En dat gemiddelde laat dus een duidelijke stijging zien. Toen dat hier voor het eerst was werd er onder andere door jou moord en brand geschreeuwd.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Precies een week geleden waren het er 1176. Maar fluctueert in Germanië nogal van dag tot dag, beter om het 7-daags gemiddelde in de gaten te houden.
[ afbeelding ]
Goed om te beseffen is dat er in Duitsland geen enorme brandhaarden zijn in bepaalde regio's/steden, waardoor ze het met het BCO nog makkelijk moeten kunnen bijbenen (DLD heeft per capita ook een stuk meer contactonderzoekers dan Nederland).
Geweldig hoe ze daar de boel onder controle houden. Kunnen wij echt nog wat van leren hier.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Precies een week geleden waren het er 1176. Maar fluctueert in Germanië nogal van dag tot dag, beter om het 7-daags gemiddelde in de gaten te houden.
[ afbeelding ]
Goed om te beseffen is dat er in Duitsland geen enorme brandhaarden zijn in bepaalde regio's/steden, waardoor ze het met het BCO nog makkelijk moeten kunnen bijbenen (DLD heeft per capita ook een stuk meer contactonderzoekers dan Nederland).
Ik ging er vanuit dat het vrij algemeen bekend is dat een substantieel deel van de mensen met klachten zich überhaupt niet laat testen. Het is niet dat de testbereidheid nu in de buurt komt van de 100%.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Onderschatting van het werkelijke aantal? Is dat weer wat nieuws?
Tendens geldt. Samen met hoe Duitsland het aanpakt gaat het daar wel degelijk uitstekend. Ruim 80 miljoen inwoners en maar een paar honderd besmettingen meer dan Nederland. Veel meer tests en lager percentage dat ook daadwerkelijk besmet bleek te zijn.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Duitsland registreerde gisteren 1900 besmettingsgevallen, dat is +500 ten opzichte van de dag er voor.
Ja immens land, immense bevolking en allemaal relatief. Maar rustig is dat ook weer niet.
Een gerenommeerde wetenschapper die d.m.v. grootschalig onderzoek een lagere IFR constateert aan de kant schuiven, maar wel dit soort onzin serieus droppen.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:27 schreef Gretzl het volgende:
De directeur van het CDC beweert hier dat maskers meer zin hebben dan de (huidige) vaccins. Grootspraak of heeft ie een punt?
[ twitter ]
Neemt niet weg dat je niet in transit bent en feitelijk dus verplicht bent om een test af te leggen in de meeste deelstaten. Allicht is dat voor Berlijn anders. Best dus eventjes nakijken.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:06 schreef Randier het volgende:
[..]
Nee, het gaat om een trip van een kleine drie dagen.
Maar, en dit heb ik al eerder gezegd, je kan landen niet zomaar een op een vergelijken. De cultuur verschillen zijn er nu eenmaal, wat werkt in Duitsland werkt nog lang niet in Nederland. In Duitsland krijg je een grote mond van omstanders als je geen mondkapje draagt, in Nederland kraait er geen hond naar of je krijgt commentaar als je het wel doet.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Tendens geldt. Samen met hoe Duitsland het aanpakt gaat het daar wel degelijk uitstekend. Ruim 80 miljoen inwoners en maar een paar honderd besmettingen meer dan Nederland. Veel meer tests en lager percentage dat ook daadwerkelijk besmet bleek te zijn.
Duitsland heeft (zoals bijna altijd) zijn zaakjes wel voor elkaar.
Als je puur naar de gezondsschade van de eerste golf kijkt (aantal doden per 100.000) dan heeft het Duitse beleid ca. 5 keer zo goed uitgepakt als het Nederlandse. Argo/VPRO schreef daar een interessant achtergrondstuk over.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Tendens geldt. Samen met hoe Duitsland het aanpakt gaat het daar wel degelijk uitstekend. Ruim 80 miljoen inwoners en maar een paar honderd besmettingen meer dan Nederland. Veel meer tests en lager percentage dat ook daadwerkelijk besmet bleek te zijn.
Duitsland heeft (zoals bijna altijd) zijn zaakjes wel voor elkaar.
Ja prima, maar wie onderschat dat dan?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:13 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik ging er vanuit dat het vrij algemeen bekend is dat een substantieel deel van de mensen met klachten zich überhaupt niet laat testen. Het is niet dat de testbereidheid nu in de buurt komt van de 100%.
een foutje in de zin dat het per ongeluk ontsnapte?quote:Op woensdag 16 september 2020 19:13 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Die nobelprijswinaar Montagnier (weggezet als koekwaus) zei dat ook al 5 maanden geleden, was volgens hem een foutje.
Veel landen zo ja. Hier kan je er ook bijna een klok op gelijk zettenquote:Op woensdag 16 september 2020 20:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit echt gelul, ik liep in Duitsland per ongeluk een paar zaken in zonder mondkapjes kraaide geen haan naar.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar, en dit heb ik al eerder gezegd, je kan landen niet zomaar een op een vergelijken. De cultuur verschillen zijn er nu eenmaal, wat werkt in Duitsland werkt nog lang niet in Nederland. In Duitsland krijg je een grote mond van omstanders als je geen mondkapje draagt, in Nederland kraait er geen hond naar of je krijgt commentaar als je het wel doet.
Dus ja, het is leuk en makkelijk om te roepen "Land X doet het beter (of slechter) dan wij!" maar het hangt allemaal samen met waar draagvlak voor is in een land.
Als je enkel naar geregistreerde infecties kijkt en niet naar andere indicators onderschat je de boel. Dashboard heeft niet voor niets deze waarde he. Die 64k mensen bevinden zich niet allemaal in de Randstad. Drieduizend in Brabant en een drieduizend in Gelderland is ook al gevaarlijk hoog.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja prima, maar wie onderschat dat dan?
Mee eens hoor maar hoe je het ook went of keert, het is allemaal onderdeel van hoe goed of slecht een land het uiteindelijk doet. Als het op één facet misloopt kan het nog steeds fout aflopen. Misloopt het overal dan..quote:Op woensdag 16 september 2020 20:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar, en dit heb ik al eerder gezegd, je kan landen niet zomaar een op een vergelijken. De cultuur verschillen zijn er nu eenmaal, wat werkt in Duitsland werkt nog lang niet in Nederland. In Duitsland krijg je een grote mond van omstanders als je geen mondkapje draagt, in Nederland kraait er geen hond naar of je krijgt commentaar als je het wel doet.
Dus ja, het is leuk en makkelijk om te roepen "Land X doet het beter (of slechter) dan wij!" maar het hangt allemaal samen met waar draagvlak voor is in een land.
Nogmaals, wie kijkt daar dan alleen naar en onderschat dan de boel volgens jou?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:20 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als je enkel naar geregistreerde infecties kijkt en niet naar andere indicators onderschat je de boel. Dashboard heeft niet voor niets deze waarde he. Die 64k mensen bevinden zich niet allemaal in de Randstad. Drieduizend in Brabant en een drieduizend in Gelderland is ook al gevaarlijk hoog.
[ afbeelding ]
Nee, totaal niet vreemd, want ik ben echt de halve zomer niet actief geweest, of nauwelijks in ieder geval. Dat geld voor meer mensen uit de 'echte' lijst.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oeps....
Is het vreemd dat een aantal veelposters mij helemaal niet bekend voorkomen?
Laat ik wel zeggen dat Duitsland het vanaf dag een serieus genomen heeft en niet op zijn beloop gelaten heeft en dat veel Duitse bedrijven gewoon al pandemie draaiboeken hadden. Dus ja, er is een fundamenteel verschil geweest vanaf het begin tussen Duitsland en vrijwel ieder ander westers land.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:20 schreef Dven het volgende:
[..]
Mee eens hoor maar hoe je het ook went of keert, het is allemaal onderdeel van hoe goed of slecht een land het uiteindelijk doet. Als het op één facet misloopt kan het nog steeds fout aflopen. Misloopt het overal dan..
En wat komt daar uit dan qua plekken waar het vooral mis gaat?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik weet niet wat jij van het RIVM verwacht, hoor, maar tenzij het RIVM een eigen politiemachti heeft die Nederlanders kan dwingen zich aan adviezen te houden lijkt het mij dat ze doen wat ze kunnen. Adviseren en onderzoek doen.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
En wat komt daar uit dan qua plekken waar het vooral mis gaat?
Is toch belachelijk dat Nederland bijna net zoveel besmettingen heeft als Duitsland en dat tich meer dan andere landen.
Nederland is wel echt 1 van de landen die het hardst faalt in de wereld hiermee.
En mensen maar het rivm verdedigen.
We zijn ook een van de dichtstbevolkte landen ter wereld he. Weet niet of dat een voordeel is als je een besmettelijk virus probeert te bestrijden.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Is toch belachelijk dat Nederland bijna net zoveel besmettingen heeft als Duitsland en dat tich meer dan andere landen.
Nederland is wel echt 1 van de landen die het hardst faalt in de wereld hiermee.
In Wuhan wonen bijna net zoveel mensen als in heel Nederland, weet je hoeveel besmettingsgevallen ze daar momenteel hebben?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We zijn ook een van de dichtstbevolkte landen ter wereld he. Weet niet of dat een voordeel is als je een besmettelijk virus probeert te bestrijden.
Wat geeft de grafiek precies weer? Staat geen legenda bijquote:Op woensdag 16 september 2020 20:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Veel landen zo ja. Hier kan je er ook bijna een klok op gelijk zetten
[ afbeelding ]
Studenten zijn, als het goed is, het weldenkende deel der natie. Is het nu echt te veel gevraagd dat ze zich gewoon aan de afspraken en adviezen houden, net zoals we ook van de andere leeftijdsgroepen verwachten? Is het zo'n onmogelijk verzoek dat ze hun verantwoordelijkheid nemen dat we het maar gewoon voor lief moeten nemen dat ze thuis gaan lopen feesten omdat de maatregelen ze toevallig even niet zo goed uitkomen?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:07 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Buiten de kroeg.
Als je de horeca sluit gaan er allemaal privé feesten plaatsvinden achter gesloten deur.
Succes met handhaven
Mensen die roepen dat er alleen in bepaalde delen van de Randstad echt iets aan de hand is nu.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nogmaals, wie kijkt daar dan alleen naar en onderschat dan de boel volgens jou?
Die coronawet voegt sws niets toe dan wat er al is.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan moeten ze de coronawet aannemen zodat ze wel achter de deur kunnen gaan handhaven...
Volgens China zal China het ongetwijfeld goed doen nu ja.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In Wuhan wonen bijna net zoveel mensen als in heel Nederland, weet je hoeveel besmettingsgevallen ze daar momenteel hebben?
Je moet alleen wel hard durven ingrijpen, dat linkse polderen en afschuiven van Rijksoverheid naar lokale overheden wat we hier doen werkt verspreiding alleen maar verder in de hand.
Het is een terecht verzoek en je mag ze het gaan vragen hoor. Ik vrees dat ze er weinig boodschap aan hebben.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:30 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Studenten zijn, als het goed is, het weldenkende deel der natie. Is het nu echt te veel gevraagd dat ze zich gewoon aan de afspraken en adviezen houden, net zoals we ook van de andere leeftijdsgroepen verwachten? Is het zo'n onmogelijk verzoek dat ze hun verantwoordelijkheid nemen dat we het maar gewoon voor lief moeten nemen dat ze thuis gaan lopen feesten omdat de maatregelen ze toevallig even niet zo goed uitkomen?
Hoezo? De zes man thuis is ook een advies en wordt niet gecontroleerd. Toch wierp het (in het begin) haar vruchten af, want veel verjaardagen/feestjes werden afgezegd of in kleinere kring gevierd.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
Wat voor maatregelen zou je kunnen invoeren? Het moet ook allemaal te controleren zijn.
Sws heb je natuurlijk een ander nodig om een ander te besmetten.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:36 schreef galantis het volgende:
[..]
Ja, en dan de illusie wekken dat we alles zelf in de hand hebben.
Momenteel steekt één persoon gemiddeld ongeveer één andere aan. Soms is de R-waarde 0.9, dan zijn we blij, en dan weer 1.2 en zijn we niet blij. Terecht, want het effect op het verloop is immens. Maar het verschil feitelijk in R-waarde is zo marginaal, beide keren is het ongeveer 1. En dat dan hemel en aarde moeten worden bewogen om daar zulke beperkte invloed op trachten uit te oefenen...
Nou niet gek gaan doen, wat in Wuhan gedaan is kan in Nederland niet, dat is in strijd met de grondwet en de EU rechten van burgers. Dus dat is geen optie.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In Wuhan wonen bijna net zoveel mensen als in heel Nederland, weet je hoeveel besmettingsgevallen ze daar momenteel hebben?
Je moet alleen wel hard durven ingrijpen, dat linkse polderen en afschuiven van Rijksoverheid naar lokale overheden wat we hier doen werkt verspreiding alleen maar verder in de hand.
Vergeef me als ik zeg dat ik niet tot op detailniveau alles over de huidige epidemiologische situatie in Duitsland weet. Kost me al genoeg tijd om voldoende op de hoogte te zijn van de angstaanjagende ontwikkeling in Nederland.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Het zou al prettig zijn dat men überhaupt draaiboeken heeft die dan ter keuze kunnen worden voorgelegd.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of de draaiboeken er al liggen voor het geval een vaccin onhaalbaar blijkt te zijn.
Nouja daar heb je wel een punt natuurlijk, al hebben we allemaal die beelden gezien van overvolle discotheken en zwembaden. Al kan dat natuurlijk ook in scène gezet zijn . Het is ook niet zo dat je dat virusje erg goed kan verhullen, dat hebben ze in januari ook nog geprobeerd.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:33 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Volgens China zal China het ongetwijfeld goed doen nu ja.
Noord rijn westfalen.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We zijn ook een van de dichtstbevolkte landen ter wereld he. Weet niet of dat een voordeel is als je een besmettelijk virus probeert te bestrijden.
Ik denk dat het al helpt als zo'n boodschap richting de gehele samenleving gestuurd word i.p.v. enkel de studenten. Vingertjes wijzen helpt gewoon niet. We moeten het met z'n allen doen. Ongeacht waar of in welke groep de meeste besmettingen plaatsvinden.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:33 schreef galantis het volgende:
[..]
Het is een terecht verzoek en je mag ze het gaan vragen hoor. Ik vrees dat ze er weinig boodschap aan hebben.
Behoorlijk vrijblijvende adviezen zie ik niet niet echt als maatregelen. M.a.w. het zet geen zoden aan de dijk. Het deel van de bevolking dat het minst goed met de regels omgaat gaat echt geen ander gedrag vertonen als Rutte of De Jonge hen nog eens op de vingers tikt en foei zegt.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hoezo? De zes man thuis is ook een advies en wordt niet gecontroleerd. Toch wierp het (in het begin) haar vruchten af, want veel verjaardagen/feestjes werden afgezegd of in kleinere kring gevierd.
Oh, in Duitsland kon dat toch ook zo'n lokale lockdown? Je moet het alleen wel Willen. Wij willen hier niks, dus doen we ook niks. We willen geen mondkapjes, we willen geen lockdown we willen gewoon lekker normaal kunnen doen. Nou dat werkt dus niet.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou niet gek gaan doen, wat in Wuhan gedaan is kan in Nederland niet, dat is in strijd met de grondwet en de EU rechten van burgers. Dus dat is geen optie.
Dat onder licentie zal vooralseerst sws gebeuren voor de eerste batches waarna in de jaren daarna de winst kan worden geharkt door de BigPharma van het afhankelijke virusvolk.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:43 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat een fabriek die vaccins produceert de Nederlandse staat wou verkopen maar nu vanwege het corona virus niet. Dus zou me niks verwonderen dat als het goed gekeurd is veel landen het zelf gaan produceren onder een licentie van zeg maar.
Laten we niet overhaaste generalisaties trekken. Er is een groot verschil tussen het officiële programma en de onofficiële feestjes die door bepaalde studentenverenigingen gegeven worden.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Inderdaad. Genoeg mensen hier die het begin augustus volkomen logisch hadden gevonden dat de fysieke activiteiten van de introweken gewoon helemaal werden uitgesteld/afgesteld. Er werd door studentenverenigingen net gedaan of die activiteiten een eerste levensbehoefte waren.
Je weet dat het IHME eerder al faliekant mis zat? Dit instituut heeft echt geen enkele geloofwaardigheid meer met zijn voorspellingen.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:35 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Vergeef me als ik zeg dat ik niet tot op detailniveau alles over de huidige epidemiologische situatie in Duitsland weet. Kost me al genoeg tijd om voldoende op de hoogte te zijn van de angstaanjagende ontwikkeling in Nederland.
Over falen gesproken, het Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) heeft een most likely scenario opgesteld waaruit blijkt dat Nederland en Spanje en de Amerikaanse Maagdeneilanden het hoogste aantal doden krijgen. Ik neem aan dat ze dan specifiek doelen op de huidige tweede golf die gaande is.
[ afbeelding ]
http://www.healthdata.org(...)pqoBSApxKT-N3-IGInvM
Omdat ze er een keer naast zaten?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:39 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Je weet dat het IHME eerder al faliekant mis zat? Dit instituut heeft echt geen enkele geloofwaardigheid meer met zijn voorspellingen.
Er is lockdown en er is Wuhan, natuurlijk. De Chinese staat doet niet kinderachtig met geweld als ze dat nodig vinden.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh, in Duitsland kon dat toch ook zo'n lokale lockdown? Je moet het alleen wel Willen. Wij willen hier niks, dus doen we ook niks. We willen geen mondkapjes, we willen geen lockdown we willen gewoon lekker normaal kunnen doen. Nou dat werkt dus niet.
Maar studentenverenigingen zijn achter beide de drijvende kracht. Zonder studentenverenigingen zullen er ook een stuk minder onofficiële feestjes zijnquote:Op woensdag 16 september 2020 20:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laten we niet overhaaste generalisaties trekken. Er is een groot verschil tussen het officiële programma en de onofficiële feestjes die door bepaalde studentenverenigingen gegeven worden.
Mondkapjes zie ik ook wel weer gebeuren. Niet zo zeer als doel om mensen dwars te zitten maar vooral als gedrag sturend middel. Het help waarbij onduidelijk is hoeveel wat het beter maakt dan geen mondkapjes.quote:Op woensdag 16 september 2020 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat voor maatregelen zou je kunnen invoeren? Het moet ook allemaal te controleren zijn.
Het enige wat je kan doen om de mensen echt goed dwars te zitten is mondkapjesplicht invoeren.
Die berekeningen/schattingen zijn al sinds de eerste golf niet meer serieus te nemen. Ze zaten er allemaal naast.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:35 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Vergeef me als ik zeg dat ik niet tot op detailniveau alles over de huidige epidemiologische situatie in Duitsland weet. Kost me al genoeg tijd om voldoende op de hoogte te zijn van de angstaanjagende ontwikkeling in Nederland.
Over falen gesproken, het Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) heeft een most likely scenario opgesteld waaruit blijkt dat Nederland en Spanje en de Amerikaanse Maagdeneilanden het hoogste aantal doden krijgen. Ik neem aan dat ze dan specifiek doelen op de huidige tweede golf die gaande is.
[ afbeelding ]
http://www.healthdata.org(...)pqoBSApxKT-N3-IGInvM
Maar het officiële programma heeft er toch juist voor gezorgd dat al die nieuwe studenten kennis konden maken elkaar? Ik vind het nogal wat om hier zullen grote verschillen tussen te zien. Bedenk ook even dat er in meerdere studentensteden al clusters naar specifieke vereningingen te herleiden waren.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laten we niet overhaaste generalisaties trekken. Er is een groot verschil tussen het officiële programma en de onofficiële feestjes die door bepaalde studentenverenigingen gegeven worden.
Die laatste waren er sowieso gekomen. Sterker nog, die gaan de afgelopen weken gewoon door (zie bv. Delft).
Kun je dat toelichten?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die berekeningen/schattingen zijn al sinds de eerste golf niet meer serieus te nemen. Ze zaten er allemaal naast.
Het lukte anders prima aan het begin van de crisis...quote:Op woensdag 16 september 2020 20:38 schreef Gretzl het volgende:
Behoorlijk vrijblijvende adviezen zie ik niet niet echt als maatregelen. M.a.w. het zet geen zoden aan de dijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |