Elbers zal wel vanuit Frankrijk opdracht gekregen hebben om zo veel mogelijk geld bij de staat los te peuteren, kan die man ook niets aan doen.quote:
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.quote:
Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu en staken loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabela onderneming.
Hoeveel leveren de NS-machinisten in eigenlijkquote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Arifrance als voorbeeld?quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.quote:Op zondag 1 november 2020 14:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.quote:Op zondag 1 november 2020 14:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.quote:Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
quote:AMSTERDAM - Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP, dat in bezit is van de Telegraaf, per jaar ¤226.000, waar dat bij prijsvechters ¤133.000 wa
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
piloten zullen wel inbinden , zo een baan krijgen ze nooit meerquote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
In de huidige vorm is het verliesgevend. Ook een private partij zal flink moeten snoeien en dient uiteraard niet het belang van Nederland.quote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
[..]
Bij Garuda verdienen ze nog minderquote:Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halenquote:Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
Dat is prima verder. Belang moet het Nederlands belang zijn, niet het belang van 'n paar Nederlandse piloten.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen
Net als Qatar Airways en Emirates of South China
Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
quote:Op zondag 1 november 2020 15:25 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.
Daarom , Aziaten kunnen het veel goedkoper dan wij of als Air France , die hebben altijd volle vliegtuigen en hun Airbus van Emirates halen hier een hele bak vol op en dan vlieg je vandaar verderquote:Op zondag 1 november 2020 15:55 schreef Lucci_Crocodille het volgende:
Het gaat om miljarden euro's of dollars die moeten vloeien als water uit de Nederlandse kraan. Het is kapitaalintensief een luchtvaartmaatschappij runnen.
Hier ben je wel meer ideologisch dan praktisch met dat geratel over marktconform. Wie geeft om neo-liberale & laissez faire marktconform als het gaat om nationaal belang. We moeten een kerk bouwen zodat je dat economische model elke zondagochtend in alle stilte kan aanbidden op het altaar met een religieuze muziekje op de achtergrond. Elke jaar houden ze al Hajj in het Zwitserse Davos om het te vieren. Wie weet kun je daar tussenkomen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Continue staken, loonsverhogingen en zuigen uit de staatsruif door de PTT en NS?quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoenquote:Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Niet helemaal, het is geen gift maar een lening. Daarover hebben beide partijen afspraken gemaakt. Als de ene partij de afspraken op het laatste moment wijzigt, kan de andere partij afzien van de deal. Dat is dus nu gebeurt en volkomen logisch.
Voldoende?quote:In de brief van de VNV wordt de termijn van vijf jaar niet genoemd. De vakbond houdt het huidige akkoord aan, dat voor 17 maanden is afgesproken. „We zijn bereid om in gesprek te gaan over de bijdrage die de situatie van dat moment vraagt”, staat in de brief van VNV-voorzitter Willem Schmid te lezen.
terug betalen dat gaat nooit gebeurenquote:Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
sowieso niet binnen 5 jaar denk ik maar je kan dat altijd nog omzetten in aandelen als dat tenminste nog zin heeft tegen die tijdquote:Op zondag 1 november 2020 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terug betalen dat gaat nooit gebeuren
De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”quote:De onderhandelaar heeft geen goed woord over voor het voorstel van het kabinet. Volgens hem was er al een akkoord tot en met 2022, maar kwam de CDA-minister zaterdag ineens met een nieuwe eis om dit vijf jaar geldig te laten zijn. Dat kan volgens De Unie juridisch niet eens. “Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”
KLM failliet laten gaan en een Nieuwe NLM starten dat levert het meeste opquote:Op zondag 1 november 2020 16:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.
Denk dat er sowieso wel wat te besparen valt bij piloten hoor, maar niet iedere piloot die harkt zomaar 2 ton per jaar binnen.
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.quote:Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
Ja man, zo dadelijk help je mee het bedrijf te redden, maar verdien je 3 jaar lang onnodig maar 2 ton om daarmee hopelijk te helpen miljarden terug te betalen aan de staat die jou gered heeft.quote:Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?
Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.
Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.
Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.
Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/
Even Hoekstra een veeg uit de pan geven![]()
![]()
je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderenquote:Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
Bij het CDA kan het allemaalquote:Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
De piloten worden anders flink gebashed zonder dat we schijnen te weten hoe het gegaan is. Maar de afspraak was tot 2022 en Hoekstra komt een dag voor de deadline met een nieuwe eis tot 2025. Gewoon een logische no-deal van de piloten.quote:Op zondag 1 november 2020 17:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderen
De belasting betaler is al de sjaakquote:Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder
Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
En we vragen Jort als expertquote:Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder
Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
Laten we dat ook doen voor de rest van het bedrijfsleven. Mag iedere Nederlander concureren op een flexcontract voor het minimumloon. Dat drukt de prijzen lekker.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen
Net als Qatar Airways en Emirates of South China
Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Valide argumenten hoor, 5 jaar tekenen zonder tussentijdse evaluaties vind ik ook te ver gaan.quote:Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?
Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.
Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.
Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.
Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/
Even Hoekstra een veeg uit de pan geven![]()
![]()
Medisch specialisten verdienen onder de 200k zolang ze werknemer zijn, als zelfstandige kan het hoger zijn. De meeste CEO's verdienen veel meer? Valt tegen hoor https://www.glassdoor.nl/Salarissen/ceo-salarissen-SRCH_KO0,3.htmquote:Op zondag 1 november 2020 12:12 schreef riazop het volgende:
[..]
De meeeste ceo's verdien veel meer hoor. En een goede specialist kan ook wel rond de 6 ton komen.
Piloten van Ryanair daarentegen verdienen per jaar afhankelijk van ervaring en toestel £40,000 to £105,000 p/jr
En dat was voor de korting van 20% die ze hebben moeten slikken
Staken in doorgaans het enige "machtsmiddel" wat men ter beschikking heeft. Die moeten we er m.i. wel inhouden. Als men dat niet meer heeft ben je machteloos als werknemer en dan kan je afgekloven worden (en zal je ook worden..) tot op het bot door Neoliberale managers en Powers that be. Zwijgen en ja knikken komt het dan op neer. Een werknemer verwordt dan tot een soort menselijke vervangbare grondstof voor het bedrijf. Hoe mooi is dat?quote:Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Zeker moeten we staken erin houden maar bedrijven zijn beperkt in het verstrekken van ruimhartige arbeidsvoorwaarden omdat die uit de winsten betaald moeten worden en de vakbonden kennen die beperkingen. De overheid heeft een geweldsmonopolie om financiering af te dwingen en zodra je daar direct een bedrijfsactiviteit aan koppelt riskeer je machtsmisbuik ten koste van de rest van de bevolking.quote:Op zondag 1 november 2020 18:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Staken in doorgaans het enige "machtsmiddel" wat men ter beschikking heeft. Die moeten we er m.i. wel inhouden. Als men dat niet meer heeft ben je machteloos als werknemer en dan kan je afgekloven worden (en zal je ook worden..) tot op het bot door Neoliberale managers en Powers that be. Zwijgen en ja knikken komt het dan op neer. Een werknemer verwordt dan tot een soort menselijke vervangbare grondstof voor het bedrijf. Hoe mooi is dat?
Bij bedrijven die failliet gaan gebeurd dat ook he dan moet je weer onderaan beginnenquote:Op zondag 1 november 2020 18:15 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Laten we dat ook doen voor de rest van het bedrijfsleven. Mag iedere Nederlander concureren op een flexcontract voor het minimumloon. Dat drukt de prijzen lekker.
juistquote:Op zondag 1 november 2020 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Bodemloze put, ook buiten tijden van crisis. Lekker om laten vallen.
M.i. rare reactie. "Geweldsmonopolie om financiering af te dwingen". Volgens mij ben je een beetje de weg kwijt in deze. Verder kan ik het niet zien in verband met stakingsrecht. Want jawel: dat is een recht. En daar wilde jij liever vanaf leek het. Het ontzeggen of ontkennen van werknemersrechten dient altijd een bepaald belang. Welk belang is dat precies?quote:Op zondag 1 november 2020 18:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zeker moeten we staken erin houden maar bedrijven zijn beperkt in het verstrekken van ruimhartige arbeidsvoorwaarden omdat die uit de winsten betaald moeten worden en de vakbonden kennen die beperkingen. De overheid heeft een geweldsmonopolie om financiering af te dwingen en zodra je daar direct een bedrijfsactiviteit aan koppelt riskeer je machtsmisbuik ten koste van de rest van de bevolking.
Ik stel slechts een feit vast. Het is een feit dat de overheid financiering kan afwingen m.b.v. het geweldsmonopolie d.m.v. belastingen dus. Hierin verschilt een overheid fundamenteel met een bedrijf dat is namelijk afhankelijk van de bedrijfsresultaten voor de financiering.quote:Op zondag 1 november 2020 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
M.i. rare reactie. "Geweldsmonopolie om financiering af te dwingen". Volgens mij ben je een beetje de weg kwijt in deze. Verder kan ik het niet zien in verband met stakingsrecht. Want jawel: dat is een recht. En daar wilde jij liever vanaf leek het. Het ontzeggen of ontkennen van werknemersrechten dient altijd een bepaald belang. Welk belang is dat precies?
Als je de belasting niet betaald komen ze het halen en verkopen desnoods je haven en goed, en ja dat wordt desnoods met geweld afgedwongen. Misschien is je dat onbekend maar dit lijkt me toch algemene kennis.quote:Op zondag 1 november 2020 19:08 schreef Bart2002 het volgende:
Lulkoek m.i. Hoezo "geweldsmonopolie" door "belastingen"? Wat heeft dat met geweld te maken? Gaan ze degenen neerschieten of wat? Spreek eens gewoon in normale taal die betrekking heeft op de wereld waarin wij leven.
En waarom altijd dat beschermen van bedrijven? Een bedrijf is geen entiteit zoals een mens wel is. Zoals de laatste tijd blijkt ook in deze crisis klotsen de winsten tegen de plinten en hoger. Toch merkt de gewone werknemer daar helemaal niets van. Die winsten blijven ergens hangen waardoor de "economie" heel goed lijkt te gaan maar de gewone mens daar helemaal niets van merkt. Hoe kan dat en hoe gewenst is dat?quote:Op zondag 1 november 2020 18:47 schreef Digi2 het volgende:
maar bedrijven zijn beperkt in het verstrekken van ruimhartige arbeidsvoorwaarden omdat die uit de winsten betaald moeten worden
W.s. heb je daar slechte ervaringen mee. Projecteer dat niet. Persoonlijk heb ik dat vermeende "geweldsmonopolie" nog nooit ervaren en ik denk dat het volstrekte onzin is in het algemeen gesproken. Ik snap ook niet dat je wel opkomt voor bedrijven maar niet voor de mensen die daar werken.quote:Op zondag 1 november 2020 19:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je de belasting niet betaald komen ze het halen en verkopen desnoods je haven en goed, en ja dat wordt desnoods met geweld afgedwongen. Misschien is je dat onbekend maar dit lijkt me toch algemene kennis.
Dat is ook ongewenst, met name multinationals spelen overheden tegen elkaar uit en juist Nederland speelt daar een erg kwalijke rol in. Het gaat erom zoveel mogelijk een eerlijk speelveld te houden en daar is in dit geval geen sprake van. Daarnaast pompen centrale banken vers gedrukte valuta in de financiele markten die er dan ook het meest van profiteren. Het huidige fiat valuta systeem werkt dit nogal in de hand en ook dat vind ik onwenselijk.quote:Op zondag 1 november 2020 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En waarom altijd dat beschermen van bedrijven? Een bedrijf is geen entiteit zoals een mens wel is. Zoals de laatste tijd blijkt ook in deze crisis klotsen de winsten tegen de plinten en hoger. Toch merkt de gewone werknemer daar helemaal niets van. Die winsten blijven ergens hangen waardoor de "economie" heel goed lijkt te gaan maar de gewone mens daar helemaal niets van merkt. Hoe kan dat en hoe gewenst is dat?
Het fundamentele verschil in financiering tussen overheden en bedrijven is vrijwel een ieder bekend, ook de bij overheid zelf en daarom gaan er heel wat overwegingen, bedenkingen en regelgeving aan een staatsfinanciering vooraf.quote:Op zondag 1 november 2020 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
W.s. heb je daar slechte ervaringen mee. Projecteer dat niet. Persoonlijk heb ik dat vermeende "geweldsmonopolie" nog nooit ervaren en ik denk dat het volstrekte onzin is in het algemeen gesproken. Ik snap ook niet dat je wel opkomt voor bedrijven maar niet voor de mensen die daar werken.
Voor mij zegt het veel over het economisch inzicht van een bevolking. Zou men zonder veel bedenken makkelijk overgaan tot nationaliseringen en staatsfinanciering dan zie ik het somber in voor wat betreft de economische ontwikkelingen. Daar is in dit geval dus duidelijk geen sprake vanquote:Op zondag 1 november 2020 19:30 schreef Bart2002 het volgende:
Ja maar zoiets zegt in het algemeen niets natuurlijk.
Precies, en het zijn geen kleine gespierde kleerkasten die door de overheden worden ingehuurd voor het ophalen van belastinggelden. Weigeren belastinggelden te betalen is dan niet meer mogelijk, omdat men die geen kleine gespierde kleerkasten niet weg kan gooien..quote:Op zondag 1 november 2020 19:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je de belasting niet betaald komen ze het halen en verkopen desnoods je haven en goed, en ja dat wordt desnoods met geweld afgedwongen. Misschien is je dat onbekend maar dit lijkt me toch algemene kennis.
quote:KLM-piloot behoort tot best betaalde ter wereld: 24% meer dan Duitse collega
Door YTEKE DE JONG
Updated 20 min geleden
35 min geleden in BINNENLAND
SCHIPHOL - Piloten van KLM behoren tot de best betaalde vliegers ter wereld.
Dat blijkt uit cijfers van het internationale onderzoeksbureau HKP Group, dat in 2018 een uitgebreide vergelijking heeft gemaakt tussen wat piloten bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen in de wereld verdienen en hoeveel uren zij in de lucht zijn. Dit zijn cijfers van voor de coronacrisis.
hij heeft niets met die piloten te maken, dat is een zaak van de KLMquote:Op zondag 1 november 2020 17:32 schreef Oceanier het volgende:
[..]
De piloten worden anders flink gebashed zonder dat we schijnen te weten hoe het gegaan is. Maar de afspraak was tot 2022 en Hoekstra komt een dag voor de deadline met een nieuwe eis tot 2025. Gewoon een logische no-deal van de piloten.
https://www.transport-onl(...)ond-blijft-weigeren/quote:Maar volgens de minister is van meet af aan, in juni, al vastgelegd dat de loonmatiging moest duren zolang het steunpakket loopt. Ook de afgelopen maand heeft zijn ministerie dat op verschillende momenten en niveaus herhaald bij KLM, zegt hij tegen het ANP. "Daar kan geen misverstand over zijn geweest. De voorwaarden gelden voor de looptijd van de lening. Dat is een expliciete afspraak." Mocht het bedrijf de lening eerder terugbetalen dan 2025, dan vervalt die afspraak wel. Maar gezien de situatie ziet het daar niet naar uit, aldus Hoekstra.
Koningshuis idem, niet toekomstbestendig en kost klauwen met geldquote:Op zondag 1 november 2020 22:27 schreef Sebbeszweet het volgende:
KLM is niet meer van deze tijd. Een relikwie uit het verleden. Is ook niet toekomstbestendig. Gewoon laten klappen nu.
Die piloten horen bij KLM, de KLM waar hij mee te maken heeft.quote:Op zondag 1 november 2020 22:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
hij heeft niets met die piloten te maken, dat is een zaak van de KLM
en verder:
[..]
https://www.transport-onl(...)ond-blijft-weigeren/
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/quote:Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
De onderhandelaar heeft geen goed woord over voor het voorstel van het kabinet. Volgens hem was er al een akkoord tot en met 2022, maar kwam de CDA-minister zaterdag ineens met een nieuwe eis om dit vijf jaar geldig te laten zijn. Dat kan volgens De Unie juridisch niet eens. “Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”
Ja precies. Dus om nou de piloten aan te rekenen dat het KLM onderhandelingsteam de afspraken met de overheid niet na komt...quote:Op zondag 1 november 2020 22:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
hij heeft niets met die piloten te maken, dat is een zaak van de KLM
en verder:
[..]
https://www.transport-onl(...)ond-blijft-weigeren/
Haha Asscher... doe die oproep dan aan Wopke. Als iemand de deal in gevaar brengt is hij het wel.quote:Op zondag 1 november 2020 22:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heb je alles gehad ......... komt Asscher nog even![]()
Asscher doet beroep op KLM-piloten: kom tot bezinning
PvdA-leider Asscher hoopt dat de piloten van KLM alsnog instemmen met loonmatiging tot 2025, om de overheidssteun aan de luchtvaartmaatschappij veilig te stellen. Dat zei hij na de presentatie van het concept-partijprogramma van de PvdA in Heerenveen.
"Ik doe een klemmend beroep op de piloten om te denken aan al hun collega's. 30.000 mensen, 30.000 gezinnen, niet allemaal hoge inkomens. Er zitten ook bagage-afhandelaars bij en het cabinepersoneel, die niet zomaar ergens anders weer aan de bak komen. Alsjeblieft piloten, dit is het wel moment om tot bezinning te komen en mee te helpen aan het redden van zo veel banen."
Harde opstelling
De PvdA was deze zomer de enige grotere linkse partij die instemde met het steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM, bedoeld om de coronacrisis te overleven. De SP en GroenLinks stemden tegen.
Asscher steunt nu ook de harde opstelling van het kabinet, dat alleen miljardensteun aan de KLM wil geven als alle medewerkers instemmen met loonmatiging tot 2025. Met name pilotenvakbond VNV verzet zich daartegen; de vliegers houden vast aan het eerdere akkoord over loonmatiging tot 2022 en willen dan verder bekijken wat nodig is.
https://nos.nl/artikel/23(...)m-tot-bezinning.html
Asscher
Dat vrees k ookquote:Op maandag 2 november 2020 00:26 schreef riazop het volgende:
Storm in een glas water
Er gaat gewoon doorbetaald worden aan een failliet bedrijf. Niemand moet zich enige illusie maken.
Inderdaad en niemand gaat er voor verantwoordelijk zijn maar we gaan lessen trekken voor de toekomstquote:Op maandag 2 november 2020 00:26 schreef riazop het volgende:
Storm in een glas water
Er gaat gewoon doorbetaald worden aan een failliet bedrijf. Niemand moet zich enige illusie maken.
abnormale omstandigheden vragen om abnormale maatregelen/afspraken, dus wat traditie is of normaal is telt hier nietquote:Op maandag 2 november 2020 00:06 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Die piloten horen bij KLM, de KLM waar hij mee te maken heeft.
En verder:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/
Omdat de meningen daarover verschillen denk ikquote:Op maandag 2 november 2020 08:25 schreef LXIV het volgende:
Waarom iets in stand houden met belastinggeld wat in wezen ongewenst is?
Dat sowiesoquote:Op maandag 2 november 2020 08:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat de meningen daarover verschillen denk ik
ongewenst vind ik overdrevenquote:Op maandag 2 november 2020 08:25 schreef LXIV het volgende:
Waarom iets in stand houden met belastinggeld wat in wezen ongewenst is?
De zorg, is ook zo'n subsidie slurper, daar kan ook wel een loon offer vanaf ?quote:Op zondag 1 november 2020 14:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoeveel leveren de NS-machinisten in eigenlijk
Aan de andere kant hebben ze wel gelijk, dat men al een akkoord had voor een loonoffer van 2 jaar. Ik begrijp ook niet helemaal waarom het loonoffer voor 5 jaar zou moeten gelden. Je kan dit toch per 2 jaar bekijken ?quote:Op maandag 2 november 2020 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)op-steun-van-kabinet
VNV geeft aan prima 5 jaar te willen inleveren als dat de voorwaarde is.
Die gaan er wel uitkomen.
Ja en die vijf jaar is dus niet eens een probleem voor de VNV en ze snappen zo een eis ook wel als voorwaarde voor de steun.quote:Op maandag 2 november 2020 08:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Aan de andere kant hebben ze wel gelijk, dat men al een akkoord had voor een loonoffer van 2 jaar. Ik begrijp ook niet helemaal waarom het loonoffer voor 5 jaar zou moeten gelden. Je kan dit toch per 2 jaar bekijken ?
omdat het een voorwaarde is van de lening die 5 jaar duurtquote:Op maandag 2 november 2020 08:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Aan de andere kant hebben ze wel gelijk, dat men al een akkoord had voor een loonoffer van 2 jaar. Ik begrijp ook niet helemaal waarom het loonoffer voor 5 jaar zou moeten gelden. Je kan dit toch per 2 jaar bekijken ?
Omdat de geschiedenis zich herhaalt en men niets leert van het verledenquote:Op maandag 2 november 2020 08:25 schreef LXIV het volgende:
Waarom iets in stand houden met belastinggeld wat in wezen ongewenst is?
KLM levert de schatkist helemaal nietbzoveelnop, ook niet in goede tijdenquote:Op maandag 2 november 2020 09:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Omdat de geschiedenis zich herhaalt en men niets leert van het verleden
https://anderetijden.nl/aflevering/175/De-RSV-enquete
Industrie politiek is terugen er wordt weer met geld gesmeten
En er is een nieuwe regeringswaarnemer gevonden, een nieuwe Molkenboer
Kijk de uitzending en zoek de verschillen
Denk dat er heel wat aan omzetbelastingen en loonheffing wordt afgedragen. Dat zullen ettelijke tientallen procenten zijn van -ik noem maar eens wat- het defensie budget.quote:Op maandag 2 november 2020 09:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
KLM levert de schatkist helemaal nietbzoveelnop, ook niet in goede tijden
Daar hebben ze in Den Haag een naam voor bedacht industrie politiek en dat is me toch een succes geblekenquote:
Je vergeet de belasting en accijnzen op de kerosinequote:Op maandag 2 november 2020 09:15 schreef phpmystyle het volgende:
Denk dat er heel wat aan omzetbelastingen en loonheffing wordt afgedragen. Dat zullen ettelijke tientallen procenten zijn van -ik noem maar eens wat- het defensie budget.
Daarom hebben we nu een 14% belang profiteren we ook van de koerswinstenquote:Op maandag 2 november 2020 09:11 schreef LXIV het volgende:
KLM levert de schatkist helemaal nietbzoveelnop, ook niet in goede tijden
De routes naar de Oost (China, Japan, Zuid-Korea) gaan allemaal over Siberië. Alleen KLM heeft het recht om over Siberië te vliegen. Dat is niet overdraagbaar naar een andere maatschappij.quote:Op zondag 1 november 2020 15:29 schreef halfway het volgende:
Met of zonder KLM, gevlogen gaat er toch worden. Waarom krampachtig vasthouden aan 1 bedrijf terwijl tientallen anderen dit werk in notime kunnen overnemen.
dat is natuurlijk niet helemaal waar, pre corona was KLM gewoon een prima bedrijf alleen wel al in een industrie die al onder druk stond vanwege klimaat CO2 etc.quote:Op maandag 2 november 2020 09:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daar hebben ze in Den Haag een naam voor bedacht industrie politiek en dat is me toch een succes gebleken![]()
industriepolitiek
Ook: industriebeleid.
Bemoeienis van de overheid inzake het vormgeven en actief stimuleren van bepaalde sectoren, met als doel het stimuleren van de economie en vaak ook het opbouwen, bevorderen of behouden van bepaalde kennis of werkgelegenheid.
Industriepolitiek wordt regelmatig geassocieerd met - vaak grootschalige - steunoperaties van bedrijven, zoals we die in de jaren tachtig en negentig vaak zagen; hierbij werd staatssteun verleend aan bedrijven - denk aan Fokker en DAF - die later alsnog failliet gingen.
https://www.dfbonline.nl/begrip/10036/industriepolitiek
Gewoon smijten met geld en kijken hoe het misgaat
KLM is het zoveelste voorbeeld in deze
maar als dat wegvalt zal een ander dat recht krijgen, niet doen alsof dat onmogelijk isquote:Op maandag 2 november 2020 09:23 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De routes naar de Oost (China, Japan, Zuid-Korea) gaan allemaal over Siberië. Alleen KLM heeft het recht om over Siberië te vliegen. Dat is niet overdraagbaar naar een andere maatschappij.
Met Rutte's opstelling de afgelopen jaren tegen Rusland. Dat denk ik niet.quote:Op maandag 2 november 2020 09:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar als dat wegvalt zal een ander dat recht krijgen, niet doen alsof dat onmogelijk is
Daarom noem ik ze ook niet.quote:Op maandag 2 november 2020 09:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Je vergeet de belasting en accijnzen op de kerosine![]()
Oh wacht die is er bewust niet en het milieu betaald de rekening en de burgers maar tanken bij de pomp met elke liter 1 euro aan belasting en accijnzen
quote:Piloten: we staan open voor loonmatiging voor vijf jaar
Piloten van KLM zijn best bereid te praten over loonmatiging voor de komende vijf jaar. Willem Schmid, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), heeft dat gezegd in het NOS Radio 1 Journaal.
Vrijdag werd duidelijk dat het ministerie van Financiën vindt dat de afspraken die KLM begin vorige maand met de vakbonden heeft gemaakt niet ver genoeg gaan. In die deal bereikten de vliegmaatschappij en alle vakbonden samen overeenstemming over bezuinigingen tot in 2022. Het ministerie wil dat personeel drie jaar langer loon inlevert, dus gedurende de hele periode dat het bedrijf steun ontvangt van de overheid.
Een deel van die steun heeft KLM al ontvangen, maar om de rest van de 3,4 miljard aan leningen en garanties te krijgen moest er zaterdagmiddag alsnog een akkoord liggen over langere bezuinigingen. Dat is niet gelukt.
'We tekenen geen blanco cheque'
Schmid: "We hadden op 1 oktober een akkoord tussen KLM en de vakbonden, voor bezuinigingen voor twee jaar gemiddeld. Maar vrijdag werd gevraagd om te tekenen voor de 'term sheet' tussen de overheid en KLM. Dat is een contract waarvan de looptijd onduidelijk is en de inhoud geheim. Daarmee werd gevraagd aan de vakbonden om te tekenen voor een blanco cheque."
De voorzitter van de pilotenbond zegt dat de voorgestelde vijf jaar aan bezuinigingen wat hem betreft niet het probleem zijn. Hij zegt dat hij nog niet tekent omdat hij wil weten wat er precies is afgesproken tussen KLM en het ministerie. "Loonmatiging voor vijf jaar, zoiets zou prima af te spreken zijn. Dat is alleen iets heel anders dan tekenen voor een contract dat wij niet kennen voor onbepaalde tijd."
KLM was nog niet bereikbaar voor een reactie. Het ministerie van Financiën liet gisteren al weten dat het niet direct met de vakbonden spreekt. "De bal ligt bij de KLM en de bonden. Het kabinet heeft met de directie van KLM afspraken gemaakt en voert daar het gesprek mee."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |