abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195097680


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!


Laatste cijfers, weinig spannend:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195097702
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:41 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Maar studentenverenigingen zijn achter beide de drijvende kracht. Zonder studentenverenigingen zullen er ook een stuk minder onofficiële feestjes zijn
Dat vraag ik me af... Die feestjes waren er ook gewoon in augustus, ruim voor alle introductieweken.

Ik vraag me af in hoeverre dit puur toe te schrijven is aan het feit dat de introductieweken (in aangepaste vorm) doorgegaan zijn. Je ziet gewoon heel duidelijk dat veel jongeren snakken naar sociaal contact. Zeker mensen die een nieuw leven proberen op te bouwen in een nieuwe (studenten)stad.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195097707
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Omdat ze er een keer naast zaten?
Ze zaten er helemaal naast in alle landen, maar met name Zweden. Niet gek als je weet dat ze hun voorspellingen in maart baseerden op zes (!) vluchten uit Wuhan.

Kijk maar eens naar hoe accuraat het model voor de VS is tot nu toe:
twitter
  woensdag 16 september 2020 @ 20:50:19 #4
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097709
Vandaag is rood...de kleur van wederom een afwachtende aanhouding aannemen en niets concreets doen (iig tot vrijdag)
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 16 september 2020 @ 20:50:34 #5
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097716
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er is lockdown en er is Wuhan, natuurlijk. De Chinese staat doet niet kinderachtig met geweld als ze dat nodig vinden.

Lockdowns lokaal kan denkelijk wel in Nederland maar dan heb ik wel het idee dat Nederland eigenlijk te klein is voor dat soort maatregelen. De mobiliteit is nu eenmaal groot hier.
Het is niet helemaal eerlijk om bij het succes van verscheidende containmentlanden steeds over Wuhan en de Chinese overheid te beginnen. Het niet dat die andere landen het succes te danken hebben aan het Chinese model. Er zijn legio slimme indammingsmaatregelen te nemen die prima passen bij de Nederlandse wet en waarmee privacy- en burgerrechten niet in gevaar komen. Kijk naar IJsland, de Baltische staten, Finland, Noorwegen, Duitsland en alle kleinere Europese staten die ook nauwelijks verspreiding hebben op het moment.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195097740
Lees het laatste draadje van Marino van Zelst mensen:

https://twitter.com/mzels(...)serp%7Ctwgr%5Eauthor
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Knapste mannelijke user 2022 woensdag 16 september 2020 @ 20:51:56 #7
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195097758
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af... Die feestjes waren er ook gewoon in augustus, ruim voor alle introductieweken.

Ik vraag me af in hoeverre dit puur toe te schrijven is aan het feit dat de introductieweken (in aangepaste vorm) doorgegaan zijn. Je ziet gewoon heel duidelijk dat veel jongeren snakken naar sociaal contact. Zeker mensen die een nieuw leven proberen op te bouwen in een nieuwe (studenten)stad.
Dan wachten ze daar even mee. Er staan levens op het spel. Bier drinken kan later ook nog
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  woensdag 16 september 2020 @ 20:51:57 #8
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097759
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het lukte anders prima aan het begin van de crisis...
Of kwam dat door het grotendeels stilleggen van het openbare leven? Sinds vanaf 1 juli bijna alles weer open is heeft de R0 vrijwel niet onder de 1 gezeten.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195097775
- Niet doen -

[ Bericht 97% gewijzigd door Tijger_m op 16-09-2020 20:54:45 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195097779
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:44 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Kun je dat toelichten?

Op dit moment is niet zo gek om te stellen dat het zowel in Spanje als Nederland dramatisch de verkeerde kant op dreigt te gaan. Beide landen behoren tot de slechtsscorende landen van Europa als het gaat om indammen van de tweede golf.
Omdat als het echt zo uit de hand loopt alles weer plat gaat. Er gaan echt geen 85.000 doden vallen in drie maanden tijd. Het is nu nog lang niet zo uit de hand gelopen als in maart. Toen waren er waarschijnlijk tienduizenden besmettingen per dag. Toen zijn er ook geen 80.000 doden gevallen.

Ik kan die berekening niet serieus nemen. Voor zoveel doden is een enorm aantal besmettingen nodig. En dat haal je niet met de huidige reproductie waarde.
  woensdag 16 september 2020 @ 20:52:45 #11
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097784
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:51 schreef Jor_Dii het volgende:
Lees het laatste draadje van Marino van Zelst mensen:

https://twitter.com/mzels(...)serp%7Ctwgr%5Eauthor
Welke bedoel je? Link werkt niet. Kun je misschien embedden?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195097809
Is er überhaupt iemand die een betere bron heeft dat de oorzaak bij de introductieweken liggen behalve een tweet van een journalist van een krant die erom bekend staat stemming te maken?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 16 september 2020 @ 20:53:45 #13
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195097814
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ziek worden van corona zit mensen niet dwars, denk je?
Dat zou het wel zijn als het wordt veroorzaakt en eventueel door zelf te handelen zeker voorkomen kan worden.
De enige manier om besmetting trachten te voorkomen is die pogen te ontlopen door gedrag van isolatie en iig zelf ver afstand te houden. en weg te blijven van drukte.

Het is juist het probleem dat je niet kunt stellen dat groepsmaatregel xyz individueel effectief is voor dat abc-tje.

De uitdaging blijft om je als individu te kunnen identificeren met gevolgen in relatie tot (gebrek aan) maatregelen.
Zelfs als je ziek wordt/bent is de oorzaak niet te achterhalen noch de preventie te duiden die het kan voorkomen.
Een SOA is in dit verband (doorgaans) een stuk duidelijker te relateren vwb eigen inbreng.
Er wordt steeds wat geschetst op een vermeende verantwoordelijkheid dat ver van iemand bed is en zo ja de ziekte opduikt is daarmee niet stellen dat het eigen-schuld, zelf vers(t)iert is.

Genoeg mensen die alles doen aan/voor hun gezondheid en toch ziek worden. Dit tegenspreken is al snel een hellend vlak dat niet te houden is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195097826
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er is lockdown en er is Wuhan, natuurlijk. De Chinese staat doet niet kinderachtig met geweld als ze dat nodig vinden.

Lockdowns lokaal kan denkelijk wel in Nederland maar dan heb ik wel het idee dat Nederland eigenlijk te klein is voor dat soort maatregelen. De mobiliteit is nu eenmaal groot hier.
Daar ga je al weer constant denken in onmogelijkheden.

Doe lekker de Randstad in lockdown dan kijken wat er overblijft van die mobiliteit.

We moeten eens kappen met vragen stellen over draagvlak, de eventuele kosten en wat Henk en Ingrid er van vinden maar gewoon keihard ingrijpen.
blablablabla
  woensdag 16 september 2020 @ 20:54:34 #15
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097834
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:52 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Omdat als het echt zo uit de hand loopt alles weer plat gaat. Er gaan echt geen 85.000 doden vallen in drie maanden tijd. Het is nu nog lang niet zo uit de hand gelopen als in maart. Toen waren er waarschijnlijk tienduizenden besmettingen per dag. Toen zijn er ook geen 80.000 doden gevallen.
Maar het kabinet zit toch bij elke persconferentie te verkondigen dat niemand op een tweede lockdown (alles plat) zit te wachten. Dus zouden ze niet liever voor een sterkere triage bij de ziekenhuizen gaan dan alles weer dicht gooien? Ik weet het niet hoor, elke dag dat ze langer wachten wordt de kans groter dat ze een fatale beslissing moeten nemen.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195097854
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:53 schreef DireStraits7 het volgende:
Is er überhaupt iemand die een betere bron heeft dat de oorzaak bij de introductieweken liggen behalve een tweet van een journalist van een krant die erom bekend staat stemming te maken?
Ter illustratie: https://www.noord360.eu/2(...)esmettingen/?lang=nl

quote:
Maandagavond werd bekend dat naast leden van Navigators ook minstens vijftien leden van Vindicat het coronavirus hebben opgelopen. Mogelijk loopt dat aantal nog op. Rector Wessel Giezen vertelt tegenover RTV Noord dat het om ouderejaars leden gaat die geen rol hadden tijdens de introductieweek. De besmette studenten zijn in quarantaine gegaan. Het verenigingsgebouw van Vindicat aan de Grote Markt in Groningen blijft in ieder geval tot woensdag dicht.
En:
quote:
De afgelopen weken vond de introductietijd voor nieuwe studenten plaats.
Dit is waarschijnlijk de introductieperiode voor nieuwe studenten. En dus iets anders dan een introductieweek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195097865
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af... Die feestjes waren er ook gewoon in augustus, ruim voor alle introductieweken.

Ik vraag me af in hoeverre dit puur toe te schrijven is aan het feit dat de introductieweken (in aangepaste vorm) doorgegaan zijn. Je ziet gewoon heel duidelijk dat veel jongeren snakken naar sociaal contact. Zeker mensen die een nieuw leven proberen op te bouwen in een nieuwe (studenten)stad.
Snakken naar sociaal contact? Alsof ze er ooit mee gestopt zijn.
pi_195097868
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:54 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Maar het kabinet zit toch bij elke persconferentie te verkondigen dat niemand op een tweede lockdown (alles plat) zit te wachten. Dus zouden ze niet liever voor een sterkere triage bij de ziekenhuizen gaan dan alles weer dicht gooien? Ik weet het niet hoor, elke dag dat ze langer wachten wordt de kans groter dat ze een fatale beslissing moeten nemen.
Nee die kans is in een verkiezingsjaar nihil. Je bent teveel aan het doemdenken.
pi_195097882
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:55 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Snakken naar sociaal contact? Alsof ze er ooit mee gestopt zijn.

Ja. :')
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator woensdag 16 september 2020 @ 20:56:24 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195097883
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:54 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar ga je al weer constant denken in onmogelijkheden.

Doe lekker de Randstad in lockdown dan kijken wat er overblijft van die mobiliteit.

We moeten eens kappen met vragen stellen over draagvlak, de eventuele kosten en wat Henk en Ingrid er van vinden maar gewoon keihard ingrijpen.
Ik sta daar anders in. Ingrijpen prima maar dan wel op een fatsoenlijke en wettelijke wijze anders werkt het niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 16 september 2020 @ 20:56:26 #21
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:52 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Welke bedoel je? Link werkt niet. Kun je misschien embedden?
Oh ja, deze natuurlijk neem ik aan. Ik kan me echt geen pandemie meer voorstellen zonder de informatieve draadjes van de zelfbenoemde coronanerds. Fijn dat er zoveel mensen zijn die in hun vrije tijd stoppen in het toegankelijk maken van data ^O^

twitter


Grote aanrader om te lezen mensen, goede analyse van hoe het nu eigenlijk zit met de verschillende leeftijdsgroepen en het risico dat het eerst rond gaat onder jongeren maar uiteindelijk toch veel ouderen treft.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 16 september 2020 @ 20:58:07 #22
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195097925
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:55 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Nee die kans is in een verkiezingsjaar nihil. Je bent teveel aan het doemdenken.
Maar wat gaat dan wel de ultieme oplossing cq. exitstrategie zijn als ze er maar niet in slagen om het reproductiegetal snel onder de 1 te krijgen?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195097929
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:17 schreef THEFXR het volgende: [..] een foutje in de zin dat het per ongeluk ontsnapte?
Ja hij meent dat ze bezig waren met een vaccin voor HIV, dat Corona overeenkomsten in de virusstruktur heeft. (Als ik me goed herinner).

Op een dag is dat door menselijk falen uit een lab ontsnapt. Zoals bij Tsjernobyl, MH-17, Fukushima, etc. wilt de Chinese overheid het niet naar buiten brengen.

Ik heb hem sindsdien nergens meer zien praten, behalve dat ene interview begin april. Toch vind ik het nog steeds wel een interessante invalshoek, wat anders dan die Chinese vleermuis(buideldier, whatever) theorie.
pi_195097932
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:54 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Maar het kabinet zit toch bij elke persconferentie te verkondigen dat niemand op een tweede lockdown (alles plat) zit te wachten. Dus zouden ze niet liever voor een sterkere triage bij de ziekenhuizen gaan dan alles weer dicht gooien? Ik weet het niet hoor, elke dag dat ze langer wachten wordt de kans groter dat ze een fatale beslissing moeten nemen.
Fatale beslissing? Alles plat? Waarom continu die overdreven dramatische bewoordingen? Het lijkt wel een slechte soap ofzo.
I'll give you something to do
pi_195097985
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik sta daar anders in. Ingrijpen prima maar dan wel op een fatsoenlijke en wettelijke wijze anders werkt het niet.
Middel moet niet erger worden dan de kwaal. Op een gegeven moment moet je je nog wel afvragen waar je het voor doet. Alle drama van tegenwoordig leidt nogal af.
I'll give you something to do
pi_195097990
Nog een bron (de burgemeester van Delft) die toch wat meer nuance aanbrengt:
quote:
"Het beeld van de GGD is dat de studenten vaak besmet worden binnenshuis, in de studentenhuizen. Dus niet in de sociëteiten, in verenigingsgebouwen of in de horeca. Vaak wonen veel jongeren samen in die studentenhuizen. Zij moeten eigenlijk onderling die anderhalve meter hanteren, maar dat gebeurt te weinig. Het is niet makkelijk aan te pakken want het is in de huizen zelf," aldus van Bijsterveldt.
https://www.nporadio1.nl/(...)ngen-onder-studenten
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098006
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik sta daar anders in. Ingrijpen prima maar dan wel op een fatsoenlijke en wettelijke wijze anders werkt het niet.
Maar wat stel je dan concreet voor qua maatregelen?
Politiestaat zit niemand op te wachten maar heb toch sterk het idee dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken in dit hele verhaal.
blablablabla
pi_195098029
Dit was al vóór de introductieweek: https://www.ad.nl/rotterd(...)enlandreis~a9846608/
quote:
23 leden van de Rotterdamse studentenvereniging S.S.R. hebben corona opgelopen tijdens een dispuutreis naar Griekenland. Dat komt ze duur te staan: het bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft besloten dat de hele vereniging niet mee mag doen met de Eurekaweek; het enige moment om nieuwe leden te werven.
Maar kom vooral nog met die bronnen dat het per se aan de introductieweek lag hoor. Ik wacht nog steeds.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098043
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:58 schreef galantis het volgende:

[..]

Fatale beslissing? Alles plat? Waarom continu die overdreven dramatische bewoordingen? Het lijkt wel een slechte soap ofzo.
Nou ja dat laatste is natuurlijk wel voor een groot gedeelte zo.
pi_195098070
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:00 schreef DireStraits7 het volgende:
Nog een bron (de burgemeester van Delft) die toch wat meer nuance aanbrengt:
[..]

https://www.nporadio1.nl/(...)ngen-onder-studenten
Je zou kunnen overwegen de studentencomplexen tijdelijk te sluiten, want daarbinnen zal afstand houden inderdaad wel lastig zijn. Studenten voorlopig even terug naar pa & ma, de meeste colleges zijn toch online.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_195098081
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:00 schreef DireStraits7 het volgende:
Nog een bron (de burgemeester van Delft) die toch wat meer nuance aanbrengt:
[..]

https://www.nporadio1.nl/(...)ngen-onder-studenten
En ter aanvulling, dit klonk zo gek nog niet:

https://www.parool.nl/ned(...)-uitbraken~bf0fdbb6/

quote:
Feestjes

Studentensociëteiten sluiten is zeker geen oplossing om het aantal corona-uitbraken te beperken, zegt voorzitter Yorick van der Heiden van de LKvV, de landelijke koepel van studentenverenigingen. “Er heerst een beeld dat daar overal feestjes zijn, maar daar is geen sprake van. Wij voldoen aan dezelfde regels als de horeca: alleen zitplekken, 1,5 meter afstand houden. Er staat tijdens de borrel wel muziek aan, maar er mag niet worden gedanst. In plaats van feestjes organiseren de verenigingen nu bijvoorbeeld etentjes, pubquizzen en bingoavonden.”

Dat gaat volgens hem heel goed. “Studentenverenigingen beseffen goed dat ze verantwoordelijk zijn voor de aanwezigen in hun pand. Mensen die geen afstand houden krijgen een waarschuwing, moeten vertrekken of worden geschorst. In de sociëteiten van de 48 studentenverenigingen met 42.000 leden die wij vertegenwoordigen heeft nog geen enkele corona-uitbraak plaatsgevonden.”
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098101
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de studentencomplexen tijdelijk te sluiten, want daarbinnen zal afstand houden inderdaad wel lastig zijn. Studenten voorlopig even terug naar pa & ma, de meeste colleges zijn toch online.
Jij staat echt heel ver van de realiteit van jongeren af, hè?

Dit kun je niet met droge ogen als serieuze oplossing opwerpen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 16 september 2020 @ 21:06:05 #33
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195098115
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:38 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Behoorlijk vrijblijvende adviezen zie ik niet niet echt als maatregelen. M.a.w. het zet geen zoden aan de dijk. Het deel van de bevolking dat het minst goed met de regels omgaat gaat echt geen ander gedrag vertonen als Rutte of De Jonge hen nog eens op de vingers tikt en foei zegt.
Waarom moeten er stelselmatig - bij/door/aan anderen - maatregelen worden opgelegd die jezelf prima als advies kunt (mee)nemen ?
Wanneer iemand zelf meent risico te hebben, kan die wegblijven etc.etc. en op een ander moment dan het ding doen dat kennelijk nodig is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195098139
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de studentencomplexen tijdelijk te sluiten, want daarbinnen zal afstand houden inderdaad wel lastig zijn. Studenten voorlopig even terug naar pa & ma, de meeste colleges zijn toch online.
Dit is toch by far het grootste bullshit voorstel dat ik vandaag heb gelezen.

Je hebt het gewoon over een huisuitzetting nu. Rare en nare ideeën van solidariteit heb jij.
I'll give you something to do
pi_195098140
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de studentencomplexen tijdelijk te sluiten, want daarbinnen zal afstand houden inderdaad wel lastig zijn. Studenten voorlopig even terug naar pa & ma, de meeste colleges zijn toch online.
Was van de week ff bij de bieb in Amersfoort daar zaten er ook weer heel veel te studeren, tussen de oudjes die een krantje lazen. Weliswaar met anderhalve meter maar alsnog best druk.

Wel intens triest zijn als we dat weer moeten verbieden maar misschien kan het gewoon echt ff niet.
blablablabla
pi_195098145
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de studentencomplexen tijdelijk te sluiten, want daarbinnen zal afstand houden inderdaad wel lastig zijn. Studenten voorlopig even terug naar pa & ma, de meeste colleges zijn toch online.
Ja dan heb je gelijk die oudjes ook besmet, wel mooi plan.
  woensdag 16 september 2020 @ 21:09:46 #37
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_195098183
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:07 schreef Elan het volgende:

[..]

Was van de week ff bij de bieb in Amersfoort daar zaten er ook weer heel veel te studeren, tussen de oudjes die een krantje lazen. Weliswaar met anderhalve meter maar alsnog best druk.

Wel intens triest zijn als we dat weer moeten verbieden maar misschien kan het gewoon echt ff niet.
Waarom is het triest als er mensen studeren en de krant lezen in de bibliotheek? :?
pi_195098184
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:07 schreef Elan het volgende:
Wel intens triest zijn als we dat weer moeten verbieden maar misschien kan het gewoon echt ff niet.
Wat wil je verbieden? Naar de bibliotheek gaan?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098185
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Jij staat echt heel ver van de realiteit van jongeren af, hè?

Dit kun je niet met droge ogen als serieuze oplossing opwerpen.
De eigenlijke oplossing is dat ze zich gewoon aan de afspraken en adviezen te houden, maar dat schijnt ook niet te kunnen. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat ze de maatregelen over zichzelf afroepen door hun gedrag. Over wat die maatregelen zouden moeten zijn kun je uiteraard discussiëren.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  woensdag 16 september 2020 @ 21:10:11 #40
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_195098189
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:58 schreef galantis het volgende:

[..]

Fatale beslissing? Alles plat? Waarom continu die overdreven dramatische bewoordingen? Het lijkt wel een slechte soap ofzo.
Ga er nou maar niet op in, tegenspraak leidt tot DMs van moderators of een ban.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_195098204
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

De eigenlijke oplossing is dat ze zich gewoon aan de afspraken en adviezen te houden, maar dat schijnt ook niet te kunnen. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat ze de maatregelen over zichzelf afroepen door hun gedrag. Over wat die maatregelen zouden moeten zijn kun je uiteraard discussiëren.
Ik mag toch hopen dat je zelf ook doorhebt dat uithuisplaatsing geen oplossing is..
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098225
quote:
5s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:09 schreef Viltje het volgende:

[..]

Waarom is het triest als er mensen studeren en de krant lezen in de bibliotheek? :?
Neeeeee integendeel! Dat is juist hartstikke fijn! En goed.
Triest als we dat zouden gaan verbieden, omdat het bijvoorbeeld te druk is.
blablablabla
  woensdag 16 september 2020 @ 21:12:04 #43
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_195098235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

De eigenlijke oplossing is dat ze zich gewoon aan de afspraken en adviezen te houden, maar dat schijnt ook niet te kunnen. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat ze de maatregelen over zichzelf afroepen door hun gedrag. Over wat die maatregelen zouden moeten zijn kun je uiteraard discussiëren.
Ze dit, ze dat.

Je bent de hele tijd bezig om een hele bevolkingsgroep te generaliseren.

Dat is een hele enge eigenschap.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_195098239
Volgens mij is de oplossing gewoon dat je toch achter de voordeur in moet gaan grijpen.

Of misschien iets minder streng: dat verenigingen hun leden moeten royeren wanneer ze betrapt worden bij zo'n huisfeest. Hoewel dat bij veel disputen er vaak op neerkomt dat je ook je woning kwijt bent, en of dat nou de oplossing is...
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195098263
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja. :')
Want? Wat missen ze nu tov een jaar terug.
- contact met vrienden: gewoon door
- kroegen: gewoon door
- huisfeesten: gewoon door
- verjaardagen: gewoon door
- introductieweken: gewoon door
- sport: gewoon door
- uit eten: gewoon door
- daten: gewoon door

Waar komt dat snakken naar sociaal contact dan vandaan?

Paar maandjes geen disco en geen festivals?
pi_195098284
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:13 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Want? Wat missen ze nu tov een jaar terug.
- contact met vrienden: gewoon door
- kroegen: gewoon door
- huisfeesten: gewoon door
- verjaardagen: gewoon door
- introductieweken: gewoon door
- sport: gewoon door
- uit eten: gewoon door
- daten: gewoon door

Waar komt dat snakken naar sociaal contact dan vandaan?

Paar maandjes geen disco en geen festivals?
Al die dingen gingen in maart-april-mei helemaal niet door bijgoochem...

Kijk, ik ga het huidige gedrag niet goedpraten, maar dat ze "er nooit mee gestopt zijn" (zoals jij claimt) klopt gewoon niet. De meeste studenten hielden zich in de eerste maanden door de bank genomen prima aan de maatregelen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 16 september 2020 @ 21:16:29 #47
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_195098352
Benieuwd met wat voor maatregelen ze komen. Mag hopen dat ze niet weer de horeca gaan pesten, want die staan al bijna op omvallen. Bovendien verschuif je het probleem alleen maar, dan ga ik wel elders op zoek naar een restaurant of café.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_195098376
Begin me inmiddels af te vragen waarom er ineens zo panisch wordt gedaan mbt de besmettingen. Zien we in andere landen, waar ze wat verder in de golf zitten, niet dat er ondanks talloze besmettingen amper ziekenhuis en IC-opnames zijn? De curve is nog steeds flat en lijkt dat op basis van andere landen ook te gaan blijven toch? Of mis ik iets?
pi_195098378
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:12 schreef DireStraits7 het volgende:
Volgens mij is de oplossing gewoon dat je toch achter de voordeur in moet gaan grijpen.

Dat is juridisch onmogelijk.
blablablabla
pi_195098386
https://www.volkskrant.nl(...)t-een-ramp~b8e2e23d/

quote:
Deze knuppel moet maar eens in het hoenderhok, vindt arts-microbioloog Bram Diederen. Iedereen testen, testen, testen is natuurlijk ‘een mooie politieke belofte’, in praktijk blijkt het systeem aan alle kanten te kieren en te kraken. En dan moet het snotneuzenseizoen nog beginnen.

‘We lopen nu al tegen de grenzen aan. Drie, vier, vijf dagen wachten op een testuitslag. Dat is gewoon te lang, je wilt het binnen een dag weten’, zegt Diederen. ‘En dan zitten we nu nog in september. Het is hartstikke mooi weer, in de ziekenhuizen is niks aan de hand. Ik garandeer: als we straks in oktober zitten, loopt het systeem compleet vast. Dit wordt gewoon een ramp.’
En dit...
quote:
Waarom loopt het eigenlijk vast?

‘Kijk, het doel om iedereen met klachten te testen is op zichzelf helder en sympathiek. Maar de praktijk is dat je de meeste complexe logistiek en testmodaliteit die we hebben inzet om heel Nederland te screenen. Vaak gewoon om de burger gewoon gerust te stellen: nee, u heeft geen corona. We zien mensen die zich meerdere keren per week komen laten screenen, die kennen ze bij de teststraat al bij voornaam.
... is wel een :') waard.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')