Rutte moet gewoon kappen met waarschuwen en dringende adviezen. De mensen voor wie die bedoeld zijn hebben toch schijt aan Rutte's woorden. En degene die zich wel aan de regels en adviezen houden worden onterecht beschuldigd door zijn woorden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En ze komen er mee weg ook. Die journalisten die de kritische vragen zouden moeten stellen doen dat niet. Zitten vaak enkel te smeken om nog zwaardere maatregelen. En veel Nederlanders accepteren ook gewoon wat het kabinet aangeeft.
Je kan de overheid op een gegeven moment niet meer serieus nemen als ze telkens de schuld bij het volk leggen, maar zelf totaal niet in staat zijn om toe te geven dat ze dingen beter hadden kunnen doen. Totaal geen lange termijn plan ook; enkel het vaccin telt. Verder veel mooie woorden dat ze dingen gaan verbeteren, maar er komt nooit wat van inderdaad.
Hulde!quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is het meest ironische hier. Een flink aantal mensen die roept om een harde lockdown zal zien dat de situatie voor henzelf niet flink anders wordt, dus ze hebben er zelf geen 'pijn' van.
Mensen in verpleeghuizen die nu al mondjesmaat hun kinderen/kleinkinderen/familie zien die dan alleen in een huisje zitten, ouders die hun kinderen de komende 3 maanden thuis les moeten geven en dus geen inkomen hebben, het gros van de (zelfstandige) ondernemers in het land die dan omvallen.
Daarbij, wat is een harde lockdown? Stel dat je alles behalve bedrijven in de kritieke infra sluit. Denk aan nutsvoorzieningen enzo. Bedrijven als Nuon/Eneco etc hebben mensen die de elektriciteitsnetwerken moeten monitoren en onderhouden. Doordat die op kantoor zitten, moeten die kantoren ook schoongemaakt worden. Doordat die schoongemaakt moeten worden moeten de leveranciers van schoonmaakmiddelen ook openblijven.
Een harde lockdown is een hele hippe term waar mee gestrooid wordt, maar buiten onnoemelijke schade levert het echt niets op.
Lockdown is geen gedefinieerd begrip. En zelfs in een harde lockdown blijven essentieele industrieen en bedrijven open.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is het meest ironische hier. Een flink aantal mensen die roept om een harde lockdown zal zien dat de situatie voor henzelf niet flink anders wordt, dus ze hebben er zelf geen 'pijn' van.
Mensen in verpleeghuizen die nu al mondjesmaat hun kinderen/kleinkinderen/familie zien die dan alleen in een huisje zitten, ouders die hun kinderen de komende 3 maanden thuis les moeten geven en dus geen inkomen hebben, het gros van de (zelfstandige) ondernemers in het land die dan omvallen.
Daarbij, wat is een harde lockdown? Stel dat je alles behalve bedrijven in de kritieke infra sluit. Denk aan nutsvoorzieningen enzo. Bedrijven als Nuon/Eneco etc hebben mensen die de elektriciteitsnetwerken moeten monitoren en onderhouden. Doordat die op kantoor zitten, moeten die kantoren ook schoongemaakt worden. Doordat die schoongemaakt moeten worden moeten de leveranciers van schoonmaakmiddelen ook openblijven.
Een harde lockdown is een hele hippe term waar mee gestrooid wordt, maar buiten onnoemelijke schade levert het echt niets op.
Uit de teneur van de vraagstellen is op te maken dat journalisten het allemaal nog strenger willen ja. Het valt ze elke keer weer tegen dat Rutte geen Wuhan-style lockdown af heeft gekondigd.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En ze komen er mee weg ook. Die journalisten die de kritische vragen zouden moeten stellen doen dat niet. Zitten vaak enkel te smeken om nog zwaardere maatregelen. En veel Nederlanders accepteren ook gewoon wat het kabinet aangeeft.
Je kan de overheid op een gegeven moment niet meer serieus nemen als ze telkens de schuld bij het volk leggen, maar zelf totaal niet in staat zijn om toe te geven dat ze dingen beter hadden kunnen doen. Totaal geen lange termijn plan ook; enkel het vaccin telt. Verder veel mooie woorden dat ze dingen gaan verbeteren, maar er komt nooit wat van inderdaad.
Effectief BCO had het met dit gedrag hooguit een paar weken gerekt.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:33 schreef phpmystyle het volgende:
Je bent een tikkeltje naïeve als je denkt dat bco het écht onder controle gaat houden, het zorgt er denk ik wel voor dat het langer houdbaar blijft, alsof je op een ´´geremde´´ manier afglijdt.
Denk echt niet dat BCO het allemaal 100% onder controle kan houden, maar het kan er wel voor zorgen dat je het veel langer onder controle kan houden en dus minder snel weer naar zwaardere maatregelen kan grijpen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bent een tikkeltje naïeve als je denkt dat bco het écht onder controle gaat houden, het zorgt er denk ik wel voor dat het langer houdbaar blijft, alsof je op een ´´geremde´´ manier afglijdt. Zonder opgebouwde immuniteit kunnen we alleen leven met zware maatregelen, dat zou je een lockdown kunnen noemen.
Ach met een lockdown van 20 weken weet je wel dat er straks genoeg werk is voor de psychologen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
En Ginny had het over 2 tot 4 weken. Lult dus keihard uit haar nek en niemand aan tafel die er wat van zegt.
Een korte, krachtige lockdown en daarna weer los, klinkt natuurlijk aantrekkelijk voor veel mensen. Een lockdown van 20 weken en daarna nog allerlei maatregelen natuurlijk niet.
Zolang de cijfers niet drastisch afnemen zal de roep om zo'n maatregel alleen maar sterker worden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:35 schreef Jed1Gam het volgende:
2 weken geleden was het niet voor te stellen dat mensen in dit topic een hippe-harde-lockdown zouden willen, en nu loopt men te springen om het in te voeren.
Wat een wereld.
Helaas durven ze die stap niet te zetten. Geen enkel land vooralsnog volgens mij. Het draait enkel om een vaccin. Want anders kunnen de ziekenhuizen het niet aan. Nou, dan moeten ze daar maar eens iets op gaan verzinnen met al die knappe koppen. We zijn maanden verder.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:35 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Hulde!
Het is meer dan tijd om het grotere perspectief te gaan bekijken, of beter gezegd durven te gaan bekijken. Dit heen en terug gejojo gaat voor niemand iets opleveren.
Ik ook. Maar die lockdown dreef wel op medewerking en naleving vanuit de burger zelf. We zien nu dat dat een stuk minder is. Daar kun je van alles van vinden enzo maar dat is wel realiteit. Dus ik betwijfel of dat nu weer gaat werken eerlijk gezegd.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:33 schreef Kyran het volgende:
[..]
Even voor mij zelf .... als ik het over een lockdown hebt praat ik eigenlijk over een soort van tweede intelligente lockdown. Dat was eigenlijk wel prima, niet alles ontwrichten, maar wel hard genoeg ingrijpen dat er daadwerkelijk iets gebeurt met de cijfers.Hooguit wat meer (onnodige) winkels dicht, maar voor de rest vond ik de vorige lockdown best slim bedacht.
En met alle respect, maar dat is dan ook precies was het is: een bierviltjesberekening.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
In mijn bierviltjesberekening heb je 6 tot 8 weken nodig om tot een situatie te komen dat de huidige maatregelen voldoende moeten zijn om door te kabbelen. Wil je verder omlaag van de huidige maatregelen af naar (bijv) 100 besmettingen (Ginny Mooy noemde 0,0001%, dus 17 besmettingen per dag) dan moeten we nog veel verder.
8000 - 4000 - 2000 - 1000 - 500 - 250 - 125 - 63 - 32 - 16 = 10 weken bij een halvering per week. Het is winter, dus 20 weken is realistischer.
20 weken in een harde lockdown om het sociale leven weer op gang te brengen...
De beperkte houdbaarheid van de maakbare samenleving komt in zicht. Mag je het inderdaad mee eens zijn of niet, maar daar zal je als beleidsmaker wat mee moeten.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ook. Maar die lockdown dreef wel op medewerking en naleving vanuit de burger zelf. We zien nu dat dat een stuk minder is. Daar kun je van alles van vinden enzo maar dat is wel realiteit. Dus ik betwijfel of dat nu weer gaat werken eerlijk gezegd.
