Nouja, dit inderdaad. Begrijp me niet verkeerd, het is een kloteziekte, maar als de mensen die veel risico lopen dat risico niet meer lopen lijkt het me effectief niets anders dan een seizoensgriep. Tot het gros van de mensen gevaccineerd is is het risico op overspoelen van de zorg groot, maar daarna is dat minimaal. Was het niet zo dat meer dan 80% van de mensen niets merkte? Iets van 1% werd opgenomen ofzo? Dus als de vaccinatiegraad hoog genoeg is is het irrelevant of iedereen wel of niet gevaccineerd is.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:22 schreef galantis het volgende:
[..]
En dit zou dan alleen voor corona gelden? En niet voor al die andere besmettelijke ziektes die er bestaan?
Hmm daar heb je een punt. Hoewel bij ernstig overgewicht de invloed van de leefstijl wel het grootst is denk ik. Maar in de praktijk zal dat onderscheid lastig te maken zijn. Misschien was ik toch te snel in mijn reactiequote:Op dinsdag 17 november 2020 21:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom specifiek die groep?![]()
Ziekte of kwetsbaarheid door leefstijl en gedragsoorzaken komt bij meer van de genoemde risicoprofielen voor. Waarom lift je deze er specifiek uit?
Ik wacht nog steeds op onderscheid voor binnen en buiten beleidquote:Op dinsdag 17 november 2020 21:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien heb je het gemist, maar het wordt al zo ongeveer sinds de start van de epidemie opgehangen aan het Heilige Vaccin. Zonder vaccin = geen festivals etc.
Ik denk niet dat dit stand gaat houden. Hoe wil je dat ooit bewijzen dat dit net op jouw festival werd aangesticht?quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tot een organisator wordt aangeklaagd wegens een uitbraak op zijn festival, waarvan mensen ernstig ziek zijn geworden of zelfs overleden.
Dat hier users het goed vinden dat er een tweedeling in de samenleving komt van ongezonde dikkerds met vaccin en gezonde mensen zonder vaccin is te eng voor woorden. Denk toch eens na wat je zegt man.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En dan lekker op 27 april en 5 mei weer onze 'vrijheid' vieren volgend jaar zeker.
We krijgen ook het advies niet te feesten, niet een grapperhausje te doen, niet op kantoor te zitten enz.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:26 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Mensen volgen de meute, komt verder weinig logisch denkwerk bij aan te pas.
Als we morgen een dringend advies krijgen om allemaal een hoedje te dragen, zie je overmorgen de supermarkt vollopen met hoedjes.
Is een mondkapje dragen af en toe, een proefkonijn zijn? Wat kan er mis aan gaan?quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:23 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk te ver gaan om voor dit soort dingen als proefkonijn mee te doen. En al helemaal om het bij wet/ministriele regeling vast te leggen.
Prima als andere mensen hier wel aan mee willen werken, be my guest if it makes you happy en als dat goed voelt voor jou.
We zitten nu bijna een jaar zo en ja er zijn wat onderzoeken voor en tegen. Maar echt, omontstotelijk bewezen wel of niet? Ik weet niet hoe lang een gemiddeld onderzoek duurt maar het verbaast me dat we hier niet meer over weten. Het blijft vaag.. mistig ..
Leefstijl heeft daar zeker enorm mee te maken als oorzaakquote:Op dinsdag 17 november 2020 21:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hmm daar heb je een punt. Hoewel bij ernstig overgewicht de invloed van de leefstijl wel het grootst is denk ik. Maar in de praktijk zal dat onderscheid lastig te maken zijn. Misschien was ik toch te snel in mijn reactie
Los van of het haalbaar is is het totaal niet wenselijk. Ik ben vanaf maart solidair geweest met de mensen die dood neer zouden vallen als ik hun kant op hoest omdat ik misschien besmet ben. Als dank voor die (tegen die tijd) een jaar thuis blijven en niets doen wat mogelijkerwijs iemand anders risico oplevert mag diegene die risico heeft maar een vaccinatie heeft gehad weer lekker verder met zijn leven, maar moet ik thuis blijven wachten tot ik aan de beurt ben geweest?quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het bij aankoop van een kaartje is. Hoewel je dan zit met dat veel mensen (zoals ik) maanden van tevoren dingen kopen. Dan heb je dus kans dat er twee rijen zijn: voor mensen die het vaccinatiebewijs al hebben overlegd en de rest. Maar ik snap je twijfels of dit überhaupt haalbaar is.
Wat je niet moet willen, is dat er ergens tijdens de uitrol alles zomaar weer kan en mensen op een kluitje -deels niet gevaccineerd die toch mee willen doen met alles- gaan staan met onnodige uitbraken tot gevolg.
Er gaat een punt komen waarop er te veel mensen zijn gevaccineerd om vol te kunnen houden dat alles dicht moet blijven en dat er nog te weinig zijn om het zonder beperkingen toe te kunnen staan.
Het gaat ook niet eens zozeer om die maskertjes, maar om het beleid erachter.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Is een mondkapje dragen af en toe, een proefkonijn zijn? Wat kan er mis aan gaan?
Ik vind het een (te) grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeerquote:Op dinsdag 17 november 2020 21:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Is een mondkapje dragen af en toe, een proefkonijn zijn? Wat kan er mis aan gaan?
Ik heb je dit nu al meerdere keren zien zeggen tegen anderen. Waar maak je je zo druk over? Denk je echt dat iemand van mening verandert omdat jij op fok zegt "gedraag je gewoon"? Of doe je het alleen omdat je jezelf dan beter voelt?quote:Op dinsdag 17 november 2020 20:57 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Haha, jij bent ook volwassen toch? Ik zie je hier nu al weken stampvoeten. Het zit je wel hoog hè? Vind je dat niet zonde van je tijd? Waar maak je je zo druk over. Ik geloof ook niet dat het gigantisch helpt, maar al is het maar een beetje... Zet gewoon zo’n ding op als je je boodschapjes doet, en gedraag je niet als een rebelse puber.
Juistem. Alhoewel ik mij er al iets meer bij kan voorstellen als iedereen de kans heeft gehad. Dan ben ik er nog tegen. Maar dat vind ik wel andersquote:Op dinsdag 17 november 2020 21:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Los van of het haalbaar is is het totaal niet wenselijk. Ik ben vanaf maart solidair geweest met de mensen die dood neer zouden vallen als ik hun kant op hoest omdat ik misschien besmet ben. Als dank voor die (tegen die tijd) een jaar thuis blijven en niets doen wat mogelijkerwijs iemand anders risico oplevert mag diegene die risico heeft maar een vaccinatie heeft gehad weer lekker verder met zijn leven, maar moet ik thuis blijven wachten tot ik aan de beurt ben geweest?
Als dat plan er daadwerkelijk ooit door komt zijn voor mij (en ik denk velen met mij) de maatregelen morgen afgelopen, want blijkbaar hoeven anderen niet solidair met mij te zijn dan.
De kans dat ik ernstig ziek word als ik het oploop is klein. De kans dat ik in het ziekenhuis terecht kom is nog kleiner, op de IC nog kleiner en de kans dat ik overlijd is al helemaal heel erg klein. Ik -en heel veel anderen- zit niet thuis voor mezelf, maar voor de groep 50+, maar vooral 85+.
Indien je effectief wil vaccineren vaccineer je een heel verzorgingstehuis in één keer, met alle medewerkers erbij en zo ga je verder. Wanneer de ziekenhuisopnames tot een acceptabel niveau gedaald zijn kun je (langzaam) gaan afschalen voor iedereen, irrelevant of je wel of niet gevaccineerd bent.
Het sociale grondrecht volksgezondheid ook. Gevalletje botsende grondrechten.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:32 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik vind het een (te) grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer
Dat artikel is ooit niet voor niets opgenomen in de grondwet.
Daar kan ik ook echt niks mee. Je gaat daar nooit achter komen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:31 schreef Jed1Gam het volgende:
Deze dooddoener: Zonder mondkappen waren er nog veel meer doden.
Amen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Los van of het haalbaar is is het totaal niet wenselijk. Ik ben vanaf maart solidair geweest met de mensen die dood neer zouden vallen als ik hun kant op hoest omdat ik misschien besmet ben. Als dank voor die (tegen die tijd) een jaar thuis blijven en niets doen wat mogelijkerwijs iemand anders risico oplevert mag diegene die risico heeft maar een vaccinatie heeft gehad weer lekker verder met zijn leven, maar moet ik thuis blijven wachten tot ik aan de beurt ben geweest?
Als dat plan er daadwerkelijk ooit door komt zijn voor mij (en ik denk velen met mij) de maatregelen morgen afgelopen, want blijkbaar hoeven anderen niet solidair met mij te zijn dan.
De kans dat ik ernstig ziek word als ik het oploop is klein. De kans dat ik in het ziekenhuis terecht kom is nog kleiner, op de IC nog kleiner en de kans dat ik overlijd is al helemaal heel erg klein. Ik -en heel veel anderen- zit niet thuis voor mezelf, maar voor de groep 50+, maar vooral 85+.
Indien je effectief wil vaccineren vaccineer je een heel verzorgingstehuis in één keer, met alle medewerkers erbij en zo ga je verder. Wanneer de ziekenhuisopnames tot een acceptabel niveau gedaald zijn kun je (langzaam) gaan afschalen voor iedereen, irrelevant of je wel of niet gevaccineerd bent.
Ik ben het met je eens hoor. Maar verzorgingstehuizen op het personeel na vind ik lastig. Zeker door het huidige beleid met langer thuis blijven wonen zitten daar eigenlijk hele oude en broze mensen. Ik vraag me af of een vaccin voor veel mensen daar überhaupt nog wel zin heeft omdat hun immuunsysteem behoorlijk veroudert is. Ieder jaar heb je wel griep uitbraken in een verzorgingstehuis waar veel mensen het lotje leggen alleen haalt het amper tot niet de media zo als nu. Nu is het ook iets groter. Mensen die nog thuis wonen zijn veel vitaler op oudere leeftijd dan die in een verzorgingstehuis zitten. Voor hun heeft een vaccin waarschijnlijk veel meer zin.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bij een ramp, waarbij mensen met bosjes tegelijk neervallen, dan zou ik overtuigd zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het sociale grondrecht volksgezondheid ook. Gevalletje botsende grondrechten.
Ook weinig zin om ergens heen te gaan dat binnen is, vanwege die mondkappen verplichting, bios museum etc. Hier in Zwitserland is het al verplicht namelijk.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:37 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Daar kan ik ook echt niks mee. Je gaat daar nooit achter komen.
In andere landen waar het er nog strenger aan toe gaat, zijn de cijfers ook schrijbarend. Hoewel men daar al langer met mondmaskers rond liep, al dan niet verplicht.
Als het daar nou in rap tempo naar beneden zou gaan, dan was ik denk ik wel aardig overtuigd. En dan zou ik misschien ook wel zo loyaal zijn om er eentje op te doen. Niet omdat ik zelf bang ben om ziek te worden. Maar om mee te helpen aan het omlaag krijgen en terug te kunnen naar de gezellige dingen des levens.
Ook al doet het merendeel het nu wel, het zet nauwelijks zoden aan de dijk. Niet in NL, niet in de rest van het wereld.
Oh dat is zeker zo, ik geloof best dat er een groep mensen in verzorgingstehuizen zitten waar 't waarschijnlijk niets zou doen. De oma van mijn vrouw is 90 en zit in een verzorgingstehuis, de kans dat het voor haar veel verschil maakt is heel klein. Indien het niet werkt is dat dan een plek waar beschermingsmiddelen belangrijk zijn/blijven. Dat lijkt me sowieso in veel gevallen makkelijker en sneller te realiseren, zorgen dat die infectie niet over kan springen. Ik denk dat het daar nog best vaak fout gaat, gelet op de hoeveelheid besmettingen in verzorgingstehuizen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:39 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor. Maar verzorgingstehuizen op het personeel na vind ik lastig. Zeker door het huidige beleid met langer thuis blijven wonen zitten daar eigenlijk hele oude en broze mensen. Ik vraag me af of een vaccin voor veel mensen daar überhaupt nog wel zin heeft omdat hun immuunsysteem behoorlijk veroudert is. Ieder jaar heb je wel griep uitbraken in een verzorgingstehuis waar veel mensen het lotje leggen alleen haalt het amper tot niet de media zo als nu. Nu is het ook iets groter. Mensen die nog thuis wonen zijn veel vitaler op oudere leeftijd dan die in een verzorgingstehuis zitten. Voor hun heeft een vaccin waarschijnlijk veel meer zin.
Is daar geen uitzonderingen voor chronisch zieken? Of kan je het niet gewoon niet over je neus dragen?quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ook weinig zin om ergens heen te gaan dat binnen is, vanwege die mondkappen verplichting, bios museum etc. Hier in Zwitserland is het al verplicht namelijk.
Ik denk al snel; oh ja moet je dat ding weer op, laat maar zitten dan.
Het gaat om de cijfers. Niemand zou een mondkap weigeren als iedereen met 100% zekerheid dood ging bij een corona besmetting. De cijfers zijn echter niet zo schokkend, de meeste mensen hebben zo'n 0,004% kans om te overlijden aan corona. Er staat nergens in die spoedwet wat een ernstig gevaar voor de volksgezondheid zou moeten betekenen... dit betekent dat ze het bijv. ook zouden kunnen verplichten voor een (heftig) griepseizoen. In 2018 hadden we immers meer (of evenveel in de tussentijd?) griepdoden dan corona nu. Dat hadden er stukken minder geweest als we toen dezelfde maatregelen hadden genomen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het sociale grondrecht volksgezondheid ook. Gevalletje botsende grondrechten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |