abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195981088
Bron: Nu.nl

KLM hoeft nog even niet te rekenen op groen licht voor de resterende 2,5 miljard euro aan staatsleningen. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) vindt het loonoffer van het KLM-personeel nog te mager in ruil voor het belastinggeld. Maar hij weet ook: het luchtvaartbedrijf houdt het niet lang vol zonder overheidssteun.

Hoekstra zit in een spagaat. Enerzijds is KLM met Schiphol als uitvalsbasis belangrijk voor de Nederlandse economie. De bewindsman laat geen kans onbenut om dat te benadrukken.

Anderzijds zitten er wel voorwaarden aan de steun. Dus hoe hard KLM het geld ook nodig heeft, Hoekstra houdt voorlopig de hand op de knip.

KLM heeft al een eerste deel ontvangen. Eind augustus maakte de overheid 277 miljoen euro over, via bankleningen waar de staat garant voor staat kwam daar nog eens 665 miljoen euro bij. Het luchtvaartbedrijf is daarmee de grootste gebruiker van de loonsubsidie (NOW) uit de noodpakketten.

Hoekstra: 'Redelijk dat er iets wordt terugverlangd'
Maar daar blijft het voorlopig bij. Het loonoffer van het personeel moet van Hoekstra net zo lang duren als de gehele looptijd van de staatssteun. Dat is waarschijnlijk vijf jaar. Het grond- en cabinepersoneel heeft voor twee jaar afspraken gemaakt, de piloten voor anderhalf jaar.

Deze plannen waren op 1 oktober al ingeleverd. De FNV, een van de bonden waarmee wordt onderhandeld, zegt dan ook verbaasd te zijn door deze "last-minute" extra voorwaarde van het kabinet. Niets van waar, zei Hoekstra vrijdag. De afspraken waren volgens hem helder.

"KLM heeft van alle bedrijven het meest gebruikgemaakt van de NOW, het is de enige onderneming waarin het kabinet fors aandelen heeft gekocht en het enige bedrijf waar we op het punt staan een miljardenlening uit te schrijven. Dat er iets wordt terugverlangd, vind ik redelijk", aldus de bewindsman vlak na de ministerraad.

Het signaal: KLM is de vragende partij, zij moeten over de brug komen.
pi_195981613
Wat een bloedzuiger.
pi_195981680
KLM is voor Nederland ook van iets groter belang dan de meeste andere bedrijven die gebruik maken van de NOW.

Maar goed, hoogste tijd om eens goed na te denken over KLM natuurlijk. Op de huidige voet is de boel compleet onwerkbaar met die Fransen en KLM puur als bedrijf leidt verlies en zal altijd wel verlies blijven maken op deze manier.

Uitrekenen wat het belang voor Nederland is, uitrekenen op welke wijze KLM de Nederlandse belangen optimaal dient en in die vorm verder gaan. Het liefst in handen van de overheid.
  zondag 1 november 2020 @ 14:45:50 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_195981855
Laat ze maar vallen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 1 november 2020 @ 14:46:38 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_195981885
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:38 schreef Selenophilia het volgende:
Wat een bloedzuiger.
Elbers zal wel vanuit Frankrijk opdracht gekregen hebben om zo veel mogelijk geld bij de staat los te peuteren, kan die man ook niets aan doen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_195981995
Anders gwn de moslims de schuld geven. ^O^

[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2020 14:50:09 ]
pi_195982042
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:40 schreef Halcon het volgende:
Het liefst in handen van de overheid.
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982091
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu en staken loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabela onderneming.

Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.

En als KLM doorgaat als 'n soort Brussel Airlines, heeft dat ook wel gevolgen voor Nederland en Schiphol. Hoe groot? Dat moet je maar objectief laten bepalen en dan neem je een beslissing.

Ik ben voorstander van wat het beste is voor Nederland in dit geval. Geen ideologische voorkeur, KLM-aversie of KLM-fanboy.
  zondag 1 november 2020 @ 14:55:24 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195982138
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Hoeveel leveren de NS-machinisten in eigenlijk :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 1 november 2020 @ 14:57:35 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195982175
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Arifrance als voorbeeld? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195982182
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.

Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982238
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
pi_195982400
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982497
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
  zondag 1 november 2020 @ 15:15:55 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195982671
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
quote:
AMSTERDAM - Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP, dat in bezit is van de Telegraaf, per jaar ¤226.000, waar dat bij prijsvechters ¤133.000 wa
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195982686
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 1 november 2020 @ 15:17:29 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195982713
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
piloten zullen wel inbinden , zo een baan krijgen ze nooit meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195982752
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
In de huidige vorm is het verliesgevend. Ook een private partij zal flink moeten snoeien en dient uiteraard niet het belang van Nederland.

Dus ja, daar zul je niet aan ontkomen. Net zoals dat je misschien bepaalde dingen zult moeten schrappen. In handen van de overheid is het doel om het belang van Nederland te dienen, niet om met prijsvechters te gaan concurreren op bepaalde trajecten.
pi_195982773
quote:
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
pi_195982794
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
Bij Garuda verdienen ze nog minder
pi_195982888
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982994
Met of zonder KLM, gevlogen gaat er toch worden. Waarom krampachtig vasthouden aan 1 bedrijf terwijl tientallen anderen dit werk in notime kunnen overnemen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 1 november 2020 @ 15:45:23 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195983314
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen

Net als Qatar Airways en Emirates of South China

Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195983354
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen

Net als Qatar Airways en Emirates of South China

Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Dat is prima verder. Belang moet het Nederlands belang zijn, niet het belang van 'n paar Nederlandse piloten.
pi_195983421
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:25 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.


doen ze al jaren idd, piloot kan slapend rijk worden

minder KLM en meer goedkoper prijsvechters graag, KLM is toch luxe wat in deze tijd van corona overbodig is.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_195983528
Het gaat om miljarden euro's of dollars die moeten vloeien als water uit de Nederlandse kraan. Het is duidelijk behoorlijk kapitaalintensief een luchtvaartmaatschappij runnen. Als alles stil ligt dan is het vrij snel behoorlijk snijden in de uitgaven of poef faillissement tenzij overheidssubsidies.
  zondag 1 november 2020 @ 15:57:35 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195983561
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:55 schreef Lucci_Crocodille het volgende:
Het gaat om miljarden euro's of dollars die moeten vloeien als water uit de Nederlandse kraan. Het is kapitaalintensief een luchtvaartmaatschappij runnen.
Daarom , Aziaten kunnen het veel goedkoper dan wij of als Air France , die hebben altijd volle vliegtuigen en hun Airbus van Emirates halen hier een hele bak vol op en dan vlieg je vandaar verder
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195983793
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Hier ben je wel meer ideologisch dan praktisch met dat geratel over marktconform. Wie geeft om neo-liberale & laissez faire marktconform als het gaat om nationaal belang. We moeten een kerk bouwen zodat je dat economische model elke zondagochtend in alle stilte kan aanbidden op het altaar met een religieuze muziekje op de achtergrond. Elke jaar houden ze al Hajj in het Zwitserse Davos om het te vieren. Wie weet kun je daar tussenkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Economic_Forum
https://www.france24.com/(...)ed-to-lucerne-in-may

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucci_Crocodille op 01-11-2020 16:25:42 ]
  zondag 1 november 2020 @ 16:09:51 #29
80382 manny
30 is best veel
pi_195983794
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Continue staken, loonsverhogingen en zuigen uit de staatsruif door de PTT en NS?

Dat moet dan wel een heel ver verleden zijn. In de jaren 80 (83 volgens mij) is er 1 keer heel flink gestaakt door allerlei ambtenaren. Verder valt dat volgens mij in Nederland, zeker vergeleken met sommige andere landen, erg mee.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 1 november 2020 @ 16:36:30 #30
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195984431
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Niet helemaal, het is geen gift maar een lening. Daarover hebben beide partijen afspraken gemaakt. Als de ene partij de afspraken op het laatste moment wijzigt, kan de andere partij afzien van de deal. Dat is dus nu gebeurt en volkomen logisch.
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
  zondag 1 november 2020 @ 16:44:19 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195984588
Piloten KLM in brief aan minister Hoekstra: bereid tot langer loonoffer

Pilotenvakbond VNV heeft aan minister Hoekstra (Financien) laten weten bereid te zijn om na het aflopen van het huidige loonoffer bij KLM opnieuw in gesprek te gaan over een verlenging. Ook wil ze maandag de situatie met de minister bespreken.

Dat blijkt uit een zondag verzonden brief, die is ingezien door De Telegraaf. De toekomst van de luchtvaartmaatschappij staat op losse schroeven, omdat de minister op dit moment geen leningpakket van ¤3,4 miljard wil verstrekken aan de noodlijdende luchtvaartmaatschappij. Vakbonden FNV en VNV hebben zich tot nu toe niet zwart op wit gecommitteerd aan vijf jaar loonmatiging, die minister Hoekstra gepast vindt gedurende de looptijd van de lening.

quote:
In de brief van de VNV wordt de termijn van vijf jaar niet genoemd. De vakbond houdt het huidige akkoord aan, dat voor 17 maanden is afgesproken. „We zijn bereid om in gesprek te gaan over de bijdrage die de situatie van dat moment vraagt”, staat in de brief van VNV-voorzitter Willem Schmid te lezen.
Voldoende?
De vraag is of de brief aan de minister voldoende is, want vakbond FNV heeft geëist dat de afspraken met de vliegers over het huidige loonoffer gelijk getrokken wordt met de rest. Deze hebben afspraken met een looptijd voor 2,5 jaar, plus daarbij een extra ’commitment-clausule’ voor vijf jaar. Over deze ongelijke afspraken is de afgelopen weken een conflict uitgebroken bij KLM, dat op de rug ligt door de coronacrisis. De vakbond vraagt de minister snel terug te koppelen, indien de brief niet genoeg is.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën laat weten dat de pilotenbond in gesprek moet met de directie van de luchtvaartmaatschappij: „De bal ligt nu bij KLM en de bonden. Het kabinet heeft met de directie van KLM afspraken gemaakt en voert daar het gesprek mee.”

Volgens de VNV was men niet op de hoogte gesteld dat er voor vijf jaar een commitment gegegeven moest worden, zo staat in de brief te lezen. De andere vijf vakbonden bij KLM ondertekenden een aparte verklaring, die bij de cao-overeenkomsten wordt gevoegd.

https://www.telegraaf.nl/(...)tot-langer-loonoffer

We hebben een brief nu ligt de bal weer bij Hoekstra :P

3e emmer popcorn alweer erdoorheen :(
  zondag 1 november 2020 @ 16:44:22 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195984590
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:

[..]

die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
terug betalen dat gaat nooit gebeuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 1 november 2020 @ 16:46:07 #33
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195984629
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

terug betalen dat gaat nooit gebeuren
sowieso niet binnen 5 jaar denk ik maar je kan dat altijd nog omzetten in aandelen als dat tenminste nog zin heeft tegen die tijd
pi_195984667
quote:
De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.

Denk dat er sowieso wel wat te besparen valt bij piloten hoor, maar niet iedere piloot die harkt zomaar 2 ton per jaar binnen.
  zondag 1 november 2020 @ 16:49:27 #35
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195984680
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?

KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?

Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.

Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.

Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.

Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”

quote:
De onderhandelaar heeft geen goed woord over voor het voorstel van het kabinet. Volgens hem was er al een akkoord tot en met 2022, maar kwam de CDA-minister zaterdag ineens met een nieuwe eis om dit vijf jaar geldig te laten zijn. Dat kan volgens De Unie juridisch niet eens. “Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”

https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/

Even Hoekstra een veeg uit de pan geven :D *O* *O*
  zondag 1 november 2020 @ 16:54:16 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195984803
quote:
2s.gif Op zondag 1 november 2020 16:48 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.

Denk dat er sowieso wel wat te besparen valt bij piloten hoor, maar niet iedere piloot die harkt zomaar 2 ton per jaar binnen.
KLM failliet laten gaan en een Nieuwe NLM starten dat levert het meeste op
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195984809
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:

[..]

die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 16:58:12 #38
80382 manny
30 is best veel
pi_195984899
quote:
6s.gif Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?

KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?

Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.

Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.

Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.

Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]

De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”

https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/

Even Hoekstra een veeg uit de pan geven :D *O* *O*
Ja man, zo dadelijk help je mee het bedrijf te redden, maar verdien je 3 jaar lang onnodig maar 2 ton om daarmee hopelijk te helpen miljarden terug te betalen aan de staat die jou gered heeft.

Nooit mee akkoord gaan natuurlijk.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 1 november 2020 @ 16:59:07 #39
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195984919
Hoekstra doet louter en alleen met KLM zaken over voorwaarden steunpakket

Minister Hoekstra (Financiën) wil niet zelf in gesprek met pilotenvakbond VNV over een langer loonoffer door KLM-verkeersvliegers, melden Haagse bronnen. Een deal daarover moet met de KLM worden gesloten.

Volgens een ingewijde ziet de minister louter KLM als ‘contractpartner’, niet de vakbeweging. Dus wacht het ministerie van Financiën nu een boodschap af van de luchtvaartmaatschappij, zodra die er zelf uitgekomen is met de bonden. Tot die tijd ligt de toegang tot een steunpakket stil.

Gisteravond herhaalde VNV op de website ‘haar commitment aan de gezonde toekomst van KLM’. ,,Uiteraard gaan wij graag in gesprek met KLM om tot aanvullende afspraken te komen.” Maar de vakbond wil ook met minister Hoekstra, of in ieder geval een topambtenaar, praten.

In een brief vandaag aan de minister, die deze krant in handen heeft, schrijft VNV letterlijk: ‘Wij verzoeken u om hierover op korte termijn met ons in overleg te treden om de ontstane situatie op te lossen. U kunt dan helderheid verschaffen over hetgeen u precies zoekt. In dat geval nodigen wij u (of een verantwoordelijke medewerker) uit voor een overleg op maandag 2 november.’

Al eerder afwijzing
Uit de brief blijkt verder dat de minister eerder ook niet met de vakbeweging apart in gesprek wilde over de noodsteun. ‘Al ruim een half jaar geleden (eind april) hebben wij contact met u gezocht om in gesprek te komen. Helaas is daarop afwijzend gereageerd, met als reden dat de overheid niet over de arbeidsvoorwaarden gaat. KLM en de vakorganisaties zouden afspraken over de arbeidsvoorwaarden moeten maken’, zo staat er.

De afgelopen dagen is een crisis ontstaan rondom de toekomst van KLM. De vakbeweging moet van Hoekstra tot 2025 een loonoffer doen, veel langer dan lopende cao’s. Daarbij wordt tot 20 procent aan arbeidsvoorwaarden ingeleverd. Alleen dan kan KLM weer toegang krijgen tot een steunpakket bestaande uit noodleningen en kredietgaranties van 3,4 miljard euro.

Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben ingestemd met de eis van de minister. FNV (Cabine en Grond) beraadt zich nog, maar heeft aangegeven de toekomst van KLM nooit op het spel te zullen zetten. Alleen pilotenvakbond VNV weigert zich vooralsnog te committeren, al zegt de bond wel ‘verantwoordelijkheid te zullen nemen’.

Impasse blijft in stand
VNV heeft eerder slechts een deal gemaakt voor een loonoffer tot in 2022. De bond herhaalt in de brief aan de minister pas daarna weer in gesprek te willen gaan over de bijdrage van de vliegers ‘die de situatie op dat moment vraagt’. Daarmee blijft de impasse in stand.

FNV-onderhandelaar Joost van Doesburg zegt op Twitter: ‘Vandaag hebben we als FNV weer een dag vol gesprekken en afspraken over de ontstane situatie bij KLM. Als er nieuws is, gaat u het horen.’ Maar een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij ontkent dat er vandaag officieel onderhandeld wordt. Ook een zegsman van VNV stelt niet te weten dat de teams nu samen gaan zitten, al vindt er altijd overleg plaats.

KLM heeft de afgelopen dagen meermaals laten weten dat het bedrijf de ergste crisis in haar 101-jarige bestaan doormaakt. ,,Covid-19 heeft de goede resultaten van de afgelopen jaren onderuitgehaald. Om de toekomst van het bedrijf en het netwerk voor Nederland veilig te stellen, zijn de lening en garantiestellingen op bankleningen van de overheid van in totaal 3,4 miljard euro cruciaal.”

https://www.ad.nl/politie(...)teunpakket~a8b24b1f/

Powerplay spelen en de onderhandelingen niet in willen gaan
Zo kennen we de opper rat :r Flopke weer een echte CDA er die knijpt ertussen uit als het hem te heet wordt maar kraamt wel stoere taal uit :r
  zondag 1 november 2020 @ 17:06:50 #40
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195985150
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderen
  zondag 1 november 2020 @ 17:13:44 #41
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195985357
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
Bij het CDA kan het allemaal ;)
Ze kunnen hun eigen verkiezing van hun leider niet eens zonder te rotzooien en te frauderen organiseren

Dekken ze gewoon af met een extra notaris verklaring van de grote baas die toevallig ook notaris is

Draait hij zijn hand niet voor om

Christenhonden zijn het, met als all time topper :') Debiel Eurlings, durft zich nu niet meer in het openbaar te vertonen :') _O- _O-
pi_195985810
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:06 schreef Tarado het volgende:

[..]

je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderen
De piloten worden anders flink gebashed zonder dat we schijnen te weten hoe het gegaan is. Maar de afspraak was tot 2022 en Hoekstra komt een dag voor de deadline met een nieuwe eis tot 2025. Gewoon een logische no-deal van de piloten.
West-Melanesia
pi_195985944
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder

Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
  zondag 1 november 2020 @ 17:54:33 #44
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195986200
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder

Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
De belasting betaler is al de sjaak
Aankoop 14% belang kost al 585 miljoen
Er is al 600 miljoen steun verleend
NOW regeling kost ook al miljoenen
_—————————————————
We zijn al minimaal voor 1500 miljoen de sjaak
En het loopt opmet 20 miljoen per dag

Stoppen met die onzin :(
  zondag 1 november 2020 @ 17:57:32 #45
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195986266
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder

Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
En we vragen Jort als expert :') nog even om een onpartijdig oordeel :|W
Terwijl hij tot aan zijn schouder vuistdiep in de reet van Rutte zit

Na zijn verklaring op tv dat die aankoop van 14% belang een geniale zet was is hij daar nooit meer op terug gekomen :') :|W
pi_195986656
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen

Net als Qatar Airways en Emirates of South China

Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Laten we dat ook doen voor de rest van het bedrijfsleven. Mag iedere Nederlander concureren op een flexcontract voor het minimumloon. Dat drukt de prijzen lekker.
  zondag 1 november 2020 @ 18:25:58 #47
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195986840
quote:
6s.gif Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?

KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?

Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.

Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.

Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.

Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]

De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”

https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/

Even Hoekstra een veeg uit de pan geven :D *O* *O*
Valide argumenten hoor, 5 jaar tekenen zonder tussentijdse evaluaties vind ik ook te ver gaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  zondag 1 november 2020 @ 18:28:08 #48
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_195986880
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:12 schreef riazop het volgende:

[..]

De meeeste ceo's verdien veel meer hoor. En een goede specialist kan ook wel rond de 6 ton komen.

Piloten van Ryanair daarentegen verdienen per jaar afhankelijk van ervaring en toestel £40,000 to £105,000 p/jr

En dat was voor de korting van 20% die ze hebben moeten slikken
Medisch specialisten verdienen onder de 200k zolang ze werknemer zijn, als zelfstandige kan het hoger zijn. De meeste CEO's verdienen veel meer? Valt tegen hoor https://www.glassdoor.nl/Salarissen/ceo-salarissen-SRCH_KO0,3.htm

De piloten bij KLM verdienen relatief gewoon zo veel dat je je zou kunnen afvragen of de KLM nu bestaat voor de aandeelhouders (groot deel ons belastingbetalers op het moment) of voor de piloten.
pi_195986935
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Staken in doorgaans het enige "machtsmiddel" wat men ter beschikking heeft. Die moeten we er m.i. wel inhouden. Als men dat niet meer heeft ben je machteloos als werknemer en dan kan je afgekloven worden (en zal je ook worden..) tot op het bot door Neoliberale managers en Powers that be. Zwijgen en ja knikken komt het dan op neer. Een werknemer verwordt dan tot een soort menselijke vervangbare grondstof voor het bedrijf. Hoe mooi is dat?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195987243
Het zou best kunnen dat "jij" dat niet wilt wegens jou moverende redenen. Mogelijk ben je een manager die dat gedoe van het managen allemaal wat lastig vindt.. :) En al die mensen met een mening enzo.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')