Dat zal dan een van de weinige beroepsgroepen zijn waar nog volop werk voor zal zijn. Economisch en psychisch stort je het land dan de afgrond in.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:36 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Ach met een lockdown van 20 weken weet je wel dat er straks genoeg werk is voor de psychologen.
Maar dat is toch niet uit te leggen aan de mensen. En sowieso 20 weken binnen zitten zorgt voor een psychische knal van jewelste + werklozen die niet meer te tellen zijn en te betalen en een groot gedeelte van de maatschappij die een stuk minder te besteden heeft. Wat een onmensenlijke samenleving leven we dan in.
Kan trouwens niet begrijpen dat mensen daarvoor willen gaan. 5 maanden!!!!!!! binnen zitten, wat doet dat met je immuunsysteem, met je mentale welzijn. Bizar.
Klopt, maar denk je niet dat dat komt omdat de overheid geen draagvlak kan creëren, omdat ze constant aan het draaien zijn? Draagvlak ontstaat niet zo maar, die moet je creëren door te informeren en open/eerlijk te communiceren.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ook. Maar die lockdown dreef wel op medewerking en naleving vanuit de burger zelf. We zien nu dat dat een stuk minder is. Daar kun je van alles van vinden enzo maar dat is wel realiteit. Dus ik betwijfel of dat nu weer gaat werken eerlijk gezegd.
in Spanje is de noodtoestand inclusief maatregelen uitgeroepen tot ten minste mei 2021. Ik zeg niet dat ik daar voorstander van ben, maar wij hebben echt nog helemaal niks meegemaakt in vergelijking met Europese landen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:36 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Ach met een lockdown van 20 weken weet je wel dat er straks genoeg werk is voor de psychologen.
Maar dat is toch niet uit te leggen aan de mensen. En sowieso 20 weken binnen zitten zorgt voor een psychische knal van jewelste + werklozen die niet meer te tellen zijn en te betalen en een groot gedeelte van de maatschappij die een stuk minder te besteden heeft. Wat een onmensenlijke samenleving leven we dan in.
Kan trouwens niet begrijpen dat mensen daarvoor willen gaan. 5 maanden!!!!!!! binnen zitten, wat doet dat met je immuunsysteem, met je mentale welzijn. Bizar.
Herinner je nog die harde lockdowns in maart, en hoe geweldig die geholpen hebben?quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zolang de cijfers niet drastisch afnemen zal de roep om zo'n maatregel alleen maar sterker worden.
Je moet wel extreem simplistisch zijn om te denken dat ik hard werkende frontliniewerkers dit aanreken. Maar die managementstructuren daar mogen wel eens heel erg op de schop.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies niet wat ik zei, noch impliceerde, maar oké. Prima.
Het kan echt geen kwaad om af en toe te erkennen dat er een aantal mensen keihard 24/7 aan het werk zijn om het land enigszins draaiende te houden. Dat gratuite geroep van de zijlijn begint me echt de keel uit te hangen. Het is zo bizar goedkoop om alles en iedereen maar weg te zetten. Doet me denken aan mensen die de regering de schuld geven van alles wat er misgaat in hun leven.
BCO heeft vooral een remmend effect zoals je het nu aangeeft, dan blijft over in hoeverre het echt afremt waardoor je significant meer tijd hebt om genormaliseerd te leven als samenleving. Ik gok dat dat hooguit enkele weken is, maar dat is puur gevoelquote:Op zondag 25 oktober 2020 22:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Denk echt niet dat BCO het allemaal 100% onder controle kan houden, maar het kan er wel voor zorgen dat je het veel langer onder controle kan houden en dus minder snel weer naar zwaardere maatregelen kan grijpen.
Er is niet één oplossing voor dit gebeuren. Denk dat je moet pakken wat je pakken kan (sneltesten, BCO, quarantaine maatregelen etc. etc. etc). Cijfers zo laag mogelijk krijgen en dan zo lang mogelijk zo laag mogelijk houden. Zodra je grip kwijtraakt METEEN ingrijpen en niet weer weken of zelfs maanden aankijken of het wel uit de hand gaat lopen.
Dat is voor nu de enige manier volgens mij.
Ze doen het in de peilingen volgens mij nog steeds vrij goed. Er is echt een hele grote groep Nederlanders die zich niet zo bezig houd met de cijfers en er gewoon vanuit gaat dat het kabinet overal de waarheid over spreekt/dat al hun beslissingen de juiste zijn. Herhalen enkel wat het kabinet roept. Kijk maar naar die journalisten bij persconferenties. Geen enkele kritische (ze zijn zeldzaam in ieder geval) vraag; ze zijn vaak enkel aan het smeken om meer maatregelen. Snap waarom; want dat levert hun goede verhalen op. Veel reacties en veel clicks, maar het geeft wel het niveau van NL aan. Alles word geaccepteerd; maakt niet uit wat de bij-effecten/gevolgen zijn.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Een harde lockdown helpt op termijn ook niet meer en dan gaat de VVD klappen krijgen bij de verkiezingen. Dat wil Rutte niet dus de beste man zit klem. Best knap voor een gladde aal. Hoe gaat hij zich hier uit redden.
Alsof al die maatregelen in Spanje zo goed geholpen hebben. Kom op zeg, en als jij nou zo blij wordt van Spanje, dan ga jij lekker in spanje wonen, dan ga ik wel naar Zweden. oke? Een gedeelte in Nederland die de maatregelen van Spanje wilt en een gedeelte die de maatregelen van Zweden wilt. Ik ben er bijna zeker van wie er het beste uit gaat komen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
in Spanje is de noodtoestand inclusief maatregelen uitgeroepen tot ten minste mei 2021. Ik zeg niet dat ik daar voorstander van ben, maar wij hebben echt nog helemaal niks meegemaakt in vergelijking met Europese landen.
Eens. En de eigen zaakjes op orde hebben als overheid voor je de burger lastig valt.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:39 schreef Kyran het volgende:
[..]
Klopt, maar denk je niet dat dat komt omdat de overheid geen draagvlak kan creëren, omdat ze constant aan het draaien zijn? Draagvlak ontstaat niet zo maar, die moet je creëren door te informeren en open/eerlijk te communiceren.
Die heeft een heleboel opgeleverd. Onze grote fout was dat we daarna alles open gooiden en deden alsof het probleem niet meer bestond.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:39 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Herinner je nog die harde lockdowns in maart, en hoe geweldig die geholpen hebben?
Vind je een samenleving wenselijk waarin een ieder voor zich bepaalt welke regels zinnig zijn om na te leven? Of zie je vooral een uitzondering voor jezelf?quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eens. En de eigen zaakjes op orde hebben als overheid voor je de burger lastig valt.
Ik neem het in elk geval totaal niet meer serieus allemaal. Ik ga niet expres maatregelen overtreden, maar maak me er verder ook niet al te druk meer over op hoeveel centimeter ik precies van iemand sta, uit hoeveel huishoudens het gezelschap komt en die oranje gebieden onzin (het is zo ongeveer overal minder erg dan in NL).
Ik richt me even tot jou omdat jij aangeeft in een lockdown te moeten, maar dit is eigenlijk gericht aan iedereen die aangeeft een lockdown in te willen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 22:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meeste mensen kunnen gewoon nog doorwerken thuis. Mijn persoonlijke mening over een lockdown is verder niet zo heel relevant want ik ben maar 1 persoon.
Maar nogmaals: er is een enorm groot probleem met onze gezondheidszorg waar ontzettend veel mensen onder lijden. Na de eerste golf kostte het probleem van afgeschaalde zorg al honderdduizenden verloren levensjaren. Nu is dat probleem nog groter.
Maar ook als je niet het hele probleem van de gezondheidszorg oplost is het noodzakelijk om ze de nodige lucht te verschaffen zodat ze de belangrijkste operaties die uitgesteld zijn bijvoorbeeld weer uit kunnen voeren. Dus ook een lockdown van 'slechts' 4 weken lost heel veel op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |