abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 september 2020 @ 05:22:22 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_194964421
Transitieprofessor Jan Rotmans krijgt eigen huis niet gasvrij.
quote:
AMSTERDAM - Klimaatwetenschapper Jan Rotmans kan niet van het gas af. Die ontboezeming deed de fameuze transitieprofessor dinsdagavond tijdens een expertmeeting met de gemeenteraad van Amsterdam.

quote:
Ondanks torenhoge investeringen die Rotmans al heeft gedaan in zijn oude huis om het bijvoorbeeld beter te isoleren, lukt het hem niet de klimaatgevaarlijke gaskraan dicht te draaien. „Ik heb er al voor honderdduizend euro aan verspijkerd. De beste experts van Nederland zijn langs geweest. Maar ik krijg mijn woning niet aardgasvrij”, aldus Rotmans.

Hele wijken van het aardgas af
De situatie is opmerkelijk omdat de professor van de Erasmus universiteit juist als adviseur betrokken is bij experimenten om hele wijken van het aardgas te krijgen. Hij steekt zijn tijd en energie al jaren in het tot stand brengen van een energietransitie in Nederland, om zo alle fossiele brandstoffen uit te faseren.

"Dat GroenLinks-fractie juist daar wil beginnen met het aardgasvrij maken van de stad is absurd"
Kevin Kreuger, Amsterdamse FvD-raadslid, kijkt niet op van Rotmans’ getuigenis. „Dit is precies dezelfde situatie die geldt voor de hele Amsterdamse grachtengordel. Het zijn historische panden die met geen mogelijkheid geschikt zijn te maken voor een warmtepomp. Dat de GroenLinks-fractie juist daar wil beginnen met het aardgasvrij maken van de stad is absurd. Als je het al zou willen, moet je die oude huizen als laatste aanpakken.”

Boerderij Ed Nijpels
Dat uitgerekend Rotmans voor een gerieflijk warm huis voorlopig is aangewezen op aardgas doet een beetje denken aan de boerderij van klimaatcoryfee Ed Nijpels. Toen de voorzitter van de klimaattafels – bekend om uitspraken als ’energiebesparen is een feest voor de portemonnee’ - zijn Friese woonstulp te koop zette, bleek dat het monumentale optrekje energielabel G droeg: het label voor de slechtst mogelijke isolatie.
=======================================================
Idioten!
  woensdag 9 september 2020 @ 06:11:25 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194964583
Wat een dom nonartikel.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194964700
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 06:11 schreef Dven het volgende:
Wat een dom nonartikel.
Waarom?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 9 september 2020 @ 07:09:06 #4
80382 manny
30 is best veel
pi_194964804
Indien u echt relevante info over de energie transitie wil luisteren volg dan de studio energie podcast

Van milieuactivist tot Eneco komen aan bod en aan het woord.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 9 september 2020 @ 07:15:12 #5
22565 asco
Los in deze tent
pi_194964842
quote:
Wat een dom nonartikel.
Van het aardgas af willen in Nederland, dat is dom.
En ook nog eens buitensporig duur. En dat toont dit artikel mede aan.
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 07:32:47 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194964930
quote:
Wat een dom nonartikel.
Waarom is het dom? Als je de messias van "voeg hier uw onderwerp in" speelt dan mag er vanuit gegaan worden dat je zelf voorloopt op het gebied van "voeg hier uw onderwerp in". Niet gek dus dat mensen verbaasd zijn en/of dit nieuwswaardig vinden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 9 september 2020 @ 07:33:49 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_194964942
Daarom eraf met die oude zooi.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 9 september 2020 @ 08:13:27 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194965214
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 07:32 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Waarom is het dom? Als je de messias van "voeg hier uw onderwerp in" speelt dan mag er vanuit gegaan worden dat je zelf voorloopt op het gebied van "voeg hier uw onderwerp in". Niet gek dus dat mensen verbaasd zijn en/of dit nieuwswaardig vinden.
quote:
Ondanks torenhoge investeringen die Rotmans al heeft gedaan in zijn oude huis om het bijvoorbeeld beter te isoleren, lukt het hem niet de klimaatgevaarlijke gaskraan dicht te draaien. „Ik heb er al voor honderdduizend euro aan verspijkerd. De beste experts van Nederland zijn langs geweest. Maar ik krijg mijn woning niet aardgasvrij”, aldus Rotmans.
En dan de nietszeggende vergelijking met Ed Nijpels als uitsmijter toe. En jullie tuinen er met open ogen in. Telegraaf op z'n best.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 9 september 2020 @ 08:18:11 #9
65846 Bocaj
47th President.
pi_194965248
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 07:33 schreef PzKpfw het volgende:
Daarom eraf met die oude zooi.
De hele grachtengordel plat! :o
pi_194965268
Doe wat ik zeg doe niet wat ik doe !
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 9 september 2020 @ 09:04:56 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194965609
Met een lucht/water warmtepomp kom je een heel eind qua energieneutraal maken van je huis. Alleen niet als het echt koud wordt (<-5 graden). Dan verzaakt zo'n ding.

Verder hebben bijna al die energieguru's bedrijven of aandelen in bedrijven die de energietransitie moeten realiseren. Een objectief standpunt kun je van hen niet verwachten.
The End Times are wild
pi_194965707
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:04 schreef LXIV het volgende:
Met een lucht/water warmtepomp kom je een heel eind qua energieneutraal maken van je huis. Alleen niet als het echt koud wordt (<-5 graden). Dan verzaakt zo'n ding.

Verder hebben bijna al die energieguru's bedrijven of aandelen in bedrijven die de energietransitie moeten realiseren. Een objectief standpunt kun je van hen niet verwachten.
Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.

Overigens vind ik hem buiten dit een flapdrol van een vent.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 9 september 2020 @ 09:14:08 #13
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_194965719
quote:
17s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:20 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Doe wat ik zeg doe niet wat ik doe !
Exin examen, wanneer?
-weg-
  woensdag 9 september 2020 @ 09:16:08 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194965742
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.

Dat zijn dan folderspecificaties. Ik hoor van iedereen dat zo'n warmtepomp niet goed werkt als het echt koud wordt. En dat is precies het moment waarop je hem wel nodig hebt.
Dan heb ik het niet over appartmentjes die vanaf vier zijden rondom grenzen aan andere appartementen, maar over vrijstaande woningen.
The End Times are wild
pi_194965774
quote:

Dat blijf je schrijven ondanks dat meerdere users hebben aangegeven dat dat niet zo is, waaronder ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194965775
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zijn dan folderspecificaties. Ik hoor van iedereen dat zo'n warmtepomp niet goed werkt als het echt koud wordt. En dat is precies het moment waarop je hem wel nodig hebt.
Dan heb ik het niet over appartmentjes die vanaf vier zijden rondom grenzen aan andere appartementen, maar over vrijstaande woningen.
Ik neem aan dat die folderspecificatie overeen komen met de werkelijkheid. Wat wel kan is dat ze een te laag vermogen hebben omdat het huis minder geïsoleerd is dan gedacht.

Wij verwarmen zonder problemen complete zorgcomplexen met die systemen, ook als het koud is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_194965800
Jammer dat de oorzaak niet beschreven wordt, maar goed dat is teveel verwacht vermoed ik.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194965831
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is niet waar want op fok ben je al door meerdere users hierop aangesproken dat het niet klopt. Wellicht hoor je van sommige mensen dat, de oorzaak ligt veelal in verkeerde installatie en niet de warmtepomp.
pi_194965861
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik neem aan dat die folderspecificatie overeen komen met de werkelijkheid. Wat wel kan is dat ze een te laag vermogen hebben omdat het huis minder geïsoleerd is dan gedacht.

Wij verwarmen zonder problemen complete zorgcomplexen met die systemen, ook als het koud is.
Ik haal de 63 graden zonder bijverwarming bij -12. 63 is ook de max temperatuur van het water wat die uberhaupt haalt.
pi_194965898
Is die professor een typetje van Jan Rot?
gr gr
pi_194965934
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Als het precies zo aangelegd wordt als de leveranciers voorschrijven, met alles goed aangesloten en op een goede plek zal het wel goed zijn.

Maar niemand woont in een standaard huis met alles zoals het zijn moet, en geen installateur werkt 100% volgens het boekje. Zelfs een paar scherpe bochten in het leidingwerk (om het mooier af te kunnen werken) kan al een negatieve invloed hebben.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_194965961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik begrijp dat ook niet.
Heb hier ook een Mitsubishi Zubadan hangen, je moet wel minimaal een Siberische winter krijgen wil je het niet warm krijgen.

Heb 'm nu wel op beton gezet, aan de muur gaf toch wat trillingen door en dat is nu opgelost.

pi_194965965
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:29 schreef Resistor het volgende:

[..]

Als het precies zo aangelegd wordt als de leveranciers voorschrijven, met alles goed aangesloten en op een goede plek zal het wel goed zijn.

Maar niemand woont in een standaard huis met alles zoals het zijn moet, en geen installateur werkt 100% volgens het boekje. Zelfs een paar scherpe bochten in het leidingwerk (om het mooier af te kunnen werken) kan al een negatieve invloed hebben.
Het is niet zozeer het fysieke leidingwerk maar het inregelen van radiatoren/vloerverwarming en de stooklijn geven de problemen. Deze zijn huis specifiek en moeten experimenteel worden bepaald.
pi_194965977
quote:

Ik zie iedereen elkaar herhalen op dat punt.

Ik kan je verzekeren dat een warmtepomp niet "verzaakt onder de 5 graden Celcius".

Als dat gebeurt heb je een te kleine warmtepomp voor de woning of je afgiftesysteem is onderbemeten.
Maar dat is dan een rekenfout van de installateur.
  woensdag 9 september 2020 @ 09:33:26 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_194965983
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 07:15 schreef asco het volgende:
Van het aardgas af willen in Nederland, dat is dom.
Waarom? Huizen aan de grachtengordels hebben al meerdere energietransities gezien. Denk je dat die gasleidingen er bij de bouw in zijn gezet ofzo? Niemand had in de jaren zestig ooit de illusie dat het gas tot aan de implosie van de zon zou zijn hoor.

Oude gebouwen spastisch als eerste willen transformeren terwijl die centen veel efficiënter te besteden zijn is wel vrij dom.
Ik ga naar huis.
pi_194965996
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zie iedereen elkaar herhalen op dat punt.

Ik kan je verzekeren dat een warmtepomp niet "verzaakt onder de 5 graden Celcius".
Ik denk dat deze user aandelen NAM heeft want een volgende keer schrijft hij het weer.
pi_194966019
Als je een ton verspijkert aan je huis en het is nog niet gasvrij dan ben je opgelicht of je woont in een houten schuur.
pi_194966053
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je een ton verspijkert aan je huis en het is nog niet gasvrij dan ben je opgelicht of je woont in een houten schuur.
Zoiets dacht ik ook :P

Misschien rekent hij de nieuwe keuken en badkamer ook mee.
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 10:15:09 #29
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194966546
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:13 schreef Dven het volgende:

[..]

[..]

En dan de nietszeggende vergelijking met Ed Nijpels als uitsmijter toe. En jullie tuinen er met open ogen in. Telegraaf op z'n best.
Dit is dus het voorbeeld van waarom het aardgasvrij krijgen van NL niet lukt. Als zelfs de messias het niet geregeld krijgt, hoe moet een gewone burger die geen (tien)duizenden euro's op zijn bankrekening heeft staan of dat niet kan lenen het dan voor elkaar krijgen? Een beetje warmptepomp kost al 22k, dan moet je er nog zonnepanelen, een verdeler, een zonneboiler, accupakketten (saldering verdwijnt) etc. bijnemen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_194966573
quote:

[..]

En als je je thermostaat hoger of lager zet ...duurt het dan ook twee dagen voordat jouw pompjes de temperatuur hebben versteld?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  woensdag 9 september 2020 @ 10:21:23 #31
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_194966650
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 07:09 schreef manny het volgende:
Indien u echt relevante info over de energie transitie wil luisteren volg dan de studio energie podcast

Van milieuactivist tot Eneco komen aan bod en aan het woord.
En wordt er ook aandacht besteed aan een kritisch geluid of komen er alleen partijen aan het woord die er een belang bij hebben?
  woensdag 9 september 2020 @ 10:23:34 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194966687
Ik zal meneer Rotmans op weg helpen.
In de uitzonderlijke wijken waar je het met een warmtepomp niet haalt zijn er volop andere oplossingen.

Elektrische verwarming is NU al mogelijk.
(aardgasvrij != energieneutraal)

En over een paar jaar ligt er in amsterdam een warmtenet waar water van 70 graden doorheen stroomt.
als het hem dan nog niet lukt dan lukt het hem met een cv-ketel op aardgas ook niet.
Tot nooit .......
pi_194966712
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:17 schreef HSG het volgende:

[..]

En als je je thermostaat hoger of lager zet ...duurt het dan ook twee dagen voordat jouw pompjes de temperatuur hebben versteld?
Nu vroeg je het niet aan mij, maar:

De temperatuur staat hier altijd ingesteld op 21,5 graden. Het is hier in de winter dus ook altijd 21,5 graden.

Waarom?

Een warmtepomp werkt optimaal als hij lekker kan doorpruttelen op een laag vermogen, dan haalt hij z'n hoogste rendement. Als je continu aan je thermostaat gaat draaien (bijvoorbeeld nachtverlaging), koelt je huis af en moet hij 's ochtends "vol gas" aan het werk. Onder de streep kost het me minder energie als ik van de thermostaat af blijf.

Dus de hele vraag is niet relevant.

Een graad hoger kan uiteraard maar dat duurt wel ongeveer 1,5 uur. De vraag is echter: wat moet ik in een kamer waar het 22,5 graden is. M'n zwembroek aantrekken?
pi_194966732
quote:
Wat een dom nonartikel.
Goh hoe verrassend dat je wederom een topic verneukt.
pi_194966749
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:23 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zal meneer Rotmans op weg helpen.
In de uitzonderlijke wijken waar je het met een warmtepomp niet haalt zijn er volop andere oplossingen.

Elektrische verwarming is NU al mogelijk.
(aardgasvrij != energieneutraal)

En over een paar jaar ligt er in amsterdam een warmtenet waar water van 70 graden doorheen stroomt.
als het hem dan nog niet lukt dan lukt het hem met een cv-ketel op aardgas ook niet.
Met een Zubadan en nog een paar losse verwarmingselementen voor de koudste dagen gaat hij het sowieso wel warm krijgen in huis. Voor die ¤100.000 kon hij nog heel wat eeuwen z'n iets hogere stroomrekening betalen :P
pi_194966780
quote:

[..]

Dat ligt niet aan de pompjes maar aan het afgifte systeem. Bij vloerverwarming duurt dat even idd maar het punt is dat je van de thermostaat moet afblijven.
pi_194966800
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dit is dus het voorbeeld van waarom het aardgasvrij krijgen van NL niet lukt. Als zelfs de messias het niet geregeld krijgt, hoe moet een gewone burger die geen (tien)duizenden euro's op zijn bankrekening heeft staan of dat niet kan lenen het dan voor elkaar krijgen? Een beetje warmptepomp kost al 22k, dan moet je er nog zonnepanelen, een verdeler, een zonneboiler, accupakketten (saldering verdwijnt) etc. bijnemen.
Onzin. Een warmtepomp inc binnenunit kost in NL ¤12k maar in Spanje kost hetzelfde apparaat ¤6k.
Gaat nog een sloot subsidie vanaf en dan kom je op een ¤3,5k.

Duurder dan een CV maar ook niet wereldschokkend.
pi_194966829
quote:

[..]

Heel simpel: die woont in een ander huis.
Mijn warmtepomp was 6k netto incl installatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 09-09-2020 10:38:59 ]
pi_194966860
quote:

[..]

Bij mij niet. Een warmtepomp is er voor om een kamer op temperatuur te houden. De temoeratuur verhogen gaat met 0.5gr per uur bij mij.
pi_194966875
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nu vroeg je het niet aan mij, maar:

De temperatuur staat hier altijd ingesteld op 21,5 graden. Het is hier in de winter dus ook altijd 21,5 graden.

Waarom?

Een warmtepomp werkt optimaal als hij lekker kan doorpruttelen op een laag vermogen, dan haalt hij z'n hoogste rendement. Als je continu aan je thermostaat gaat draaien (bijvoorbeeld nachtverlaging), koelt je huis af en moet hij 's ochtends "vol gas" aan het werk. Onder de streep kost het me minder energie als ik van de thermostaat af blijf.

Dus de hele vraag is niet relevant.

Een graad hoger kan uiteraard maar dat duurt wel ongeveer 1,5 uur. De vraag is echter: wat moet ik in een kamer waar het 22,5 graden is. M'n zwembroek aantrekken?
Niets is zo onvoorspelbaar als het weer. Wat als het buiten warm wordt?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan de pompjes maar aan het afgifte systeem. Bij vloerverwarming duurt dat even idd maar het punt is dat je van de thermostaat moet afblijven.
Maar als het buiten nou de temperatuur veranderd dan heeft dat toch ook invloed bij jou?
pi_194966889
quote:

[..]

Zal ik je een geheimpje vertellen?

Je hebt voor een warmtepomp geen zonnepanelen nodig, geen zonneboiler, geen accupakket.

Je kán er uiteraard voor kiezen om ook zonnepanelen te leggen maar zonnepanelen zijn een investering op zich. Ze verdienen zich zelf terug of je nu een warmtepomp hebt of niet.

Je verzint dus kosten die er niet zijn.

Een beetje lucht/water warmtepomp kost overigens geen ¤22.000
Mocht je een link naar zo'n warmtepomp hebben dan zie ik het graag.
pi_194966940
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:36 schreef HSG het volgende:

[..]

[..]

Maar als het buiten nou de temperatuur veranderd dan heeft dat toch ook invloed bij jou?
Een warmtepomp regelt met een WOR. Als het buiten warmer if kouder wordt dan daalt of stijgt de cv water temperatuur automatisch, met daarbij de warmteafgifte in je huis. Het is dus ook confortabeler dan een cv-ketel, en dat merk ik ook. De temperatuur binnen is stabieler.
pi_194966947
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:36 schreef HSG het volgende:

[..]

[..]
Dat maakt toch niet uit? Als het 21,5 graad is in de woonkamer dan is het 21,5 graad. Is het warmer, dan gaat hij niet verwarmen. Daarnaast zit er nog een Tb sensor bij de warmtepomp (Temperatuur buiten) dus hij weet beter hoe warm het buiten is dan ik.

En wat sjorsie1982 ook zegt: hij verwarmt aan de hand van een stooklijn (met behulp van die Tb sensor). Is het buiten 5 graden dan zal hij met zo'n 35 graden aanvoer werken maar is het -10 dan is de aanvoer bijvoorbeeld 45 graden (hangt uiteraard af van afgiftesysteem en woning).

quote:
Nogmaals. Als het warmer wordt, stopt hij met verwarmen. Als het kouder wordt, begint hij vanzelf weer.
In het ergste geval wordt het dan een keer 21 graden ipv 21,5 graden.

Nu is het 23,3 graden in m'n woonkamer dus zal hij sowieso niet beginnen met verwarmen.

Op de één of andere manier wil je een soort van lullige aanval inzetten maar heb je geen idee hoe (en dat) de techniek werkt en sta je vervolgens toch een beetje voor lul.
pi_194967014
De slechte verhalen komen door verkeerde installatie door de monteurs. Helaas heb ik daar ook ervaringen mee tot een bijna rechtzaak aan toe.
Ik heb er zelf verstand van en eigenlijk ging bij mij alles mis wat er mis kon gaan en dat heb ik zelf gefixed.
Als je het niet zelf kan dan moet je er niet aan beginnen vanwege de slechte kwaliteit die aannemers of installatieburos zowiezo al geven (uitzonderingen daargelaten).

Het zal me niks verbazen als er bij rotman ook van alles verkeerd is aangesloten of berekend.
pi_194967083
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
De slechte verhalen komen door verkeerde installatie door de monteurs. Helaas heb ik daar ook ervaringen mee tot een bijna rechtzaak aan toe.
Ik heb er zelf verstand van en eigenlijk ging bij mij alles mis wat er mis kon gaan en dat heb ik zelf gefixed.
Als je het niet zelf kan dan moet je er niet aan beginnen vanwege de slechte kwaliteit die aannemers of installatieburos zowiezo al geven (uitzonderingen daargelaten)
Mijn installateur had zelf al een warmtepomp voordat het "hip" was :P
Hij doet warmte- en koeltechniek en heeft dus veel ervaring met airco's, koelsystemen, warmtepompen en CV.
Heb er nooit over ingezeten of het goed kwam.

Mijn eigen fout was dat ik perse een Zubadan wilde en dat ding is 2x te zwaar voor mijn woning.
Ik heb dus een 14kW warmtepomp maar ik had met gemak met een 7 of 8kW model toe gekund (ik kan bij wijze van spreken het huis van m'n buren ook nog verwarmen).
Maar dat is mijn eigenwijsheid, niet zijn fout ;)

Heb het vermogen nu op 50% beperkt en een naloopregeling op m'n buffervat gemaakt. Geen problemen met pendelen.
pi_194967101
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nogmaals. Als het warmer wordt, stopt hij met verwarmen. Als het kouder wordt, begint hij vanzelf weer.
In het ergste geval wordt het dan een keer 21 graden ipv 21,5 graden.
Gaat die pomp dan ook uit?
pi_194967110
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:50 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja. Het is net als de compressor in een koelkast of vriezer (wat ook een warmtepomp is). Als de temperatuur bereikt is, is hij uit.
Hij is altijd paraat om weer aan te springen.

Daarnaast warmt hij ook iedere dag m'n 200 liter boilervat op naar 55 graden. Maar dat gaat vanzelf.
Als het te ver afkoelt onder in het vat (bovenin is het warm, onderin koeler dus sensor zit ondering) dan verwarmt hij het vanzelf weer.

Er zit wel een kalender met instelbaar winter/zomer programma in maar die staat bij mij in beide gevallen op hetzelfde. Enige verschil is dat ik in de winter het warm water 's nachts maak en in de zomer (als de dagen langer zijn) doe ik het 's ochtends omdat het dan op de stroom uit m'n zonnepanelen kan.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-09-2020 10:56:07 ]
pi_194967126
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:50 schreef HSG het volgende:

[..]

Welke pomp?
pi_194967147
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Welke pomp?
Hij zal vast "de warmtepomp" bedoelen :P
pi_194967216
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn installateur had zelf al een warmtepomp voordat het "hip" was :P
Hij doet warmte- en koeltechniek en heeft dus veel ervaring met airco's, koelsystemen, warmtepompen en CV.
Heb er nooit over ingezeten of het goed kwam.

Mijn eigen fout was dat ik perse een Zubadan wilde en dat ding is 2x te zwaar voor mijn woning.
Ik heb dus een 14kW warmtepomp maar ik had met gemak met een 7 of 8kW model toe gekund (ik kan bij wijze van spreken het huis van m'n buren ook nog verwarmen).
Maar dat is mijn eigenwijsheid, niet zijn fout ;)

Heb het vermogen nu op 50% beperkt en een naloopregeling op m'n buffervat gemaakt. Geen problemen met pendelen.
Ik heb er meerdere gebeld en ze hadden geen van alle antwoorden op mijn vragen, en 1 zat gewoon ronduit te liegen. De monteur zelf was kundig met gereedschap en vooral in krappe ruimtes maar instellen deed hij niet.
Bij mij was het daardoor in het voorjaar en najaar ontzettend heet in huis en in de winter gewoon aangenaam. Dit kwam door de verkeerde stooklijn. Capaciteit van mijn bakstenen muren, niet ingeregelde radiatoren en een veelst te klein expansievat waardoor ik elke 2 dagen moest bijvullen. Daarnaast werd de buitenunit opgehangen waardoor bij mijn buren het servies ging rinkelen in de keukenkastjes.

Volgens mij heb ik ook een extra driewegklep die niks doet maar die mest er zeker in. Hij kon niet via de pid uitleggen waarom, terwijl ik wel kon uitleggen dat die niks doet, maar dat klopte dan niet....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')