn zoontje zou de 1e week van januari beginnen met school. Krijgen we nu een mailtje dat hij vanaf 04-01-20 via teams aan kan schuiven om zo corona proof naar school te gaan. Wat verwacht je van een kind van 4 en teams? Ik weet niet hoe de gemiddelde 4 jarige zijn dag doorbrengt maar achter een scherm van een tablet of pc zitten doet hij niet.... Dus we slaan het begin van de school maar over.
Achter een scherm zitten kan wel, maar reken niet op een hele lange aandachtsspanne bij een 4-jarige....
pi_196798716
quote:
Als het kan er even naast gaan zitten en opstarten. Hij zal het sneller doorhebben dan je denkt.

Maar ideaal is het niet.
pi_196798719
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
Het verandert niet mijn levensgeluk als een ander iets eerder mag.
Ik mocht en mag het dan nog steeds niet, ongeacht die ander. Mijn levensgeluk hangt niet af van een ander.
Dan zou jij de uitzondering op de regel zijn. Let wel: het gaat hier niet alleen om afgunst maar ook rechtvaardigheidsgevoel. Dat is een bij mensen sterk ontwikkelde emotie die al jong aanwezig is. Ga in een kleuterklas maar eens alle jongens een snoepje geven en vraag aan de meisjes wat ze daarvan vinden.

quote:
Maar zoals ik net al zei; als dat blijkbaar voor een meerderheid anders is dan moet je daar iets mee. Prima, gaan we allemaal mensen nutteloos langer laten wachten, als dat de rest gelukkiger maakt.
Het is niet nutteloos, want het draagt bij aan een gevoel van solidariteit. Dat is het fundament van een samenleving.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196798721
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

Er werd gesproken over zo'n 20% asymptomatische mensen. Laten we zeggen dat dat met vaccinatie 10% wordt (je lichaam heeft een paar dagen nodig om erop te gaan reageren tenslotte). Dat houdt in dat die 10% het alsnog kan verspreiden, zonder het te weten. Die blijven dan niet thuis dus.
Maar is dat heel erg als je toch al vaccinatiegraad aan het opbouwen bent bij de mensen waar het er echt toe doet?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:21:32 #71
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196798729
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Als je zelfs met vaccinaties de R niet onder de 1 krijgt hebben we een veel groter probleem dan een toegangspaspoort :D
Laten we hopen van niet ...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_196798734
quote:
Wat sta je dan ver van de realiteit. Een kind van 4... Ik had ook bedankt!
I'll give you something to do
pi_196798737
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het is dan een risico van niet gevaccineerden om aan bepaalde activiteiten mee te doen. Maar als je na vaccinatie niet ziek wordt dan neemt de zorgdruk af en dat is wat nu de hoogste prioriteit heeft en dat zou het ook moeten blijven, niet het aantal besmettingen.
Een aantal anderen in dit topic hebben het regelmatig gezegd, de 'doelpalen' verschuiven. Op basis van deze berichtgeving is het doel niet om ziekenhuisopnames terug te dringen naar een 'acceptabel' niveau, maar om deze ziekte uit te roeien. Dat is een nobel doel, maar houdt in dat je deze maatregelen nog jaren gaat hebben, kans dat het helemaal weggaat is tenslotte klein.
pi_196798750
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:16 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Maar is het in alle landen symbolisch. Belgie wel zo lijkt het. Maar ik heb het idee dat onze Duitsers er om 11 januari al honderduizenden/miljoenen hebben gevacccineerd.
Nee, klopt, De Jonge zei ook eerder dat Duitsland inderdaad goed voorbereid is en meer doet dan een symbolische prik, maar Duitsland heeft al vroegtijdig ingezet op centrale massapriklocaties. Daar heeft Nederland niet of pas (te) laat op ingezet, omdat het initiële netwerk waarop ingezet is niet bruikbaar bleek.

In samenvatting:
- Duitsland moest sowieso een heel testnetwerk op gaan zetten, die zouden ze inzetten ongeacht het vaccin dat er zou komen en welke groep gevaccineerd zou worden.

- In Nederland hebben we al een testnetwerk (via huisartsen etc.), maar die kun je alleen inzetten voor 'toegankelijke vaccins' (bv. Moderna). Toen die niet bruikbaar bleek voor het eerste vaccin dat de streep haalde* moest er dus alsnog sneller een ander logistiek netwerk gecreëerd worden. Dat is dus gelukt en daardoor beginnen we twee weken later (met daartussen ook nog eens de feestdagen waardoor je 'extra' vertraging oploopt). Terwijl die vertraging letterlijk niets doet aan het uiteindelijke verloop.

* Volgens mij mogen we ook wel wat milder zijn, omdat a) Moderna leek te gaan 'winnen' en b) opeens het goedkeuringsproces een week eerder klaar was.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196798753
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:21 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Maar is dat heel erg als je toch al vaccinatiegraad aan het opbouwen bent bij de mensen waar het er echt toe doet?
Ik weet niet hoe het bij jou is. Maar ik heb dat virus toch liever niet. Ken best wat mensen om mij heen die er langdurig last van hebben. En 2 van in de 50 die nooit meer helemaal normaal zullen functioneren.

Ben zelf 41 overigens, zal er niet dood aan gaan, maar een kans op langdurige klachten laat ik liever ook voorbij gaan.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:23:13 #76
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196798754
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:21 schreef _serial_ het volgende:

[..]

De praktijk zal het wel gaan uitwijzen straks hoe dat gaat.

Leuk al die percentages die iedereen nu op tafel legt, maar het gaat uiteindelijk om de realiteit in de ziekenhuizen.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:23:38 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196798758
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan zou jij de uitzondering op de regel zijn. Let wel: het gaat hier niet alleen afgunst maar ook rechtvaardigheidsgevoel. Dat is een bij mensen sterk ontwikkelde emotie die al jong aanwezig is. Ga in een kleuterklas maar eens alle jongens een snoepje geven en vraag aan de meisjes wat ze daarvan vinden.
[..]

Het is niet nutteloos, want het draagt bij aan een gevoel van solidariteit. Dat is het fundament van een samenleving.
Dat ik de uitzondering ben blijkt vooralsnog uit de reacties ja. Stelt me teleur.

Maar goed, dan leg ik me daar wel bij neer. Laat de rest maar wachten. Nogmaals, mij raakt het niet ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_196798761
quote:

Ik heb alleen het laatste stukje van het debat gezien. Toen kwam hij vaak niet verder dan wat gestamel en antwoorden als antwoorden; "dat lijkt mij onwaarschijnlijk" en "dat denk ik niet". Het was allemaal weinig overtuigend.

Voor mijn part waren ze pas 5 februari klaar om te gaan vaccineren. Waar ik mij vooral aan stoor is de stroom van niet waargemaakt beloften. "als er een vaccin komt, zijn wij er klaar voor", "bco is op orde", "het testbeleid is nu op orde.",....
pi_196798764
quote:
Los daarvan, is het advies niet ook dat kleine kinderen niet te lang naar schermen moeten kijken. Dit is voor peuters, maargoed: https://www.opvoeden.nl/adviezen-mediagebruik-peuters-5819/

quote:
De meeste peuters kunnen zich niet langer dan 10 minuten concentreren. Je kunt het wel oefenen door voor te lezen. Tv-programma's die speciaal voor peuters gemaakt worden, duren meestal ook maar 10 tot 15 minuten.

Je kunt beter 2 of 3 keer per dag 10 minuten voorlezen, dan één keer een half uur.
Het is belangrijk om op de beeldschermtijd te letten. Laat je kind niet langer dan 10 tot 15 minuten achter elkaar naar een beeldscherm kijken.
Kijk hoe lang je kind zich kan concentreren. Als je kind zich gaat vervelen, is het beter om een andere activiteit te gaan doen.
En dan verwachten dat ie via Teams les gaat krijgen? Tja..
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:24:20 #80
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196798765
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:14 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Oei. Ja dat moet je niet willen. Ik vind het wel lastig hoor. Stel dat de maatschappij helemaal niet meer open kan omdat er een deel is dat zich niet wil laten vaccineren. Dat is ook echt wel een issue.

Maarja aan de andere kant, iedereen moet die keus zelf kunnen maken. Heel lastig en gevaarlijk dit.
Dat is precies waar het wringt. Ik principe ben ik ook voor vrije keuze hierin, maar de praktijk is er op dit moment niet naar om teveel mensen door de mazen te laten zwemmen. Ik vind die maatregelen met die boetes erg zwaar, maar het stukje waarin er ingezet wordt op een gesprek met een medische deskundige vind ik wel weer heel goed.

Het grootste deel van de zorgen (alles behalve de statistische realiteit dat er bijwerkingen zullen zijn en dat die nog niet compleet in beeld zijn misschien) is volgens mij weg te nemen met een gesprek dat op wetenschappelijke feiten en onderzoek is gebaseerd. Dan voelen mensen zich ook serieuzer genomen dan wanneer ze uit hun infobubbel komen en uitgemaakt worden voor gekkies.

Nu ben ik er ook weer tegen om elke debiele theorie zo serieus te nemen dat deze de aandacht van experts zou verdienen (zoals Richard Dawkins ook weigert om in gesprek te gaan met creationisten omdat hij ze niet de illusie wil geven dat hun denkbeelden gelijkwaardig genoeg zijn om dat te verdienen) maar de praktijk is er nu wel naar. Je wilt zoveel mogelijk mensen meekrijgen zonder dwang.

Het mooiste zou zijn dat het in de praktijk zichzelf oplost en dat duidelijk wordt dat het aandeel van echte weigeraars kleiner is dan je op grond van het geschreeuw zou verwachten. Veel mensen die ik ken die twijfelen gaan echt wel over de streep zodra blijkt dat die mogelijke bijwerkingen er niet zijn of meevallen. Dan kom je al een stuk hoger uit als dat breder zo werkt dan alleen in mijn anekdotische realiteit.
pi_196798774
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef _serial_ het volgende:
Neemt natuurlijk niet weg dat we 10 maanden voorbereidingstijd hebben gehad om "klaar te staan", plan a,b,c,d,e,f moeten dan al de revue gepasseerd zijn.
Maar vind jij dan ook dat we al die plannen al helemaal uitgewerkt hebben? Allemaal geld weggooien aan plannen en logistieke netwerken (bedenk ook dat alle tijd die een GGD steekt in dit soort logistiek regelen ten koste gaat van hun reguliere werkzaamheden) die uiteindelijk niet gebruikt worden. Alleen maar zodat we zogenaamd op tijd kunnen beginnen, ondanks dat die starttijd letterlijk niets uitmaakt?
pi_196798776
Veel-Nederlanders-voor-beloning-bij-vaccinatie-alleen-na-inenting-met-vaccin-de-kroeg-in
https://www.dvhn.nl/extra(...)roeg-in-26298282.htm

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn. Dit is toch een verkapte verplichting.
Check it out
pi_196798778
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef _serial_ het volgende:

[..]

2 voor 12 nog niet klaar zijn, omdat je ICT hapert, je achterban niet op de hoogte is, of alle vormen bij elkaar is natuurlijk gewoon niet goed te praten.

Dat je nu beter een week langer kunt wachten omdat de randvoorwaarden (nog) niet goed (genoeg) zijn is een hele andere discussie, die los zou moeten staan van het falen in de voorbereidende fase.
Dat hij geen antwoorden op de vraag van Jesse klaver had zegt al genoeg, de disputen en de koppelingen zijn nog lang niet klaar.

Dat er pas begin december gevraagd is aan de GGD om "bij te springen" kan gewoon echt niet, dat had in de zomer al moeten gebeuren, er moest toch een registratie systeem gekoppeld/gebouwd gaan worden.

het excuus dat het lag aan de grootverpakkingen ( eerst was het nog de temperatuur ) van pfizer is gewoon een lulverhaal.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_196798781
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Een aantal anderen in dit topic hebben het regelmatig gezegd, de 'doelpalen' verschuiven. Op basis van deze berichtgeving is het doel niet om ziekenhuisopnames terug te dringen naar een 'acceptabel' niveau, maar om deze ziekte uit te roeien. Dat is een nobel doel, maar houdt in dat je deze maatregelen nog jaren gaat hebben, kans dat het helemaal weggaat is tenslotte klein.
Ik zie die logica niet, de Nederlandse overheid zit er echt niet op te wachten om nog jaren lang maatregelen van kracht te houden die economische schade en maatschappelijke onrust opleveren, uiteraard zal men dolgraag covid uit willen roeien, dat lijkt mij logisch maar ik geloof er weinig van dat men deze maatregelen jarenlang van kracht wil houden.
pi_196798787
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nee, klopt, De Jonge zei ook eerder dat Duitsland inderdaad goed voorbereid is en meer doet dan een symbolische prik, maar Duitsland heeft al vroegtijdig ingezet op centrale massapriklocaties. Daar heeft Nederland niet of pas (te) laat op ingezet, omdat het initiële netwerk waarop ingezet is niet bruikbaar bleek.

In samenvatting:
- Duitsland moest sowieso een heel testnetwerk op gaan zetten, die zouden ze inzetten ongeacht het vaccin dat er zou komen en welke groep gevaccineerd zou worden.

- In Nederland hebben we al een testnetwerk (via huisartsen etc.), maar die kun je alleen inzetten voor 'toegankelijke vaccins' (bv. Moderna). Toen die niet bruikbaar bleek voor het eerste vaccin dat de streep haalde* moest er dus alsnog sneller een ander logistiek netwerk gecreëerd worden. Dat is dus gelukt en daardoor beginnen we twee weken later (met daartussen ook nog eens de feestdagen waardoor je 'extra' vertraging oploopt). Terwijl die vertraging letterlijk niets doet aan het uiteindelijke verloop.

* Volgens mij mogen we ook wel wat milder zijn, omdat a) Moderna leek te gaan 'winnen' en b) opeens het goedkeuringsproces een week eerder klaar was.
Weet je wat nu het frustrerende is? Jij hebt het in je post beter uitgelegd dan de Jonge in een 3 uur durend debat.

De bevolking had het naar mijn idee prima geaccepteerd om te zeggen: We pakken Moderna, die kunnen we gewoon aan huisartsen geven, dus we beginnen derde week januari. Voordeel is dat je gewoon naar je huisarts toe kunt en er niets speciaals nodig is.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:26:22 #86
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196798788
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:22 schreef DireStraits7 het volgende:
b) opeens het goedkeuringsproces een week eerder klaar was.
Dit blijf ik vreemd vinden.

En dat hele gezever over de startdatum. Waarom zou je megaveel energie steken in het vervroegen van de startdatum als je bezig bent met een project dat over een half jaar uitgerold wordt. Je kunt tijd, energie en mensen beter inzetten.
Uiteindelijk kan het land open op het moment dat voldoende mensen zijn ingeënt, dus je wil zo snel mogelijk op dát punt terecht komen, daar zit de winst.
Antifa
pi_196798794
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:21 schreef galantis het volgende:

[..]

Wat sta je dan ver van de realiteit. Een kind van 4... Ik had ook bedankt!
man, ik had in de vorige lockdown een kleuter, (die zit inmiddels in groep 3).
maar dat via Teams gaat echt niet verder dan even een goedemorgen van de Juf een verhaaltje en dan weer klaar.

sommige mensen maken echt overal een probleem van.
Ja het is kut, maar echt niet zo van "wat sta je dan ver van de realiteit".

heb echt een bloed hekel aan die types die alles beter weten.

Via Teams voor een 4 jarige doen ze heel anders dan voor een 14 jarige.
Ga het eerst maar eens zien, voordat je het afschiet.
pi_196798798
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Los daarvan, is het advies niet ook dat kleine kinderen niet te lang naar schermen moeten kijken. Dit is voor peuters, maargoed: https://www.opvoeden.nl/adviezen-mediagebruik-peuters-5819/
[..]

En dan verwachten dat ie via Teams les gaat krijgen? Tja..
Die teams les zal neem ik aan ook een spelletje zijn van max een half uur samen met de juf. In de eerste lockdown zat mijn zoontje (groep 2) ook elke ochtend een half uur met de juf (en de andere kinderen) op teams. Dan krijgen ze een opdracht mee voor de rest van de dag.
pi_196798805
quote:
Sowieso maar even kijken hoe de situatie rondom PO zich gaat ontwikkelen, ik hoop eigenlijk dat deze groep gewoon weer kan starten op 4-1 of 1 week later.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 december 2020 @ 10:28:41 #90
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196798813
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar vind jij dan ook dat we al die plannen al helemaal uitgewerkt hebben? Allemaal geld weggooien aan plannen en logistieke netwerken (bedenk ook dat alle tijd die een GGD steekt in dit soort logistiek regelen ten koste gaat van hun reguliere werkzaamheden) die uiteindelijk niet gebruikt worden. Alleen maar zodat we zogenaamd op tijd kunnen beginnen, ondanks dat die starttijd letterlijk niets uitmaakt?
Ik denk dat alle geld die weggezooid zou worden aan al die plannen uitwerken nog steeds niks voorstelt met wat wij nu per dag op economisch, medisch en sociaal vlak door de plee aan het trekken zijn.

Ben van mening dat ze inderdaad wat meer scenario's hadden moeten uitwerken en als er dan wat geld verspild was had ik persoonlijk in ieder geval "so be it" gezegd. Hij heeft het constant over flexibel zijn om te kunnen schakelen, maar nu blijkt eigenlijk dat wij helemaal niet zo flexibel waren om te schakelen zonder dat het ons tijd kost en dat is kwalijk wat mij betreft.
pi_196798829
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Niet gevaccineerden zijn dat niet per definitie by choice. Er zijn ook veel mensen die niet gevaccineerd kunnen worden vanuit gezondheidsoogpunt. Dat is nu ook zo met het RVP, en dus de reden waarom een deel van de kinderen niet gevaccineerd is en waarom het zo belangrijk is dat het andere deel zich wél laat vaccineren.

Wel eens over zorgdruk als leidraad, overigens.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196798830
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:26 schreef koemleit het volgende:

[..]

maar dat via Teams gaat echt niet verder dan even een goedemorgen van de Juf een verhaaltje en dan weer klaar.

Dat is ook direct het probleem he.

De basisscholen zijn dicht omdat het kabinet vond dat de ouders thuis moesten blijven, dus de kwaliteit van het basisonderwijs is veranderd naar: "Goedemorgen en even een verhaaltje"

die opdracht die ze daarna meekrijgen is dus voor de ouders, dus thuiswerken is dan ook weg. Prima hoor, maar spreek dat dan ook uit.
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:30:21 #93
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196798837
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan zou jij de uitzondering op de regel zijn. Let wel: het gaat hier niet alleen om afgunst maar ook rechtvaardigheidsgevoel. Dat is een bij mensen sterk ontwikkelde emotie die al jong aanwezig is. Ga in een kleuterklas maar eens alle jongens een snoepje geven en vraag aan de meisjes wat ze daarvan vinden.
[..]
Moet je de jongens wel de gelegenheid geven om zich tot meisje te bekeren, anders werkt het voorbeeld niet ;)
quote:
Ik heb veel geduld en ben groot fan van maatschappelijke solidariteit zoals bij verzekeringen en vaccinatieprogramma's. Dus als ik ff moet wachten omdat een deel nog geen kans heeft gehad die prik te halen, dan vind ik dat okay. Als we straks onnodig lang opgehokt blijven omdat een te groot gedeelte weigert die prik te halen, dan wil ik daar niet solidair mee zijn omdat...nou ja zij weigeren solidair te zijn.

Ik verwacht dat meer mensen dan heel snel klaar zijn met weigeraars en dat het draagvlak van een vaccinatiepaspoort dan nog exponentiëler zal stijgen dan de besmettingscijfers.
pi_196798838
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:26 schreef chratnox het volgende:
Weet je wat nu het frustrerende is? Jij hebt het in je post beter uitgelegd dan de Jonge in een 3 uur durend debat.
Ik waardeer het compliment, maar volgens mij is het probleem van De Jonge ook dat hij bij veel mensen hier al bij voorbaat met 3-0 achter staat.

Nogmaals, ik ben kritisch tegenover een aantal zaken die wel degelijk van tevoren geregeld hadden kunnen worden (zoals een ict-systeem waarop je je plek kunt reserveren, het registratiesysteem waarin bijgehouden wordt wie welk vaccin toegediend heeft), maar dat er op het einde geswitcht is naar de GGD vind ik op zichzelf niet per se te wijten aan een slechte voorbereiding, maar een gevolg van de complexiteit en snelheid van dit vraagstuk.
pi_196798840
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:28 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ik denk dat alle geld die weggezooid zou worden aan al die plannen uitwerken nog steeds niks voorstelt met wat wij nu per dag op economisch, medisch en sociaal vlak door de plee aan het trekken zijn.

Ben van mening dat ze inderdaad wat meer scenario's hadden moeten uitwerken en als er dan wat geld verspild was had ik persoonlijk in ieder geval "so be it" gezegd. Hij heeft het constant over flexibel zijn om te kunnen schakelen, maar nu blijkt eigenlijk dat wij helemaal niet zo flexibel waren om te schakelen zonder dat het ons tijd kost en dat is kwalijk wat mij betreft.
Dat de locaties en volgorde en dus de prikkers wellicht flexibel moeten zijn dat snap ik idd nog. Maar dat heeft mijns inziens weinig te maken met een ICT systeem. Dat had gewoon al klaar moeten zijn lijkt me.
pi_196798860
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:26 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een beste hekel aan Teams (of Skype of weet ik veel wat). Zelfs voor volwassenen is het een megaslap aftreksel.
Maar goed misschien praat ik voor mijn beurt en is het een kwartiertje 'hoi, wat heb je gedaan, ga je nu die kleurplaat maken? ok doei', ja vooruit dan maar.
I'll give you something to do
pi_196798868
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik waardeer het compliment, maar volgens mij is het probleem van De Jonge ook dat hij bij veel mensen hier al bij voorbaat met 3-0 achter staat.

Nogmaals, ik ben kritisch tegenover een aantal zaken die wel degelijk van tevoren geregeld hadden kunnen worden (zoals een ict-systeem waarop je je plek kunt reserveren, het registratiesysteem waarin bijgehouden wordt wie welk vaccin toegediend heeft), maar dat er op het einde geswitcht is naar de GGD vind ik op zichzelf niet per se te wijten aan een slechte voorbereiding, maar een gevolg van de complexiteit en snelheid van dit vraagstuk.
Ik zie het op het einde switchen als het stukje symboolpolitiek. De bevolking had het naar mijn idee echt wel geaccepteerd als er gezegd werd dat we Pfizer even overslaan voor de eerste groep omdat die daar niet geschikt voor is, maar dat we tweede of derde week januari vol gaan knallen op Moderna. Heeft nog een voordeel, want daar komen er ook meer van.

Nu laten ze alles 'vastlopen' om een stukje symboolpolitiek, want die 200.000 vaccinaties zijn een druppel op een gloeiende plaat op dit moment. Ik wil ook dat ze zo snel mogelijk beginnen uiteraard, maar niet ten koste van alles.
pi_196798870
Niet teveel vergelijken met Duitsland.
Die hebben historisch gezien gewoon veel ervaring met grote groepen mensen 'behandelen'. Dat is niet per se iets om trots op te zijn.
Eerst denken, dan typen
pi_196798880
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:28 schreef Kyran het volgende:

[..]

Geen nood hoor, dat blijven we gewoon doen. Het is niet zo alsof Duitsland opeens open gaat eind van het jaar.

quote:
Hij heeft het constant over flexibel zijn om te kunnen schakelen, maar nu blijkt eigenlijk dat wij helemaal niet zo flexibel waren om te schakelen zonder dat het ons tijd kost en dat is kwalijk wat mij betreft.
Wie zegt dat dit ons tijd kost? Als we dus 100 symbolische prikken hadden gezet hadden we geen tijd verloren?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 december 2020 @ 10:33:37 #100
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196798883
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Op zich wel eens, maar toch blijf ik het raar vinden dat tegen de GGD is gezegd dat ze in augustus aan de beurt waren. Waarom is er toch niet het zekere voor het onzekere genomen, zodat ze ook klaarstonden mocht het anders lopen? Dit is een beetje waar veel mensen over vallen. Niet vooruit denken, achter de feiten aanlopen, niet voorkomen dat iets fout gaat, maar achteraf proberen te fixen.

Uiteindelijk valt de schade onder de streep wel mee, maar netjes is anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')