Ja, het ophangen van de warmtepomp was bij mij achteraf ook geen goed idee. Hij staat nu op beton en dat gaat probleemloos. Sowieso vond ik het toch al een iel steuntje, zo aan die muur...quote:Op woensdag 9 september 2020 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb er meerdere gebeld en ze hadden geen van alle antwoorden op mijn vragen, en 1 zat gewoon ronduit te liegen. De monteur zelf was kundig met gereedschap en vooral in krappe ruimtes maar instellen deed hij niet.
Bij mij was het daardoor in het voorjaar en najaar ontzettend heet in huis en in de winter gewoon aangenaam. Dit kwam door de verkeerde stooklijn. Capaciteit van mijn bakstenen muren, niet ingeregelde radiatoren en een veelst te klein expansievat waardoor ik elke 2 dagen moest bijvullen. Daarnaast werd de buitenunit opgehangen waardoor bij mijn buren het servies ging rinkelen in de keukenkastjes.
Ah op die manier. Probleem is wel dat mijn huis niet geschikt is voor een warmtepomp.quote:Op woensdag 9 september 2020 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja. Het is net als de compressor in een koelkast of vriezer (wat ook een warmtepomp is). Als de temperatuur bereikt is, is hij uit.
Hij is altijd paraat om weer aan te springen.
Daarnaast warmt hij ook iedere dag m'n 200 liter boilervat op naar 55 graden. Maar dat gaat vanzelf.
Als het te ver afkoelt onder in het vat (bovenin is het warm, onderin koeler dus sensor zit ondering) dan verwarmt hij het vanzelf weer.
Er zit wel een kalender met instelbaar winter/zomer programma in maar die staat bij mij in beide gevallen op hetzelfde. Enige verschil is dat ik in de winter het warm water 's nachts maak en in de zomer (als de dagen langer zijn) doe ik het 's ochtends omdat het dan op de stroom uit m'n zonnepanelen kan.
Bij mij staat ook alles op zolder incl boilervatquote:Op woensdag 9 september 2020 11:20 schreef HSG het volgende:
[..]
Ah op die manier. Probleem is wel dat mijn huis niet geschikt is voor een warmtepomp.Ik zou i.a. niet weten waar ik 200 litber boilervat moet plaatsen gezien de ketel helemaal op zolder hangt.
quote:Op woensdag 9 september 2020 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.
Overigens vind ik hem buiten dit een flapdrol van een vent.
quote:
quote:Op woensdag 9 september 2020 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je een ton verspijkert aan je huis en het is nog niet gasvrij dan ben je opgelicht of je woont in een houten schuur.
Kunnen jullie als zelfbenoemde experts jullie diensten niet aan Rotmans aanbieden? Aangezien hij al een ton heeft verspijkerd aan zijn woning en er al ettelijke experts langs zijn geweest schijnen jullie wel te weten hoe het moet. Daar moet toch wel wat geld aan te verdienen zijn?quote:Op woensdag 9 september 2020 09:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie iedereen elkaar herhalen op dat punt.
Ik kan je verzekeren dat een warmtepomp niet "verzaakt onder de 5 graden Celcius".
Als dat gebeurt heb je een te kleine warmtepomp voor de woning of je afgiftesysteem is onderbemeten.
Maar dat is dan een rekenfout van de installateur.
Boilervat is er ook in liggende varianten, er zijn ook warmtepompen die alles geïntegreerd hebben in de unit (monoblock). Je kan ook het warm water door een warmtepompboiler laten doen en die ergens anders plaatsen.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:20 schreef HSG het volgende:
[..]
Ah op die manier. Probleem is wel dat mijn huis niet geschikt is voor een warmtepomp.Ik zou i.a. niet weten waar ik 200 litber boilervat moet plaatsen gezien de ketel helemaal op zolder hangt.
Daar heb ik geen zin en tijd voor.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Kunnen jullie als zelfbenoemde experts jullie diensten niet aan Rotmans aanbieden? Aangezien hij al een ton heeft verspijkerd aan zijn woning en er al ettelijke experts langs zijn geweest schijnen jullie wel te weten hoe het moet. Daar moet toch wel wat geld aan te verdienen zijn?
Weet je, als hij nu een CV-ketel heeft die 60 of 70 graden aanvoer heeft en hij krijgt het daarmee warm, dan lukt het met een Zubadan (desnoods 2 in cascade) en extra elementen ook.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Kunnen jullie als zelfbenoemde experts jullie diensten niet aan Rotmans aanbieden? Aangezien hij al een ton heeft verspijkerd aan zijn woning en er al ettelijke experts langs zijn geweest schijnen jullie wel te weten hoe het moet. Daar moet toch wel wat geld aan te verdienen zijn?
Dat hoeft helemaal niet. Kort 70 gr aanvoer elk uur voor 10 minuten kan ook vervangen worden door continu 45gr bijvoorbeeld om het lekker warm te krijgen.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet je, als hij nu een CV-ketel heeft die 60 of 70 graden aanvoer heeft en hij krijgt het daarmee warm, dan lukt het met een Zubadan (desnoods 2 in cascade) en extra elementen ook.
Is dat optimaal? Nee... verre van... want als het echt kouder wordt draai je met 3 veredelde waterkokers als booster...
Maar dan had hij zich die ton kunnen uitsparen en nog honderden jaren z'n stroomrekening van kunnen betalen.
Ik weet niet wat hij allemaal heeft laten verspijkeren aan z'n woning, daar wijdt hij niet over uit.
Maar het klinkt niet alsof het efficiënt besteed is.
Dat zou kunnen idd. Ik wel zeer benieuwd naar zijn experts want als het voor een ton niet lukt dan weet ik niet wat hij gedaan heeft of hij bezit een heel flatgebouw.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Uiteraard, ik trok het ook even in het extreme.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Kort 70 gr aanvoer elk uur voor 10 minuten kan ook vervangen worden door continu 45gr bijvoorbeeld om het lekker warm te krijgen.
Dat is financieel niet onrendabel omdat het bijna nooit -20 gr is waarop die 70gr is ontworpen. Die 30eur per maand om gas te mogen verbruiken verstook je nooit met elektrische bijverwarming.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, ik trok het ook even in het extreme.
Ik bedoel echter aan te geven dat je ook met een warmtepomp wel 70 graden kan halen (hoe onrendabel het ook is) en dat die ton die je uitgeeft aan isolatie / aanpassingen daar nooit tegenop weegt.
Is ook weer zo.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is financieel niet onrendabel omdat het bijna nooit -20 gr is waarop die 70gr is ontworpen. Die 30eur per maand om gas te mogen verbruiken verstook je nooit met elektrische bijverwarming.
Klopt, een goede journalist gaat met de beste man en een paar deskundigen kijken waar het mis is gegaan in het proces. Waarheidsvinding.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:41 schreef Confetti het volgende:
Zie hier waarom de oude 'journalistiek' geen bestaansrecht meer heeft. Niemand weet waar het over gaat.
Joh, een ton ben je zo kwijt hoor. Het is een oud pand, dus begin maar met de vloer (waarschijnlijk houten balken op de begane grond, ongeisoleerd) te verwijderen, isoleren en een nieuwe betonvloer te storten waar je de vloerverwarming op kunt leggen. Dus ja, de keuken vervang je dan ook, want die moet er uit om de vloer te kunnen doen. Vervolgens alle kozijnen en ramen vervangen want daar zal vast flink wat te behalen zijn qua extra isolatie. Wederom, oud (grachten?)pand dus waarschijnlijk aardig wat glas en het moet ook een beetje om aan te gluren zijn dus daar ga je weer. Dak isoleren, van binnenuit kan maar je wilt liefst nul-op-de-meter dus eigenlijk best om een compleet nieuw dak erop te plaatsen. Muren isoleren zou je misschien weg kunnen komen met spouwmuurisolatie, maar daarmee ga je nooit de isolatiewaarden halen om energieklasse A te halen. Beste zou zijn een extra isoleren schil om het huis, maar voor een historisch pand is dat een no-go waarschijnlijk.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou kunnen idd. Ik wel zeer benieuwd naar zijn experts want als het voor een ton niet lukt dan weet ik niet wat hij gedaan heeft of hij bezit een heel flatgebouw.
Vloerverwarming is een keuze. Ik heb geen vloerverwarming, wel een warmtepomp.quote:Op woensdag 9 september 2020 11:51 schreef NoComment het volgende:
[..]
Joh, een ton ben je zo kwijt hoor. Het is een oud pand, dus begin maar met de vloer (waarschijnlijk houten balken op de begane grond, ongeisoleerd) te verwijderen, isoleren en een nieuwe betonvloer te storten waar je de vloerverwarming op kunt leggen.
Als je goed onderhouden kozijnen hebt kan je die keurig uitfrezen voor het iets dikkere HR++ glas.quote:Dus ja, de keuken vervang je dan ook, want die moet er uit om de vloer te kunnen doen. Vervolgens alle kozijnen en ramen vervangen want daar zal vast flink wat te behalen zijn qua extra isolatie. Wederom, oud (grachten?)pand dus waarschijnlijk aardig wat glas en het moet ook een beetje om aan te gluren zijn dus daar ga je weer.
Dit is uiteraard maatwerk. Pak laaghangend fruit aan. Het heeft geen nut om ¤30.000 aan isolatie uit te geven om ¤5000 aan stroom te besparen over diezelfde periode. Dan kan je beter de aanvoertemperatuur iets hoger zetten en in geval van nood (op hele koude dagen) terugvallen op de warmte-elementen in je warmtepomp.quote:Dak isoleren, van binnenuit kan maar je wilt liefst nul-op-de-meter dus eigenlijk best om een compleet nieuw dak erop te plaatsen. Muren isoleren zou je misschien weg kunnen komen met spouwmuurisolatie, maar daarmee ga je nooit de isolatiewaarden halen om energieklasse A te halen. Beste zou zijn een extra isoleren schil om het huis, maar voor een historisch pand is dat een no-go waarschijnlijk.
Aanpassen van de meterkast ontkom je doorgaans niet aan, daar ben ik het volledig mee eens.quote:Als dan je ton nog niet verdampt is moet je nog beginnen aan het overhoop gooien van je huis voor het nieuwe verwarmingssysteem (lage temperatuur vloerverwarming of radiatoren), eventueel nieuwe meterkast voor je inductiekookplaat, en de warmtepomp natuurlijk.
Ik ben vooral wel benieuwd naar wat er allemaal al gedaan is en wat voor woning het is.quote:Ik vind het overigens wel grappig hoor, dat zo'n voorstander het wel even denkt te gaan doen en het dan niet lukt. Ik sta er alleen niet van te kijken
Ik heb alleen verstand van woningen, verder niet. Daarnaast heb ik nergens belangen in, en die deskundigen wel.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou ik lees het alweer. De echte deskundigen van de energietransitie zitten niet aan de klimaattafels maar hangen rond op fok.
Ik denk dat je niet moet vergeten dat wij die transitie (van het gas los) al succesvol hebben afgerond en dus weten wat het inhoudt.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou ik lees het alweer. De echte deskundigen van de energietransitie zitten niet aan de klimaattafels maar hangen rond op fok.
Deze deskundigen weten ook dat huizen in NL ontworpen worden op een verbruik van 1kw, ook nieuwbouw. Oude huizen zelfs 800w.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet moet vergeten dat wij die transitie (van het gas los) al succesvol hebben afgerond en dus weten wat het inhoudt.
Er wordt een hoop onzin verkondigd, o.a. het verhaal dat warmtepompen niet zouden werken bij <5 graden.
Ik heb alleen een warmtepomp om m'n woning te verwarmen, het is <5 graden geweest en hij werkt.
Ok, ok, ik heb nog een houtkachel voor de sfeer maar sinds ik hier woon is de schoorsteen niet meer geveegd en gebruik ik hem ook niet. Maar met zo'n kolenkit ernaast lijkt het toch wel sfeervol.
je bedoeld de lobbygroepen?quote:Op woensdag 9 september 2020 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja wellicht. Maar jij hebt jóúw huis van het gas af gehaald. Dat zegt dus weinig over andere huizen.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet moet vergeten dat wij die transitie (van het gas los) al succesvol hebben afgerond en dus weten wat het inhoudt.
Er wordt een hoop onzin verkondigd, o.a. het verhaal dat warmtepompen niet zouden werken bij <5 graden.
Ik heb alleen een warmtepomp om m'n woning te verwarmen, het is <5 graden geweest en hij werkt.
Ok, ok, ik heb nog een houtkachel voor de sfeer maar sinds ik hier woon is de schoorsteen niet meer geveegd en gebruik ik hem ook niet. Maar met zo'n kolenkit ernaast lijkt het toch wel sfeervol.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |