Ik kopieer letterlijk de tekst van RIVM van die websitequote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:02 schreef VoMy het volgende:
Het is geen hypocrisie want alles wat je zegt over het RIVM is onjuist.

Leg jij maar eens uit wat jij denkt dat aerosolen zijn en wat de RIVM daar volgens jou over zegt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:22 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik kopieer letterlijk de tekst van RIVM van die website
Wat wil je nou dan ?

Daarnaast heeft elke deelstaat een eigen regering en maakt ook eigen beleid op allerlei vlakken. Dat maakt het ook makkelijker om regionaal in te grijpen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:47 schreef Halcon het volgende:
Duitsland opereert wat regionaler dan Nederland. Maar het is dan ook een veel groter land.

Yep. En lastiger om landelijk wat te regelen, omdat deelstaten vaak hun eigen ding doen. En je kachelt natuurlijk niet zomaar van Köln naar Dresden om even 'n hapje te eten, terwijl je vanuit Rotterdam of zo snel in Zeeland of Brabant bent.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast heeft elke deelstaat een eigen regering en maakt ook eigen beleid op allerlei vlakken. Dat maakt het ook makkelijker om regionaal in te grijpen.

je laatste beredenatie is echt puur afhankelijk waar je woont. Je reist ook niet even van delfszijl naar maastricht en je kan makkelijk van munster naar osnabruckquote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Yep. En lastiger om landelijk wat te regelen, omdat deelstaten vaak hun eigen ding doen. En je kachelt natuurlijk niet zomaar van Köln naar Dresden om even 'n hapje te eten, terwijl je vanuit Rotterdam of zo snel in Zeeland of Brabant bent.

Ja, dat kan wel. In principe mag dat volgens mij niet als een van die steden risicogebied is. In de praktijk zal het wel kunnen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je laatste beredenatie is echt puur afhankelijk waar je woont. Je reist ook niet even van delfszijl naar maastricht en je kan makkelijk van munster naar osnabruck

quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Leg jij maar eens uit wat jij denkt dat aerosolen zijn en wat de RIVM daar volgens jou over zegt.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)entilatie-in-scholenquote:Het RIVM constateert op basis van de huidige kennis dat er geen aanwijzingen zijn dat aerosolen een relevante rol spelen bij de verspreiding van het coronavirus. Overdracht vindt volgens de experts vooral plaats via druppelinfectie, bijvoorbeeld als besmette mensen hoesten of niezen. Het RIVM adviseert om in ieder geval de bestaande regelgeving op het gebied van ventilatie te volgen. Dat geldt ook voor scholen. Bovendien leren leerlingen het beste in een prettige omgeving met gezonde lucht.

Ik wil me trouwens ook niet teveel verkneukelen. In ieder geval niet richting Duitsland (wat het ook helemaal niet 'slecht' doet, ook niet met deze cijfers). Hooguit richting de mensen die hier in Nederland hoog van de toren blazen over hoe kut het hier is en hoe geweldig anderen het zouden doen. Puur op momentopnames.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:
This didn't age well
Helaas natuurlijk. Ik zie graag een doorbraak in hoe dit virus het beste te bestrijden is. Ik denk dat containment helaas de prullenbak in kan. In ieder geval voor Europa. Het kan heel goed werken op eilanden en in totalitaire regimes maar hier zijn simpelweg te veel reisbewegingen en open grenzen.

Die deelstaten zijn qua inwonertal etc. aardig vergelijkbaar met Nederland. Nederland zou, wanneer het een Bundesland zou zijn, met een paar honderdduizend inwoners minder dan NRW het tweede hoogste inwonertal hebben.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast heeft elke deelstaat een eigen regering en maakt ook eigen beleid op allerlei vlakken. Dat maakt het ook makkelijker om regionaal in te grijpen.

Delfszijl? Waar ligt dat? Ken alleen Delfzijl zonder s.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je laatste beredenatie is echt puur afhankelijk waar je woont. Je reist ook niet even van delfszijl naar maastricht en je kan makkelijk van munster naar osnabruck

Nee dat klopt niet werkelijk. Ondanks Duitsland natuurlijk ook dichtbevolkte gebieden heeft, heeft het ook grote gedeelte met veel minder.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 13:08 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Zie het vetgedrukte in het citaat. Misschien ten overvloede, maar weest er u bewust van dat Duitsland ruim 5 maal zoveel inwoners heeft dan Nederland.
Zou Nederland evenveel inwoners hebben dan zou het dus zijn Duitsland 1192 en Nederland 15000.
Nu ik dat hier schrijf, klopt dat nou werkelijk? Ik kan het bijna niet geloven, zo erg is het! Ik hoop dat iemand mij terechtwijst en ik mij vergis. Of mijn redenatie ( helaas) bevestigt.
Zie ook mijn bijdrage ietsje terug over het aantal ic bedden in Nederland en Duitsland. Idem dito zo een onvoorstelbaar groot verschil in ic bedden tussen NL en BRD. In het volledig aantal en in aantal beschikbare bedden per bv. 100.000 ingezetenen.

Klopt wel, omgerekend naar het inwoners aantal van heel Duitsland en naar dat van heel Nederland, heeft Duitsland ruim 5 x zoveel ic bedden.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 20:49 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet werkelijk. Ondanks Duitsland natuurlijk ook dichtbevolkte gebieden heeft, heeft het ook grote gedeelte met veel minder.

Hier ben ik het mee eens. Enige tijd terug waren we een van de snelste stijgers van Europa. Maar ik heb de indruk dat we nu als een van de eersten ook weer afvlakken. Ik zou zeggen dat het Duitsland van nu te vergelijken valt met het Nederland van pak m beet 2 weken geleden. Het moment dat er aan de knoppen gedraaid wordt is anders en ook hoe hard er aan de knoppen wordt gedraaid.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:39 schreef Vasilevski het volgende:
Grappig topic dit. Duitsland vanaf 2 november vrijwel identieke maatregelen als Nederland. LeIdErScHaP vAN mErKeL. Gaat het nog goed met Bertje Slagter? Ik weet dat het ook emotioneel zware tijden zijn. Italië deed het ook al zo goed. Nu zijn ze daar aan het rellen en zijn ze in Duitsland weer toiletpapier aan het hamsteren. Het virus woekert rond in Duitsland en ook daar zullen de cijfers nog enige tijd stijgen voordat hun gedeeltelijke lockdown tot een afvlakking zal leiden.
Het voornaamste verschil is dat de Duitsers die maatregelen wat sneller nemen dan wij. En dat ze in de aanloop naar de pandemie niet zo achterlijk waren om de zorg kapot te bezuinigen, maar dat heeft natuurlijk niks met coronabeleid te maken, aangezien er toen geen corona was.
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Ja een geweldig test-en-traceerbeleid zolang er amper besmettingen zijn. Als er enkele mensen besmet worden, dan kun je die inderdaad makkelijk traceren. Nederland zou eind februari ook elke besmetting direct traceren. Binnen 1-2 week werd dit opgegeven. In de zomer heeft Duitsland dit wellicht beter gedaan dan Nederland. Gevolg: wij kregen de tweede golf vol op ons dak begin oktober, zij eind oktober, verder amper verschil. Uiteindelijk worden het aan beide kanten van de grens donkere dagen voor de kerst.
Je kunt zelfs in het algemeen stellen dat vrijwel alle Europese landen uiteindelijk binnen een bepaald spectrum opereren en ze allemaal aan knoppen draaien om het behapbaar te houden voor de zorg, zonder het hele land op slot te gooien. Tenzij de zorg echt onder druk komt te staan zoals in Frankrijk of Spanje. Als dat hier gebeurt, of in Duitsland, krijgen wij of zij ook weer een volledige lockdown. Het idee dat er ook maar iemand in Europa een strategie van 'maximaal indammen' heeft, kan nu wel de prullenbak in. Anders was Duitsland nu niet voor slechts een gedeeltelijke lockdown gegaan. Aan de andere kant begint nu zelfs Zweden langzaam meer restricties in te voeren.
Iedereen opereert binnen een zekere bandbreedte, met een aantal verschillende accenten en op verschillende momenten, gebaseerd op de weerbaarheid van het zorgstelsel, nationale en politieke cultuur, economische slagkracht om gedupeerden te compenseren, etc. Maar 'succesvol indambeleid' zie je vrijwel nergens op lange termijn in Europa. Sommigen hebben hooguit een aantal maanden wat meer succes en zijn dan net zo goed de lul.

Op zich leuk, maar als je IC opnames elke week verdubbelen heb je daar na ruim 2 weken niets meer aan. Die exponentiële groei van het virus kan dit voordeel binnen no time wegvagen. Zie bijvoorbeeld ook België, waar ze ook veel meer IC bedden hebben.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 07:29 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Klopt wel, omgerekend naar het inwoners aantal van heel Duitsland en naar dat van heel Nederland, heeft Duitsland ruim 5 x zoveel ic bedden.

Waarom doen Taiwan, China, Nieuw Zeeland etc het dan zoveel beter? Taiwan vierde vandaag pride exact als vanouds met 130.000 (!!) mensen, aldus een mooie rapportage op de NOS.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 17:39 schreef Vasilevski het volgende:
Grappig topic dit. Duitsland vanaf 2 november vrijwel identieke maatregelen als Nederland. LeIdErScHaP vAN mErKeL. Gaat het nog goed met Bertje Slagter? Ik weet dat het ook emotioneel zware tijden zijn. Italië deed het ook al zo goed. Nu zijn ze daar aan het rellen en zijn ze in Duitsland weer toiletpapier aan het hamsteren. Het virus woekert rond in Duitsland en ook daar zullen de cijfers nog enige tijd stijgen voordat hun gedeeltelijke lockdown tot een afvlakking zal leiden.
Het voornaamste verschil is dat de Duitsers die maatregelen wat sneller nemen dan wij. En dat ze in de aanloop naar de pandemie niet zo achterlijk waren om de zorg kapot te bezuinigen, maar dat heeft natuurlijk niks met coronabeleid te maken, aangezien er toen geen corona was.
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Ja een geweldig test-en-traceerbeleid zolang er amper besmettingen zijn. Als er enkele mensen besmet worden, dan kun je die inderdaad makkelijk traceren. Nederland zou eind februari ook elke besmetting direct traceren. Binnen 1-2 week werd dit opgegeven. In de zomer heeft Duitsland dit wellicht beter gedaan dan Nederland. Gevolg: wij kregen de tweede golf vol op ons dak begin oktober, zij eind oktober, verder amper verschil. Uiteindelijk worden het aan beide kanten van de grens donkere dagen voor de kerst.
Je kunt zelfs in het algemeen stellen dat vrijwel alle Europese landen uiteindelijk binnen een bepaald spectrum opereren en ze allemaal aan knoppen draaien om het behapbaar te houden voor de zorg, zonder het hele land op slot te gooien. Tenzij de zorg echt onder druk komt te staan zoals in Frankrijk of Spanje. Als dat hier gebeurt, of in Duitsland, krijgen wij of zij ook weer een volledige lockdown. Het idee dat er ook maar iemand in Europa een strategie van 'maximaal indammen' heeft, kan nu wel de prullenbak in. Anders was Duitsland nu niet voor slechts een gedeeltelijke lockdown gegaan. Aan de andere kant begint nu zelfs Zweden langzaam meer restricties in te voeren.
Iedereen opereert binnen een zekere bandbreedte, met een aantal verschillende accenten en op verschillende momenten, gebaseerd op de weerbaarheid van het zorgstelsel, nationale en politieke cultuur, economische slagkracht om gedupeerden te compenseren, etc. Maar 'succesvol indambeleid' zie je vrijwel nergens op lange termijn in Europa. Sommigen hebben hooguit een aantal maanden wat meer succes en zijn dan net zo goed de lul.

En ik dacht dan weer dat het delfTzijl was...quote:Op woensdag 28 oktober 2020 19:16 schreef Oppulregaj het volgende:
[..]
Delfszijl? Waar ligt dat? Ken alleen Delfzijl zonder s.

Nee, maar Taiwan en Nieuw-Zeeland hebben wel een geografisch voordeel natuurlijk. Je gaat er niet even tanken omdat het goedkoper is. Nieuw-Zeeland heeft drie "ingangen" ik weet niet hoe met Taiwan is wat dat betreft, maar het zal niet veel meer zijn. Duitsland heeft, Nederland, Belgie, Frankrijk, Tjechie en Polen als buren. Allemaal landen waar het behoorlijk tot vreselijk mis is. Het grensverkeer stoppen is ook wat lastiger.quote:Op zondag 1 november 2020 00:38 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Waarom doen Taiwan, China, Nieuw Zeeland etc het dan zoveel beter? Taiwan vierde vandaag pride exact als vanouds met 130.000 (!!) mensen, aldus een mooie rapportage op de NOS.
Werkt het virus daar anders dan in Duitsland? :/

Fair enough, maar vietnam en thailland dan?quote:Op zondag 1 november 2020 09:09 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Nee, maar Taiwan en Nieuw-Zeeland hebben wel een geografisch voordeel natuurlijk. Je gaat er niet even tanken omdat het goedkoper is. Nieuw-Zeeland heeft drie "ingangen" ik weet niet hoe met Taiwan is wat dat betreft, maar het zal niet veel meer zijn. Duitsland heeft, Nederland, Belgie, Frankrijk, Tjechie en Polen als buren. Allemaal landen waar het behoorlijk tot vreselijk mis is. Het grensverkeer stoppen is ook wat lastiger.
In China heeft de overheid wat meer mogelijkheden, mogelijkheden waar ze zelfs in Oost-Duitsland 40 jaar geleden van droomden.
Taiwan en Nieuw-Zeeland hebben wel goed gebruik gemaakt van hun voordelen natuurlijk. Taiwan zelfs zonder noemenswaardige sluiting van scholen.

Je vergeet Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg nogquote:Op zondag 1 november 2020 09:09 schreef DrParsifal het volgende:
Duitsland heeft, Nederland, Belgie, Frankrijk, Tjechie en Polen als buren. Allemaal landen waar het behoorlijk tot vreselijk mis is. Het grensverkeer stoppen is ook wat lastiger.

Vietnam is wat makkelijker dicht te gooien dan Duitsland.quote:Op zondag 1 november 2020 09:16 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Fair enough, maar vietnam en thailland dan?

Die continue vergelijking met landen in (Zuid-Oost) Azië wordt ook vermoeiend. Totaal niet te vergelijken met West-Europa qua maatschappelijke inrichting.quote:Op zondag 1 november 2020 10:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vietnam is wat makkelijker dicht te gooien dan Duitsland.

quote:Op zondag 1 november 2020 10:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die continue vergelijking met landen in (Zuid-Oost) Azië wordt ook vermoeiend. Totaal niet te vergelijken met West-Europa qua maatschappelijke inrichting.

Alles wat er uit China komt zou ik ook maar met een grote korrel zout nemen.quote:Op zondag 1 november 2020 10:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Precies. Op allerlei fronten niet te vergelijken met bv. Duitsland. Zelfs vergelijken met bv. Finland is al lastig, omdat Finland toch 'n beetje in een uithoek ligt en redelijk gesloten is in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

Dat ook nog. De hele informatievoorziening en cijfers mag je best met een korrel zout nemen. Nieuw-Zeeland zal wel juist rapporteren, maar bv. China. Steek er mijn hand niet voor in het vuur.quote:Op zondag 1 november 2020 10:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Alles wat er uit China komt zou ik ook maar met een grote korrel zout nemen.
Ik geloof er nog steeds helemaal niets van dat het virus over de hele wereld is verspreid maar dat het zogenaamd na maart amper verder China zelf zou zijn binnen getrokken.

Die noemde ik bewust niet, omdat ik Luxemburg inderdaad vergat, en Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland er ook nog redelijk bovenop zitten. Al is het niet volledig onder controle in Oostenrijk en Zwitserland, het lijkt ook niet zo ernstig als in de andere buurlanden van Duitsland.quote:Op zondag 1 november 2020 09:31 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je vergeet Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg nog

Gaat nog steeds niet goed. Lockdown wordt waarschijnlijk verlengd.quote:Op zondag 1 november 2020 11:00 schreef marcb1974 het volgende:
En ondertussen gaat het ook gewoon niet goed in Duitsland. Ook daar komen nu de waarschuwingen dat de gezondheidszorg dit misschien wel eens niet aankan.

Nou ja, de verschillen in cijfers zijn wel groot hoor. Wij hebben een paar duizend besmettingen minder en een bevolking die meer dan 4x zo klein is.quote:Op zondag 3 januari 2021 21:35 schreef CR7 het volgende:
En de Nederlandse bevolking bestaat uit aso's. Elk land in het westen volgt het zelfde patroon. We moeten het gewoon accepteren. Niet alle ouderen kunnen gered worden.

Ja en een veel kleiner oppervlak, waardoor besmettingen sneller gaan.quote:Op zondag 3 januari 2021 21:49 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nou ja, de verschillen in cijfers zijn wel groot hoor. Wij hebben een paar duizend besmettingen minder en een bevolking die meer dan 5x zo klein is.

Mwah, daar zijn ook grote steden en dicht bevolkte gebieden zat.quote:Op zondag 3 januari 2021 21:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en een veel kleiner oppervlak, waardoor besmettingen sneller gaan.

Het aantal doden per dag is wel 8x zo hoog. Dus of ze testen heel weinig of die Duitsers lopen te liegen.quote:Op zondag 3 januari 2021 21:49 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nou ja, de verschillen in cijfers zijn wel groot hoor. Wij hebben een paar duizend besmettingen minder en een bevolking die meer dan 4x zo klein is.

Maar tegelijk liggen er 6000 Duitsers met covid op de IC en gaan er gemiddeld 8-10x per dag meer dood.quote:Op zondag 3 januari 2021 21:49 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nou ja, de verschillen in cijfers zijn wel groot hoor. Wij hebben een paar duizend besmettingen minder en een bevolking die meer dan 4x zo klein is.

Het valt me op dat de sterftecijfers in Nederland sowieso veel lager zijn dan in Duitsland, België, Polen, noem maar op naar rato van het aantal infecties. Dus of er wordt minder getest in andere landen, of ze tellen de doden anders. Dat er in Nederland een hoop Covid-doden aan één of andere comorbiditeit worden toegekend of in de andere landen andersom.quote:Op zondag 3 januari 2021 22:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar tegelijk liggen er 6000 Duitsers met covid op de IC en gaan er gemiddeld 8-10x per dag meer dood.

Het RIVM vermeldt steeds dat er geen meldingsplicht geldt voor covid-19 doden en het werkelijke aantal doden hoger ligt. In België wordt geteld op basis van de doodsoorzaak vermeldt op de overlijdensacte, hoe men het in Duitsland doet weet ik niet.quote:Op maandag 4 januari 2021 07:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het valt me op dat de sterftecijfers in Nederland sowieso veel lager zijn dan in Duitsland, België, Polen, noem maar op naar rato van het aantal infecties. Dus of er wordt minder getest in andere landen, of ze tellen de doden anders. Dat er in Nederland een hoop Covid-doden aan één of andere comorbiditeit worden toegekend of in de andere landen andersom.

Omdat in Nederland de meeste 80+ers niet naar de IC of zelfs het ziekenhuis gaan, die sterven vaak in verzorgingshuizen en zullen lang niet allemaal meegeteld worden, al vermoed ik door het test beleid dat dit wel minder is als in de eerste golf.quote:Op maandag 4 januari 2021 07:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het valt me op dat de sterftecijfers in Nederland sowieso veel lager zijn dan in Duitsland, België, Polen, noem maar op naar rato van het aantal infecties. Dus of er wordt minder getest in andere landen, of ze tellen de doden anders. Dat er in Nederland een hoop Covid-doden aan één of andere comorbiditeit worden toegekend of in de andere landen andersom.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |