Kloptquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Elke jonge persoon die aan hartfalen of kanker overlijdt met nog een heel leven voor zich is er ook een te veel.
Ik was bezig met een topic te openen. Waarom wacht je niet even?quote:
Toch maar mooi een hele week les gehad!quote:Twee scholen in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren zijn vijf dagen na de opening weer gesloten wegens coronabesmettingen. Dat melden Duitse media.
Mecklenburg-Voor-Pommeren was de eerste deelstaat die maandag de deuren van de scholen weer opendeed na de zes weken durende zomervakantie. De regels voor scholen verschillen per deelstaat in Duitsland.
Dit is gewoon heel knullig ja... daar krijgt De Jonge wel terecht voor op zijn kloten lijkt mequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:41 schreef Gretzl het volgende:
Ongekend brevet van wanvermogen dit
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)paciteitstekort.html
Sorru, volgende keer zal ik even wachten voor dat men een topic geopend wordt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:42 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik was bezig met een topic te openen. Waarom wacht je niet even?
Dat zou toch veel meer in kaart gebracht moeten worden, en dan ook de klachten definiëren in een schaal van 1 tot 10 zodat je er een beeld bij krijgt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat zo'n 40% klachten overhoudt, maar hoe ernstig en hoe lang ze blijven is nog niet bekend denk ik.
Neequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:43 schreef Gretzl het volgende:
Kan iemand de titel wijzigen naar 'Amsterdamse GGD kan het niet meer aan'?
Gaat mij erom dat er nu door sommigen bij elke coronadode wordt geroepen 'dit had voorkomen kunnen worden'. Alsof er per se een 'schuldige' moet worden gezocht.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Klopt
Ik begrijp deze argumenten nooit zo goed.
Zo ook mensen die vergelijken trekken met doden door roken. Zouden die ook zeggen dat je vliegtuigen niet veilig hoeft te maken omdat er ook ongelukken met auto's gebeuren.
40 procent is bijna de helft, geloof er echt niks van.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zou toch veel meer in kaart gebracht moeten worden, en dan ook de klachten definiëren in een schaal van 1 tot 10 zodat je er een beeld bij krijgt.
"klachten overhouden" is zo enorm algemeen.
Melde het van de week al, maar bijzonder dit. Immers, het RIVM had onderzocht dat men tot wel 2400 besmettingen per dag aan zou kunnen!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:41 schreef Gretzl het volgende:
Ongekend brevet van wanvermogen dit
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)paciteitstekort.html
ja kloptquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat er nu door sommigen bij elke coronadode wordt geroepen 'dit had voorkomen kunnen worden'. Alsof er per se een 'schuldige' moet worden gezocht.
Het is echt een utopie om te denken dat dit zo is, zelfs met een vaccin zullen er mensen ziek worden en eventueel overlijden zolang dit virus bestaat. Aan griep gaan ook gewoon tig mensen dood ondanks vaccinaties.
Wat denk je van dat RS virus, lagen de IC's vorig jaar nog vol, met baby's in plaats van bejaarden wel te verstaan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat er nu door sommigen bij elke coronadode wordt geroepen 'dit had voorkomen kunnen worden'. Alsof er per se een 'schuldige' moet worden gezocht.
Het is echt een utopie om te denken dat dit zo is, zelfs met een vaccin zullen er mensen ziek worden en eventueel overlijden zolang dit virus bestaat. Aan griep gaan ook gewoon tig mensen dood ondanks vaccinaties.
Ik ben niet per se een fan van Lodewijk Asscher, maar 'ambitieuzer indammen' zou ik een goed idee vinden. Ik vind dat er toch een beetje teveel wordt uitgedragen dat jongeren het allemaal wel kunnen hebben. Nou ja, dat weet je dus niet, zoals je zoveel nog niet (zeker) weet van dit virus.quote:
Het lijken wel IC-bedden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:46 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Melde het van de week al, maar bijzonder dit. Immers, het RIVM had onderzocht dat men tot wel 2400 besmettingen per dag aan zou kunnen!
https://www.nu.nl/coronav(...)ttingen-per-dag.html
Het zit nu dus op die 600, en dat is landelijk...
Dit is een nieuw virus waarbij je de aantallen nieuwe infecties op een heel laag niveau kunt houden, met het juiste beleid. Als je in het geval van kanker door preventieve maatregelen ook heel veel tumoren voortijdig kan opsporen waardoor mensen er niet aan komen te overlijden is dat het ook alleszins waard.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Klopt
Ik begrijp deze argumenten nooit zo goed.
Echt wel, ik zie op straat steeds meer mensen met zuurstofflessen lopen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
40 procent is bijna de helft, geloof er echt niks van.
Concreet?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:38 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ze veel minder ruimte geven om maar zo'n beetje zelf te bepalen wat ze wel en niet doen.
Je bedoekt namelijk COPD-patienten en mensen die longziekte hebben?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:48 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Echt wel, ik zie op straat steeds meer mensen met zuurstofflessen lopen.
heb van het begin af aan deze tussenfase al lastig gevonden het is gewoon niet eenduidig... eigenlijk zeggen ze ook gewoon doe maar wat. Beetje losser er mag wat meer, maar gewoon strak duidelijk dit wel dat niet dat durft men niet te zeggen. Allemaal onder het mom van eigen verantwoordelijkheid. Laat de puber jeugd nou net in een fase zitten waar ze hun eigen verantwoordelijkheid aan het ontwikkelen zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:47 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ben niet per se een fan van Lodewijk Asscher, maar 'ambitieuzer indammen' zou ik een goed idee vinden. Ik vind dat er toch een beetje teveel wordt uitgedragen dat jongeren het allemaal wel kunnen hebben. Nou ja, dat weet je dus niet, zoals je zoveel nog niet (zeker) weet van dit virus.
Jongeren krijgen alleen maar steeds het verwijt dat ze zich niet genoeg aan de richtlijnen houden, maar dat is natuurlijk niet zo raar als je aan de andere kant ook steeds uitdraagt dat hun toch niets kan gebeuren. Je hoeft geen angst te zaaien, maar een tussenweg waarbij je de onzekerheid op dit punt uitlegt zou toch moeten kunnen.
Kort samengevat, betere communicatie dus? Dat is natuurlijk altijd een goed idee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:47 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ben niet per se een fan van Lodewijk Asscher, maar 'ambitieuzer indammen' zou ik een goed idee vinden. Ik vind dat er toch een beetje teveel wordt uitgedragen dat jongeren het allemaal wel kunnen hebben. Nou ja, dat weet je dus niet, zoals je zoveel nog niet (zeker) weet van dit virus.
Jongeren krijgen alleen maar steeds het verwijt dat ze zich niet genoeg aan de richtlijnen houden, maar dat is natuurlijk niet zo raar als je aan de andere kant ook steeds uitdraagt dat hun toch niets kan gebeuren. Je hoeft geen angst te zaaien, maar een tussenweg waarbij je de onzekerheid op dit punt uitlegt zou toch moeten kunnen.
Kan je geen andere PI doen ik heb op de een of andere manier moeite om je posts te gaan lezen daardoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
heb van het begin af aan deze tussenfase al lastig gevonden het is gewoon niet eenduidig... eigenlijk zeggen ze ook gewoon doe maar wat. Beetje losser er mag wat meer, maar gewoon strak duidelijk dit wel dat niet dat durft men niet te zeggen. Allemaal onder het mom van eigen verantwoordelijkheid. Laat de puber jeugd nou net in een fase zitten waar ze hun eigen verantwoordelijkheid aan het ontwikkelen zijn.
Maar zo zit ik de post ook te typen met een kopje koffie voor mijn neus.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan je geen andere PI doen ik heb op de een of andere manier moeite om je posts te gaan lezen daardoor.
Veiligheidsgordels en airbag zijn bewezen effectief en beschermen de bestuurder zelf. Mondkapjes zijn nog steeds niet bewezen effectief. Hoe graag jouw tweeps dat wel willen doen voorkomen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dit is een nieuw virus waarbij je de aantallen nieuwe infecties op een heel laag niveau kunt houden, met het juiste beleid. Als je in het geval van kanker door preventieve maatregelen ook heel veel tumoren voortijdig kan opsporen waardoor mensen er niet aan komen te overlijden is dat het ook alleszins waard.
De vergelijkingen zit hem dus in het vermijdbare. Auto's zonder airbags en gordels worden ook niet meer gemaakt. Je zou van mening kunnen zijn dat je zelf geen gordel of airbag nodig hebt omdat het risico van een auto-ongeluk toch heel klein is. Maar dan zegt nu toch ook helemaal niemand meer?
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan je geen andere PI doen ik heb op de een of andere manier moeite om je posts te gaan lezen daardoor.
maar het argument wordt de andere kant op gebruikt... er sterven zoveel mensen aan hart en vaat ziekten dat is veel erger dus hoeven we ons over corona geen zorgen te maken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dit is een nieuw virus waarbij je de aantallen nieuwe infecties op een heel laag niveau kunt houden, met het juiste beleid. Als je in het geval van kanker door preventieve maatregelen ook heel veel tumoren voortijdig kan opsporen waardoor mensen er niet aan komen te overlijden is dat het ook alleszins waard.
De vergelijkingen zit hem dus in het vermijdbare. Auto's zonder airbags en gordels worden ook niet meer gemaakt. Je zou van mening kunnen zijn dat je zelf geen gordel of airbag nodig hebt omdat het risico van een auto-ongeluk toch heel klein is. Maar dan zegt nu toch ook helemaal niemand meer?
[ twitter ]
Mag ook.quote:
Ja, de andere kant op vind ik het ook een enorme drogredenering. Als je kosteneffectief grote gezondheidsschade kunt vermijden moet je er imo altijd voor gaan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
maar het argument wordt de andere kant op gebruikt... er sterven zoveel mensen aan hart en vaat ziekten dat is veel erger dus hoeven we ons over corona geen zorgen te maken.
En dat was waarom ik het ook een onzin argument vind.
Jongeren hebben het idee dat ze alles kunnen doen alsof het nog 2019 is (sommige ouderen ook wel trouwens, maar het gaat op dit moment over de jongeren), doordat er nauwelijks nog zichtbare maatregelen zijn die als doel hebben het virus in te dammen. Een oproep om afstand te houden is natuurlijk geen zichtbare maatregel.quote:
quote:
Al die vergelijkingen met andere zaken zijn ook onzin. Hart- en vaatziekten zijn niet besmettelijk, dat gaat niet als een lopend vuurtje door de hele maatschappij.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
maar het argument wordt de andere kant op gebruikt... er sterven zoveel mensen aan hart en vaat ziekten dat is veel erger dus hoeven we ons over corona geen zorgen te maken.
En dat was waarom ik het ook een onzin argument vind.
Op meerdere GGD-sites lees ik dit:quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:50 schreef tesssssssss het volgende:
Prachtige topic-titel![]()
@:Jane
Ik weet eigenlijk niet of er in Nederland wordt gevaccineerd tegen TBC en ik krijg het ook niet gegoogeld.
Tenminste niet duidelijk
Dus alleen kinderen van specifieke groepen worden gevaccineerd.quote:Kinderen, waarvan één of beide ouders geboren is in een land waar veel tuberculose voorkomt. Onderzoek laat zien dat de kans om tuberculose te krijgen in deze bevolkingsgroepen ook in Nederland nog verhoogd is.
Je kan dat kopje koffie ook ergens anders neerzetten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]nou dan bekijken jullie het maar
ik vind het niet leuk meer zo.
Dit is goed advies!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:56 schreef Da_Sandman het volgende:
Vergeten jullie deze dagen niet allemaal voldoende vitamine D te scoren buiten? Voor iedereen goed.
Misschien nog wel beter.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:00 schreef maxi-mus het volgende:
Die willekeurige twitterberichten mogen daar wel blijven ja.
Zo een argument is ongeveer hetzelfde als " ja er sterven zoveel mensen aan kanker, in het verkeer, aan hart en vaatziekten, aan spierziektes, aan griep.....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Al die vergelijkingen met andere zaken zijn ook onzin. Hart- en vaatziekten zijn niet besmettelijk, dat gaat niet als een lopend vuurtje door de hele maatschappij.
Twitter is echt zo'n open riool.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:00 schreef maxi-mus het volgende:
Die willekeurige twitterberichten mogen daar wel blijven ja.
Eigenlijk heel goed nieuws:quote:
1 op de 10 meldt 30 dagen later nog steeds klachtenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat zo'n 40% klachten overhoudt, maar hoe ernstig en hoe lang ze blijven is nog niet bekend denk ik.
Toch wel opmerkelijk. Het is zo'n gevaarlijk virus maar men moet d.m.v. BCO op de hoogte gebracht worden dat ze besmet zijn. Ze blijven onder de radar dus. Geen symptomen? Niet ziek genoeg voor een test?quote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:06 schreef hooibaal het volgende:
Mondkapjes verplicht in de Kuip. Zullen ze zich ook wel weer niet aan houden, dus Feyenoord-Sparta zal voorlopig de laatste voetbalwedstrijd met publiek zijn.
Hoezo is 1,5-3k besmette mensen (dagelijks) eigenlijk heel goed nieuws? Met de wetenschap dat het reproductiegetal nog altijd boven de 1 ligt is er een catastrofe aanstaande. Ik wil je nog wel over een paar weken horenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:03 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Eigenlijk heel goed nieuws:
Een conservatieve schatting dat nu dagelijks 1500-3000 mensen worden besmet (10-20k deze week)
En nog altijd weinig ziekenhuisopnames / IC opnames
Ben ik de enige die het goede nieuws niet ziet?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:03 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Een conservatieve schatting dat nu dagelijks 1500-3000 mensen worden besmet (10-20k deze week)
Gezellig dat je er weer bent.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:06 schreef hooibaal het volgende:
Zullen ze zich ook wel weer niet aan houden,
Een catastrofe, jawelquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Hoezo is 1,5-3k besmette mensen (dagelijks) eigenlijk heel goed nieuws? Met de wetenschap dat het reproductiegetal nog altijd boven de 1 ligt is er een catastrofe aanstaande. Ik wil je nog wel over een paar weken horen
Het is denk ik zoals het clubje in Wanneperveen. 10 jongeren waarvan 6 positief zonder klachten maar wel getest door bco.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Toch wel opmerkelijk. Het is zo'n gevaarlijk virus maar men moet d.m.v. BCO op de hoogte gebracht worden dat ze besmet zijn. Ze blijven onder de radar dus. Geen symptomen? Niet ziek genoeg voor een test?
Ja, vergelijkbaar met die van maart. Als ze niet tijdig ingrijpen komt er een tweede ('intelligente') lockdown. Bij hoge aantallen, falend BCO en een R die niet naar beneden gaat is dat onvermijdelijkquote:
Het goede nieuws is blijkbaar dat de ziekenhuizen pas over een week of 2 a 3 beginnen vol te stromen, maar ik zie zelf ook geen aanleiding om daar nu heel verheugd over te zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ben ik de enige die het goede nieuws niet ziet?
Ik denk hetquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik dacht dat die vorige week ook al vol zouden beginnen stromen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:10 schreef Jane het volgende:
[..]
Het goede nieuws is blijkbaar dat de ziekenhuizen pas over een week of 2 a 3 beginnen vol te stromen, maar ik zie zelf ook geen aanleiding om daar nu heel verheugd over te zijn.
Als er duizenden mensen per dag besmet worden maar het aantal opnames/overlijdens op één hand te tellen is dan betekent het dat het virus minder impact heeft dan we hadden gedacht. En dan is de route naar groepsimmuniteit ineens veel korter dan we eerst hadden voorspeld.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Hoezo is 1,5-3k besmette mensen (dagelijks) eigenlijk heel goed nieuws? Met de wetenschap dat het reproductiegetal nog altijd boven de 1 ligt is er een catastrofe aanstaande. Ik wil je nog wel over een paar weken horen
Ik vraag mij echt serieus af of dit virus wel zo gevaarlijk is. Zo veel mensen die besmet zijn geweest zonder dat ze er enige weet van hebben gehad.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:09 schreef Noek het volgende:
[..]
Het is denk ik zoals het clubje in Wanneperveen. 10 jongeren waarvan 6 positief zonder klachten maar wel getest door bco.
En ik durf er een krat bier op in te zetten dat dat niet gebeurt en dat de opnames per dag onder de 10 blijven.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:10 schreef Jane het volgende:
[..]
Het goede nieuws is blijkbaar dat de ziekenhuizen pas over een week of 2 a 3 beginnen vol te stromen, maar ik zie zelf ook geen aanleiding om daar nu heel verheugd over te zijn.
Hmmm ik las ergens dat 40% blijvende klachten heeft... dus dan zitten er nu minimaal 2 van die 6 in een rolstoel?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:09 schreef Noek het volgende:
[..]
Het is denk ik zoals het clubje in Wanneperveen. 10 jongeren waarvan 6 positief zonder klachten maar wel getest door bco.
Voor alsnog is er niets aan de hand qua ziekenhuisopnames.quote:
Als je geen klachten hebt, dan heb je toch ook geen blijvende klachten?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Hmmm ik las ergens dat 40% blijvende klachten heeft... dus dan zitten er nu minimaal 2 van die 6 in een rolstoel?
Nee, dat komt door dat "sliding window" van 2 weken, dat schuift telkens meer naar voren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:11 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik dacht dat die vorige week ook al vol zouden beginnen stromen.
Tuurlijk. Anders nog 2 weken later. Of 4. Of 6.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:10 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee. In de afgelopen weken was er nul positief nieuws.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nul positief nieuws lolquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:14 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nee. In de afgelopen weken was er nul positief nieuws.
Ik zou het pas weer een lichtpuntje vinden als de R op een gegeven moment op 1 komt te liggen (het liefst eronder natuurlijk).
Alles om het virus natuurlijk te framen als een doomsday killer virus, niet een opgefokte griep waar 0,2% van de mensen van in het ziekenhuis eindigt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:13 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Nee, dat komt door dat "sliding window" van 2 weken, dat schuift telkens meer naar voren.
Yes, haske negatief.quote:
Dat kan niet, 40% heeft blijvende klachten. Dan zitten ze over 2 weken in een rolstoel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:13 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Als je geen klachten hebt, dan heb je toch ook geen blijvende klachten?
Bovendien is er steeds meer wetenschappelijk bewijs van een zekere mate van cross-immuniteit, waardoor groepsimmuniteit veel eerder bereikt wordt dan pas bij 60%.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als er duizenden mensen per dag besmet worden maar het aantal opnames/overlijdens op één hand te tellen is dan betekent het dat het virus minder impact heeft dan we hadden gedacht. En dan is de route naar groepsimmuniteit ineens veel korter dan we eerst hadden voorspeld.
Het hulpmiddelencentrum in Wanneperveen kan de druk niet meer aan en gooien de handdoek in de ring.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Hmmm ik las ergens dat 40% blijvende klachten heeft... dus dan zitten er nu minimaal 2 van die 6 in een rolstoel?
Ookquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Yes, haske negatief.
Et tu?
Echt keurig binnen een dag. Niks dan lof over het GGD.
Zo is het.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:03 schreef Wirelessmouse het volgende:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Yes, haske negatief.
Et tu?
Dit soort reacties...quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ook.
Hier na 26 uur. Prima binnen de marge. Hup GGD!
Slechts 34000 mensen. Tja waar hebben we het over.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:14 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Alles om het virus natuurlijk te framen als een doomsday killer virus, niet een opgefokte griep waar 0,2% van de mensen van in het ziekenhuis eindigt.
Wat is 't ventquote:
Nee, vooral niet als we straks daar ook nog een capaciteits-probleem hebben.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:10 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ga echt lachen als we straks in september zitten en de aantallen positieve tests zitten in de 10.000 met nullen op de opnames en overlijdensgevallen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Bovendien is er steeds meer wetenschappelijk bewijs van een zekere mate van cross-immuniteit, waardoor groepsimmuniteit veel eerder bereikt wordt dan pas bij 60%.
Ziekenhuis-/IC-opnames/overlijdens lopen vele weken achter op het moment waarop mensen besmet raken. Dat is in maart uitgebreid verteld.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als er duizenden mensen per dag besmet worden maar het aantal opnames/overlijdens op één hand te tellen is dan betekent het dat het virus minder impact heeft dan we hadden gedacht. En dan is de route naar groepsimmuniteit ineens veel korter dan we eerst hadden voorspeld.
En dit. Aantal ziekenhuisopnames is sowieso al in korte tijd verdubbeld. Zie echt niet in waarom dit niet weer kan gebeuren de komende weken. En nogmaalsquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:16 schreef Simmertje het volgende:
17 juli (3 weken geleden) zaten we ook nog maar op 100 cases per dag, dat is inmiddels verzesvoudigd. Er valt dus nog vrij weinig te zeggen over ziekenhuisopnames. Dat is echt afhankelijk van hoeveel cases we de komende periode blijven stijgen.
Hoe zit het met het reproductiegetal van België, waarom fluctueert dat zo enorm daar per locatie?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:07 schreef Gretzl het volgende:
Bron?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Bovendien is er steeds meer wetenschappelijk bewijs van een zekere mate van cross-immuniteit, waardoor groepsimmuniteit veel eerder bereikt wordt dan pas bij 60%.
Helemaal los vanavond!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Yes, haske negatief.
Et tu?
Lol vele wekenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ziekenhuis-/IC-opnames/overlijdens lopen vele weken achter op het moment waarop mensen besmet raken. Dat is in maart uitgebreid verteld.
Zolang de getallen nog sterk stijgen kun je helemaal niet beweren dat het aantal ziekenhuisopnames wel mee gaat vallen. Zo ver kun je namelijk niet vooruit kijken.
Het zou prima kunnen dat er in vergelijking met maart-april minder coronapatiënten in het ziekenhuis hoeven te worden opgenomen, omdat er relatief meer jonge, gezonde mensen besmet raken. Maar ook in die groep kunnen mensen er zonder opname permanente gezondheidsschade aan overhouden. Het is dus nogal raar om stellig te beweren dat het virus minder impact heeft dan gedacht. Dat weet je helemaal niet bij een virus waarvan er nog behoorlijk veel onduidelijk is over de lange termijneffecten.
Tuurlijk, blijf vooral jezelf alles wijs maken om iedereen maar krampachtig 1,5 meter uit elkaar te houden tot het magische vaccin er is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ziekenhuis-/IC-opnames/overlijdens lopen vele weken achter op het moment waarop mensen besmet raken. Dat is in maart uitgebreid verteld.
Zolang de getallen nog sterk stijgen kun je helemaal niet beweren dat het aantal ziekenhuisopnames wel mee gaat vallen. Zo ver kun je namelijk niet vooruit kijken.
Het zou prima kunnen dat er in vergelijking met maart-april minder coronapatiënten in het ziekenhuis hoeven te worden opgenomen, omdat er relatief meer jonge, gezonde mensen besmet raken. Maar ook in die groep kunnen mensen er zonder opname permanente gezondheidsschade aan overhouden. Het is dus nogal raar om stellig te beweren dat het virus minder impact heeft dan gedacht. Dat weet je helemaal niet bij een virus waarvan er nog behoorlijk veel onduidelijk is over de lange termijneffecten.
Ook jij mag helemaal los dit weekend!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ook.
Hier na 26 uur. Prima binnen de marge. Hup GGD!
Dat weet ik niet, ik heb me niet uitgebreid verdiept in de wijze waarop de Belgen het reproductiegetal construeren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Za het volgende:
[..]
Hoe zit het met het reproductiegetal van België, waarom fluctueert dat zo enorm daar per locatie?
Je zegt het goed, het is hoop, valse hoop. Net als dat dezelfde mensen in maart zeiden dat het überhaupt geen probleem zou worden hier, dezelfde mensen die in mei zeiden dat het virus was uitgedoofd en nu dus zeggen dat niemand meer in het ziekenhuis terechtkomen. Het blijft moeilijk voor bepaalde mensen om in langer termijn te denken en de realiteit te accepteren. Mja, kwaaltje van de populisten tegenwoordig.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Jane het volgende:
Ik zie hier steeds veel mensen die hoop uitspreken dat het virus aan kracht ingeboet heeft. Ik hoop het ook, maar er zijn geen wetenschappelijke aanwijzingen voor. Er kunnen wel andere redenen zijn dat de grote hausse aan ernstig zieken nog even uitblijft (leeftijdscategorie geinfecteerden, betere weerstand door de zomer/vitamine D), maar dat is tijdelijk. De kans dat we op deze manier de winter doorzeilen is echt niet zo groot. (Al HOOP ik het dus net zo hard als ieder ander)
Donder dan gewoon op met je gezanik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:19 schreef Noek het volgende:
[..]
Cry me a river. Over van Dissel, GGD, whatever. /care
Valt mee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
cases: 57.501 (+519)
fatalities: 6.154 (+1)
hospitalisations: 11.969 (+4)
Ja, meerdere weken kan prima. Wil je beweren dat er minder vertraging tussen het moment van infectie en de opname zit? Er bestaat ook nog iets als een incubatietijd en de periode waarin mensen van een beetje ziek steeds zieker worden.quote:
Is hooguit verplaatsen van het probleem natuurlijk. Krijg je weer de huisfeestjes.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:56 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Jongeren hebben het idee dat ze alles kunnen doen alsof het nog 2019 is (sommige ouderen ook wel trouwens, maar het gaat op dit moment over de jongeren), doordat er nauwelijks nog zichtbare maatregelen zijn die als doel hebben het virus in te dammen. Een oproep om afstand te houden is natuurlijk geen zichtbare maatregel.
Je zult die beeldvorming dus aan moeten passen. En dat doe je niet door overal alles open te gooien en iedereen maar de mogelijkheid te geven om feestjes te vieren en met veertig man bij elkaar te kruipen. Het laten doorgaan van de studentenintroducties is bijvoorbeeld ook een totaal verkeerd signaal.
Nou ,er zijn ook heel veel landen nog heel lang "in denial" geweest.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:19 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Je zegt het goed, het is hoop, valse hoop. Net als dat dezelfde mensen in maart zeiden dat het überhaupt geen probleem zou worden hier, dezelfde mensen die in mei zeiden dat het virus was uitgedoofd en nu dus zeggen dat niemand meer in het ziekenhuis terechtkomen. Het blijft moeilijk voor bepaalde mensen om in langer termijn te denken en de realiteit te accepteren. Mja, kwaaltje van de populisten tegenwoordig.
jeejquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:20 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Positief getest: 521
Totaal: 57501 (+519 ivm -2 corr.)
Opgenomen: 4
Totaal: 11969 (+4 ivm 0 corr.)
Ik onderschrijf dit. Het is een gevaarlijke trend dat opnieuw zoveel mensen de consequenties van deze hoge viruscirculatie zo aan het bagatelliseren zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:19 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Je zegt het goed, het is hoop, valse hoop. Net als dat dezelfde mensen in maart zeiden dat het überhaupt geen probleem zou worden hier, dezelfde mensen die in mei zeiden dat het virus was uitgedoofd en nu dus zeggen dat niemand meer in het ziekenhuis terechtkomen. Het blijft moeilijk voor bepaalde mensen om in langer termijn te denken en de realiteit te accepteren. Mja, kwaaltje van de populisten tegenwoordig.
Zou dat ongeveer drie weken zijn? Of langer?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:20 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, meerdere weken kan prima. Wil je beweren dat er minder vertraging tussen het moment van infectie en de opname zit? Er bestaat ook nog iets als een incubatietijd en de periode waarin mensen van een beetje ziek steeds zieker worden.
We waren het er toch al over eens dat je die ook aan moet kunnen pakken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is hooguit verplaatsen van het probleem natuurlijk. Krijg je weer de huisfeestjes.
Kratje Jupiler dan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:12 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En ik durf er een krat bier op in te zetten dat dat niet gebeurt en dat de opnames per dag onder de 10 blijven.
Vandaag 519 besmettingen, gisteren 601, dat is 82 er af!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:19 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Maar de besmettingen lopen toch al vanaf begin juli op?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Gretzl het volgende:
Deze userquote:
Als je meer test loop je meer kans op besmettingenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar de besmettingen lopen toch al vanaf begin juli op?
Het punt is ook dat je de lokale kroeg en de Efteling niet eindeloos dicht kan houden. Dan gaan mensen op straat rotzooi schoppen omdat ze zich vervelen. En intussen staat iedereen die bij de Efteling werkt op straat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
We waren het er toch al over eens dat je die ook aan moet kunnen pakken?
Maar nogmaals: het gaat ook om beeldvorming. Toen in april alles nog dicht was, was men veel serieuzer bezig met social distancen. Men zag de noodzaak. Als je alles vanaf de lokale kroeg tot en met de Efteling weer opengooit dan gaan mensen daar natuurlijk anders naar kijken.
Verschilt per geval. Maar lijkt me dat beleidsmaker het beste uit kunnen gaan van het principe 'better safe than sorry' en de vertragingstijd in ieder geval niet moeten onderschatten. Het is sowieso ondenkbaar dat de ziekenhuisopnames zo laag zullen blijven, want het effect van de mensen die vandaag de dag besmet raken zien we echt pas over een paar weken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Zou dat ongeveer drie weken zijn? Of langer?
Ja, dat zijn eerst de jonge mensen, daarna komt dat virus bij de risico-groepen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar de besmettingen lopen toch al vanaf begin juli op?
Wie is we? Jij bent daar voorstander van.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Over landen gesproken hoe zit het met andere landen. Australie heeft dus een flinke tweede piek. India heeft nog nooit de eerste piek weten in te dammen brazilie idem ditto. In america begint de tweede piek af te nemen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:21 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ,er zijn ook heel veel landen nog heel lang "in denial" geweest.
Maar dat kan niet en het ziet er ook niet naar uit dat daar op korte termijn draagvlak voor gaat komen. Dus ja.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dus alles moet weer dicht? Dat is wat je zegt?quote:Maar nogmaals: het gaat ook om beeldvorming. Toen in april alles nog dicht was, was men veel serieuzer bezig met social distancen. Men zag de noodzaak. Als je alles vanaf de lokale kroeg tot en met de Efteling weer opengooit dan gaan mensen daar natuurlijk anders naar kijken.
ja die tijd is direct in het begin al ook geraamd op 2~4 weken in de eerste berichten maar blijkbaar zijn die 2 weken een beetje de norm geworden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja nu is 2 weken zelfs niet genoeg meer.
Als de x 14 is dan ben je na 15 dagen dus veilig van een opname in het ziekenhuis?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:25 schreef Montov het volgende:
Het blijft een lastig concept, maar een verdubbeling van het aantal besmettingen betekent een verdubbeling van ziekenhuisopnames x dagen later, een verdubbeling van IC y dagen later en een verdubbeling van doden z dagen later.
Dit betekent niet dat de ziekenhuizen direct vol liggen want 2 keer heel weinig is nog steeds weinig. Het betekent ook niet dat het virus minder impact heeft omdat je het verschil niet goed kan detecteren tussen heel weinig en weinig, en al helemaal niet als je geen rekening houdt met de vertraging.
We hebben het grote voordeel tov maart dat de situatie beter in kaart is, en dat in juli de aantallen erg laag waren. Dit geeft extra tijd om het onder controle te houden zonder heftige ingrepen.
Het nadeel is dat mensen lakser worden in hun gedrag, wat vrij logisch is. Maar hoe hoger de aantallen worden hoe lastiger het wordt om contactonderzoek te doen en daarmee controle te houden. En helaas zijn er steeds meer mensen die de mogelijke ernst van de situatie willen negeren. Ik had gehoopt dat de situatie in de VS meer als een waarschuwing werd behandeld.
Zeer typisch inderdaad. Die bomers die denken wel even recht te hebben op een coronatestje bij een verkoudheid. En als het dan afgewezen wordt, ook nog uithuilen bij de lokale krant.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef RipCity het volgende:
Typisch weer
https://www.destentor.nl/(...)-dagje-aan~acbd0907/
Ho ho, zo positief ben je echt wel he. Maar over een week zitten we echt niet op 0 besmettingen hoor, er zijn nog veel meer mensen die ook mogelijk besmet zijn met het coronavirus... Ik vind dat je te ver gaat met voorspelling dat je denkt over een week op 0 besmettingen zijn !quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:22 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Vandaag 519 besmettingen, gisteren 601, dat is 82 er af!
In dit tempo staan we over een week op 0 besmettingen
Je kunt het nu doen uit voorzorg of over een maand als we alweer ruimschoots te laat zijn, met alle doden en chronisch zieken van dien. Zeg het maar.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:25 schreef trein2000 het volgende:
Dus alles moet weer dicht? Dat is wat je zegt?
Dat kon ook 21 dagen zijn die incubatietijd meen ik me te herinneren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja die tijd is direct in het begin al ook geraamd op 2~4 weken in de eerste berichten maar blijkbaar zijn die 2 weken een beetje de norm geworden.
Kan helpen om sarcasme/cynische berichten te herkennen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ho ho, zo positief ben je echt wel he. Maar over een week zitten we echt niet op 0 besmettingen hoor, er zijn nog veel meer mensen die ook mogelijk besmet zijn met het coronavirus... Ik vind dat je te ver gaat met voorspelling dat je denkt over een week op 0 besmettingen zijn !
Deze gegevens zijn er niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef byah het volgende:
Hoeveel ziekenhuisopnames waren er bij deze aantallen dagelijkse besmettingen eerder dit jaar?
Dat klopt niet, onze oudjes doen ook mee met de stijging:quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, dat zijn eerst de jonge mensen, daarna komt dat virus bij de risico-groepen.
Ja dat is ook zo. volgens bedoelde ze niet echt zo of wel?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan helpen om sarcasme/cynische berichten te herkennen.
Dat weten we niet, want er word nu veel eerder getest.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef byah het volgende:
Hoeveel ziekenhuisopnames waren er bij deze aantallen dagelijkse besmettingen eerder dit jaar?
Overijverige assistentes die op eigen houtje mensen aanmoedigen het nog even aan te kijken zijn volgens mij een wijder verbrijd fenomeen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef RipCity het volgende:
Typisch weer
Er wordt m.i. een beetje teveel gedaan alsof de hele Nederlandse bevolking uit slecht opgevoede kleuters bestaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef Stoney3K het volgende:
Dan gaan mensen op straat rotzooi schoppen omdat ze zich vervelen.
Draagvlak lijkt me zeer relevant. Al was het maar omdat de verkiezingen in maart zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je kunt het nu doen uit voorzorg of over een maand als we alweer ruimschoots te laat zijn, met alle doden en chronisch zieken van dien. Zeg het maar.
Oh, en draagvlak lijkt me niet zo interessant. Dat krijg je voor de noodzakelijke maatregelen toch niet, want kom niet aan het grondwettelijke terrasrecht van mensen.
Is lastig te zeggen omdat de cijfers qua besmettingen toentertijd waarschijnlijk veel hoger lagen dan de officiële cijfers. Vanaf ongeveer 8 a 9 maart begon het enorm te stijgen, ook heel snel uit het niets. Maar is lastig te vergelijken omdat we niet echt goede cijfers hebben uit februari. De piek was op 27 maart met 609 ziekenhuisopnames.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef byah het volgende:
Boeit ook niet zo, het schommelt dagelijks enorm op en neer maar ze blijven iig koplopers qua aantal besmettingen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet even niet meer wat dat gisteren was.
21 dagen incubatie? Nee johquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat kon ook 21 dagen zijn die incubatietijd meen ik me te herinneren.
Want over een maand zijn we te laat?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:28 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je kunt het nu doen uit voorzorg of over een maand als we alweer ruimschoots te laat zijn, met alle doden en chronisch zieken van dien. Zeg het maar.
Oh, en draagvlak lijkt me niet zo interessant. Dat krijg je voor de noodzakelijke maatregelen toch niet, want kom niet aan het grondwettelijke terrasrecht van mensen.
Is natuurlijk ook gewoon heel slecht. Dag in dag uit lopen ze te roeptoeteren dat je bij de kleinste klacht onmiddellijk jezelf moet laten testen en dan hebben ze bij dat callcenter blijkbaar een ander protocol. Kan toch niet? Ook dat ze in Amsterdam blijkbaar niet eens in de buurt komen van de capaciteit die er zou moeten zijn. Staat Hugo weer in z'n hemd en bloemschoenen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:27 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Zeer typisch inderdaad. Die bomers die denken wel even recht te hebben op een coronatestje bij een verkoudheid. En als het dan afgewezen wordt, ook nog uithuilen bij de lokale krant.
Haha ja Amsterdam zakt van 147 naar 74 maar dat boeit niet zo. Andersom was het topic te klein geweest gok ik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Boeit ook niet zo, het schommelt dagelijks enorm op en neer maar ze blijven iig koplopers qua aantal besmettingen.
Jaaaaaa, keihard shoppen, gewoon zwemmen zonder te reserveren, geen pijltjes meer volgen, niet in cirkeltjes staan, gewoon naar de sauna kunnen zonder je af te vragen of je ziekt wordt. etc. etc. etc.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:30 schreef Jane het volgende:
[..]
Er wordt m.i. een beetje teveel gedaan alsof de hele Nederlandse bevolking uit slecht opgevoede kleuters bestaat.
Het is nog altijd een kleine (luidruchtige) minderheid die zich zo gedraagt. Althans, dat hoop ik maar.
Btw, ik hoop echt dat iedereen gelijk heeft die zegt dat het is uitgedoofd etc., want als dat waar blijkt te zijn dan boek ik gelijk een maand zonvakantie voor komende winter.
Jawel. Uitzonderlijk, maar dat was wel mogelijk. Bij de meesten is het een kleine week, volgens mij, voordat de eerst klachten komen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
21 dagen incubatie? Nee joh
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:
Zijn er nog andere landen die bijzondere curves hebben?
Lekker uit eten zonder geneuzel, lekker zwemmen, avondje bios, dagje winkelen, museum, zonder twee weken bij elk kuchje te denken dat je doodgaatquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Jaaaaaa, keihard shoppen, gewoon zwemmen zonder te reserveren, geen pijltjes meer volgen, niet in cirkeltjes staan, gewoon naar de auna kunnen zonder je af te vragen of je ziekt wordt. etc. etc. etc.
![]()
![]()
Het zijn gemiddelden, dus individueel kan het heel anders lopen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als de x 14 is dan ben je na 15 dagen dus veilig van een opname in het ziekenhuis?
oefquote:
2-5 dagen gemiddeldquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Jawel. Uitzonderlijk, maar dat was wel mogelijk. Bij de meesten is het een kleine week, volgens mij, voordat de eerst klachten komen.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.15.20154294v1quote:
Dit alles kun je momenteel toch gewoon?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:34 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Lekker uit eten zonder geneuzel, lekker zwemmen, avondje bios, dagje winkelen, museum, zonder twee weken bij elk kuchje te denken dat je doodgaat
import van Amerikanen?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:34 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Lekker uit eten zonder geneuzel, lekker zwemmen, avondje bios, dagje winkelen, museum, zonder twee weken bij elk kuchje te denken dat je doodgaat
Als ik kijk naar de hoeveelheid domme schreeuwtokkies die ik hier in mijn omgeving dagelijks zie dan krijg je wel een scheef beeld van de NLse samenleving jah....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:30 schreef Jane het volgende:
[..]
Er wordt m.i. een beetje teveel gedaan alsof de hele Nederlandse bevolking uit slecht opgevoede kleuters bestaat.
Het is nog altijd een kleine (luidruchtige) minderheid die zich zo gedraagt. Althans, dat hoop ik maar.
Dat komt aardig overeen met wat ik hier had met mn dochter inderdaad. Mijn vrouw was verkouden, dus we bleven thuis. Toen kreeg mn dochter (15 maanden) koorts (40.4/40.8 graden), dus wij gebeld met huisarts.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef RipCity het volgende:
Typisch weer
Het 7-daags gemiddelde voor een regio is idd interessanter dan een dagelijks getalquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:32 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Haha ja Amsterdam zakt van 147 naar 74 maar dat boeit niet zo. Andersom was het topic te klein geweest gok ik.
Maar ik was er gewoon even aan toe, en ben al 3 maanden niet geweest. En ik voelde me zooo opgesloten. En ik probeerde echt wel afstand te houden. En hoezo is het mijn verandwoordelijkheid, die meid bij de receptie moet er toch op letten dat er niemand ziek is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Jaaaaaa, keihard shoppen, gewoon zwemmen zonder te reserveren, geen pijltjes meer volgen, niet in cirkeltjes staan, gewoon naar de sauna kunnen zonder je af te vragen of je ziekt wordt. etc. etc. etc.
![]()
![]()
Een lopend weekgemiddelde is veel handiger om conclusies te trekken, ongeacht hoe sommige mensen zouden reageren in een andere situatie.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:32 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Haha ja Amsterdam zakt van 147 naar 74 maar dat boeit niet zo. Andersom was het topic te klein geweest gok ik.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:35 schreef RipCity het volgende:
[..]
import van Amerikanen?
Ach dat eiland ligt toch op een schildpad.Er zijn vele verwijzingen naar eilanden op schilpadden maar ik denk dat je alfred j kwak bedoeldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit alles kun je momenteel toch gewoon?
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:34 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ging bijna elke dag zwemmen en dat mis ik ook.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Jaaaaaa, keihard shoppen, gewoon zwemmen zonder te reserveren, geen pijltjes meer volgen, niet in cirkeltjes staan, gewoon naar de sauna kunnen zonder je af te vragen of je ziekt wordt. etc. etc. etc.
![]()
![]()
Ik wil het, ik wil het, ik wil het.
Die van vandaag heb ik nog nietquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:35 schreef Minimunt het volgende:
heeft iemand dat kaartje per gemeent?
GOED!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er zijn vele verwijzingen naar eilanden op schilpadden maar ik denk dat je alfred j kwak bedoeld
Crap, Utrecht gaat Den Haag straks voorbij. We deden het relatief goed de laatste week had ik 't idee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:37 schreef _serial_ het volgende:
Status 07-08
Positief getest 57.501, toename: 519
Ziekenhuisopnames 11.969 (20,8% van positief getest), toename: 4
IC-opnames 2.954 (5,1% van positief getest)
Overleden 6.154 (10,7% van positief getest), toename: 1
Uitschieters
+83 Rotterdam (was +89)
+74 Amsterdam (was +147)
+38 Den Haag (was +59)
+33 Utrecht (was +27)
+15 Bergen op Zoom (was +15)
+10 Breda (was +4)
+9 Gouda (was +14)
+8 Gorinchem (was +1)
+8 Dordrecht (was +3)
+7 Groningen (was +3)
+7 Hoekse waard (was +2)
+7 Zwijndrecht (was +1)
+6 Westland (was +3)
+5 Eindhoven (was +2)
+5 Rijswijk (was +3)
+5 Venlo (was +0)
+5 Vlaardingen (was +3)
+5 Zaanstad (was +3)
Waarom ben je eerlijk als je getest wilt worden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat komt aardig overeen met wat ik hier had met mn dochter inderdaad. Mijn vrouw was verkouden, dus we bleven thuis. Toen kreeg mn dochter (15 maanden) koorts (40.4/40.8 graden), dus wij gebeld met huisarts.
Huisarts zei: Kijk 't ff aan met je dochter, en laat je vrouw testen. Mijn vrouw geprobeerd een afspraak bij GGD te maken. GGD: Snotter je nu nog? Nee? Dan heeft het geen nut je te laten testen, want dan is de uitslag toch negatief.
Ondertussen had mn dochter al 5 dagen koorts, dus wij weer gebeld met huisarts. Wilden ze 'r zien, maar bij de corona-huisarts, en moest zij getest worden. Bij de huisarts hadden ze geen goed woord over voor de GGD op dat moment.
Correct hoor, het ging me alleen even over hoe betreffende user had gereageerd als er een stijging was geweest van bijna 50%.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:36 schreef Montov het volgende:
[..]
Een lopend weekgemiddelde is veel handiger om conclusies te trekken, ongeacht hoe sommige mensen zouden reageren in een andere situatie.
Je had ook nog vogels die het zouden verspreiden tijdens het schijten. Tijgers in dierentuinen liepen het op. En tennisser Djokovic. Ook nooit meer iets van gehoord, zou hij nog leven?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:37 schreef Noek het volgende:
21 dagen stamt nog uit het Chinese tijdperk. Toen leek het virus zich ook overal op te hechten. Op sommige oppervlaktes kon het wel 10.000 jaar overleven. Ook op honden maar dat bleek toch niet zo te zijn en toen stierf de hond door stress.
Ik heb daar de dag ervoor ook niet extreem op gereageerd toen het enorm steeg in Amsterdam dus kap met je suggestieve geneuzel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:38 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Correct hoor, het ging me alleen even over hoe betreffende user had gereageerd als er een stijging was geweest van bijna 50%.
Ah je hebt de beroemde fok glazen bol.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:38 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Correct hoor, het ging me alleen even over hoe betreffende user had gereageerd als er een stijging was geweest van bijna 50%.
quote:Ebola en corona zijn in veel opzichten niet met elkaar te vergelijken. En toch heb ik de afgelopen weken vaak het gevoel in exact dezelfde nachtmerrie te zijn beland. Het mogen dan heel verschillende virussen zijn, met een groot verschil in morbiditeit; het effect op de samenleving is exact hetzelfde en menselijk gedrag blijft menselijk gedrag. Het hele scenario wat wij nu met de coronacrisis meemaken, heb ik eerder gezien.
De ontkenning, het optimisme, de drang naar positieve interpretatie, de hoop, het tegen beter weten in handelen, de vrees om ingrijpende maatregelen te nemen, het verhullen van de waarheid, het gegoochel met cijfertjes. Je zou de toespraken van Rutte 1 op 1 over die van de toenmalige president van Sierra Leone Koroma kunnen plakken. Er zit nauwelijks verschil in. De initiële nonchalance, de ontspannen 'alles onder controle' glimlach bij persconferenties, ook president Koroma benaderde zijn volk op die manier. Hoe heftiger de uitbraak werd, hoe minder er viel te verhullen, hoe meer ook de stress bij de president toenam, zoals we dat nu ook bij premier Rutte zien gebeuren.
Drie maanden? Het is ondertussen al augustus.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:36 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Maar ik was er gewoon even aan toe, en ben al 3 maanden niet geweest. En ik voelde me zooo opgesloten. En ik probeerde echt wel afstand te houden. En hoezo is het mijn verandwoordelijkheid, die meid bij de receptie moet er toch op letten dat er niemand ziek is.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:39 schreef Gretzl het volgende:
Over het dilemma in hoeverre mensen je moet dwingen om risico's te mijden (lees: in quarantaine te gaan bij mogelijke besmetting en isolatie bij infectie)
[ twitter ]
Ja, dat lijkt me wel een terechte conclusie.quote:Als we iets hebben kunnen leren van ebola," schrijft @ginnymooy, "is het dat mensen – hoe dodelijk zo’n virus ook is – pas stoppen met risico’s nemen, als ze daartoe gedwongen worden"
Nog meer gelijkenissen (als je met een pessimistische bril naar de huidige situatie in bepaalde Europese landen kijkt)quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat lijkt me wel een terechte conclusie.
quote:In West-Afrika sloeg ebola het hardst toe, toen de besmette landen het idee hadden de verspreiding zo’n beetje onder controle te hebben. Toen kwam de ziekte in de overbevolkte steden aan en kwam er een lawine aan nieuwe gevallen.
Nee, want in maart werden alleen duidelijke gevallen getest ter bevestiging. Nu wordt 'iedereen' getest. In maart was het dus nog veel erger.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:42 schreef Simmertje het volgende:
Ter vergelijking:
15 maart: 515 besmettingen (ongeveer 20.000 tests in een week)
7 augustus: 519 besmettingen (ongeveer 120.000 tests in een week)
Kunnen we dan niet heel voorzichtig concluderen dat voor 15 maart 3000 besmettingen een realistischer beeld was geweest? Oftewel, pas bij 3000 besmettingen nu per dag zullen we een toename zien in het aantal ziekenhuisbezoeken zoals we dat zagen in maart?
We hadden in maart 560.000 besmettingen in de eerste 2 weken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:42 schreef Simmertje het volgende:
Ter vergelijking:
Kunnen we dan niet heel voorzichtig concluderen dat voor 15 maart 3000 besmettingen een realistischer beeld was geweest? Oftewel, pas bij 3000 besmettingen nu per dag zullen we een toename zien in het aantal ziekenhuisbezoeken zoals we dat zagen in maart?
Interessant rekensom, maar zelfs dan nog liggen de ziekenhuisopnames nu gewoon laag.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:42 schreef Simmertje het volgende:
Ter vergelijking:
Nee werkende hersens heb ik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah je hebt de beroemde fok glazen bol.
In februari hoorde wij ook niets over ziekenhuisopnames terwijl ondertussen stiekem het virus lekker aan het verspreiden was. Wat ik wil zeggen is dat 600 besmettingen nu geen gevaar nog is qua opnames en we nog ruim op tijd dit kunnen indammen, maar dat het nog veel te vroeg is om te zeggen dat het virus zijn kracht heeft verloren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Interessant rekensom, maar zelfs dan nog liggen de ziekenhuisopnames nu gewoon laag.
Nog een godswonder dat ik toen niks heb opgelopen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:45 schreef Za het volgende:
[..]
We hadden in maart 560.000 besmettingen in de eerste 2 weken.
Zo'n 40.000 per dag.
Of wel. Wellicht had je gewoon geen symptomen. Of extreem mild.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nog een godswonder dat ik toen niks heb opgelopen.
Met de kanttekening dat Sierra Leone en Nederland nu niet echt te vergelijken zijn als het om mensenrechten gaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat lijkt me wel een terechte conclusie.
Ik ben dus rond half feb wel ziek geworden, keelpijn, flink verkouden. Geen heftige koorts echter voor zover ik me kan herinneren. Heeft een week ongeveer aangehouden en toen was t klaar. Geeeeeen idee of het dus covid is geweest, nooit laten testen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nog een godswonder dat ik toen niks heb opgelopen.
Met andere woorden, als we net genoeg maatregelen hadden genomen om de IC-bezetting op de piek te houden dan hadden we nu groepsimmuniteit bereikt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:45 schreef Za het volgende:
[..]
We hadden in maart 560.000 besmettingen in de eerste 2 weken.
Zo'n 40.000 per dag.
Dat realiseerden we ons ook niet volledig inderdaad. Achteraf hebben we daar inderdaad wel van gedacht: Dit hebben we niet helemaal handig aangepakt. De vragen van de GGD hebben ons beetje off-guard geraakt, waren meer bezig met onze dochter.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom ben je eerlijk als je getest wilt worden?
En hoeveel doden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:52 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met andere woorden, als we net genoeg maatregelen hadden genomen om de IC-bezetting op de piek te houden dan hadden we nu groepsimmuniteit bereikt.
Hier ook, testen dezelfde dag nog en 25 uur later de uitslag.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Yes, haske negatief.
Et tu?
Die had zeker een strenge Karin aan de lijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:24 schreef RipCity het volgende:
Typisch weer
Worden dat er minder als je ze over een langere periode uitsmeert?quote:
Mensen lijken ook niet te snappen dat we aan een inferno zijn ontsnapt juistquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien moeten we het virus maar gewoon in gewicht gaan meten dan wordt het voor iedereen nog makkelijker om te bagitaliseren.
In maart was er maar 500 gram virus in nederland en nu nog minder.
Dat is niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:59 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Worden dat er minder als je ze over een langere periode uitsmeert?
De enige manier waarop je die doden kan voorkomen is het aantal besmettingen op nul houden, maar dat betekent een politiestaat tot het vaccin wordt vrijgegeven.
Er wonen iets van 1 miljoen ouderen in Nederland, als die allemaal nog aan de beurt moeten komen is naast een humane ramp dat tevens het failliet van de verzorgingsstaat zoals we die kennen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:59 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Worden dat er minder als je ze over een langere periode uitsmeert?
De enige manier waarop je die doden kan voorkomen is het aantal besmettingen op nul houden, maar dat betekent een politiestaat tot het vaccin wordt vrijgegeven.
Beperkt houden en bidden dat er snel een vaccin of nog betere medicatie komt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Zoals al eerder opgemerkt, is er nu wel meer bekend over de ziekte en mogelijkheden om mensen beter te helpen als ze ziek worden en in het ziekenhuis belanden. Dus de hoeveelheid doden kan nu echt wel beter beperkt blijven dan in maart, zou je zeggen.
Alle ouderen hebben het loodje gelegd in Zweden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Er wonen iets van 1 miljoen ouderen in Nederland, als die allemaal nog aan de beurt moeten komen is naast een humane ramp dat tevens het failliet van de verzorgingsstaat zoals we die kennen.
Hoe had je dat willen doen met een virus dat als een wild vuurtje rondging en de controle al volledig kwijt was? De enige manier om het dan een halt toe roepen is dan drastische maatregelen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:52 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met andere woorden, als we net genoeg maatregelen hadden genomen om de IC-bezetting op de piek te houden dan hadden we nu groepsimmuniteit bereikt.
Heeft Zweden dezelfde bevolkingsdichtheid en individualistische mentaliteit als Nederland?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Alle ouderen hebben het loodje gelegd in Zweden?
Nou als ik deze bevolkingspiramide zie van Zweden....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Alle ouderen hebben het loodje gelegd in Zweden?
Ze vragen om een HBO geschoolde maar kunnen niet eens het woord 'empathisch' spellen in de vacature.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Ik snap ineens waarom ze een tekort aan personeel hebben bij GGD Amsterdam:
[ twitter ]
Zal het wel goed gaan, want de modus operandi van de media is zoeken naar een land/gebied waar het slecht gaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:10 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoe doet België het nu eigenlijk? Gaat het daar al wat beter? Hoor er vrij weinig meer van..
Man man manquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[ twitter ]
Dit is wel een beetje waar ja. Amerikaanse media is daar overigens het toppunt van. Keek voor de gein ook wel eens op cnn.comquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:12 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zal het wel goed gaan, want de modus operandi van de media is zoeken naar een land/gebied waar het slecht gaat.
Toen het slecht ging in Zweden mocht de vergelijking wel gemaakt worden. Dat is best grappig.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Heeft Zweden dezelfde bevolkingsdichtheid en individualistische mentaliteit als Nederland?
Nee. Dus stop eens met die waardeloze vergelijking.
Begint er steeds meer op te lijken dat men gewoon niet wil ofzo.. of de noodzak er van in ziet. Eerst dat afschalen en nu weer dit. Heel vreemd ten tijde van een pandemie.quote:
Niet willen of niet kunnen? Hmmquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Begint er steeds meer op te lijken dat men gewoon niet wil ofzo.. of de noodzak er van in ziet. Eerst dat afschalen en nu weer dit. Heel vreemd ten tijde van een pandemie.
500 gram valt eigenlijk ook heel erg mee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien moeten we het virus maar gewoon in gewicht gaan meten dan wordt het voor iedereen nog makkelijker om te bagitaliseren.
In maart was er maar 500 gram virus in nederland en nu nog minder.
Dan bel je nog een keet en hoest je in het gesprek elje 5 secondequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat realiseerden we ons ook niet volledig inderdaad. Achteraf hebben we daar inderdaad wel van gedacht: Dit hebben we niet helemaal handig aangepakt. De vragen van de GGD hebben ons beetje off-guard geraakt, waren meer bezig met onze dochter.
Eigenlijk is de wil al redelijk laag in de regering vanaf het begin. Men wil liever geen maatregelen maar ze moeten helaas wel, dat is de boodschap. Niet een boodschap van we zetten alles op alles maar we doen ons best zonder te veel aan te passenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Begint er steeds meer op te lijken dat men gewoon niet wil ofzo.. of de noodzak er van in ziet. Eerst dat afschalen en nu weer dit. Heel vreemd ten tijde van een pandemie.
Dat gebeurt voluit in dit topic. Bepaalde statistieken, vergelijkingen, cijfers, nieuwsberichten worden er enkel bij gehaald als het diens mening ondersteunt. Alle kanten op.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Toen het slecht ging in Zweden mocht de vergelijking wel gemaakt worden. Dat is best grappig.
Dat is toch helemaal niet zo gek die eisen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[ twitter ]
Dat heet onderzoek doen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat gebeurt voluit in dit topic. Bepaalde statistieken, vergelijkingen, cijfers, nieuwsberichten worden er enkel bij gehaald als het diens mening ondersteunt. Alle kanten op.
Ik durf niet meer te zeggen hoe het in Belgie gaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:12 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zal het wel goed gaan, want de modus operandi van de media is zoeken naar een land/gebied waar het slecht gaat.
Voor BCO? Jawel, dat is compleet van de pot gerukt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zo gek die eisen?
Ach kom. Een niet medisch geschoold iemand kan geen contacten nabellen? Een mbo-opgeleide doktersassistent of verpleegkundige ook niet? Wat een onzin.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het staat nogal haaks op: we kunnen het niet meer aan..quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb Zweden nooit als vergelijking erbij gehaald.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Toen het slecht ging in Zweden mocht de vergelijking wel gemaakt worden. Dat is best grappig.
Dit is toch dagelijkse praktijk bij bedrijven? Dat heet afschuiven.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:23 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Als het niet zo serieus was was het echt een prachtige komische film hoor;
15 mei: GGD's kunnen volgens onderzoek RIVM tot wel 2400 besmettingen per dag aan, inclusief BCO!
Persconferentie 6 augustus Mark Rutte: We gaan het BCO intensiveren dankzij goed voorbereid te zijn!
GGD Amsterdam 7 augustus: Help, we kunnen het niet meer aan.
https://nos.nl/artikel/23(...)ken-dan-gepland.htmlquote:GGD doet veel minder bron- en contactonderzoeken dan gepland
Door het lage aantal besmettingen in Nederland worden er veel minder bron- en contactonderzoeken uitgevoerd dan waar de GGD vanuit is gegaan. Slechts 4 procent van de maximale capaciteit wordt gebruikt.
Uit cijfers die koepelorganisatie GGD GHOR Nederland vandaag publiceerde blijkt dat er in de afgelopen twee weken minder dan 100 bron- en contactonderzoeken per dag zijn uitgevoerd. In de eerste weken van juni en in mei ging het nog om 300 onderzoeken per dag.
De GGD ging in zijn opschalingsplan uit van een veelvoud aan bron- en contactonderzoeken. Afhankelijk van hoeveel mensen positief zouden zijn bij een test is tot 1 september rekening gehouden met minimaal 600 en maximaal 2400 onderzoeken per dag.
Minder opleiden
Om de kennis van de speciaal opgeleide bron- en contactonderzoekers niet te verliezen gaat de GGD nu minder nieuwe mensen opleiden. "Anders zitten er straks gewoon teveel mensen duimen te draaien", zegt een woordvoerder.
Waarom dan? Wil je tokkies aan de lijn hebben?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het staat nogal haaks op: we kunnen het niet meer aan..
Ja, je hebt gelijk, iedereen zonder medische achtergrond (op HBO niveau) zijn tokkies.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom dan? Wil je tokkies aan de lijn hebben?
Mbo'ers meteen als tokkies wegzettenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ikbheb geen idee wat die mensen moeten vragen, noteren en beoordelen. Maar ik snap die eisen denk ik wel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ach kom. Een niet medisch geschoold iemand kan geen contacten nabellen? Een mbo-opgeleide doktersassistent of verpleegkundige ook niet? Wat een onzin.
Je hebt geen idee, maar je snapt het wel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ikbheb geen idee wat die mensen moeten vragen, noteren en beoordelen. Maar ik snap die eisen denk ik wel.
Sarcasme niet herkennen....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mbo'ers meteen als tokkies wegzetten
Lijkt het nou zo of begon die tweede golf daar veel eerder?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Luxemburg lijkt over de tweede piek heen
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/luxembourg/
Ik denk nog niet eens wat ze moeten vragen maar eerder wat ze moeten beantwoorden. Je krijgt wel mensen aan de lijn die je medisch moet geruststellen en/of informeren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ikbheb geen idee wat die mensen moeten vragen, noteren en beoordelen. Maar ik snap die eisen denk ik wel.
Ze moeten contacten afbellen. In New York kun je in deze functie terecht met een middelbareschooldiploma. In Vlaanderen ook. In Warnsveld met mbo of als (para-)medicus in opleiding. https://www.randstad.nl/v(...)archMethod=operatorsquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sarcasme niet herkennen....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mbo'ers meteen als tokkies wegzetten
Zeker... Goed van me he?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:27 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Je hebt geen idee, maar je snapt het wel.
Sjorsiegod
Ik zie weinig verschil....quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze moeten contacten afbellen. In New York kun je in deze functie terecht met een middelbareschooldiploma. In Vlaanderen ook. In Warnsveld met mbo of als (para-)medicus in opleiding. https://www.randstad.nl/v(...)archMethod=operators
Dan zou ik even beter lezen. Ik zie staan mbo. Ik zie staan ‘bij voorkeur’ ik zie staan studenten worden uitgenodigd om te solliciteren.quote:
Want alles onder HBO is niet kundig genoeg? Komop zeg..quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Geen HBO = tokkiequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want alles onder HBO is niet kundig genoeg? Komop zeg..
Volgens mij moet het haalbare kaart zijn om een MBOer binnen 3 weken te leren zeggen: "Ow, u heeft nog vragen? Daar ga ik niet over, maar na de vragenlijst zal ik u doorverbinden met een collega die u meer kan vertellen."quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want alles onder HBO is niet kundig genoeg? Komop zeg..
Noord Brabant is dan ook bijna de 2e provincie van Nederland qua inwoners (2,5 tov 2,8 miljoen mensen in Noord Holland).quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:43 schreef Jane het volgende:
Veel andere landen hadden in het voorjaar al enorme uitbraken in hun hoofdstad en enkele andere grote steden. Nederland was met Brabant daarop een redelijke uitzondering. Dat kon ook niet zo blijven natuurlijk.
Ik ben het deels met je eens. In maart en april werd enkel getest als je er slecht aan toe was en het veel aannemelijker was dat je ziekenhuisopname nodig had. Degenen die nu positief testen zouden in maart-april waarschijnlijk op advies van de huisarts gewoon 14 dagen thuis blijven.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:25 schreef Montov het volgende:
Het blijft een lastig concept, maar een verdubbeling van het aantal besmettingen betekent een verdubbeling van ziekenhuisopnames x dagen later, een verdubbeling van IC y dagen later en een verdubbeling van doden z dagen later.
Dit betekent niet dat de ziekenhuizen direct vol liggen want 2 keer heel weinig is nog steeds weinig. Het betekent ook niet dat het virus minder impact heeft omdat je het verschil niet goed kan detecteren tussen heel weinig en weinig, en al helemaal niet als je geen rekening houdt met de vertraging.
We hebben het grote voordeel tov maart dat de situatie beter in kaart is, en dat in juli de aantallen erg laag waren. Dit geeft extra tijd om het onder controle te houden zonder heftige ingrepen.
Het nadeel is dat mensen lakser worden in hun gedrag, wat vrij logisch is. Maar hoe hoger de aantallen worden hoe lastiger het wordt om contactonderzoek te doen en daarmee controle te houden. En helaas zijn er steeds meer mensen die de mogelijke ernst van de situatie willen negeren. Ik had gehoopt dat de situatie in de VS meer als een waarschuwing werd behandeld.
Eens. Alhoewel ik persoonlijk mbo in een medische richting of hbo had gedaan denk ik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:49 schreef Monolith het volgende:
Een hbo-opleiding is niet het problematische hier, dat is een hbo in een medische richting.
Ik probeerde Brabant niet te kleineren (sorry als het zo overkwam), maar meer te zeggen dat Amsterdam en Rotterdam er toen nog relatief genadig van af gekomen zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Noord Brabant is dan ook bijna de 2e provincie van Nederland qua inwoners (2,5 tov 2,8 miljoen mensen in Noord Holland).
Onthutsendquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[ twitter ]
Da's de opleidingsgeilheid die in Nederland speelt. Een IQ test en een gedragsanalyse zijn voldoende om iemand aan te nemen als je visie hebt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ach kom. Een niet medisch geschoold iemand kan geen contacten nabellen? Een mbo-opgeleide doktersassistent of verpleegkundige ook niet? Wat een onzin.
In Duitsland zijn ze om het BCO op voldoende peil te krijgen toch ook inventief te werk gegaan? Ik kan begrijpen dat je in een normale situatie hogere eisen stelt aan personeel, maar dit is geen normale situatie. Iedereen die nu zonder werk thuis zit en in staat is om opgeleid te kunnen worden dat BCO-onderzoeker moet daarvoor in aanmerking komen imoquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze moeten contacten afbellen. In New York kun je in deze functie terecht met een middelbareschooldiploma. In Vlaanderen ook. In Warnsveld met mbo of als (para-)medicus in opleiding. https://www.randstad.nl/v(...)archMethod=operators
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-dat-gaan-doen.htmlquote:In Duitsland maken ze al wel een tijd serieus werk van de contactonderzoeken. Al sinds het virus in Italië losbarstte. Het Duitse landelijke draaiboek voor pandemieën werd meteen van kracht en werkt inmiddels goed. Een maand geleden plaatste het Duitse RIVM een oproep om vijfhonderd extra 'containment scouts' te werven: er kwamen 11.000 reacties binnen.
De regio Aachen heeft 550.000 inwoners, doet dagelijks 1600 testen en heeft permanent 140 mensen aan het werk. Michael Ziemons is er verantwoordelijk voor het onderzoek. "We hadden al een detailplan klaar, een systeem dat bestond voor tbc-gevallen", zegt Ziemons. "We hebben het systeem nu uitgerold voor grotere getallen."
Ben jij Duits? Gezien je Nick en je extreme adorierung van hun aanpak.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:56 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In Duitsland zijn ze om het BCO op voldoende peil te krijgen toch ook inventief te werk gegaan? Ik kan begrijpen dat je in een normale situatie hogere eisen stelt aan personeel, maar dit is geen normale situatie. Iedereen die nu zonder werk thuis zit en in staat is om opgeleid te kunnen worden dat BCO-onderzoeker moet daarvoor in aanmerking komen imo
Je ziet ook nu al aankomen dat Hugo vol onder de bus gegooid gaat worden met de verkiezingen straks door Rutte.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:59 schreef Smack10 het volgende:
Ik moet bij Hugo de Jonge steeds meer denken aan deze Iraakse man:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:59 schreef Smack10 het volgende:
Ik moet bij Hugo de Jonge steeds meer denken aan deze Iraakse man:
[ afbeelding ]
Neen. Heb wel grote bewondering voor het beleid daar idd. Merkel en Drosten zijn heldenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:01 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ben jij Duits? Gezien je Nick en je extreme adorierung van hun aanpak.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:04 schreef Jane het volgende:
GGD Amsterdam zegt nu dat ze hun BCO juist gaan 'intensiveren', maar ze gaan inderdaad niet meer alle contacten bellen. Dat moeten mensen zelf doen.
Echt, hoeveel BS kan een mens hebben?
https://www.ggd.amsterdam(...)m-intensiveert-bron/
Dat kan Rutte niet doen, want ze zitten er beide aan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:02 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Je ziet ook nu al aankomen dat Hugo vol onder de bus gegooid gaat worden met de verkiezingen straks door Rutte.
Mee eens, het gaat allang niet meer om wat mensen zouden kunnen, maar alleen om het papiertje waarop hun opleiding gedrukt staat. Onder HBO niveau tel je niet mee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:54 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Da's de opleidingsgeilheid die in Nederland speelt. Een IQ test en een gedragsanalyse zijn voldoende om iemand aan te nemen als je visie hebt.
Precies ook de reden dat je prominente OMT-leden nimmer zult horen dat ze hun eerdere inzichten hebben moeten aanpassen. Ze zitten allemaal in dezelfde spagaat. Als Van Dissel toegeeft dat ie bepaalde dingen verkeerd ingeschat heeft trekt ie in z'n val ook het gehele kabinet mee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:06 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dat kan Rutte niet doen, want ze zitten er beide aan.
Evaluatie door commissie Remkes zeker.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Precies ook de reden dat je prominente OMT-leden nimmer zult horen dat ze hun eerdere inzichten hebben moeten aanpassen. Ze zitten allemaal in dezelfde spagaat. Als Van Dissel toegeeft dat ie bepaalde dingen verkeerd ingeschat heeft trekt ie in z'n val ook het gehele kabinet mee.
Nu is het alleen maar uitstel van executie, tot de vernietigende evaluatie
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:04 schreef Jane het volgende:
GGD Amsterdam zegt nu dat ze hun BCO juist gaan 'intensiveren', maar ze gaan inderdaad niet meer alle contacten bellen. Dat moeten mensen zelf doen.
Echt, hoeveel BS kan een mens hebben?
https://www.ggd.amsterdam(...)m-intensiveert-bron/
En de Nederlandse burger is intussen het kind van de rekening?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nu is het alleen maar uitstel van executie, tot de vernietigende evaluatie
Dat geschreeuw om hbo is sowieso een enorm probleem in de zorg. Voor het gros van de functies heb je aan mbo werk en denk niveau ruimschoots voldoende.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[ twitter ]
Gelukkig ook genoeg kritische experts, waaronder deze:quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:11 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Evaluatie door commissie Remkes zeker.?
Dat zijn we zonder de GGD ook al wel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:17 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En de Nederlandse burger is intussen het kind van de rekening?
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:21 schreef Gretzl het volgende:
Was dit NOS-artikel al voorbij gekomen?
https://nos.nl/op3/collec(...)-met-je-lichaam-doet
Niet verkeerd zo vlak voor het weekend.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:21 schreef _serial_ het volgende:
Vrijdag 7 augustus 2020
27 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 27. Dat zijn 2 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 564 non-COVID-patiënten op de IC, 34 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 591, 36 patiënten minder dan gisteren. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 78, 1 minder dan de dag ervoor.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten is in de afgelopen 24 uur niet essentieel veranderd.’
Ben benieuwd of die tussentijdse evaluatie openbaar is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:20 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Gelukkig ook genoeg kritische experts, waaronder deze:
[ twitter ]
Aanvullend hierop de uitleg van Wim Schellekens in Een Vandaag:quote:
Dat kan niet anders, want ze moeten rapporteren aan de Tweede Kamer.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:24 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ben benieuwd of die tussentijdse evaluatie openbaar is.
Ze willen i.v.m. verkiezingen volgend jaar namelijk geen schandalen..
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:21 schreef _serial_ het volgende:
Vrijdag 7 augustus 2020
27 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 27. Dat zijn 2 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 564 non-COVID-patiënten op de IC, 34 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 591, 36 patiënten minder dan gisteren. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 78, 1 minder dan de dag ervoor.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten is in de afgelopen 24 uur niet essentieel veranderd.’
Meer he, meer. Alleen anders.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:34 schreef Jane het volgende:
Ah, ook minder contactonderzoek in Rotterdam, lees ik op Teletekst.
Solidair hoor.
Oh ja, ze gaan minder mensen bellen, maar wel intensiever.quote:
Ze gaan een megafoon tegen de hoorn houden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Oh ja, ze gaan minder mensen bellen, maar wel intensiever.
Ik stoorde me nooit aan zo twitterberichten op FOK!, maar die nieuwe opmaak maakt het vrij irritant, imho.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:39 schreef CherryLips het volgende:
Ben ik de enige die gestoord wordt van die Twitterberichtjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |