abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 september 2020 @ 12:29:38 #251
80382 manny
30 is best veel
pi_195161303
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:27 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Wat de bomen opnemen.
Maar ja die verbranden voor groene energie is beter natuurlijk
Als je Co2 uitstoot niet serieus neemt dan heb je nog wat inleeswerk te doen...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_195161323
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 12:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Het was altijd al een prestigedingetje waarbij financieel rendement totaal niet van belang was. Daarom zijn vaak ook allerlei staatsbedrijven betrokken bij de ontwikkeling en bouw. En die staat draait ook lekker op voor de kosten als het misgaat.

En die rente is al een aantal jaar zeer laag maar alsnog zie je nog niet echt een wereldwijde hausse in kernreactornieuwbouw.
Je valt mij aan dat ik het topic niet lees met alle argumenten die daarbij horen....

Maar ik heb hier al een keer of 5 denk ik in het topic gepost dat:

- Geen enkele private partij een investering gaat doen zonder garanties van de staat dat ze de stekker er niet uit gaan trekken binnen 5 jaar, danwel het onmogelijk maken dat de investering er ooit uit gaat komen door andere fiscale fratsen.

Zo een kerncentrale zal 50 jaar moeten gaan draaien, daar investeert niemand in met een onbetrouwbare overheid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195161352
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:29 schreef manny het volgende:

[..]

Als je Co2 uitstoot niet serieus neemt dan heb je nog wat inleeswerk te doen...
Een warmer klimaat is desastreus?

Dat maakt een kerncentrale goedkoper in ieder geval, hoe duurder de CO2 hoe goedkoper de kerncentrale.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 20 september 2020 @ 12:33:28 #254
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195161359
- Voor het ontkennen van wetenschap hebben we BNW -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 18:10:32 ]
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_195161397
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:33 schreef Nicksanders het volgende:

- verwijderd -

De pieken en dalen van windmolens / zonnepanelen moeten door iets worden opgevangen...

Kosten kerncentrale < Kosten accu + kosten marginale windmolen (+ de voorwaarde dat CO2 uitstoot onbetaalbaar duur is) = kerncentrale bouwen.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 18:11:02 ]
  zondag 20 september 2020 @ 12:38:07 #256
80382 manny
30 is best veel
pi_195161415
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een warmer klimaat is desastreus?

Dat maakt een kerncentrale goedkoper in ieder geval, hoe duurder de CO2 hoe goedkoper de kerncentrale.
Zoals aangegeven: ik ben van mening dat we kernenergie serieus moeten onderzoeken, juist omdat ik klimaatverandering door Co2 uitstoot serieus neem.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 20 september 2020 @ 12:40:31 #257
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195161457
- Off topic -

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 18:11:41 ]
  zondag 20 september 2020 @ 12:40:54 #258
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195161461
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 11:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Oh en de infrastructuur wordt overal door de netbeheerders betaald. Dat is bij andere energiebronnen niet anders.
Zeker niet, dat is voor rekening van de ontwikkelaar. De netbeheerder is enkel verplicht ze aan te sluiten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 20 september 2020 @ 12:42:06 #259
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195161473
- Nee -

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 18:12:15 ]
pi_195161474
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:40 schreef Nicksanders het volgende:

- Verwijderd -
Als de buffer waauit geput wordt op peil blijft... (productiebos)

Dan is er niks aan de hand en is het een kringloop, cq groene energie.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 18:12:37 ]
  zondag 20 september 2020 @ 12:42:47 #261
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195161481
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

De pieken en dalen van windmolens / zonnepanelen moeten door iets worden opgevangen...

Kosten kerncentrale < Kosten accu + kosten marginale windmolen (+ de voorwaarde dat CO2 uitstoot onbetaalbaar duur is) = kerncentrale bouwen.
Het is, naast de punten die je al aangaf mbt netten, subsidie en voorrang in de merrit order, natuurlijk ook vrij zinloos om bronnen met een compleet andere profiel (basislast vs pieklast) te vergelijken. Basislast op basis van zon en wind gaat - zoals je zegt inderdaad- zonder batterijen niet gebeuren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 20 september 2020 @ 12:43:19 #262
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_195161489
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als de buffer waauit geput wordt op peil blijft... (productiebos)

Dan is er niks aan de hand en is het een kringloop, cq groene energie.
Klopt alleen weten jij en ik dat dit niet het geval is.
pi_195161530
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:43 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Klopt alleen weten jij en ik dat dit niet het geval is.
Ik weet helemaal niks,

Ik vertrouw de overheid niet.
Ik vertrouw de media niet op het leveren van goed werk.

Dus geen idee, maar in theorie zou het, met beleid, in de mix moeten kunnen passen, als er geen betere optie zou zijn dan die paar bomen verbranden dan that is.
  zondag 20 september 2020 @ 13:01:02 #264
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195161789
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:17 schreef manny het volgende:

[..]

De vraag is of dat nou echt zo is, of dat we die krengen nodig hebben om de klimaatdoelstellingen te halen. Niet bij voorbaat afserveren wat mij betreft.
Kernenergie is veel te duur ten opzichte van de KWh die je eruit krijgt. Vooral als je externe effecten mee neemt in de kosten, maar ook zonder.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195162155
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je valt mij aan dat ik het topic niet lees met alle argumenten die daarbij horen....

Maar ik heb hier al een keer of 5 denk ik in het topic gepost dat:

- Geen enkele private partij een investering gaat doen zonder garanties van de staat dat ze de stekker er niet uit gaan trekken binnen 5 jaar, danwel het onmogelijk maken dat de investering er ooit uit gaat komen door andere fiscale fratsen.

Zo een kerncentrale zal 50 jaar moeten gaan draaien, daar investeert niemand in met een onbetrouwbare overheid.
oh maar ik ging er ook vanuit dat juist overheden zouden moeten investeren. Als er al eens aan een nieuwe centrale begonnen wordt hebben die uiteraard een flinke vinger in de pap. Dit is ook te groot en risicovol voor private partijen.
  zondag 20 september 2020 @ 13:48:30 #266
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195162446
Als we ergens nu echt groot in moeten gaan investeren als land is het warmteopslag. Een groot deel van onze energie wordt verbruikt voor verwarming, het probleem is dat het moment van "gratis" energie winnen en energie verstoken voor verwarming out of sync is.

Dit soort ontwikkelingen lijken mij onderdeel van de echte oplossing voor een energietransitie: https://www.tno.nl/nl/aan(...)tterij-voor-in-huis/
https://www.tue.nl/nieuws(...)-van-platina-nikkel/

Beter om daar nu geld in te stoppen (Als overheid) dan in kernenergie. Als er ondertussen commerciële partijen zonder subsidie met kernenergie willen starten dan heb ik daar persoonlijk niet zo'n probleem mee. Maar dan wel met volledige gegarandeerde financiering van de totale levenscyclus, inclusief afvalverwerking en afbraak.

Het transitieprobleem is vooral een opslag van energie probleem, niet het genereren van energie. Wat we met traditionele middelen (waaronder kernenergie) doen is het opstoken van een brandstof om energie vrij te maken. Als we dus energie kunnen opslaan en/of brandstoffen kunnen maken tijdens periodes van overvloed dan is dat de duurzaamste en uiteindelijk goedkoopste weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door mcmlxiv op 20-09-2020 14:13:04 ]
pi_195166132
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:48 schreef mcmlxiv het volgende:
Als we ergens nu echt groot in moeten gaan investeren als land is het warmteopslag. Een groot deel van onze energie wordt verbruikt voor verwarming, het probleem is dat het moment van "gratis" energie winnen en energie verstoken voor verwarming out of sync is.

Dit soort ontwikkelingen lijken mij onderdeel van de echte oplossing voor een energietransitie: https://www.tno.nl/nl/aan(...)tterij-voor-in-huis/
https://www.tue.nl/nieuws(...)-van-platina-nikkel/

Beter om daar nu geld in te stoppen (Als overheid) dan in kernenergie. Als er ondertussen commerciële partijen zonder subsidie met kernenergie willen starten dan heb ik daar persoonlijk niet zo'n probleem mee. Maar dan wel met volledige gegarandeerde financiering van de totale levenscyclus, inclusief afvalverwerking en afbraak.

Het transitieprobleem is vooral een opslag van energie probleem, niet het genereren van energie. Wat we met traditionele middelen (waaronder kernenergie) doen is het opstoken van een brandstof om energie vrij te maken. Als we dus energie kunnen opslaan en/of brandstoffen kunnen maken tijdens periodes van overvloed dan is dat de duurzaamste en uiteindelijk goedkoopste weg.
Voor het verpompen van die opgeslagen warmte heb je nog steeds electriciteit nodig. Wel minder, aangezien de COP oploopt tot 6-10. Maar meer stroom dan we nu produceren, op het moment dat we het nodig hebben en voorlopig gaan een vooral centrales sluiten.
.
  zondag 20 september 2020 @ 17:37:11 #268
403588 mcmlxiv
pi_195166177
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 17:34 schreef Fer het volgende:

[..]

Voor het verpompen van die opgeslagen warmte heb je nog steeds electriciteit nodig. Wel minder, aangezien de COP oploopt tot 6-10. Maar meer stroom dan we nu produceren, op het moment dat we het nodig hebben en voorlopig gaan een vooral centrales sluiten.
Wat we vooral nodig hebben is dat we de plannen onttrekken aan politieke wispelturigheid en dat het een soort Deltawerken gaan worden.

Niet morgen centrales sluiten of zomaar lopen miepen over kernenergie, maar een plan vanaf nu tot 2050 met haalbare stappen en financiering.

En overigens, warmtebatterijen of opgeslagen waterstof via brandstofcel kan ook stroom leveren. Pompen van warm water kan heel energiezuinig
pi_195166212
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:37 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Wat we vooral nodig hebben is dat we de plannen onttrekken aan politieke wispelturigheid en dat het een soort Deltawerken gaan worden.

Niet morgen centrales sluiten of zomaar lopen miepen over kernenergie, maar een plan vanaf nu tot 2050 met haalbare stappen en financiering
Kernenergie kan daar juist aan bijdragen omdat het de facto een lange termijn strategie is.

In Europees verband zou het allemaal niet zo'n probleem zijn.
pi_195166346
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
Als de rechtsen het dan toch zo graag willen: in de achtertuin van Naarden of Blaricum graag. Ze zijn altijd wel zo slim om die ondingen bij 'het grauw' neer te zetten.
Het grauw, profiteert er dan ook van. In Zeeland hebben ze kernenergie hoog staan, niet in de laatste plaats vanwege de werkgelegenheid.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 20 september 2020 @ 17:48:36 #271
403588 mcmlxiv
pi_195166351
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Kernenergie kan daar juist aan bijdragen omdat het de facto een lange termijn strategie is.

In Europees verband zou het allemaal niet zo'n probleem zijn.
Ik heb geen enkel principieel probleem met kernenergie en als het een plek in een echt lange termijn plan heeft, prima.

Het probleem nu lijkt vooral te zijn dat het erg onrendabel is. En dan komt de vraag of het slim is daar of in andere vormen subsidie te pompen.

Ik zou zeggen laat partijen als TNO en de technische universiteiten een deltaplan maken met een scope van pakweg dertig jaar. Daar eenmalig over beslissen en gaan. Bijsturen op inhoud, niet op politieke waan.

Als we Nederland als 1 organisme zien met daarbij de wetenschap dat we 90% van onze energie invoeren en risico’s lopen qua zeespiegel en dergelijke dan is een structurele investering van pakweg 20 miljard per jaar prima verdedigbaar. Kunnen we het ministerie milieudefensie noemen.
pi_195166618
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 18:34 schreef hollandia02 het volgende:
Een (rechtse) meerderheid heeft vóór de motie van Dijkhoff (VVD) gestemd voor het op de agenda brengen van kernenergie.

Persoonlijk ben ik er voor dat het uit de taboesfeer getrokken word. De risico's zijn minimaal (Zeker met de hedendaagse centrales met 1600MW per reactor in VK(NIEUWSTE)) en het is een goed alternatief voor fossiele energie. Gezien het co2 vrij is.

Hoe kijken jullie er tegen aan?
Mee eens. Energievoorziening (i.h.b. elektriciteit) is zo fundamenteel voor welvaart en welzijn, dat je daarmee niet moet gokken op wind(stilte), zon (duisternis) of biomassa (bossen kappen). Aanvulling kan je doen met fossiele bronnen (nu de grootste bijdrage aan de elektriciteitsvoorziening), wil je dat niet, dan moet de "base load" uit een andere bron komen. Kerncentrale bijvoorbeeld. Borssele bewijst dat je één kerncentrale, 50 jaar kan laten draaien.

Rekensom: 1,2GW centrale kost ¤1010 en heeft een beschikbaarheid van 80%. Produceert 350.109 kWh in 50 jaar. Zou de kWh prijs 0,028¤ bedragen. Lijkt aantrekkelijk, maar daar komen exploitatie, brandstof en afvalverwerking plus ontmanteling over 50 jaar nog bij. Kan wel eens verdubbelen tot 0,056¤/kWh.

Ik denk dat kernenergie uit financieel oogpunt alleen aantrekkelijk is als base load die dan ook 80% moet draaien.
Uitdagend, vooral voor commerciële partijen, denk dat de bouwer in VK daarom ook die kWh garantieprijs eist.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-09-2020 19:44:38 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195166656
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:48 schreef mcmlxiv het volgende:
met daarbij de wetenschap dat we 90% van onze energie invoeren en risico’s lopen qua zeespiegel en dergelijke dan is een structurele investering van pakweg 20 miljard per jaar prima verdedigbaar. Kunnen we het ministerie milieudefensie noemen.
Ook een punt: de wetenschap om afhankelijk te zijn van een stel Islamieten met een theedoek over hun hoofd, stemt ook niet hoopvol.
  zondag 20 september 2020 @ 18:07:35 #274
403588 mcmlxiv
pi_195166703
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 18:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook een punt: de wetenschap om afhankelijk te zijn van een stel Islamieten met een theedoek over hun hoofd, stemt ook niet hoopvol.
Klopt, energie komt vaak uit discutabele gebieden. Midden-oosten, Rusland, Venezuela en dergelijke. Kortom alle redenen voor een goed plan met goede gegarandeerde financiering
  zondag 20 september 2020 @ 19:48:35 #275
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195168363
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Het grauw, profiteert er dan ook van. In Zeeland hebben ze kernenergie hoog staan, niet in de laatste plaats vanwege de werkgelegenheid.
De dikke directeuren met hun grote bedrijven en gigantische ecologische voetafdruk profiteren nog veel meer!

Nu jij weer, rechtse uitbuiter ;)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195168470
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
De dikke directeuren met hun grote bedrijven en gigantische ecologische voetafdruk profiteren nog veel meer!

Nu jij weer, rechtse uitbuiter ;)
Ik ben rechtshandig, is dat wat je bedoelt? Verder ben ik loonslaaf, dus werk voor het kapitaal. Overigens, bij Borssele moet geld bijgelapt worden, dus ten koste van de aandeelhouders en grote bedrijven!!
  zondag 20 september 2020 @ 20:09:04 #277
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_195168714
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee. Het grauw betaald de rekening. Altijd.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 20 september 2020 @ 20:18:25 #278
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195168851
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben rechtshandig, is dat wat je bedoelt? Verder ben ik loonslaaf, dus werk voor het kapitaal. Overigens, bij Borssele moet geld bijgelapt worden, dus ten koste van de aandeelhouders en grote bedrijven!!
Dus kerncentrales zijn niet kosten efficiënt. Mooi.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195168876
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:18 schreef Klopkoek het volgende:
Dus kerncentrales zijn niet kosten efficiënt. Mooi.
Dus één nacht met nachtvorst betekent dat je op de Zuidpool leeft? Apart!
pi_195168931
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee. Het grauw betaald de rekening. Altijd.
Dan moet je maar niet tot het grauw behoren. Overigens zijn er flink wat "grauwers" die decennia geprofiteerd hebben van de socialistische "maak de samenleving beter" politiek. Toen ik student was, was het "asociaal" om te gaan solliciteren en werken na je studie, je belette daarmee een werkeloze om die baan te nemen. Toen was een uitkering hoger dan de soldij van een dienstplichtig soldaat.
  zondag 20 september 2020 @ 20:39:33 #281
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195169266
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan moet je maar niet tot het grauw behoren.
Dat is ironisch genoeg veel meer een daadwerkelijke keuze in de zogenaamd socialistische heilstaten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195169419
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is ironisch genoeg veel meer een daadwerkelijke keuze in de zogenaamd socialistische heilstaten.
Zoals Nederland?
  zondag 20 september 2020 @ 20:49:32 #283
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195169455
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoals Nederland?
Bijna goed. Nederland is inmiddels afgezakt tot net onder het OESO gemiddelde.

Overheidsuitgaven tov BNP:

https://ec.europa.eu/euro(...)FOG#General_overview
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195170159
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
Bijna goed. Nederland is inmiddels afgezakt tot net onder het OESO gemiddelde.
Gaat dus de goede kant op.
  zondag 20 september 2020 @ 21:42:39 #285
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195170351
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaat dus de goede kant op.
Waarom is dat de goede kant op?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195170390
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:42 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is dat de goede kant op?
Meer eigen initiatief, ondernemerschap en doorzettingsvermogen vereist om hogerop te komen, i.p.v. gesubsidieerde "fröbelbaantjes". Dus de goede kant op.
pi_195170512
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Meer eigen initiatief, ondernemerschap en doorzettingsvermogen vereist om hogerop te komen, i.p.v. gesubsidieerde "fröbelbaantjes". Dus de goede kant op.
Ja hoor, en dat verhaal geloof je zelf in een land van tienduizenden ZZP'ende "coaches"?
  zondag 20 september 2020 @ 21:53:07 #288
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195170541
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus één nacht met nachtvorst betekent dat je op de Zuidpool leeft? Apart!
In heel veel landen kunnen kerncentrales niet zonder staatssubsidie overleven.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 september 2020 @ 21:53:53 #289
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195170555
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Lage sociale mobiliteit is niet de goede kant op. Je bent aan het trollen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195170567
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:51 schreef Tijger_m het volgende:
Ja hoor, en dat verhaal geloof je zelf in een land van tienduizenden ZZP'ende "coaches"?
Die coaches coachen niet, die profiteren van subsidies.
pi_195170585
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
In heel veel landen kunnen kerncentrales niet zonder staatssubsidie overleven.
Windturbines ook niet. Idem zonnecellen. Wat denk je dat de salderingsregeling kost?
pi_195170612
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
Lage sociale mobiliteit is niet de goede kant op. Je bent aan het trollen.
Iedereen kan de keuze maken om hogerop te gaan, of te blijven waar je al lang rondhangt. Been there, seen that!
pi_195170666
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Met de bouw van de derde reactor in het Franse Flamanville is in 2007 begonnen en de voltooiing ervan is na meerdere vertragingen voorzien in 2022, en dat is nog exclusief de procedures die waarschijnlijk ook nog een decennium in beslag hebben genomen. Bij de reactorbouw in o.a. Finland zijn de vertragingen vergelijkbaar.

Geen enkel bedrijf gaat zo'n enorm financieel risico nemen voor een project waarvan de opbrengsten volstrekt onbekend zijn en het nog maar zeer de vraag is of die centrale bij voltooiing nog wel relevant is en aan een behoefte voldoet. Dat de kerncentrales in Duitsland overhaast zijn gesloten is wat mij betreft een fout, maar de bouw van nieuwe centrales is financieel helaas totaal onverantwoord.

Probleem is echter dat die oude centrales nooit zijn gebouwd met de intentie om de elektriciteitsproductie te reguleren, kerncentrales zijn gebouwd om een stabiel en constant vermogen te leveren. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar centrales van 30-40 jaar oud aan zoiets totaal nieuws onderwerpen is vragen om problemen.

Met andere woorden, het huidige reactorpark kan pieken en dalen niet opvangen omdat ze er niet op gebouwd zijn, en nieuwe reactoren bouwen is financieel onverantwoord.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2020 22:03:59 ]
pi_195170699
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Die coaches coachen niet, die profiteren van subsidies.
Oh dan zijn het ineens geen ondernemers? Leuk bedacht wel.
pi_195171173
Annnnnnyways.

Het meest prangende probleem met kernenergie blijft dit, volgens mij, dat zelfs als zou een volgend kabinet een groen licht geven (daar komt eerst nog een studie en een rapportage etc etc etc) dan verwacht ik op zijn vroegst een draaiende kerncentrale in 2045 of zo en dat levert dus geen enkele soelaas op in de komende 25 jaar voor het CO2 en energie probleem.
  zondag 20 september 2020 @ 22:34:49 #296
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195171328
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Iedereen kan de keuze maken om hogerop te gaan, of te blijven waar je al lang rondhangt. Been there, seen that!
Aantoonbare flauwekul alhoewel het in landen zoals Amerika nog erger is.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 20 september 2020 @ 22:38:23 #297
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_195171377
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Windturbines ook niet. Idem zonnecellen. Wat denk je dat de salderingsregeling kost?
Wat is dan de toegevoegde waarde van kernenergie? Wat is het voordeel?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_195171716
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat kost de salderingsregeling?
pi_195171757
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat kost de salderingsregeling?
307 miljoen euro in 2020.
pi_195172044
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

307 miljoen euro in 2020.
Klopt.

En de overheid haalt ongeveer 2.400.000.000 Euro op met energie belastingen + btw op elektriciteit voor alleen huishoudens.
Met de toename van EV's en warmtepompen kan dat in 2040 zelfs 5 tot 7,5 miljard Euro zijn.

De vraag is: krijgen we de belasting die we betalen om de salderingsregeling in stand te houden terug als deze wordt afgebouwd? Het antwoord weet je wss al ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')