Net zoals we ooit vast zijn komen te zitten aan helmen op motoren, gordels en hoofdsteunen in autos, verlichting op fietsen, fluoride in onze tandpasta, jodium in ons zout en brood... echt belachelijk... waar is onze vrijheid.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:31 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Gevaar, als in dat we er nooit weer vanaf gaan komen. Die dingen worden geheid in het griepseizoen ook verplicht. Of de mondkapjesplicht wordt veel langer in stand gehouden dan noodzakelijk, of uitgebreid naar buiten toe. Het begon ook eerst in het OV.
Je ziet dit in alle landen gebeuren. Er is een mondkapjesplicht, maar deze wordt stukje bij beetje uitgebreid onder baat het niet schaadt het niet
Mede daarom gaf ik dus aan dat ik dat beter niet had kunnen zeggen hequote:Op woensdag 2 december 2020 12:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, je creëert er wel een beeld mee dat ouderen solidariteit eisen maar daar zelf weinig van tonen. Ik snap dat dat op basis van anekdotisch bewijs wel eens zo voelt, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is. En juist met dat soort uitspraken creëer je tweespalt en een voedingsbodem voor een gebrek aan solidariteit.
Hoe dan ook, ik heb even mijn bron teruggezocht:
[ afbeelding ]
Ik zit zelf in de categorie met het laagste percentage.![]()
Leugen.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:31 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Je ziet dit in alle landen gebeuren. Er is een mondkapjesplicht, maar deze wordt stukje bij beetje uitgebreid onder baat het niet schaadt het niet
Maar op het moment dat dat begrip niet wordt getoond, is het toch terecht dat daar opmerkingen over worden gemaakt? Er wordt hier vaak genoeg over ouderen en kwetsbaren gesproken alsof ze dor hout zijn.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mede daarom gaf ik dus aan dat ik dat beter niet had kunnen zeggen he![]()
Maar de rest van mijn post; waar ik liet weten dat ik me er wel aan erger als ik lees dat we blijkbaar niet genoeg begrip/solidariteit voor ouderen tonen, sta ik nog wel gewoon achter. Dat staat er los van.
Wat een onzettend kromme vergelijkingen zijn dit zeg. Dus jij pleit zelfs voor mondkapjes, mocht corona ooit voorbij zijn? Als ik dit mag opmaken uit je post.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Net zoals we ooit vast zijn komen te zitten aan helmen op motoren, gordels en hoofdsteunen in autos, verlichting op fietsen, fluoride in onze tandpasta, jodium in ons zout en brood... echt belachelijk... waar is onze vrijheid.
Dat er selectieve mensen zijn die ouderen/kwetsbaren omschrijven als dor hout is natuurlijk verschrikkelijk. Ontken ik ook niet. Maar dat is maar een hele selectieve groep.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar op het moment dat dat begrip niet wordt getoond, is het toch terecht dat daar opmerkingen over worden gemaakt? Er wordt hier vaak genoeg over ouderen en kwetsbaren gesproken alsof ze dor hout zijn.
Verschrikkelijk krom om veiligheidsverplichtingen ten goede van de volksgezondheid te vergelijken met een veiligheidsverplichting ten goede van de volksgezondheid inderdaad. Vreemd van mij, zal het niet weer doen.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:39 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Wat een onzettend kromme vergelijkingen zijn dit zeg. Dus jij pleit zelfs voor mondkapjes, mocht corona ooit voorbij zijn? Als ik dit mag opmaken uit je post.
Dat zijn geen zuivere vergelijkingen. Er is een fundamenteel verschil tussen maatregelen van overheidswege die dienen om mensen tegen zichzelf of tegen anderen in bescherming te nemen. En je zou ook kunnen betogen dat er een verschil is tussen maatregelen waar we niks van merken en maatregelen die in onze beleving vrijheidsbeperkend zijn.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Net zoals we ooit vast zijn komen te zitten aan helmen op motoren, gordels en hoofdsteunen in autos, verlichting op fietsen, fluoride in onze tandpasta, jodium in ons zout en brood... echt belachelijk... waar is onze vrijheid.
Het is wel degelijk de enige manier vrees ik. Mensen die kritisch zijn en vraagtekens hebben bij het beleid en al deze regels en verplichtingen worden monddood gemaakt en bestempeld als gek en aso. Of als gevaar voor de volksgezondheid. Een eigen mening mogen hebben is er helaas niet meer bij. Het is volgen of niet. Daarom worden tegenstanders onvoldoende gehoord. Het is zo makkelijk om mensen belachelijk te maken als de mening of het standpunt ze niet uitkomt.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je het dan maar moet slikken (hihi). Er zijn ook andere manieren om te laten weten dat je het er niet mee eens bent. Maar je niet aan de wet houden omdat je het er niet mee eens bent is niet de juiste methode. Je gaat toch ook niet door rood rijden, omdat je het maar onzin vind dat je enkel mag gaan rijden als het stoplicht op groen staat?
we kunnen elkaar de hand schudden....quote:Op woensdag 2 december 2020 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is voor mij één van de redenen om niet aan kinderen te beginnen, ik wil ze niet met mij opzadelen....
Dan kan je ook zeggen dat de RIVM richtlijnen voor medisch personeel slechts schijnveiligheid bieden. Ze schrijven voor haast alle situaties met covid patienten een type IIR masker (en oogbescherming en handschoenen) voor. Een IIR heeft enkel een BFE (bacterial filtration efficiency) norm: moet minstens 98% van deeltjes van 3 micron tegenhouden. Geen PFE (particulate filtration efficiency) norm voor 0.1 micron deeltjes. De single use masks die je in supermarkten per 50 kan kopen voldoen vaak aan de type I norm, die laten 2.5x meer deeltjes door (BFE >=95%) .quote:Op woensdag 2 december 2020 12:16 schreef galantis het volgende:
[..]
Gewoon erop wijzen dat tegen de hoeveelheid virale deeltjes die vrijkomen bij een confrontatie zoals door betrokkene begonnen geen enkel mondkapje is opgewassen.
De helm is wel degelijk eenzelfde maatregel als de mondkap. Het is gericht op het eventueel voorkomen van maar niet direct uitsluiten van letsel. Een riscoverlagende persoonlijk beschermingsmiddel dat verplicht is gesteld.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zijn geen zuivere vergelijkingen. Er is een fundamenteel verschil tussen maatregelen van overheidswege die dienen om mensen tegen zichzelf of tegen anderen in bescherming te nemen. En je zou ook kunnen betogen dat er een verschil is tussen maatregelen waar we niks van merken en maatregelen die in onze beleving vrijheidsbeperkend zijn.
Het is ook prima om van mening te zijn dat een motorhelm niet nodig is. Maar het is niet prima om dan maar zonder helm op te gaan rijden.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is wel degelijk de enige manier vrees ik. Mensen die kritisch zijn en vraagtekens hebben bij het beleid en al deze regels en verplichtingen worden monddood gemaakt en bestempeld als gek en aso. Of als gevaar voor de volksgezondheid. Een eigen mening mogen hebben is er helaas niet meer bij. Het is volgen of niet. Daarom worden tegenstanders onvoldoende gehoord. Het is zo makkelijk om mensen belachelijk te maken als de mening of het standpunt ze niet uitkomt.
Grotendeels mee eens hoor, maar denk je nou echt dat je niet als gek/aso word gezien als je je niet aan de regels houd? Dat bepaalde meningen al heel snel worden weggezet als BNW/gekkengedrag ben ik het helemaal mee eens en daar irriteer ik me ook aan. Maar je gaat het nooit oplossen door de regels dan maar niet te volgen. Uiteindelijk heb je jezelf er alleen maar mee.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is wel degelijk de enige manier vrees ik. Mensen die kritisch zijn en vraagtekens hebben bij het beleid en al deze regels en verplichtingen worden monddood gemaakt en bestempeld als gek en aso. Of als gevaar voor de volksgezondheid. Een eigen mening mogen hebben is er helaas niet meer bij. Het is volgen of niet. Daarom worden tegenstanders onvoldoende gehoord. Het is zo makkelijk om mensen belachelijk te maken als de mening of het standpunt ze niet uitkomt.
Een helm is er toch om jezelf te beschermen en een mondkapje om anderen te beschermen? Het is logischer om dat eerste als een vorm van betutteling te zien.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De helm is wel degelijk eenzelfde maatregel als de mondkap.
Een mondkap is er ook om jezelf te beschermen. Maar inderdaad daar zit wel een klein verschil. Maar er zijn genoeg maatregelen gericht op bescherming van anderen in het vervoer zoals ontwerp van auto's wat geen scherpe uitstekende delen mag hebben en dat is niet voor de veiligheid van de inzittende, maar voor de mensen buiten. En dat soort zaken zijn ook allemaal bij wet geregeld.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een helm is er toch om jezelf te beschermen en een mondkapje om anderen te beschermen? Het is logischer om dat eerste als een vorm van betutteling te zien.
Waarom niet. Wellicht moeten ze een verplichting voor N95 kapjes invoeren dan. Dan is het allemaal wat serieuzer.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gaan we nu serieus motorhelmen en het nut daarvan vergelijken met wegwerplapjes van de Action?
Ik zie geen andere weg meer om te laten zien dat ik het er niet mee eens ben wat er nu gebeurd. In gesprek gaan en kanttekeningen plaatsen is namelijk niet mogelijk. Zowel niet met bestuurders als normale burgers. Plaats je kanttekeningen dan wordt snel de aso kaart getrokken.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens hoor, maar denk je nou echt dat je niet als gek/aso word gezien als je je niet aan de regels houd? Dat bepaalde meningen al heel snel worden weggezet als BNW/gekkengedrag ben ik het helemaal mee eens en daar irriteer ik me ook aan. Maar je gaat het nooit oplossen door de regels dan maar niet te volgen. Uiteindelijk heb je jezelf er alleen maar mee.
Nee er wordt niet direct beleid aangepast op jouw kanttekening. Als iedereen die kritiek heeft op beleid zich ineens niet meer aan dat beleid hoeft te houden dan kun je net zo goed geen beleid maken.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik zie geen andere weg meer om te laten zien dat ik het er niet mee eens ben wat er nu gebeurd. In gesprek gaan en kanttekeningen plaatsen is namelijk niet mogelijk. Zowel niet met bestuurders als normale burgers. Plaats je kanttekeningen dan wordt snel de aso kaart getrokken.
Snap ik. En ik snap ook dat je dan het gevoel hebt dat je er niks aan kan doen. Dat heb ik ook soms. Maar je word vervolgens ook als aso bestempeld als je maar gewoon rebels geen kapje draagt. Ik snap de drang om te laten weten dat je het er niet mee eens bent, maar zoiets moet grootschalig gebeuren; anders doen ze er toch niks mee.quote:Op woensdag 2 december 2020 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik zie geen andere weg meer om te laten zien dat ik het er niet mee eens ben wat er nu gebeurd. In gesprek gaan en kanttekeningen plaatsen is namelijk niet mogelijk. Zowel niet met bestuurders als normale burgers. Plaats je kanttekeningen dan wordt snel de aso kaart getrokken.
De mensen die zo reageren als in je laatste alinea is toch net zo’n selectieve groep als de mensen die het hebben over dor hout?quote:Op woensdag 2 december 2020 12:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat er selectieve mensen zijn die ouderen/kwetsbaren omschrijven als dor hout is natuurlijk verschrikkelijk. Ontken ik ook niet. Maar dat is maar een hele selectieve groep.
Het word soms gebracht alsof het een heel grootschalig probleem is. Dat is het niet. Je lijkt even te vergeten dat er talloze bedrijven failliet zijn gegaan/in de problemen zijn gekomen. Mensen die werkloos zijn geworden. Kinderen met leerachterstand. Mensen die vereenzaamd zijn. Allemaal vanwege die maatregelen. De maatregelen die we hebben om voornamelijk de ouderen en risico groepen te beschermen.
Ik wens je veel succes om tegen een ondernemer die failliet gegaan is rustig te beweren dat er geen solidariteit richting de ouderen getoond word.![]()
Meeste mensen respecteren de regels gewoon. Omdat het andere mensen beschermd. Ik vind het dan diep triest om te doen (niet jij specifiek) dat we de ouderen massaal niet begrijpen/er geen solidariteit voor opbrengen.
De afgelopen maanden zijn jongeren regelmatig weg gezet als aso's en aanstellers als ze lieten vallen dat ze het er moeilijk mee hadden. Ondernemers krijgen regelmatig het verwijt dat ze er maar gewoon mee moeten dealen (de crisis en maatregelen), dus ja, er mag ook wel iets van solidariteit naar die groepen. Alle leeftijdsgroepen hebben het moeilijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |