abonnement Unibet Coolblue
pi_196045335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nogal wiedes. Zelfs in de tijd van Jezus waren er genoeg mensen die hem NIET geloofden. Zelfs in eigen kring direct rondom hem . En dan ben je verbaasd dat ik dat na 2000 jaar niet geloof? Serieus?
[..]

Een mensenboek aantoonbaar vol met fouten. Dat zegt dus niets.
[..]

Bullshit van de bovenste plank. Nu niet gaan lopen fantaseren he?
[..]

:|W Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom alles zo vaag (en daarmee multi-interpretabel) moet zijn.

Waarom Sjoemie, waarom...
Dat er mensen zijn die Jezus niet geloofden of willen geloven is van alle tijden.
Is dat bewijs voor dat het allemaal niet waar is?
Er zijn ook mensen die niet geloven dat er een holocaust is geweest, is dat dan ook bewijs dat het niet gebeurt is?

Anders zaten wij nu niet te praten over Hem. ;)
Maar helaas is er een duivel die verwarring/ verdeeldheid zaait.
Maar naast dat mensen het niet geloven, zijn er miljoenen mensen die het wel geloven zoals ik.
En ook rond Hem niet geloven.
Ik denk dat ze een heel ander beeld hadden van wie Jezus zou zijn en wat hij zou doen en dat het vooral op die tijd gericht was.
Terwijl Jezus juist op de toekomst wees, zelfs en misschien vooral de dagen voor zijn kruisiging.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 15:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is blijkbaar moeilijk om meerdere vragen te beantwoorden he? Want je gaat niet in op de echte vragen.

Ook op post #107 heb je nog niet geantwoord.
Zie eerste quote, hopelijk is dat een wat meer bevredigend antwoord.
Hoewel er dan van mijn kant ook vragen in staan waar ik graag een antwoord op zou krijgen.
En dan graag een fatsoenlijk antwoord.
En geen onzinnige antwoorden als dat het bullshit is en dit dat, want daar heeft niemand iets aan laat staan als er geen onderbouwing is van het antwoord.

Het lijkt mij dat je een antwoord dat je geeft toch wel kunt onderbouwen? zoals in post #90. :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 4 november 2020 @ 09:54:33 #152
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196045425
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 09:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn die Jezus niet geloofden of willen geloven is van alle tijden.
Is dat bewijs voor dat het allemaal niet waar is?
Er zijn ook mensen die niet geloven dat er een holocaust is geweest, is dat dan ook bewijs dat het niet gebeurt is?

Anders zaten wij nu niet te praten over Hem. ;)
Maar helaas is er een duivel die verwarring/ verdeeldheid zaait.
Maar naast dat mensen het niet geloven, zijn er miljoenen mensen die het wel geloven zoals ik.
En ook rond Hem niet geloven.
Ik denk dat ze een heel ander beeld hadden van wie Jezus zou zijn en wat hij zou doen en dat het vooral op die tijd gericht was.
Terwijl Jezus juist op de toekomst wees, zelfs en misschien vooral de dagen voor zijn kruisiging.
[..]

Zie eerste quote, hopelijk is dat een wat meer bevredigend antwoord.
Hoewel er dan van mijn kant ook vragen in staan waar ik graag een antwoord op zou krijgen.
En dan graag een fatsoenlijk antwoord.
En geen onzinnige antwoorden als dat het bullshit is en dit dat, want daar heeft niemand iets aan laat staan als er geen onderbouwing is van het antwoord.

Het lijkt mij dat je een antwoord dat je geeft toch wel kunt onderbouwen? zoals in post #90. :)
Weer geen antwoorden...

Waar heb ik een vraag van jou genegeerd? Dan beantwoord ik die alsnog. Graag zelfs. Ik kan hele waslijsten van vragen opnoemen die jij stelselmatig negeert.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 04-11-2020 11:45:14 ]
pi_196047503
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 09:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

Dat er mensen zijn die Jezus niet geloofden of willen geloven is van alle tijden.
Is dat bewijs voor dat het allemaal niet waar is
Ja, zeker wat het N.T. erover te melden heeft.
quote:
Er zijn ook mensen die niet geloven dat er een holocaust is geweest, is dat dan ook bewijs dat het niet gebeurt is¨
Neen, bewijs te over dat het wel gebeurd is. Wat wil je hier mee zeggen ?????

quote:
Maar naast dat mensen het niet geloven, zijn er miljoenen mensen die het wel geloven zoals ik.
Ja en ? Er zijn ook miljoenen mensen die in de Koran geloven en miljoenen mensen die het Hindoeïsme aanhangen. Idioten genoeg op deze wereld.
pi_196049839
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 09:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Weer geen antwoorden...

Waar heb ik een vraag van jou genegeerd? Dan beantwoord ik die alsnog. Graag zelfs. Ik kan hele waslijsten van vragen opnoemen die jij stelselmatig negeert.
Hoezo geen antwoord? :?
Jij zegt dat zaken vaag zijn, maar ik kan nergens uit op maken wat vaag jij "vaag" noemt.
Is er soms iets mis met dat bijbel teksten multi interpretabel zijn?
Hoewel het vaak wel op het zelfde uit komt.
Vaak komt het ook doordat men er 1 regel uit pikken en daar een antwoord bij fabriceren, zonder naar de rest van de tekst te kijken of die gewoon weg te laten.
Dan krijg je inderdaad vage en rare uitspraken.
Daarom probeer ik zo goed mogelijk er op te letten waar de tekst betrekking op heeft en plaats ik meestal een groter deel van de tekst zodat je ook de context kunt zien.

Vragen die je genegeerd hebt van mij, zijn al die vragen waar jij en of anderen hooguit op antwoorden met, het is bullshit, of het is een fabel. etc. of dat ik zogenaamd leugens zou vertellen.
Maar ik zie daar bijna nooit een onderbouwing bij.

Dus bullshit, of het is een fabel is bij mij geen antwoord.

En zoals in een vorige post al gezegt het is toch wel van belang bij een dergelijk antwoord dat je die ook kunt onderbouwen?
En dan het liefst met meer als iets uit een boek van hein vergeer. ;)

Ik kan mij niet herinneren dat ik alleen antwoorden heb gegeven op vragen die hier voorbijkomen dat het bullshit was o.i.d. hooguit misschien als een sarcastische opmerking.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 4 november 2020 @ 13:26:42 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196050016
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hoezo geen antwoord? :?
Jij zegt dat zaken vaag zijn, maar ik kan nergens uit op maken wat vaag jij "vaag" noemt.
Is er soms iets mis met dat bijbel teksten multi interpretabel zijn?
Hoewel het vaak wel op het zelfde uit komt.
Vaak komt het ook doordat men er 1 regel uit pikken en daar een antwoord bij fabriceren, zonder naar de rest van de tekst te kijken of die gewoon weg te laten.
Dan krijg je inderdaad vage en rare uitspraken.
Daarom probeer ik zo goed mogelijk er op te letten waar de tekst betrekking op heeft en plaats ik meestal een groter deel van de tekst zodat je ook de context kunt zien.
Je geeft zelf al aan dat de teksten multi-interpretabel zijn. Je kunt er vaak alle kanten mee op. Hoe kun je ze dan als "bewijs" opvoeren?
quote:
Vragen die je genegeerd hebt van mij, zijn al die vragen waar jij en of anderen hooguit op antwoorden met, het is bullshit, of het is een fabel. etc. of dat ik zogenaamd leugens zou vertellen.
Maar ik zie daar bijna nooit een onderbouwing bij.

Dus bullshit, of het is een fabel is bij mij geen antwoord.
Graag een voorbeeld want daar herken ik mij niet in. [q]
pi_196050409
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 11:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja, zeker wat het N.T. erover te melden heeft.
[..]

Neen, bewijs te over dat het wel gebeurd is. Wat wil je hier mee zeggen ?????
[..]

Ja en ? Er zijn ook miljoenen mensen die in de Koran geloven en miljoenen mensen die het Hindoeïsme aanhangen. Idioten genoeg op deze wereld.
Dat het alleen ontkennen van iets zonder onderbouwing, terwijl er net wat jij zegt bewijzen zijn te vinden het dus niet onwaar hoeft te zijn of is.

Het hindoeïsme is hooguit een leefwijze, niet echt een geloof of religie.

Heb jij wel eens naar de grote verschillen gekeken tussen christendom, islam en boeddhisme?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196050443
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je geeft zelf al aan dat de teksten multi-interpretabel zijn. Je kunt er vaak alle kanten mee op. Hoe kun je ze dan als "bewijs" opvoeren?
[..]

Graag een voorbeeld want daar herken ik mij niet in. [q]
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nogal wiedes. Zelfs in de tijd van Jezus waren er genoeg mensen die hem NIET geloofden. Zelfs in eigen kring direct rondom hem . En dan ben je verbaasd dat ik dat na 2000 jaar niet geloof? Serieus?
[..]

Een mensenboek aantoonbaar vol met fouten. Dat zegt dus niets.
[..]

Bullshit van de bovenste plank. Nu niet gaan lopen fantaseren he?
[..]

:|W Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom alles zo vaag (en daarmee multi-interpretabel) moet zijn.

Waarom Sjoemie, waarom...
zie dik gedrukt en onderstreepte tekst. :) Vrij recente tekst dus.

Betreft multi interpretabel: Je moet dus kijken naar de context onder andere.
Misschien dat ik beter had kunnen zeggen dat de 1 uit sommige teksten een andere leering trekt dan een ander.
Je moet kijken naar de context o.a. soms gelden bepaalde teksten alleen voor de tijd waar in ze geschreven zijn.

Neem zoiets als de regel van de JG die zeggen dat je geen bloed tot je mag nemen, zelfs niet in de vorm van een transfusie als dat je leven kan redden.

dat halen ze uit o.a. de volgende teksten:

Genesis 9:1 Toen zegende God Noach en zijn zonen en Hij zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk en vervul de aarde!
2. Vrees en schrik voor u zal er zijn bij alle dieren van de aarde en bij alle vogels in de lucht, bij alles wat over de aardbodem kruipt en bij alle vissen in de zee; zij zijn in uw hand gegeven.
3. Alles wat zich beweegt, waarin leven is, zal u tot voedsel dienen; Ik heb het u allemaal gegeven, evenals het groene gewas.
4. Maar vlees met zijn leven, zijn bloed, er nog in mag u niet eten.

Leviticus 3:17 Dit moet in al uw woongebieden een eeuwige verordening zijn, al uw generaties door: u mag totaal geen vet of bloed eten.

Deze bovenstaande tekst uit levitcus bijvoorbeeld heeft alleen betrekking op het Israëlitische volk, omdat het aan hun gericht is met betrekking op wet die ze kregen voor het geven van een dankoffer.

Handelingen 21:24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25. Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.

Je moet onderzoeken en of gewoon goed lezen en bedenken of het voor nu kan gelden of niet.
maar dit is alleen goed om te weten dat je kunt herkennen of er valse leren zijn.
bij niet zeker kun je altijd websites of gemeente leden natuurlijk raadplegen.


Heb jij een tekst voor mij die jij multi interpretabel vindt?
En wat is er dus multi interpretabel aan?

[ Bericht 38% gewijzigd door sjoemie1985 op 04-11-2020 16:08:11 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 4 november 2020 @ 13:51:04 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196050552
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

zie dik gedrukt en onderstreepte tekst. :) Vrij recente tekst dus.
ah ok daar heb je me vies te pakken... :@

Maar ik heb even teruggekeken en het is wel duidelijk waarom ik dat zei.
quote:
Maar zoals gezegd Jezus of een engel kan zich tonen aan wie dat werkelijk nodig heeft.
Dit gebeurd veelal in moslim landen.
Waar haal je dat vandaan? Voor wie dat werkelijk nodig heeft? Wat bedoel je daarmee? Wil je dit eens uitleggen? Zomaar iets beweren kan iedereen. Graag met controleerbare bronnen.
pi_196050585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

Het hindoeïsme is hooguit een leefwijze, niet echt een geloof of religie.

Bedoel je Boeddhisme?
pi_196053528
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:52 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Bedoel je Boeddhisme?
Nee, ik reageer op een post van iemand die het over hindoeisme heeft o.a. , dus dan reageer ook daar op. ;) :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196053704
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ah ok daar heb je me vies te pakken... :@

Maar ik heb even teruggekeken en het is wel duidelijk waarom ik dat zei.
[..]

Waar haal je dat vandaan? Voor wie dat werkelijk nodig heeft? Wat bedoel je daarmee? Wil je dit eens uitleggen? Zomaar iets beweren kan iedereen. Graag met controleerbare bronnen.
Neem bijvoorbeeld paulus, die is door een ontmoeting met Jezus 180 graden gedraaid in zijn denk wijze.
Paulus was een vervolger van christenen en na zijn ontmoeting met Jezus is een volgeling van Jezus geworden en verkondigd hij juist het evangelie.
I.p.v. dus het opjagen en vermoorden van christenen.
Hij is er zelfs voor de gevangenis in gegaan.
Jezus vond denk ik dat alleen een ontmoeting met Paulus (toen nog saulus geheten) nodig was om Paulus tot bekering te brengen.
En zoals je weet zijn moslims in vooral de landen iran en pakistan, kenia en vast nog wel meer landen niet heel erg gesteld op christenen en worden ze vaak ontvoerd, vermoord etc.
En het gebeurt daarom van wat ik uit verschillende verhalen en filmpjes hoor dat moslims een visioen o.i.d. van Jezus ontvangen waardoor ze dus 180 graden draaien en christen worden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196053837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

Dat het alleen ontkennen van iets zonder onderbouwing, terwijl er net wat jij zegt bewijzen zijn te vinden het dus niet onwaar hoeft te zijn of is.[quote]
Dit ontkennen is zelfs strafbaar !!

[quote]Het hindoeïsme is hooguit een leefwijze, niet echt een geloof of religie.
Je verward het hier met Boeddhisme.

quote:
jij wel eens naar de grote verschillen gekeken tussen christendom, islam en boeddhisme?
O jazeker, ik heb daar zelfs een indrukwekkende collectie boeken over. Jij niet he ? Mag niet he ? ;)
pi_196053978
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Nee, ik reageer op een post van iemand die het over hindoeisme heeft o.a. , dus dan reageer ook daar op. ;) :)
En ik reageerde op iemand die het Hindoeïsme hield voor het Boeddhisme. 8-)
  woensdag 4 november 2020 @ 16:32:31 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196054065
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:16 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]


En zoals je weet zijn moslims in vooral de landen iran en pakistan, kenia en vast nog wel meer landen niet heel erg gesteld op christenen en worden ze vaak ontvoerd, vermoord etc.
En het gebeurt daarom van wat ik uit verschillende verhalen en filmpjes hoor dat moslims een visioen o.i.d. van Jezus ontvangen waardoor ze dus 180 graden draaien en christen worden.
[/quote]

Ah je hebt het van horen zeggen. Tuurlijk gebeurt dit wel eens. Maar dat is al iets heel anders dan glashard beweren dat dit veel in moslimlanden gebeurt. Ik kan je melden, dit gebeurt vrijwel nooit. Sterker nog: ik denk dat er meer christenen moslim worden dan omgekeerd.

[ Bericht 21% gewijzigd door hoatzin op 04-11-2020 16:37:57 ]
pi_196054206
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Nee, ik reageer op een post van iemand die het over hindoeisme heeft o.a. , dus dan reageer ook daar op. ;) :)
Als je je niet vergist hebt, dan heb je het dus gewoon keihard fout?
Hindoeïsme is wel degelijk een religie, en een stuk ouder dan het jodendom.
pi_196054283
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
Neem bijvoorbeeld paulus, die is door een ontmoeting met Jezus 180 graden gedraaid in zijn denk wijze.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet, enkel in zijn gedachte.
quote:
Paulus was een vervolger van christenen en na zijn ontmoeting met Jezus is een volgeling van Jezus geworden en verkondigd hij juist het evangelie.
Soms is het echt schrijnend jou gemis aan kennis ! Ten tijde van Paulus was er gewoonweg nog geen christendom. Paulus werkte toen in opdracht van het sanhedrin om weerstanders tegen het Rijk op te sporen. Nadien heeft hij zich er bij aangesloten. Later is hij ontmaskerd en heeft dit zijn kop gekost. Kijk, dat is het voordeel om niet enkel zich tot het N.T. te verlaten, gezien dit geen geschiedenisboek is.
quote:
Hij is er zelfs voor de gevangenis in gegaan.
Reden ? zie hierboven.
quote:
Jezus vond denk ik dat alleen een ontmoeting met Paulus (toen nog saulus geheten) nodig was om Paulus tot bekering te brengen.
En zich bekeerde tot de " IJveraars " waar Jezus bij hoorde.

P.S. En weet je waarom Sa' oul zijn naam veranderde in Paulus ? Omdat deze adellijke familie Pauli zijn beschermheren waren geworden zoals Flavius de beschermheer was van Jehoseph, beter gekend onder de naam Flavius Josephus.

[ Bericht 3% gewijzigd door ATON op 04-11-2020 16:48:04 ]
  woensdag 4 november 2020 @ 16:52:55 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196054633
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:38 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Als je je niet vergist hebt, dan heb je het dus gewoon keihard fout?
Hindoeïsme is wel degelijk een religie, en een stuk ouder dan het jodendom.
oe dat laatste gaat er bij hem niet in hoor. :{w
pi_196055113
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

oe dat laatste gaat er bij hem niet in hoor. :{w
Dat is waar. Hoe zit het dan met Adam en Eva ? Waren dat dan Hindoes ? :?
pi_196055351
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

oe dat laatste gaat er bij hem niet in hoor. :{w
Wat? Is er iets dat er niet ingaat bij sjoemie? :o

I'm shocked...
pi_196063868
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 22:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou je echter willen uitdagen om jezelf de vraag te stellen of je zelf wel weet waar het Christelijk geloof eigenlijk om draait, en of je ooit een bijbel hebt gelezen en bestudeerd.
Dan heb je de helft niet gelezen van wat ik heb gepost denk ik. Sindsdien ben ik gaan zoeken, heb ik 3 religies bestudeerd tot in den treure, en eigenlijk kon ik het allemaal exact over hetzelfde plaatje heenleggen, en it fits.

De enige kwestie is hoe je het leest, een man met een grijze baard is er niet.
As above, so below.
pi_196066019
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 00:01 schreef Mijk het volgende:

[..]

Dan heb je de helft niet gelezen van wat ik heb gepost denk ik. Sindsdien ben ik gaan zoeken, heb ik 3 religies bestudeerd tot in den treure, en eigenlijk kon ik het allemaal exact over hetzelfde plaatje heenleggen, en it fits.

De enige kwestie is hoe je het leest, een man met een grijze baard is er niet.
Die laatste opmerking zegt eigenlijk genoeg.
pi_196066124
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 00:01 schreef Mijk het volgende:

[..]

De enige kwestie is hoe je het leest, een man met een grijze baard is er niet.
Zonder baard dan.
pi_196067672
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 08:21 schreef Amee het volgende:

[..]

Zonder baard dan.
gillette the best a man the best can get
pi_196068663
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:38 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Als je je niet vergist hebt, dan heb je het dus gewoon keihard fout?
Hindoeïsme is wel degelijk een religie, en een stuk ouder dan het jodendom.
De naam hindoeïsme is nog niet eens zo heel oud, en het is een verzameling van allerlei filosofieën etc
https://historiek.net/hin(...)en-betekenis/101436/
in de eerste releg wordt dan wel gesproken over religie maar verder op toch wel een iets andere conclusie.
Dus tjah, is het een religie of niet dat antwoord zal in het midden blijven liggen denk ik.

quote:
Belangrijk is dus de notie dat hindoeïsme niet één bepaalde samenhangende religie aanduidt, maar een samenvoeging van allerlei religieuze gemeenschappen en sekten die enkele grote gemene delers hebben. Spreken over ‘hét hindoeïsme’ is daarom feitelijk onmogelijk. Daarom spreken er ook wel mensen van hindoeïsme als een filosofie, religieuze culturele stroming of levenswijze.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196069397
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 11:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

De naam hindoeïsme is nog niet eens zo heel oud, en het is een verzameling van allerlei filosofieën etc
Net zoals christendom dus. Moet je ook maar eens opzoeken. In elk geval is het Hindoeïsme ouder dan Judaïsme, gezien daar maar sprake is vanaf de 10e eeuw. De joden hebben er nog een voorgeschiedenis aan gegeven wat totaal verzonnen is. En over het christendom zoals we nu kennen is maar sprake ten vroegste 3e eeuw. Daarvoor was het een verzameling van allerlei filosofieën, in hoofdzaak het Platonisme.
pi_196069687
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 16:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Paulus heeft Jezus nooit ontmoet, enkel in zijn gedachte.
[..]

Soms is het echt schrijnend jou gemis aan kennis ! Ten tijde van Paulus was er gewoonweg nog geen christendom. Paulus werkte toen in opdracht van het sanhedrin om weerstanders tegen het Rijk op te sporen. Nadien heeft hij zich er bij aangesloten. Later is hij ontmaskerd en heeft dit zijn kop gekost. Kijk, dat is het voordeel om niet enkel zich tot het N.T. te verlaten, gezien dit geen geschiedenisboek is.
[..]

Reden ? zie hierboven.
[..]

En zich bekeerde tot de " IJveraars " waar Jezus bij hoorde.

P.S. En weet je waarom Sa' oul zijn naam veranderde in Paulus ? Omdat deze adellijke familie Pauli zijn beschermheren waren geworden zoals Flavius de beschermheer was van Jehoseph, beter gekend onder de naam Flavius Josephus.
Hoezo een gemis aan kennis bij mij?

We hebben beiden denk ik een andere kennis, of we hebben het beiden over een ander Paulus?
Als ik op google zoek naar Sa' oul dan vindt hij dit niet.
Hoewel Paulus vooral door ander zo wordt genoemd terwijl hij ook nog steeds Saulus heet.
Maar mocht ik ooit de aanname hebben gedaan dat Saulus naam verandert werd in Paulus, dan neem ik dat terug.
Omdat Paulus de naam was die anderen aan hem gaven en dus niet echt een "nieuwe" naam van Saulus is geworden, dus hij heette ook gewoon Saulus.
Het heeft waarde als in de betekenis van beide namen: Saulus betekent "groot of grote" en Paulus betekent "de kleine". Dit zou je kunnen lezen als in voorheen zonder Jezus was hij zelf groot en deed hij zich zo voor, dus soort van hoogmoedig.
Daarna noemde men hem Paulus omdat hij klein en nederig is geworden voor God/ Jezus.
Omdat door het klein en nederig worden van Paulus, Jezus juist zijn werk door Paulus heen kon gaan doen en dus Jezus verhoogd zou worden.

Anders hadden jij en ik wel meer op 1 lijn gezeten. ;)

Hoe kom jij zo aan die uitleg over beschermheren etc?

Wellicht hebben we beiden een andere kennis van de bijbel.

Zonder de Heilige Geest zal je nooit werkelijk ontdekken wat de (diepere) betekenis van God's Woord is.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196070424
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 11:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Net zoals christendom dus. Moet je ook maar eens opzoeken. In elk geval is het Hindoeïsme ouder dan Judaïsme, gezien daar maar sprake is vanaf de 10e eeuw. De joden hebben er nog een voorgeschiedenis aan gegeven wat totaal verzonnen is. En over het christendom zoals we nu kennen is maar sprake ten vroegste 3e eeuw. Daarvoor was het een verzameling van allerlei filosofieën, in hoofdzaak het Platonisme.
Maar wat wil je er mee zeggen dan dat dat ouder is?

Handelingen 11:26 En het gebeurde dat zij een heel jaar met de gemeente samenkwamen en een grote menigte onderwezen en dat de discipelen voor het eerst in Antiochië christenen genoemd werden.

binnen de eerste eeuw waren er al christen vervolgingen door o.a. nero.

Maar wat versta jij dan onder het christendom zoals wij dat nu kennen?
Want de kennis van Het Woord is door de jaren heen natuurlijk veranderd en al dan niet uitgebreid.
Of men heeft nieuwe inzichten gekregen of er de Bijbel.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196071333
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

Hoezo een gemis aan kennis bij mij?
Jazeker, dat kan ik aan je antwoorden weer eens opmaken.

quote:
We hebben beiden denk ik een andere kennis, of we hebben het beiden over een ander Paulus?
Als ik op google zoek naar Sa' oul dan vindt hij dit niet.
O nee ? Staat zelfs in Wiki. :
Paulus (Oudgrieks: Παῦλος, Paulos; Hebreeuws: שאול התרסי, ¦aʾul HaTarsi,
quote:
Hoewel Paulus vooral door ander zo wordt genoemd terwijl hij ook nog steeds Saulus heet.
Saulus is de vergriekste naam van Sa'oul. Hij zou zichzelf nooit Saulus noemen.
quote:
Maar mocht ik ooit de aanname hebben gedaan dat Saulus naam verandert werd in Paulus, dan neem ik dat terug.
Neem maar al terug..
quote:
Het heeft waarde als in de betekenis van beide namen: Saulus betekent "groot of grote" en Paulus betekent "de kleine". Dit zou je kunnen lezen als in voorheen zonder Jezus was hij zelf groot en deed hij zich zo voor, dus soort ]hoogmoedig.
Daarna noemde men hem Paulus omdat hij klein en nederig is geworden voor God/ Jezus.
Omdat door het klein en nederig worden van Paulus, Jezus juist zijn werk door Paulus heen kon gaan doen en dus Jezus verhoogd zou worden.
Ja, ik ken die lagere school versie. Van een hoax gesproken.

quote:
Hoe kom jij zo aan die uitleg over beschermheren etc?
Door mijn uitgebreide kennis opgebouwd in meer dan jaar.
quote:
Wellicht hebben we beiden een andere kennis van de bijbel.
Jij de mythologische kennis uit de Bijbel en ik de geschiedkundige.

quote:
Zonder de Heilige Geest zal je nooit werkelijk ontdekken wat de (diepere) betekenis van God's Woord is.
Jaja, je gekende afsluiter. :D
  donderdag 5 november 2020 @ 13:36:15 #179
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196071478
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Want de kennis van Het Woord is door de jaren heen natuurlijk veranderd en al dan niet uitgebreid.
Of men heeft nieuwe inzichten gekregen of er de Bijbel.
Groter bewijs dat het puur mensenwerk is krijgen we niet van jou! ^O^
pi_196071810
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar wat wil je er mee zeggen dan dat dat ouder is?
Hindoeïsme 14e eeuw , Judaïsme 10e eeuw. Wat is er niet duidelijk voor je ?

quote:
Handelingen 11:26 En het gebeurde dat zij een heel jaar met de gemeente samenkwamen en een grote menigte onderwezen en dat de discipelen voor het eerst in Antiochië christenen genoemd werden.
Hier had men het over de volgelingen van de ' gezalfde ' ( chrestus in het Grieks ). Dit waren IJveraars ( zoek maar eens op en laat me weten dat je het weer niet kan vinden ). Wat wij nu christenen noemen zijn in de 2e eeuw met deze benaming aan de haal gegaan, maar hebben niks met de volgelingen van Jeshua ban Jehosef te maken.

quote:
binnen de eerste eeuw waren er al christen vervolgingen door o.a. nero.
Klopt. Dit waren de IJveraars en werden door de Romeinen als terroristen gezien. OOk weer niks te maken met wat wij christenen noemen.
quote:
Maar wat versta jij dan onder het christendom zoals wij dat nu kennen?
Hetzelfde wat jij daaronder verstaat zeker ?
quote:
Want de kennis van Het Woord is door de jaren heen natuurlijk veranderd en al dan niet uitgebreid.
Of men heeft nieuwe inzichten gekregen of er de Bijbel.
Je moet zo nodig een update krijgen hoor. Voor mijn part geloof je wat je wil, maar dit heeft niks met de geschiedkundige achtergrond te maken.Nicolaas van Myra heeft bestaan, maar is niet van Spanje. :D
pi_196071844
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Groter bewijs dat het puur mensenwerk is krijgen we niet van jou! ^O^
Denk niet dat hij het zo beziet, want nieuwe inzichten :P
  donderdag 5 november 2020 @ 13:56:22 #182
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196071906
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Denk niet dat hij het zo beziet, want nieuwe inzichten :P
Onmogelijk. Gods Woord, door de Heilige Geest geïnspireerd, is volmaakt en kan, mag en hoeft dus nooit worden aangepast.
pi_196072721
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Onmogelijk. Gods Woord, door de Heilige Geest geïnspireerd, is volmaakt en kan, mag en hoeft dus nooit worden aangepast.
Zou je verwachten idd. Maar het is op zo'n manier geschreven dat ze het kunnen interpreteren zoals het ze uitkomt.
pi_196072915
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:32 schreef Amee het volgende:

[..]

Zou je verwachten idd. Maar het is op zo'n manier geschreven dat ze het kunnen interpreteren zoals het ze uitkomt.
Zoals de H.Geest waar men een entiteit van maakt. Trouwens een slechte vertaling (gewild of ongewild) van de Goddelijke wijsheid.
  donderdag 5 november 2020 @ 15:09:19 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196073475
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 14:32 schreef Amee het volgende:

[..]

Zou je verwachten idd. Maar het is op zo'n manier geschreven dat ze het kunnen interpreteren zoals het ze uitkomt.
Met alle gevolgen van dien. En God lacht zich slap in de hemel? Of kijk hij handenwringend toe? Of is het gewoon menselijk broddelwerk en verklaart dat alles?
pi_196084760
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
  vrijdag 6 november 2020 @ 09:38:40 #187
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196091880
quote:
14s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:23 schreef Mijk het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^
pi_196092171
quote:
14s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:23 schreef Mijk het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan me bij dit niet zo goed iets bij voorstellen.

Dat god in jou is. Wordt daarmee bedoeld goed en kwaad (satan) of?
  vrijdag 6 november 2020 @ 10:33:39 #189
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196092848
quote:
14s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:23 schreef Mijk het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat lijkt me niet zozeer "transcending duality", eerder een verplaatsen ervan.
  vrijdag 6 november 2020 @ 11:03:14 #190
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196093431
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 09:54 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik kan me bij dit niet zo goed iets bij voorstellen.

Dat god in jou is. Wordt daarmee bedoeld goed en kwaad (satan) of?
“En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze” . En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden. (Luk. 17:20,21).

Kijk Jezus legt het ook uit: Het zit allemaal in je hart. Zoek het niet buiten, maar binnen jezelf.
pi_196093619
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

“En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze” . En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden. (Luk. 17:20,21).

Kijk Jezus legt het ook uit: Het zit allemaal in je hart. Zoek het niet buiten, maar binnen jezelf.
Wth! Dat is zo tegenstrijdig dan met wat hij verder leert en zegt! Nu snap ik er niets meer van.
pi_196093687
quote:
14s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:23 schreef Mijk het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis god in dit plaatje.
pi_196093740
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:11 schreef Amee het volgende:

[..]

Wth! Dat is zo tegenstrijdig dan met wat hij verder leert en zegt! Nu snap ik er niets meer van.
Concreet: Je moet eerst IJveraar worden.
pi_196093761
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Concreet: Je moet eerst IJveraar worden.
Ik zag Ijveraar al een keer voorbijgaan, maar niet onthouden wat het betekent :@
  vrijdag 6 november 2020 @ 11:27:01 #195
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196093900
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:11 schreef Amee het volgende:

[..]

Wth! Dat is zo tegenstrijdig dan met wat hij verder leert en zegt! Nu snap ik er niets meer van.
Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?
pi_196093993
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:19 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik zag Ijveraar al een keer voorbijgaan, maar niet onthouden wat het betekent :@
Die ijverden voor het behoud van hun joodse cultuur en het herstel van het ' Koninkrijk Gods ', wat niet meer wil zeggen, het land dat hen was toegewezen door JHWH via Mozes. ( In bezet gebied moet je wel opletten wat je zegt en wat je schrijft ) https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten
pi_196095167
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?
Hij praatte over zijn vader in de hemel bijv. Dat lijkt niet op iets wat in jou is. Of wordt met het Koninkrijk iets anders bedoeld. Maar dat klopt het niet met dat god en Satan jij is
pi_196095199
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Die ijverden voor het behoud van hun joodse cultuur en het herstel van het ' Koninkrijk Gods ', wat niet meer wil zeggen, het land dat hen was toegewezen door JHWH via Mozes. ( In bezet gebied moet je wel opletten wat je zegt en wat je schrijft ) https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten
Oftewel jood worden dus
  vrijdag 6 november 2020 @ 13:04:02 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196095570
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 12:39 schreef Amee het volgende:

[..]

Hij praatte over zijn vader in de hemel bijv. Dat lijkt niet op iets wat in jou is. Of wordt met het Koninkrijk iets anders bedoeld. Maar dat klopt het niet met dat god en Satan jij is
Jezus geeft zelf niet aan waar die hemel dan is. Het goede en slechte zijn twee abstracte begrippen. Het zijn geen entiteiten met macht of invloed. Dat wordt allemaal in je hoofd bepaald.
pi_196096099
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 13:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus geeft zelf niet aan waar die hemel dan is. Het goede en slechte zijn twee abstracte begrippen. Het zijn geen entiteiten met macht of invloed. Dat wordt allemaal in je hoofd bepaald.
Ja, ik weet wat goed en kwaad is. Maar wat hij dus bedoelde was dus dat er geen bestaande vader was, volgens dit gesprek. Dat zijn vader eigenlijk het "goede" is in hem. Maar hoezo dan riep hij zijn vader aan om naar hem om te kijken toen hij werd genageld?
Hoe kreeg de crimineel toegang tot zijn koninkrijk?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2020 13:33:15 ]
  vrijdag 6 november 2020 @ 13:43:12 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196096291
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 13:31 schreef Amee het volgende:

[..]

Ja, ik weet wat goed en kwaad is. Maar wat hij dus bedoelde was dus dat er geen bestaande vader was, volgens dit gesprek. Dat zijn vader eigenlijk het "goede" is in hem. Maar hoezo dan riep hij zijn vader aan om naar hem om te kijken toen hij werd genageld?
Hoe kreeg de crimineel toegang tot zijn koninkrijk?
Deed hij dat? Er is nogal onenigheid over wat Jezus allemaal zei toen hij aan het kruis hing. Elk evangelie zegt hij iets anders en ook de slotwoorden zijn verschillend. Het is overigens erg moeilijk en vreselijk pijnlijk om al hangende hele gesprekken te voeren.
pi_196096348
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 13:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Deed hij dat? Er is nogal onenigheid over wat Jezus allemaal zei toen hij aan het kruis hing. Elk evangelie zegt hij iets anders en ook de slotwoorden zijn verschillend. Het is overigens erg moeilijk en vreselijk pijnlijk om al hangende hele gesprekken te voeren.
De vragen zijn dus nog niet beantwoord. Kunnen we net zo goed dat plaatje dan verwerpen. Ook zo een van de vele interpretaties die je niet als standvastig kan bezien. -O-
pi_196098350
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 12:40 schreef Amee het volgende:

[..]

Oftewel jood worden dus
Toen kon je dat niet worden, dat was je van bij geboorte. Maar wat er wel plaatsvond was een sterk overhellen naar de Helleense cultuur en dat zagen de vrome joden niet zo zitten.
pi_196098607
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 13:31 schreef Amee het volgende:

Ja, ik weet wat goed en kwaad is. Maar wat hij dus bedoelde was dus dat er geen bestaande vader was, volgens dit gesprek. Dat zijn vader eigenlijk het "goede" is in hem. Maar hoezo dan riep hij zijn vader aan om naar hem om te kijken toen hij werd genageld?
Een gekruisigde kan niet meer roepen en dat was nodig om door de omstaanders gehoord te worden. Kijk, dit is enkel de vertel-stijl uit die tijd en hoef je niet zo letterlijk te nemen. Het was de boodschap die telde en geen historisch correct verslag. Baaidewee, ALLE joden spraken JHWH aan met ' vader '.
quote:
Hoe kreeg de crimineel toegang tot zijn koninkrijk?
Dat koninkrijk is er nooit gekomen. En denk nu niet dat hij het had over de hemel, want die bestaat niet bij de joden. Het N.T. is geschreven door Hellenen met joods etnische oorsprong en is geschreven in het Grieks en niet in het Aramees.
pi_196102053
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 15:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Een gekruisigde kan niet meer roepen en dat was nodig om door de omstaanders gehoord te worden. Kijk, dit is enkel de vertel-stijl uit die tijd en hoef je niet zo letterlijk te nemen. Het was de boodschap die telde en geen historisch correct verslag. Baaidewee, ALLE joden spraken JHWH aan met ' vader '.
[..]

Dat koninkrijk is er nooit gekomen. En denk nu niet dat hij het had over de hemel, want die bestaat niet bij de joden. Het N.T. is geschreven door Hellenen met joods etnische oorsprong en is geschreven in het Grieks en niet in het Aramees.
Mja, ik geloofde al niet maar heb wel wat kennis over de bijbel. Hoe meer je te weten komt, hoe meer het nergens lijkt op te slaan. Geen touw meer aan vast te knopen.
pi_196106306
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 18:57 schreef Amee het volgende:

[..]

Mja, ik geloofde al niet maar heb wel wat kennis over de bijbel. Hoe meer je te weten komt, hoe meer het nergens lijkt op te slaan. Geen touw meer aan vast te knopen.
" wel wat kennis " volstaat niet en probeer eens alles opzij te zetten van wat ze je tot nu toe hebben wijs gemaakt.
  vrijdag 6 november 2020 @ 21:53:23 #207
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_196106519
In mijn dertiger jaren heb ik ook erg gezocht. Alfa cursus gevolgd, bij de hindoestaanse tempel een aantal informatieavonden bijgewoond, in de moskee in de stad wat koranlessen gedaan.
Mijn eindconclusie was steeds dat geloven volgens het boekje mij niet past. De doctrines, ge- en verboden, voorschriften en leefregels zijn allemaal gebaseerd op een maatschappij die niet meer bestaat.

Ik vond en vind dat best jammer, het lijkt me fijn om mijn hoop en vertrouwen ergens anders te kunnen leggen dan in mezelf.
Prrrrr
  zondag 8 november 2020 @ 09:26:20 #208
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196130349
Nog een mooie van Harris: god (of allah) schrijft boeken. Geen software, toneelstukken of films. Nee, boeken.

En we moeten vervolgens vinden dat deze boeken zo perfect zijn dat ze onmogelijk door een nietige mens geschreven zouden kunnen zijn.

Ondertussen schrijven mensen wetenschappelijke papers van een inhoudelijke zuiverheid waar geen enkel goddelijk pamflet aan kan tippen.

Mooi hoor.

Als ik nog eens tijd heb ga ik deze helemaal in het Nederlands uitschrijven voor Sjoemie.

"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 8 november 2020 @ 10:11:53 #209
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196130742
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 21:53 schreef mspoez het volgende:
In mijn dertiger jaren heb ik ook erg gezocht. Alfa cursus gevolgd, bij de hindoestaanse tempel een aantal informatieavonden bijgewoond, in de moskee in de stad wat koranlessen gedaan.
Mijn eindconclusie was steeds dat geloven volgens het boekje mij niet past. De doctrines, ge- en verboden, voorschriften en leefregels zijn allemaal gebaseerd op een maatschappij die niet meer bestaat.

Ik vond en vind dat best jammer, het lijkt me fijn om mijn hoop en vertrouwen ergens anders te kunnen leggen dan in mezelf.
Het lijkt me dat dat ook kan. Er zijn meer mogelijkheden dan alleen hoop en vertrouwen in jezelf hebben en slaafs een eeuwenoud boekje van een bestaande traditie van vreemde herkomst volgen.
pi_196153655
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Groter bewijs dat het puur mensenwerk is krijgen we niet van jou! ^O^
Heeft niks te maken met dat de bijbel alleen maar mensen werk is.
Heeft met onderzoeken te maken en verklaringen zoeken.
En diepere betekenissen ontdekken.
Vaak door nog beter naar een tekst te kijken en te lezen wat er werkelijk staat.
En soms kom je dan tot de ontdekking dat vaak over de kleine woordjes heen wordt gelezen.
Dat kan soms net een ander inzicht kan geven aan een tekst.

neem de volgende tekst:
Handelingen 2:3 En aan hen werden tongen als van vuur gezien, die zich verdeelden, en het zat op ieder van hen.

Je kunt zeggen dat het gewoon een tong van vuur is wat men zag.
Maar dan lees je dus over het woordje ALS heen.
Dus het leek op iets van vuur wat men zag en zo zijn er nog wel wat teksten waar men soms al snel over zulke woordjes over heen leest.
Waardoor je soms een nog diepere betekenis kunt missen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 9 november 2020 @ 17:04:59 #211
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196154166
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Heeft niks te maken met dat de bijbel alleen maar mensen werk is.
Heeft met onderzoeken te maken en verklaringen zoeken.
En diepere betekenissen ontdekken.
Vaak door nog beter naar een tekst te kijken en te lezen wat er werkelijk staat.
En soms kom je dan tot de ontdekking dat vaak over de kleine woordjes heen wordt gelezen.
Dat kan soms net een ander inzicht kan geven aan een tekst.

neem de volgende tekst:
Handelingen 2:3 En aan hen werden tongen als van vuur gezien, die zich verdeelden, en het zat op ieder van hen.

Je kunt zeggen dat het gewoon een tong van vuur is wat men zag.
Maar dan lees je dus over het woordje ALS heen.
Dus het leek op iets van vuur wat men zag en zo zijn er nog wel wat teksten waar men soms al snel over zulke woordjes over heen leest.
Waardoor je soms een nog diepere betekenis kunt missen.
Allemaal zuiver vertaald uit het Hebreeuws? Arameïsch? ( :@ ) in de editie van jouw keuze natuurlijk.

Dan moet je echt de oorspronkelijke versie lezen als je je op dit soort details wil beroepen Sjoemie.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 9 november 2020 @ 17:10:51 #212
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196154273
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 17:04 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Allemaal zuiver vertaald uit het Hebreeuws? Arameïsch? ( :@ ) in de editie van jouw keuze natuurlijk.

Dan moet je echt de oorspronkelijke versie lezen als je je op dit soort details wil beroepen Sjoemie.
Het staat er ook gewoon in het Grieks, zoals te verwachten was. Waarom zou je zo'n woordje erbij verzinnen? Ik begrijp alleen niet helemaal welk punt Sjoemie hiermee probeert te maken. Tongen van vuur boven iemands hoofd lijken me niet minder raar dan tongen als van vuur boven datzelfde hoofd.
pi_196154279
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Hindoeïsme 14e eeuw , Judaïsme 10e eeuw. Wat is er niet duidelijk voor je ?
[..]

Hier had men het over de volgelingen van de ' gezalfde ' ( chrestus in het Grieks ). Dit waren IJveraars ( zoek maar eens op en laat me weten dat je het weer niet kan vinden ). Wat wij nu christenen noemen zijn in de 2e eeuw met deze benaming aan de haal gegaan, maar hebben niks met de volgelingen van Jeshua ban Jehosef te maken.
[..]

Klopt. Dit waren de IJveraars en werden door de Romeinen als terroristen gezien. OOk weer niks te maken met wat wij christenen noemen.
[..]

Hetzelfde wat jij daaronder verstaat zeker ?
[..]

Je moet zo nodig een update krijgen hoor. Voor mijn part geloof je wat je wil, maar dit heeft niks met de geschiedkundige achtergrond te maken.Nicolaas van Myra heeft bestaan, maar is niet van Spanje. :D
Datering is soms lastig, maar ik heb een site gevonden die het mogelijk goed uitlegt.
https://geloofsverdediging.nl/bijbel/dateringstechnieken/

nee dat "s(a)int" nicolaas niet uit spanje komt van oorsprong was mij ook al bekend. hij komt uit turkije.

Überhaupt, het hele heilig verklaring zoals de RK die kent is niet zoals de bijbel dat bedoelt heeft.
Ieder mens die in Jezus en zijn opstanding etc geloofd is een "heilige" of te wel iemand die door God apart is gezet.
Het is dus niet een "titel" die maar voor enkelen is weggelegd omdat ze iets goeds hebben gedaan voor de samenleving ofzo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196157192
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 17:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

Datering is soms lastig, maar ik heb een site gevonden die het mogelijk goed uitlegt.
https://geloofsverdediging.nl/bijbel/dateringstechnieken/
Ben je d'r weer met je zever !! :(
pi_196157273
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 17:04 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Allemaal zuiver vertaald uit het Hebreeuws? Arameïsch? ( :@ ) in de editie van jouw keuze natuurlijk.

Dan moet je echt de oorspronkelijke versie lezen als je je op dit soort details wil beroepen Sjoemie.
Zoals de vertaling/interpretatie van " over het water " , terwijl het ook " naast het water " kan betekenen. Relidioten hebben dan maar gekozen voor het eerste. :D
  maandag 9 november 2020 @ 19:44:38 #216
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196157382
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 19:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals de vertaling/interpretatie van " over het water " , terwijl het ook " naast het water " kan betekenen. Relidioten hebben dan maar gekozen voor het eerste. :D
Waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die "naast" het water liep? Wat is daar het nut van?
  maandag 9 november 2020 @ 20:08:07 #217
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196158001
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 19:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die "naast" het water liep? Wat is daar het nut van?
Niet iedere gebeurtenis in LotR is wonderlijk of magisch, zonder zuur geen zoet, etc.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 9 november 2020 @ 21:16:44 #218
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196159672
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 20:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Niet iedere gebeurtenis in LotR is wonderlijk of magisch, zonder zuur geen zoet, etc.
Ja, eigenlijk had Frodo zijn ring per ongeluk in een ketel soep laten vallen, maar dat verhaal is een eigen leven gaan leiden in het Rode Boek van Westmark.
pi_196164142
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 19:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die "naast" het water liep? Wat is daar het nut van?
Filoloog W.van Peer heeft daar een verklaring voor. Misschien kan je zelf wel bedenken waarom men dit gedaan heeft.
  dinsdag 10 november 2020 @ 07:47:06 #220
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196164172
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 07:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Filoloog W.van Peer heeft daar een verklaring voor. Misschien kan je zelf wel bedenken waarom men dit gedaan heeft.
Ik zou het niet weten. Schelpen en krabbetjes verzamelen? De hond uitlaten? U zegt het maar.

Dit om van Jezus iemand als wijzelf te maken, ook maar een gewoon mens die af en toe eens wil uitwaaien aan het strand?
  dinsdag 10 november 2020 @ 09:09:46 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196164901
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 19:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die "naast" het water liep? Wat is daar het nut van?
Ja ok maar waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die op het water loot? Wat is het nut van op het water lopen? Moeten wij daar iets van leren of zo?
  dinsdag 10 november 2020 @ 09:12:22 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196164931
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Heeft niks te maken met dat de bijbel alleen maar mensen werk is.
Uiteraard wel. De ene vertaalt het zus, de ander zo. Hebben we het nog niet eens over de verschillende interpretaties die er mogelijk zijn. En zie, een veelvoud van uitleggingen en stromingen.

In Afrika heeft Jezus een zwarte huid, in China spleetogen.

Ach ja... :)
  dinsdag 10 november 2020 @ 09:13:10 #223
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196164940
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja ok maar waarom zou iemand een verhaal vertellen over Jezus die op het water loot? Wat is het nut van op het water lopen? Moeten wij daar iets van leren of zo?
Bijvoorbeeld dat hij de natuurwetten kan tarten? Waarom zou "naast" "op" worden? Het hele verhaal draait toch om dat wonder? Wat is er vermeldenswaardig aan om een man naast het water te zien lopen?
  dinsdag 10 november 2020 @ 09:21:50 #224
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196165089
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:13 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld dat hij de natuurwetten kan tarten? Waarom zou "naast" "op" worden? Het hele verhaal draait toch om dat wonder? Wat is er vermeldenswaardig aan om een man naast het water te zien lopen?
Jezus kan natuurwetten tarten? Hm op andere plekken kan hij dat duidelijk niet. Zoals in het verhaal van de vervloekte boom. Ook blijkt hij gewoon sterfelijk.

Nee het is mij niet duidelijk wat "op het water kunnen lopen" zou moeten toevoegen aan het beeld van Jezus.
  dinsdag 10 november 2020 @ 09:29:10 #225
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196165201
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus kan natuurwetten tarten? Hm op andere plekken kan hij dat duidelijk niet. Zoals in het verhaal van de vervloekte boom. Ook blijkt hij gewoon sterfelijk.

Nee het is mij niet duidelijk wat "op het water kunnen lopen" zou moeten toevoegen aan het beeld van Jezus.
? Je discussieert niet met een gelovige. Als je als "biograaf" mensen wilt overtuigen van de speciale status van je subject laat je hem wonderen verrichten, en Jezus mag dan zeker niet onderdoen voor iemand als Elia. Een wonderverhaal heeft geen "verklaring" nodig in de vorm van speculatie over een vertaalfout. Dat laatste roept alleen maar de vraag op waarom het verhaal dan überhaupt circuleerde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')