abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194599358
quote:
In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.

Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.

De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.

De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.html

In ‘de laatste dictatuur van Europa’ is het momenteel erg onrustig. Eerder vandaag waren daar verkiezingen, aar zoals verwacht zijn die door zittend dictator Luhashenko gemanipuleerd.

In meerdere grote steden in Wit-Rusland zijn momenteel protesten gaande. In hoofdstad Minsk treedt de politie hard op. Uit andere steden komen juist berichten over deëscalatie.

(originele openingspost van trein2000)
pi_194599482
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 02:25 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik ken zowel mensen die op Lukashenko hebben gestemd, als ook op Tichanovskaja. Ook in Nederland heb ik
de afgelopen dagen de nodige vragen gehad van mensen. Ik vond het de afgelopen dagen lastig om een beeld
te vormen: mensen die op Lukashenko hebben gestemd zeggen het ene, mensen die op Tichanovskaja hebben gestemd,
het andere en de Nederlanders praten de Nederlandse pers na.
Heb je er voorbeelden van dat Nederlanders de Nederlandse pers napraten. Als je dit topic bekijkt zie je dat de informatie vooral van twitter komt en er tal van informatie gedeeld wordt.

Het is niet zo dat Nederlanders per se de Nederlandse pers napraten.

quote:
Gelukkig werkt sinds woesdag het internet in Belarus weer goed, zodat ik zelf de nodige bronnen heb kunnen
raadplegen. Overigens heeft Beltelecom onlangs aangekondigd om de komende weken 's-nachts onderhoud uit te voeren,
Beltelecom is bezig met werkzaamheden. En dat is geloofwaardig? Het regime van Loekasjenko heeft bewust de stekker uit het internet getrokken. Internet helpt de oppositie teveel om zich te organiseren.

quote:
Wat betreft de uitslag:

[quote]Zelf heb ik er dit keer niet zo veel vertrouwen in. In Minsk heeft Lukashenko trouwens maar 65% van de stemmen gehaald
en op de kieslokalen in de ambassades in het Buitenland heeft hij zelfs van Tichanovskaja verloren, volgens de officiele
statistieken.
Volgens de Wit-Russische statistieken heeft Loekasjenko alle verkiezingen sinds 1994 met grote cijfers gewonnen. Dat er grootschalig gefraudeerd wordt is een publiek geheim.

quote:
Aan de andere kant geloof ik ook niet dat Tichanovskaja heeft gewonnen. Zeker niet met 97%, zoals sommige
"sasha 3%" trollen beweren en ook niet met 80% zoals andere nepnieuws-fabrieken beweren, die simpelweg de uitslag proberen
om te draaien.
Zelf geloof ik er ook niet zo in dat slechts 3% op Loekasjenko heeft gestemd. Processen verbaal die naar buiten kwamen en stemmen van stembureaus zelf laten toch wel zien dat een grotere minderheid (dan 3%) op Loekasjenko stemde. Novaja Gazeta komt erop uit dat ongeveer 17% van de stemmen voor Loekasjenko was.

twitter

quote:
Of Tichanovskaja een meerderheid heeft? Ik vind het lastig om te zeggen. Het moge duidelijk zijn dat onder de mensen
die in de straten van Minsk actie voeren haar aanhangers talrijker zijn dan de aanhangers van Lukashenko.
En wat heet talrijker. Lukasjenko krijgt één plein vol, met aanhangers die in touringcars gehaald zijn, terwijl de oppositie al dagenlang honderdduizenden de straten op krijgt.

quote:
de meerderheid van de mensen nog steeds tot de zwijgende meerderheid, ondanks dat deze een behoorlijk stuk kleiner is als
in voorgaande jaren. Ik vind het dan ook niet eerlijk om te claimen dat Tichanovskaja de meerderheid van het volk
vertegenwoordigd.
Die zwijgende meerderheid kun je ook opvoeren als argument tegen Loekasjenko. En je zult in elk land natuurlijk houden dat veel mensen niet echt een politieke mening hebben.

Maar vind je het wel eerlijk om te claimen dat Loekasjenko nog steeds een meerderheid heeft? En dan met meer dan 80%?

quote:
Hetzelfde geldt voor de protesten op enkele staatsbedrijven. Die zijn ongekend groot en kennen veelal geen precendent in
de geschiedenis van Belarus, sinds het presidentschap van Loekashenko. Echter zie je hier veelal hetzelfde: de meerderheid
zwijgt. Een staking van 1000 personen is indrukwekkend en een week eerder had niemand dit kunnen geloven. Maar op een
bedrijf van 14 000 is het verre van de meerderheid.
Denk je dat er gestaakt wordt als 1000 mensen op een bedrijf van 14.000 medewerkers willen staken? Staken heeft alleen zin als de meerderheid van een bedrijf dat doet. 1000 medewerkers kunnen gemakkelijk ontslagen worden op een bedrijf met 14.000 medewerkers. Afijn, je mag ook het specifieke bedrijf noemen.

quote:
Het is dan ook te vroeg om over pluralisme te spreken, vele burgers
zijn verrast door de ontwikkelingen en durven er nu veelal niet meer uit te komen, dat ze op Lukashenko hebben gestemd.
De directeur van MZKT kreeg veel boegeluiden te horen, toen hij zei dat hij op Lukashenko had gestemd en hij werd zowat
de mond gesnoerd, totdat hij verder ging en zei dat hij erkende dat Tichanovskaja de verkiezingen had gewonnen.
Je hebt dus één voorbeeld van een man die uitgejouwd werd toen hij zei dat hij op Loekasjenko gestemd had. Nou, bekijk het eens van de andere kant, hoeveel mensen zijn er niet in elkaar geslagen en gearresteerd omdat ze op de één of andere manier betrokken waren bij een anti-Loekasjenko protest?

quote:
Veel Belarussen geloven dus blijkbaar in een absolute overwinning en houden het niet voor mogelijk dat de stemmen weleens
veel dichter bij elkaar kunnen liggen dan de verschillende partijen beweren. Een ding is duidelijk: veel vertrouwen is er
niet meer in de centrale kiescommisie. Maar dat betekend natuurlijk niet dat de polls op telegram kanalen betrouwbaarder zijn,
of dat de respondenten in dergelijke polls uberhaupt Belarussische staatsburgers zijn. Ook op de diverse "bewijzen" die
deze of genen beweren te hebben, valt het nodige af te dingen. Audio-opnames waarin de directeur van school 625 in Lutjebroek
opdracht geeft om minimaal x stemmen bij kandidaat 3 op te tellen, klinken indrukwekkend. Maar bewijzen niet dat de persoon op
de audio-opname directeur van school 625 in Lutjebroek is, of dat er uberhaupt wel een school in Lutjebroek is.
Je plaatst vraagtekens bij de kant van de oppositie. Wat mag, en soms zelfs goed is. Maar je kijkt ondertussen niet naar alle fraude en ongeregeldheden waar de organisatoren van de officiële verkiezingen verantwoordelijk voor zijn.

quote:
En dan komen we bij een van de grotere problemen: het gebrek aan kwalitatieve journalistiek. Natuurlijk valt er het nodige af
te dingen op de publieke omroep.
Wat een understatement. Er valt natuurlijk het nodige af te dingen op de Wit-Russische staatsmedia :')

quote:
Helaas, is het mij de afgelopen jaren wel duidelijk geworden dat de alternatieven zich
eveneens schuldig maken aan dom pupulisme en vaak net zo gekleurd zijn. Nog slechter is het gesteld met de sociale media, waaronder
telegram kanalen. Als Ivan Eismont iets op BT zegt, weet je nog van te voren hoeveel korrels zout je er aan toe moet voegen. Bij
de anoniemen kanalen daarentegen zijn complottheorieen aan de orde van de dag. Als een bepaald kanaal niet meer geloofd wordt,
starten de trollfabrieken gewoon weer een nieuw kanaal. De diverse bloggers zijn welliswaar niet zo anoniem, maar doen het niet
heel veel beter. Alles draait om de views en clickbait is daarvoor geoorloofd. Zonder de gehele schuld in de schoenen van een
partij te schuiven,
Ik ben het overigens met je eens dat je zelf altijd kritisch moet blijven. En het gevaar zit er op internet wat mij betreft vooral in dat je al snel vooral informatie uit je eigen bubbel vindt. Dat werkt erg vernauwend en zie je bij alle partijen.

quote:
wil ik daarbij toevoegen dat Tichanovskij een van de bloggers is die flink aan deze ontwikkeling heeft
bijgedragen. Ik ben zelfs van mening dat hij bloed aan zijn vingers heeft.
Een relatief onschuldige bloggen die in Nederland gewoon mee zou mogen doen aan de verkiezingen heeft bloed aan zijn handen. Dapper statement. De man zit al sinds mei in de gevangenis...

quote:
Wat betreft Lukashenko: die heeft een groot stuk van zijn geloofwaardigheid verloren. Niet zozeer door zijn overwinning, maar
door de wijze waarop (60% had iedereen makkelijk geloofd, met 80% wordt het een ander verhaal)
Dit ben ik niet met je eens. Ook 60% zou ongeloofwaardig zijn. Overigens is het wel begrijpelijk waarom hij weer met de gebruikelijke 80% won. 60% zou zwakte aangeven als je voorheen altijd met 80% wint.

quote:
Sowieso zijn er mensen op het platteland die in een
andere wereld leven in dorpen waar zelfs in de aanwezigheid van internationale waarnemers Lukashenko nog 100% van de stemmen
haalt.
Je weet dat er geen internationale waarnemers aanwezig waren? En dat zelfs buitenlandse journalisten gearresteerd zijn?

quote:
Betekend dit dat Lukashenko het bijltje er bij neergooid? Geenszins. Hij houdt zijn poot gewoon stijf en gaat verder, alsof
er niets gebeurd is. De komende tijd zal hij noodgedwongen waarschijnlijk wel minder vaak bezoeken brengen aan grote fabrieken.
Hij zal waarschijnlijk ook niet proberen om de dialoog met de andere partij te zoeken, dat zou zijn positie immers enkel nog
verzwakken. Het westen beschikt niet over instrumenten om invloed op hem uit te kunnen oefenen. China is uiteraard content
met de stabiliteit in Belarus die Lukashenko, in deze ook voor hun strategische regio met zich mee brengt. Ondanks dat ook het
Kremlin in verband wordt gebracht met de recente destabilisatie in Belarus, kan Lukashenko ook op de "steun" van Poetin rekenen.
Steun met een prijskaartje welliswaar, maar Lukashenko heeft in deze omstandigheden weinig keuze. En Poetin heeft waarschijnlijk
ook gewoon liever een zwakke Lukashenko die hij naar zijn hand kan zetten, dan een nog onbekende macht. De enige mogelijkheid om
Lukashenko op korte termijn weg te krijgen bestaat uit destabilisatie van de politie en/of het leger. Maar er zijn vooralsnog geen
redenen om van een dergelijk scenario uit te gaan. Er circuleren enkele filmpjes waarin politieagenten en militairen afstand
nemen wegens gewetensbezwaren, maar dit kun je met heel veel moeite een druppel op de gloeiende plaat noemen. Ik denk dat de kans
dat Lukashenko dood gaat aan Covid nog groter is.
Ik verwacht dat Loekasjenko uiteindelijk vertrekt. Ook een dictator heeft steun nodig. En kan niet doorregeren in een land waar men volop staakt, demonstreert en waar de dictator het internet eruit moet gooien.

Of ze nu Ceausescu, Ghadaffi, Moeburak of Loekasjenko heten. Zonder draagvlak of op zijn minst een passieve bevolking, gaat het niet meer lukken.

quote:
Ik denk verder dat het nog veel te vroeg is om conclusies te trekken. Ik zou hoogstens voorzichtig de conclusie willen trekken dat
het Belarusische volk heeft verloren. Ondanks de overwinningsstemming staan ze eigenlijk met lege handen:
- een deel van de positie van de staatsmedia is ingenomen door media die nog grovere leugens bezigen;
Nog grovere leugenaars? Hoezo?

quote:
- er zijn duidelijk technologien (verglijkbaar met technologien zoals gebruikt in kleurenrevoluties) van buitenaf gebruikt om de publieke opinie te beinvloeden;
Technologien als twitter en telegram?

quote:
- langdurige stakingen gaan ongetwijfeld leiden tot het faillisement van grote ondernemingen en daarmee het verlies van arbeidsplaatsen;
- vervanging van de hoogste machtverticaal leidt niet tot een directe oplossing voor de onderontwikkeling van de rest van het politieke apparaat;
- bepaalde politieke ontwikkelingen kunnen leiden tot het verlies van de economie en/of van de souvereiniteit.

Wat betreft het laatste punt: Belarus heeft meer als genoeg om te verliezen.
Dat Belarus meer dan genoeg heeft om te verliezen ben ik overigens met je eens.

quote:
Pragmatisch gezien zou je zelfs kunnen stellen dat het
aanblijven van Lukashenko een van de betere varianten is, hoewel onverenigbaar met het moreel van vele Belarussen.
Dit ben ik dan weer niet met je eens. Jarenlang was Loekasjenko de dictator die het land redelijke stabiliteit gaf. In ruil gaf de bevolking hem de mogelijkheid om te regeren. Dat was de deal. Naast dat angst natuurlijk een grote factor was. Maar vandaag de dag is Wit-Rusland niet meer stabiel, en is men ook niet meer bang.
pi_194599533
Laten we hier maar verder gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 10:44 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Ik zeg toch "en de rest van de wereld". Ik kan moeilijk elk land opsommen en dat ik Europa wel noem en voorop trek is logisch aangezien ik hier woon. 8)7
Gezien het verschil aan invloed op Wit-Rusland vond ik dat je het wat bijzonder had opgeschreven. Maar gelukkig is het nu helder.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 11:02:00 #4
375570 crew  Cyan9
pi_194599564
twitter
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_194599759
quote:
81s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:02 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
_O- Wat een baas.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 17 augustus 2020 @ 11:32:03 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194599838
quote:
[ twitter ]
:D :D _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 17 augustus 2020 @ 11:35:01 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194599870
quote:
[ twitter ]
De waarheid kwam hard binnen.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 12:10:02 #8
375570 crew  Cyan9
pi_194600327
twitter
pi_194600384
Mooi moment voor Putin om wit Rusland te annexeren voor als het echt misgaat voor lukashenko
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194600435
quote:
84s.gif Op maandag 17 augustus 2020 12:10 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Hij is mad. Heeft hij nog de macht om deze mensen op te pakken?
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 12:19:58 #11
375570 crew  Cyan9
pi_194600454
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 12:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hij is mad. Heeft hij nog de macht om deze mensen op te pakken?
Ik denk het eigenlijk niet, maar ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen.
pi_194601131
Stuur de focking politie op hem af en laat hem oppakken. Desnoods door een of andere openbaar aanklager. Dat is de enige manier om deze dictator af te zetten. Hij kan weinig meer doen om zich te redden of de volksrevolutie te dwarsbomen als ie eenmaal in de cel zit. Gebeurde ook geregeld terug in de tijd in Latijn-Amerikaanse landen die revoluties meemaakten.

Zorg wel dat hij met absoluut niemand mag bezoeken. Want sympathisanten kunnen dan zijn bevelen alsnog uitvoeren of hem proberen te bevrijden. Dat dan weer.
pi_194601364
Lukashenko about redistribution of authority, amendments to Constitution: Not under pressure

[ Bericht 11% gewijzigd door luxerobots op 17-08-2020 13:44:54 ]
pi_194601584
Het einde nadert voor Loekasjenko. Natuurlijk zal de gemiddelde Wit-Rus geen vertrouwen hebben in een referendum georganiseerd door Loekasjenko, een man die al 26 jaar oneerlijke verkiezingen organiseert.

Maar het laat wel zien dat zijn macht afbrokkelt. Wat hij nu doet is tijd rekken en hopen dat het uiteindelijk nog positief uitpakt.
  maandag 17 augustus 2020 @ 14:55:15 #15
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194602373
Ik lees ook dat staatsjournalisten zich tegen hem keren? dat zou ook wel een grote stap zijn...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194602691
quote:
2s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik lees ook dat staatsjournalisten zich tegen hem keren? dat zou ook wel een grote stap zijn...
https://mobile.twitter.co(...)/1295342342459858945
  maandag 17 augustus 2020 @ 15:44:48 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194603097
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194603244
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 10:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Heb je er voorbeelden van dat Nederlanders de Nederlandse pers napraten. Als je dit topic bekijkt zie je dat de informatie vooral van twitter komt en er tal van informatie gedeeld wordt.
Ik doelde dan vooral op mensen in mijn eigen omgeving. Mensen die niet de hele dag op het internet dit volgen.
Wat overigens ook niet helpt:

- de meeste mensen kunnen geen Russisch;
- de meeste mensen zijn onbekend met de locale achtergrond.

Dat laatste zie je niet enkel in Nederland, maar ook in Rusland waar Belarus ook de laatste dagen trending was.
Daar zie je nu ook allerlei bloggers opduiken met een mening, terwijl ze nog nooit in Belarus zijn geweest en zich pas sinds een week met dit thema bezighouden.
quote:
Het is niet zo dat Nederlanders per se de Nederlandse pers napraten.
[..]
Ik doelde ook niet op alle Nederlanders, maar op de Nederlanders in mijn omgeving.
quote:
Beltelecom is bezig met werkzaamheden. En dat is geloofwaardig?
Het is een mededeling. En natuurlijk snap ik ook wel wat daar achter steekt. Misschien dat ik er een smiley achter had moeten plakken.
quote:
Het regime van Loekasjenko heeft bewust de stekker uit het internet getrokken.
Dat ligt net een beetje anders. De bedoeling was om de boel te filteren. Maar dat is zeg maar mislukt. Waarschijnlijk is het filter dat in 2018 is aangeschaft niet berekend op de capiciteit van het Belarussische internet.

Het is zeer zeker niet de bedoeling om de stekker uit het internet te trekken en wel om de volgende redenen:

- het is erg lastig om het Silicon Valley van Europa te worden zonder internet;
- veel IT bedrijven dreigen hun medewerkers te verplaatsen, sommige hadden al reeds in aanloop van de verkiezingen enkele van hun medewerkers verplaatst naar het buitenland, voor het geval dat.

quote:
Internet helpt de oppositie teveel om zich te organiseren.
Dat is dan ook precies wat er gebeurd is. Ik vind het moeilijk om de protesten van zondag, maandag en dinsdag vredig te noemen. Nadat het internet weer werkte is er een enorme massa mensen toegestroomt en werd er niet meer met vuurwerk en explosieven naar de politie gegooid.
quote:
[..]

Volgens de Wit-Russische statistieken heeft Loekasjenko alle verkiezingen sinds 1994 met grote cijfers gewonnen. Dat er grootschalig gefraudeerd wordt is een publiek geheim.
De schaal waarop is altijd het onderwerp van speculatie. Nooit eerder was een dergelijk grote schaal zo overduidelijk.
quote:
[..]

Zelf geloof ik er ook niet zo in dat slechts 3% op Loekasjenko heeft gestemd. Processen verbaal die naar buiten kwamen en stemmen van stembureaus zelf laten toch wel zien dat een grotere minderheid (dan 3%) op Loekasjenko stemde. Novaja Gazeta komt erop uit dat ongeveer 17% van de stemmen voor Loekasjenko was.
Dat vind ik dan weer een cijfer dat ongeloofwaardig laag is. Ik heb ook een aantal procesverbalen op het internet voorbij zien komen waar Tichanovskaja ongeveer twee derde halen, maar ik denk dat die niet representatief zijn voor het hele land. Een ding is duidelijk beide partijen gebruiken maar wat graag cijfers die hun gunstig gestemd zijn.
quote:
Die zwijgende meerderheid kun je ook opvoeren als argument tegen Loekasjenko.
Natuurlijk kan dat. Maar in beide gevallen steel je de stem van de zwijgende meerderheid.
quote:
En je zult in elk land natuurlijk houden dat veel mensen niet echt een politieke mening hebben.
Ook dat.
quote:
Maar vind je het wel eerlijk om te claimen dat Loekasjenko nog steeds een meerderheid heeft? En dan met meer dan 80%?
Mij heb je nergens een meerderheid van 80% horen claimen. Of zelfs een meerderheid. Maar voor mij is duidelijk dat Lukashenko vooralsnog voldoende steun heeft om verder te gaan. Ik hoor al iedere dag nepnieuws berichten dat Lukashenko naar het buitenland zou zijn gevlucht. Maar hij is er nog steeds.
quote:
[..]

Denk je dat er gestaakt wordt als 1000 mensen op een bedrijf van 14.000 medewerkers willen staken?
Ja, want mensen kunnen al dagen niet slapen van alle herrie. Sommige fabrieksarbeiders wonen ook gewoon dichtbij de plekken waar de confrontaties zich hebben afgespeeld. Voor hun is het onleefbaar geworden en ze willen antwoorden. Dit gaat niet meer over ideologische steun, maar over een praktisch probleem. Mensen moeten veilig naar hun werk kunnen en als dat lastig wordt, heb je met een ontslag nog weinig te verliezen.
quote:
Je hebt dus één voorbeeld van een man die uitgejouwd werd toen hij zei dat hij op Loekasjenko gestemd had. Nou, bekijk het eens van de andere kant, hoeveel mensen zijn er niet in elkaar geslagen en gearresteerd omdat ze op de één of andere manier betrokken waren bij een anti-Loekasjenko protest?
En dat veroordeel ik dus allebei. Mijn post was niet bedoeld om partij te trekken, maar om een genuanceerde blik op de situatie te werpen. En ik zie dat de nieuwe "democratische" machten zich zelf ook schuldig maken aan hetgeen ze Lukashenko van betichten. Blijkbaar zijn de mensen te gewend aan een absoulte positie.
quote:
Je plaatst vraagtekens bij de kant van de oppositie. Wat mag, en soms zelfs goed is. Maar je kijkt ondertussen niet naar alle fraude en ongeregeldheden waar de organisatoren van de officiële verkiezingen verantwoordelijk voor zijn.
Ik ontken dat ook nergens. En ik denk dat dat stuk al zo goed belicht is, dat ik daar zelf niet speciaal de aandacht voor moet vragen.
quote:
Een relatief onschuldige bloggen die in Nederland gewoon mee zou mogen doen aan de verkiezingen heeft bloed aan zijn handen. Dapper statement. De man zit al sinds mei in de gevangenis...
Het is wel mijn mening. Voor mij is die man geen held. Babariko daar in tegen heeft een enorm risico gelopen. Daar heb ik dan veel meer respect voor, dan voor een meeloper die wilt verdienen aan het leed van anderen.
quote:
[..]

Dit ben ik niet met je eens. Ook 60% zou ongeloofwaardig zijn.
In Nederland, misschien. In Belarus had het minstens de helft van de demonstranten gescheeld.
quote:
Ik verwacht dat Loekasjenko uiteindelijk vertrekt.
De vraag is: wanneer dan?
quote:
Ook een dictator heeft steun nodig. En kan niet doorregeren in een land waar men volop staakt, demonstreert en waar de dictator het internet eruit moet gooien.
De vraag is hoe lang het land dat nog vol houdt.

quote:
Dit ben ik dan weer niet met je eens. Jarenlang was Loekasjenko de dictator die het land redelijke stabiliteit gaf. In ruil gaf de bevolking hem de mogelijkheid om te regeren. Dat was de deal. Naast dat angst natuurlijk een grote factor was.
Ik denk dat je die angst een beetje overschat. Zolang je je niet kandidaat stelt heb je eigenlijk weinig te vrezen. Waarmee ik niet iets goed wil praten, maar wel de realiteit voor de meerderheid wil duiden.
quote:
Maar vandaag de dag is Wit-Rusland niet meer stabiel, en is men ook niet meer bang.
Er is een enorme klap uitgegaan, maar Belarus kan nog veel instabieler worden. De werkloosheid is niet enorm, er zijn geen voedseltekorten, de elektriciteit werkt 24 uur per dag etc etc. Een heel andere situatie dan bij andere revoluties. Men heeft iets te verliezen en hoeft geen radicale risico's uit wanhoop te nemen.
pi_194603280
quote:
2s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat is al enkele dagen gaande, maar dat zijn tot dusver incidenten. Een staking onder het technische personeel van de publieke omroep is een veel acutere dreiging.
pi_194603336
quote:
Oh sorry. Het is de staatszender, waarop het logo wordt aangepast.
pi_194603343
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 15:58 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat is al enkele dagen gaande, maar dat zijn tot dusver incidenten. Een staking onder het technische personeel van de publieke omroep is een veel acutere dreiging.
Incidenten.

Lege stoelen.
twitter

Een herhaling van een popconcert.
twitter
pi_194603385
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Incidenten.

Lege stoelen.
[ twitter ]

Een herhaling van een popconcert.
[ twitter ]
Precies, waar ik het over had dus. Staking onder het technische personeel. Niet dat alle journalisten zijn weg gelopen.
pi_194603814
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 15:55 schreef nezalezhnost het volgende:

Dat ligt net een beetje anders. De bedoeling was om de boel te filteren. Maar dat is zeg maar mislukt. Waarschijnlijk is het filter dat in 2018 is aangeschaft niet berekend op de capiciteit van het Belarussische internet.
Het internet wordt er niet uitgegooid? Het is slechts een poging om het internet te filteren? Waar dan op zo'n manier mee gefaald wordt dat het internet eruit ligt?

quote:
Dat is dan ook precies wat er gebeurd is. Ik vind het moeilijk om de protesten van zondag, maandag en dinsdag vredig te noemen. Nadat het internet weer werkte is er een enorme massa mensen toegestroomt en werd er niet meer met vuurwerk en explosieven naar de politie gegooid.
De oppositie heeft zich opvallend vreedzaam gedragen. Natuurlijk is er met vuurwerk gegooid en zijn er ook mensen die zich misdragen hebben, maar het is lang niet op die schaal zoals de ordehandhavers van Loekasjenko tekeer zijn gegaan.

quote:
Dat vind ik dan weer een cijfer dat ongeloofwaardig laag is. Ik heb ook een aantal procesverbalen op het internet voorbij zien komen waar Tichanovskaja ongeveer twee derde halen, maar ik denk dat die niet representatief zijn voor het hele land. Een ding is duidelijk beide partijen gebruiken maar wat graag cijfers die hun gunstig gestemd zijn.
Eén ding is duidelijk? Hoezo is niet duidelijk dat de officiële uitslagen dik vervalst zijn?

quote:
Mij heb je nergens een meerderheid van 80% horen claimen. Of zelfs een meerderheid. Maar voor mij is duidelijk dat Lukashenko vooralsnog voldoende steun heeft om verder te gaan. Ik hoor al iedere dag nepnieuws berichten dat Lukashenko naar het buitenland zou zijn gevlucht. Maar hij is er nog steeds.
Hij heeft geen voldoende steun meer. Hij laat allemaal touringcars rondrijden om één plein vol te krijgen. Hij denkt steun te hebben bij fabrieksarbeiders, maar wordt zelfs daar uitgejouwd.

Je kunt er echt wel over spreken dat de gemiddelde Wit-Rus schoon genoeg heeft van Loekosjenko.

quote:
Ja, want mensen kunnen al dagen niet slapen van alle herrie. Sommige fabrieksarbeiders wonen ook gewoon dichtbij de plekken waar de confrontaties zich hebben afgespeeld. Voor hun is het onleefbaar geworden en ze willen antwoorden. Dit gaat niet meer over ideologische steun, maar over een praktisch probleem. Mensen moeten veilig naar hun werk kunnen en als dat lastig wordt, heb je met een ontslag nog weinig te verliezen.
Mensen staken omdat ze niet kunnen slapen van de herrie van demonstranten en omdat ze door demonstranten niet veilig naar hun werk kunnen.

:') 8)7

quote:
En dat veroordeel ik dus allebei. Mijn post was niet bedoeld om partij te trekken, maar om een genuanceerde blik op de situatie te werpen. En ik zie dat de nieuwe "democratische" machten zich zelf ook schuldig maken aan hetgeen ze Lukashenko van betichten. Blijkbaar zijn de mensen te gewend aan een absoulte positie.
Aan welke dingen 'hetgeen ze Lukashenko van betichten', maken ze zich dan schuldig?

quote:
Het is wel mijn mening. Voor mij is die man geen held. Babariko daar in tegen heeft een enorm risico gelopen. Daar heb ik dan veel meer respect voor, dan voor een meeloper die wilt verdienen aan het leed van anderen.
Iedereen in de oppositie loopt risico's. Dan kun je niet Tichanovskaja een meeloper noemen en Babariko niet.

quote:
In Nederland, misschien. In Belarus had het minstens de helft van de demonstranten gescheeld.
Dat weet je niet.

quote:
De vraag is: wanneer dan?
Als ik dat wist, kon ik een Nobelprijs winnen.

quote:
Ik denk dat je die angst een beetje overschat. Zolang je je niet kandidaat stelt heb je eigenlijk weinig te vrezen. Waarmee ik niet iets goed wil praten, maar wel de realiteit voor de meerderheid wil duiden.
Je had alleen een probleem als je je kandidaat stelde? Een onschuldig protestliedje afspelen kon je al celstraf opleveren. Iedereen die ook maar iets te maken had met oppositie werd keihard aangepakt (en zelfs mensen die er niets mee te maken hadden werden keihard aangepakt).

(overigens is het nog maar de vraag in hoeverre die repressie over is)
  maandag 17 augustus 2020 @ 16:57:25 #24
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194604053
Dit gaat een tweede Polen worden.
Praat over de hel en je komt er.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:03:13 #25
491050 Scheepskok
pi_194604141
Ik snap dictators echt niet. Dat ze zo willen blijven zitten. Als ik zo'n iemand was zou ik lekker met pensioen gaan en een leuk huisje kopen bij een klen dorp in Frankrijk. En dan 's morgens lekker sjokken naar de boulangerie en een stokbrood kopen met een stuk Franse kaas.
En dan terug sjokken.
En dan lekker aan een tafeltje met uitzicht thuis lekker eten en 's avonds met een flesje wijn.
Genieten.
En niemand naait je.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:52 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194604201
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:03 schreef Scheepskok het volgende:
Ik snap dictators echt niet. Dat ze zo willen blijven zitten. Als ik zo'n iemand was zou ik lekker met pensioen gaan en een leuk huisje kopen bij een klen dorp in Frankrijk. En dan 's morgens lekker sjokken naar de boulangerie en een stokbrood kopen met een stuk Franse kaas.
En dan terug sjokken.
En dan lekker aan een tafeltje met uitzicht thuis lekker eten en 's avonds met een flesje wijn.
Genieten.
En niemand naait je.
Gezien hij dan geen enkele bescherming meer heeft tegen een hoop mensen die nog een eitje met hem te pellen hebben.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:07:32 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194604209
Maar ik hoop dat de Wit-Russen volhouden en deze dictator mooi achter de tralies komt
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 17:08:50 #28
375570 crew  Cyan9
pi_194604230
twitter
pi_194604232
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het internet wordt er niet uitgegooid? Het is slechts een poging om het internet te filteren?
Geloof het of niet. Zelfs op zondag, maandag en dinsdag was er nog beperkt internet mogelijk. Via poort 443 (HTTPS) raakten je IP-paketten verdwaald in het filter. Ouderwets over poort 80 kon je veel servers nog bereiken!
quote:
Waar dan op zo'n manier mee gefaald wordt dat het internet eruit ligt?
Ja en daarmee raak je een niet te onderschatten probleem. Beltelecom kan de salarissen van de op exportgeorienteerde IT-bedrijven niet evenaren. Als gevolg daarvan zie je onder hun IT medewerkers veel incompetentie, mensen gaan daar doorgaans enkel werken omdat niemand anders ze hoeft.

Ik denk dat de bestuurlijke elite, veelal niet kundig op het gebied van IT, dit totaal onderschat heeft en blind heeft vertrouwd op Beltelecom.
quote:
[..]

De oppositie heeft zich opvallend vreedzaam gedragen.
De massa's die kwamen na de eerste dagen, nadat de toon was gezet.
quote:
Natuurlijk is er met vuurwerk gegooid en zijn er ook mensen die zich misdragen hebben, maar het is lang niet op die schaal zoals de ordehandhavers van Loekasjenko tekeer zijn gegaan.
Het moet allebei veroordeeld worden. Feitelijk heeft de ME zich zover laten provoceren dat ze geweld hebben toegepast, dat door de bevolking niet meer als acceptabel wordt gehouden. Zonder dergelijke provocaties zou het even rustig zijn gebleven als in 2015.
quote:
[..]

Eén ding is duidelijk? Hoezo is niet duidelijk dat de officiële uitslagen dik vervalst zijn?
Heb je mij dat ergens horen ontkennen? Geeft dat het recht aan andere partijen om cijfers naar eigen believen te schetsen?
quote:
[..]

Hij heeft geen voldoende steun meer.
De komende weken zal het blijken.
quote:
Je kunt er echt wel over spreken dat de gemiddelde Wit-Rus schoon genoeg heeft van Loekosjenko.
Dit gaat dan ook niet over de gemiddelde burger, maar over mensen op strategische posities.
quote:
Mensen staken omdat ze niet kunnen slapen van de herrie van demonstranten en omdat ze door demonstranten niet veilig naar hun werk kunnen.

:') 8)7
Dat is inderdaad een beweegreden. Het is niet zo dat de demonstranten een monocultuur vormen. Een deel van de demonstranten wordt aangestuurd van buitenaf, een ander deel demonstreert om ideologische redenen en een ander deel ziet nu kans om aandacht te vragen voor sociaal-economische problemen, waaronder problemen die voortvloeien uit de gevolgen van handelingen van andere demonstranten en de reactie (of het gebrek daarvan) van de autoriteiten op genoemde handelingen.
quote:
[..]

Aan welke dingen 'hetgeen ze Lukashenko van betichten', maken ze zich dan schuldig?
Aan leugens.
quote:
[..]

Iedereen in de oppositie loopt risico's.
Sommigen krijgen daar vorstelijk voor betaalt.
quote:
Dan kun je niet Tichanovskaja een meeloper noemen en Babariko niet.
Ik had het over Tichanovskij.
quote:
[..]

Dat weet je niet.
Dat is inderdaad mijn inschatting.
quote:
[..]

Als ik dat wist, kon ik een Nobelprijs winnen.
Precies. Dus veel is nu ook gewoon nog speculatie.
quote:
[..]

Je had alleen een probleem als je je kandidaat stelde?
Je kunt niet spreken van stelselmatige vervolging op grond van een politieke overtuiging voor 99,9% van de bevolking. Buiten de kandidaten en hun directe medewerkers komt er bijna niemand in aanmerking voor asiel in een westers land. Triest, dat wel. Maar we moeten het ook gewoon niet overdrijven.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:10:22 #30
491050 Scheepskok
pi_194604244
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gezien hij dan geen enkele bescherming meer heeft tegen een hoop mensen die nog een eitje met hem te pellen hebben.
Ah joh, als het allemaal anders wordt vergeten ze dat.

Maar ergens heb je gelijk, als je dictator bent heb je een geweldig leven tot het moment dat de protesten sterker worden dan je macht, dan heb je een probleem.
pi_194604259
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:07 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik hoop dat de Wit-Russen volhouden en deze dictator mooi achter de tralies komt
Veel dictators gaan in ballingschap in het midden oosten om daar in luxe dood te gaan van ouderdom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194604276
Ik zie in dit topic overigens nog niets over de recente ontwikkelingen rondom wijzigingen van de constitutie. Heeft de Nederlandse pers daar nog niet over bericht? :?
pi_194604299
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:12 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik zie in dit topic overigens nog niets over de recente ontwikkelingen rondom wijzigingen van de constitutie. Heeft de Nederlandse pers daar nog niet over bericht? :?
Staat op nu.nl.

Het probleem is alleen dat die Loekasjenko niet op zijn bruine ogen te geloven is.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:16:55 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194604358
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Veel dictators gaan in ballingschap in het midden oosten om daar in luxe dood te gaan van ouderdom.
Dat zou inderdaad nog een uitweg voor hem zijn. Maar je ziet ook vaak dat machtswellust te groot is om nog op tijd te zijn daarvoor.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 17:20:16 #35
375570 crew  Cyan9
pi_194604397
quote:
Het moet allebei veroordeeld worden. Feitelijk heeft de ME zich zover laten provoceren dat ze geweld hebben toegepast, dat door de bevolking niet meer als acceptabel wordt gehouden. Zonder dergelijke provocaties zou het even rustig zijn gebleven als in 2015.
Ik pak deze even uit het lange verhaal van @nezalezhnost , want dit is wel een hele creatieve beschrijving van de situatie. Er zijn genoeg beelden voorbij gekomen dat de oproerpolitie helemaal los ging op willekeurige voorbijgangers, mensen die vredig en zonder provocaties protesteerden, journalisten die enkel dingen vast legden op beeld, etc etc.

De rest van je punten leg ik naast me neer, het is me wel duidelijk wat voor figuur je bent.
pi_194604447
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:08 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat er burgers op straat overmeesterd worden en in busjes gepropt worden komt door provacties?

quote:
Heb je mij dat ergens horen ontkennen? Geeft dat het recht aan andere partijen om cijfers naar eigen believen te schetsen?
De oppositie is een stuk eerlijker dan Loekasjenko. Ze riepen op om foto's te maken van je stemformulier, om mee te doen aan een peiling en om procesverbalen openbaar te maken. Natuurlijk gebruiken ze cijfers in hun voordeel. Maar het is iets anders dan een overheid die een verkiezingsuitslag bij elkaar fraudeert.

quote:
Aan leugens.
Zulke duidelijke leugens heb ik anders nog niet gezien van de oppositie.

quote:
Sommigen krijgen daar vorstelijk voor betaalt.
Loekasjenko en zijn clan hebben zichzelf anders ook goed laten uitbetalen, en liepen heel weinig risico's wat betreft persoonlijke veiligheid.

quote:
Je kunt niet spreken van stelselmatige vervolging op grond van een politieke overtuiging voor 99,9% van de bevolking. Buiten de kandidaten en hun directe medewerkers komt er bijna niemand in aanmerking voor asiel in een westers land. Triest, dat wel. Maar we moeten het ook gewoon niet overdrijven.
Dat cijfer van 99,9% is ook gewoon uit de lucht gegrepen. En dat het slechts om een klein percentage politieke dissidenten gaat, is op zich ook niet zo belangrijk.
pi_194604634
quote:
85s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:08 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Hier vreesde ik al voor.

Het geeft wel aan hoe zat mensen Loekasjenko zijn. Want mensen spreken zich met gevaar voor eigen leven tegen hem uit.
pi_194604655
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad nog een uitweg voor hem zijn. Maar je ziet ook vaak dat machtswellust te groot is om nog op tijd te zijn daarvoor.
ik zie dat altijd als een soort van beloning....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194604709
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat er burgers op straat overmeesterd worden en in busjes gepropt worden komt door provacties?
Nee dat doen de machthebbers gewoon om de boel te destabilseren. 8)7 Tuurlijk zijn er onschuldige mensen meegenomen. Op het moment van rellen is het de ME tegen iedereeen. De meeste mensen begrijpen dat en blijven gewoon thuis. Zeker als er geen vergunning is aangevraagd en de politie dus niet is voorbereid op het beschermen van vredige demonstranten.
quote:
[..]

De oppositie is een stuk eerlijker dan Loekasjenko.
Ik snap dat mensen dat nu graag willen geloven. Maar tegelijkertijd zie ik ook pogingen om de absolute macht naar zich toe te trekken. Dit is beslist geen democratische overwinning.
quote:
Ze riepen op om foto's te maken van je stemformulier,
Zeer slecht dus en het druist ook nog in tegen het stemgeheim. Dit valt nog makkelijker op grote schaal te geautomatiseerd te manipuleren.
quote:
om mee te doen aan een peiling en om procesverbalen openbaar te maken. Natuurlijk gebruiken ze cijfers in hun voordeel. Maar het is iets anders dan een overheid die een verkiezingsuitslag bij elkaar fraudeert.
Het komt op het zelfde neer: kandidaten die de overwinning claimen zonder betrouwbare cijfers.
quote:
[..]

Zulke duidelijke leugens heb ik anders nog niet gezien van de oppositie.
Als je de Russische taal niet machtig bent kun je sommige van hun nepnieuws kanalen niet volgen. Dan kun je dergelijke leugens inderdaad niet zien. Nu is niet de hele oppositie hetzelfde, dus het kan zeker zijn dat dingen transparanter worden. Maar het omgekeerde kan ook gebeuren.
quote:
[..]

Loekasjenko en zijn clan hebben zichzelf anders ook goed laten uitbetalen, en liepen heel weinig risico's wat betreft persoonlijke veiligheid.
Lukashenko verkoopt de souvereiniteit van zijn land niet. Je kunt hem van veel betichten, maar dat zou zijn macht sterk ondermijnen.
quote:
[..]

Dat cijfer van 99,9% is ook gewoon uit de lucht gegrepen.
Inderdaad
quote:
En dat het slechts om een klein percentage politieke dissidenten gaat, is op zich ook niet zo belangrijk.
Dat is wel degelijk belangrijk voor een juiste beeldvorming. Vele mensen proberen Belarus neer te zetten als een onrechtvaardige politiestaat, terwijl het land zich eigenlijk alleen zo op beperkte schaal gedraagd rondom verkiezingen. Wat ik overigens veroordeel.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 17:43:02 #40
375570 crew  Cyan9
pi_194604781
Zeg @nezalezhnost , ik heb in al je lange posts hier nog nooit ook maar enige bron gezien die je beweringen onderbouwt.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:43:52 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194604793
Uitgejouwd op zijn zelf georganiseerde toespraak
https://www.zeelandnet.nl(...)a-te-zijn-uitgejouwd

Ik denk dat die beelden we wat energie zullen geven aan de protesten. Even doorzetten en de dagen van deze Dr. Phil kloon zijn geteld.
pi_194604812
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:37 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Nee dat doen de machthebbers gewoon om de boel te destabilseren. 8)7 Tuurlijk zijn er onschuldige mensen meegenomen. Op het moment van rellen is het de ME tegen iedereeen. De meeste mensen begrijpen dat en blijven gewoon thuis. Zeker als er geen vergunning is aangevraagd en de politie dus niet is voorbereid op het beschermen van vredige demonstranten.
Ja, da's een goede. Een vergunning aanvragen in een dictatuur.

En de dat de politie daardoor niet voorbereid is op het beschermen van vredige demonstranten :')

quote:
Ik snap dat mensen dat nu graag willen geloven. Maar tegelijkertijd zie ik ook pogingen om de absolute macht naar zich toe te trekken. Dit is beslist geen democratische overwinning.
Graag hierbij de bronnen.

quote:
Zeer slecht dus en het druist ook nog in tegen het stemgeheim. Dit valt nog makkelijker op grote schaal te geautomatiseerd te manipuleren.
Ja, hoe dan? Door een computerprogramma foto's te laten genereren ofzo?

quote:
Het komt op het zelfde neer: kandidaten die de overwinning claimen zonder betrouwbare cijfers.
Het is niet hetzelfde omdat de hele verkiezingen doorgestoken kaart zijn. Ja, dan moet je wat om elke stem te laten tellen.

quote:
Als je de Russische taal niet machtig bent kun je sommige van hun nepnieuws kanalen niet volgen. Dan kun je dergelijke leugens inderdaad niet zien. Nu is niet de hele oppositie hetzelfde, dus het kan zeker zijn dat dingen transparanter worden. Maar het omgekeerde kan ook gebeuren.
Dan mag jij als Rus de leugens van de oppositie in Wit-Rusland aan gaan tonen.

quote:
Lukashenko verkoopt de souvereiniteit van zijn land niet. Je kunt hem van veel betichten, maar dat zou zijn macht sterk ondermijnen.
Dat weten we helemaal niet. Ik denk dat Loekasjenko graag de soevereiniteit aan Rusland verkoopt om aan de macht te blijven.

quote:
Dat is wel degelijk belangrijk voor een juiste beeldvorming. Vele mensen proberen Belarus neer te zetten als een onrechtvaardige politiestaat, terwijl het land zich eigenlijk alleen zo op beperkte schaal gedraagd rondom verkiezingen. Wat ik overigens veroordeel.
Rond verkiezingen, politiek en macht. En dat is dus vrij groot.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 17:49:22 #43
375570 crew  Cyan9
pi_194604888
twitter
pi_194604912
quote:
84s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:49 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Zeer spijtig nieuws dit. Pavel Latushko is een man waar ik veel respect voor heb.
pi_194604914
Vraag me af wat er met de ambassadeur van Belarus in Slowakije gaat gebeuren.
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:52:52 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194604927
quote:
84s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:49 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Laten de de directeur van het theater ontslaan! Dat zal de rust terug brengen.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 17:54:09 #47
375570 crew  Cyan9
pi_194604951
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Iets met in het nauw en rare sprongen..
pi_194605015
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, da's een goede. Een vergunning aanvragen in een dictatuur.
Ze hadden het minimaal nominaal kunnen proberen. Om een punt te hebben als deze werd afgegeven. In plaats daarvan zijn er al voorbereidingen getroffen door demonstranten nog voor de stemlokalen waren gesloten. Ook de oproep om zo laat mogelijk te gaan stemmen heeft bijgedragen aan de onvrede en niet aan het democratische proces.
quote:
En de dat de politie daardoor niet voorbereid is op het beschermen van vredige demonstranten :')
Ja, die werden nu deels blind naar locaties gestuurt, zonder dat ze veilige looproutes voor de demonstranten konden voorbereiden.
quote:
Ja, hoe dan? Door een computerprogramma foto's te laten genereren ofzo?
Gewoon foto's onder meerdere account posten. Is volgers op sociale media kopen een onbekende term voor je?
DIt is een beetje hetzelfde idee, namelijk.
quote:
[..]

Het is niet hetzelfde omdat de hele verkiezingen doorgestoken kaart zijn. Ja, dan moet je wat om elke stem te laten tellen.
Dat gebeurd op deze manier dus ook, helaas, niet.
quote:
Dat weten we helemaal niet. Ik denk dat Loekasjenko graag de soevereiniteit aan Rusland verkoopt om aan de macht te blijven.
Niet graag en stukje bij beetje. Nu loop je het risico dat de soevereiniteit in een keer volledig aan de hoogste bieder wordt verkocht. En het volk blijft alleen nog achter met een stukje verloren euforie.
pi_194605036
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 17:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat Lukashenko nog de mazzel heeft dat hij Latushko eerder had gedagradeerd tot theater directeur. Dit was veel genanter geweest als hij nog mininster van cultuur was.
pi_194605064
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:00 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ze hadden het minimaal nominaal kunnen proberen. Om een punt te hebben als deze werd afgegeven. In plaats daarvan zijn er al voorbereidingen getroffen door demonstranten nog voor de stemlokalen waren gesloten.
Het was al op voorhand duidelijk dat er gefraudeerd zou worden, dus logisch dat je al voorbereidingen treft voor een protest.

quote:
Ook de oproep om zo laat mogelijk te gaan stemmen heeft bijgedragen aan de onvrede en niet aan het democratische proces.
De oproep om zo laat mogelijk te gaan stemmen? Heb je daar een bron van?

En hoe houdt dat verband met de demonstraties?

quote:
Ja, die werden nu deels blind naar locaties gestuurt, zonder dat ze veilige looproutes voor de demonstranten konden voorbereiden.
De vele arrestaties houden verband met een gebrek aan looproutes :')

quote:
Gewoon foto's onder meerdere account posten. Is volgers op sociale media kopen een onbekende term voor je?
DIt is een beetje hetzelfde idee, namelijk.
Alleen dat elke foto uniek is.

quote:
Niet graag en stukje bij beetje. Nu loop je het risico dat de soevereiniteit in een keer volledig aan de hoogste bieder wordt verkocht. En het volk blijft alleen nog achter met een stukje verloren euforie.
Dus daarom moeten we Loekasjenko maar laten zitten? Omdat er nu een risico is dat hij het land te grabbel gooit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')