Elbers zal wel vanuit Frankrijk opdracht gekregen hebben om zo veel mogelijk geld bij de staat los te peuteren, kan die man ook niets aan doen.quote:
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.quote:
Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu en staken loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabela onderneming.
Hoeveel leveren de NS-machinisten in eigenlijkquote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Arifrance als voorbeeld?quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.quote:Op zondag 1 november 2020 14:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.quote:Op zondag 1 november 2020 14:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.quote:Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
quote:AMSTERDAM - Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP, dat in bezit is van de Telegraaf, per jaar ¤226.000, waar dat bij prijsvechters ¤133.000 wa
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
piloten zullen wel inbinden , zo een baan krijgen ze nooit meerquote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
In de huidige vorm is het verliesgevend. Ook een private partij zal flink moeten snoeien en dient uiteraard niet het belang van Nederland.quote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
[..]
Bij Garuda verdienen ze nog minderquote:Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halenquote:Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
Dat is prima verder. Belang moet het Nederlands belang zijn, niet het belang van 'n paar Nederlandse piloten.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen
Net als Qatar Airways en Emirates of South China
Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
quote:Op zondag 1 november 2020 15:25 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.
Daarom , Aziaten kunnen het veel goedkoper dan wij of als Air France , die hebben altijd volle vliegtuigen en hun Airbus van Emirates halen hier een hele bak vol op en dan vlieg je vandaar verderquote:Op zondag 1 november 2020 15:55 schreef Lucci_Crocodille het volgende:
Het gaat om miljarden euro's of dollars die moeten vloeien als water uit de Nederlandse kraan. Het is kapitaalintensief een luchtvaartmaatschappij runnen.
Hier ben je wel meer ideologisch dan praktisch met dat geratel over marktconform. Wie geeft om neo-liberale & laissez faire marktconform als het gaat om nationaal belang. We moeten een kerk bouwen zodat je dat economische model elke zondagochtend in alle stilte kan aanbidden op het altaar met een religieuze muziekje op de achtergrond. Elke jaar houden ze al Hajj in het Zwitserse Davos om het te vieren. Wie weet kun je daar tussenkomen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Continue staken, loonsverhogingen en zuigen uit de staatsruif door de PTT en NS?quote:Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoenquote:Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Niet helemaal, het is geen gift maar een lening. Daarover hebben beide partijen afspraken gemaakt. Als de ene partij de afspraken op het laatste moment wijzigt, kan de andere partij afzien van de deal. Dat is dus nu gebeurt en volkomen logisch.
Voldoende?quote:In de brief van de VNV wordt de termijn van vijf jaar niet genoemd. De vakbond houdt het huidige akkoord aan, dat voor 17 maanden is afgesproken. „We zijn bereid om in gesprek te gaan over de bijdrage die de situatie van dat moment vraagt”, staat in de brief van VNV-voorzitter Willem Schmid te lezen.
terug betalen dat gaat nooit gebeurenquote:Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
sowieso niet binnen 5 jaar denk ik maar je kan dat altijd nog omzetten in aandelen als dat tenminste nog zin heeft tegen die tijdquote:Op zondag 1 november 2020 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terug betalen dat gaat nooit gebeuren
De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”quote:De onderhandelaar heeft geen goed woord over voor het voorstel van het kabinet. Volgens hem was er al een akkoord tot en met 2022, maar kwam de CDA-minister zaterdag ineens met een nieuwe eis om dit vijf jaar geldig te laten zijn. Dat kan volgens De Unie juridisch niet eens. “Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”
KLM failliet laten gaan en een Nieuwe NLM starten dat levert het meeste opquote:Op zondag 1 november 2020 16:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd van een KLM piloot ligt ook vrij hoog; een startende piloot die niet intercontinentaal vliegt zal dat niet zomaar krijgen.
Denk dat er sowieso wel wat te besparen valt bij piloten hoor, maar niet iedere piloot die harkt zomaar 2 ton per jaar binnen.
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.quote:Op zondag 1 november 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
die piloten zijn geen partij, die zijn onderdeel van 1 partij namelijk de KLM en die moet gewoon aan de eisen van die lening voldoen
Ja man, zo dadelijk help je mee het bedrijf te redden, maar verdien je 3 jaar lang onnodig maar 2 ton om daarmee hopelijk te helpen miljarden terug te betalen aan de staat die jou gered heeft.quote:Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?
Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.
Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.
Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.
Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/
Even Hoekstra een veeg uit de pan geven![]()
![]()
je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderenquote:Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
Bij het CDA kan het allemaalquote:Op zondag 1 november 2020 16:54 schreef Oceanier het volgende:
Je moet gewoon niet 5 minuten voor tijd de voorwaarden van die lening veranderen.
De piloten worden anders flink gebashed zonder dat we schijnen te weten hoe het gegaan is. Maar de afspraak was tot 2022 en Hoekstra komt een dag voor de deadline met een nieuwe eis tot 2025. Gewoon een logische no-deal van de piloten.quote:Op zondag 1 november 2020 17:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
je weet helemaal niet hoe dat gegaan is en dan nog doet het er niet toe, omstandigheden veranderen dus voorwaarden kunnen ook veranderen
De belasting betaler is al de sjaakquote:Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder
Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
En we vragen Jort als expertquote:Op zondag 1 november 2020 17:39 schreef riazop het volgende:
Even spinnen dat Wopke het "hard heeft gespeeld" en we kunnen politiek weer verder
Hoe dan ook, de NL belastingbetaler zal de sjaak zijn.
Laten we dat ook doen voor de rest van het bedrijfsleven. Mag iedere Nederlander concureren op een flexcontract voor het minimumloon. Dat drukt de prijzen lekker.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen
Net als Qatar Airways en Emirates of South China
Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Valide argumenten hoor, 5 jaar tekenen zonder tussentijdse evaluaties vind ik ook te ver gaan.quote:Op zondag 1 november 2020 16:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom brengen piloten de KLM in gevaar?
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.
De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?
Keihard was de mededeling van minister van Financiën Wopke Hoekstra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor liefst vijf jaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toekomst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die een van de grootste werkgevers van Nederland is, op losse schroeven.
Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de geplaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillissement. Vijf vakbonden - CNV, De Unie, NVLT, VNC en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wél akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijf jaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver.
Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib?
De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. “Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt, is dit onverantwoorde powerplay van piloten,” zei CU-Kamerlid Eppo Bruins.
Maar vakbondsvoorzitter Reinier Castelein, die namens vakbond De Unie onderhandelde en wél een krabbel zette onder het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. “Ik vind het niet zo gek wat die piloten doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die piloten voor een looptijd van vijf jaar tekenen.”
[..]
De onderhandelaar vindt dat de CDA-minister veel te ver vooruit wil kijken. “Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijf jaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over jaren aan toe zijn.”
https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b9b28fac/
Even Hoekstra een veeg uit de pan geven![]()
![]()
Medisch specialisten verdienen onder de 200k zolang ze werknemer zijn, als zelfstandige kan het hoger zijn. De meeste CEO's verdienen veel meer? Valt tegen hoor https://www.glassdoor.nl/Salarissen/ceo-salarissen-SRCH_KO0,3.htmquote:Op zondag 1 november 2020 12:12 schreef riazop het volgende:
[..]
De meeeste ceo's verdien veel meer hoor. En een goede specialist kan ook wel rond de 6 ton komen.
Piloten van Ryanair daarentegen verdienen per jaar afhankelijk van ervaring en toestel £40,000 to £105,000 p/jr
En dat was voor de korting van 20% die ze hebben moeten slikken
Staken in doorgaans het enige "machtsmiddel" wat men ter beschikking heeft. Die moeten we er m.i. wel inhouden. Als men dat niet meer heeft ben je machteloos als werknemer en dan kan je afgekloven worden (en zal je ook worden..) tot op het bot door Neoliberale managers en Powers that be. Zwijgen en ja knikken komt het dan op neer. Een werknemer verwordt dan tot een soort menselijke vervangbare grondstof voor het bedrijf. Hoe mooi is dat?quote:Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |