abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196165845
Als jouw kinderen vragen waarom zwarte piet niet meer zwart is of waarom er zoveel ophef over is, hoe reageren jullie dan? Hoe leg jij uit dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn zonder de 'magie' van het sinterklaasfeest verloren te laten gaan? En hoe doen jullie dat op scholen? Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
pi_196165870
Het zit je wel hoog he? Laat gaan joh.
pi_196165900
Als jouw kids geloven in zwartepiet kan je ze best andere dingen wijsmaken.

[ Bericht 7% gewijzigd door SQ op 10-11-2020 11:21:57 ]
pi_196165906
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:20 schreef Duiveltja het volgende:
Als jouw kids geloven in zwartepiet kan je ze best andere dingen wijsmaken.
Dit is een serieuse vraag he? Kinderen zijn slim en als je ze een ander verhaal vertelt dan andere ouders krijg je het aan de stok op het schoolplein.

[ Bericht 5% gewijzigd door SQ op 10-11-2020 11:22:19 ]
pi_196165957
Kinderen hebben dit niet in de gaten, en als er dan eentje een keertje zegt 'he waarom is die piet daar zo supersoewart'dan zeg je 'he hier heb je een pepernoot' en dan zijn ze weer afgeleid.

Het sinterklaasjournaal is ook iets wat alle kinderen willen zien, en die masseert ze vrij soepeltjes en ongemerkt naar een wereld zonder zwarte piet. Eigenlijk is in de media de zwarte piet al weg. Ik woon in de randstad, en mijn kinderen weten al niet meer dat ze vroeger veel zwarter waren. Nu denkt mijn dochter gewoon dat ze vies zijn van de schoorsteen en de kolen op de pakjesboot.

Als je kinderen wijs kan maken dat er een onsterfelijke man met paard over het dak kan, dan is het wegfaseren van zwartere piet natuurlijk een peuleschil.

Bij volwassenen daarentegen...
-nee-
pi_196165959
Je moet je kinderen zien als ze geen cadeautjes meer krijgen. Verder zit jij daar dus meer mee dan de kinderen.
pi_196165973
We kunnen als ouders natuurlijk ook zeggen dat ze blanker worden en dus ook krenteriger. Scheelt ook weer cadeautjes kopen.
pi_196165980
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:27 schreef Selenophilia het volgende:
We kunnen als ouders natuurlijk ook zeggen dat ze blanker worden en dus ook krenteriger. Scheelt ook weer cadeautjes kopen.
:')
  Spellchecker dinsdag 10 november 2020 @ 10:29:57 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196165997
Dit is nou niet iets wat van de ene op de andere dag doorgevoerd is he 8)7
pi_196166191
Kinderen zijn, zeker in de 'sinterklaasleeftijd', heel erg goed in magisch denken. Sinterklaas is Sinterklaas en Piet is Piet en dat hoeft allemaal helemaal niet logisch te zijn. Het sinterklaasverhaal is ook nooit 100% in elk huishouden hetzelfde geweest, dat levert doorgaans geen problemen op.

Wat betreft herkenbare buurmannen is dat dus ook vrij simpel op te lossen vaak. Ik zag het vorig jaar op het schoolplein:
Kind: "Hé jij bent de vader van X!"
Piet: "Ja, dat klopt. Als je heel lief bent, dan mag je Sinterklaas helpen als Piet."

Kind tevreden met uitleg, sinterklaasmagie nog volop aanwezig, niks aan de hand. ^O^
  dinsdag 10 november 2020 @ 10:50:08 #12
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_196166300
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:21 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dit is een serieuse vraag he?
Ik kan er zo snel geen onderzoek over vinden.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_196166419
Zwarte piet is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. daarvoor in de plaats hebben we nu Halloween met bebloede gezichten, moordwapens en afgehakte ledematen, het is maar wat je de kinderen het liefst voorschotelt....
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196166444
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zwarte piet is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. daarvoor in de plaats hebben we nu Halloween met bebloede gezichten, moordwapens en afgehakte ledematen, het is maar wat je de kinderen het liefst voorschotelt....
:D _O-
pi_196166611
Kinderen interesseert het geen ruk van wie ze kadootjes krijgen. Het zijn de volwassenen (aan beide kanten!) die hier zo'n enorm drama van maken. Niet de kinderen.

Mijn dochter van zes heeft er nog nooit naar gevraagd waarom zwarte Piet niet meer zwart is.
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:17:07 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_196166712
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:16 schreef jameshond7 het volgende:
Als jouw kinderen vragen waarom zwarte piet niet meer zwart is of waarom er zoveel ophef over is, hoe reageren jullie dan? Hoe leg jij uit dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn zonder de 'magie' van het sinterklaasfeest verloren te laten gaan? En hoe doen jullie dat op scholen? Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Ze vragen het niet. Alleen volwassenen doen hier moeilijk over.
disclaimer
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:18:20 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_196166735
quote:
Dat vragen ze niet want hun vader is geen dikke racist die zegt dat zwarte piet per se pikzwart moet zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:22:42 #18
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_196166804
Dan zeg ik: dat komt omdat hij te veel pepernoten heeft gegeten, daar word je dik van. Dus eet liever een mandarijntje!
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:23:13 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_196166823
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 november 2020 11:22 schreef herverwijderd het volgende:
Dan zeg ik: dat komt omdat hij te veel pepernoten heeft gegeten, daar word je dik van. Dus eet liever een mandarijntje!
Hehehe :')
disclaimer
pi_196166852
Mijn oudste begon zelf in te zien dat zwarte piet raar is , m'n jongste kent niet anders dan Roetveegpiet.
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:26:37 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_196166885
quote:
Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Zelfde antwoord als altijd. De buurman is door Sinterklaas persoonlijk gevraagd om mee te helpen als hulp Sinterklaas/Zwarte piet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_196166900
Deze TS is werkelijk waar te dom om te poepen.

Hoe kan een Moor een slaaf zijn dan ?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 10 november 2020 @ 11:29:02 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_196166961
Daarbij, de tijdspanne waarin kinderen bewust in sinterklaas geloven is zo'n 5 jaar. Zelfs de oudste gelovigen weten niet beter meer dan roetveegpieten. Tenzij ze door hun ouders anders geïndoctrineerd worden natuurlijk. Maar vanuit maatschappelijk oogpunt is dat probleem dus allang opgelost 8-)
disclaimer
pi_196167044
Het viel mijn zoons van 6 gisteren bij het kijken van het sinterklaasjournaal op dat je nog allemaal witte stukken zag op de pieten. Dat was voor mij reden om op hun niveau uit te leggen waarom het uiterlijk van de pieten is aangepast. Helemaal prima, de kinderen vonden logisch omdat het niet aardig is om andere mensen verdrietig te maken. Prima kinderlogica.

Mijn 2 jongste kinderen weten sinds afgelopen zomer dat sinterklaas niet bestaat omdat het te spannend was voor één van hen. Ze weten dus ook dat pieten gewoon geschminkt worden en verkleed zijn. Ze weten dat wij de cadeautjes kopen etc., maar toch blijft het zien van sint en de pieten op tv magisch voor ze. Die gezichtjes bij het zien van het sinterklaasjournaal gisteren, geweldig. Zelfs mijn dochter van 10 kijkt nog graag mee. O+

Conclusie: het sinterklaasfeest blijft magisch, zelfs als kinderen weten dat sinterklaas niet bestaat. Wij volwassenen moeten gewoon eens stoppen met zo spastisch doen alsof de pieten voor de kinderen zwart moeten blijven, want voor de kinderen maakt de kleur echt niet uit.

(Noot: in ons dorp waren de pieten afgelopen jaren helaas nog wel zwart. Vandaar dat het mijn kinderen opviel. )
pi_196167058
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2020 11:29 schreef SQ het volgende:
Daarbij, de tijdspanne waarin kinderen bewust in sinterklaas geloven is zo'n 5 jaar. Zelfs de oudste gelovigen weten niet beter meer dan roetveegpieten. Tenzij ze door hun ouders anders geïndoctrineerd worden natuurlijk. Maar vanuit maatschappelijk oogpunt is dat probleem dus allang opgelost 8-)
Klopt.

Zoals ik al vaak heb gezegd: als je morgen Sinterklaas vervangt door een kangoeroe met een buidel waar cadeaus uit komen dan zijn er hooguit een paar "overgangsgeneraties", de rest vindt het wel prima zolang er maar cadeaus zijn.

Het zijn vooral ouders die moeite hebben met het loslaten van zwarte piet, terwijl ze er toch echt niet meer in geloven (?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')