abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:44:35 #276
75556 erkel
back from Dagestan
pi_195595859
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:36 schreef littlemindy het volgende:
Waar zit eigenlijk precies de crux in het (niet kunnen) opschalen van IC bedden? Materiaal? Te weinig opgeleide artsen? Tekort aan verplegend personeel?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat flinke investeringen op dat vlak méér zouden kosten dan de hele maatschappij steeds weer dicht/open gooien.

Het nieuwe normaal moet worden dat we voldoende IC capaciteit hebben wanneer dit soort virussen de kop op steken. Niet dat we allemaal binnen gaan zitten "omdat we niet voldoende bedden hebben". Dat wisten we maanden geleden ook al. Doe er wat aan, permanent.

Maar ik ben een leek op zorggebied, dus corrigeer me vooral als ik te makkelijk denk over opschalen.
De grootste crux zit 'm in de capaciteit van het personeel. Zie bijvoorbeeld dit bericht: https://www.parool.nl/ned(...)coronagolf~b41dc723/

Terwijl in de eerste golf iedereen bereid was om in te springen als Corona-personeel, ook al was je alleen ondersteunend bij onderzoekjes op de kinderafdeling, heeft dat ons er doorheen geholpen toentertijd. Nu is niet meer iedereen bereid om bij te springen, want het was niet niks om elke dag stervende mensen om te draaien op de IC.

Ook al denken sommigen hier dat je binnen 3 maanden zorgpersoneel opleidt, dat is helaas niet de praktijk. Het duurt jaren voordat we serieus onze zorg hebben opgeschaald.
Weisst
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 20:45:23 #277
5428 crew  miss_sly
pi_195595884
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:42 schreef chratnox het volgende:

[..]

Er is natuurlijk wel 1 hele makkelijke die verschil kan maken. BTW volledig afschaffen op groente en fruit voor de rest van 2020 en 2021. Daarmee wordt groente en fruit een stuk goedkoper, en is de kans dat mensen die het al niet breed hebben (die bovengemiddeld vaak roken, ongezond leven etc) groter. Verkleinen de kans op ziekenhuis-/IC-opname en de maatregel kost niet veel.
Eens. En dat had al jaren eerder moeten gebeuren. Net als het invoeren van een suikertax of een belasting op ongezond voer, etc.

Maar goed, op dit specifieke moment is dat niet de goudeb greep waarmee je alles oplost.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195595905
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:43 schreef ZarB het volgende:

[..]

Als je niet voor een beroep met mondkapjes kiest dan zit je er dus niet op te wachten om die te dragen. Plus als het bij je beroep hoort ben je ook intrinsiek gemotiveerd om dat ding te dragen omdat je je er constant van bewust bent welke gevolgen het kan hebben als je het niet draagt.

Dat geredeneer "niet zeiken want die en die hebben het veel erger" is echt een dooddoener.

Je kunt prima een beleid volgen maar er wel een schijthekel aan hebben.
Ik draag normaal in mijn dagelijkse werk geen mondkapje maar moet nu ook. Wordt er ook niet blij van en doet onderhand echt wel zeer achter mijn oren maar je moet het doel voor ogen hebben waarvoor het is
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:46:46 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195595921
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:44 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het voelt nu een beetje alsof we op een rijdende trein zitten, de remmen kapot zijn en de machinist zegt: "Doe alle ramen en deuren dicht en blijf zitten, we komen vanzelf een keer tot stilstand" en ondertussen zijn krantje open slaat.
Het voelt vooral alsof we weigeren verder te kijken dan een week of drie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195595925
Mijn god die beelden uit Den Haag nu van die Gele Hesjes wappies..

quote:
Waarom demonstreren deze mensen? Van de 6800 gemelde positieve testen van vandaag zijn er 4500 van voordat je effect zou kunnen zien van de maatregelen van het kabinet. 2000 postieve zijn zelfs al meer dan een week oud.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:47:11 #281
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_195595934
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Lekker makkelijk rekenen door CNN. Ja, afgelopen jaar waren het er in de VS 22.000, maar het jaar ervoor 34000. Jaar ervoor 61.000. Daarvoor 38.000 en jaar daarvoor 23.000. Dat zijn er totaal 176.000, voor een virus dat er al jaren is en dat een vaccin kent.

Ik wil Covid niet vergelijken met een 'griepje', maar dit soort berichten slaat door de andere kant op.
Jep dus corona is niet maar een griepje, maar minstens 5x zo erg en dan ligt al een groot deel van het land op slot
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_195595938
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:44 schreef erkel het volgende:

[..]

De grootste crux zit 'm in de capaciteit van het personeel. Zie bijvoorbeeld dit bericht: https://www.parool.nl/ned(...)coronagolf~b41dc723/

Terwijl in de eerste golf iedereen bereid was om in te springen als Corona-personeel, ook al was je alleen ondersteunend bij onderzoekjes op de kinderafdeling, heeft dat ons er doorheen geholpen toentertijd. Nu is niet meer iedereen bereid om bij te springen, want het was niet niks om elke dag stervende mensen om te draaien op de IC.

Ook al denken sommigen hier dat je binnen 3 maanden zorgpersoneel opleidt, dat is helaas niet de praktijk. Het duurt jaren voordat we serieus onze zorg hebben opgeschaald.
Zeker waar, maar ik begrijp echt niet waarom er niet naar creatieve oplossingen gekeken wordt. Er gaat best veel tijd zitten in administratief werk, wassen van de patiënt en ga zo maar door. Dat soort dingen hoeft niet door een volleerd verpleegkundige of arts gedaan te worden, dat kan prima een verpleegkundige-light die een paar maanden gestudeerd heeft.

EHBO, herkennen van (zichtbare) klachten, sterke mensen (om eventueel patiënten te kunnen keren), mensen die de patiënten willen wassen, en je hebt zo extra capaciteit gemaakt. Stel dat je 'maar' 10% extra capaciteit erdoor vrij krijgt, dat is 10% extra bedden.
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:47:23 #283
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195595942
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:47 schreef Jor_Dii het volgende:
Weer rellen in Den Haag?
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195595943
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:46 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ik draag normaal in mijn dagelijkse werk geen mondkapje maar moet nu ook. Wordt er ook niet blij van en doet onderhand echt wel zeer achter mijn oren maar je moet het doel voor ogen hebben waarvoor het is
ze hebben speciale plastic bandjes voor achter je hoofd waar je die touwtjes aan kan vast haken
die bandjes kosten een paar cent.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:47:43 #285
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195595953
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:47 schreef Jor_Dii het volgende:
Linkje?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195595955
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Eens. En dat had al jaren eerder moeten gebeuren. Net als het invoeren van een suikertax of een belasting op ongezond voer, etc.

Maar goed, op dit specifieke moment is dat niet de goudeb greep waarmee je alles oplost.
Alle beetjes helpen. Dit ook. Mondkapjes (vindt men) ook. Daar wordt wel in no time gehoor aan gegeven. Als men (overheid) dit echt zo wil, dan is dit zo geregeld. Ook on deze tijden.

Noem mij een complotdenker maar ik denk serieus dat zieke mensen geld waard zijn in de pharma industrie. Gezonde mensen leveren minder op.
pi_195595961
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zeker niet. Maar het is een ontzettend eenvoudige en kleine greep die wel verschil kan maken. Als het op het totaal het aantal ziekenhuispatiënten met 100 verminderd is dat winst lijkt me.
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:48:37 #288
338319 ZarB
Piña colada
pi_195595969
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:46 schreef Goitske het volgende:

[..]

Mensen weten heus wel waar het uiteindelijk voor dient, maar dan mogen ze er toch wel over klagen? Ik volg ook braaf elke maatregel, maar ik spreek wel regelmatig uit dat ik een hartgrondig hekel heb aan deze hele situatie.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195595975
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195595976
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:29 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik vind circa 250 IC-plekken ter beschikking hebben voor COVID-19 en daarboven al reguliere zorg moeten afschalen inderdaad wel karig. Als dit dan het nieuwe normaal is, hoort daar een nieuwe, grotere IC-capaciteit bij. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dus moet je zorgen dat we onder die 250 blijven, door snel ingrijpende maatregelen te durven nemen en véél intensiever te testen:

Vandaag was in het nieuws dat een Chinese stad alle 9 miljoen (!) inwoners binnen de komende 5 dagen gaat testen, omdat ze een mini-uitbraak hadden gevonden van 6 (!) besmettingen.
Maar ja. We hebben net periodes gehad met wekelijkse verdubbelingen. Als je er ontzettend veel mensen opleid en zorgt voor een grote reservecapaciteit aan ziekenhuisbedden en ic-capaciteit dan betekent dat dat je 1 of misschien net 2 van die verdubbelingen aankan. En je gaat nooit het volk meekrijgen om buiten pandemieën met een leegstand van ziekenhuisbedden en ic-bedden te werken van meer dan 40%. Dat is ontzettend veel kennis en geld dat je dan iedere keer onbenut laat en weggooit.

Dus hoe je het ook went of keert je zal altijd een R moeten hebben die nooit ver boven de 1 zit. Je zal dus altijd maatregelen strenger moeten maken als het de verkeerde kant op gaat. Maatregelen als deze zijn dan snel onvermijdelijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195595988
quote:

[..]

Afschalen is anders wel gelukt in recordtempo. :D
pi_195595995
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Alle beetjes helpen. Dit ook. Mondkapjes (vindt men) ook. Daar wordt wel in no time gehoor aan gegeven. Als men (overheid) dit echt zo wil, dan is dit zo geregeld. Ook on deze tijden.

Noem mij een complotdenker maar ik denk serieus dat zieke mensen geld waard zijn in de pharma industrie. Gezonde mensen leveren minder op.
Dat lijkt mij een feit en heeft weinig met complot denken te maken,
pi_195596000
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:34 schreef GemMagic het volgende:

[..]

Lubach.. dat is een programma van nadat ik gestop met met tv kijken. Die legt de mensen op een humoristische wijze uit hoe ernstig het virus is en dat iedereen die dat openlijk nuanceert 'wappies', 'tokkies' danwel 'minderlectuelen' zijn?
Ja, en volledig terecht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 20:50:44 #294
5428 crew  miss_sly
pi_195596016
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

En je denkt dan ook dat alle regeringen wereldwijd in datzelfde complot van die pharma industrie zitten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195596018
quote:

[..]

Laten we dan ook ff noemen dat er gezegd is dat voor de hele zorg een bedrag is.. dat is al terug gebracht naar bepaalde functies. Bijv doktersassistente krijgt wel, medisch secretaresse niet. Terwijl die medische secretaresse misschien juist voor covid zorg is ingezet, aan de covid telefoonlijn is gezet in het ziekenhuis, alles heeft afgezegd, van opleiding wel doktersassistente is maar op papier werkt als medisch secretaresse en wel covid testen heeft gedaan want je kunt het wel etc. Ik denk dat het een domme fout is geweest van de overheid om daar nu onderscheid in te maken. Dat zorgt wel er voor dat een groep zegt ja doei! Ik heb me ingezet maar omdat ik op papier niet in die beroepsgroepen val krijg ik het niet
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:51:05 #296
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195596028
quote:
Ik keur dit wel af, maar zo een grote groep mensen zullen wel corona krijgen als ze vaak demonstreren in Den Haag of in een andere stad.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195596032
quote:
nouja dat lubach deze mensen neerzet als wappies en/of tokkies is toch niks aan gelogen ?
pi_195596043
Ik snap gewoon nog steeds niet waarom het wel okay is om de economie zware schade toe te brengen, de psychische toestand van mensen te ondermijnen, normaal menselijk gedrag strafbaar te stellen, ... maar niet om mensen te laten doodgaan. Ik denk dat het beste is in deze situatie als we gewoon zeggen: vanaf 300 covid-patiënten op de IC nemen we geen covid-patiënten meer op.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:51:45 #299
75556 erkel
back from Dagestan
pi_195596053
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:49 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Afschalen is anders wel gelukt in recordtempo. :D
Nou ja, iedereen was blij dat ze weer hun normale dagelijkse bezigheden konden doen of met vakantie konden. De bedden en beademingsapparatuur was wel ff een logistiek ding, maar daar hebben ze vast wel een plek voor om weer op te slaan
Weisst
pi_195596066
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:51 schreef JohnDDD het volgende:
Ik snap gewoon nog steeds niet waarom het wel okay is om de economie zware schade toe te brengen, de psychische toestand van mensen te ondermijnen, normaal menselijk gedrag strafbaar te stellen, ... maar niet om mensen te laten doodgaan. Ik denk dat het beste is in deze situatie als we gewoon zeggen: vanaf 300 covid-patiënten op de IC nemen we geen covid-patiënten meer op.
zo werkt het niet in de wereld vriend :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')