abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:02:09 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009909

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:03:04 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009935
Benieuwd hoe er straks getest gaat worden als het kouder wordt.
Zelf zou ik de huisarts een groter aandeel gunnen in dit gebeuren en dit combineren met de griepprik.
pi_195010005
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Uit geen enkele relevante statistiek blijkt dat ouderen zich niet aan de coronaregels zouden houden.
Ik zie in alle leeftijdscategorieën besmettingen. Maar dat komt natuurlijk door al die jongeren. |:(

Er zijn natuurlijk absoluut geen ouderen die in bv de supermarkt dicht op je komen staan. Er zijn absoluut geen ouderen die toen het eigenlijk niet mocht er toch lekker op uit gingen in de trein. Er zijn absoluut geen ouderen die hun kleinkinderen of vrienden zoveel misten dat ze toch afspraken.

Je uitspraak komt nogal wereldvreemd over. Alle jongeren hebben schijt aan de regels, maar ouderen zijn allemaal braaf. Nogal zwart/wit. Snap het wel hoor; makkelijk doelwit en zo.

Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat er in elke leeftijdsgroep mensen zitten die de regels overtreden?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 21:08:53 ]
pi_195010173
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:06 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik zie in alle leeftijdscategorieën besmettingen. Maar dat komt natuurlijk door al die jongeren. |:(

Er zijn natuurlijk absoluut geen ouderen die in bv de supermarkt dicht op je komen staan. Er zijn absoluut geen ouderen die toen het eigenlijk niet mocht er toch lekker op uit gingen in de trein. Er zijn absoluut geen ouderen die hun kleinkinderen of vrienden zoveel misten dat ze toch afspraken.

Je uitspraak komt nogal wereldvreemd over. Alle jongeren hebben schijt aan de regels, maar ouderen zijn allemaal braaf. Nogal zwart/wit.
Omdat het zwart/wit is.

Er zijn bijna 3.5 miljoen ouderen in Nederland, in theorie allemaal risicogroep. Er liggen 36 mensen op de IC's met Corona, waarbij er ook nog verzorgingshuizen besmet zijn geraakt.. Als wat jij stelt een correcte weergave van de feiten zou zijn hadden de ziekenhuizen vol moeten liggen met ouderen. Je verhaaltje over recalcitrant gedrag bij ouderen raakt kant noch wal...
blablablabla
pi_195010269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Omdat het zwart/wit is.

Er zijn bijna 3.5 miljoen ouderen in Nederland, in theorie allemaal risicogroep. Er liggen 36 mensen op de IC's met Corona, waarbij er ook nog verzorgingshuizen besmet zijn geraakt.. Als wat jij stelt een correcte weergave van de feiten zou zijn hadden de ziekenhuizen vol moeten liggen met ouderen. Je verhaaltje over recalcitrant gedrag bij ouderen raakt kant noch wal...
Kijk in de tabel van de laatste weken waarin het aantal besmettingen per leeftijdsgroep staan, dan kun je toch zo zien dat ook voor ouderen het aantal besmettingen oploopt?
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:20:30 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195010297
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Onbedoeld generaliseer je denk ik. Onderscheid maken tussen wel of niet wilsbekwaam. In dit laatste geval zijn hun verzorgers, doorgaans zorginstituten, verantwoordlijk voor hun algehele status die dan uitgaat van bescherming bieden.

Lastig wordt dan voor instellingen waar gelijktidig "groepen" zijn die zelf willen bepalen wat zij doen en zij die dat niet meer kunnen. In die zorgsetting zal dan een bestuur snel overgaan tot de kleinst gemene deler van hun verantwoording.
Ik stel'm ook vragend hé? Ik weet niet of er wel of niet geknuffeld wordt, sowieso heb ik geen beeld bij de compliance van de maatregelen in die instellingen. Wel frappant dat soms substantiële percentages van zo'n instelling besmet raken.

Ik zou het van de zotte vinden als mensen in uitgesproken risicogroepen nog steeds fysiek contact hebben, dat reken ik niet de client/patiënt aan die wilsonbekwaam is. Die kan er niets aan doen. Maar wel de beleidsmaker als zodanig dat ze dit toestaan, wetend dat tegelijkertijd jongeren thuis moeten studeren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_195010314
quote:

[..]

Omdat het zwart/wit is.

Je wilt het ook gewoon echt niet zien/lezen he.

Alsof elke overtreding meteen gelijk staat aan een opname bij alle ouderen. :+

Dit moet wel slecht getroll zijn _O- Ik geef het op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 21:21:40 ]
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:23:59 #8
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195010352
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Er al ongetwijfeld een ratio zijn dat van de 100 besmette ouderen er bijvoorbeeld 20 worden opgenomen, en van die 20 stromen er 5 door naar de ic.

Bovendien zijn de patiënten met covid op de ic dikwijls allemaal ouderen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_195010436
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Er al ongetwijfeld een ratio zijn dat van de 100 besmette ouderen er bijvoorbeeld 20 worden opgenomen, en van die 20 stromen er 5 door naar de ic.

Ja, ik snap dat hoor ^O^ Snap dat ouderen wat eerder opgenomen worden.

Maar die cijfers erbij halen om te roepen dat alle ouderen super braaf zijn allemaal vind ik gewoon onzin. Alle jongeren overtreden regels & alle ouderen zijn braaf. Geen enkele bejaarde heeft de regels overtreden blijkbaar
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:28:56 #10
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195010459
@Vallon schreef:
Of dit terecht is, betwijfel ik ten zeerste wat vooral de discussie is aangaande handhaving als doel op zichzelf.
Niet ondenkbaar is dat wordt gezocht naar mogelijkheden om een boete op te leggen aan een dwarse ondernemer.

Juridisch zal het allemaal wel kloppen waarbij ik vraagtekens stel bij de ondredelijkheid van maatregelen en of die hoge boete daarmee dan een doel dient. Dit weer in dezelfde trant als van andere discussies. Mensen die geen gezondsheidsrisico willen lopen kunnen het best wegblijven van dit soort gelegenheden dat het niet zo nauw zou nemen.

Gevoelsmatig zou ik na de eerste standaard boete en een tweede waarschuwing gedurende een proefperiode van zeg twee weken; de tent voor twee weken laten sluiten.

Daar ben ik met jou eens... maar ondernemers luisteren ook echt niet altijd naar de politie of BOA's als er op aan komt met coronaboete of waarschuwing. Vooral voor horecaondernemers is wel verplicht om aan coronamaatregelen te houden, maar hij of zij kan er tegen zijn of vinden het ook wel ingewikkeld om echt duidelijkheid hierover te hebben. Veel kleine cafés hebben soms wel problemen met naleven van de coronamaatregelen, zodat ze weinig of bijna geen klanten kunnen ontvangen in hun café.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195010460
- Doe maar niet -

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 22:55:05 ]
pi_195010480
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat idee heb ik bij jou ook al een poosje eigenlijk. Je negeert werkelijk alle relevante statistieken en blijft maar doordrammen dat ouderen volgens jou toch ook echt OOK lak hebben aan de regels. Terwijl dat verder helemaal nergens uit blijkt.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:31:11 #13
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195010513
Ik lees net iets over Covax, het wereldwijde initiatief door WHO gesteund, om vaccinontwikkeling en distributie te coordineren. De grootmachten, inclusief EU, regelen nu zelf dat beleid. Covax kijkt daarbuiten, met name (wat ik noem) de derde wereld.

quote:

"The ACT Access to COVID-19 Accelerator is a ground-breaking global collaboration to accelerate the development, production, and equitable access to COVID-19 tests, treatments, and vaccines. COVAX is co-led by Gavi, the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) and WHO. Its aim is to accelerate the development and manufacture of COVID-19 vaccines, and to guarantee fair and equitable access for every country in the world."
....
"At an early stage during this pandemic, it quickly became apparent that to end this global crisis we don’t just need COVID-19 vaccines, we also need to ensure that everyone in the world has access to them. "
De discussie of vaccins überhaupt op korte termijn zijn te verwachten is, leg ik voor het gemak van het gesprek even terzijde.

Vraagstelling die mij zijdelings bezighoud, gezien dat iedereen testen al complex verloopt; is wie of wat straks het vaccinatiebeleid gaat bepalen. Moet of mag men in bepaalde beroepssectoren, eisen dat je gevaccineerd bent ?
pi_195010536
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Er liggen 36 mensen met corona op de IC, op 3.5 miljoen ouderen. Die gozer zoekt spijkers op laag water met zo'n claim over schijt aan corona bij die oudjes..
blablablabla
pi_195010583
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:32 schreef Elan het volgende:

[..]

Er liggen 36 mensen met corona op de IC, op 3.5 miljoen ouderen. Die gozer zoekt spijkers op laag water met zo'n claim over schijt aan corona bij die oudjes..
Waarom kijk je hier naar IC cijfers? Van die 36 IC klanten zullen er weinig onder de jongeren vallen, die zijn dus nog braver?
pi_195010585
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:18 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Kijk in de tabel van de laatste weken waarin het aantal besmettingen per leeftijdsgroep staan, dan kun je toch zo zien dat ook voor ouderen het aantal besmettingen oploopt?
Vorige topic gepost, piek qua besmettingen ligt vooral bij de groep 19-29. 65+ amper, terwijl het er 3.5 miljoen zijn.
blablablabla
pi_195010642
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:34 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Waarom kijk je hier naar IC cijfers? Van die 36 IC klanten zullen er weinig onder de jongeren vallen, die zijn dus nog braver?
Omdat het risico bij ouderen om daar terecht te komen een stuk reëeler is. Dus als zij zich totaal niet aan de regels zouden houden zouden de ziekenhuizen vol moeten liggen gezien de relatief grote groep die daar in zit qua leeftijd.
blablablabla
pi_195010690
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Vorige topic gepost, piek qua besmettingen ligt vooral bij de groep 19-29. 65+ amper, terwijl het er 3.5 miljoen zijn.
Voor vorige week zie ik 1700+ besmettingen voor 20-29, voor 60+ zie ik 500+ besmettingen, dat noem ik niet amper.
pi_195010719
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:37 schreef Elan het volgende:

[..]

Omdat het risico bij ouderen om daar terecht te komen een stuk reëeler is. Dus als zij zich totaal niet aan de regels zouden houden zouden de ziekenhuizen vol moeten liggen gezien de relatief grote groep die daar in zit qua leeftijd.
Wat een gelul, bij jongeren naar besmettingen kijken en bij de ouderen naar IC opnames....
pi_195010756
Zullen we ophouden met elkaar de schuld te geven? Het lost niets op. We zitten met zijn allen in deze maatschappij. We moeten het met zijn allen doen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195010782
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:39 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Voor vorige week zie ik 1700+ besmettingen voor 20-29, voor 60+ zie ik 500+ besmettingen, dat noem ik niet amper.
[..]

Wat een gelul, bij jongeren naar besmettingen kijken en bij de ouderen naar IC opnames....
Och wat oneerlijk zeg!

Jongeren komen over het algemeen niet op de IC , snap je dit echt niet, of doe je alsof?

Er zijn ook weer een bult verzorgingshuizen besmet geraakt, zou het daarmee te maken kunnen hebben denk je ?
blablablabla
pi_195010789
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:41 schreef capricia het volgende:
Zullen we ophouden met elkaar de schuld te geven? Het lost niets op. We zitten met zijn allen in deze maatschappij. We moeten het met zijn allen doen.
Precies, we moeten het met zijn allen doen en in alle groepen zitten mensen die het niet zo nauw nemen met de regeltjes.
pi_195010842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:42 schreef Elan het volgende:

[..]

Och wat oneerlijk zeg!

Jongeren komen over het algemeen niet op de IC , snap je dit echt niet, of doe je alsof?

Er zijn ook weer een bult verzorgingshuizen besmet geraakt, zou het daarmee te maken kunnen hebben denk je ?
Nee, want het gros zit in 60-69, wat niet de verzorgingshuisleeftijd is.
pi_195010854
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:41 schreef capricia het volgende:
Ja, flauwekul en nondiscussie zeg. Iedereen gaat wel eens buiten die 1,5 m. en sowieso is die afstand niet heilig. Jongeren hebben nu eenmaal wat meer contacten en meer lichamelijk contact. Nah, klaar. Raar ook om iemand de schuld te willen geven, ging er niet gewoon een virus rond?
pi_195010910
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:45 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ja, flauwekul en nondiscussie zeg. Iedereen gaat wel eens buiten die 1,5 m. en sowieso is die afstand niet heilig. Jongeren hebben nu eenmaal wat meer contacten en meer lichamelijk contact. Nah, klaar. Raar ook om iemand de schuld te willen geven, ging er niet gewoon een virus rond?
Dit dus, ik wil ouderen niet afzeiken, maar om alles naar jongeren te schuiven slaat nergens op.
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:49:08 #26
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195010954
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:28 schreef Ven1972 het volgende:
Daar ben ik met jou eens... maar ondernemers luisteren ook echt niet altijd naar de politie of BOA's als er op aan komt met coronaboete of waarschuwing. Vooral voor horecaondernemers is wel verplicht om aan coronamaatregelen te houden, maar hij of zij kan er tegen zijn of vinden het ook wel ingewikkeld om echt duidelijkheid hierover te hebben. Veel kleine cafés hebben soms wel problemen met naleven van de coronamaatregelen, zodat ze weinig of bijna geen klanten kunnen ontvangen in hun café.
Helder. Ik weet dat in bepaalde "Horeca" soms fikse oorlogen worden uitgevochten. In Amsterdam hebben we daarvoor de "granaat" aan -of voor de deur die een ondernemer in grote problemen kan brengen.

Een ondernemer verantwoordelijk maken dat "hij" of zijn gasten de regels overtreden, is niet altijd zo duidelijk als men van buitenaf verondersteld. Net is in Zetten (Gld) een kermis gesloten omdat de organisatie onvoldoende toezicht zou houden op het aantal bezoekers.

In het Drentse geval is mij nog onduidelijk op grond waarvan die ondernemer de dwangsom of boete kreeg. Ik proef in artikelen een BOA machtstrijd waarbij de burgermeester niet anders "kan".
Een "Corona" boete is ook tamelijk breed te interpreteren. Dat kan gaan om geen afstandhouden, (doorgaans) teveel mensen, die laten rondlopen, onterecht het terras veranderen, "vergeten" gezondsheidvragen te stellen, geen looprichting aangeven etc.etc.
pi_195010965
quote:

[..]

Amen.
pi_195011015
quote:

[..]

Omdat het zwart/wit is.

Ik heb een aantal nachten in een hotel geslapen deze week, en ben op een paar toeristische locaties geweest (allemaal in NL). Daar waren met name ontzettend veel ouderen te vinden (lees 80% van de mensen) en vooral op de terrasjes en tijdens het ontbijt viel het me ontzettend op dat erg veel 65+ers zich totaal niet aan de maatregelen hielden. Voelde erg vreemd gezien het feit dat ik me juist minder zorgen zou hoeven te maken dan zij?

Dat dit niet terug te vinden is in de cijfers heeft denk ik met name te maken met het feit dat hierbij het aantal contactmomenten alsnog behoorlijk lager is dan bij jongeren. Die komen d.m.v. feestjes en uitgaan in zowel privésfeer als in het openbaar met veel meer mensen in contact.
pi_195011099
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:47 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dit dus, ik wil ouderen niet afzeiken, maar om alles naar jongeren te schuiven slaat nergens op.
Ik vind dit anders toch een vrij duidelijk beeld schetsen.
blablablabla
pi_195011130
Rutte wil in nauw conclaaf met studenten en er komt een speciale campagne gericht op jongeren is vandaag aangekondigd.

Maar laten we de problemen vooral niet onder ogen zien en de discussie lekker algemeen houden.
blablablabla
pi_195011186
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:56 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik vind dit anders toch een vrij duidelijk beeld schetsen.
[ afbeelding ]
Maar jij wil dus echt zeggen dat 65+ alleen maar besmet wordt door jongeren waarbij het de jongeren zijn die bij de brave 65+-er de regels overtreden?
pi_195011245
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:57 schreef Elan het volgende:
Rutte wil in nauw conclaaf met studenten en er komt een speciale campagne gericht op jongeren is vandaag aangekondigd.

Maar laten we de problemen vooral niet onder ogen zien en de discussie lekker algemeen houden.
een kopje thee drinken met studenten ?

tot zover het beleid in NL...en maar klagen "dat de hele samenleving plat ligt" en dat we niks mogen en kunnen:

afgelopen dagen sportscholen weer vol, wegen aardig vol, aardig wat mensen in de winkelcentra, restaurants aardig druk,

en zelfs het parkeerterrein bij Blijdorp is weer ook aardig gevuld.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  vrijdag 11 september 2020 @ 22:05:39 #33
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195011313
quote:

[..]

Het virus ging het inderdaad om dat bij onvoldoende afstandhouden, laat staan binnen bij drukte; een grotere kans is van besmetting. Die ene keer kan dan iemand "fataal" worden.

Het schuurt hier bij mij op "regels" als goedbedoelde intenties. Dat kan alleen wanneer je zelf (vindt) geen risico te hebben.
Mensen die risico (menen te ) hebben, moeten altijd zelf afstand (kunnen) houden. Dit laatste gaat dan makkelijk als anderen daarvoor wat ruimte scheppen. Probleem is dan weer hoe je vice versa van elkaar dat als "wens" kan (of wilt) onderscheiden.

Zonder een stigma voor ogen te hebben zou het te overwegen zijn om bij mensen die een mondkapje (willen) dragen, zij en anderen automatisch daarvan afstand houden. Ongeacht reden is dan duidelijk dat dragers hun ruimte nodig (willen) hebben. Mensen die geen mondkapje dragen, al of niet als keuze, doen dan onderling wat zij willen.
pi_195011442
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:59 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Maar jij wil dus echt zeggen dat 65+ alleen maar besmet wordt door jongeren waarbij het de jongeren zijn die bij de brave 65+-er de regels overtreden?
Andersom zal incidenteel ongetwijfeld ook voorkomen maar dat is toch allemaal niet zo relevant om te bespreken?

Het probleem van de oplopende besmettingsgevallen lijkt duidelijk bij de jongere groep te liggen. Zonder daar verder meteen een schuldvraag aan te koppelen is dat gewoon een statisch gegeven waar je (wellicht) op enig moment iets mee zal moeten.

Als ouderen ook besmet gaan worden en de ziekenhuizen weer vol zouden raken bijvoorbeeld. Al is daar nu nog geen sprake van dus laat ze elkaar maar lekker besmetten.
blablablabla
pi_195011970
Café in Drenthe krijgt een boete van 10.000 euro. Hopelijk werkt het een beetje preventief.

Oh, en die discussie over de beleving van verschillende generaties hoeven we toch niet opnieuw te voeren hè? Iedereen kan zien in welke groep (met afstand) de meeste besmettingen plaatsvinden.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:05 #36
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195012096
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:34 schreef hooibaal het volgende:
Café in Drenthe krijgt een boete van 10.000 euro. Hopelijk werkt het een beetje preventief.

Oh, en die discussie over de beleving van verschillende generaties hoeven we toch niet opnieuw te voeren hè? Iedereen kan zien in welke groep (met afstand) de meeste besmettingen plaatsvinden.
pi_195012325
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Andersom zal incidenteel ongetwijfeld ook voorkomen maar dat is toch allemaal niet zo relevant om te bespreken?

Het probleem van de oplopende besmettingsgevallen lijkt duidelijk bij de jongere groep te liggen. Zonder daar verder meteen een schuldvraag aan te koppelen is dat gewoon een statisch gegeven waar je (wellicht) op enig moment iets mee zal moeten.

Als ouderen ook besmet gaan worden en de ziekenhuizen weer vol zouden raken bijvoorbeeld. Al is daar nu nog geen sprake van dus laat ze elkaar maar lekker besmetten.
Schuldvraag koppelde je er zelf aan door te stellen dat doordat er veel besmettingen onder jongeren zijn dat daardoor ouderen besmet raken.

Ook ouderen kunnen ouderen besmetten en ook ouderen kunnen naar plekken gaan waar het druk is. Hier in de aangrenzende straat zitten seniorenflatjes waar het afgelopen zomer gezellig was op de balkonnetjes en nu het wat kouder is is deze gezelligheid naar binnen verplaatst.
pi_195012416
De Jonge wil tijdelijk bepaalde groepen niet testen ivm beperkte testcapaciteit......., en vraagt hiervoor advies aan het OMT.

Tevens voorrangsregelingen, teststraat Schiphol dicht, en mocht je een melding van de corona app krijgen, dan heb je ook pech want dan moet je wél effe flink hoesten anders mag je toch maar niet.

Hoe schoffel je het moraal nog meer omver?

Bron: https://nos.nl/l/2347852
pi_195012611
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:51 schreef HPoi het volgende:
De Jonge wil tijdelijk bepaalde groepen niet testen ivm beperkte testcapaciteit......., en vraagt hiervoor advies aan het OMT.

Tevens voorrangsregelingen, teststraat Schiphol dicht, en mocht je een melding van de corona app krijgen, dan heb je ook pech want dan moet je wél effe flink hoesten anders mag je toch maar niet.

wat een zooitje en over 1.5 week gaan we de echte herfst in......goed bezig.
pi_195012720
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:51 schreef HPoi het volgende:

-O-
Kan hij zich niet beter bezig gaan houden met het stevig opschroeven van de capaciteit?!
pi_195012723
Zijn er serieus nog mensen die zich bezig houden met corona? :)
pi_195012763
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:58 schreef Predator40 het volgende:

[..]

wat een zooitje en over 1.5 week gaan we de echte herfst in......goed bezig.
Ik las dat hij wel een flinke voorraad lijkzakken op de kop heeft weten te tikken.
pi_195012769
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 23:02 schreef HarrieKeen het volgende:
Welnee joh, alleen een paar zieligerds die echt niets anders te doen hebben zoals ik.
Nothing to see here, gewoon doorlopen. :W
pi_195012788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 23:04 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ik las dat hij wel een flinke voorraad lijkzakken op de kop heeft weten te tikken.
:D
Ongeloofwaardig, hier wordt niet vooruit gedacht. :{w
pi_195013161
quote:
Hoe voelt het nou om je hoofd in het zand te hebben? Is het lekker koel?
pi_195013596
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:31 schreef Vallon het volgende:
Ik lees net iets over Covax, het wereldwijde initiatief door WHO gesteund, om vaccinontwikkeling en distributie te coordineren. De grootmachten, inclusief EU, regelen nu zelf dat beleid. Covax kijkt daarbuiten, met name (wat ik noem) de derde wereld.
[..]

De discussie of vaccins überhaupt op korte termijn zijn te verwachten is, leg ik voor het gemak van het gesprek even terzijde.

Vraagstelling die mij zijdelings bezighoud, gezien dat iedereen testen al complex verloopt; is wie of wat straks het vaccinatiebeleid gaat bepalen. Moet of mag men in bepaalde beroepssectoren, eisen dat je gevaccineerd bent ?
Volgens mij in Nederland mag het niet zo zijn dat je ergens voor geweigerd wordt.

Het enige afwijkende wat ik weleens ergens heb teruggelezen is voor IC personeel. Maar dat is meer algemeen beleid ipv alleen op corona gericht.
pi_195013650
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:47 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Schuldvraag koppelde je er zelf aan door te stellen dat doordat er veel besmettingen onder jongeren zijn dat daardoor ouderen besmet raken.

Ook ouderen kunnen ouderen besmetten en ook ouderen kunnen naar plekken gaan waar het druk is. Hier in de aangrenzende straat zitten seniorenflatjes waar het afgelopen zomer gezellig was op de balkonnetjes en nu het wat kouder is is deze gezelligheid naar binnen verplaatst.
Het enige dat terzake doet voor mij zijn cijfers, die tonen aan dat er kennelijk onder jongeren veel besmettingen plaats vinden. Heel veel meer dan bij ouderen. Dat is verder geen mening maar louter de constatering van een feit, een objectieve waarneming. Een ander feit is dat ouderen zijn veel minder vertegenwoordigd in diezelfde cijfers, dus wat ze allemaal wel of niet doen op hun balkonnetjes interesseert me geen reet eigenlijk.

Het is evident dat jongeren hun leven totaal anders inrichten, meer sociale contacten hebben gemiddeld en mobieler zijn, dus van enige vorm van schuld is überhaupt geen sprake in mijn optiek. Maar als dat gedrag binnen het Coronavraagstuk resulteert in potentieel verontrustende cijfers, en dus gevaarlijke situaties die ons allemaal op wat voor manier dan ook raken wil ik daar gewoon aandacht voor ja.
blablablabla
  zaterdag 12 september 2020 @ 01:40:10 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195014289
In Frankrijk gaat men per heden (11sep20 bron) de touwtjes aanhalen omdat het aantal besmettingen de 10.000 (per dag) heeft overschreden en de afgelopen twee weken in sommige regio's ruim is verdubbeld. Frankrijk zet meer in op afstandhouden, handen-wassen, maskers, testen en BCO.

Naar ik begreep is aantal dagen quarantaine (bij detectie) teruggebracht naar 7 (bij ons was die pas van 14 naar 10 dagen gegaan) en aangeraden wordt om samenkomsten van meer dan 6 personen uit de weg te gaan.
Probleem dat Castex (premier, evenknie Rutte) schetst is dat het virus geen echte besmettingsbegrenzing heeft. Hij doet ook een groter beroep op eigen verantwoording (en dus niet langer wauwelen over "nous sommes en guerre").
Iedereen kan besmet worden waarbij de oudere/kwetsbare vooral indirect uiteindelijk, daarvan de gevolgen zullen ervaren.
Wekelijks worden er nu 1 miljoen testen per week afgenomen. Bepaalde groepen wordt aangeraden zich vooral te laten testen, samengevat mensen die en/of symptomen hebben of met hen in aanraking (kunnen?) komen. Kortom ook mensen in publieke (wat ik noem: superspreader) functies.

Ook zijn nu 42 provincies, van de 101, in rood gezet. Dus als je al wilde gaan nazomeren, kijk waar het beter niet gaat.

Elders op de regeringswebsite is ook de aanleiding daarvoor zichtbaar, de afgelopen weken is er dus die exponentiële toename in het aantal besmettingen (Franse dashboard)

Waarom ook dit verhaal omdat ik voorzie dat ook Nederland soortgelijke cijfers zal gaan krijgen en de vraag wordt dan wat we dan wanneer hier aan verdere maatregelen dan kunnen verwachten. De gedachte dat Nederland het "automagisch" beter/slechter doet dan andere landen, lijkt mij (zacht gezegd) naïef. Vooral kijken naar het klimaat dat duidt op een warme nabrander.
pi_195014307
Tjah afstand bestaat niet in Frankrijk. Op terrasjes zit je met honderden samen (tafels direct op elkaar of zelfs groepstafels) allemaal maskertje af. Buiten en in winkels draagt iedereen een masker (of op de kin) maar staat met masker dan wel in nek te hijgen in de supermarche of bij t stoplicht.

Ben nu in het meest rode gebied (69) en je snapt meteen binnen 5minuten rondkijken waarom het oploopt.

Als je het eenmaal zo hebt laten lopen ga je het niet meer in bedwang houden.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zaterdag 12 september 2020 @ 02:09:04 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195014406
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 01:44 schreef RipCity het volgende:
Tjah afstand bestaat niet in Frankrijk. Op terrasjes zit je met honderden samen (tafels direct op elkaar of zelfs groepstafels) allemaal maskertje af. Buiten en in winkels draagt iedereen een masker (of op de kin) maar staat met masker dan wel in nek te hijgen in de supermarche of bij t stoplicht.

Ben nu in het meest rode gebied (69) en je snapt meteen binnen 5minuten rondkijken waarom het oploopt.

Als je het eenmaal zo hebt laten lopen ga je het niet meer in bedwang houden.
Tja... het is ook hoe je dit als "fransoos" feilloos signaleert:
quote:
bron:plan fase 3
"Ainsi, les cafés et restaurants peuvent tous désormais ouvrir leurs portes, en respectant les consignes sanitaires : pas plus de 10 clients par table, un mètre entre chaque table, port du masque obligatoire pour le personnel et pour les clients lorsqu'ils circulent dans l'établissement."
Horeca mag open mits met de hygiëne regels respecteert, er niet meer dan 10 man per tafel zitten en er tussen tafels minimaal een meter zit. Maskers zijn verplicht als je wilt rondhuppelen. Itt nederland is er geen serieuze afstandsverplichting (normaal 1 meter) wanneer je een masker draagt.
pi_195014665
quote:
Nee, ik doe al een tijdje niet meer aan corona. Ik geloof wel dat het risico om ziek te worden en te sterven in het algemeen nu iets toegenomen is, maar ik kan er absoluut niet van wakker liggen. Vrijwel mijn volledige bubbel niet, trouwens. Heb gewoon doorgeleefd, ging prima. Niet echt ziek geweest ook, gaat allemaal goed.
pi_195015568
Gisteren de serie over Bernhoven gezien op Videoland, dat is wel weer een eye-opener "waar we het voor doen"
pi_195015683
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195015718
quote:
Liever lokale maatregelen dan landelijke.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 12 september 2020 @ 08:37:53 #55
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_195015744
twitter

Precies wat er gebeurt, valse positieven bestempelen als patiënten.
2019: The Great Awakening
pi_195015779
quote:
Met deze oplopende aantallen kun je daar, of je dat nu leuk vindt of niet, ook echt niet meer omheen. We hebben niet voor niets signaalwaardes vastgesteld en daar gaan we nu overheen.

Hopelijk werken lokale maatregelen. En zijn ze niet zo vrijblijvend als de afgelopen maanden.

Dit is waar het RIVM aan denkt:
quote:
Als het aantal coronabesmettingen blijft oplopen zoals de laatste tijd, zijn nieuwe regionale maatregelen nodig. Dat zegt RIVM-directeur Jaap van Dissel in een interview met het AD. "Studentensociëteiten en horeca 's avonds laat dicht, beperking van het aantal sociale contacten, zulke maatregelen hebben dan effect", aldus Van Dissel.

Met name onder jongeren zijn er de laatste tijd veel besmettingen. "Studenten beginnen weer met hun studiejaar, bouwen veel contacten op. Maar dat kan nu even niet", zegt de RIVM-directeur.
  zaterdag 12 september 2020 @ 08:53:03 #57
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195015847
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:37 schreef MangoTree het volgende:
[ twitter ]

Hoe weet je wanneer het gaat om een false-positive?

De kans op een false-positive is groter bij iemand zonder klachten, maar het is onzin om te zeggen dat een PCR test weinig zegt. Het zegt niet alles, maar is wel een belangrijke indicatie. En veruit de meeste mensen die zich laten testen hebben wel klachten.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:05:36 #58
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_195015995
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Hoe weet je wanneer het gaat om een false-positive?

De kans op een false-positive is groter bij iemand zonder klachten, maar het is onzin om te zeggen dat een PCR test weinig zegt. Het zegt niet alles, maar is wel een belangrijke indicatie. En veruit de meeste mensen die zich laten testen hebben wel klachten.
Omdat je weet dat ze er zijn en ze staan nu in de boeken als patiënten. Wat snap je niet?
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:08:36 #59
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195016028
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:05 schreef MangoTree het volgende:

[..]

Omdat je weet dat ze er zijn en ze staan nu in de boeken als patiënten. Wat snap je niet?
En false-negatives worden onterecht niet meegerekend als 'patienten'. Welk punt probeer je nu precies te maken?
Géén kloon van tvlxd!
pi_195016053
quote:
[ twitter ]

Mensen zonder klachten worden toch niet getest? Dus waar heeft hij het over.
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:21:36 #61
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_195016201
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:08 schreef Montov het volgende:

[..]

En false-negatives worden onterecht niet meegerekend als 'patienten'. Welk punt probeer je nu precies te maken?
Ik zie toch echt op de RIVM site dat alle besmettingen als patiënt staan vermeld, daar zitten dus geen false positives tussen zeg je?
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:29:58 #62
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195016315
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:21 schreef MangoTree het volgende:

[..]

Ik zie toch echt op de RIVM site dat alle besmettingen als patiënt staan vermeld, daar zitten dus geen false positives tussen zeg je?
Er zitten false-positives en false-negatives in de gemelde cijfers. Nu niet meer ontwijken: wat is je punt? Of kom je alleen je eigen twijfel verspreiden omdat je zelf niet kritisch bent op informatie in tweets?
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:37:43 #63
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_195016390
2017: ic bedden 2056
2020: ic bedden 1150

https://www.volksgezondhe(...)tal-ziekenhuisbedden

https://www.rijksoverheid(...)d-19/zorg/ic-plekken

quote:
13s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:29 schreef Montov het volgende:

[..]

Er zitten false-positives en false-negatives in de gemelde cijfers. Nu niet meer ontwijken: wat is je punt? Of kom je alleen je eigen twijfel verspreiden omdat je zelf niet kritisch bent op informatie in tweets?
Precies, de boel klopt niet helemaal. Laat staan dat ze patiënten als besmettingen benoemen. Twee punten dus eigenlijk.
pi_195016441
Dat hele false postives verhaal is toch neergehaald nadat Maurice de Hond midden juni zei dat Corona niet meer bestond in Nederland? Hij had uitgerekend dat er op dat moment nog maar enkele Corona patiënten zouden moeten zijn in Nederland, achteraf natuurlijk onzin:
https://www.maurice.nl/20(...)el-nul-besmettingen/
pi_195016464
quote:
13s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:29 schreef Montov het volgende:

[..]

Je hebt de discussie ook niet gevolgd denk in die al paar weken rond gaat in de wereld en recent in Nederland begonnen is, daar doelt hij op.

Altijd besmettelijk bij positieve coronatest? Dat wordt nu onderzocht
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zaterdag 12 september 2020 @ 09:54:03 #66
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195016591
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 09:43 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Je hebt de discussie ook niet gevolgd denk in die al paar weken rond gaat in de wereld en recent in Nederland begonnen is, daar doelt hij op.

Altijd besmettelijk bij positieve coronatest? Dat wordt nu onderzocht
Maar dit heeft niets met false-positives te maken. False-positive (en false-negative) is een foutieve uitkomst van een test. In hoeverre een besmet persoon besmettelijk is voor anderen is een discussie die al sinds het begin wordt gevoerd. Goed dat die discussie doorgaat.

Gezien dat MangoTree nu opeens komt over het aantal IC bedden in 2017 als een soort complot dat de boel niet helemaal klopt is voor mij voldoende om te concluderen dat het geen nut heeft om met hem te discussieren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_195016799
quote:
[ twitter ]

Nee, Sjerry snapt er niet zoveel van. Maar goed, alfa's en statistiek, het blijft een lastig verhaal. Het heeft niets te maken met 'patiënten zonder klachten bestempelen als besmet'.
Het heeft te maken met een ander statistisch fenomeen. Een medische test heeft altijd twee eigenschappen. Enerzijds de sensitiviteit, de mate waarin positieve gevallen worden gedetecteerd en anderzijds specificiteit, de mate waarin negatieve gevallen correct worden geïdentificeerd.

Die waarden bepalen eigenlijk ook hoe zinvol het is om breed te testen, waarbij breed dan gaat om de verhouding tussen de testpopulatie en het daadwerkelijk aantal gevallen.
Stel je hebt een sensitiviteit van 99% en een specificiteit van 99%.
Je hebt 100 daadwerkelijke gevallen.
Als je dan een populatie van 1 miljoen gaat testen, dan heb je dus 10.000 foutpositieve gevallen en 99 correct positieve gevallen. Je mist slechts 1 daadwerkelijk positief geval.

Het liefst wil je natuurlijk zo gericht mogelijk testen. Dat hangt allemaal wel af van de vraag waarom je test en wat de consequenties zijn. Als je een medische test voor borstkanker doet waar bij een positief resultaat overgegaan zou worden tot borstamputatie, dan wil je die niet bevolkingsbreed doen, maar zo gericht mogelijk(en uiteraard nog met een paar additionele controles, maar dat terzijde).

Wat je hier wilt doen is voor een epidemie onder controle houden middels quarantainemaatregelen en (indien mogelijk) contactonderzoek. Of je symptomatisch of asymptomatisch bent zegt verder niet direct wat over de kans dat je besmet bent. Er zijn natuurlijk heel veel manieren om gericht te testen. Symptomen kunnen een indicatie zijn, maar de vraag of je al dan niet in contact bent geweest met een besmet persoon of in een risicogebied / gelegenheid waar veel gevallen zijn geconstateerd kunnen ook een manier zijn om gericht te zoeken.
Er is ook verder niet zo heel veel mis met wat breed testen in dit soort situaties in mijn ogen. De gevolgen bij een positieve besmetting zijn toch vooral dat iemand even twee weken contact mijdt. In een deel van de gevallen overbodig, maar niet direct rampzalig.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_195017414
Mooi hoe het nu weer de hele dag gaat over zogenaamde false-positives en besmettelijkheid onder geteste mensen zonder klachten. Het beleid leest: laat jezelf testen wanneer je klachten hebt. Men mag er dus vanuit gaan dat mensen klachten hebben en dus waarschijnlijk besmettelijk zijn als ze zich laten testen (en positief blijken). Als mensen zonder klachten zich in grote getalen laten testen en in grote getalen positief blijken maar zonder dat ze een risico vormen, hoeft niemand daar wmb rekening mee te houden mbt het maken van beleid. Je hoeft geen rekening te houden met aso's, maar wel met cijfers.
pi_195017740
http://www.telegraaf.nl/n(...)evallen-blijft-duren

Volgens JaapGOAT kunnen we nieuwe maatregelen tegemoet zien als de besmettingsgevallen blijven oplopen.
blablablabla
  zaterdag 12 september 2020 @ 11:20:05 #70
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_195017865
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:10 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)evallen-blijft-duren

Volgens JaapGOAT kunnen we nieuwe maatregelen tegemoet zien als de besmettingsgevallen blijven oplopen.
Ik denk dat je die maatregelen vooral in de randstad gaat zien. Van DIssel zegt in dat artikel ook dat die maatregelen niet landelijk zullen zijn
Where law ends, tyrrany begins.
pi_195018041
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:42 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Met deze oplopende aantallen kun je daar, of je dat nu leuk vindt of niet, ook echt niet meer omheen. We hebben niet voor niets signaalwaardes vastgesteld en daar gaan we nu overheen.

Hopelijk werken lokale maatregelen. En zijn ze niet zo vrijblijvend als de afgelopen maanden.

[..]

"We" hebben helemaal niets vastgesteld. Deze signaalwaardes zijn uit de lucht komen vallen zonder enige tekst en uitleg. Ook de er aan verbonden consequenties zijn nooit duidelijk gemaakt.
pi_195018057
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 10:53 schreef Randier het volgende:
Mooi hoe het nu weer de hele dag gaat over zogenaamde false-positives en besmettelijkheid onder geteste mensen zonder klachten. Het beleid leest: laat jezelf testen wanneer je klachten hebt. Men mag er dus vanuit gaan dat mensen klachten hebben en dus waarschijnlijk besmettelijk zijn als ze zich laten testen (en positief blijken). Als mensen zonder klachten zich in grote getalen laten testen en in grote getalen positief blijken maar zonder dat ze een risico vormen, hoeft niemand daar wmb rekening mee te houden mbt het maken van beleid. Je hoeft geen rekening te houden met aso's, maar wel met cijfers.
Op dit moment is de enige graadmeter het aantal besmettingen, en het is echt prima als je daar op dat moment het beleid op bepaalt, maar als in de tussentijd uit onderzoek blijkt (let wel blijkt) dat het overgrote gedeelte van de “besmettingen” een hoge Ct ipv lage Ct waarde heeft, dan zou je daar iets mee moeten, en kan je dat niet zonder meer onder op de stapel leggen en gewoon vergeten en doorgaan met je huidige beleid.

Dat is iets wat de komende tijd duidelijk zal worden. Naar mijn idee kun je maatregelen niet in de oneindigheid doortrekken, want de effectiviteit en draagvlak zal steeds minder worden.
pi_195018151
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:36 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

"We" hebben helemaal niets vastgesteld. Deze signaalwaardes zijn uit de lucht komen vallen zonder enige tekst en uitleg. Ook de er aan verbonden consequenties zijn nooit duidelijk gemaakt.
En we gaan helemaal nergens overheen. 1 dag de nieuwe signaalwaarde van positieve tests boven de 7 zegt niks. Ziekenhuisopnamen en ic-opnamen blijven al maanden laag. Sowieso absurd dat er opeens een zeer lage signaalwaarde is ingesteld voor positieve tests.
pi_195018170
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 10:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, Sjerry snapt er niet zoveel van. Maar goed, alfa's en statistiek, het blijft een lastig verhaal. Het heeft niets te maken met 'patiënten zonder klachten bestempelen als besmet'.
Het heeft te maken met een ander statistisch fenomeen. Een medische test heeft altijd twee eigenschappen. Enerzijds de sensitiviteit, de mate waarin positieve gevallen worden gedetecteerd en anderzijds specificiteit, de mate waarin negatieve gevallen correct worden geïdentificeerd.

Die waarden bepalen eigenlijk ook hoe zinvol het is om breed te testen, waarbij breed dan gaat om de verhouding tussen de testpopulatie en het daadwerkelijk aantal gevallen.
Stel je hebt een sensitiviteit van 99% en een specificiteit van 99%.
Je hebt 100 daadwerkelijke gevallen.
Als je dan een populatie van 1 miljoen gaat testen, dan heb je dus 10.000 foutpositieve gevallen en 99 correct positieve gevallen. Je mist slechts 1 daadwerkelijk positief geval.

Het liefst wil je natuurlijk zo gericht mogelijk testen. Dat hangt allemaal wel af van de vraag waarom je test en wat de consequenties zijn. Als je een medische test voor borstkanker doet waar bij een positief resultaat overgegaan zou worden tot borstamputatie, dan wil je die niet bevolkingsbreed doen, maar zo gericht mogelijk(en uiteraard nog met een paar additionele controles, maar dat terzijde).

Wat je hier wilt doen is voor een epidemie onder controle houden middels quarantainemaatregelen en (indien mogelijk) contactonderzoek. Of je symptomatisch of asymptomatisch bent zegt verder niet direct wat over de kans dat je besmet bent. Er zijn natuurlijk heel veel manieren om gericht te testen. Symptomen kunnen een indicatie zijn, maar de vraag of je al dan niet in contact bent geweest met een besmet persoon of in een risicogebied / gelegenheid waar veel gevallen zijn geconstateerd kunnen ook een manier zijn om gericht te zoeken.
Er is ook verder niet zo heel veel mis met wat breed testen in dit soort situaties in mijn ogen. De gevolgen bij een positieve besmetting zijn toch vooral dat iemand even twee weken contact mijdt. In een deel van de gevallen overbodig, maar niet direct rampzalig.
Het gaat dan ook helemaal niet om vals positieven.
pi_195018175
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:46 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

En we gaan helemaal nergens overheen. 1 dag de nieuwe signaalwaarde van positieve tests boven de 7 zegt niks. Ziekenhuisopnamen en ic-opnamen blijven al maanden laag. Sowieso absurd dat er opeens een zeer lage signaalwaarde is ingesteld voor positieve tests.
Ze moeten iets om ergens naar te kunnen wijzen bij het invoeren van maatregelen. Opnames en doden bleven achter, dus tja, dan maar wat anders.
pi_195018221
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:48 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Het gaat dan ook helemaal niet om vals positieven.
Ik weet niet wat de 'het' is waar je het hier over hebt, maar ik doelde op de geciteerde tweet en die gaat wel degelijk over foutpositieven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_195018290
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:42 schreef hooibaal het volgende:

[..]

[..]

zal nog wel ff duren, en waarschijnlijk eerst nog halve maatregelen.....
pi_195018364
Ik lees constant India Summer (voor de kenners).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 12:05:26 ]
pi_195018374
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:58 schreef Predator40 het volgende:

[..]

zal nog wel ff duren, en waarschijnlijk eerst nog halve maatregelen.....
Het opschorten van studentenactiviteiten en het om pakweg tien uur sluiten van horecagelegenheden, zoals van Dissel voorstelt, zijn nog redelijk doortastend te noemen. Als je ook handhaaft, tenminste.
pi_195018388
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:05 schreef hooibaal het volgende:
Het opschorten van studentenactiviteiten
Als je dat gaat doen maak je er als kabinet wel definitief een generatieconflict van. Ik weet niet of ik dat nou zo verstandig zou vinden.
zie email 27 oktober
pi_195018490
Dan gaan de studenten gewoon hun medestudenten ook uitnodigen voor een feestje thuis als het op aankomt van avondklok in een grote stad en beperking van sociale contacten. Dat wordt een explosie van privéfeestjes..... lekker elkaar door besmetten.
  zaterdag 12 september 2020 @ 12:17:07 #82
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195018506
- Nee -

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 14:47:37 ]
pi_195018521
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:15 schreef Ven1972 het volgende:
Dan gaan de studenten gewoon hun medestudenten ook uitnodigen voor een feestje thuis als het op aankomt van avondklok in een grote stad en beperking van sociale contacten. Dat wordt een explosie van privéfeestjes..... lekker elkaar door besmetten.
Ja, dit dus. Ze verplaatsen het probleem alleen maar. En juist in die thuissfeer bij feestjes vinden de meeste besmettingen plaats.
pi_195018537
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ja, dit dus. Ze verplaatsen het probleem alleen maar. En juist in die thuissfeer bij feestjes vinden de meeste besmettingen plaats.
Precies, maar ze houden echt niet aan quarantaine als ze getest zijn!
pi_195018545
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als je dat gaat doen maak je er als kabinet wel definitief een generatieconflict van. Ik weet niet of ik dat nou zo verstandig zou vinden.
Dat is het al, omdat de jongeren het vertikken om zich in het algemene belang aan een paar simpele regels te houden.
pi_195018561
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:05 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het opschorten van studentenactiviteiten en het om pakweg tien uur sluiten van horecagelegenheden, zoals van Dissel voorstelt, zijn nog redelijk doortastend te noemen. Als je ook handhaaft, tenminste.
Dat laatste gaat dus niet gebeuren en die activiteiten gaan gewoon "underground"
pi_195018566
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:19 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dat is het al, omdat de jongeren het vertikken om zich in het algemene belang aan een paar simpele regels te houden.
Straks gaan ze hun gootouders, ouders en oudere familie hiermee besmetten.
pi_195018580
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:20 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Dat laatste gaat dus niet gebeuren en die activiteiten gaan gewoon "underground"
Op studentencomplexen is prima te handhaven. In losse studentenhuizen is dat iets lastiger, maar volgens mij zijn die ook allemaal bij de gemeente geregistreerd.
pi_195018591
- reactie op weggehaalde post -

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 14:48:21 ]
pi_195018610
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:21 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Op studentencomplexen is prima te handhaven. In losse studentenhuizen is dat iets lastiger, maar volgens mij zijn die ook allemaal bij de gemeente geregistreerd.
alles is te handhaven.....maar het gaat gewoon weer amper gebeuren, dat weet je toch zelf ook ?
pi_195018612
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:21 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Wat wou je handhaven? In huis mag je doen wat je wil.
zie email 27 oktober
pi_195018629
- Nee -

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 14:49:00 ]
pi_195018662
- Reactie op gemodeerde post -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 14:49:35 ]
zie email 27 oktober
pi_195018678
Zodat iemand een eigen kamer of een studentenhuis heeft is zij of hij echt de baas over wat hij of zij graag wil hebben in zijn of haar privédomein. Ik denk dat voor de politie soms wel moeilijk handhaven is als het op aankomt bij een studentenhuis of eigen kamer.
pi_195018704
Als je de "suggestie" dat je maar zes mensen mag uitnodigen omzetten in een regel dan kun je gewoon studentenfeestjes beëindigen in complexen/studentenhuizen. Misschien toch goed om dat weer op te nemen in de noodwet, want we kunnen zien dat dat nodig is.
  zaterdag 12 september 2020 @ 12:28:04 #96
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195018708
- Nee, wat minder op de man -

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2020 14:50:35 ]
  zaterdag 12 september 2020 @ 12:28:57 #97
14505 OProg
A Life in Music
pi_195018722
quote:
Het gaat me echt totaal niet over of ik het eens of oneens ben met de boodschap. Maar ik vind het een eng fenomeen worden dat politiek en wetenschap op elkaars stoel gaan zitten. Dat zoals in België een viroloog ineens aan gaat kondigen dat er eventueel maatregelen komen.

Het blijft een bestuurlijke afweging. Het fascineert me ergens dat er nu een situatie is waarin we dat zijn vergeten.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_195018725
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:19 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Waarom is nuance zo moeilijk voor sommigen? Zeg dan op z'n minst ''sommige/bepaalde jongeren''.
pi_195018727
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:27 schreef hooibaal het volgende:
Als je de "suggestie" dat je maar zes mensen mag uitnodigen omzetten in een regel dan kun je gewoon studentenfeestjes beëindigen in complexen/studentenhuizen. Misschien toch goed om dat weer op te nemen in de noodwet, want we kunnen zien dat dat nodig is.
die noodwet is al te laat en komt er waarschijnlijk niet eens.
en dat handhaven gaat een drama worden
pi_195018734
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:27 schreef hooibaal het volgende:
en dan ndoigen ze 6 mensen per studentenkamer uit.....handhaaf dat maar eens dan :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')