Bron.quote:Alle jongeren in Nederland moeten op hun 18de verjaardag 10.000 euro op hun rekening gestort krijgen als ‘startkapitaal’. Zónder voorwaarden. Miljonairs moeten dat idee van GroenLinks via de belasting gaan betalen.
Het opvallende plan, dat 2,2 miljard euro per jaar kost, staat in het GroenLinks-verkiezingsprogramma dat zaterdag wordt gepresenteerd. Om het te betalen wil de partij een ‘miljonairstaks’ invoeren van 1 procent (voor vermogens vanaf 1 miljoen euro) of 2 procent (voor wie 2 miljoen euro of meer heeft). Partijleider Jesse Klaver noemt de extra belasting ‘een solidariteitsbijdrage’.
Het geld zou naar álle 18-jarigen gaan, ook naar kinderen van ouders zonder krappe portemonnee. Klaver zegt ‘bewust’ te hebben gekozen voor ‘een simpel systeem’. ,,Miljonairs met kinderen gaan aan dit systeem bijdragen. Er zitten ongetwijfeld jongeren bij die het niet nodig hebben, maar het overgrote deel heeft géén ouders die miljonair zijn.” Elk jaar worden in ons land ruim 200.000 kinderen 18 jaar.
Doelmatig
Waar GroenLinks er bij het omstreden kabinetsplan voor een investeringssubsidie voor bedrijven (BIK) op hamert dat het geld niet terecht moet komen bij bedrijven of personen die het niet nodig hebben, ziet Klaver dat probleem niet voor een generieke gift aan alle jongeren.
,,Wij denken dat het heel doelmatig is, omdat het de kansen van jongeren vergroot en we het miljonairs laten betalen.” Er zijn volgens het CBS meer dan 200.000 mensen in Nederland met een vermogen van meer dan 1 miljoen euro. Met zijn plan wordt volgens Klaver ‘welvaartsongelijkheid’ bestreden.
De GroenLinks-leider zegt dat elke jongere het geld naar eigen inzicht kan investeren in zijn of haar toekomst. ,,Nu beginnen jongeren met een studieschuld aan hun leven, straks hebben ze een startkapitaal.” Het geld komt wel met een waarschuwing, verzekert Klaver: dat het van belang is dat het wordt gebruikt voor je eigen ontwikkeling en voor je toekomst. ,,Besteed het wijs.”
Verbrassen
Bang dat de 18-jarigen het geld verbrassen is hij niet. ,,We hebben daar vertrouwen in. Dat kunnen ze heel goed.” Dat heeft volgens hem te maken met zijn ‘mensbeeld’. ,,Ik geloof dat als je mensen verantwoordelijkheid geeft, ze die in de meeste gevallen met beide handen zullen aangrijpen. Wij willen jongeren het stuur over hun eigen leven in handen geven.”
Volgens GroenLinks hebben jongeren het startkapitaal nodig, omdat zij nu een te grote achterstand hebben op eerdere generaties. Zo kunnen ze lastiger een vaste baan vinden en komen ze moeilijker aan een woning. Met een startkapitaal kunnen ze ‘in zichzelf investeren’, is het idee. Dat GroenLinks veel jonge kiezers heeft, heeft volgens Klaver niets met dit voorstel te maken.
De leeftijd waarop de jongeren het geld krijgen, was wel ‘een discussiepunt’. Klaver koos bijvoorbeeld niet voor 25 jaar omdat hij ook wil dat mbo-studenten die na hun opleiding een eigen bedrijf willen beginnen, het geld daarvoor kunnen gebruiken. Ook moet het gebruikt kunnen worden voor een studie aan hogeschool of universiteit. ,,Als je 18 bent mag je stemmen, begint je volwassen leven en geven wij je een kickstart.”
Compensatie leenstelsel
Het leenstelsel voor studenten – Klaver stond in 2014 zelf aan de wieg – maakt in het verkiezingsprogramma plaats voor een ‘nieuwe studiebeurs’ waarbij studenten maximaal 400 euro per maand krijgen. Alle studenten die de afgelopen vijf jaar wél hun beurs hebben moeten lenen krijgen in de plannen van GroenLinks ter compensatie ook eenmalig 10.000 euro. ,,Dit is de manier om te zorgen dat de generatie die nadeel heeft ondervonden van het leenstelsel er een stuk voor terugkrijgt.”
De PvdA, die vorig jaar zijn handen aftrok van het leenstelsel, vindt ook dat de leenstelselgeneratie compensatie moet krijgen. Maar op welke manier dat moet gebeuren, wordt pas eind van de maand duidelijk als het verkiezingsprogramma wordt gepresenteerd. D66 denkt aan een korting op de studieschuld. Studenten die hun studiefinanciering hebben geleend met terugwerkende kracht een beurs geven zou tussen de 3 en 8 miljard euro kosten.
Er is al langer geen meerderheid meer voor het huidige leenstelsel. Maar alle partijen hebben verschillende plannen voor een alternatief. Omdat in het regeerakkoord is afgesproken deze kabinetsperiode niet te tornen aan het leenstelsel, verandert er nu niets. Het volgende kabinet zal met een alternatief moeten kome
Piketty als inspiratiebron
GroenLinks werd op het spoor gebracht van een ‘startkapitaal’ voor jongeren door de Franse econoom Thomas Piketty, die Klaver in 2014 naar Nederland haalde voor een gesprek in de Tweede Kamer. Volgens Piketty is het niet langer vanzelfsprekend dat jongeren het beter krijgen dan hun ouders en neemt de ongelijkheid in westerse landen toe. Om deze sociaaleconomische ongelijkheid tegen te gaan, stelt Piketty voor om iedereen die 25 jaar wordt een schenking te geven die gekoppeld is aan het gemiddelde vermogen van een land. Voor Nederland zou dat om ongeveer een ton gaan als ‘basisvermogen’. Dat voorstel, stelt GroenLinks, is ‘in de Nederlandse politieke context niet haalbaar’. Maar het diende wel als inspiratiebron voor het startkapitaal voor jongeren.
quote:De GroenLinks-leider zegt dat elke jongere het geld naar eigen inzicht kan investeren in zijn of haar toekomst. ,,Nu beginnen jongeren met een studieschuld aan hun leven, straks hebben ze een startkapitaal.” Het geld komt wel met een waarschuwing, verzekert Klaver: dat het van belang is dat het wordt gebruikt voor je eigen ontwikkeling en voor je toekomst. ,,Besteed het wijs.”
Verbrassen
Bang dat de 18-jarigen het geld verbrassen is hij niet. ,,We hebben daar vertrouwen in. Dat kunnen ze heel goed.” Dat heeft volgens hem te maken met zijn ‘mensbeeld’. ,,Ik geloof dat als je mensen verantwoordelijkheid geeft, ze die in de meeste gevallen met beide handen zullen aangrijpen. Wij willen jongeren het stuur over hun eigen leven in handen geven.”
Prima, maar helicoptergeld voor jongeren ervan bekostigen is van den zotte.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:50 schreef Farenji het volgende:
Op zich is er niks mis met het idee dat miljonairs meer bijdragen. De ongelijkheid loopt de spuigaten uit.
Ditquote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima, maar helicoptergeld voor jongeren ervan bekostigen is van den zotte.
En waar baseer je die aanname op?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:47 schreef Justin_Case het volgende:
De meeste jongeren zullen dat bedrag op hun 18e al hebben neem ik aan
Als bedrijven nu eens belasting gaan betalen in het land van hun behaalde omzet/winst, dan zijn we al een heel end.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De top 2000 miljardairs zijn er enorm op vooruit gegaan sinds de corona crisis, die 2000 vormen samen de rijkste 90% van alle miljardairs.
De rest van de mensheid word ondertussen ontslagen.. succes mag heus lonen maar dit is zo fucking scheef inmiddels.. laat die lui maar bloeden. (Financieel he)
Neeeee. Die zijn er volgens GL voor de tandartsen en ingenieurs uit sub sahara afrika en het MO.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:17 schreef Rodgrod het volgende:
Geef ze anders ook gelijk een woning.
Dat was het idee van Piketty, voor 25 jarigen. Dit leek Klaver alleen onhaalbaar en gezien de reacties hier, kun je hem op dit opzich wel visionair noemenquote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:20 schreef de_boswachter het volgende:
Wel ja, maak er 100.000 euro van!
Wel goed plan om jongeren op je te laten stemmen, erg Groen Slinks.
???quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:47 schreef Justin_Case het volgende:
Het is nog altijd beter dan jongeren hun leven laten beginnen met een studieschuld van tienduizenden euro's.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima, maar helicoptergeld voor jongeren ervan bekostigen is van den zotte.
Zelf werken, ouders die gespaard hebben voor hun kind(eren). Makkelijk zat.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:02 schreef babylon het volgende:
[..]
En waar baseer je die aanname op?
Oh ja, het merendeelquote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:32 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Zelf werken, ouders die gespaard hebben voor hun kind(eren). Makkelijk zat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
M'n kind heeft dat op dr 2e alquote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:32 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in hoe het werkelijk zit in de maatschappij. Want nee...quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:32 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Ja laten we nog verder nivelleren tot een niveau dat niemand überhaupt nog nadenkt over iets te gaan ondernemen omdat het dan amper de moeite loont ten opzichte van de basisuitkering plus toeslagen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De top 2000 miljardairs zijn er enorm op vooruit gegaan sinds de corona crisis, die 2000 vormen samen de rijkste 90% van alle miljardairs.
De rest van de mensheid word ondertussen ontslagen.. succes mag heus lonen maar dit is zo fucking scheef inmiddels.. laat die lui maar bloeden. (Financieel he)
Ja ja je hebt echt tientallen miljarden nodig anders "loont het niet meer' ga toch weg gek.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:53 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ja laten we nog verder nivelleren tot een niveau dat niemand überhaupt nog nadenkt over iets te gaan ondernemen omdat het dan amper de moeite loont ten opzichte van de basisuitkering plus toeslagen.
Horecaquote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:48 schreef Speekselklier het volgende:
voordeel is wel dat het van de spaarrekening van een miljonair naar een 18 jarige gaat.
Goede steun voor de horeca die het toch al slecht geeft.
Wel erg skeer allemaal dan.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in hoe het werkelijk zit in de maatschappij. Want nee...
Da's wel erg jong maar ik vind op je 18e geen bedrag met minstens 4 nullen hebben wel zorgelijk.quote:
Als iedereen 600 per maand krijgt wordt alles gewoon duurder omdat iedereen meer te besteden heeft.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:56 schreef MevrouwPuff het volgende:
Basisuitkering van 600 per maand aan iedereen en vervolgens snijden is toeslagen is dan een beter idee.
Daarom ook wel een naaistreek dat de jongeren van tegenwoordig die ruimte niet meer hebben.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:00 schreef bamibij het volgende:
Komt ongeveer neer op wat je eerst aan stufi kreeg (4 jaar ¤280 per maand).
En het is juist de generatie 20-30 wat zwaar genaaid is. Maar oudjes zijn zo zieligquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daarom ook wel een naaistreek dat de jongeren van tegenwoordig die ruimte niet meer hebben.
Dat is ook wel wat kort door de bocht.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
En het is juist de generatie 20-30 wat zwaar genaaid is. Maar oudjes zijn zo zielig
18 jarige 10.000 euro geven ook dus mehquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat kort door de bocht.
quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:00 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Da's wel erg jong maar ik vind op je 18e geen bedrag met minstens 4 nullen hebben wel zorgelijk.
quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:03 schreef Hexagon het volgende:
Dit gaat echt nergens over. Even 10 k zonder verdere voorwaarde of inspanningsverplichting. Dat geld gaat vast goed besteed worden.
Wtf.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:00 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Da's wel erg jong maar ik vind op je 18e geen bedrag met minstens 4 nullen hebben wel zorgelijk.
mkay,quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
18 jarige 10.000 euro geven ook dus meh
hahaquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
mkay,
Nog 6 jaar en dan ben je 18, misschien heb je er nog wat aan.
Dan verbaas ik mij daar echt over. Als ouders een lekker bedrag per maand sparen voor hun kind vanaf de geboorte dan is dat toch al makkelijk haalbaar joh.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik denk dat je maar weinig jongeren kan vinden met zo'n bedrag op een spaarrekening.
Die ouders zullen er vast zijn, maar kom op, het gros van de ouders heeft daar óók de financiële ruimte niet voor. Maar goed, misschien kijk ik teveel naar mijn eigen situatie en de situaties om mij heen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:17 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Dan verbaas ik mij daar echt over. Als ouders een lekker bedrag per maand sparen voor hun kind vanaf de geboorte dan is dat toch al makkelijk haalbaar joh.
Of dat hun ouders direct het geld inpikken om schulden af te lossen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:17 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat de reactie van Groenlinks is als we dit plannetje doorvoeren. En juist jongeren van de onderkant van de samenleving blijken er vooral telefoons, blingbling en wiet van te kopen.
Geen idee of je loopt te trollen, maar er zijn genoeg gezinnen die al amper rond kunnen komen of in ieder geval niet elke maand per kind "een lekker bedrag" kunnen sparen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:17 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Dan verbaas ik mij daar echt over. Als ouders een lekker bedrag per maand sparen voor hun kind vanaf de geboorte dan is dat toch al makkelijk haalbaar joh.
De meeste ouders die ik ken hebben niet eens 10k spaargeld.. maar goed tegenwoordig kunnen mensen ook niet echt goed meer met geld omgaan. Ik zie vaker dat er krediet wordt afgesloten voor een nieuwe keuken of een lease bak dan dat er gespaard wordt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:17 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Maar dat heeft weinig zin... ze mogen immers pas stemmen als ze 18 zijn en dan is het te laat want dan zou je het bedrag al gehad moeten hebbenquote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:53 schreef hunterrnl het volgende:
Wel slim van Groenlinks om zich te storten op jongeren. Deze groep zijn meestal wereldvreemd en zijn makkelijk te beïnvloeden.
Ja alles voor de buhne heb ik het idee, hier laatst ook een bekende, wil graag in een dikke mercedes rijden, sluit er gewoon een lening voor afquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De meeste ouders die ik ken hebben niet eens 10k spaargeld.. maar goed tegenwoordig kunnen mensen ook niet echt goed meer met geld omgaan. Ik zie vaker dat er krediet wordt afgesloten voor een nieuwe keuken of een lease bak dan dat er gespaard wordt.
Nee ik loop zeker niet te trollen. Merk alleen dat ik anders ben opgegroeid blijkbaar. Ken ook weinig mensen die het niet breed hebben eigenlijk.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:19 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Geen idee of je loopt te trollen, maar er zijn genoeg gezinnen die al amper rond kunnen komen of in ieder geval niet elke maand per kind "een lekker bedrag" kunnen sparen.
Het typerende naïeve ''komt-wel-goed'' denken klotst wederom ten overvloede tegen de plinten aan, met zijn ''mensbeeld''. Ronduit te dom voor woorden, en dat werkt dan voor ons, en in onze regering. Als lijsttrekker. Hoe dan.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:46 schreef HSG het volgende:
Bang dat de 18-jarigen het geld verbrassen is hij niet. ,,We hebben daar vertrouwen in. Dat kunnen ze heel goed.” Dat heeft volgens hem te maken met zijn ‘mensbeeld'.
Grappig wel, dat soort verschillenquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:27 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Nee ik loop zeker niet te trollen. Merk alleen dat ik anders ben opgegroeid blijkbaar. Ken ook weinig mensen die het niet breed hebben eigenlijk.
Mensen zijn wel verwend. Wij reden vroeger in een Daihatsu, ook toen ik nog een baby was hoorde ik geen argumenten als "maar de kinderwagen past niet we moeten een SUVVVVV". M'n vader verdiende ongeveer modaal. Als ik dan nu vergelijk wat die modale mensen rijden dan willen ze wel een Niro of T-Roc in de lease.... dat is eigenlijk een nieuwe auto van 30k+. Die Daihatsu van m'n ouders was 5000 ofzo en hebben we jaren mee gedaan.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja alles voor de buhne heb ik het idee, hier laatst ook een bekende, wil graag in een dikke mercedes rijden, sluit er gewoon een lening voor af
Gast is midden 20 ergens en heeft het nu al hoog in zn bol
Dat vraag ik me af, afhankelijk van hoe we snijden in kortingen. Als je de arbeidskorting eerder laat aflopen zal het voor de werkenden minder uitmaken, als je de chronisch zieken wel een toeslag geeft, zal de groep die relatief makkelijk een uitkering heeft er bij kunnen gaan werken of bv samenwonen om zo persoonlijke lasten te verminderen en de woningvoorraad te verbeteren. Nu is het vaak juist financieel onvoordelig voor bijstanders om samen te wonen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als iedereen 600 per maand krijgt wordt alles gewoon duurder omdat iedereen meer te besteden heeft.
Geert snapt niet dat <18 jarigen geen stemrecht hebben?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:24 schreef Scrummie het volgende:
Geert denkt er het zijne van:
[ twitter ]
-XOR- snapt niet dat ouders van bijna 18 jarigen dat wel hebben en er veel ouders maar wat dolblij zouden zijn als hun kind van net 18 ineens 10k op de bank krijgt?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geert snapt niet dat <18 jarigen geen stemrecht hebben?
Leveren plofkraken zóveel op?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:47 schreef Justin_Case het volgende:
Dat is omdat je de hele dag op fok zit waar iedereen miljonair isquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:27 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Nee ik loop zeker niet te trollen. Merk alleen dat ik anders ben opgegroeid blijkbaar. Ken ook weinig mensen die het niet breed hebben eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |