Dit is een serieuse vraag he? Kinderen zijn slim en als je ze een ander verhaal vertelt dan andere ouders krijg je het aan de stok op het schoolplein.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:20 schreef Duiveltja het volgende:
Als jouw kids geloven in zwartepiet kan je ze best andere dingen wijsmaken.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:27 schreef Selenophilia het volgende:
We kunnen als ouders natuurlijk ook zeggen dat ze blanker worden en dus ook krenteriger. Scheelt ook weer cadeautjes kopen.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zwarte piet is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. daarvoor in de plaats hebben we nu Halloween met bebloede gezichten, moordwapens en afgehakte ledematen, het is maar wat je de kinderen het liefst voorschotelt....
Ze vragen het niet. Alleen volwassenen doen hier moeilijk over.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:16 schreef jameshond7 het volgende:
Als jouw kinderen vragen waarom zwarte piet niet meer zwart is of waarom er zoveel ophef over is, hoe reageren jullie dan? Hoe leg jij uit dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn zonder de 'magie' van het sinterklaasfeest verloren te laten gaan? En hoe doen jullie dat op scholen? Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Dat vragen ze niet want hun vader is geen dikke racist die zegt dat zwarte piet per se pikzwart moet zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:16 schreef jameshond7 het volgende:
Als jouw kinderen vragen waarom zwarte piet niet meer zwart is of waarom er zoveel ophef over is, hoe reageren jullie dan? Hoe leg jij uit dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn zonder de 'magie' van het sinterklaasfeest verloren te laten gaan? En hoe doen jullie dat op scholen? Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Hehehequote:Op dinsdag 10 november 2020 11:22 schreef herverwijderd het volgende:
Dan zeg ik: dat komt omdat hij te veel pepernoten heeft gegeten, daar word je dik van. Dus eet liever een mandarijntje!
Zelfde antwoord als altijd. De buurman is door Sinterklaas persoonlijk gevraagd om mee te helpen als hulp Sinterklaas/Zwarte piet.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:16 schreef jameshond7 het volgende:
Als een buurman voor zwartepiet speelt is die met roetvegen te herkennen. Als die helemaal zwart gaat vragen de kids waarom hij nog wel zwart is. Hoe ga je met deze vragen om?
Klopt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 11:29 schreef SQ het volgende:
Daarbij, de tijdspanne waarin kinderen bewust in sinterklaas geloven is zo'n 5 jaar. Zelfs de oudste gelovigen weten niet beter meer dan roetveegpieten. Tenzij ze door hun ouders anders geïndoctrineerd worden natuurlijk. Maar vanuit maatschappelijk oogpunt is dat probleem dus allang opgelost
Nou ja, ik heb zelf natuurlijk geen gekleurde kinderen, maar ik denk dat ook de gekleurde kinderen het alleen merken omdat er zoveel heisa om is, eigenlijk.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:01 schreef lunapuella het volgende:
Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat het kinderen allemaal niks uitmaakt, zolang ze maar pepernoten/cadeautjes krijgen. Het maakt witte kinderen niks uit, want die zijn zich doorgaans niet bewust van het racistische karakter. Kinderen van kleur merken het verschil vaak wel degelijk.
Nou ja, van alle verhalen van mensen van kleur in de media in de laatste jaren word mij juist voldoende duidelijk dat die link wel degelijk gelegd wordt. Niet letterlijk zo misschien, maar ze zien wel dat Piet geschminkt is als iemand met een donkere huidskleur, en vaak een beetje raar/dommig doet. Zeker in een verder overwegend witte omgeving heeft dat wel impact.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:05 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb zelf natuurlijk geen gekleurde kinderen, maar ik denk dat ook de gekleurde kinderen het alleen merken omdat er zoveel heisa om is, eigenlijk.
Ik geloof oprecht niet dat een donker kind van 5 een zwarte piet ziet en denkt "verdorie, een negerslaaf, dat vind ik kwetsend". Ik denk echt niet dat ze die link leggen.
Goeie stropop dit wel. Bij bestaande plaatsen heb ik die vraag nog nooit gehad, waarom zou dit nu met Zwalk ineens anders zijn? Alsof een vijfjarige het verschil weet tussen Zwalk of Apeldoorn. Bovendien staat dat compleet los van het uiterlijk van Piet.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:07 schreef jameshond7 het volgende:
Ik heb geen kinderen, maar wel een paar neefjes en die kunnen echt wel goed nadenken. Wat doe je dan als ze je vragen waar die nieuwe plaats ligt waar Sinterklaas aankomt? Het is vrij naief om te denken dat kinderen alles goed vinden zolang ze maar pepernoten krijgen. Als dat echt zo zou zijn, dan lijkt het mij dat ze vrij materialistisch zijn opgevoed.
Whehehehquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:05 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb zelf natuurlijk geen gekleurde kinderen, maar ik denk dat ook de gekleurde kinderen het alleen merken omdat er zoveel heisa om is, eigenlijk.
Ik geloof oprecht niet dat een donker kind van 5 een zwarte piet ziet en denkt "verdorie, een negerslaaf, dat vind ik kwetsend". Ik denk echt niet dat ze die link leggen zonder de discussie mee te hebben gekregen.
Wij hadden vroeger de gewoonte thuis dat als er een plaats werd genoemt op bijvoorbeeld het jeugdjournaal, dat mijn ouders (meestal) de atlas erbij pakten die bij ons in de la van de salontafel lag.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:08 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Goeie stropop dit wel. Bij bestaande plaatsen heb ik die vraag nog nooit gehad, waarom zou dit nu met Zwalk ineens anders zijn? Alsof een vijfjarige het verschil weet tussen Zwalk of Apeldoorn. Bovendien staat dat compleet los van het uiterlijk van Piet.
Ja tenzij je buiten Amsterdam woont...quote:Op dinsdag 10 november 2020 11:29 schreef SQ het volgende:
Daarbij, de tijdspanne waarin kinderen bewust in sinterklaas geloven is zo'n 5 jaar. Zelfs de oudste gelovigen weten niet beter meer dan roetveegpieten. Tenzij ze door hun ouders anders geïndoctrineerd worden natuurlijk. Maar vanuit maatschappelijk oogpunt is dat probleem dus allang opgelost
Ik vind het fascinerend dat dit soort problemen vooral gezien worden door mensen zonder kinderen. En dat werkelijk alle mensen met kinderen dan zeggen "dit probleem bestaat alleen in jouw hoofd want geen enkel kind doet hier moeilijk over". En dat er dan toch "Ja maar..." reacties blijven komenquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:10 schreef jameshond7 het volgende:
Ik zou zeggen over die plaats bijvoorbeeld zeggen dat het verzonnen is, omdat er vanwege corona niet veel mensen bij elkaar mogen komen. En dat Sinterklaas in het geheim op een andere plek aankomt die wel echt bestaat. (of iets dergelijks) Maar wat doe je dan als ouders van andere kinderen op de basisschool wel doen dat die plaats echt bestaat? En als jou kinderen daar in geloven? Het is wel slim van het sinterklaasjournaal om bijvoorbeeld te laten zien dat niemand het kan vinden en dat er nog een naambordje geplaatst kan worden. Zo kan je de kinderen wel wijs maken dat het nog niet in de atlas staat oid. Maar ergens houdt het wel een keer op natuurlijk.
Ik woon in een boerendorp in zuidoost Brabant en hier hebben we zwarte én roetveeg én paarse en blauwe en er is geen enkel kind wat daar uit zichzelf moeilijk over doet. Echt niet. Of doen jouw kinderen dat wel?quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:21 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja tenzij je buiten Amsterdam woont...
Hier komt gewoon nog zwarte piet langs net als in het grootste gedeelte van Nederland.
Jij stelt dat kinderen niet beter weten dan roetveegpieten, ik stel dat dit in grote mate onjuist is; of er kinderen al dan niet moeilijk doen is hierin niet relevant.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:23 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik woon in een boerendorp in zuidoost Brabant en hier hebben we zwarte én roetveeg én paarse en blauwe en er is geen enkel kind wat daar uit zichzelf moeilijk over doet. Echt niet. Of doen jouw kinderen dat wel?
Dat zal vooral aan de ouders van die kinderen liggen vermoed ik.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:01 schreef lunapuella het volgende:
Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat het kinderen allemaal niks uitmaakt, zolang ze maar pepernoten/cadeautjes krijgen. Het maakt witte kinderen niks uit, want die zijn zich doorgaans niet bewust van het racistische karakter. Kinderen van kleur merken het verschil vaak wel degelijk.
Het hele topic gaat over of kinderen moeilijk doen. En ook in dorpen kennen kinderen roetveegpieten. Dat kennen ze echt allemaal. En er is dus geen enkel kind dat vraagt "Waarom was piet eerst zwart en nu niet meer" want er is voor geen enkel gelovig kind een moment geweest dat piet ineens van kleur veranderde. Dus.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:26 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Jij stelt dat kinderen niet beter weten dan roetveegpieten, ik stel dat dit in grote mate onjuist is; of er kinderen al dan niet moeilijk doen is hierin niet relevant.
Ja je beweerde dan ook niet dat kinderen geen roetveegpieten kennen, je beweerde dat kinderen niet beter weten. Wetende dat in de meeste dorpen zware piet intochten en zwarte piet die over de vloer komt nog zwart is blijft je uitspraak, ondanks al de irrelevante bijvoeging, onjuist.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:28 schreef SQ het volgende:
[..]
Het hele topic gaat over of kinderen moeilijk doen. En ook in dorpen kennen kinderen roetveegpieten. Dat kennen ze echt allemaal. En er is dus geen enkel kind dat vraagt "Waarom was piet eerst zwart en nu niet meer" want er is voor geen enkel gelovig kind een moment geweest dat piet ineens van kleur veranderde. Dus.
Ze weten inderdaad niet beter dan dat er roetveegpieten zijn. Geheel juist dus. Lijkt me ook verder geen discussie waardig.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:33 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja je beweerde dan ook niet dat kinderen geen roetveegpieten kennen, je beweerde dat kinderen niet beter weten. Wetende dat in de meeste dorpen zware piet intochten en zwarte piet die over de vloer komt nog zwart is blijft je uitspraak, ondanks al de irrelevante bijvoeging, onjuist.
Nee zoals ik al aangeef is dat dus kolder.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:34 schreef SQ het volgende:
[..]
Ze weten inderdaad niet beter dan dat er roetveegpieten zijn. Geheel juist dus. Lijkt me ook verder geen discussie waardig.
Hoeveel kinderen heb jij ook alweer?quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee zoals ik al aangeef is dat dus kolder.
Want zonder kinderen weet ik niet of jij onzin verkoopt?quote:
Point provenquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Want zonder kinderen weet ik niet of jij onzin verkoopt?
Als het inhoudelijk niet meer lukt en je dan maar gaat roepen MaAr JiJ hEbT gEeN kInDeReN!quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:39 schreef SQ het volgende:
[..]
Point proven
Alle ouders in dit topic zeggen dus, meermaals, dat er geen issue is.
De issues worden bijna opgedrongen dit de kinderlozen. Die dan gaan beweren dat wij bullshit verkopen. Ja hoor
Nee, die discussie ga ik niet verder meer aan.
Jullie praten langs elkaar heen. FlippingCoin ziet niet per se een probleem, maar betwist dat kinderen niet beter weten dan roetveegpieten, zoals jij stelde, zonder gelijk te stellen dat dat problematisch is.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:22 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik vind het fascinerend dat dit soort problemen vooral gezien worden door mensen zonder kinderen. En dat werkelijk alle mensen met kinderen dan zeggen "dit probleem bestaat alleen in jouw hoofd want geen enkel kind doet hier moeilijk over". En dat er dan toch "Ja maar..." reacties blijven komen
Het is geen probleem. Maak het dan ook geen probleem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |