Omdat de energieprijzen enorm gestegen zijn na mijn warmtepomp klopte mijn tvt berekening al niet vanaf dag 1. Ik heb een gedeelte via een energiebespaarlening betaald met een netto rente van rond de 1%. Nadeel is wel dat je fie dingen dan niet zelf mag uitvoeren.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja wellicht. Maar jij hebt jóúw huis van het gas af gehaald. Dat zegt dus weinig over andere huizen.
Ik heb me er totaal niet in verdiept, ik ben van plan dat in 2021 te doen omdat ik wat geld beschikbaar heb. Maar ik heb een woning uit 1937, geen idee wat ik daar aan kan veranderen wat mijn energierekening dermate verlaagd dat het opweegt tegen de investering. Ik sta er open in maar betwijfel of mijn kosten opwegen tegen de baten.
Ik hang inmiddels wel al 3 jaar in het Tweakers warmtepompen topic rond en daar zijn mensen die een nieuwe woning opgeleverd krijgen maar ook mensen die in een woning van begin vorige eeuw wonen. En al die projecten volg ik op de voet.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja wellicht. Maar jij hebt jóúw huis van het gas af gehaald. Dat zegt dus weinig over andere huizen.
Ik kan je vrij zeker melden dat als je flink gaat investeren de baten niet gaan opwegen tegen de kosten, tenzij je er nog 30 jaar blijft wonen.quote:Ik heb me er totaal niet in verdiept, ik ben van plan dat in 2021 te doen omdat ik wat geld beschikbaar heb. Maar ik heb een woning uit 1937, geen idee wat ik daar aan kan veranderen wat mijn energierekening dermate verlaagd dat het opweegt tegen de investering. Ik sta er open in maar betwijfel of mijn kosten opwegen tegen de baten.
Mooi he, Foks warmtepompclub gaat wel weer even uitleggen hoe het zit... Die Rotmans en de rest van de wereld snappen er niks van...quote:Op woensdag 9 september 2020 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou ik lees het alweer. De echte deskundigen van de energietransitie zitten niet aan de klimaattafels maar hangen rond op fok.
Er bestaan al enkele jaren "hoog temperatuur warmtepompen".quote:Op woensdag 9 september 2020 13:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mooi he, Foks warmtepompclub gaat wel weer even uitleggen hoe het zit... Die Rotmans en de rest van de wereld snappen er niks van...
Prachtig, wat een sieraad. Is zo'n designunit voor monumentale panden nou veel duurder dan een gewone warmtepomp?quote:Op woensdag 9 september 2020 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ook niet.
Heb hier ook een Mitsubishi Zubadan hangen, je moet wel minimaal een Siberische winter krijgen wil je het niet warm krijgen.
[ afbeelding ]
Heb 'm nu wel op beton gezet, aan de muur gaf toch wat trillingen door en dat is nu opgelost.
[ afbeelding ]
"Designunit"?quote:Op woensdag 9 september 2020 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Prachtig, wat een sieraad. Is zo'n designunit voor monumentale panden nou veel duurder dan een gewone warmtepomp?
Juist ja... Een hoogleraar en hele zwik deskundigen snappen er geen reet van terwijl eoa anonieme Fokker het allemaal wel begrijpt.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er bestaan al enkele jaren "hoog temperatuur warmtepompen".
Het rendement is een stuk lager dan dat van een gewone warmtepomp maar ze halen wel de temperatuur van een normale CV-ketel.
Met het geld dat Jan Rotmans heeft uitgegeven had hij 4 van die pompen kunnen kopen en aanleggen en van de rest van het geld z'n leven lang de stroom betalen.
Dus ja, ik leg inderdaad uit hoe het zit en die Rotmans heeft financieel niet de beste keuzes gemaakt.
Neemt niet weg dat ik om wille van energiezuinigheid altijd eerst zou kijken naar de optie van een normale warmtepomp (eventueel met back-up heaters / verwarmingselementen of hoe je ze maar wil noemen).
Het probleem is dat mensen denken dat "gasloos" worden gelijk staat aan "energie neutraal".
En dat een misverstand.
Het is slim om nieuwe woningen energie neutraal te bouwen maar bij oude woningen is dat water naar de zee dragen.
Die zal ik onthouden voor als je in een topic weer eens iets beter weet dan de deskundigen.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist ja... Een hoogleraar en hele zwik deskundigen snappen er geen reet van terwijl eoa anonieme Fokker het allemaal wel begrijpt.![]()
Voor het geld hoef ik het niet te doen.quote:Nogmaals, bied je diensten aan en je word slapend rijk...
Ik zei dat het geen nut heeft om flink te investeren tenzij je de komende 30 jaar niet wil verhuizen.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:39 schreef bleiblei het volgende:
Wat ik nu niet begrijp (als anti-warmtepomp-er)... is dat ik een pagina lange discussie zie van warmtepompfanatici die notabene zelf zeggen dat er te veel prutsers zijn qua installateurs, eigenlijk alleen zin heeft als je alle ins en outs er van leert én dat het eigenlijk pas zin heeft als je de komende 30 jaar niet wil verhuizen.
Toevallig had ik gisteren die discussie ook op de FP.quote:Dan is het toch te debiel voor woorden dat we met ons allen gedwongen worden om zo een opgekalefaterde airco aan te schaffen voor 1000den euro's terwijl ze in bijv. Duitsland juist de transitie richting gas maken?
Om een voorbeeld te noemen: Mitsubishi maakt al warmtepompen sinds 1968. In veel landen, waaronder Japan, zijn die al decennia populair om te verwarmen (en koelen).quote:Het product en de branche is gewoon nog niet volwassen. Als dat zo is, wacht gewoon ff met de technologypush en laat de fanatiekelingen alle kinderziektes eruit worstelen.
Is prima. Ik zie je wel langskomen dan.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die zal ik onthouden voor als je in een topic weer eens iets beter weet dan de deskundigen.
Jaja...quote:Voor het geld hoef ik het niet te doen.
Leuke hobby, dat wel.
Hij is een wiskundige en hoogleraar in "transitiekunde" whatever dat is.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist ja... Een hoogleraar en hele zwik deskundigen snappen er geen reet van terwijl eoa anonieme Fokker het allemaal wel begrijpt.![]()
Nogmaals, bied je diensten aan en je word slapend rijk...
Je treft me al regelmatigquote:Op woensdag 9 september 2020 13:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is prima. Ik zie je wel langskomen dan.
Meestal worden de types die het allemaal niet eens zijn met de deskundigen verwezen naar #BNW waar ze kunnen wauwelen met de rest van de antivaxxers en reptilians...
[..]
Ik heb geen werkgever, wel een eigen bedrijfje waar ik ongeveer een dag in de week mee bezig ben om wat content te maken voor m'n YouTube kanalen.quote:Jaja...
Die installaties, is dat ook benodigd voor een doorsnee huis of woon je gewoon groot?quote:Op woensdag 9 september 2020 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het ophangen van de warmtepomp was bij mij achteraf ook geen goed idee. Hij staat nu op beton en dat gaat probleemloos. Sowieso vond ik het toch al een iel steuntje, zo aan die muur...
Binnen in de garage is het ook keurig.
M'n boilervat staat in de bijkeuken, op de plek waar de CV vroeger hing.
[ afbeelding ]
De branche wil ik inkomen.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:39 schreef bleiblei het volgende:
Het product en de branche is gewoon nog niet volwassen. Als dat zo is, wacht gewoon ff met de technologypush en laat de fanatiekelingen alle kinderziektes eruit worstelen.
Nee, dat is niet nodig.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die installaties, is dat ook benodigd voor een doorsnee huis of woon je gewoon groot?
Die 2 kunnen heel goed samen. Ik neem aan dat iemand die een kritisch geluid heeft, daar ook een bepaald belang bij heeft (al is het maar om de verkeerde keuze te voorkomen)quote:Op woensdag 9 september 2020 10:21 schreef the-eye het volgende:
[..]
En wordt er ook aandacht besteed aan een kritisch geluid of komen er alleen partijen aan het woord die er een belang bij hebben?
Zal vannacht effe luisterenquote:Op woensdag 9 september 2020 15:25 schreef manny het volgende:
[..]
Die 2 kunnen heel goed samen. Ik neem aan dat iemand die een kritisch geluid heeft, daar ook een bepaald belang bij heeft (al is het maar om de verkeerde keuze te voorkomen)
Ik zou zeggen luister de laatste aflevering maar, kritisch genoeg lijkt me
https://soundcloud.com/st(...)nbal-de-boer-week-37
Mijn advies is ook als je er geen verstand van het het niet te doen. Gewoon een cvketel of evt later stadsverwarming.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:39 schreef bleiblei het volgende:
Wat ik nu niet begrijp (als anti-warmtepomp-er)... is dat ik een pagina lange discussie zie van warmtepompfanatici die notabene zelf zeggen dat er te veel prutsers zijn qua installateurs, eigenlijk alleen zin heeft als je alle ins en outs er van leert én dat het eigenlijk pas zin heeft als je de komende 30 jaar niet wil verhuizen.
Dan is het toch te debiel voor woorden dat we met ons allen gedwongen worden om zo een opgekalefaterde airco aan te schaffen voor 1000den euro's terwijl ze in bijv. Duitsland juist de transitie richting gas maken?
Het product en de branche is gewoon nog niet volwassen. Als dat zo is, wacht gewoon ff met de technologypush en laat de fanatiekelingen alle kinderziektes eruit worstelen.
Waarom zou ik een luch/water pomp nemen? Die dingen hebben een lager rendement dan een water/waterwarmtepomp. En hoe wordt ik energie-onafhankelijk (neutraal) zonder zonnepanelen?quote:Op woensdag 9 september 2020 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zal ik je een geheimpje vertellen?
Je hebt voor een warmtepomp geen zonnepanelen nodig, geen zonneboiler, geen accupakket.
Je kán er uiteraard voor kiezen om ook zonnepanelen te leggen maar zonnepanelen zijn een investering op zich. Ze verdienen zich zelf terug of je nu een warmtepomp hebt of niet.
Je verzint dus kosten die er niet zijn.
Een beetje lucht/water warmtepomp kost overigens geen ¤22.000
Mocht je een link naar zo'n warmtepomp hebben dan zie ik het graag.
Dan komt het toch gewoon overeen met wat de OP zegt.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
erstand van het het niet te doen. Gewoon een cvketel of evt later stadsverwarming.
De branche is nog niet volwassen genoeg. Monteurs komen echt nuet 2x per jaar nog
Doorgaans kan je stellen:quote:Op woensdag 9 september 2020 16:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Waarom zou ik een luch/water pomp nemen? Die dingen hebben een lager rendement dan een water/waterwarmtepomp.
Is het je doel om gasloos te worden of energie neutraal / onafhankelijk?quote:En hoe wordt ik energie-onafhankelijk (neutraal) zonder zonnepanelen?
Doorgaans kan je je huidige gasverbruik keer 2,2 doen en dan heb je ongeveer je stroomverbruik in kWh.quote:Wellicht zie ik het verkeerd en is water/water echt niet nodig. Mijn woning is 220m2 en 900+ kuub.
Omdat je voor een water/waterwarmtepomp een allejezus hoge investering moet doen door of je hele tuin 2 meter af te graven voor een leidingnet (waarna je er geen boom meer op kan planten) of een put moet boren a 15K die met een beetje pech niet genoeg rendement levert.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Waarom zou ik een luch/water pomp nemen? Die dingen hebben een lager rendement dan een water/waterwarmtepomp. En hoe wordt ik energie-onafhankelijk (neutraal) zonder zonnepanelen?
Wellicht zie ik het verkeerd en is water/water echt niet nodig. Mijn woning is 220m2 en 900+ kuub.
Energievretende airco's?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Omdat je voor een water/waterwarmtepomp een allejezus hoge investering moet doen door of je hele tuin 2 meter af te graven voor een leidingnet (waarna je er geen boom meer op kan planten) of een put moet boren a 15K die met een beetje pech niet genoeg rendement levert.
Lucht/Waterpompen zijn gewoon zoals ik eerder al zei, opgekalefaterde energievretende airco's.
Ergo, ene product is geen volwaardige vervanger van bestaande verwarmingsystemen.
Andere product is veel en veels te duur (maar als ik eerlijk ben, wel 1tje waar ik wat meer in geloof).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |