Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Werd ook de Van Dale erbij gepakt als je een taalfout maakte? Nee zeker?
Als ik dat zo zie dan denk ik ook dat pieten beter paars kunnen zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 13:00 schreef Viv het volgende:
Mijn kind van 4 kent zwarte pieten en roetveegpieten en vindt daar verder niks van. Maar ik heb wel gemerkt dat er een grens zit aan het steeds maar lichter maken van de pieten.
Vorig jaar had de Blokker deze raamstickers, en toen vroeg ze over die telescoop: "Wat heeft dat andere kindje?"
[ afbeelding ]
Wijs maken dat Mohammed (vrede zij met hem) bestaat en dat hij niet beledigd mag worden. Dit geloof is hier tegenwoordig heel populair.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:20 schreef Duiveltja het volgende:
Als jouw kids geloven in zwartepiet kan je ze best andere dingen wijsmaken.
Het zit natuurlijk ook wel diep geworteld nog vanuit onze jeugd. Mijn man zegt ook altijd zwarte piet en ik zeg piet.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:15 schreef PKM het volgende:
[..]
Als ik dat zo zie dan denk ik ook dat pieten beter paars kunnen zijn.
Ik had het pas nog over "zwarte piet" en mijn man verbeterde naar "piet". Ik hoorde echt niet wat ik nou verkeerd zei.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Zoals ik al vaak heb gezegd: als je morgen Sinterklaas vervangt door een kangoeroe met een buidel waar cadeaus uit komen dan zijn er hooguit een paar "overgangsgeneraties", de rest vindt het wel prima zolang er maar cadeaus zijn.
Het zijn vooral ouders die moeite hebben met het loslaten van zwarte piet, terwijl ze er toch echt niet meer in geloven (?)
quote:Op vrijdag 13 november 2020 11:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
In Nederland
Skippy de kangaroo is handig in het opsporen van misdadigers of verdwenen kinderen, het redden van mensen en dieren.
SKIPPY (1967-1970)
De gewonde kangoeroe Skippy wordt aan de zorg van parkwachter Matt Hammond en zijn twee zonen
Sonny en Mark overgelaten.
Skippy is overigens een vrouwtje, want ze heeft een buidel.
In ruil voor het redden van haar leven behoedt Skippy de parkwachtersfamilie van allerlei onheil.
Het manifesteert zich in de vorm van stropers, ziektes, premiejagers, natuurrampen of gewoonweg vreemdelingen die niet vertrouwd zijn met de fauna en flora van het Waratah National Park in Australië.
De naam Skippy was begin jaren '70 zo vertrouwd geraakt, dat de makers van de grote bal met handvat waarmee je kunt huppen deze naar de beroemde kangoeroe vernoemd hebben: de skippybal.
Begin jaren '90 werd de serie nieuw leven ingeblazen onder de titel The adventures of Skippy. Skippy woonde nog steeds bij de familie Hammond, waar Sonny nu aan het hoofd van het gezin stond. In Nederland was deze nieuwe reeks bij de EO te zien.
De Skyppy van vroeger...![]()
[ afbeelding ]
De Skyppybal kan je ook nu nog kopen![]()
[ afbeelding ]
https://www.internet-toys(...)M5ZKh48aArE8EALw_wcB
niet mee eens, ken genoeg mensen met niet blanke huidskleur die dat absoluut niet hebbenquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:01 schreef lunapuella het volgende:
Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat het kinderen allemaal niks uitmaakt, zolang ze maar pepernoten/cadeautjes krijgen. Het maakt witte kinderen niks uit, want die zijn zich doorgaans niet bewust van het racistische karakter. Kinderen van kleur merken het verschil vaak wel degelijk.
Hoe kun je het woord neger in 2020 nog gebruiken? En dan in zo’n combinatie ook? Ik besef mij inmiddels wel dat dit een aardig ‘rechts’ forum is hoor, maar toch snap ik het niet helemaal.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:05 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb zelf natuurlijk geen gekleurde kinderen, maar ik denk dat ook de gekleurde kinderen het alleen merken omdat er zoveel heisa om is, eigenlijk.
Ik geloof oprecht niet dat een donker kind van 5 een zwarte piet ziet en denkt "verdorie, een negerslaaf, dat vind ik kwetsend". Ik denk echt niet dat ze die link leggen zonder de discussie mee te hebben gekregen.
En 'de knecht' is eruit gehaald.quote:Op zaterdag 14 november 2020 12:52 schreef SQ het volgende:
Haha ja, die roe was al 40 jaar achterhaald natuurlijk.
Oh Schrik!quote:Op zaterdag 14 november 2020 12:50 schreef Moonah het volgende:
Zojuist hoorde ik Jeroen bij de Sint-intocht een nieuwe versie van "Zie ginds komt de stoomboot" zingen.
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan
Hij brengt ons Sint Nicolaas ik zie hem al staan
Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer
Hoe waaien de winpels al heen en al weer
De pieten ze lachen en wat gaan ze doen
Ze brengen een pakje in ieder zijn schoen
Oh lieve Sint Nicolaas kom ook eens bij mij
En rij toch niet stilletjes ons huisje voorbij
https://nl.wikiloc.com/ro(...)aghouat/ksar-netsilaquote:Op zaterdag 14 november 2020 18:54 schreef Da hopman het volgende:
Als jouw kinderen nog alleen in aanraking zijn geweest ben je behoorlijk verstrikt in een fabeltjesfuik. Sinterklaasjournaal werkt al vanaf 1013 met gemeleerde pieten. Oa in 2014 de stroopwafelpiet in Gouda. Dat was echt niet uit te leggen.[ twitter ]
je kunt hem natuurlijk ook gewoon zwart latenquote:Op dinsdag 10 november 2020 10:16 schreef jameshond7 het volgende:
Als jouw kinderen vragen waarom zwarte piet niet meer zwart is of waarom er zoveel ophef over is, hoe reageren jullie dan? Hoe leg jij uit dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn zonder de 'magie' van het sinterklaasfeest verloren te laten gaan? En hoe doen jullie dat op scholen? Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Inderdaad. En al vragen ze er wel naar, verzin je gewoon wat. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 11:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen interesseert het geen ruk van wie ze kadootjes krijgen. Het zijn de volwassenen (aan beide kanten!) die hier zo'n enorm drama van maken. Niet de kinderen.
Mijn dochter van zes heeft er nog nooit naar gevraagd waarom zwarte Piet niet meer zwart is.
Ja, valt mij ook meteen op als winkeliers nog wel zwarte piet gebruiken op dit moment. Ik snap dat ook niet helemaal. Maargoed, dan weet je ook meteen hun mening, denk ik. Is ook prima verder.quote:Op dinsdag 17 november 2020 15:37 schreef Marsenal het volgende:
Ik zag hier bij de bakker chocoladeletters liggen met pietjes van pure chocolade met rode lippen en ik moet zeggen, het viel me meteen op. De meeste winkels branden hier allang hun vingers niet meer aan.![]()
Je zou toch denken dat als de commercie de zwarte pieten massaal in de ban doen, dat dat betekent dat er dus een overgrote meerderheid is die het prima vind om de soewarte piet achter zich te laten. Money talks, zeg maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |