Er was inderdaad een motie aangenomen om het met, ik geloof, 10 miljoen op jaarbasis te verhogen. Maar dat levert je misschien max 1,5 fte extra op, steekt nog steeds nogal schril af bij hun collega's in de Bundestag die gemiddeld zo'n 6 fte aan ondersteuning hebben (ze krijgen 22.201 euro per maand aan budget ervoor).quote:Op dinsdag 22 december 2020 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Ze hebben nu de ondersteuning dacht ik al iets uitgebreid, maar we maken onze democratie inderdaad te goedkoop. Bezuinigen op de ondersteuning van kamerleden is dom, daar moet gewoon veel meer heen.
Ook dat zou je trouwens nog toe kunnen schrijven aan een systeemwijziging. In 2004 is het regelement van de Kamer aangepast om het mogelijk te maken om met 30 leden een spoeddebat aan te vragen, vanaf toen is het aantal van dat type debatten (een reactie vragen op de actualiteit) ook enorm geëxplodeerd. Volkomen logisch ook trouwens, want je moet het haast wel om je als (oppositie)partij zichtbaarder te maken ten opzichte van de rest.quote:Ik zeg ook dat je wel een kamervraag mag stellen na een tv uitzending of krantenartikel. Maar wacht dan rustig het antwoord af. Zit niet te pushen dat er haast is, waardoor je verkeerde antwoorden krijgt. En zet al helemaal geen debat op de agenda zonder dat de antwoorden er zijn. Pas na de antwoorden moet je er over na gaan denken of het zo erg is dat je een debat en in dit geval zelfs een extra fraudewet wil hebben. En het is niet erg als dat een paar maanden duurt, politiek moet grotendeels niet over actualiteiten gaan.
Meer zetels hoeft niet zo zeer, meer samenwerken wel. Waarom zou je steeds als kamerlid alles alleen willen doen? Er zijn altijd meer (oppositie)kamerleden met dezelfde portefeuille. Nadeel is: dan loop je het risico dat een ander met de eer gaat lopen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 16:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Er was inderdaad een motie aangenomen om het met, ik geloof, 10 miljoen op jaarbasis te verhogen. Maar dat levert je misschien max 1,5 fte extra op, steekt nog steeds nogal schril af bij hun collega's in de Bundestag die gemiddeld zo'n 6 fte aan ondersteuning hebben (ze krijgen 22.201 euro per maand aan budget ervoor).
En eerlijk is eerlijk, met die 6 fte schiet je alsnog weinig op als elk Kamerlid altijd tientallen dossiers aan het jongleren is. Dus je zou eigenlijk zelfs moet kijken naar het uitbreiden van het aantal zetels, al dan niet i.c.m. met een kiesdrempel.
En aangezien bij zelfs het minste of geringste bij die groepen een meerderheid voor vertrek is, dan kan ik die meerderheden weinig serieus nemen. Realistisch denken voor dummies zou in sommige straten zo op de mat mogen vallen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 16:03 schreef Hanca het volgende:
Meerderheid bij eenvandaag vindt dat het kabinet mag blijven zitten: https://eenvandaag.avrotr(...)-flinke-imagoschade/
Alleen PVV, FvD en SP kiezers vinden van niet.
Als je ruim voor de verhoren had gevraagd of het kabinet op moest stappen, dan had je bij PVV en FvD ook een meerderheid gezien. Je ziet niet voor niets steeds meer moties van wantrouwen, de achterban van die partijen kickt daar op.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:56 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En aangezien bij zelfs het minste of geringste bij die groepen een meerderheid voor vertrek is, dan kan ik die meerderheden weinig serieus nemen. Realistisch denken voor dummies zou in sommige straten zo op de mat mogen vallen.
En het is onderdeel van het spel van de beeldvorming:quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je ruim voor de verhoren had gevraagd of het kabinet op moest stappen, dan had je bij PVV en FvD ook een meerderheid gezien. Je ziet niet voor niets steeds meer moties van wantrouwen, de achterban van die partijen kickt daar op.
Je kan ook de Tweede Kamer gewoon groter maker, meer zetels.quote:Op dinsdag 22 december 2020 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Meer zetels hoeft niet zo zeer, meer samenwerken wel. Waarom zou je steeds als kamerlid alles alleen willen doen? Er zijn altijd meer (oppositie)kamerleden met dezelfde portefeuille. Nadeel is: dan loop je het risico dat een ander met de eer gaat lopen.
Natuurlijk wel, de CU heeft ook als enige coalitiepartij gezegd dat er moet gekeken worden of het kabinet af moet treden. Waar jij vandaan haalt dat de CU van mening is veranderd, is me een heel groot raadsel.quote:Op dinsdag 22 december 2020 18:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Detail stemming
ChristenUnie stemde nog voorzullen ze nu niet meer doen
Ik zie meer in meer ondersteuning (achtergrond werkers die langer blijven zitten en niet per sé hoeven te scoren of op de waan van de dag hoeven te reageren), dan in meer politici. Zeker omdat de omloopsnelheid van de Tweede Kamer gewoon veel te hoog is.quote:Op dinsdag 22 december 2020 18:09 schreef skrn het volgende:
[..]
Je kan ook de Tweede Kamer gewoon groter maker, meer zetels.
Nederland heeft een bizar laag aantal Kamerzetels in verhouding met de inwoners. Maar nee, zelfs Tweede Kamerleden vinden zichzelf overbodig en hebben eerder aangegeven dat de Kamer vooral kleiner moet. Kleiner kleiner kleiner, want dat is een slagvaardige en zuinige overheid.
Het is om te janken eigenlijk.
Langere termijnen en dan een soort roulatie systeem zou ook kunnen werken. Elke 2 jaar een derde kiezen ofzo.quote:Op dinsdag 22 december 2020 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie meer in meer ondersteuning (achtergrond werkers die langer blijven zitten en niet per sé hoeven te scoren of op de waan van de dag hoeven te reageren), dan in meer politici. Zeker omdat de omloopsnelheid van de Tweede Kamer gewoon veel te hoog is.
Het wachten is op het eerste geval waarvoor die 30.000 teveel blijkt te zijn. De regering is (nu) niet van plan om dan terug te vorderen. Ben benieuwd of Kamerleden zich ook in kunnen houden, of dat er straks alsnog weer om het hardst wordt geroepen om een harde aanpak.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:20 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, er komt iig 30.000 voor alle betrokkenen. Dat had natuurlijk 2 jaar geleden al gemoeten en in elk geval een jaar geleden toen Snel was opgestapt. Maar goed, beter laat dan nooit, al is laat wel kwalijk.
Je komt straks ook in de curieuze situatie uit dat families die minder schade hebben geleden, relatief ruimer gecompenseerd worden omdat ze het wisselgeld van de 30.000 euro mogen houden. Het is ze gegund, maar tot op zekere hoogte ook weer lullig voor hen die meer dan 30.000 euro terug gaan krijgen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:26 schreef freako het volgende:
[..]
Het wachten is op het eerste geval waarvoor die 30.000 teveel blijkt te zijn. De regering is (nu) niet van plan om dan terug te vorderen. Ben benieuwd of Kamerleden zich ook in kunnen houden, of dat er straks alsnog weer om het hardst wordt geroepen om een harde aanpak.
Ja, zeker als dat dan een niet Nederlands sprekende man/vrouw blijkt die inmiddels in de bijstand zit...quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:26 schreef freako het volgende:
[..]
Het wachten is op het eerste geval waarvoor die 30.000 teveel blijkt te zijn. De regering is (nu) niet van plan om dan terug te vorderen. Ben benieuwd of Kamerleden zich ook in kunnen houden, of dat er straks alsnog weer om het hardst wordt geroepen om een harde aanpak.
Wacht maar af. Bij het eerste allochtone gezin waarbij dat gebeurt dient de PVV een motie van wantrouwen in.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:29 schreef Raw85 het volgende:
Haha ik denk niet dat er ook maar één Kamerlid is die zijn/haar vingers daaraan zou durven branden.
Plussen ze daar ook een percentage bovenop, dan kan niemand klagen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je komt straks ook in de curieuze situatie uit dat families die minder schade hebben geleden, relatief ruimer gecompenseerd worden omdat ze het wisselgeld van de 30.000 euro mogen houden. Het is ze gegund, maar tot op zekere hoogte ook weer lullig voor hen die meer dan 30.000 euro terug gaan krijgen.
Dat is aan het volgende kabinet want deze uitbetaling kan pas over 4 maandenquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:25 schreef Magister_Artium het volgende:
En nu dertig mille per ‘fraudeur’. Ik neem aan dat men hun die meer financiële schade hebben geleden, daar nog een bedragje overheen krijgen?
Over vier maanden is het 22 april, vijf weken na de verkiezingen. Ik heb niet het idee dat er dan al een nieuw kabinet is geïnstalleerd. In de twee maanden erna ook niet, tenzij de coalitie in vrijwel ongewijzigde vorm verder zou kunnen. Dus de trojka Hoekstra-Vijlbrief-Van Huffelen zit er dan nog, tenzij een motie van wantrouwen wordt aangenomen of er een einde aan hun leven komt.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dat is aan het volgende kabinet want deze uitbetaling kan pas over 4 maanden![]()
![]()
Zo ontlopen ze moeilijke vragen en verantwoordelijkheid![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |