Deze natuurlijkquote:Op woensdag 16 september 2020 09:05 schreef gcjoel het volgende:
Ik heb dat eigenlijk ook nog nooit gemaakt. Wel goed idee om eens te doen.
Iemand een meesterlijk recept?
Ja, wel legit eigenlijk.quote:Op woensdag 16 september 2020 09:44 schreef derLudolf het volgende:
Tevens zou ik graag een motie van wantrouwen indienen tegen LS en Lonaa
Ik heb nooit zo een stengel opgeknabbeld dus geen idee hoe het smaakt, maar in soep en ragu gooi ik het altijd braaf, want dat heurtquote:
Maar wat doe ik dan met die hele bleekselderij die ik gekocht heb minus 1 stengel?quote:Op woensdag 16 september 2020 09:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb nooit zo een stengel opgeknabbeld dus geen idee hoe het smaakt, maar in soep en ragu gooi ik het altijd braaf, want dat heurt
Het is maar 50g hè
In fijne stukjes sn.....quote:Op woensdag 16 september 2020 10:01 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar wat doe ik dan met die hele bleekselderij die ik gekocht heb minus 1 stengel?
quote:Op woensdag 16 september 2020 10:02 schreef gcjoel het volgende:
Ik had afgelopen week groenselderij in mijn groentekrat van de boer.
Ik heb het heldhaftig geprobeerd eetbaar te maken, maar godsamme wat goor.
Dat heb ik dus mooi laten liggen
Ik vind het gewoon echt niet lekker. Een van de weinige dingen. En ik wil best een stengel door een saus joepsen in hele kleine stukjes, maar dat vind ik echt zonde van de rest van de bleekselderij die ik dan gekocht heb, want die beland uiteindelijk in de prullenbak. Dus dan maar gewoon geen bleekselderij.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:02 schreef fietsie het volgende:
[..]
In fijne stukjes sn.....
Nee echt, dit is verspilde energie. Dit gerecht ga je niet maken als die haat zo diep zit...
quote:
't Is een soort cyclisch verschijnsel he?quote:
Daar hebben we er wel meer van in deze SCquote:Op woensdag 16 september 2020 10:13 schreef fietsie het volgende:
[..]
't Is een soort cyclisch verschijnsel he?
We hebben ook een nieuwe DM gate nodig in dat geval, en meer van die onnozelhedenquote:Op woensdag 16 september 2020 10:14 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Daar hebben we er wel meer van in deze SC
Ik maak altijd een enorme pan, vries dat in porties in. Hele struik erin dus.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:01 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar wat doe ik dan met die hele bleekselderij die ik gekocht heb minus 1 stengel?
Hier ook een grote pan, maar dan zonder. Meestal invriezen, en soms gaat de pan in één keer leegquote:Op woensdag 16 september 2020 10:20 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik maak altijd een enorme pan, vries dat in porties in. Hele struik erin dus.
Het recept is voor 300g gehakt 50g bleekselderij. Dus al je meer gehakt doet kun je er meer in kwijtquote:Op woensdag 16 september 2020 10:01 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Deksel van prullenbak open. Bleekselderij erin. Deksel van prullenbak dicht.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:01 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nee, daar zou ik niet enthousiast van wordenquote:Op woensdag 16 september 2020 10:26 schreef derLudolf het volgende:
Ik had Rien ook voorgesteld of een ragu kroket geen idee was. Maar hij klonk niet echt enthousiast.
Bont en blauw jaquote:
Of naar de konijnen van Candaas.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:31 schreef PdeHoog het volgende:
Of, als je tegen verspilling bent, inpakken en naar Ludolf sturen.
sterktequote:Op woensdag 16 september 2020 10:33 schreef fietsie het volgende:
[..]
Bont en blauw jaLichaamssappenuitwisseling en andere jakkie uitspattingen: sex.
Ik houd ook altijd bleekselderij over, dat snijd ik fijn, gaat in een ziplock-zakje hoeps de vriezer in. Kan je makkelijk een handje bleekselderij in een gerecht tjoepsen zonder weer 3/4e weg te hoeven gooienquote:Op woensdag 16 september 2020 10:05 schreef Lonaa het volgende:
Ik vind het gewoon echt niet lekker. Een van de weinige dingen. En ik wil best een stengel door een saus joepsen in hele kleine stukjes, maar dat vind ik echt zonde van de rest van de bleekselderij die ik dan gekocht heb, want die beland uiteindelijk in de prullenbak. Dus dan maar gewoon geen bleekselderij.
En dan voor jou kaas erinquote:Op woensdag 16 september 2020 10:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Of naar de konijnen van Candaas.
Of we stemmen gewoon met elkaar af wanneer we ragu gaan maken. Allemaal twee stengels
Goede tip. Dit ga ik voortaan doen. Want een beetje in een soep of saus vind ik prima.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:33 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Ik houd ook altijd bleekselderij over, dat snijd ik fijn, gaat in een ziplock-zakje hoeps de vriezer in. Kan je makkelijk een handje bleekselderij in een gerecht tjoepsen zonder weer 3/4e weg te hoeven gooien
quote:Op woensdag 16 september 2020 10:33 schreef fietsie het volgende:
[..]
Bont en blauw jaLichaamssappenuitwisseling en andere jakkie uitspattingen: sex.
Ontbijt met bordje op schoot kan prima.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:36 schreef Blues het volgende:
Eetgedeelte ombouwen naar een ruim tweepersoonsbed perfect gelukt dus perfect geslapen.
Zo blij t we onze eigen traagschuimtopper mee hebben.![]()
Vandaag is t vaarplan: Woudsend-Heeg-IJlst.
Jullie hebben ook wel weer wonder-weer he? Vandaag wat meer wind, het Heegermeer of misschien zelfs een stukje Fluessen met golfslag kan leuk zijn op jullie routequote:Op woensdag 16 september 2020 10:36 schreef Blues het volgende:
Eetgedeelte ombouwen naar een ruim tweepersoonsbed perfect gelukt dus perfect geslapen.
Zo blij t we onze eigen traagschuimtopper mee hebben.![]()
Vandaag is t vaarplan: Woudsend-Heeg-IJlst.
Ik had er zelf naar gesolliciteerd; nu kan ik wat bijdragen ipv sowieso al driekwart van de dag hier rondhangenquote:Op woensdag 16 september 2020 10:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Fiets blauw? Ja, dus. Kan ik je feliciteren? Ben je gevraagd?
Hoiiiiiquote:Op woensdag 16 september 2020 10:35 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Goede tip. Dit ga ik voortaan doen. Want een beetje in een soep of saus vind ik prima.
Waarvoor heb je in vredesnaam 10 kg gekocht?quote:Op woensdag 16 september 2020 11:29 schreef Molo het volgende:
[..]
Hoiiiii
Suikerwafels net gemaakt, eentje net op zitten bikken met koffie. Lekker man
Tien kilo parelsuiker is wel écht belachelijk veel![]()
dus ik neem een zak.mee naar familieleden en ik ga vanavond wafels bakken voor kantoor morgen.
Werd enthousiast op gereageerd
Was vrijwel net zo duur als de kilo, anderhalve kilo die ik nodig hadquote:Op woensdag 16 september 2020 11:31 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Waarvoor heb je in vredesnaam 10 kg gekocht?
Je hebt natura of een “kapitaal” verzekering.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:02 schreef Lonaa het volgende:
Ik moet een uitvaartverzekering, daar heb ik me nog nooit in verdiept en ook eigenlijk helemaal geen zin in.
Ah, duidelijk. Ook veel suikerbrood maken (erg lekker, geroosterd met paté eropquote:Op woensdag 16 september 2020 11:32 schreef Molo het volgende:
[..]
Was vrijwel net zo duur als de kilo, anderhalve kilo die ik nodig had
Maar hier rondhangen is toch leuker dan in SEXquote:Op woensdag 16 september 2020 10:54 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik had er zelf naar gesolliciteerd; nu kan ik wat bijdragen ipv sowieso al driekwart van de dag hier rondhangen
En waarom MOET je die?quote:Op woensdag 16 september 2020 11:02 schreef Lonaa het volgende:
Ik moet een uitvaartverzekering, daar heb ik me nog nooit in verdiept en ook eigenlijk helemaal geen zin in.
Uhuh, dat doe ik toch ookquote:Op woensdag 16 september 2020 11:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar hier rondhangen is toch leuker dan in SEX
Gefeliciteerd. Wat een leuke plek ookquote:Op woensdag 16 september 2020 10:54 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik had er zelf naar gesolliciteerd; nu kan ik wat bijdragen ipv sowieso al driekwart van de dag hier rondhangen
Niet mijn ding dat spul, maar Koos wordt er heel blij van dus dat ga ik ook eens proberen jquote:Op woensdag 16 september 2020 11:36 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ah, duidelijk. Ook veel suikerbrood maken (erg lekker, geroosterd met paté erop)
Kun je met dit ook proberenquote:Op woensdag 16 september 2020 11:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet mijn ding dat spul, maar Koos wordt er heel blij van dus dat ga ik ook eens proberen j
Wel tof spul zo in zo'n grote hoeveelheid. Ik moet aan de grove pekel denken die altijd op het ziekenhuisterrein gestrooid werd bij gladheif
Gebeurt alleen vrijwel geen bal/zak daar (pun intended)quote:Op woensdag 16 september 2020 11:39 schreef Tally het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Wat een leuke plek ook
Makkelijk te moddenquote:Op woensdag 16 september 2020 11:41 schreef Molo het volgende:
[..]
Gebeurt alleen vrijwel geen bal/zak daar (pun intended)
Genoeg suiker op de vloer en je glijdt niet meer weg.quote:
Welke machines?quote:Op woensdag 16 september 2020 11:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Genoeg suiker op de vloer en je glijdt niet meer weg.
Suiker is voor machines behoorlijke rotzooi. En kleverig en scherpe/harde deeltjes.
True!quote:
Toen ik het modde was ze weg. Ik weet niet of ze daarna nog is terug gekomen.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:46 schreef Molo het volgende:
[..]
True!
Geloof niet dat het heel vaak in active topics waar ik nog weleens beetje om me heen loer te vinden is iig
Zit Erodome daar/ergens nog eigenlijk? Die had altijd wel mooie verhalen. Wat zo'n 1000% van de gemiddelde fokker af stond zeg maar
Vind OUD altijd zo'n bijzondere tak van Fok.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:47 schreef Tally het volgende:
[..]
Toen ik het modde was ze weg. Ik weet niet of ze daarna nog is terug gekomen.
Ik hang eigenlijk alleen rond in CUL en OUD.
Ik lees vaak meer om me te verbazen. Als ik een oud bekende (van elders van FOK!) tegen kom dan roep ik nog eens wat. Maar vaker niet. Ik vind er toch vaak zo'n veroordelend sfeertje hangen. Niet bij alles maar bij veel wel.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:48 schreef Molo het volgende:
[..]
Vind OUD altijd zo'n bijzondere tak van Fok.
Daar geldt geen enkele algemene Fok regel of cultuur meer geloof ik.
Ik vraag me weleens af hoe de exclusieve OUD users ooit bij zoiets als Fok zijn uitgekomen![]()
Hormonen en ouderschap veranderen je, of zoietsquote:Op woensdag 16 september 2020 11:51 schreef Tally het volgende:
[..]
Ik lees vaak meer om me te verbazen. Als ik een oud bekende (van elders van FOK!) tegen kom dan roep ik nog eens wat. Maar vaker niet. Ik vind er toch vaak zo'n veroordelend sfeertje hangen. Niet bij alles maar bij veel wel.
Ik loop sinds begin van dit schooljaar. Dus ik mag ze om 14:00 weer halenquote:Op woensdag 16 september 2020 11:54 schreef Molo het volgende:
[..]
Hormonen en ouderschap veranderen je, of zoiets
Maandag gebroken met een vriendin van de basisschool omdat ze echt een tergend vervelend mens is geworden sinds ze drie jaar terug moeder werd. Heerlijke opluchting, energiezuigers.
Zo, ga ik nu weer op het fietsje stappen door prachtige landschap richting den kleuterschool om mijn vrolijke Miep op te halen
Ik zeg niet dat die twee dingen gerelateerd zijn...quote:Op woensdag 16 september 2020 11:47 schreef Tally het volgende:
[..]
Toen ik het modde was ze weg. Ik weet niet of ze daarna nog is terug gekomen.
Ik hang eigenlijk alleen rond in CUL en OUD.
Oeh, hoe ging dat in zn werk? Ik heb ooit eens een vriendschap moeten uitmaken omdat al mijn pogingen het dood te laten bloeden op niets uitliepen... Toen per mail gedaan, zoek betere manier voor eventueel volgende keerquote:Op woensdag 16 september 2020 11:54 schreef Molo het volgende:
[..]
Hormonen en ouderschap veranderen je, of zoiets
Maandag gebroken met een vriendin van de basisschool omdat ze echt een tergend vervelend mens is geworden sinds ze drie jaar terug moeder werd. Heerlijke opluchting, energiezuigers.
Zo, ga ik nu weer op het fietsje stappen door prachtige landschap richting den kleuterschool om mijn vrolijke Miep op te halen
Soms tranentrekkend slechte posts ja. En toch ook wel weer leuke, serieuze.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:41 schreef Molo het volgende:
[..]
Gebeurt alleen vrijwel geen bal/zak daar (pun intended)
Machtsgeil dusquote:Op woensdag 16 september 2020 12:07 schreef fietsie het volgende:
[..]
Soms tranentrekkend slechte posts ja. En toch ook wel weer leuke, serieuze.
Ik probeer het positief te bekijken.
We verbouwen het half kunnen we het tafeltje gebruiken. + tijd zat voor verbouwingen.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ontbijt met bordje op schoot kan prima.
Je gaat de eethoek toch niet iedere dag 2 x ombouwen?
# uiteten![]()
Mèn, wat een toneelstukje voor 5 dagen weg. In z’n uppie meer bagage dan wij met twee op citytrip.![]()
Is dit commentaa...quote:
Wat vervelendquote:Op woensdag 16 september 2020 11:57 schreef Tally het volgende:
Ze hebben hier geprobeerd in te breken.![]()
Geen drama want het is ze niet gelukt en sterker nog weet ik niet eens wanneer ze het geprobeerd hebben.
Er is namelijk altijd wel iemand thuis. Dat vind ik het vervelende er aan. Slaap er wel wat slechter door omdat bij elk kraakje denk je dat ze terug zijn gekomen om het nu goed te doen.
De schroevendraaier methode werkte in ieder geval niet op het raam. Ik heb nu wat oude sliten vervangen voor nieuwe en wat raamhaken vervangen voor eentje met sleutel. En strips op het raam. De deuren hadden die al. Maar toch he
Meh, da's kut. En die dienst die er voor is, stelde die zich nog dienbaar op?quote:Op woensdag 16 september 2020 11:57 schreef Tally het volgende:
Geen drama want het is ze niet gelukt en sterker nog weet ik niet eens wanneer ze het geprobeerd hebben.
Er is namelijk altijd wel iemand thuis. Dat vind ik het vervelende er aan. Slaap er wel wat slechter door omdat bij elk kraakje denk je dat ze terug zijn gekomen om het nu goed te doen.
De schroevendraaier methode werkte in ieder geval niet op het raam. Ik heb nu wat oude sliten vervangen voor nieuwe en wat raamhaken vervangen voor eentje met sleutel. En strips op het raam. De deuren hadden die al. Maar toch he
Tof!quote:Op woensdag 16 september 2020 11:29 schreef Molo het volgende:
[..]
Hoiiiii
Suikerwafels net gemaakt, eentje net op zitten bikken met koffie. Lekker man
Tien kilo parelsuiker is wel écht belachelijk veel![]()
dus ik neem een zak.mee naar familieleden en ik ga vanavond wafels bakken voor kantoor morgen.
Werd enthousiast op gereageerd
Die hadden we maandag gebeld. O een poging dus ze zijn niet binnen geweest? O maar u weet ook helemaal niet wanneer? Dan vult u maar het formulier in op internet. Daar komen we niet voor. Man gedaan. Belde net de politie dat hij langs kwam om te kijken en die bood zijn excuus aan voor die trien aan de telefoon want ze komen altijd. Al was het alleen maar even om de schade op te nemen voor de verzekering.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:15 schreef fietsie het volgende:
[..]
Meh, da's kut. En die dienst die er voor is, stelde die zich nog dienbaar op?
Mooi. Ze kijken nl ook naar wat kenmerken die ze je niet vertellen.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:20 schreef Tally het volgende:
[..]
Die hadden we maandag gebeld. O een poging dus ze zijn niet binnen geweest? O maar u weet ook helemaal niet wanneer? Dan vult u maar het formulier in op internet. Daar komen we niet voor. Man gedaan. Belde net de politie dat hij langs kwam om te kijken en die bood zijn excuus aan voor die trien aan de telefoon want ze komen altijd. Al was het alleen maar even om de schade op te nemen voor de verzekering.
Wauw, nog een portie pastasausquote:Op woensdag 16 september 2020 12:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
De oogst van vandaag. 3,1 Kilo tomaten.
[ afbeelding ]
Heel naar gevoel dat ja. Gelukkig slijt dag wel kan ik je uit ervaring vertellenquote:Op woensdag 16 september 2020 11:57 schreef Tally het volgende:
Deze ronde is voor tomaatblokjes. Ik heb nog veel pastasaus van vorig jaar en van dit jaar al veel passata, saus van cherrytomaat, gegrilde tomaat, gedroogde tomaat en ketchup. Maar blokjes en passata komt echt altijd op.quote:
Uhmmm, nou, na zeikbericht nummero zoveel over hoe zwaaaaaaaaaaar alles toch wel niet was en blaaaa blaaaaa blaaaa was ik er al een tijd klaar mee. Rest van de vriendinnengroep heeft een stuk meer geduld dan ik.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:03 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Oeh, hoe ging dat in zn werk? Ik heb ooit eens een vriendschap moeten uitmaken omdat al mijn pogingen het dood te laten bloeden op niets uitliepen... Toen per mail gedaan, zoek betere manier voor eventueel volgende keer
Tomatenjam weleens geprobeerd?quote:Op woensdag 16 september 2020 13:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Deze ronde is voor tomaatblokjes. Ik heb nog veel pastasaus van vorig jaar en van dit jaar al veel passata, saus van cherrytomaat, gegrilde tomaat, gedroogde tomaat en ketchup. Maar blokjes en passata komt echt altijd op.
Ja, lekker. Maar dat zijn dingen die ik nauwelijks eet, en J al helemaal niet. Ik probeer met toch te focussen op dingen die daadwerkelijk gegeten worden. Dat gepruts in de keuken is hartstikke leuk maar het kost wel zeeën van tijd. Dan heb ik er liever echt wat aan. Dingen als tomatenjam en chutney eet ik met liefde eldersquote:
Soms gaat het leven door..quote:Op woensdag 16 september 2020 13:10 schreef Molo het volgende:
[..]
Uhmmm, nou, na zeikbericht nummero zoveel over hoe zwaaaaaaaaaaar alles toch wel niet was en blaaaa blaaaaa blaaaa was ik er al een tijd klaar mee. Rest van de vriendinnengroep heeft een stuk meer geduld dan ik.
Dat mag natuurlijk.
Maar ik ik nu aangegeven dat ik niet naar een of ander kinderparadijsuitje mee ga omdat ik andere keuzes maak, zoals avond zuipen met vrienden of gewoon weet ik wat. Dat ik dat soort dingen niet voor mijn plezier onderneem dus dat voortaan skip.
De vorige pogingen tot afspreken, zonder kinderen, zegde ze laatste moment af of ze nam alsnog haar kind mee.
Ik maak gewoon geen nieuwe afspraak en ik negeer haar negatieve gemeut al tijdje op de app.
Denk gezien mijn communicatie dat de boodschap wel duidelijk genoeg is want ze reageert nu ook niet meer na mijn bericht.
Geloof niet dat ik er in mijn leven in hier en nu wat aan mis, mooie lange herinneringen, maar klaar.
Ja ok, je moet het wel opeten, anders dubbel zondequote:Op woensdag 16 september 2020 13:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, lekker. Maar dat zijn dingen die ik nauwelijks eet, en J al helemaal niet. Ik probeer met toch te focussen op dingen die daadwerkelijk gegeten worden. Dat gepruts in de keuken is hartstikke leuk maar het kost wel zeeën van tijd. Dan heb ik er liever echt wat aan. Dingen als tomatenjam en chutney eet ik met liefde elders![]()
Groot gelijk wat die vriendin betreft. Je kunt beter duidelijk zijn, dat levert uiteindelijk het minste gedoe op.
Jeetje.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had een moment van herkenningquote:Op woensdag 16 september 2020 13:17 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Soms gaat het leven door..
Meestal... gaat dat vanzelf.
Nu niet kennelijk.
Als niet ouder vond ik dat altijd apart om te zien hoe mensen (vaak vrouwen) veranderden na kind. Ooit 2 collega’s, wij trokken altijd samen op, tegelijk even ver zwanger. De een ging er nuchter mee om de ander was “heel erg zwanger” en deelde dat ook te pas en te onpas. Ik had dus ook hetzelfde verwacht toen de kinderen er waren, maar juist andersom, met de nuchtere was geen normaal gesprek, ook niet zakelijk, mee te voeren en de ander zei “kind is thuis, dit is werk (en nu even geen kind)quote:Op woensdag 16 september 2020 13:10 schreef Molo het volgende:
[..]
Uhmmm, nou, na zeikbericht nummero zoveel over hoe zwaaaaaaaaaaar alles toch wel niet was en blaaaa blaaaaa blaaaa was ik er al een tijd klaar mee. Rest van de vriendinnengroep heeft een stuk meer geduld dan ik.
Dat mag natuurlijk.
Maar ik ik nu aangegeven dat ik niet naar een of ander kinderparadijsuitje mee ga omdat ik andere keuzes maak, zoals avond zuipen met vrienden of gewoon weet ik wat. Dat ik dat soort dingen niet voor mijn plezier onderneem dus dat voortaan skip.
De vorige pogingen tot afspreken, zonder kinderen, zegde ze laatste moment af of ze nam alsnog haar kind mee.
Ik maak gewoon geen nieuwe afspraak en ik negeer haar negatieve gemeut al tijdje op de app.
Denk gezien mijn communicatie dat de boodschap wel duidelijk genoeg is want ze reageert nu ook niet meer na mijn bericht.
Geloof niet dat ik er in mijn leven in hier en nu wat aan mis, mooie lange herinneringen, maar klaar.
Ik ben inderdaad begonnen met mijn ouders vragen of ze ooit iets geregeld hebben en daar voor betalen.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:36 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Je hebt natura of een “kapitaal” verzekering.
Meeste mensen hebben een natura verzekering. Zit je soms wel vast aan bepaalde uitvaartcentra of begeleiders.
Mijn pa zit in de business dus ik had er een sinds mijn geboorte, voor een bepaald bedrag incl dividend. Ik hoef al een paar jaar niks meer te betalen, en er komt steeds een paar tientjes dividend bij. Als ik omval krijgt de familie iets van 8000 euro. Daar moeten ze me wel van kunnen cremeren... (edit: dit is een kapitaalverzekering dus)
Edit2: mijn ouders betaalden tot mijn achttiende ca 10 euro per maand, ik daarna nog een paar jaar 14.
Omdat doodgaan duur is en dat soms zomaar gebeurd zoals in mijn kennissenkring maar weer eens bleek anderhalve week geleden. Op je 35e een hersenbloeding krijgen en nooit meer het daglicht zien. Beter zadel ik dan ook niet nog iemand op met 7000 euro voor een simpele crematie los van de shit die doodgaan sowieso al oplevert voor iedereen die achterblijft.quote:
Ik geloof dat je dan nog wel het 1e jaar moet overleven, bij de meeste van die verzekeringen.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:25 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Omdat doodgaan duur is en dat soms zomaar gebeurd zoals in mijn kennissenkring maar weer eens bleek anderhalve week geleden. Op je 35e een hersenbloeding krijgen en nooit meer het daglicht zien. Beter zadel ik dan ook niet nog iemand op met 7000 euro voor een simpele crematie los van de shit die doodgaan sowieso al oplevert voor iedereen die achterblijft.
Daarom moet ik die.
Oh?quote:Op woensdag 16 september 2020 13:23 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik had een moment van herkenning
Dat denk ik ook wel. Maar duurt ffquote:Op woensdag 16 september 2020 13:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Heel naar gevoel dat ja. Gelukkig slijt dag wel kan ik je uit ervaring vertellen
Ik ga er eigenlijk van uit dat ik het nog ietsje langer volhoudt, maar if not, dan heb ik iig geprobeerd mn shit te regelen voor de achterblijvers.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:27 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik geloof dat je dan nog wel het 1e jaar moet overleven, bij de meeste van die verzekeringen.
Ik heb daarom ook al een eeuwigheid een (kapitaal)verzekering inderdaad. Ooit door m'n ouders geregeld, staat nu op ¤9500 zie ik. (Stomtoevallig een brief van voor m'n neusquote:Op woensdag 16 september 2020 13:25 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Omdat doodgaan duur is en dat soms zomaar gebeurd zoals in mijn kennissenkring maar weer eens bleek anderhalve week geleden. Op je 35e een hersenbloeding krijgen en nooit meer het daglicht zien. Beter zadel ik dan ook niet nog iemand op met 7000 euro voor een simpele crematie los van de shit die doodgaan sowieso al oplevert voor iedereen die achterblijft.
Daarom moet ik die.
Ja, zondag was het nog groen. Ik had zaterdag geoogst. Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat die tomaten het zo goed doen. Ik denk half dat het mazzel is dus dat ik volgend jaar weer zoals altijd maar een paar tomaten heb.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:21 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Jeetje.Zondag was alles nog groen toch?
![]()
Lekker![]()
Ik heb ook wat in de tuin geprutst. Wil volgend jaar dingen anders en meer en dingen. Maar weet niet precies wat
Maar hoe iemand tijdens een zwangerschap is zegt toch ook niet zoveel? Dat kan ook gewoon heel erg verschillen.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:24 schreef Kaatje1 het volgende:
Als niet ouder vond ik dat altijd apart om te zien hoe mensen (vaak vrouwen) veranderden na kind. Ooit 2 collega’s, wij trokken altijd samen op, tegelijk even ver zwanger. De een ging er nuchter mee om de ander was “heel erg zwanger” en deelde dat ook te pas en te onpas. Ik had dus ook hetzelfde verwacht toen de kinderen er waren, maar juist andersom, met de nuchtere was geen normaal gesprek, ook niet zakelijk, mee te voeren en de ander zei “kind is thuis, dit is werk (en nu even geen kind)
Nee, maar had echt verwacht, ook omdat ze altijd zo waren, zo zouden blijven, de een wat emotioneler en de ander wat nuchterder, maar dus totaal nietquote:Op woensdag 16 september 2020 13:34 schreef Myraela het volgende:
[..]
Maar hoe iemand tijdens een zwangerschap is zegt toch ook niet zoveel? Dat kan ook gewoon heel erg verschillen.
Kloptquote:Op woensdag 16 september 2020 13:34 schreef Myraela het volgende:
[..]
Maar hoe iemand tijdens een zwangerschap is zegt toch ook niet zoveel? Dat kan ook gewoon heel erg verschillen.
Het is/was altijd zo'n 'oh ja dat moet ik nog een keer regelen'-ding. Net als voor veel mensen de donorregistratie zoiets is/was.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:30 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik heb daarom ook al een eeuwigheid een (kapitaal)verzekering inderdaad. Ooit door m'n ouders geregeld, staat nu op ¤9500 zie ik. (Stomtoevallig een brief van voor m'n neus)
Ja maakt de drempel wel stuk hoger vind ikquote:Op woensdag 16 september 2020 13:40 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dat overigens los van kinderen sowieso met lange vriendschappen soms wel lastig. Een geschiedenis die je met een nieuw iemand niet meer kunt opbouwen, maar soms tegelijkertijd zo verschillend op dit moment dat je eigenlijk niets met elkaar kunt delen.
Ik heb best een aantal tomaatjes kunnen oogsten van mijn 2 planten en daar was ik best trots op. Jouw oogst is echt gigantisch.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, zondag was het nog groen. Ik had zaterdag geoogst. Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat die tomaten het zo goed doen. Ik denk half dat het mazzel is dus dat ik volgend jaar weer zoals altijd maar een paar tomaten heb.
Hoezo werk van maken? Iedereen is automatisch per default op "ja" gezet nu.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:42 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nu maar werk van make. Overigens wel al jaren donor-geregistreerd
Zeker zolang er geen echte redenen zijn om er klaar mee te zijn. Dan blijf je toch vaak net iets te lang aan een vriendschap trekken die eigenlijk geen waarde meer heeft.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:42 schreef Molo het volgende:
Ja maakt de drempel wel stuk hoger vind ik
De uitvaartverzekering dus, daar moet ik werk van maken.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:43 schreef fietsie het volgende:
[..]
Hoezo werk van maken? Iedereen is automatisch per default op "ja" gezet nu.
(Ik snap dus ook heel die brievencampagne, en dat tv gedoe niet).
Ik heb een paar vriendinnen die ik vanaf mijn 3e ken. Met sommigen zou ik nu niet meer bevriend worden maar het is zeker niet zo dat ik me alleen maar aan ze erger. Het contact is zeker wat minder intensief.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:40 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dat overigens los van kinderen sowieso met lange vriendschappen soms wel lastig. Een geschiedenis die je met een nieuw iemand niet meer kunt opbouwen, maar soms tegelijkertijd zo verschillend op dit moment dat je eigenlijk niets met elkaar kunt delen.
Belachelijke maatregel dat nog steeds, die opt out.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:43 schreef fietsie het volgende:
[..]
De campagne is juist om mensen er bewust van te maken dat dit automatisch op 'ja' staat en mensen dus de kans te geven om zelf een andere keuze te maken. Toch wel fijn dat zulke veranderingen niet alleen ergens in de kleine lettertjes staan, mocht het tegen je principes ingaan.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:43 schreef fietsie het volgende:
[..]
Die groene apparaten naast de boontjes, zijn dat ook courgettes?quote:Op woensdag 16 september 2020 12:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
Die opt out had men in de Staatscourant kunnen lezen. Klaar.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Belachelijke maatregel dat nog steeds, die opt out.
Zeker als je ziet hoe weinig er daadwerkelijk gedoneerd kan worden en wordt in de praktijk... Dan is dit een prachtig politiek verhaal en kost klauwenvol met geld en energie en zulks voor een echt hele kleine groep mensen die een donororgaan krijgt.
Daarom vind ik het zo onbetrouwbaarquote:Op woensdag 16 september 2020 13:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik heb best een aantal tomaatjes kunnen oogsten van mijn 2 planten en daar was ik best trots op. Jouw oogst is echt gigantisch.
Herkenbaar inderdaad.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:46 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zeker zolang er geen echte redenen zijn om er klaar mee te zijn. Dan blijf je toch vaak net iets te lang aan een vriendschap trekken die eigenlijk geen waarde meer heeft.
Dat is helemaal niet de bedoeling, dat je een andere keuze gaat maken.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:50 schreef Myraela het volgende:
[..]
De campagne is juist om mensen er bewust van te maken dat dit automatisch op 'ja' staat en mensen dus de kans te geven om zelf een andere keuze te maken. Toch wel fijn dat zulke veranderingen niet alleen ergens in de kleine lettertjes staan, mocht het tegen je principes ingaan.
Dat is niet voldoende informerenquote:Op woensdag 16 september 2020 13:50 schreef fietsie het volgende:
[..]
Die opt out had men in de Staatscourant kunnen lezen. Klaar.
Wat wel of niet de bedoeling is, dat maakt het niet. Het blijft belangrijk dat mensen een eigen keuze houden.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:51 schreef fietsie het volgende:
Dat is helemaal niet de bedoeling, dat je een andere keuze gaat maken.
Courgettes die 2 dagen te lang aan de plant hebben gezeten. Die gele is normaal formaat. Ik merk sowieso dat de courgettes naar mate het seizoen vordert, een vreemdere vorm krijgen. Misschien toch maar weer een fles voeding halen.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die groene apparaten naast de boontjes, zijn dat ook courgettes?
Ik had altijd kalebassen bij m'n opa en oma in de tuin met zo'n "motief"
Dan moet je de lijn ook recht trekken, en voor -iedere- wetswijziging die hele heisa optuigen.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat is niet voldoende informeren
Je kunt niet verwachten dat Jan Modaal de Staatscourant elke uitgave uitpluist
Daarnaast vind ik de hele opt out dus een gedrocht en symboolpolitiek
Uitzonderlijk, en heel erg mooi idd.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef Lonaa het volgende:
Die kennis met die hersenbloeding was dus wel orgaandonor voor alles en de sterren stonden goed enzo dus ze hebben hem helemaal kunnen strippen. Dat is dan wel weer mooi.
Niet iedere wetswijziging heeft zo enorm veel impact op de lichamelijke integriteit.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dan moet je de lijn ook recht trekken, en voor -iedere- wetswijziging die hele heisa optuigen.
Kom nou zeg, dit is gewoon het in de watten leggen van een religieus gedreven groep.
Zoals ik zei, de sterren stonden goed ofzo. Het geeft me wel kippenvel, op de goede manier.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef Molo het volgende:
[..]
Uitzonderlijk, en heel erg mooi idd.
Wel extra heftig voor naasten zeg, pfoe
Lichamelijke integriteit is geen religie.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef fietsie het volgende:
Dan moet je de lijn ook recht trekken, en voor -iedere- wetswijziging die hele heisa optuigen.
Kom nou zeg, dit is gewoon het in de watten leggen van een religieus gedreven groep.
Het leven is niet zo rechtlijnig en zwart wit.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef fietsie het volgende:
[..]
En ongevaccineerd werken op een IC, hoe denk je daar dan over?quote:Op woensdag 16 september 2020 13:57 schreef Molo het volgende:
Ik heb zelf aangegeven donor te willen zijn, ben wél echt absoluut heel heel erg tegen die opt out
Net zoals ik het schandelijk vind dat mensen ernstig 'gemotiveerd' worden om straks een Covid-19 vaccin te laten toedienen...
Opbokken, zware inbreuk op vrijheid
Jij hebt nog nooit met mensen over doneren gepraat zeker?quote:Op woensdag 16 september 2020 13:59 schreef fietsie het volgende:
Vanuit mijn point-of-view zijn de regels die diverse religies op dit vlak hebben toch een belangrijke basis om "nee" te zeggen tegen donaties.
Ik kan me werkelijk niet voorstelen dat niet-religieusen uit zichzelf gaan bedenken dat hun op dat moment al in bederf rakende overschot nog aan allerlei beperkingen blootgesteld moet gaan worden.
Dat zal vast mijn tekortkoming zijn dan.
Juist wel, en daar was -niemand- bij die het eng vond, of niet wilde.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit met mensen over doneren gepraat zeker?
Zoveel mensen willen het niet.
omdat: gewoon een eng idee. (of een variatie daarop)
Dan leg je de keuze dus effectief bij de nabestaanden neerquote:Op woensdag 16 september 2020 14:00 schreef Myraela het volgende:
Ik vind de opt-out eigenlijk wel prima. Ook hier op FOK! zie je vaak dat veel mensen wel willen maar het gewoon elke keer vergeten. En met de 'geen bezwaar' kunnen nabestaanden altijd nog een andere keuze maken.
Dat is nog een ander punt: uit de campagne begreep ik, dat als jij "Ja" zegt, er toch nog aan de nabestaanden gevraagd wordt of dat door kan gaan.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:02 schreef Molo het volgende:
[..]
Dan leg je de keuze dus effectief bij de nabestaanden neer
Lijkt me helemaal loeizwaar
Dat wil niemand toch zijn naasten aan doen mag ik hopen, wat een keuze man
Kan zo een paar collega's aanwijzen die er zo over denken.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef fietsie het volgende:
[..]
Juist wel, en daar was -niemand- bij die het eng vond, of niet wilde.
Ditquote:Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit met mensen over doneren gepraat zeker?
Zoveel mensen willen het niet.
omdat: gewoon een eng idee. (of een variatie daarop)
Dat zit er idd in jaquote:Op woensdag 16 september 2020 14:03 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dat is nog een ander punt: uit de campagne begreep ik, dat als jij "Ja" zegt, er toch nog aan de nabestaanden gevraagd wordt of dat door kan gaan.
Of wordt dat dan nu uit het protocol geschrapt?
Ik weet niet wat de voornaamste reden is om geen donor te zijn, maar ik weet wel dat de hardste schreeuwers dit juist doen omdat ze zeggen dat hersendood niet hetzelfde is als overleden. Kans op herstel zou nog mogelijk zijn.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:59 schreef fietsie het volgende:
Vanuit mijn point-of-view zijn de regels die diverse religies op dit vlak hebben toch een belangrijke basis om "nee" te zeggen tegen donaties.
Ik kan me werkelijk niet voorstelen dat niet-religieusen uit zichzelf gaan bedenken dat hun op dat moment al in bederf rakende overschot nog aan allerlei beperkingen blootgesteld moet gaan worden.
Dat zal vast mijn tekortkoming zijn dan.
Het gaat denk ik meer om het proces rondom sterven en orgaandonatie.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:07 schreef Lonaa het volgende:
Ik denk niet dat ik genoeg waarde hecht aan een (dood) lichaam om het traumatisch te vinden, denk ik. Zijn er echt mensen die zoveel waarde hechten aan een compleet lijf de oven in schuiven in plaats van met -1 nier?
Wederom, vanuit mijn point of view, waarom dan zo'n register.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat zit er idd in ja
En terecht
Het lijkt zo mooi, donor worden. Voor naasten kan het zeer zeer traumatisch zijn. Zeker bij geliefden, (jonge) kinderen etc.
Ja maar joh zo gaat dat gewoon. Mensen lopen langer of korter in je leven met je mee en zo af en toe ga je linksaf in interesse/leven of idd ben je die persoon zat. Heb ik wel laatst met een groepje van 3 of 4 ouwe collega's. 1 daarvan is wel ok, rest haal ik verder niks uit dus toen ik weer gevraagd werd voor een "megagezellig etentje waarbij we "weer dubbel gaan liggen van t lachen " heb ik op een vrij directe toon gezegd dat ik er niet meer bij ga zijn en ze heel veel plezier gewenst.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:10 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat mag natuurlijk.
Mijn beide ouders waren donor, maar te oud en te brak om na hun dood “te gebruiken” (geen idee hoe je dat kunt zeggen). En zodra het kon ben ik donor, maar ken ook veel mensen die et beslist niet willen, en dat is zeker niet op religieuze gronden. En sinds kort komt er nog een groep bij die zegt “de overheid wil het dus wil ik het niet”quote:Op woensdag 16 september 2020 14:07 schreef Lonaa het volgende:
Ik denk niet dat ik genoeg waarde hecht aan een (dood) lichaam om het traumatisch te vinden, denk ik. Zijn er echt mensen die zoveel waarde hechten aan een compleet lijf de oven in schuiven in plaats van met -1 nier?
Lijkt mij dus eigenlijk helemaal niet zwaar. Het afscheid blijft zwaar, maar dat iemand donor kan zijn, lijkt me verder alleen maar mooi. Er komt hoe dan ook een punt dat je moet accepteren dat iemand er niet meer is.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:02 schreef Molo het volgende:
Dan leg je de keuze dus effectief bij de nabestaanden neer
Lijkt me helemaal loeizwaar
Dat wil niemand toch zijn naasten aan doen mag ik hopen, wat een keuze man
Mja, ik zie het niet, geloof ik.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat denk ik meer om het proces rondom sterven en orgaandonatie.
Misschien willen de nabestaanden aan het sterfbed kunnen zitten, erbij zijn als iemand zijn/haar laatste adem uitblaast.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:11 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Mja, ik zie het niet, geloof ik.Voel me echt een ongevoelige zak nu. Voor zover ik het kan overzien en een voorstelling kan maken maakt die orgaandonatie sterven en wat daar uit volgt niet zwaarder. Anders, misschien wel. Iets meer "poespas" na/tijdens het doodgaan.
Dit jaquote:Op woensdag 16 september 2020 14:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat denk ik meer om het proces rondom sterven en orgaandonatie.
Ja dat gaan we ja, want context.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:10 schreef fietsie het volgende:
[..]
Wederom, vanuit mijn point of view, waarom dan zo'n register.
Gaan we op zo'n moeilijk moment alsnog iemand die dan emotioneel is vragen om de keuze die al vastgelegd is of te valideren of te weerspreken. Nog complexer maken.
Eens.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:14 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit ja
Je kunt nauwelijks afscheid nemen, ook van je vriendin, je zwangere vrouw, je kind of wie degene is die daar ligt.
Je kunt niet thuis sterven, moet in het ziekenhuis.
En nog wel meer zaken waar mensen niet aan denken bij doneren. Ik vind dit eindstem van naasten zeer valide, juist vanwege alle context die op het moment zelf relevant kan zijn
Zokn pretje hoeft dat anders niet te zijn. Nu 2x meegemaakt en had beiden een overlijden in de slaap gegund en ons als nabestaanden ook. Een vreedzame laatste zucht zou mooi zijn maar dat is toch minder vaakquote:Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien willen de nabestaanden aan het sterfbed kunnen zitten, erbij zijn als iemand zijn/haar laatste adem uitblaast.
Die nabestaanden weten dat heel vaak niet, en horen dat daar op dat moment in het ziekenhuisquote:Op woensdag 16 september 2020 14:11 schreef Myraela het volgende:
[..]
Lijkt mij dus eigenlijk helemaal niet zwaar. Het afscheid blijft zwaar, maar dat iemand donor kan zijn, lijkt me verder alleen maar mooi. Er komt hoe dan ook een punt dat je moet accepteren dat iemand er niet meer is.
Een 'ja' - 'nee' of 'geen bezwaar' geeft de nabestaanden in mijn ogen genoeg richting.
Dat laatste is waarom ik, in ieder geval zolang m'n pa leeft, geen donor ben. Na zijn overlijden ga ik wel weer heroverwegen.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Eens.
Het moge duidelijk zijn dat ik pro doneren ben.
Maar als mijn nabestaanden daar écht niet mee zouden kunnen omgaan dan vind ik hun welzijn toch net wat meer prioriteit hebben. Ik zou het wel dood () zonde vinden, dat wel.
Ik denk dat als er al sprake kan zijn van orgaandonatie je veel meer mogelijkheid tot afscheid nemen hebt gehad dan in al die andere gevallen, wat veruit de meeste sterfgevallen zijn. Dan gaat iemand gewoon naar zn werk en komt nooit meer thuis.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien willen de nabestaanden aan het sterfbed kunnen zitten, erbij zijn als iemand zijn/haar laatste adem uitblaast.
Het gaat me ook niet om een romantisch beeld van afscheid en sterven.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:16 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Zokn pretje hoeft dat anders niet te zijn. Nu 2x meegemaakt en had beiden een overlijden in de slaap gegund en ons als nabestaanden ook. Een vreedzame laatste zucht zou mooi zijn maar dat is toch minder vaak
Ben het met jou eens! Al mogen ze alles van me hebben. Heb al lang een donorcodicil.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Eens.
Maar als mijn nabestaanden daar écht niet mee zouden kunnen omgaan dan vind ik hun welzijn toch net wat meer prioriteit hebben. Ik zou het wel dood () zonde vinden, dat wel.
Dat heeft mij niet tegen gehouden. Mijn lijf, mijn wens, hun discussie.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:17 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Dat laatste is waarom ik, in ieder geval zolang m'n pa leeft, geen donor ben. Na zijn overlijden ga ik wel weer heroverwegen.
Ook dat klopt niet altijd. Mijn vader kreeg een hersenbloeding en overleed binnen een uur na arriveren in het ziekenhuis. Toen was ik nog onderweg.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:21 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik denk dat als er al sprake kan zijn van orgaandonatie je veel meer mogelijkheid tot afscheid nemen hebt gehad dan in al die andere gevallen, wat veruit de meeste sterfgevallen zijn. Dan gaat iemand gewoon naar zn werk en komt nooit meer thuis.
Dat denk ik eigenlijk niet.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:21 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik denk dat als er al sprake kan zijn van orgaandonatie je veel meer mogelijkheid tot afscheid nemen hebt gehad dan in al die andere gevallen, wat veruit de meeste sterfgevallen zijn. Dan gaat iemand gewoon naar zn werk en komt nooit meer thuis.
En dat is zeer relevant. Jij moet na je keuze ook met jezelf verder kunnenquote:Op woensdag 16 september 2020 14:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet om een romantisch beeld van afscheid en sterven.
Feit blijft dat je van tevoren nooit weet hoe het gaat en ook niet waaraan de nabestaanden in die situatie op dat moment behoefte hebben. Voor mijn vader werd mij de vraag gesteld en ik heb op dat moment nee gezegd en daar nooit spijt van gehad.
De mate aan trauma die je ervaart zal heel persoonlijk zijn.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:26 schreef Lonaa het volgende:
Mja, ok. Blijft erbij dat ik het probleem, voor mezelf, niet zie.
Ieder het zijne en ieder zijn eigen keus, dat is prima. Maar als ik hierboven zie staan 'doneren is traumatisch' dan zie ik dat gewoon niet zo. Op dit moment, vanuit de kennis en ervarin die ik heb.
Ja kan. Dat kan ik natuurlijk voor mezelf ook niet uitsluiten.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:28 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De mate aan trauma die je ervaart zal heel persoonlijk zijn.
Ik zie het nu ook niet zo. Maar wellicht dat ik daar heel anders over denk als de kwestie me accuut wordt voorgelegd tav een dierbare.
Uhu, veel oude vriendschappen "drijven" ook vooral op die gedeelde geschiedenis. Bij sommige vriendschappen komen daar dingen die je nu deelt bij, bij andere weer niet.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:40 schreef Myraela het volgende:
Kan traumatisch zijn, zou ik zelf zeggen.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:26 schreef Lonaa het volgende:
Mja, ok. Blijft erbij dat ik het probleem, voor mezelf, niet zie.
Ieder het zijne en ieder zijn eigen keus, dat is prima. Maar als ik hierboven zie staan 'doneren is traumatisch' dan zie ik dat gewoon niet zo. Op dit moment, vanuit de kennis en ervarin die ik heb.
Ik vind jou geen ongevoelige zak, ik vind het eerder omgekeerd, mensen die uit een soort "vinnikeng" waardevolle organen mee de dood in willen hoarden. Hou toch opquote:Op woensdag 16 september 2020 14:11 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Mja, ik zie het niet, geloof ik.Voel me echt een ongevoelige zak nu. Voor zover ik het kan overzien en een voorstelling kan maken maakt die orgaandonatie sterven en wat daar uit volgt niet zwaarder. Anders, misschien wel. Iets meer "poespas" na/tijdens het doodgaan.
Dat kan ook als iemand al leeggeplukt is. Beter zelfs want ze moeten die persoon iig in leven houden om de organen levend te kunnen loskoppelen.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is toch mooi, dan kun je je toestemming geven.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:34 schreef Kaatje1 het volgende:
Maar als je nou heel zeker weet dat iemand voor de volle 100% achter donatie staat, wie ben ik dan om dat tegen te houden?
Degene die niet dood is, vooral.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:34 schreef Kaatje1 het volgende:
Maar als je nou heel zeker weet dat iemand voor de volle 100% achter donatie staat, wie ben ik dan om dat tegen te houden?
Ja, dat leek mij eigenlijk ook.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:38 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Dat kan ook als iemand al leeggeplukt is. Beter zelfs want ze moeten die persoon iig in leven houden om de organen levend te kunnen loskoppelen.
Prima als dat is hoe jij erover denkt.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:38 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Dat kan ook als iemand al leeggeplukt is. Beter zelfs want ze moeten die persoon iig in leven houden om de organen levend te kunnen loskoppelen.
Jij bent... jij.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:34 schreef Kaatje1 het volgende:
Oh, nee, dat ging hier heel anders, gewoon met gezonde gesprekken erover. Hij is vrij duidelijk in waarom 'ie bezwaren heeft en ik respecteer dat.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:22 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dat heeft mij niet tegen gehouden. Mijn lijf, mijn wens, hun discussie.
Mijn vader vindt dat doneergebeuren he-le-maal niks. En wilde niks bespreken erover, laat staan vastleggen.
Dat gebeurde wel toen ik hem fijntjes uitlegde dat ik, bij gebrek aan informatie van zijn kant, dan mijn eigen visie zou gebruiken en hem helemaal zou laten leeghalen(wat ik natuurlijk niet zou doen, en ik ben op dit moment niet de enige beslisser).
Toen durfde hij toch te zeggen dat hij geen donor wilde zijn. Alsof ik dat nog niet wist![]()
Al heeft hij, door bepaalde gebeurtenissen in ons leven, zich nu wel laten registreren. Leuk, aardig, maar ergens heb ik het idee dat het een stukje ‘moeten’ is , wat hij zichzelf heeft opgelegd. Niet helemaal oké voor me. Maar hey, als vanouds praten we daar niet over.
Heeft hij het ook laten vastleggen?quote:Op woensdag 16 september 2020 14:43 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Oh, nee, dat ging hier heel anders, gewoon met gezonde gesprekken erover. Hij is vrij duidelijk in waarom 'ie bezwaren heeft en ik respecteer dat.
Zo staan mijn man en ik er ook in. Eigenlijk heel mijn familie.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:39 schreef Myraela het volgende:
[..]
Degene die niet dood is, vooral.
Ik vind het soms wat vreemd hoe het overlijden heel erg om degene gaat die dood is. Net als bij begrafenissen. Schijnt echt not-done te zijn om daar voor je overlijden geen wensen over kenbaar te maken. Ik wil dat de mensen die dat willen, afscheid kunnen nemen op hun manier. Als ik er een feestje van wil maken en zij willen juist een potje janken of andersom, dan moeten zij doen wat zij willen. Ik ben er toch niet bij.
quote:Op woensdag 16 september 2020 14:45 schreef gcjoel het volgende:
Meteen even mij registratie bekeken, ik had toen ik 18 was een paar dingen uitgesloten zag ik.
Maar even alles op ja gezet.
Dat dus 100%quote:Op woensdag 16 september 2020 14:42 schreef derLudolf het volgende:
Ze mogen mij helemaal leegtrekken, als ze het maar weer opvullenBen toch dood dus krijg d'r niks van mee
Nabestaanden hebben het maar te respecteren, door mijn donatie wordt hopelijk de situatie waarin zij zich bevinden voor anderen voorkomen.
Ik weet niet of 'ie al ge-opt-out heeft, het is ook weer geen dagelijks terugkerend gesprekje ofzo.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:45 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Heeft hij het ook laten vastleggen?
quote:Op woensdag 16 september 2020 14:50 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik weet niet of 'ie al ge-opt-out heeft, het is ook weer geen dagelijks terugkerend gesprekje ofzo.
Maar er ligt ook ergens een lijstje met wat m'n ouders wel en niet willen rondom overlijden (ja, ik weet ook waar), dus dat komt tzt wel goed, helemaal omdat de meest tijdkritische vraag (doneren ja/nee) een nee is.
Voor sommige mensen maakt dat wel verschil. Wat is daar nou zo moeilijk aan?quote:Op woensdag 16 september 2020 14:51 schreef derLudolf het volgende:
Daarnaast, in hoeveel procent van de gevallen kan iemand echt dood gaan in het bijzijn van familie en dat die persoon ook nog enigszins bij bewustzijn is? Vrij weinig denk ik?
Of je nou naast iemand zit die in coma ligt om afscheid te nemen en die is over 5 minuten dood, of je gaat weg, de persoon gaat naar een OK en is na de "operatie" overleden?
Geen roofbelastingquote:Op woensdag 16 september 2020 14:51 schreef fietsie het volgende:
Rond m'n opa's overlijden was het voor hem meest "touchy" onderwerp dat ie overal contant geld in had gepropt, en dat we m moesten vragen dat ergens bijelkaar te leggen
(Hij had, fiscaal gezien, met opzet zijn bankrekening "leeg geleefd")
Klopt hoor, maar zoals zo vaak met dit soort onderwerpen: je hebt het er over het algemeen niet dagelijks over. Binnenkort maar eens checken bij ze.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:51 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]![]()
Al zou hij met een geregistreerde nee de vraag aan jullie al kunnen voorkomen.
Als hij overlijdt in een situatie waarin doneren überhaupt een optie is. Zoals molo al zei: de condities van overlijden luisteren nauw.
Niet moeilijk, want ik beslis het voor mezelfquote:Op woensdag 16 september 2020 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Voor sommige mensen maakt dat wel verschil. Wat is daar nou zo moeilijk aan?
Hier hoeven mensen toch helemaal geen consensus over te hebben?
Het is niet aan mij om te beslissen hoe iemand iets ervaart. Mij persoonlijk maakt het echt niet uit, ook bij m'n naasten niet, maar m'n naasten moeten mij al missen, als het ze een extra dreun geeft als ik eerst 'geoogst' wordt, bespaar ik ze dat graag.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:51 schreef derLudolf het volgende:
Daarnaast, in hoeveel procent van de gevallen kan iemand echt dood gaan in het bijzijn van familie en dat die persoon ook nog enigszins bij bewustzijn is? Vrij weinig denk ik?
Of je nou naast iemand zit die in coma ligt om afscheid te nemen en die is over 5 minuten dood, of je gaat weg, de persoon gaat naar een OK en is na de "operatie" overleden?
Ik heb nu een MI van een Corona checklist, maar dan voor donatie.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:56 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar zoals zo vaak met dit soort onderwerpen: je hebt het er over het algemeen niet dagelijks over. Binnenkort maar eens checken bij ze.
Iedere week even de wensen checken.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:59 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik heb nu een MI van een Corona checklist, maar dan voor donatie.
Telkens als je elkaar spreekt even de vinkje aflopen![]()
Mijn nabestaanden kunnen de boom in. Jullie hebben x jaar van all that is fab kunnen genieten. Nu is de beurt aan een anderquote:Op woensdag 16 september 2020 14:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Eens.
Het transplantatieteam komt naar jouw ziekenhuis en de oogst gaat gekoeld en met bloedspoed naar de gespecialiseerde ziekenhuizen waar de ontvangers wachten.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:58 schreef derLudolf het volgende:
Dat doneren hoe gaat dat precies? Stel ik ga dood in Emmen, wordt ik dan snel naar het UMCG getransporteerd? Of kunnen lokale artsen dat? Of komen die uit bijvoorbeeld Groningen?
Het UMCG is het enige ziekenhuis in NL dat alle transplantaties uit kan en mag voeren dacht ik.
Ik schreef de vinkjequote:Op woensdag 16 september 2020 15:00 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Iedere week even de wensen checken.
Spread the joy, begin met doneren bij levenquote:Op woensdag 16 september 2020 15:01 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Mijn nabestaanden kunnen de boom in. Jullie hebben x jaar van all that is fab kunnen genieten. Nu is de beurt aan een ander
Nee.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:03 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Spread the joy, begin met doneren bij leven
Oh ja, daar heb ik wel een gave filmpjes van gezienquote:Op woensdag 16 september 2020 15:01 schreef Cat-astrophe het volgende:
en met bloedspoed naar de gespecialiseerde ziekenhuizen waar de ontvangers wachten
Zou best wel eens kunnen meevallen.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:04 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Nee.
Overigens denk ik dat ik de slechtste kandidaat ever ben, maar dat terzijde. Wat ze kunnen gebruiken lekker gebruiken.
quote:Op woensdag 16 september 2020 15:01 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Mijn nabestaanden kunnen de boom in. Jullie hebben x jaar van all that is fab kunnen genieten. Nu is de beurt aan een ander
Dit. Trouwen?quote:Op woensdag 16 september 2020 15:04 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Nee.
Overigens denk ik dat ik de slechtste kandidaat ever ben, maar dat terzijde. Wat ze kunnen gebruiken lekker gebruiken.
Ik gok, maar ik weet het niet zeker, dat er een risico analyse zal zijn waar uit komt: "laten we dit maar niet gokken"quote:Op woensdag 16 september 2020 15:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Hoe zou dat eigenlijk zitten met de mensen die aan corona zijn overleden en wel orgaan donor zijn? Kan dat wel?
5 ton, voor een longtransplantatiequote:Het ziekenhuis kan als een van de weinige in de wereld alle orgaantransplantaties uitvoeren die er mogelijk zijn en is het enige in Nederland waar dat mogelijk is
Toch 12. Ik dacht echt dat J lulde toen hij dat zei afgelopen weekend. Ik herinner me alleen de brief die ik kreeg op mijn 18e.quote:Op woensdag 16 september 2020 14:46 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]![]()
Ik heb mijn moeder (ik wist wel wie ik het vroeg, en pa respecteerde mijn mening daarin) toen ik 12 was al het formulier mee laten ondertekenen. Wandelende goudmijn ben ik.
De hemelse MI die dit oplevertquote:
Ik denk het dus niet. Teveel risico dat het virus ook in dat orgaan zit.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Hoe zou dat eigenlijk zitten met de mensen die aan corona zijn overleden en wel orgaan donor zijn? Kan dat wel?
Ik moest ook gelijk aan J denkenquote:Op woensdag 16 september 2020 15:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Toch 12. Ik dacht echt dat J lulde toen hij dat zei afgelopen weekend. Ik herinner me alleen de brief die ik kreeg op mijn 18e.
Nee, alleen als je bent genezen.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Dat heb ik iedere keer als er hier een kettingzaag gestart wordt.quote:
Alleen als ik dan niet over je organen hoef te beslissenquote:
Dat is ook het enige, daarvoor kon je zelf een codicil halen bij de bied en invullen en altijd bij je dragen. Maar dat was niet iets dat je voor je 18e automatisch kreeg.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Toch 12. Ik dacht echt dat J lulde toen hij dat zei afgelopen weekend. Ik herinner me alleen de brief die ik kreeg op mijn 18e.
Nee, heb ik al gedaan. Dat ze maar pakken wat ze kunnen gebruiken. Wat waarschijnlijk niet heel veel is, maar hey, A for effort, toch?quote:Op woensdag 16 september 2020 15:08 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Alleen als ik dan niet over je organen hoef te beslissen
Ik weet niet meer waarom ik dat op die leeftijd deed. Ik had vast iets gelezen over beslissingsbekwaamheid die in delen start vanaf je 12e.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me met alle ziektes zo. Na een transplantatie heb is je weerstand al hard genoeg aan het werk...quote:Op woensdag 16 september 2020 15:07 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee, alleen als je bent genezen.
Dat klinkt wel vaag bekend.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:08 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Dat is ook het enige, daarvoor kon je zelf een codicil halen bij de bied en invullen en altijd bij je dragen. Maar dat was niet iets dat je voor je 18e automatisch kreeg.
Ja precies. Ik moest zelf formuliertje halen. Een deel om zelf te bewaren en het andere opsturen naar de centrale database.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:08 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Dat is ook het enige, daarvoor kon je zelf een codicil halen bij de bied en invullen en altijd bij je dragen. Maar dat was niet iets dat je voor je 18e automatisch kreeg.
-alle- ziektes niet. Er zijn wat sluimerende standaard zaken die bij bepaalde transplantaties geaccepteerd worden. Of matchen met kenmerken van de ontvanger.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me met alle ziektes zo. Na een transplantatie heb is je weerstand al hard genoeg aan het werk...
Alles moest vroeger via de bieb volgens mijquote:Op woensdag 16 september 2020 15:10 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ja precies. Ik moest zelf formuliertje halen. Een deel om zelf te bewaren en het andere opsturen naar de centrale database.
Vast bij de bieb, kwam ik toch al elke week![]()
Dat daarna trouw in de beurs en blij toen het een pasje werd, want het origineel had best wat geleden na jaren dragen.
It aint much... but it's honoust work...quote:Op woensdag 16 september 2020 15:08 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nee, heb ik al gedaan. Dat ze maar pakken wat ze kunnen gebruiken. Wat waarschijnlijk niet heel veel is, maar hey, A for effort, toch?
Nu testen ze iedereen op de IC op corona, ik weet niet waar ze voor een donatie verder nog op testen. Het blijft natuurlijk altijd een beetje de afweging tussen de risico's van een donatie en de gevolgen van geen donatie.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:09 schreef derLudolf het volgende:
Maar dat lijkt me met alle ziektes zo. Na een transplantatie heb is je weerstand al hard genoeg aan het werk...
Is ooit een keuze van mijn ouders geweest. Voor maximale vrijheid denk ik? Mijn vader zat in de grafstenen en kwam dus met veel uitvaartverzorgers in aanraking.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:24 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad begonnen met mijn ouders vragen of ze ooit iets geregeld hebben en daar voor betalen.
Waarom heb jij een kapitaal verzekering ipv een natura verzekering?
Cremeren voor weinig? Is er iemand die een dealtje voor je kan maken dan?quote:Op woensdag 16 september 2020 15:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Is ooit een keuze van mijn ouders geweest. Voor maximale vrijheid denk ik? Mijn vader zat in de grafstenen en kwam dus met veel uitvaartverzorgers in aanraking.
Ze hebben zelf ook zo’n verzekering, wilden niet vastzitten aan de standaardkeuzes (of veel bijbetalen voor iets anders).
Ik heb niet zo’n sterkte voorkeur zelf, al vind ik het idee van een bedrag zonder voorwaarden wel mooi. Evt kunnen ze me cremeren voor weinig en dan een groot feest geven in t café
Bij mijn vaders uitvaart, iets luxer dan wat jij omschrijft, moest er ook flink bijbetaald worden, schrok er best wel vanquote:Op woensdag 16 september 2020 15:34 schreef Tally het volgende:
[..]
Cremeren voor weinig? Is er iemand die een dealtje voor je kan maken dan?
Wij waren 6500 euro kwijt en dan had Oma alles standaard. Geen toespraken. 8 personen. 3 liedjes. Geen koffie of cake (die vreet je maar thuis waren haar woorden). Dus binnenkomen. 3 liedjes. Dichte kist. En ze ging weer.
De losse crematie kost ca 1500 euro. Heb het weleens uitgezocht.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:34 schreef Tally het volgende:
[..]
Cremeren voor weinig? Is er iemand die een dealtje voor je kan maken dan?
Wij waren 6500 euro kwijt en dan had Oma alles standaard. Geen toespraken. 8 personen. 3 liedjes. Geen koffie of cake (die vreet je maar thuis waren haar woorden). Dus binnenkomen. 3 liedjes. Dichte kist. En ze ging weer.
Als t zomer en warm wordt verwaaid alle coronavirusquote:Op woensdag 16 september 2020 15:55 schreef Myraela het volgende:
Ik ben Jinek terug aan het kijken, alleen omdat ik Thierry altijd wel grappig vind.Echt die uitspraken, mooi wel.
Jij blij dat je in zo'n relatief schoon gebied aan 't zomeren bent? Al een beetje over de baren gehobbeld vandaag?quote:Op woensdag 16 september 2020 16:45 schreef Blues het volgende:
[..]
Als t zomer en warm wordt verwaaid alle coronavirus![]()
Yupquote:Op woensdag 16 september 2020 16:46 schreef fietsie het volgende:
[..]
Jij blij dat je in zo'n relatief schoon gebied aan 't zomeren bent? Al een beetje over de baren gehobbeld vandaag?
Daar moet je idealiter wel een beetje lang voor zijnquote:Op woensdag 16 september 2020 16:46 schreef Blues het volgende:
We legge!
In IJlst.
Bij een fierljepvereniging
Het ruikt al lekker hier. Nog een scheutje melk straks en dan is het klaar.quote:Op woensdag 16 september 2020 16:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Door jullie heb ik dus al heel de dag zin in Ragu.
Hmm oke ik kom er aanquote:Op woensdag 16 september 2020 16:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het ruikt al lekker hier. Nog een scheutje melk straks en dan is het klaar.
Ik net ook, een laf rondje van 12km met lage gemiddelde snelheid.quote:Op woensdag 16 september 2020 16:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Groot nieuws! Ik heb voor de eerste keer in 2020 gefietst![]()
Ik 3 kilometer. Ik lig nu uit te zweten. Het gaat niet zo goed met mijn conditie momenteel.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik net ook, een laf rondje van 12km met lage gemiddelde snelheid.
quote:Op woensdag 16 september 2020 16:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Groot nieuws! Ik heb voor de eerste keer in 2020 gefietst![]()
Als dat de eerste keer dit jaar was: netjesquote:Op woensdag 16 september 2020 17:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik 3 kilometer. Ik lig nu uit te zweten. Het gaat niet zo goed met mijn conditie momenteel.
Huh, maar hoe hou je dat klussen vol dan?quote:Op woensdag 16 september 2020 17:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik 3 kilometer. Ik lig nu uit te zweten. Het gaat niet zo goed met mijn conditie momenteel.
Daarom neem ik dus de fotocamera mee, dan heb ik tenminste een doel om te bewegen. Ik heb maandagavond zowaar een stuk gelopen - met camera, dat dan weer welquote:Op woensdag 16 september 2020 17:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
De fiets stond lange tijd ingebouwd. En ik had niets om naartoe te fietsen. Plus geen tijd, regen, hitte. En dan is het ineens september
Soms lijken wij wel op elkaarquote:Op woensdag 16 september 2020 17:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daarom neem ik dus de fotocamera mee, dan heb ik tenminste een doel om te bewegen. Ik heb maandagavond zowaar een stuk gelopen - met camera, dat dan weer wel
Mijn camera weegt 2kg en daar heb ik geen last vanquote:
Ik kan je ook Pokemon Go aanradenquote:Op woensdag 16 september 2020 17:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daarom neem ik dus de fotocamera mee, dan heb ik tenminste een doel om te bewegen. Ik heb maandagavond zowaar een stuk gelopen - met camera, dat dan weer wel
Ik loop sinds mijn stop aan huis amper nog specifiek voor PoGo.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:18 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ik kan je ook Pokemon Go aanraden
Ik sinds Pocket Camp niet meerquote:Op woensdag 16 september 2020 17:21 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik loop sinds mijn stop aan huis amper nog specifiek voor PoGo.
In the middle of nowhere in Drenthequote:Op woensdag 16 september 2020 17:18 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik kan je ook Pokemon Go aanraden
Ik speel de andere games ook al jaren, dus de meeste ken ik wel.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:22 schreef Myraela het volgende:
Zijn er nog altijd mensen die dat spelen, ja?Ik vond dat ook wel tof toen het net uit was. Maar daarna kwamen er allemaal Pokemon bij die ik niet kende, dus toen haakte ik af.
Je kon hier enkel iets interessants in het winkelcentrum vinden en dat is niet mijn idee van wandelen. Buiten het centrum amper iets en buiten bebouwde kom (waar ik het liefst wandel!) bijna niets meerquote:Op woensdag 16 september 2020 17:22 schreef Myraela het volgende:
Zijn er nog altijd mensen die dat spelen, ja?Ik vond dat ook wel tof toen het net uit was. Maar daarna kwamen er allemaal Pokemon bij die ik niet kende, dus toen haakte ik af.
Op mijn eigen tempo en met mijn man in de buurtquote:Op woensdag 16 september 2020 17:10 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Huh, maar hoe hou je dat klussen vol dan?
Ik vond het in Rotterdam ook tegenvallen, eigenlijk. Al had ik wel een stop waar ik vanuit m'n huis bij kon. Maar het was niets vergeleken met Kijkduin toen. Daar waren er zoveel die ik nog nooit had gezien.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:24 schreef Isabeau het volgende:
Je kon hier enkel iets interessants in het winkelcentrum vinden en dat is niet mijn idee van wandelen. Buiten het centrum amper iets en buiten bebouwde kom (waar ik het liefst wandel!) bijna niets meer
Na 1 dag Kijkduin nooit meer Pokemon gespeeldquote:Op woensdag 16 september 2020 17:27 schreef Myraela het volgende:
Ik vond het in Rotterdam ook tegenvallen, eigenlijk. Al had ik wel een stop waar ik vanuit m'n huis bij kon. Maar het was niets vergeleken met Kijkduin toen. Daar waren er zoveel die ik nog nooit had gezien.
Ik ook, of Ingress.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik overwoog laatst om weer te gaan Pokemonnen.
Oh ja, alleen hoeren gebruiken dikke zwarte neplullen natuurlijkquote:Volgens de Nederlandse voetbalbond "is het niet gepast om op wedstrijdkleding sponsoruitingen te tonen die in verband kunnen worden gebracht met de seksindustrie".
Dit is hoe je jouw koopgedrag verdedigt?quote:Op woensdag 16 september 2020 17:43 schreef derLudolf het volgende:
https://www.rtvdrenthe.nl(...)-sekswinkel-EasyToys
KNVB![]()
[..]
Oh ja, alleen hoeren gebruiken dikke zwarte neplullen natuurlijk
Dat ik een andere kleur koop bedoel je?quote:Op woensdag 16 september 2020 17:46 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dit is hoe je jouw koopgedrag verdedigt?
Ik kan je gedachtengang heel vaak volgen, maar nu snap ik er geen biet van. Kan je de 'diverse redenen' toelichten?quote:Op woensdag 16 september 2020 17:46 schreef Candaasje het volgende:
Middag!
We zitten nu bij @:Clubsoda haar kerkje![]()
(Seiser Alm, noordelijke deel van de Dolomieten. Sehr schön! )
Ik ben tevens geen donor. Om diverse redenen. Maar niet zozeer angst voor pijn of een godheid spelen een rol. Ik hoef overigens ook geen donororgaan, zeg ik nu, dus ik hoop dat ik als ik er wel een nodig zou hebben, sterk genoeg ben om te weigeren en eventueel een euthanasie te plannen. (Het is meer dat ik bang ben om directe familie (ouders) met deze keuze te confronteren, dan dat ik zelf een heel actieve wens tot blijven leven heb. )
Oh, leuk!quote:Op woensdag 16 september 2020 17:46 schreef Candaasje het volgende:
Middag!
We zitten nu bij @:Clubsoda haar kerkje![]()
(Seiser Alm, noordelijke deel van de Dolomieten. Sehr schön! )
Ik ben tevens geen donor. Om diverse redenen. Maar niet zozeer angst voor pijn of een godheid spelen een rol. Ik hoef overigens ook geen donororgaan, zeg ik nu, dus ik hoop dat ik als ik er wel een nodig zou hebben, sterk genoeg ben om te weigeren en eventueel een euthanasie te plannen. (Het is meer dat ik bang ben om directe familie (ouders) met deze keuze te confronteren, dan dat ik zelf een heel actieve wens tot blijven leven heb. )
Hier voor het huis was anders een gym. Er is een (bijzonder) iemand die het nog steeds speelt, ze stond er gisteren nog.quote:Op woensdag 16 september 2020 17:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
In the middle of nowhere in Drenthe![]()
je weet niet wat je zegt. Die vindt dan hier en daar een pigeon of een rattatta
In de auto ging het ook goed hoorquote:Op woensdag 16 september 2020 18:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hier voor het huis was anders een gym. Er is een (bijzonder) iemand die het nog steeds speelt, ze stond er gisteren nog.
Was het niet dat je meer punten kreeg als je loopt ipv fietsen. Of dat het broeden dan sneller ging?
Nja ik ken dus iemand die rijdt de hele dag in laag tempo. Die ging keihard met broedenquote:Op woensdag 16 september 2020 18:51 schreef Sarabi het volgende:
[..]
In de auto ging het ook goed hooralleen niet te hard rijden
Prrrut, ik had een heel monoloog geschreven ...quote:Op woensdag 16 september 2020 18:12 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik kan je gedachtengang heel vaak volgen, maar nu snap ik er geen biet van. Kan je de 'diverse redenen' toelichten?
Veel plezier alvastquote:Op woensdag 16 september 2020 18:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben Pokémon weer aan het installeren. Eens kijken of ik het weer leuk vind.
Nee joh.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:14 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Veel plezier alvast![]()
Morgen naar KvK, begin nu te piekeren dat ze straks allemaal moeilijke vragen stellen waarop ik het antwoord niet weet
Goh. Interessant. Ik vind het grotendeels knettergek maar ook heel consequent.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:13 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Prrrut, ik had een heel monoloog geschreven ...
Afijn, tweede poging: ik wil niet koste wat kost in leven gehouden worden. Voornamelijk omdat ik niet vind dat ik meer waard ben dan een ander, en transplantaties (maar ook andere ingrijpende operaties en behandelingen) nogal veel medicatie en zodoende proefdieren met zich meenemen. (Daar zit nog weinig schot in, helaas) En ik heb daarnaast ook nog een grote voetafdruk, die hoeft niet eindeloos gerekt en groter te worden. (Ik vind mezelf prima, maar gewoon niet echt een substantiële bijdrage aan deze Aardklooten dat vind ik eigenlijk van heel veel mensen. Ik zou echt een heel slechte arts zijn. )
Zie hier gelijk een duivels dilemma: ik studeer om bepaalde dieren beter te maken, ten koste van andere (proef)dieren... Want goed, transplantatie van organen is nog niet aan de orde, maar verder.... Ik weet nog niet hoe ik daar mee om wil gaan. Het voelt erg dubbel en hypocriet.
Begrijp me overigens goed: ik zal een ander er verder niet op veroordelen als hij of zij wel donor is of juist ontvangt. Ik begrijp dat het noodzaak is om te kunnen blijven leven indien je zo ziek bent. Ik zal ook niet vanwege mijn redenen de wens tot donatie van een naaste dwarszitten ofzo.
Waar mijn grens tot behandeling precies ligt, weet ik nog niet. Mag een paracetamol wel? Chemo? Medicatie tegen Alzheimer? Anesthesie überhaupt nog een optie? Is er verschil tussen levensreddend of levenslang medicatie om de kwaliteit van leven te verbeteren?
En hey, ik heb wel makkelijk praten natuurlijk. Ik heb geen ernstige ziekte zover ik weet. (Uitnodigingen tot uitstrijkjes negeer ik gewoon denk ik... hoef ik er ook niet over te beslissen.../laffe struisvogel )
... zo gezegd zou ik natuurlijk net zo goed wel donor kunnen zijn. (Zeker als er eens alternatieven voor dierproeven worden ontwikkeld een goedgekeurd. ).
Maar een andere reden is de gang van zaken rondom overlijden. Ik heb diverse ervaringen gelezen, en schrok daarvan.
Dus zodoende. Het is niet de meest mooie reden. Wellicht zitten er heel wat flaws in. Het is grotendeels ook gevoelsmatig.
quote:Op woensdag 16 september 2020 17:46 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dit is hoe je jouw koopgedrag verdedigt?
Dat moet lukkenquote:Op woensdag 16 september 2020 19:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee joh.
Dat gaat min of meer als volgt:Goedemiddag, we willen ons inschrijven. Ok, wat zijn uw gevenens? Staat genoteerd, de groeten.
En als je daar niet naar toe wilt, is val du murins ook echt heel tof en heeeeeeeeeel rustig. Leuk wandelen daarquote:Op woensdag 16 september 2020 18:46 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Oh, leuk!Ik kan je ook zeker aanraden om naar het dal van dat kerkje te gaan (Villnösstal/Val di Funes). Het is een dal noordelijker dan de Seiser Alm (je kunt er ook heen lopen
). Het is daar zo rustig en weinig toeristisch, echt heel mooi. In het dorpje St Peter zit ook een uitstekende pizzeria van mensen die zo gastvrij zijn en vast met jullie mee willen denken over dingen die je kunt eten.
Ik ben het wel met LS eens betreffende het knettergekquote:Op woensdag 16 september 2020 19:13 schreef Candaasje het volgende:
Prrrut, ik had een heel monoloog geschreven ...
Afijn, tweede poging: ik wil niet koste wat kost in leven gehouden worden. Voornamelijk omdat ik niet vind dat ik meer waard ben dan een ander, en transplantaties (maar ook andere ingrijpende operaties en behandelingen) nogal veel medicatie en zodoende proefdieren met zich meenemen. (Daar zit nog weinig schot in, helaas) En ik heb daarnaast ook nog een grote voetafdruk, die hoeft niet eindeloos gerekt en groter te worden. (Ik vind mezelf prima, maar gewoon niet echt een substantiële bijdrage aan deze Aardklooten dat vind ik eigenlijk van heel veel mensen. Ik zou echt een heel slechte arts zijn. )
Zie hier gelijk een duivels dilemma: ik studeer om bepaalde dieren beter te maken, ten koste van andere (proef)dieren... Want goed, transplantatie van organen is nog niet aan de orde, maar verder.... Ik weet nog niet hoe ik daar mee om wil gaan. Het voelt erg dubbel en hypocriet.
Begrijp me overigens goed: ik zal een ander er verder niet op veroordelen als hij of zij wel donor is of juist ontvangt. Ik begrijp dat het noodzaak is om te kunnen blijven leven indien je zo ziek bent. Ik zal ook niet vanwege mijn redenen de wens tot donatie van een naaste dwarszitten ofzo.
Waar mijn grens tot behandeling precies ligt, weet ik nog niet. Mag een paracetamol wel? Chemo? Medicatie tegen Alzheimer? Anesthesie überhaupt nog een optie? Is er verschil tussen levensreddend of levenslang medicatie om de kwaliteit van leven te verbeteren?
En hey, ik heb wel makkelijk praten natuurlijk. Ik heb geen ernstige ziekte zover ik weet. (Uitnodigingen tot uitstrijkjes negeer ik gewoon denk ik... hoef ik er ook niet over te beslissen.../laffe struisvogel )
... zo gezegd zou ik natuurlijk net zo goed wel donor kunnen zijn. (Zeker als er eens alternatieven voor dierproeven worden ontwikkeld een goedgekeurd. ).
Maar een andere reden is de gang van zaken rondom overlijden. Ik heb diverse ervaringen gelezen, en schrok daarvan.
Dus zodoende. Het is niet de meest mooie reden. Wellicht zitten er heel wat flaws in. Het is grotendeels ook gevoelsmatig.
Ja, dit.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Goh. Interessant. Ik vind het grotendeels knettergek maar ook heel consequent.
Ik moet er niet aan denken dat ik vanwege mezelf gewoon dood zou laten gaan door mijn medicatie niet te nemen. Ook niet grappig voor mijn omgeving.
Ik ga het eens overleggen!quote:Op woensdag 16 september 2020 18:46 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Oh, leuk!Ik kan je ook zeker aanraden om naar het dal van dat kerkje te gaan (Villnösstal/Val di Funes). Het is een dal noordelijker dan de Seiser Alm (je kunt er ook heen lopen
). Het is daar zo rustig en weinig toeristisch, echt heel mooi. In het dorpje St Peter zit ook een uitstekende pizzeria van mensen die zo gastvrij zijn en vast met jullie mee willen denken over dingen die je kunt eten.
Have fun!quote:Op woensdag 16 september 2020 19:39 schreef Cat-astrophe het volgende:
Koortas uit het stof gehaald, stoelnummer gekregen, dadelijk voor het eerst richting Corona proof repetitie
Maf is dat hè?quote:Op woensdag 16 september 2020 19:47 schreef Kaatje1 het volgende:
Aan de ene kant bewondering voor Candaasje maar aan de andere kant snap ik er geen moer van.
Vanmiddag naar een “evacuate moria” demonstratie geweest, kruizen op de stoep, iedereen netjes op afstand, alleen de microfoon steeds schoonmaken na iedere speech was een dingetje.
Maar zo raar vrienden te zien en niet even te omhelzen
Ik vind het best fascinerend om eerlijk te zijn. De wetenschap dat als je een relatief simpele diabetes, schildklierziekte, tetanusinfectie of bloedvergiftiging door een kattenbeet zou krijgen, jij jezelf gewoon laat sterven.quote:Op woensdag 16 september 2020 20:41 schreef Candaasje het volgende:
Ik ben ook een beetje maf, maar dat was al bekend toch?
Misschien speelt ook mee dat ik echt geen angst heb voor doodgaan. Of althans, niet voor 'de dood'. Wel voor de manier waarop. Ik ben niet zo'n 'doorzetter' of 'vechter'.
Ik heb geen actieve doodswens, geen zorgenmaar ook geen heel sterke wil tot leven. Al vrij lang is dat zo, en ergens klinkt dat heel somber, maar het geeft ook wel juist rust. Het is zoals het is, het komt zoals het komt, en ik zie wel hoe oud ik word. Liefst met niet teveel ongemak, en teveel poespas. Dan liever er gewoon niet zijn, dat doet mij geen zeer
![]()
Anyway, dat een ander dus wel donor is of ontvangt, helemaal prima hè.
Ik wilde alleen even een tegengeluid geven, dat het niet enkel religie is dat iemand er anders over laat denken.
En ik weet wel zeker dat mijn grenzen nog 100x zullen verschuiven. Dat doen ze nu al regelmatig. Vind ik oprecht lastig en fascinerend tegelijkertijd.
Nouja, dat is dus de vraag die ik mezelf regelmatig stel: doe ik dat ook echt?quote:Op woensdag 16 september 2020 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik vind het best fascinerend om eerlijk te zijn. De wetenschap dat als je een relatief simpele diabetes, schildklierziekte, tetanusinfectie of bloedvergiftiging door een kattenbeet zou krijgen, jij jezelf gewoon laat sterven.
Ik geloof dat ik nu pas door heb hoe hardcore je bent
Mooi dat je er wasquote:Op woensdag 16 september 2020 19:47 schreef Kaatje1 het volgende:
Aan de ene kant bewondering voor Candaasje maar aan de andere kant snap ik er geen moer van.
Vanmiddag naar een “evacuate moria” demonstratie geweest, kruizen op de stoep, iedereen netjes op afstand, alleen de microfoon steeds schoonmaken na iedere speech was een dingetje.
Maar zo raar vrienden te zien en niet even te omhelzen
De vraag is of het bij vegan leven hoort of bij Candaasje haar leven.quote:Op woensdag 16 september 2020 21:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik had er nog nooit bij nagedacht dat dit ook een consequentie is bij een vegan leven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
quote:Op woensdag 16 september 2020 21:16 schreef golfer het volgende:
Niks teruggelezen, maar gewoon even een spampost met het verslag van onze 4e vakantiedag in Friesland:Echte golven vandaag, golfer?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
Oh nee is het niet per se hoor.quote:Op woensdag 16 september 2020 21:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik had er nog nooit bij nagedacht dat dit ook een consequentie is bij een vegan leven
quote:Op woensdag 16 september 2020 21:16 schreef golfer het volgende:
Niks teruggelezen, maar gewoon even een spampost met het verslag van onze 4e vakantiedag in Friesland:Je moet je stootwillen wat hoger opbindenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |