Uh ja... alleen weten we nu na 345.678 posts nog steeds niet wat er dan precies moet gebeuren om dat te realiseren. Alleen dat er een groep iets moet inleveren aan de ander. Of zo. Want vroeger kreeg je je huis bij een pakje boter cadeau.quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn we dan nu beiden zover dat we erkennen dat we allemaal soortgenoten zijn en over generaties heen moeten kijken om de toekomst leefbaar te houden voor eenieder?
De precieze vertaling naar stemgedrag bij het FNV boeit niet, je probeert me nu te vangen op details en daar heb ik helemaal geen zin in. We houden het hierbij. Welterusten.

En een hypotheekrente van 12 procent.quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er waren toen enkel voordelen, inderdaad. Geen woningnood, werkloosheid, geen problemen. Dat is iets van na 1990 .

Mn ouders betaalde 8% in 1992/1993 ergens. Maarja wat is 8% op een rijtjeshuis van fl.120.000 / ¤54000,- in de randstad, omgerekend naar de huidige inflatie nog steeds geen drol, want het was allemaal te betalen met 1 salaris.quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:47 schreef nostra het volgende:
[..]
En een hypotheekrente van 12 procent.

Een appartement in de randstad, een jaren 30 woning in de randstad en een vrijstaand huis meer in het noordenquote:Op maandag 7 december 2020 22:26 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zeker een woning en twee tuinhuisjes

Dus eigenlijk heb je op 3 kut locaties een plek om te wonen...quote:Op dinsdag 8 december 2020 07:30 schreef VarkensHart het volgende:
[..]
Een appartement in de randstad, een jaren 30 woning in de randstad en een vrijstaand huis meer in het noorden

Dus jouw ouders betaalde toen 360 euro aan rente per maand.quote:Op dinsdag 8 december 2020 02:06 schreef 111210 het volgende:
[..]
Mn ouders betaalde 8% in 1992/1993 ergens. Maarja wat is 8% op een rijtjeshuis van fl.120.000 / ¤54000,- in de randstad, omgerekend naar de huidige inflatie nog steeds geen drol, want het was allemaal te betalen met 1 salaris.

Denken dat ik er zelf woonquote:Op dinsdag 8 december 2020 07:35 schreef Questular het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heb je op 3 kut locaties een plek om te wonen...

Als je gestudeerd hebt, een goede baan en dito inkomen en je bent 32, dan zou je wel aan een huis moeten komen. Als die 2% overdrachtsbelasting het verschil maakt dan klopt er iets niet, waarschijnlijk gewoon weinig/niet gespaard. Die 2% kan echt niet hét verschil maken in zo'n situatie. Die 2% valt ook gewoon in het niet bij de prijsstijgingen van de afgelopen jaren, dus er gaat toch echt wat anders mis.quote:Op maandag 7 december 2020 09:08 schreef Fugue het volgende:
[..]
Hou toch op. Ik heb gestudeerd, werk me al jaren de tering en kan nu net op mijn 32ste een huis kopen omdat de overdrachtsbelasting vervalt aankomend jaar. En nee dat is niet in de Randstad.

Bij de inhuldiging van Beatrix in 1980 was de leus op straat "geen woning, geen kroning" en in de jaren 80 was de economie ook behoorlijk kut (heb ik van horen zeggen, ben zelf van daarna)... dit soort problemen zijn van alle tijden en gaan in golven. De betaalbaarheid van woningen is echt niet veel slechter als je het afzet tegen het inkomen en de rentestanden.quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er waren toen enkel voordelen, inderdaad. Geen woningnood, werkloosheid, geen problemen. Dat is iets van na 1990 of zo.

Ebi man heb deze tella in me anus naar binnen gesmokkeldquote:Op dinsdag 8 december 2020 09:26 schreef Questular het volgende:
[..]
Jij zit toch vast in Vught of niet?

Dit zegt natuurlijk niks.quote:Op dinsdag 8 december 2020 09:58 schreef Jaapvaak het volgende:
Hihi, appartement in 2016 gekocht voor 110.000 en vorige week verkocht voor 188.000 en ga bij m'n vriendin inwonen dus hoef niks nieuws te kopen

Dat was 1980.quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:47 schreef nostra het volgende:
[..]
En een hypotheekrente van 12 procent.

Hier hetzelfde. Vroeger was niet alles beter en ik zou echt niet met mijn ouders hebben willen ruilen.quote:Op dinsdag 8 december 2020 09:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mijn ouders begonnen op hun 15e/16e te werken, ik was al dik in de 20, dus logisch dat ze eerder een huis hadden. Maar ik (millennial) heb aan de andere kant wel gestudeerd, een goede baan en inkomen en heb dus ook gewoon een goede hypotheek (in mijn eentje) kunnen krijgen (en heb gelukkig ook redelijk wat gespaard) en daarmee een ruime woning kunnen kopen.
Generaliseren over generaties is wel erg makkelijk, in plaats van (ook) je eigen falen te erkennen.

Had je die woning dan niet beter kunnen verhuren in plaats van verkopen? Nu betaal je over je E188.000 vermogensbelasting en krijg je een nihile rente. Bij verhuur had je maandelijks huurinkomen gehad en bovendien een waardestijging van rond de 4% per jaar?quote:Op dinsdag 8 december 2020 09:58 schreef Jaapvaak het volgende:
Hihi, appartement in 2016 gekocht voor 110.000 en vorige week verkocht voor 188.000 en ga bij m'n vriendin inwonen dus hoef niks nieuws te kopen

Verhuur mag eigenlijk alleen als je geen hypotheek meer hebt of een verhuurhypotheek...quote:Op dinsdag 8 december 2020 11:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Had je die woning dan niet beter kunnen verhuren in plaats van verkopen? Nu betaal je over je E188.000 vermogensbelasting en krijg je een nihile rente. Bij verhuur had je maandelijks huurinkomen gehad en bovendien een waardestijging van rond de 4% per jaar?

Nou ja, je kan hem toch even "tijdelijk" verhuren terwijl hij nog te koop staat?quote:Op dinsdag 8 december 2020 11:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Verhuur mag eigenlijk alleen als je geen hypotheek meer hebt of een verhuurhypotheek...

Dat werkt niet echt meer, daarnaast als je relatie toch uitgaat en je er zelf weer in wil gaan wonen kan dat ook niet zomaar. Dan kun je uiteindelijk misschien zelf iets gaan huren, terwijl je jouw woning verhuurt.quote:Op dinsdag 8 december 2020 11:34 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nou ja, je kan hem toch even "tijdelijk" verhuren terwijl hij nog te koop staat?

Mocht je het officiëler willen doen, dan kan je natuurlijk altijd je hypotheekverstrekker gewoon vragen of je mag omzetten naar een verhuurhypotheek, of dat je gewoon met de bestaande hypotheek mag verhuren. Voor hun is het ook gewoon een risico-analyse. Met een huurder er in is een woning minder waard, maar als je al genoeg van je hypotheek hebt afgelost vinden de meesten dat geen probleem. Bij mij werkt dat tenminste prima.quote:Op dinsdag 8 december 2020 11:36 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat werkt niet echt meer, daarnaast als je relatie toch uitgaat en je er zelf weer in wil gaan wonen kan dat ook niet zomaar. Dan kun je uiteindelijk misschien zelf iets gaan huren, terwijl je jouw woning verhuurt.

Als we die 33 jaar 2,5% inflatie per jaar hebben gehad, dan zou die prijsstijging gelijk zijn aan inflatiequote:Op dinsdag 8 december 2020 10:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was 1980.
Toen kochten mijn ouders een tweekapper voor 320.000 gulden.
Wij kochten die woning weer van hen in 2013 voor 325.000 euro.
Overigens had die woning zijn grootste prijsstijging al gehad in de eerste 10 jaar, want in 1970 gebouwd (incl. grond) voor 100.000 gulden.

Punt is dat zij net voor de grote crash van 1981/1982 kochten en wij het van hen kochten op het dieptepunt van de meest recente crash. Als ze in 2008 verkocht hadden dan hadden ze er veel meer voor gekregen.quote:Op dinsdag 8 december 2020 12:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als we die 33 jaar 2,5% inflatie per jaar hebben gehad, dan zou die prijsstijging gelijk zijn aan inflatie
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |