abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194978429

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194978451
Juist doordat er heel veel mensen niet op vakantie gingen, bleef het druk in de sportscholen. Normaal is het off season maar daar was nu geen enkele sprake van, al vanaf het sporten buiten. Daarnaast is het protocol heel makkelijk na te leven. Ook wereldwijd leveren sportscholen amper problemen maar ja, al voor de opening las ik hier continu dat sportscholen bronnen van besmettingen waren. Niet juist dus.
Go hard or go home
  woensdag 9 september 2020 @ 21:57:24 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194978453
Thx.... het zijn vooral persoonlijke tragedies die lastig zijn te beoordelen om daarmee te dienen als leidraad..

Dit raakt mijn gedachte dat het getal in het artikel aangaande rest verschijnselen in Italië wat moeilijk te bevatten is
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:12 schreef capricia het volgende:
.....Among the first 750 patients screened, some 30 percent still have lung scarring and breathing trouble. The virus has left another 30 percent with problems linked to inflammation and clotting, such as heart abnormalities and artery blockages. ....
Dit zou duiden dat dus meer dan 60% van de gehospiteerden deze specifiek ernstige rest verschijnselen heeft.
Moeilijk om dit te boekstaven en zeker waard om dan verder onderzoek op te doen. Hierbij is en hoeft een litteken niet per definitie dus schadelijk te zijn.

Laten we de cijfers even in demografie gelijktrekken. Dan zouden er dus in Nederland 60% van de ruim 12.000 mensen bron, er dus 8000 gelijksoortige restverschijnselen hebben. Moeilijk om dat cijfer zo te zien.
Mogelijk nemen ze in Italië de mensen die (levend) van de IC komen als referentie waarmee we dan in Nederland van de ca 3075 mensen die met/vanwege Covid op de IC zijn geweest bron, er ruwweg 2000 kampen met rest verschijnselen.
Dat hoeft qua IC niet echt vreemd te zijn en beide getallen zijn t.o.v. het aantal besmettingen van 75.000 bron, individueel triest maar beperkt significant. Minder dan 5% houdt dan restverschijnselen na doormaken van een besmetting.

Kortom getallen zijn mogelijk (te?) hoog maar zelfs als het percentage overeenkomt (wat ik zelf zeer betwijfel) ook niet om daarvan erg te schrikken.
Doorgaans, doe ik even op geheugen, houdt/ondervindt 30-40% (korter of langer) restklachten na in de IC te zijn behandeld. Met Corona zou dat dus significant meer zijn.... ? Sws moeilijk om aan te nemen waarvoor dus onderzoek op zijn plaats is.

Zie vwb issues ook restverschijnselen na opname op de intensive care (cq PICS syndrome): Vermoeidheid, gewichtsverlies, Problemen met de ademhaling. Veranderingen in gehoor, zien, smaak, gevoel, reuk, spreken, slikken, huid, haar, nagels, eten, slaap, ptss, psyche en last but not at the least: de algehele weerstand.

Weer leuk en goed om hier even in te duiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 09-09-2020 22:05:27 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194978585
De categorie 'vrijetijdsbesteding, zoals sportclub' was vanaf 6 juli verantwoordelijk voor zo'n 2% van de besmettingen waarin een setting bekend was en afgelopen week 3% (bron, p. 17). Dat is dus wel een stijging, maar we hebben het over een klein aandeel. En de categorie is breder dan sportscholen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194978735
Mijn sportschool riep ook op aan thuiswerkers om buiten de drukke tijden te komen sporten zodat er meer spreiding is en drukte voorkomen kan worden. Vind het er tot nu toe ook erg ordelijk aan toegaan. Geen idee of het bij de grote ketens in de stad wel druk is?
pi_194978779
quote:
12s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:57 schreef Vallon het volgende:

Dit zou duiden dat dus meer dan 60% van de gehospiteerden deze specifiek ernstige rest verschijnselen heeft.
Moeilijk om dit te boekstaven en zeker waard om dan verder onderzoek op te doen. Hierbij is en hoeft een litteken niet per definitie dus schadelijk te zijn.
Dat is onder andere wat het zo lastig maakt. Restverschijnselen na 4 weken kunnen na 8 weken weg zijn. En littekens die op een scan zichtbaar zijn hoeven niet voor beperkingen te zorgen. Ik vond mijn herstel afgelopen jaar van een infectie best langzaam gaan, maar ik ben ondanks een litteken dat op een scan zichtbaar was geheel opgeknapt.

Toch vind ik de signalen die longartsen afgeven wel verontrustend, verontrustend genoeg om de ontwikkelingen met aandacht te volgen. Maar ja, we weten gewoon nog weinig. Ik hoop dat dit najaar de eerste serieuze Nederlandse studies verschijnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194978949
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
De categorie 'vrijetijdsbesteding, zoals sportclub' was vanaf 6 juli verantwoordelijk voor zo'n 2% van de besmettingen waarin een setting bekend was en afgelopen week 3% (bron, p. 17). Dat is dus wel een stijging, maar we hebben het over een klein aandeel. En de categorie is breder dan sportscholen.
Min of meer verwaarloos dus.
Ben wel benieuwd waarom een klein percentage maar achterhaald kan worden.

Ik zou verwachten dat dat inmiddels wel een stuk groter zou zijn.
pi_194978951
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
Dan gaat het argument nog steeds niet op dat het op sportscholen weer drukker is.
Die hadden het al druk en hebben nog steeds protocollen waar ze zich aan houden. Onveranderd.
Go hard or go home
pi_194979082
Slagter mag weer even aansluiten bij Op1.

Wel jammer dat hij de grafiek niet herkent van besmettingen per 100k inwoners.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194979212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:25 schreef DireStraits7 het volgende:

Dat was wel wat sneu ja, verder trapt de expert wat open deuren in zie ik.
  woensdag 9 september 2020 @ 22:31:33 #11
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194979220
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is onder andere wat het zo lastig maakt. Restverschijnselen na 4 weken kunnen na 8 weken weg zijn. En littekens die op een scan zichtbaar zijn hoeven niet voor beperkingen te zorgen. Ik vond mijn herstel afgelopen jaar van een infectie best langzaam gaan, maar ik ben ondanks een litteken dat op een scan zichtbaar was geheel opgeknapt.

Toch vind ik de signalen die longartsen afgeven wel verontrustend, verontrustend genoeg om de ontwikkelingen met aandacht te volgen. Maar ja, we weten gewoon nog weinig. Ik hoop dat dit najaar de eerste serieuze Nederlandse studies verschijnen.
Het blijft idd lastig omdat het zo persoonlijk kan zijn en het zo lastig maakt om klinisch te benaderen dat wel weer noodzakelijk is om situaties te beoordelen.

Neemt niet weg dat ik zelf met een vinger in de lucht geneigd ben minimaal een jaar te nemen voor een ingrijpende ziekenhuisopname, laat staan intensive-care wat de rest van het leven een flinke streep zal trekken.
Opvallend is dan weer hoe de één en de ander daar weer mee omgaat, wat je pas weet wanneer je het treft.

Eén ding is duidelijk dat luchtwegaandoeningen uiterst vervelend zijn, het blijft en is immers niet voor niets SARS in een Covid19 jasje. Technisch beschadigt Covid19 je longweefsel dat doorgaans NIET zal herstellen. Bij één meer dan bij de ander; wat weer, gaan we weer, afhankelijk is van het eigen afweersysteem.

Of en in hoeverre het virus qua verspreiding onder controle te houden, individueel soelaas beidt... heb ik mijn twijfels. Vooral omdat de meeste mensen met de huidige aanpak, gericht op groepsimmuniteit, imo vroeger en zeker later dus besmet zullen raken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 9 september 2020 @ 22:34:47 #12
432997 Ven1972
Man met humor
pi_194979282
quote:
14s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het blijft idd lastig omdat het zo persoonlijk kan zijn en het zo lastig maakt om klinisch te benaderen dat wel weer noodzakelijk is om situaties te beoordelen.

Neemt niet weg dat ik zelf met een vinger in de lucht geneigd ben minimaal een jaar te nemen voor een ingrijpende ziekenhuisopname, laat staan intensive-care wat de rest van het leven een flinke streep zal trekken.
Opvallend is dan weer hoe de één en de ander daar weer mee omgaat, wat je pas weet wanneer je het treft.

Eén ding is duidelijk dat luchtwegaandoeningen uiterst vervelend zijn, het blijft en is immers niet voor niets SARS in een Covid19 jasje. Technisch beschadigt Covid19 je longweefsel dat doorgaans NIET zal herstellen. Bij één meer dan bij de ander; wat weer, gaan we weer, afhankelijk is van het eigen afweersysteem.

Of en in hoeverre het virus qua verspreiding onder controle te houden, individueel soelaas beidt... heb ik mijn twijfels. Vooral omdat de meeste mensen met de huidige aanpak, gericht op groepsimmuniteit, imo vroeger en zeker later dus besmet zullen raken.
Daarbij zullen er ook meer mensen invalide worden na besmet zijn geweest met het coronavirus. Die zullen vrijwel lang revalideren.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_194979383
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:31 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat was wel wat sneu ja, verder trapt de expert wat open deuren in zie ik.
Ze kunnen beter weer een keer Ira Helsloot uitnodigen om de tunnelvisie op covid-19 los te laten en eens te kijken naar de grootse nevenschade van de maatregelen.
pi_194979619
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:39 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Ze kunnen beter weer een keer Ira Helsloot uitnodigen om de tunnelvisie op covid-19 los te laten en eens te kijken naar de grootse nevenschade van de maatregelen.
en wat veranderd dat ??
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_194979754
Nou of de maatregelen terecht zijn, of de nevenschade niet veel groter is dan het aantal corona-gevallen wat nu voorkomen wordt. Dat misschien?
pi_194979773
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 23:07 schreef mir1986 het volgende:
Nou of de maatregelen terecht zijn, of de nevenschade niet veel groter is dan het aantal corona-gevallen wat nu voorkomen wordt. Dat misschien?
leuk om te weten, maar het gaat dus niks veranderen in maatregelen/beleid
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_194979821
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 23:08 schreef Predator40 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:55 schreef Predator40 het volgende:

[..]

en wat veranderd dat ??
Is dat een voorwaarde van het aanschuiven bij een praatprogramma? Meer om een keer de maatregelen vanuit een andere invalshoek te belichten.
pi_194979871
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 23:08 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Over een jaar hebben we een samenleving waar er weer meer armoede is ontstaan. Fijn om zo'n samenleving te hebben, waar de verschillen tussen rijk en arm nog groter worden.
pi_194979998
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:25 schreef DireStraits7 het volgende:

Tja wat had je dan verwacht van iemand die wordt aangekondigd als wiskundige terwijl die dat helemaal niet is.
pi_194980468
Ik ben wel benieuwd hoe veilig de sportschool is.
Voor corona ging ik 4x pw. Afstand houden en niet gezicht aanraken zou makkelijk lukken.
Ik zit meer met het gebrek aan goede ventilatie in zo'n dicht pand en airco vol aan.
Dat maakt het tot dusver een no go.
pi_194980483
quote:

[..]

Ja goed plan. Die heeft tenminste een frisse blik op de hele situatie
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194980512
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 00:26 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe veilig de sportschool is.
Voor corona ging ik 4x pw. Afstand houden en niet gezicht aanraken zou makkelijk lukken.
Ik zit meer met het gebrek aan goede ventilatie in zo'n dicht pand en airco vol aan.
Dat maakt het tot dusver een no go.
Op mijn sportschool is echt alles prima geregeld, er wordt heel goed gezorgd dat de sportschool niet te druk is, apparaten zijn verplaatst of afgezet, lesrooster is dusdanig aangepast zodat je niet in aanraking komt met de volgende groep, ramen staan open, ventilatie is aangepast met alleen verse lucht, reserveren is verplicht, maximaal aantal mensen wat binnen mag zijn etc etc.

En de 1,5 meter lukt prima overal, zelfs in de kleedkamers.

Ik heb geen klagen in elk geval, afgezien dat je echt op je reserveringen moet letten om aan je trainingen te komen, want de populaire uurtjes zitten snel vol.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194980564
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 00:35 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Op mijn sportschool is echt alles prima geregeld, er wordt heel goed gezorgd dat de sportschool niet te druk is, apparaten zijn verplaatst of afgezet, lesrooster is dusdanig aangepast zodat je niet in aanraking komt met de volgende groep, ramen staan open, ventilatie is aangepast met alleen verse lucht, reserveren is verplicht, maximaal aantal mensen wat binnen mag zijn etc etc.

En de 1,5 meter lukt prima overal, zelfs in de kleedkamers.

Ik heb geen klagen in elk geval, afgezien dat je echt op je reserveringen moet letten om aan je trainingen te komen, want de populaire uurtjes zitten snel vol.
Goed geregeld dan idd. Zeker geen standaard basic fit?
pi_194980579
quote:

[..]

Sinds wanneer heeft een econoom verstand van virusbestrijding?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194980585
quote:
Leerlingen van havo 4 en vwo 4 en 5 van het Dorenweerd College in Doorwerth hebben morgen geen les vanwege een coronabesmetting. Vanavond heeft de schoolleiding in allerijl de ouders ingelicht.

De coronabesmetting bij een leerling is afkomstig van een feestje waarbij dertig tot vijftig medescholieren aanwezig waren. Wie dat zijn, kon directeur Jan Wiegers niet zeggen, zo staat in de brief die hij naar de ouders stuurde.
Wat voor ouder ben je als je op dit moment een feestje van dertig tot vijftig scholieren toestaat?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')