abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:20:59 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194612131
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 22:45 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Daarom is het ook zaak voor de bevolking om de wet te respecteren, zodat Lukashenko zo min mogelijk handvaten heeft om tegenstanders te discrediteren.
Een dictator wegkrijgen door je netjes aan zijn regels te houden. Dat gaat niet zo werken denk ik.
pi_194613070
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 00:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik heb geen zin om weer alles door te lezen, maar de essentie is: je wringt je in de raarste kronkels om de misstanden van een dictatoriaal regime goed te praten. En wanneer je daarop gewezen wordt werp je een rookgordijn op door met een wollige reactie eigenlijk he-le-maal niks te zeggen. Dat doet bij mij (en velen met mij) de wenkbrauwen fronsen.

Daar komt nog eens bij dat je structureel weigert om je claims van gewicht te voorzien door met bronnen te komen zodat men jouw uitspraken kan controleren. Ook is het natuurlijk een beetje opmerkelijk dat je pas sinds een uurtje of 24 hier een account hebt. Wat mij betreft is jouw geloofwaardigheid tot niet ver boven het nulpunt gedaald.

Dus nogmaals: wat is jouw motivatie om ineens zo actief deel te nemen aan een discussie over dit onderwerp?
Ik ben het grotendeels met je eens maar hij gedraagt zich net te apart en netjes.
Er zijn mensen die eenmaal orde voor alles stellen.

In NL zijn er trouwens regels aan demonstraties wanneer de kans groot is op rellen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:23:28 #203
375570 crew  Cyan9
pi_194613810
twitter
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:47:09 #204
375570 crew  Cyan9
pi_194614950
twitter
pi_194616200
Een Belarus grap :
Een man in het park wordt opgepakt en daarna geslagen door de staatspolitie in Belarus.
Zegt de man : "Maar ik heb voor Lukashenko gestemd".
Zegt de politie : "Leugenaar, niemand heeft voor Lukashenko gestemd".
Check it out
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:45:59 #206
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194617847
Interessante podcast
https://www.nporadio1.nl/(...)-dictator-van-europa

Hier denken ze dat Loekasjenko een aflopende zaak is
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:48:26 #207
375570 crew  Cyan9
pi_194617874
twitter
pi_194618273
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 13:20 schreef hjansen82 het volgende:
Een Belarus grap :
Een man in het park wordt opgepakt en daarna geslagen door de staatspolitie in Belarus.
Bovenstaande is gebaseerd op waren gebeurtenissen. ;)
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:20:23 #209
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_194618291
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 13:20 schreef hjansen82 het volgende:
Een Belarus grap :
_O- _O- _O_
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:57:47 #210
375570 crew  Cyan9
pi_194619601
twitter
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:21:05 #211
375570 crew  Cyan9
pi_194620021
twitter
pi_194620116
quote:
85s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 18:21 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Is natuurlijk niet voor een burgeroorlog maar om ervoor te zorgen dat Poetin een casus belli heeft.
pi_194620152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 18:26 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Is natuurlijk niet voor een burgeroorlog maar om ervoor te zorgen dat Poetin een casus belli heeft.
Yup, Putin moet een reden hebben om zich er mee te kunnen bemoeien, dus dat opzetje ligt voor de hand
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:39:09 #214
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194620279
Nouja voor een burgeroorlog heb je een aanzienlijk deel aan burgers nodig die je van harte steunen. Daar ontbreekt het Loekasjenko nogal aan. Wit-Rusland is geen stammenland waarbij hij op de onvoorwaardelijke steun van een dominante stam gaan rekenen.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:50:49 #215
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194620426
quote:
[ twitter ]
Goed te volgen ook :')
Praat over de hel en je komt er.
pi_194620734
quote:
[ twitter ]
Geloofwaardig stukje propaganda. :') :')
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:16:15 #217
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194622141
https://www.welingelichte(...)-de-macht-te-grijpen

Joh Loekasjenko, dat idee hadden we ook al. Maar toch fijn dat je dat even laat weten.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:09:28 #218
375570 crew  Cyan9
pi_194622988
twitter
pi_194623534
Dit ziet er toch niet enthousiast uit.

twitter
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:38:45 #220
375570 crew  Cyan9
pi_194623603
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 21:35 schreef luxerobots het volgende:
Dit ziet er toch niet enthousiast uit.

[ twitter ]
Beetje awkward dit.
  Forum Admin dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:00:34 #221
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_194624082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Nouja voor een burgeroorlog heb je een aanzienlijk deel aan burgers nodig die je van harte steunen. Daar ontbreekt het Loekasjenko nogal aan. Wit-Rusland is geen stammenland waarbij hij op de onvoorwaardelijke steun van een dominante stam gaan rekenen.
In dit hypothetische geval verwacht ik niet dat Rusland het zou laten escaleren tot een burgeroorlog, of onrust. Zo je wil, de groene mannetjes staan er dan wel wat eerder :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_194624400
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 15:45 schreef Hexagon het volgende:
Interessante podcast
https://www.nporadio1.nl/(...)-dictator-van-europa

Hier denken ze dat Loekasjenko een aflopende zaak is
Ik heb dit even geluisterd. Wat betreft het eerste stuk: ik denk dat Ulyashyna een beetje in haar eigen bubbel leeft. Ze legt heel goed uit hoe bepaalde ontwikkelingen chronologisch hebben plaatsgevonden en de rol van de sociale media daarin. Aan de andere kant is ook wel duidelijk welke kanalen ze napraat zonder enige nuance.

Wat betreft het stuk van Godfroid. Ik denk dat het een best goede analyse is, waar ik wel enige kanttekeningen bij wil plaatsen:
- wat betreft economie probeert hij Belarus als een communistisch systeem neer te zetten, terwijl het een overgangseconomie is, waarbij inderdaad een groot (maar langzaam kleiner wordend) deel van de economie in hand van staatsbedrijven is, maar die moeten nu in tegenstelling tot de Sovjet dagen concurreren in een globale markt. Het gebrek aan concurrentie, waar hij over spreekt gaat dan ook zeker niet op voor alle staatsbedrijven;
- ik denk dat hij misschien net iets te veel de touwtjes bij Putin ligt, zonder in te gaan op de onderlinge verhoudingen binnen de Belarussische bestuurlijke- en politieke elite.
pi_194624936
Vandaag was verder een dag met vooral veel kleinere gebeurtenissen. Ondanks dat Lukashenko zijn geloofwaardigheid is kwijt geraakt bij de meerderheid van de bevolking, lijkt de meerderheid niet bereid tot langdurige stakingen. Nadat vele fabriekarbeiders zich hebben uitgesproken en zo gehoor hebben gegeven aan hun onvrede zijn er velen weer terug aan het werk gegaan, omdat in de economisch toch al niet makkelijke tijden baanzekerheid een belangrijk goed blijft. Een staking moet volgens de huidige wetgeving minstens 2 weken van te voren worden afgeroepen, anders is het een wilde staking en riskeren de arbeiders om ontslagen te worden.

De afgelopen dagen is er al een miljoen dollar verzameld door Belarussen wereldwijd om als stakingskas te fungeren. Er moeten nu eerst mechanismes worden ingesteld om het geld uit deze kas te verdelen. Daarna is het denkbaar, dat de stakingsbereidheid toeneemt onder mogelijke wildstakers.

De stakingen worden ook zeker niet door medewerkers van alle bedrijven en instanties gesteund. Kleinere groepen demonstranten proberen nu verzamelen voor de gebouwen van middelgrote werkgevers met de oproep aan medewerkers van die werkgevers om zich aan te sluiten. In Minsk vond dat, bijvoorbeeld, 's-ochtends plaats bij witgoedfabrikant Atlant en het Ministerie van Buitenlandse zaken, zonder resultaat.
pi_194625771
Ik wilde ook nog even een stukje opinie plaatsen over de regering en hun mogelijke geheel in dit verhaal.

Voor de oppositie zou het goed zijn als op korte termijn een van de minsters (het liefst op een van de meer invloedrijke ministeries) zou overlopen naar hun kant. Dat zou namelijk een enorme klap in het gezicht van Lukashenko zijn en de verwachting is dat als er eenmaal een minister overloopt dat er meer zullen volgen.

Onder de ministers heb je eigenlijk de volgende kampen:
- ministers die deel uit maken van het veiligheidsapparaat;
- ministers die eigenlijk niet echt een belangrijke portefuille hebben;
- ministers met veel (economische) invloed, die niet deel uit maken van het veiligheidsapparaat.

De ministers binnen het veiligheidsapparaat zullen er alles aan doen om hun positie veilig te stellen en hun macht in stand te houden. Hun ondergeschikten zijn in hoge mate loyaal, ondanks de gevoelens onder de rest van de bevolking. Het hele systeem zou gelijk inklappen als deze ministers zouden opgeven. De kans dat dat gebeurd is bij benadering 0%. Het is veel waarschijnlijker dat ze Lukashenko opofferen als de tijd daarvoor aanbreekt. Dit kamp van ministers is verder niet gebaat bij democratie en zal, met hoge waarschijnlijkheid, als de geopolitieke en interne politieke spanningen hun tot een keuze tussen Rusland en het Westen dwingt, voor Rusland kiezen.

De ministers zonder een echt belangrijke portefuille zijn niet echt direct belangrijk voor de oppositie. Als hun zouden overlopen, zal de resonans beperkt blijven, de oppositie een klein succesje vieren. Het is voor hun echter niet zonder persoonlijk risico en ze zouden eenvoudig vervangen kunnen worden zonder vergaande gevolgen.

Dan komen we aan bij de derde groep ministers. Die een groot verschil zouden kunnen vormen, maar momenteel in een moeilijke positie verkeren. Normaal gesproken, als Lukashenko zich niet bedreigt voelt, kan deze groep ministers behoorlijk vrij opereren. Er zijn natuurlijk een beperkt aantal stokpaardjes van Lukashenko en ze kunnen zich niet publiekelijk tegen Lukashenko keren, maar verder zijn ze behoorlijk vrij in hun eigen politiek. Lukashenko heeft immers ook belang bij economische groei en goede relaties met andere landen. Er is altijd een soort van concurrentie om macht tussen de eerste groep ministers en deze groep ministers. Als Lukashenko, zoals nu, zich bedreigd voelt slaat de balans om in het voordeel van de eerste groep. Voor de oppositie zou het een enorme overwinning zijn als een van de ministers uit deze groep zou overlopen, maar er bestaat wel het risico dat de eerste groep ministers dan buitensporig aan macht wint. Daardoor zitten deze ministers in een behoorlijke paradox: als ze het volk willen dienen, dan kan het zo maar zo zijn dat ze beter kunnen aanblijven, ondanks dat ze misschien zelf nu ook helemaal klaar zijn met Lukashenko en misschien nog wel meer met de eerste groep ministers, die waarschijnlijk nog sterker in het zadel zit dan Lukashenko. De ministers in deze groep zijn hoofdzakelijk erg goed opgeleid, kundig in hun vakgebied en hebben niet een uitgesproken voorkeur voor Rusland of het Westen.
pi_194626623
Hongarije maakte vandaag overigens bekend dat ze solidair zijn met de positie van Polen, Litouwen, Letland en Estland. Vlak voor de verkiezingen (en ook nog direct er na) gingen sommige analitici er vanuit dat Orban een veto zou uitspraken in het geval van eventuele sancties. Die vrees is dus nu van de baan.

Voor zover ik weet is de positie van bovengenoemde landen om sancties in te stellen tegen concrete personen en dus niet de economie van het hele land nog verder te verzwakken. Nu maar hopen dat Duitsland het niet nodig vindt om heel Europa de les te leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')