Oei. Ja dat moet je niet willen. Ik vind het wel lastig hoor. Stel dat de maatschappij helemaal niet meer open kan omdat er een deel is dat zich niet wil laten vaccineren. Dat is ook echt wel een issue.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:06 schreef maan_man het volgende:
Waar men in Nederland nog spreek over voordelen voor gevaccineerden, maakt het hooggerechtshof in Brazilië de weg vrij voor het opleggen van boetes en andere straffen aan mensen die zich niet laten vaccineren:
[..]
Ik denk dat die leisure activiteiten ook na vaccinatie nog niet doorgaan. Als je dat artikel van CNN van net ziet en de berichten van de afgelopen weken weten ze niet of je wel of niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Je zou het nog steeds op kunnen lopen en kunnen verspreiden theoretisch. Daar sta je dan, allemaal gevaccineerd maar wel de bron van een nieuwe uitbraak onder mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik beredeneerde het nu even vanuit leisure activiteiten die nu beperkt zijn en vervolgens beschikbaar worden voor gevaccineerden.
En daar zijn we het dan gewoon over oneens. Het verandert niet mijn levensgeluk als een ander iets eerder mag.
Ik mocht en mag het dan nog steeds niet, ongeacht die ander. Mijn levensgeluk hangt niet af van een ander.
Maar zoals ik net al zei; als dat blijkbaar voor een meerderheid anders is dan moet je daar iets mee. Prima, gaan we allemaal mensen nutteloos langer laten wachten, als dat de rest gelukkiger maakt.
Als dat zo is dan moet je überhaupt geen toegangspaspoort gebruiken en gewoon wachten tot er voldoende dekkingsgraad is.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:06 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Wie zegt dat je er geen nadeel van ondervindt? Ook na vaccinatie zou iemand besmet kunnen raken en corona verspreiden.
[..]
https://edition.cnn.com/2(...)-wellness/index.html
Denk dat weinig mensen zitten te wachten op een nieuwe lockdown omdat Annie en Klaas lekker naar de bingo gingen.
Maar is het in alle landen symbolisch. Belgie wel zo lijkt het. Maar ik heb het idee dat onze Duitsers er om 11 januari al honderduizenden/miljoenen hebben gevacccineerd.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:14 schreef DireStraits7 het volgende:
Unpopular opinion: ik vond dat De Jonge een prima verhaal had in de Kamer vannacht (ik heb alleen de eerste termijn geluisterd).
Uiteindelijk heeft Nederland er niet voor gekozen om zoals in andere landen vroegtijdig symbolisch te gaan prikken (ook na advies van het RIVM en de GGD), maar door zorgvuldig te werk te gaan. Dat zou het burgervertrouwen en daarmee de vaccinatiegraad omhoog halen. In Frankrijk is bv. slechts 59% bereid zich te laten vaccineren. In Nederland zitten we toch wel 10 procentpunten hoger.
Zoals gezegd: de ultieme test voor een succesvol beleid is niet de startdatum, maar de uiteindelijke vaccinatiedekking.
Eerste termijn vond ik ook oké, tweede termijn was beschamend. Zuchten, boos worden, drogredeneringen, wijzen naar de voorzitter als ie ergens geen antwoord op had. Antwoorden geven in de zin van: "Ja leuk hè?" en "Heb ik al beantwoord, hebben we niets beters te doen?"quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:14 schreef DireStraits7 het volgende:
Unpopular opinion: ik vond dat De Jonge een prima verhaal had in de Kamer vannacht (ik heb alleen de eerste termijn geluisterd).
Uiteindelijk heeft Nederland er niet voor gekozen om zoals in andere landen vroegtijdig symbolisch te gaan prikken (ook na advies van het RIVM en de GGD), maar door zorgvuldig te werk te gaan. Dat zou het burgervertrouwen en daarmee de vaccinatiegraad omhoog halen. In Frankrijk is bv. slechts 59% bereid zich te laten vaccineren. In Nederland zitten we toch wel 10 procentpunten hoger.
Zoals gezegd: de ultieme test voor een succesvol beleid is niet de startdatum, maar de uiteindelijke vaccinatiedekking.
quote:Op vrijdag 18 december 2020 09:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Beetje graven. Het NOS artikel verwijst naar een onderzoek van onder andere TU delft. Op de site van TU Delft kun je de publicatie vinden: https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-studies/vaccinatiebeleid/
Daar kun je het hele rapport downloaden, dat is deze link: https://d1rkab7tlqy5f1.cl(...)vaccinatiebeleid.pdf
Dit geintje kost ons 100+ miljard, dus dat zou betekenen dat we 100.000 doden voorkomen moeten hebben om aan deze 'regel' te voldoen?quote:Het keuze-experiment biedt ook informatie over de manier waarop Nederlanders effecten van de beleidsopties tegen elkaar afwegen. Dit kan als input worden gebruikt voor maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) voor coronabeleid. Zo blijkt dat respondenten bereid zijn om een belastingverhoging van 0,13 cent per huishouden te accepteren om één sterfgeval als gevolg van het coronavirus te voorkomen. Wanneer we uitgaan van 8 miljoen belastingbetalende huishoudens dan komen we uit op een totale betalingsbereidheid van de Nederlandse bevolking van 1 miljoen euro om één sterfgeval te voorkomen.
Ligt eraan in hoeverre de besmettelijkheid afneemt in een groep gevaccineerden, en wat op dat moment de cijfers zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat die leisure activiteiten ook na vaccinatie nog niet doorgaan. Als je dat artikel van CNN van net ziet en de berichten van de afgelopen weken weten ze niet of je wel of niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Je zou het nog steeds op kunnen lopen en kunnen verspreiden theoretisch. Daar sta je dan, allemaal gevaccineerd maar wel de bron van een nieuwe uitbraak onder mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn.
Als je niet ziek wordt, zul je minder hoesten en zal je het dus minder snel overdragen. Maar goed, dan kan het nog steeds met praten, zingen en lichamelijk contact. Maar aan de andere kant, als je niet ziek wordt, blijf je ook niet thuis.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als dat zo is dan moet je überhaupt geen toegangspaspoort gebruiken en gewoon wachten tot er voldoende dekkingsgraad is.
Toch begreep ik dat de kans op besmetting vele malen lager is en dus ook zorgt voor een lagere R en dus een uitstervend virus. Er zullen nog steeds mensen besmet raken, maar dat is ook met een dekkingsgraad van 100%.
Klopt ook wel een beetje denk ik.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Dit geintje kost ons 100+ miljard, dus dat zou betekenen dat we 100.000 doden voorkomen moeten hebben om aan deze 'regel' te voldoen?
Neemt natuurlijk niet weg dat we 10 maanden voorbereidingstijd hebben gehad om "klaar te staan", plan a,b,c,d,e,f moeten dan al de revue gepasseerd zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:14 schreef DireStraits7 het volgende:
Jep. En volgens mij werd er al in maart gezegd dat zelfs als je alles vrij gaf je richting de 50.000 tot 70.000 doden ging, dus dat alleen al haal je niet.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Dit geintje kost ons 100+ miljard, dus dat zou betekenen dat we 100.000 doden voorkomen moeten hebben om aan deze 'regel' te voldoen?
Hugo raakt een beetje aan het einde van zijn latijn zoals hij oogt. Zowel fysiek als mentaal.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eerste termijn vond ik ook oké, tweede termijn was beschamend. Zuchten, boos worden, drogredeneringen, wijzen naar de voorzitter als ie ergens geen antwoord op had. Antwoorden geven in de zin van: "Ja leuk hè?" en "Heb ik al beantwoord, hebben we niets beters te doen?"
Ik vond de tweede termijn minister onwaardig. Ik zat eigenlijk te wachten tot het moment dat de kamer klaar was en ter plekke zei: We hebben nog een motie toe te voegen.
Er werd gesproken over zo'n 20% asymptomatische mensen. Laten we zeggen dat dat met vaccinatie 10% wordt (je lichaam heeft een paar dagen nodig om erop te gaan reageren tenslotte). Dat houdt in dat die 10% het alsnog kan verspreiden, zonder het te weten. Die blijven dan niet thuis dus.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Als je niet ziek wordt, zul je minder hoesten en zal je het dus minder snel overdragen. Maar goed, dan kan het nog steeds met praten, zingen en lichamelijk contact. Maar aan de andere kant, als je niet ziek wordt, blijf je ook niet thuis.
Dit gaat echt nog wat worden hoor.
Het is dan een risico van niet gevaccineerden om aan bepaalde activiteiten mee te doen. Maar als je na vaccinatie niet ziek wordt dan neemt de zorgdruk af en dat is wat nu de hoogste prioriteit heeft en dat zou het ook moeten blijven, niet het aantal besmettingen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat die leisure activiteiten ook na vaccinatie nog niet doorgaan. Als je dat artikel van CNN van net ziet en de berichten van de afgelopen weken weten ze niet of je wel of niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent. Je zou het nog steeds op kunnen lopen en kunnen verspreiden theoretisch. Daar sta je dan, allemaal gevaccineerd maar wel de bron van een nieuwe uitbraak onder mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn.
Achter een scherm zitten kan wel, maar reken niet op een hele lange aandachtsspanne bij een 4-jarige....quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:19 schreef Questular het volgende:
Dus mijn zoontje zou de 1e week van januari beginnen met school. Krijgen we nu een mailtje dat hij vanaf 04-01-20 via teams aan kan schuiven om zo corona proof naar school te gaan. Wat verwacht je van een kind van 4 en teams? Ik weet niet hoe de gemiddelde 4 jarige zijn dag doorbrengt maar achter een scherm van een tablet of pc zitten doet hij niet.... Dus we slaan het begin van de school maar over.
Als het kan er even naast gaan zitten en opstarten. Hij zal het sneller doorhebben dan je denkt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:19 schreef Questular het volgende:
Dus mijn zoontje zou de 1e week van januari beginnen met school. Krijgen we nu een mailtje dat hij vanaf 04-01-20 via teams aan kan schuiven om zo corona proof naar school te gaan. Wat verwacht je van een kind van 4 en teams? Ik weet niet hoe de gemiddelde 4 jarige zijn dag doorbrengt maar achter een scherm van een tablet of pc zitten doet hij niet.... Dus we slaan het begin van de school maar over.
Dan zou jij de uitzondering op de regel zijn. Let wel: het gaat hier niet alleen om afgunst maar ook rechtvaardigheidsgevoel. Dat is een bij mensen sterk ontwikkelde emotie die al jong aanwezig is. Ga in een kleuterklas maar eens alle jongens een snoepje geven en vraag aan de meisjes wat ze daarvan vinden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
Het verandert niet mijn levensgeluk als een ander iets eerder mag.
Ik mocht en mag het dan nog steeds niet, ongeacht die ander. Mijn levensgeluk hangt niet af van een ander.
Het is niet nutteloos, want het draagt bij aan een gevoel van solidariteit. Dat is het fundament van een samenleving.quote:Maar zoals ik net al zei; als dat blijkbaar voor een meerderheid anders is dan moet je daar iets mee. Prima, gaan we allemaal mensen nutteloos langer laten wachten, als dat de rest gelukkiger maakt.
Maar is dat heel erg als je toch al vaccinatiegraad aan het opbouwen bent bij de mensen waar het er echt toe doet?quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er werd gesproken over zo'n 20% asymptomatische mensen. Laten we zeggen dat dat met vaccinatie 10% wordt (je lichaam heeft een paar dagen nodig om erop te gaan reageren tenslotte). Dat houdt in dat die 10% het alsnog kan verspreiden, zonder het te weten. Die blijven dan niet thuis dus.
Als je zelfs met vaccinaties de R niet onder de 1 krijgt hebben we een veel groter probleem dan een toegangspaspoortquote:Op vrijdag 18 december 2020 10:18 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Als je niet ziek wordt, zul je minder hoesten en zal je het dus minder snel overdragen. Maar goed, dan kan het nog steeds met praten, zingen en lichamelijk contact. Maar aan de andere kant, als je niet ziek wordt, blijf je ook niet thuis.
Dit gaat echt nog wat worden hoor.
Wat sta je dan ver van de realiteit. Een kind van 4... Ik had ook bedankt!quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:19 schreef Questular het volgende:
Een aantal anderen in dit topic hebben het regelmatig gezegd, de 'doelpalen' verschuiven. Op basis van deze berichtgeving is het doel niet om ziekenhuisopnames terug te dringen naar een 'acceptabel' niveau, maar om deze ziekte uit te roeien. Dat is een nobel doel, maar houdt in dat je deze maatregelen nog jaren gaat hebben, kans dat het helemaal weggaat is tenslotte klein.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is dan een risico van niet gevaccineerden om aan bepaalde activiteiten mee te doen. Maar als je na vaccinatie niet ziek wordt dan neemt de zorgdruk af en dat is wat nu de hoogste prioriteit heeft en dat zou het ook moeten blijven, niet het aantal besmettingen.
Nee, klopt, De Jonge zei ook eerder dat Duitsland inderdaad goed voorbereid is en meer doet dan een symbolische prik, maar Duitsland heeft al vroegtijdig ingezet op centrale massapriklocaties. Daar heeft Nederland niet of pas (te) laat op ingezet, omdat het initiële netwerk waarop ingezet is niet bruikbaar bleek.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:16 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Maar is het in alle landen symbolisch. Belgie wel zo lijkt het. Maar ik heb het idee dat onze Duitsers er om 11 januari al honderduizenden/miljoenen hebben gevacccineerd.
Ik weet niet hoe het bij jou is. Maar ik heb dat virus toch liever niet. Ken best wat mensen om mij heen die er langdurig last van hebben. En 2 van in de 50 die nooit meer helemaal normaal zullen functioneren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 10:21 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar is dat heel erg als je toch al vaccinatiegraad aan het opbouwen bent bij de mensen waar het er echt toe doet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |