Dit zou duiden dat dus meer dan 60% van de gehospiteerden deze specifiek ernstige rest verschijnselen heeft.quote:Op woensdag 9 september 2020 21:12 schreef capricia het volgende:
.....Among the first 750 patients screened, some 30 percent still have lung scarring and breathing trouble. The virus has left another 30 percent with problems linked to inflammation and clotting, such as heart abnormalities and artery blockages. ....
Dat is onder andere wat het zo lastig maakt. Restverschijnselen na 4 weken kunnen na 8 weken weg zijn. En littekens die op een scan zichtbaar zijn hoeven niet voor beperkingen te zorgen. Ik vond mijn herstel afgelopen jaar van een infectie best langzaam gaan, maar ik ben ondanks een litteken dat op een scan zichtbaar was geheel opgeknapt.quote:Op woensdag 9 september 2020 21:57 schreef Vallon het volgende:
Dit zou duiden dat dus meer dan 60% van de gehospiteerden deze specifiek ernstige rest verschijnselen heeft.
Moeilijk om dit te boekstaven en zeker waard om dan verder onderzoek op te doen. Hierbij is en hoeft een litteken niet per definitie dus schadelijk te zijn.
Min of meer verwaarloos dus.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
De categorie 'vrijetijdsbesteding, zoals sportclub' was vanaf 6 juli verantwoordelijk voor zo'n 2% van de besmettingen waarin een setting bekend was en afgelopen week 3% (bron, p. 17). Dat is dus wel een stijging, maar we hebben het over een klein aandeel. En de categorie is breder dan sportscholen.
Dan gaat het argument nog steeds niet op dat het op sportscholen weer drukker is.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
De categorie 'vrijetijdsbesteding, zoals sportclub' was vanaf 6 juli verantwoordelijk voor zo'n 2% van de besmettingen waarin een setting bekend was en afgelopen week 3% (bron, p. 17). Dat is dus wel een stijging, maar we hebben het over een klein aandeel. En de categorie is breder dan sportscholen.
Dat was wel wat sneu ja, verder trapt de expert wat open deuren in zie ik.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Slagter mag weer even aansluiten bij Op1.
Wel jammer dat hij de grafiek niet herkent van besmettingen per 100k inwoners.
Het blijft idd lastig omdat het zo persoonlijk kan zijn en het zo lastig maakt om klinisch te benaderen dat wel weer noodzakelijk is om situaties te beoordelen.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is onder andere wat het zo lastig maakt. Restverschijnselen na 4 weken kunnen na 8 weken weg zijn. En littekens die op een scan zichtbaar zijn hoeven niet voor beperkingen te zorgen. Ik vond mijn herstel afgelopen jaar van een infectie best langzaam gaan, maar ik ben ondanks een litteken dat op een scan zichtbaar was geheel opgeknapt.
Toch vind ik de signalen die longartsen afgeven wel verontrustend, verontrustend genoeg om de ontwikkelingen met aandacht te volgen. Maar ja, we weten gewoon nog weinig. Ik hoop dat dit najaar de eerste serieuze Nederlandse studies verschijnen.
Daarbij zullen er ook meer mensen invalide worden na besmet zijn geweest met het coronavirus. Die zullen vrijwel lang revalideren.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het blijft idd lastig omdat het zo persoonlijk kan zijn en het zo lastig maakt om klinisch te benaderen dat wel weer noodzakelijk is om situaties te beoordelen.
Neemt niet weg dat ik zelf met een vinger in de lucht geneigd ben minimaal een jaar te nemen voor een ingrijpende ziekenhuisopname, laat staan intensive-care wat de rest van het leven een flinke streep zal trekken.
Opvallend is dan weer hoe de één en de ander daar weer mee omgaat, wat je pas weet wanneer je het treft.
Eén ding is duidelijk dat luchtwegaandoeningen uiterst vervelend zijn, het blijft en is immers niet voor niets SARS in een Covid19 jasje. Technisch beschadigt Covid19 je longweefsel dat doorgaans NIET zal herstellen. Bij één meer dan bij de ander; wat weer, gaan we weer, afhankelijk is van het eigen afweersysteem.
Of en in hoeverre het virus qua verspreiding onder controle te houden, individueel soelaas beidt... heb ik mijn twijfels. Vooral omdat de meeste mensen met de huidige aanpak, gericht op groepsimmuniteit, imo vroeger en zeker later dus besmet zullen raken.
Ze kunnen beter weer een keer Ira Helsloot uitnodigen om de tunnelvisie op covid-19 los te laten en eens te kijken naar de grootse nevenschade van de maatregelen.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:31 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat was wel wat sneu ja, verder trapt de expert wat open deuren in zie ik.
en wat veranderd dat ??quote:Op woensdag 9 september 2020 22:39 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ze kunnen beter weer een keer Ira Helsloot uitnodigen om de tunnelvisie op covid-19 los te laten en eens te kijken naar de grootse nevenschade van de maatregelen.
leuk om te weten, maar het gaat dus niks veranderen in maatregelen/beleidquote:Op woensdag 9 september 2020 23:07 schreef mir1986 het volgende:
Nou of de maatregelen terecht zijn, of de nevenschade niet veel groter is dan het aantal corona-gevallen wat nu voorkomen wordt. Dat misschien?
quote:Op woensdag 9 september 2020 23:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
leuk om te weten, maar het gaat dus niks veranderen in maatregelen/beleid
Is dat een voorwaarde van het aanschuiven bij een praatprogramma? Meer om een keer de maatregelen vanuit een andere invalshoek te belichten.quote:
Over een jaar hebben we een samenleving waar er weer meer armoede is ontstaan. Fijn om zo'n samenleving te hebben, waar de verschillen tussen rijk en arm nog groter worden.quote:Op woensdag 9 september 2020 23:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
leuk om te weten, maar het gaat dus niks veranderen in maatregelen/beleid
Tja wat had je dan verwacht van iemand die wordt aangekondigd als wiskundige terwijl die dat helemaal niet is.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Slagter mag weer even aansluiten bij Op1.
Wel jammer dat hij de grafiek niet herkent van besmettingen per 100k inwoners.
Ja goed plan. Die heeft tenminste een frisse blik op de hele situatiequote:Op woensdag 9 september 2020 22:39 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ze kunnen beter weer een keer Ira Helsloot uitnodigen om de tunnelvisie op covid-19 los te laten en eens te kijken naar de grootse nevenschade van de maatregelen.
Op mijn sportschool is echt alles prima geregeld, er wordt heel goed gezorgd dat de sportschool niet te druk is, apparaten zijn verplaatst of afgezet, lesrooster is dusdanig aangepast zodat je niet in aanraking komt met de volgende groep, ramen staan open, ventilatie is aangepast met alleen verse lucht, reserveren is verplicht, maximaal aantal mensen wat binnen mag zijn etc etc.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:26 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe veilig de sportschool is.
Voor corona ging ik 4x pw. Afstand houden en niet gezicht aanraken zou makkelijk lukken.
Ik zit meer met het gebrek aan goede ventilatie in zo'n dicht pand en airco vol aan.
Dat maakt het tot dusver een no go.
Goed geregeld dan idd. Zeker geen standaard basic fit?quote:Op donderdag 10 september 2020 00:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Op mijn sportschool is echt alles prima geregeld, er wordt heel goed gezorgd dat de sportschool niet te druk is, apparaten zijn verplaatst of afgezet, lesrooster is dusdanig aangepast zodat je niet in aanraking komt met de volgende groep, ramen staan open, ventilatie is aangepast met alleen verse lucht, reserveren is verplicht, maximaal aantal mensen wat binnen mag zijn etc etc.
En de 1,5 meter lukt prima overal, zelfs in de kleedkamers.
Ik heb geen klagen in elk geval, afgezien dat je echt op je reserveringen moet letten om aan je trainingen te komen, want de populaire uurtjes zitten snel vol.
Sinds wanneer heeft een econoom verstand van virusbestrijding?quote:Op woensdag 9 september 2020 22:39 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Wat voor ouder ben je als je op dit moment een feestje van dertig tot vijftig scholieren toestaat?quote:Leerlingen van havo 4 en vwo 4 en 5 van het Dorenweerd College in Doorwerth hebben morgen geen les vanwege een coronabesmetting. Vanavond heeft de schoolleiding in allerijl de ouders ingelicht.
De coronabesmetting bij een leerling is afkomstig van een feestje waarbij dertig tot vijftig medescholieren aanwezig waren. Wie dat zijn, kon directeur Jan Wiegers niet zeggen, zo staat in de brief die hij naar de ouders stuurde.
Een of andere wiskundeleraar wel zeker?quote:Op donderdag 10 september 2020 00:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft een econoom verstand van virusbestrijding?
Waarom niet? Jongeren onder de 18 hoeven geen afstand te houden onderling. Dus dit slaat nergens op.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Wat voor ouder ben je als je op dit moment een feestje van dertig tot vijftig scholieren toestaat?
Ook niet, volgens mij.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een of andere wiskundeleraar wel zeker?
Dat het niet 'hoeft', betekent nog steeds niet dat het een goed idee is om zo veel jongeren op een klein oppervlak neer te zetten. Het is niet dat ze niet besmettelijk zijn, dat blijkt hier wel uit.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom niet? Jongeren onder de 18 hoeven geen afstand te houden onderling. Dus dit slaat nergens op.
Hoe ga je dat je kind uitleggen? “Ja het mag maar papa is bang en vind het geen goed idee?”. Dan gaan ze toch bij iemand anders thuis zitten? Of ga je je kind dan uit z’n sociale kring halen met alle gevolgen van dien?quote:Op donderdag 10 september 2020 00:51 schreef hooibaal het volgende:
Dat het niet 'hoeft', betekent nog steeds niet dat het een goed idee is om zo veel jongeren op een klein oppervlak neer te zetten. Het is niet dat ze niet besmettelijk zijn, dat blijkt hier wel uit.
Vraag hem of ie z'n oma aardig vindt.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe ga je dat je kind uitleggen? “Ja het mag maar papa is bang en vind het geen goed idee?”. Dan gaan ze toch bij iemand anders thuis zitten? Of ga je je kind dan uit z’n sociale kring halen met alle gevolgen van dien?
quote:Op donderdag 10 september 2020 00:54 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Vraag hem of ie z'n oma aardig vindt.
Wat jij wil. Het is gewoon even geen tijd voor feestjes, dat kun je ook prima aan jongeren uitleggen. Dat ze dat niet leuk vinden is jammer voor ze, maar daar is even niet zo veel aan te doen. Dat komt later wel weer.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]![]()
Die drogreden weer. Ik ga er niet eens meer op in. Prettige avond verder.
Sjongejonge jij voedt de 'tegenstand' echt zo hard met je misplaatste emotionele chantage.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:54 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Vraag hem of ie z'n oma aardig vindt.
Gefeliciteerd met de meest kromme vergelijking ooitquote:Op donderdag 10 september 2020 01:08 schreef galantis het volgende:
[..]
Sjongejonge jij voedt de 'tegenstand' echt zo hard met je misplaatste emotionele chantage.
Destijds vonden mensen het ook zooo raar dat Trump won. Goh hoe zou dat nou kunnen.
Ik zie het verband tussen beiden echt totaal nietquote:Op donderdag 10 september 2020 01:08 schreef galantis het volgende:
[..]
Sjongejonge jij voedt de 'tegenstand' echt zo hard met je misplaatste emotionele chantage.
Destijds vonden mensen het ook zooo raar dat Trump won. Goh hoe zou dat nou kunnen.
Hoogleraar besturen van veiligheid en crisisdeskundige. Toch iets anders.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft een econoom verstand van virusbestrijding?
Is het zo druk geweest bij Grapperhaus op die bruiloftquote:Op donderdag 10 september 2020 07:49 schreef Wirelessmouse het volgende:
Volgens de GGD in Utrecht komt de stijging van de besmettingen niet door de horeca. Oorzaak zou liggen in bruiloften en privé aangelegenheden.
https://www.ad.nl/utrecht(...)tse-horeca~af0b8ed8/
Maar gezellig dat die Grapperhaus het hadquote:Op donderdag 10 september 2020 07:49 schreef Wirelessmouse het volgende:
Volgens de GGD in Utrecht komt de stijging van de besmettingen niet door de horeca. Oorzaak zou liggen in bruiloften en privé aangelegenheden.
https://www.ad.nl/utrecht(...)tse-horeca~af0b8ed8/
Klopt. Maar daar hoor ik vergelijkbare verhalen van.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:44 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Goed geregeld dan idd. Zeker geen standaard basic fit?
Ook een Basic Fit houdt zich gewoon aan het protocol.quote:Op donderdag 10 september 2020 07:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Klopt. Maar daar hoor ik vergelijkbare verhalen van.
Het probleem is denk ik dat de capaciteit er niet is op dit moment. De zorg heeft terecht voorrang. Als ze ook andere essentiële beroepen voorrang gaan geven dan kan de gewone burger straks vier dagen wachten voor ze aan de beurt komen.quote:Op donderdag 10 september 2020 07:28 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan me bijzonder boos maken over zo’n item bij Nieuwsuur over basisscholen die nu al structureel kampen met uitval van klassen en het gehannes over testen en in afwachting zijn van de uitslag (onnodig lang). Waar ligt de prioriteit van de overheid in godsnaam?!
Mijn locatie deed dat dat niet anders. Daarom heb ik mijn abonnement opgezegd en train ik nu alleen nog in mijn homegym.quote:Op donderdag 10 september 2020 08:14 schreef Noek het volgende:
[..]
Ook een Basic Fit houdt zich gewoon aan het protocol.
Een sportschool is gewoon goed in te richten en werken gewoon met een inschrijfsysteem.
Tot op heden werkt dat echt heel goed maar enkelen hier hebben bedacht dat het een bron van besmetting gaat zijn en dus is dat zo in hun hoofd. Mensen zoals Predator.
Maak je maar druk om voetbalkantines, kantoren, café's, kerken, verzorgingshuizen en bruiloften. Niet om sportscholen. Die eigenlijk nog maar 9 dagen open zouden zijn als het oorspronkelijke plan gevolgd zou zijn.
Bij mijn sportschool (eigenaar bezit er wel meerdere, maar geen keten zoals basic fit) in een dorp is het sowieso iets rustiger. Ook hebben ze op de parkeerplaats er naast een grote tent geplaatst. Die flappen staan meestal open dus heb je bijna het idee buiten te staan. De helft van de toestellen staat binnen en de andere helft in die tent. Zo staan ze verder uit elkaar plus de mensen verspreiden zich dan over binnen en die tent, ook dat scheelt weer. Er staan extra bakjes met doekjes en bij binnenkomst moet je je handen ontsmetten.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:26 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe veilig de sportschool is.
Voor corona ging ik 4x pw. Afstand houden en niet gezicht aanraken zou makkelijk lukken.
Ik zit meer met het gebrek aan goede ventilatie in zo'n dicht pand en airco vol aan.
Dat maakt het tot dusver een no go.
Ergens is dit ook een gevolg van de jarenlange terugloop van aantallen leerkrachten. Er is geen poule waaruit invallers kunnen worden opgeroepen. Als er een aantal leerkrachten op een school (middelbaar of basis) uitvalt, zijn erniet voldoende leerkrachten en moeten kinderen een paar dagen thuis blijven.quote:Op donderdag 10 september 2020 07:28 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan me bijzonder boos maken over zo’n item bij Nieuwsuur over basisscholen die nu al structureel kampen met uitval van klassen en het gehannes over testen en in afwachting zijn van de uitslag (onnodig lang). Waar ligt de prioriteit van de overheid in godsnaam?!
En voor we de indruk wekken dat dit een kwestie is van leefstijl en dus eigen schuld dikke bult, de statistieken laten mijns inziens vooral zien dat leeftijd een belangrijke factor is. Hoe hoger de leeftijd, hoge hoger de ziekenhuisopnames en sterfte. Voor sterfte is dat verband nog sterker.quote:Op woensdag 9 september 2020 22:31 schreef Vallon het volgende:
Eén ding is duidelijk dat luchtwegaandoeningen uiterst vervelend zijn, het blijft en is immers niet voor niets SARS in een Covid19 jasje. Technisch beschadigt Covid19 je longweefsel dat doorgaans NIET zal herstellen. Bij één meer dan bij de ander; wat weer, gaan we weer, afhankelijk is van het eigen afweersysteem.
Inderdaad. Ze zouden wel weer een lijstje 'cruciale beroepen' op kunnen stellen. Daar hoor ik trouwens ook bij terwijl mijn functie geenszins cruciaal is.quote:Op donderdag 10 september 2020 08:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap het verzoek om voorrang bij testen, en die snap ik ook van de zorg. Van de andere kant zijn er veel mensen en sectoren die een goed argument kunnen geven waarom zij óók voorrang zouden moeten krijgen.
Is het een idee om het gewoon eens te vragen aan je sportschool (indien je dat nog niet hebt gedaan)? Hoe het geregeld is allemaal, en dan in het bijzonder m.b.t. de ventilatie waar je nog het meest mee zit?quote:Op donderdag 10 september 2020 00:44 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Goed geregeld dan idd. Zeker geen standaard basic fit?
Ze lezen gewoon mee hier.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:03 schreef Jazeg het volgende:
Altijd besmettelijk bij positieve coronatest? Dat wordt nu onderzocht
https://nos.nl/artikel/23(...)t-nu-onderzocht.html
Zeker!quote:Op donderdag 10 september 2020 09:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ze lezen gewoon mee hier.
Goed en genuanceerd artikel. Duidelijk is dat niet iedereen met een positieve test besmettelijk is, maar het vooral lastig is om een grenswaarde te bepalen. Sommige mensen zullen boven de grenswaarde nog besmettelijk zijn, terwijl andere onder de grenswaarde het niet zijn. Het is in ieder geval positief dat er aandacht voor is.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:03 schreef Jazeg het volgende:
quote:Een groot aantal Nederlanders staat nog steeds achter het coronabeleid van het kabinet, maar de verdeeldheid over de aanpak neemt toe. Dat meldt het bureau I&O Research na een eigen onderzoek naar het draagvlak van het coronabeleid.
Enkele conclusies:
37 procent vindt het goed zo, eveneens 37 procent wil een strengere aanpak, 26 procent vindt dat het losser mag.
Kiezers van de PVV en GroenLinks zijn met 47 procent het vaakst voor een strengere aanpak.
De kiezers van Forum voor Democratie (56 procent) willen liever een minder streng beleid.
63 procent van alle Nederlanders heeft vertrouwen in het RIVM, 16 procent niet.
Onder degenen die het coronabeleid van het kabinet niet steunen heeft slechts 24 procent vertrouwen in het RIVM en vindt 60 procent dat het kabinet te veel naar het RIVM en te weinig (65 procent) naar critici luistert.
Onder degenen die het kabinet wel steunen heeft 77 procent vertrouwen in het RIVM en vindt 35 procent dat het kabinet te veel naar het RIVM luistert.
In juni zei nog bijna 73 procent zich (zeker of waarschijnlijk) te laten vaccineren als er een vaccin beschikbaar is, nu is dat nog 65 procent.
quote:Op donderdag 10 september 2020 10:01 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.ioresearch.nl(...)vlak-september-2020/
[..]
De solidariteit is weer ver te zoeken bij de groep die het meeste risico loopt.quote:In juni zei nog bijna driekwart (73%) zich (zeker of waarschijnlijk) te laten vaccineren als er een vaccin beschikbaar is, nu is dat nog 65 procent. Het percentage ‘zeker wel’ is doorgaans een redelijke indicatie van te verwachten gedrag. Dit aandeel daalde van 43 naar 34 procent.
De intentie zich te laten vaccineren daalde in alle leeftijdsgroepen, maar het meest in de groep 50-64 jaar, gevolgd door de 65-plussers.
quote:Dit onderzoek in opdracht van de NOS vond plaats van donderdag 3 september tot dinsdagochtend 8 september 2020.
Die mensen willen dat gewoon niet, we zullen er aan moeten wennen dat er geen horeca/vakanties/festivals meer zijn. Anders kunnen zij niet meer naar buiten, we moeten gewoon solidair zijn.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
De solidariteit is weer ver te zoeken bij de groep die het meeste risico loopt.
Overigens vond dit onderzoek plaats voor het nieuws over Astrazeneca naar buiten kwam, dus die bereidheid zal nu nog wel iets lager liggen.
[..]
Ik weet niet of dat een gebrek aan solidariteit is, of een gebrek aan kennis en teveel nare verhalen die de rondte doen en mensen angstig maken om zich te laten vaccineren.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
Overigens vond dit onderzoek plaats voor het nieuws over Astrazeneca naar buiten kwam, dus die bereidheid zal nu nog wel iets lager liggen.
[..]
In die leeftijdscategorie zit ook de grootste groep die alles wat op Social Media staat als absolute waarheid aannemen. Echt verbaasd ben ik hier dan ook niet over.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
[..]
Als het een gedegen onderzocht vaccin is heb ik daar wel vertrouwen in. Dus ja, ik laat me vaccineren.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:24 schreef Noek het volgende:
Hoe is het hier met de solidariteit dan?
Wie laat zich gelijk vaccineren wanneer het mogelijk is?
Ik. Maar ik werk niet in de zorg en ik behoor niet tot een risicogroep, dus ik verwacht niet dat ik snel aan de beurt ben.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:24 schreef Noek het volgende:
Hoe is het hier met de solidariteit dan?
Wie laat zich gelijk vaccineren wanneer het mogelijk is?
Laatst kon een vriendin die niet in de zorg werkt of tot een risico groep behoort de volgende dagmeteen getest worden. Omgeving Den Haagquote:Op donderdag 10 september 2020 10:46 schreef Montov het volgende:
[..]
ik verwacht niet dat ik snel aan de beurt ben.
Prima idee om Amsterdam op slot te gooien.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:47 schreef Elan het volgende:
Benieuwd wanneer we hier eindelijk wat steden op slot gaan gooien zoals De Jonge van plan was.
Als je Rotterdam, Amsterdam en Den Haag buiten beschouwing laat zijn er amper besmettingen, al blijft dat natuurlijk ook niet eindeloos door gaan.
Amsterdam op slot.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:48 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Prima idee om Amsterdam op slot te gooien.
Je kan hele landen op slot gooien zonder dat je garanties hebt op verspreiding. Kleine plaatsen maak je nog een kans om het pot dicht te gooien maar grote steden no wayquote:Op donderdag 10 september 2020 10:47 schreef Elan het volgende:
Benieuwd wanneer we hier eindelijk wat steden op slot gaan gooien zoals De Jonge van plan was.
Als je Rotterdam, Amsterdam en Den Haag buiten beschouwing laat zijn er amper besmettingen, al blijft dat natuurlijk ook niet eindeloos door gaan.
Pun intended?quote:Op donderdag 10 september 2020 09:56 schreef Rlz12 het volgende:
Het is in ieder geval positief dat er aandacht voor is.
Dus de jongeren moeten zich laten inenten om de ouderen te beschermen die zich niet willen laten inenten?quote:Op donderdag 10 september 2020 10:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
Van deze drie ingrepen ben ik blij in Amsterdam te wonen.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Amsterdam op slot.
Bommen op Rotterdam
Den Haag geven we terug aan de zee.
Opgelost.
Het ging over een vaccin. Ik denk niet dat er direct voor iedereen eentje beschikbaar is, en het toedienen zal ook tijd vergen.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
Laatst kon een vriendin die niet in de zorg werkt of tot een risico groep behoort de volgende dagmeteen getest worden. Omgeving Den Haag
Ik snap ze ook wel, maar inderdaad nogal aso om met zulke grote groepen openbare plekken te betreden. Terwijl de bioscopen imo juist zo hun best doen om het zo veilig mogelijk te houden daar, om überhaupt open te mogen blijven. Al hadden ze dat zaaltje ook niet moeten verhuren als ze wisten dat er zoveel man op af zou komen natuurlijk.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:55 schreef Nielsch het volgende:
Ging vorig weekend met een maatje van me naar Tenet in de bios. De grootste vrouwelijke studentenvereniging van de stad had op datzelfde moment ook een zaal in de bios afgehuurd voor een eigen evenement. Daar kwamen denk ik zo'n 200 studentes op af die in grote groepen van 6 a 7 tegelijk werkelijk door alles en iedereen heen liepen. Voor het pand hielden ze al helemaal geen afstand en stonden ze makkelijk met een stuk of 60 bij elkaar. Personeel was ook totaal hopeloos en kon er niets aan doen.
Afijn, ik heb een beetje afstand gehouden van ze maar als het in het openbaar al zo gaat, dan weet je gewoon zeker dat achter de gesloten deuren van de sociëteit alle coronaregels gewoon linea recta de prullenbak ingaan.
Eigenlijk kan ik ze in dat laatste ook geen ongelijk geven. Je bent jong en je wilt (naast het studeren) ook gewoon lol hebben, los gaan en feesten. Daarbij loop je zelf amper risico. Formeel wachten op toestemming van de minister kan nog wel eens heel lang gaan duren, dus dan maar zo. Maar wel jammer dat je in openbare gelegenheden daar dan gewoon mee doorgaat, dat dan weer wel.
EINDELIJK.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:03 schreef Jazeg het volgende:
Inderdaad. maar je kan er wel een risico aanhangen. Iemand die 1 PCR cycle nodig heeft om positief te testen is waarschijnlijk van een veel groter risico die 40 PCR cycles nodig heeft om maar een klein beetje RNA te vinden.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:56 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Goed en genuanceerd artikel. Duidelijk is dat niet iedereen met een positieve test besmettelijk is, maar het vooral lastig is om een grenswaarde te bepalen. Sommige mensen zullen boven de grenswaarde nog besmettelijk zijn, terwijl andere onder de grenswaarde het niet zijn. Het is in ieder geval positief dat er aandacht voor is.
Hoezo no way?quote:Op donderdag 10 september 2020 10:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Je kan hele landen op slot gooien zonder dat je garanties hebt op verspreiding. Kleine plaatsen maak je nog een kans om het pot dicht te gooien maar grote steden no way
Mag hopen dat die onzin niet naar Nederland overwaait. Als ze hier in Den Haag zaken weer dichtgooien, ga ik (en velen met mij) wel weer naar een andere stad.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo no way?
Ik lees net dat Birmingham (1,1 miljoen inwoners) zo goed als zeker in enige vorm van lockdown gaat.
Op slot is misschien ook niet helemaal de juiste term, laten we zeggen niet noodzakelijke winkels dicht, horeca dicht, zo veel mogelijk alleen noodzakelijke reizen. Zeg maar de situatie van pre 1 mei op lokaal of regionaal niveau.
Je hoeft de stad niet volledig te barricaderen om dat effect te laten hebben.
Wat is er mis met lokale hotspots van besmettingen in de kiem aanpakken? In Engeland zie je hetzelfde beeld als in Nederland, grootste gedeelte van het land gaat goed qua besmettingen, regionaal of zelfs lokaal zijn er wat probleemgebieden.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:06 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Mag hopen dat die onzin niet naar Nederland overwaait. Als ze hier in Den Haag zaken weer dichtgooien, ga ik (en velen met mij) wel weer naar een andere stad.
Op 83 miljoen inwoners is dat aantal nog steeds marginaal.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
BERLIJN - In Duitsland is in het afgelopen etmaal bij 1892 personen het nieuwe coronavirus vastgesteld, een fikse toename in vergelijking met het aantal dat woensdagochtend werd gemeld. Toen maakte het Robert Koch Instituut (RKI), de Duitse evenknie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), 1176 nieuwe besmettingen bekend.
Ik ben benieuwd waar Gretzl is nu zijn Duitse helden in de problemen komen.
steden afsluiten lijkt me toch niet zo'n goed planquote:Op donderdag 10 september 2020 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is er mis met lokale hotspots van besmettingen in de kiem aanpakken? In Engeland zie je hetzelfde beeld als in Nederland, grootste gedeelte van het land gaat goed qua besmettingen, regionaal of zelfs lokaal zijn er wat probleemgebieden.
[ afbeelding ]
Duitsland heeft ook al een paar lokale lockdowns gehad, Gütersloh o.a. zo'n big deal is dat niet zolang het van korte duur is.
Landelijk restricties opleggen zijn veel ingrijpender en brengen economisch veel meer schade met zich mee.
Op Twitter.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
Nog wel ja, maar over.........quote:Op donderdag 10 september 2020 11:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Op 83 miljoen inwoners is dat aantal nog steeds marginaal.
Dat is 1140 op 17 miljoen ook nog steeds.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Mij wel al hoeft dat niet letterlijk en op z'n Spaans met het leger er voor.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
steden afsluiten lijkt me toch niet zo'n goed plan
hoe zie je dat dan voor je?quote:Op donderdag 10 september 2020 11:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Mij wel al hoeft dat niet letterlijk en op z'n Spaans met het leger er voor.
Het is inmiddels vastgesteld dat de winkels, sportscholen, horeca etc. Niet voor noemenswaardige stijgingen zorgen. Dit kan dus gewoon open blijven, aangezien mensen elkaar toch wel gaan opzoeken bij elkaar thuis. En daar houdt men helemaal geen afstand van elkaar. Het werkt dus averrechts plus je geeft de ondernemers nog even een schop na, terwijl dit niet nodig is.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo no way?
Ik lees net dat Birmingham (1,1 miljoen inwoners) zo goed als zeker in enige vorm van lockdown gaat.
Op slot is misschien ook niet helemaal de juiste term, laten we zeggen niet noodzakelijke winkels dicht, horeca dicht, zo veel mogelijk alleen noodzakelijke reizen. Zeg maar de situatie van pre 1 mei op lokaal of regionaal niveau.
Op slot bestaat niet zoals ik zei, maar lokale maatregelen is wel de juiste manier om te gaan.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo no way?
Steden afsluiten in Nederland voor een handjevol ziekenhuisopnamesquote:Op donderdag 10 september 2020 11:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is inmiddels vastgesteld dat de winkels, sportscholen, horeca etc. Niet voor noemenswaardige stijgingen zorgen. Dit kan dus gewoon open blijven, aangezien mensen elkaar toch wel gaan opzoeken bij elkaar thuis. En daar houdt men helemaal geen afstand van elkaar. Het werkt dus averrechts plus je geeft de ondernemers nog even een schop na, terwijl dit niet nodig is.
Dit dus, de GGD in Utrecht constateerde al dat de besmettingen aldaar grotendeels van bruiloften en prive aangelegenheden kwamen. Het sluiten van de horeca/kledingwinkels/sportscholen/etc gaat dus niets oplossen.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is inmiddels vastgesteld dat de winkels, sportscholen, horeca etc. Niet voor noemenswaardige stijgingen zorgen. Dit kan dus gewoon open blijven, aangezien mensen elkaar toch wel gaan opzoeken bij elkaar thuis. En daar houdt men helemaal geen afstand van elkaar. Het werkt dus averrechts plus je geeft de ondernemers nog even een schop na, terwijl dit niet nodig is.
We kunnen met dat riedeltje net zo goed helemaal kappen en de focus puur leggen op de ziekenhuisopnames.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:18 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat is 1140 op 17 miljoen ook nog steeds.
Dat zeg ik net die specifieke gebieden tijdelijk terug naar pre 1 mei qua restricties dus even geen feestjes en samenkomsten en kroegentochten enzovoort. Reizen ook alleen noodzakelijk.quote:
als bijvoorbeeld in zuidoost de besmettingen het hoogst zijn in huiselijke kring dan is het toch zinloos om kroegen af te sluiten? Ik weet de details niet hoor maar gericht handelen lijkt me toch beter dan we gooien daar alles maar dicht.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zeg ik net die specifieke gebieden tijdelijk terug naar pre 1 mei qua restricties dus even geen feestjes en samenkomsten en kroegentochten enzovoort. Reizen ook alleen noodzakelijk.
quote:Op donderdag 10 september 2020 11:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Vastgesteld is wel wat veel gezegd.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:23 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dit dus, de GGD in Utrecht constateerde al dat de besmettingen aldaar grotendeels van bruiloften en prive aangelegenheden kwamen. Het sluiten van de horeca/kledingwinkels/sportscholen/etc gaat dus niets oplossen.
Nu is achterhalen in de thuiskring natuurlijk per definitie veel makkelijker dan in een winkel, sportschool of horeca.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Vastgesteld is wel wat veel gezegd.
Van circa 65-70% van de positieve testen is de bron niet achterhaald. Van de 30-35% waarvan de bron wel is achterhaald, is duidelijk dat winkels, sportscholen en horeca zeker niet het grootste aandeel hebben..
plus dat het gewoon het makkelijkste antwoord isquote:Op donderdag 10 september 2020 11:30 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nu is achterhalen in de thuiskring natuurlijk per definitie veel makkelijker dan in een winkel, sportschool of horeca.
Je wordt toch niet zomaar uit het niets thuis besmet. Iemand uit je huishouden moet dan ergens geweest zijn waar het risico hoger lag, een feestje bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
als bijvoorbeeld in zuidoost de besmettingen het hoogst zijn in huiselijke kring dan is het toch zinloos om kroegen af te sluiten? Ik weet de details niet hoor maar gericht handelen lijkt me toch beter dan we gooien daar alles maar dicht.
is dat zo?quote:Op donderdag 10 september 2020 11:33 schreef Elan het volgende:
maar er zijn ondertussen nog steeds grote evenementen met honderden mensen aan de gang terwijl de besmettingen gestaag oplopen
Met reservering is er geen maximaal aantal personen. Wel op voorwaarde dat er afstand gehouden kan worden, maar je ziet bij de minister al hoe goed dat lukt als dat feestje eenmaal goed aan de gang is.quote:
dat noem je grote evenementen met honderden mensen?quote:Op donderdag 10 september 2020 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Met reservering is er geen maximaal aantal personen. Wel op voorwaarde dat er afstand gehouden kan worden, maar je ziet bij de minister al hoe goed dat lukt als dat feestje eenmaal goed aan de gang is.
https://www.rijksoverheid(...)jks-leven/bruiloften
Als je snel langs dit plaatje scrollt lijkt het net een lama...quote:Op donderdag 10 september 2020 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is er mis met lokale hotspots van besmettingen in de kiem aanpakken? In Engeland zie je hetzelfde beeld als in Nederland, grootste gedeelte van het land gaat goed qua besmettingen, regionaal of zelfs lokaal zijn er wat probleemgebieden.
[ afbeelding ]
Duitsland heeft ook al een paar lokale lockdowns gehad, Gütersloh o.a. zo'n big deal is dat niet zolang het van korte duur is.
Landelijk restricties opleggen zijn veel ingrijpender en brengen economisch veel meer schade met zich mee.
Er zijn registratieformulieren in de horeca waar de GGD op terug kan vallen. Dan kun je heel makkelijk achterhalen wanneer iemand daar is geweest en niet. Het is gewoon volledige onzin om de horeca en winkels opnieuw op slot te gooien. Ze zoeken elkaar toch wel op.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Vastgesteld is wel wat veel gezegd.
Van circa 65-70% van de positieve testen is de bron niet achterhaald. Van de 30-35% waarvan de bron wel is achterhaald, is duidelijk dat winkels, sportscholen en horeca zeker niet het grootste aandeel hebben..
quote:
Laten we alsjeblieft het blinde en absurde handelen van landen als België en Engeland zo ver mogelijk hier vandaan laten. Die schieten constant met kanonskogels op muggen.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo no way?
Dat zou inderdaad een veel betere aanpak zijn. Nog beter is focus op ic-opnamen, want daar ging het in maart toch voornamelijk om?quote:Op donderdag 10 september 2020 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
We kunnen met dat riedeltje net zo goed helemaal kappen en de focus puur leggen op de ziekenhuisopnames.
Als je dagelijks maar 600 besmettingen registreert en de IC's zouden op een of andere bijzondere manier toch volstromen is dat teveel. Aan de andere kant kun je er 10.000 registreren en als die geen druk leggen op de zorg is er nog niks aan de hand.
Aannames.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Je wordt toch niet zomaar uit het niets thuis besmet. Iemand uit je huishouden moet dan ergens geweest zijn waar het risico hoger lag, een feestje bijvoorbeeld.
Thuis is de regel, nouja advies , al maximaal 6 mensen maximaal, maar er zijn ondertussen nog steeds grote evenementen met honderden mensen aan de gang terwijl de besmettingen gestaag oplopen. Lijkt me dus een logische vervolgstap.
En als mensen elkaar buiten de horeca opzoeken, zullen ze daar eerder minder dan meer aan de regels houden. In de horeca is er nog enig zicht op. Maar lekker de illusie houden dat het zinvol is om steden op slot te gooien of op grote schaal bepaalde sectoren dicht te gooien op basis van positieve tests die dus nog steeds heel weinig zeggen.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:42 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Er zijn registratieformulieren in de horeca waar de GGD op terug kan vallen. Dan kun je heel makkelijk achterhalen wanneer iemand daar is geweest en niet. Het is gewoon volledige onzin om de horeca en winkels opnieuw op slot te gooien. Ze zoeken elkaar toch wel op.
Bepaalde vieringen voldoen daar wel aan ja.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat noem je grote evenementen met honderden mensen?
Duitsland komt niet zo snel in de problemen aangezien zij een leuke IC capaciteit hebben. Die hebben dus wel een buffertje.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
BERLIJN - In Duitsland is in het afgelopen etmaal bij 1892 personen het nieuwe coronavirus vastgesteld, een fikse toename in vergelijking met het aantal dat woensdagochtend werd gemeld. Toen maakte het Robert Koch Instituut (RKI), de Duitse evenknie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), 1176 nieuwe besmettingen bekend.
Gericht ingrijpen bij de bron is er niet meer bij inderdaad. Hoe drastischer hoe effectiever zal men wel denken.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:46 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
En als mensen elkaar buiten de horeca opzoeken, zullen ze daar eerder minder dan meer aan de regels houden. In de horeca is er nog enig zicht op. Maar lekker de illusie houden dat het zinvol is om steden op slot te gooien of op grote schaal bepaalde sectoren dicht te gooien op basis van positieve tests die dus nog steeds heel weinig zeggen.
dat is toch heel wat anders dan grote evenementen met honderden mensen gaan nog steeds doorquote:Op donderdag 10 september 2020 11:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Bepaalde vieringen voldoen daar wel aan ja.
Kroegen en restaurants ja, als ik anderzijds een zaal huur voor 300 man is daar vervolgens ga feesten is daar totaal geen zicht op.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:46 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
En als mensen elkaar buiten de horeca opzoeken, zullen ze daar eerder minder dan meer aan de regels houden. In de horeca is er nog enig zicht op. Maar lekker de illusie houden dat het zinvol is om steden op slot te gooien of op grote schaal bepaalde sectoren dicht te gooien op basis van positieve tests die dus nog steeds heel weinig zeggen.
quote:Branche peilt en waarschuwt: 'Sluiting dreigt voor veel kinderdagverblijven'
...
Volgens de brancheverenigingen ligt een oplossing in het met voorrang laten testen van kinderopvangpersoneel en daarom kloppen ze vanmiddag aan bij het ministerie van Sociale Zaken. Maar zij zijn niet de enigen: ook mensen met vitale beroepen in de zorg en het onderwijs willen voorrang in de corona-teststraat.
De brancheorganisatie noemt de kinderopvang de "facilitator van de economie": zonder kinderopvang kunnen miljoenen mensen niet werken. "De kinderopvang moet ook echt prioriteit krijgen", aldus de branchevereniging. "Anders komt Nederland weer tot stilstand."
...
in principe moet zo'n zaal aan de 1,5m kunnen voldoen, dus dat is een aardig zaaltje danquote:Op donderdag 10 september 2020 11:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Kroegen en restaurants ja, als ik anderzijds een zaal huur voor 300 man is daar vervolgens ga feesten is daar totaal geen zicht op.
Hoe mag ik een feestje met 200+ man dan noemen van jou? Dan noteer ik dat gelijk ff, gesteggel over termenquote:Op donderdag 10 september 2020 11:52 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is toch heel wat anders dan grote evenementen met honderden mensen gaan nog steeds door
je overdrijft gewoon, prima hoor moet je zelf weten, als ik dan om uitleg vraag blijkt het dus niet enorm te zijn als je in eerste instantie beweerde.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe mag ik een feestje met 200+ man dan noemen van jou? Dan noteer ik dat gelijk ff, gesteggel over termen
Die uitleg heb ik je net al gegeven, drie keer zelfs. Misschien weet je gewoon niet wat evenement betekent. Bij deze:quote:Op donderdag 10 september 2020 11:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
je overdrijft gewoon, prima hoor moet je zelf weten, als ik dan om uitleg vraag blijkt het dus niet enorm te zijn als je in eerste instantie beweerde.
Oftewel: Evenementen met honderden mensen gaan inderdaad gewoon door. Niks gelogen, of overdreven aan mijn claim.quote:Met reservering: geen maximaal aantal personen
Heeft u een trouwlocatie gereserveerd? Dan geldt er geen maximaal aantal personen voor een binnen- of buitenlocatie. Iedereen moet wel een eigen zitplaats hebben.
Je moet gewoon beter handhaven. Culturele sector is enorm de sjaak als je een zitconcert met 1.5 meter afstand gaat verbieden, terwijl daar gewoon geen logische reden voor is.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Met reservering is er geen maximaal aantal personen. Wel op voorwaarde dat er afstand gehouden kan worden, maar je ziet bij de minister al hoe goed dat lukt als dat feestje eenmaal goed aan de gang is.
https://www.rijksoverheid(...)jks-leven/bruiloften
Handhaven heeft geen zin, ten eerste is er ondercapaciteit en de de hele opzet waarbij mensen een zitplaats krijgen toegewezen en dan zogenaamd afstand zouden houden deugt niet. Dat feestje van Grapperhaus is daar natuurlijk een prima voorbeeld van, je organiseert iets met goede intenties maar het loopt allemaal net anders. Je bent op een feest, krijgt keurig een stoel toegewezen en vervolgens loop je na 8 bier de polonaise. Foutje bedankt.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Je moet gewoon beter handhaven. Culturele sector is enorm de sjaak als je een zitconcert met 1.5 meter afstand gaat verbieden, terwijl daar gewoon geen logische reden voor is.
quote:Op donderdag 10 september 2020 12:06 schreef Elan het volgende:
Oftewel: Evenementen met honderden mensen gaan inderdaad gewoon door. Niks gelogen, of overdreven aan mijn claim.
Horeca sluiten zou ook gewoon typisch zo'n ''zie, we doen wel wat en we zijn nuttig bezig hoor'' maatregel zijn (waarmee ze zichzelf alleen maar in de voeten schieten, want die ontmoetingen gaan dan thuis plaatsvinden....waar de besmettingen juist wel plaatsvinden). Ik denk ook niet dat ze dat snel zullen doen. Denk dat ze (on)bewust sowieso veel minder snel dingen gaan sluiten als de ziekenhuisopnames achter blijven, want ze hebben echt wel door dat dat nooit te onderbouwen is; helemaal gezien ze altijd hebben geroepen dat de maatregelen er voornamelijk waren omdat de zorg niet mocht gaan overlopen. Daarom zijn het nu allemaal van die vage maatregelen. En waarschuwingen. Wel de indruk wekken dat ze iets doen en het serieus nemen, maar ze weten echt wel dat ze met de huidige status niet opeens sectoren kunnen gaan sluiten; zelfs als het aantal besmettingen hoog blijft. Zolang de opnames niet de hoogte inschieten is er gewoon geen grond voor sluiting van bepaalde bedrijven e.d. Al hebben ze me eerder verbaasd met bepaalde stappen, dus niks is onmogelijk.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:46 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ik vind dat je te makkelijk tot de conclusie komt dat handhaven onmogelijk is. Inderdaad, het feestje van Grapperhaus ging niet helemaal lekker. N=1. Ik ben op een feestje geweest waar wel afstand werd gehouden, werd gewaarschuwd door horeca-personeel als mensen 1 meter afstand hielden ipv 1.5 meter, ook omdat ze gewaarschuwd werden door een controleur van de gemeente. N is ook 1.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Handhaven heeft geen zin, ten eerste is er ondercapaciteit en de de hele opzet waarbij mensen een zitplaats krijgen toegewezen en dan zogenaamd afstand zouden houden deugt niet. Dat feestje van Grapperhaus is daar natuurlijk een prima voorbeeld van, je organiseert iets met goede intenties maar het loopt allemaal net anders. Je bent op een feest, krijgt keurig een stoel toegewezen en vervolgens loop je na 8 bier de polonaise. Foutje bedankt.
Dan moet je bepaalde zaken zoals grote samenkomsten maar gewoon weer gaan verbieden, niet nu direct natuurlijk, maar mocht daar in de toekomst weer aanleiding toe zijn omdat het slecht gaat in de ziekenhuizen lijkt me dat de meest reële optie.
het is naar mijn mening ook beter om individueel te waarschuwen en vervolgens te straffen, die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de ondernemerquote:Op donderdag 10 september 2020 12:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Handhaven is gewoon een kwestie van doen. Hard en consistent optreden en niet naar huilende ondernemers luisteren.
Als je uit gaat van een zaal wel ja. Zalencentra hebben echter vaak meerdere zalen, dus dan huur je er toch gewoon 3 af voor je big fabolous wedding? Het verloop van de avond laat zich raden maar who cares, we hebben aan de regels voldaanquote:Op donderdag 10 september 2020 12:16 schreef Tarado het volgende:
[..]mits aan de voorwaarden van de 1,5m wordt voldaan, dus voor honderden mensen heb je een aardige zaal nodig, over hoeveel evenementen heb je het dan?
quote:A virus this serious was always going to have a lasting impact far after it eventually goes away (remains to be seen). Polio left people paralyzed, measles/mumps can leave men sterile....COVID will 100% have major longterm health implications. It will continue to cost the healthcare system billions if not trillions to run studies, produce new medication, rehab or physical therapy etc to take care of these patients for a lifetime. Not to mention the idea of heart and lung failure at some point in their lives; if you think getting an organ transplant is hard now, just wait until a ton of COVID survivors all need a transplant around the same time in the future.
maar hoeveel van dat soort grote evenementen vinden er dan plaats?quote:Op donderdag 10 september 2020 12:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je uit gaat van een zaal wel ja. Zalencentra hebben echter vaak meerdere zalen, dus dan huur je er toch gewoon 3 af voor je big fabolous wedding? Het verloop van de avond laat zich raden maar who cares, we hebben aan de regels voldaan
Deze ellende hebben we gisteren allemaal al mogen lezen hier.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:28 schreef slashdotter3 het volgende:
Zelfs na 6 maanden is de helft van de mensen niet volledig hersteld
==================
(Italy) Former virus epicenter finds half of survivors still not fully recovered
https://www.reddit.com/r/(...)enter_finds_half_of/
[..]
Men handhaaft alleen op excessen, waarbij de lat van van wat men als excessief zou kunnen beschouwen alweer een paar meter verschoven is met het stapsgewijs versoepelen van de maatregelen sinds het uitbreken van de crisis. Je moet er wel een enorme puinzooi van maken, of domme pech hebben wil je geconfronteerd worden met een ijverige Corona-BOA.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind dat je te makkelijk tot de conclusie komt dat handhaven onmogelijk is. Inderdaad, het feestje van Grapperhaus ging niet helemaal lekker. N=1. Ik ben op een feestje geweest waar wel afstand werd gehouden, werd gewaarschuwd door horeca-personeel als mensen 1 meter afstand hielden ipv 1.5 meter, ook omdat ze gewaarschuwd werden door een controleur van de gemeente. N is ook 1.
Handhaven is gewoon een kwestie van doen. Hard en consistent optreden en niet naar huilende ondernemers luisteren.
Vreselijk voor deze mensen, alleen snap ik niet zo goed wat je bedoelt met "de mensen". Dit onderzoek is in Bergamo gedaan, zoals de titel al aangeeft één van de epicentra, zo niet hét (Europese) epicentrum. Je kan niet deze percentages doortrekken naar andere besmettingsgevallen elders in Europa/de wereld.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:28 schreef slashdotter3 het volgende:
Zelfs na 6 maanden is de helft van de mensen niet volledig hersteld
==================
(Italy) Former virus epicenter finds half of survivors still not fully recovered
https://www.reddit.com/r/(...)enter_finds_half_of/
[..]
Bruiloften voor 200+ mensen lijken mij persoonlijk absoluut geen exces, zeker in bepaalde culturen is dat ongeveer het minimum wat je mag verwachten aan gasten.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar hoeveel van dat soort grote evenementen vinden er dan plaats?
Handhaven is niet onmogelijk, maar in een flink aantal gemeenten is er echt geen capaciteit om goed te handhaven. In plattelandsgemeenten met hooguit 2 boa's waar het ook nog vaak 'ons kent ons' is, is handhaving een illusie. Sowieso betwijfel ik hoe happig men is op handhaven in provincies als Drenthe, Friesland en Groningen die nooit echt geraakt zijn door het virus, maar al wel maanden de nevenschade van de maatregelen volledig moeten dragen.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind dat je te makkelijk tot de conclusie komt dat handhaven onmogelijk is. Inderdaad, het feestje van Grapperhaus ging niet helemaal lekker. N=1. Ik ben op een feestje geweest waar wel afstand werd gehouden, werd gewaarschuwd door horeca-personeel als mensen 1 meter afstand hielden ipv 1.5 meter, ook omdat ze gewaarschuwd werden door een controleur van de gemeente. N is ook 1.
dat geloof ik wel, ik heb alleen geen idee over hoeveel ervan je dan moet denkenquote:Op donderdag 10 september 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Bruiloften voor 200+ mensen lijken mij persoonlijk absoluut geen exces, zeker in bepaalde culturen is dat ongeveer het minimum wat je mag verwachten aan gasten.
Ik heb die cijfers ook niet paraat hoor, maar als die mogelijkheid binnen de legaliteit er ligt geven mensen toch gewoon dergelijke feestjes, of denk jij van niet?
In die kleinere gemeenten moeten bestuurders nog oppassen ook. Kun je wel de tennisclub op slot gooien, maar als daar toevallig wat mensen rondlopen die een grote vinger in de pap hebben in het lokale bedrijfsleven, kan het zomaar backfire opleveren voor een gemeentebestuur. 'Zonnepark aanleggen in deze gemeente? Nee, doe maar niet want de burgemeester is een enorme lul die geen feeling heeft met de burgers'.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:40 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Handhaven is niet onmogelijk, maar in een flink aantal gemeenten is er echt geen capaciteit om goed te handhaven. In plattelandsgemeenten met hooguit 2 boa's waar het ook nog vaak 'ons kent ons' is, is handhaving een illusie. Sowieso betwijfel ik hoe happig men is op handhaven in provincies als Drenthe, Friesland en Groningen die nooit echt geraakt zijn door het virus, maar al wel maanden de nevenschade van de maatregelen volledig moeten dragen.
quote:Op donderdag 10 september 2020 11:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
Precies dit. Het is imo onvermijdelijk dat je extra lokale restricties moet nemen als er duidelijke hotspots zijn die je niet zomaar met een slecht functionerend BCO weer kunt uitdoven. Hier in Nederland gaan we met de huidige trends binnenkort gewoon terug naar strenge maatregelen voor het hele land. Ga mij dan niet zeggen dat het onvermijdbaar was.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:13 schreef Elan het volgende:
Bijzonder dat je dit concludeert op basis van allemaal aannames.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Minder dan 2x zoveel nieuwe besmettingen als in Nederland, terwijl er in Duitsland 5x zoveel mensen wonen. En terwijl er in het laatste land vaker preventief getest wordt en de testbereid waarschijnlijk ook hoger ligt. De onderschatting van het werkelijke aantal gevallen is in Nederland waarschijnlijk hoger dan in Duitsland derhalve.
Kortom: de toename van de epidemie in Duitsland is nog altijd vele malen minder ernstig dan die in Nederland.
quote:Op donderdag 10 september 2020 12:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bijzonder dat je dit concludeert op basis van allemaal aannames.
quote:Op donderdag 10 september 2020 11:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat het druk was bij de labs want ben getest en binnen 12 uur had ik de uitslag binnen.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:49 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Snap dat laatste niet zo. Ondanks lab capaciteit kan je toch wel testen afnemen?
Oke.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Net als wat jij doet in al je commentaren op mijn zienswijze
[..]
Ben je bekend dat het reëele aantal besmette personen in de regio Amsterdam waarschijnlijk een factor 3-5 hoger ligt? Wat het coronadashboard ook aangeeft.quote:Op donderdag 10 september 2020 11:23 schreef Tarado het volgende:
lijkt me toch wat overdreven om de hele stad hiervoor dicht te gooien
[ afbeelding ]
https://www.ggd.amsterdam(...)msterdam-amstelland/
Dit is precies waarom de wereld zo kut werkt zoals ie werkt.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:56 schreef Elan het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
Geen capaciteit bij de labs is dus gewoon kolderargument. Als je betaalt kun je vandaag getest worden en de uitslag dezelfde dag krijgen.
We betalen genoeg belasting.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is precies waarom de wereld zo kut werkt zoals ie werkt.
Als. je. maar. BETAALT.
...dan kan alles.
Waarom ga je voorbij aan de feiten dat het aantal nieuwe infecties per 100.000 inwoners in Duitsland nog altijd substantieel veel lager ligt dan in Nederland?quote:
Er was laatst een uitzending van Nieuwsuur hierover en daar zei de gast in de studio dat de overheid precies hetzelfde betaalt voor een test in een commercieel lab als in een ziekenhuislab.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is precies waarom de wereld zo kut werkt zoals ie werkt.
Als. je. maar. BETAALT.
...dan kan alles.
Amper ziekenhuis- en ic-opnamen, evenals miniem aantal sterfgevallen, dus wat doet NL verkeerd volgens jou? Toenemend aantal positieve tests uit zich al sinds eind juli niet in een duidelijke toename van andere cijfers, maar het argument zal nu wel 'wacht maar tot november' zijn of iets dergelijks.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Net als wat jij doet in al je commentaren op mijn zienswijze
[..]![]()
Ik heb de anti-containment lui hier nog steeds geen zinnig argument horen geven waarom Duitsland en andere Europese landen die het overduidelijk beter aanpakken dan NL het nu net zo erg voor hun kiezen hebben.
14,4 op 100.000 mensen, wat een ramp. Die signaalwaarde is ook echt een grap, helemaal doorgeslagen met een schaamteloze verschuiving van ziekenhuizen naar positieve tests.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ben je bekend dat het reëele aantal besmette personen in de regio Amsterdam waarschijnlijk een factor 3-5 hoger ligt? Wat het coronadashboard ook aangeeft.
Het aantal nieuwe infecties gisteren gaf bovendien een signaalwaarde aan die 2x (!) zo hoog is als de waarde die het kabinet als maximaal aanvaardbaar beschouwt. Genoeg reden om idd effectieve lokale maatregelen te nemen
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |