Nee niks gezien, ik was nochtans tussen 3 en 4 uur snachts buiten maar helaasquote:Op zondag 12 juli 2020 08:39 schreef Irrem het volgende:
[..]
En gezien?
Wij zaten toevallig in de polder en hebben hem gezien. Niet zo mooi als op de foto's, maar zeker bijzonder.
Dit is gewoon ronduit triest voor juli. Het was dan ook de somberste in jaren betreft eerste decade.quote:Op zondag 12 juli 2020 11:32 schreef dick_laurent het volgende:
Gister ook eindelijk de eerste echt zonnige julidag, echt fijn!
[ afbeelding ]
Want met slechts 29% zon tot nu toe mogen we concluderen dat juli tot nu toe erg somber is geweest.
Hopen dat er nog flink wat zonuurtjes bij mogen komen.
twitter:Gosserd twitterde op zondag 12-07-2020 om 11:07:43Afgelopen nacht ging ik op kometenjacht bij de Zaanse Schans en ik werd niet teleurgesteld. Wat een adembenemende show 🤩☄️ #neowise https://t.co/wfUaXZiHcQ reageer retweet
Ziek mooie foto's. Ik heb gisternacht ook nog zitten kijken vanaf mn balkonnetje, maar omdat ik een flink flatgebouw tegenover me heb is mijn zicht helaas voor een groot deel versperd en zodoende heb ik m dus niet kunnen spotten.quote:Op zondag 12 juli 2020 12:46 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:Gosserd twitterde op zondag 12-07-2020 om 11:07:43Afgelopen nacht ging ik op kometenjacht bij de Zaanse Schans en ik werd niet teleurgesteld. Wat een adembenemende show 🤩☄️ #neowise https://t.co/wfUaXZiHcQ reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo hé!
twitter:severeweatherEU twitterde op zondag 12-07-2020 om 13:00:22An impressive roll cloud formation, ahead of the thunderstorms on the coast of Povoa Varzim, Portugal yesterday.
Photo by Carlos Dias de Castro. Posted with permission. https://t.co/fwHx9h1jhJ reageer retweet
We hadden weer precies 30 minuten zon.quote:Op zondag 12 juli 2020 09:27 schreef Pisces29 het volgende:
Kijk dit een prachtige zondagochtend zijn
Als de zon vandaag de hele dag schijnt, kan ik een week grijs wel weer handelen![]()
20~25°C, weinig wind en zonnig is inderdaad ideaal zomerweer.quote:Op zondag 12 juli 2020 15:07 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heerlijk dit. 20 graden en zon. Door die zon voelt het gelijk een stuk warmer. Snap daarom op internet dat gegeil op die 30ers (de temperaturen, niet de mensen 😂) niet.
Prima weer zo. Aan de pluimen te zien nog geen flinke hitte komende 10 dagen 👌
Lichtende nachtwolken én een komeet, ik vraag me af hoe vaak dat voor komt.quote:Op zondag 12 juli 2020 12:46 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:Gosserd twitterde op zondag 12-07-2020 om 11:07:43Afgelopen nacht ging ik op kometenjacht bij de Zaanse Schans en ik werd niet teleurgesteld. Wat een adembenemende show 🤩☄️ #neowise https://t.co/wfUaXZiHcQ reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo hé!
twitter:ztresearch twitterde op zaterdag 11-07-2020 om 18:21:42A very angry storm viewed from the #SouthDakota #Badlands yesterday. View from Pinnacles looking west after storm passed over #RapidCity dropping baseball #hail #sdwx #stormhour #lightning @BadlandsNPS https://t.co/WA1OtAS4cs reageer retweet
quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:31 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Deze foto van een cumulonimbus met onweer.
quote:Op zondag 12 juli 2020 12:46 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo hé!
Wat een mooie foto'squote:Op zondag 12 juli 2020 20:11 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:ztresearch twitterde op zaterdag 11-07-2020 om 18:21:42A very angry storm viewed from the #SouthDakota #Badlands yesterday. View from Pinnacles looking west after storm passed over #RapidCity dropping baseball #hail #sdwx #stormhour #lightning @:BadlandsNPS https://t.co/WA1OtAS4cs reageer retweet
De tering, alleen maar mooie plaatjes vandaag!
Niets mis mee.quote:Op zondag 12 juli 2020 23:05 schreef Elan het volgende:
Lekker pluimpje hoor vanaf het weekend weer vol zomer
Geen idee wat de kenners hier vindenquote:Op zondag 12 juli 2020 20:46 schreef Stefanovich het volgende:
Wat zijn er toch een mooie/bijzondere wolken en luchten de laatste tijd. Haast schilderachtig.
Zelf ook een paar plaatjes geschoten met m'n basic digitale cameraatje
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet zulke geweldige foto's als hierboven, maar ik kan hier wel van genieten....Vraag me af of ik er gewoon meer ben op gaan letten (door Corona wellicht, meer tijd en rust gevonden in de kleine dingen) of zijn dit ook bijzondere plaatjes?
quote:Op zondag 12 juli 2020 23:05 schreef Elan het volgende:
Lekker pluimpje hoor vanaf het weekend weer vol zomer
Precies. Die maat van 40 graden staat er niet voor niets.quote:
Hey, ook je oude naam terugquote:Op maandag 13 juli 2020 08:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Precies. Die maat van 40 graden staat er niet voor niets.
Tot de volgende actiequote:
Lekker hoor nu.quote:Op maandag 13 juli 2020 09:42 schreef INViCTuS het volgende:
Zo, nog 3 dagen herfstachtig vanaf morgen en dan eindelijk weer zomer. Vandaag is het ook zoals het hoort te zijn
Plus waarschijnlijk enkel morgen een verregende dag.. vanaf woensdag al stukken beter.quote:Op maandag 13 juli 2020 09:49 schreef lily het volgende:
Herfstachtig weer?
Het is hier nu 22 graden en volop zon. Straks 24
Oh, ik zie dat je komende dagen schrijft.
Ja, die zijn wat minder maar nog 21 graden. Is toch zacht..
Ik bedoel ook morgen t/m donderdag. Vooral morgen en woensdag vrij bewolkt, regenachtig en onder de 20 graden. Bij mij is dat absoluut geen zomer.quote:Op maandag 13 juli 2020 09:49 schreef lily het volgende:
Herfstachtig weer?
Het is hier nu 22 graden en volop zon. Straks 24
Oh, ik zie dat je komende dagen schrijft.
Ja, die zijn wat minder maar nog 21 graden. Is toch zacht..
Inb4: vanavond pleurt die hele pluim weer in elkaarquote:Op maandag 13 juli 2020 11:44 schreef Elan het volgende:
35 hoeft van mij ook echt niet. Weet iemand welk lijntje nou het meest representatief is de Oper of de controle lijn?
Oper is de hoofdberekening met de hoogste resolutie (grid van 16km). Vervolgens worden er 51 andere berekeningen op losgelaten, met een lagere resolutie (grid van 32km).quote:Op maandag 13 juli 2020 11:44 schreef Elan het volgende:
35 hoeft van mij ook echt niet. Weet iemand welk lijntje nou het meest representatief is de Oper of de controle lijn?
Dus eigenlijk kun je pas wat zinnigs zeggen qua voorspelling als de blauwe en de rode lijntjes heel dicht bij elkaar komen te liggen?quote:Op maandag 13 juli 2020 13:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Oper is de hoofdberekening met de hoogste resolutie (grid van 16km). Vervolgens worden er 51 andere berekeningen op losgelaten, met een lagere resolutie (grid van 32km).
Van die 51 hebben er 50 een verstoorde beginwaarde meegekregen. Denk bijvoorbeeld aan iets andere maximumtemperaturen, minimumtemperaturen, andere ligging van een hogedrukgebied en al dat soort zaken. Eentje heeft exact dezelfde waardes als de oper, en dat is de control.
Normaliter zou de oper omdat deze met een hogere resolutie werkt de beste verwachtingen moeten creëren maar in de realiteit is dit natuurlijk niet altijd het geval omdat de hogere resolutie in bepaalde gevallen zelf de grootste verstoring blijkt te zijn.
Goed voorbeeld daarvan is het ensemble van GFS, dat op soortgelijke manier werkt maar op iets andere resolutie en met minder members in totaal. In de run van gistermiddag gaf die voor vandaag rond 15:00 een verwachting van een graad of 16. Momenteel is het daarentegen 22 graden, dus de andere members zaten er een stuk beter bij dan de oper.
[ afbeelding ]
Ben je me nu aan het dollenquote:Op maandag 13 juli 2020 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kun je pas wat zinnigs zeggen qua voorspelling als de blauwe en de rode lijntjes heel dicht bij elkaar komen te liggen?
Nouja, hoe dichter alle lijntjes bij elkaar liggen hoe zekerder de voorspelling is. Als rood en blauw bij elkaar liggen maar alle andere leden liggen ergens volledig anders dicht bij elkaar dan is de kans toch nog tamelijk groot dat zowel oper als control ernaast zitten.quote:
Bij mij in de tuin vlogen ze gister ook uit, die mieren. Wat een drukte.quote:Op maandag 13 juli 2020 13:51 schreef zoem het volgende:
Lekker weer vandaagHelaas wel veel vliegende mieren en onweersbeestjes...
Bruidsvlucht heet dat. Paarseizoen van de mieren dus alle nesten produceren enkel op dat moment maar mieren die vruchtbaar zijn. Vliegen met miljoenen tegelijk uit met tijdelijke vleugels want blijkbaar neuken mieren het liefst in de lucht. Na de bevruchting vallen de mannetjes direct dood neer en gaan de vrouwen op pad om een nieuwe kolonie te starten.quote:Op maandag 13 juli 2020 17:20 schreef Revanches het volgende:
Irritant die vliegende mieren.. lijkt wel een invasie.
En al die zeemeeuwen. lijken wel kamikaze piloten.quote:Op maandag 13 juli 2020 17:20 schreef Revanches het volgende:
Irritant die vliegende mieren.. lijkt wel een invasie.
Volgens mij was het weer daar en hier redelijk gelijkaardig. Kan me wel in die mening vinden, alhoewel er dan natuurlijk wel wat afwisseling met zo'n en regen mag zijnquote:Op maandag 13 juli 2020 18:11 schreef cherrycoke het volgende:
35ers hoeft van mij ook niet, zoals vandaag mag van mij de gehele zomer
Nee, te fris met die wind. Mag nog wel 5 graden bij.quote:Op maandag 13 juli 2020 18:11 schreef cherrycoke het volgende:
35ers hoeft van mij ook niet, zoals vandaag mag van mij de gehele zomer
Maar je hebt nog steeds bier.quote:Op maandag 13 juli 2020 18:46 schreef Dagoduck het volgende:
Schenk ik net lekker een biertje in, verdwijnt de zon achter de wolken
Neee, het was hier 26 in de namiddagquote:Op maandag 13 juli 2020 18:46 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nee, te fris met die wind. Mag nog wel 5 graden bij.
Hier 20,8. Dus met een graad of vijf erbij kom je dan op die 26.quote:
Ik ben blij dat ik vandaag niet hoefde te werken. Toch nog een zonnetje kunnen meepakken op het terras. Morgen weer fris aan de bakquote:Op maandag 13 juli 2020 20:12 schreef Pisces29 het volgende:
Jongens, ik ben weer helemaal opgeladen. Wat een topdag.
Ja, helaas is dat nooit stabiel in Nederlandquote:Op maandag 13 juli 2020 23:13 schreef tompsv18 het volgende:
Vandaag echt perfect zomerweer. Beter kan gewoon niet.
Wel mee eens.quote:Op maandag 13 juli 2020 23:13 schreef tompsv18 het volgende:
Vandaag echt perfect zomerweer. Beter kan gewoon niet.
Gaat ook lastig worden om veel landen te noemen waar dat wel het geval is.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 00:35 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ja, helaas is dat nooit stabiel in Nederland
Mwa, denk gewoon 20-25 graden aanhoudend.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 04:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Wel mee eens.
Volgende week gaan we schroeien.
En in de maanden daarvoor hadden we 99% zon en 1% regen..quote:Op dinsdag 14 juli 2020 08:03 schreef INViCTuS het volgende:
Als dat weer van gister nou eens een aantal weken aanblijft. Laatste weken is het 80/20% waarvan de dagen zoals gister duidelijk in de minderheid zijn. Zo hoort het niet in de zomer
quote:Nu veel mensen op vakantie gaan in eigen land is het natuurlijk de vraag of we ook echt zomerweer krijgen. Voorlopig niet standvastig is het antwoord.
Het hogedrukgebied bij de Azoren, ook het het Azorenhoog genoemd, is de komende weken de belangrijke schakel in het zomerweer in ons land. De precieze ligging van dit hogedrukgebied is allesbepalend en kan zowel sterk in ons voor- als nadeel werken.
De komende weken lijkt het er sterk op dat het Azorenhoog meestal is waar het hoort: rond de Azoren. Af en toe maakt het hogedrukgebied een uitstapje naar onze omgeving of Centraal-Europa, maar over het algemeen hebben lagedrukgebieden de komende weken vrij spel in delen van (Noord)west-Europa, ook in onze omgeving.
Geen stabiel zomerweer
We zien het deze week eigenlijk al. Opnieuw ligt ons land op de grens tussen enerzijds koel zomerweer in het noorden en anderzijds warm zomerweer verder naar het zuiden. Omdat we op de grens liggen, hebben we regelmatig met bewolking en regen te maken, maar soms weet warme lucht ons land ook te bereiken.
Al met al resulteert dat deze week in gemiddelde temperaturen rond of iets onder normaal. Volgende week en de laatste week van juli laat de meest recente 30-daagse eenzelfde beeld zien met ook dan nog altijd de grens tussen koel en warm in de buurt van ons land.
Eerst iets te droog, later voorkeur voor natter weer
De eerste twee weken van de 30-daagse laten een voorkeur zien voor minder neerslag dan normaal in deze periode van het jaar. Dat betekent niet dat het droog blijft, maar dat neerslaghoeveelheden beperkt zijn. Dat komt in onze omgeving toch door invloeden van het Azorenhoog, waardoor echt actieve storingen ons land (net) niet weten te bereiken.
Op langere termijn, grofweg in de eerste twee weken van augustus, zien we duidelijk de voorkeur voor grotere neerslaghoeveelheden toenemen. Of dit komt door zware buien of langdurige neerslag is momenteel niet te zeggen. Gezien het grootschalig patroon heeft het scenario met grote neerslaggebieden een grotere kans dan zware kortdurende buien, omdat lagedrukgebieden vrij gemakkelijk over (Noord)west-Europa oostwaarts weten te trekken.
Het is behelpen ja. Leeuwendeel van Europa komende tijd overigens met relatief koel weer.quote:
quote:Op maandag 18 mei 2020 16:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ach en straks is het zomervakantie en gaat het merendeel van de Nederlanders noodgedwongen in eigen land op vakantie en dan komt er een dikke WC op stoom en zeikt het elke dag van de regen![]()
quote:Op dinsdag 14 juli 2020 20:57 schreef dick_laurent het volgende:
Ik wil niet zeggen I told y'all so.... Maar:
[..]
Je bent de nieuwe Jomandaquote:Op dinsdag 14 juli 2020 20:57 schreef dick_laurent het volgende:
Ik wil niet zeggen I told y'all so.... Maar:
[..]
Die kans zit er dik in. Daarom ben ik ook zo tegen alle milieumaatregelen. De aarde moet juist warmer worden, dus gas op die lollie!quote:Op dinsdag 14 juli 2020 21:10 schreef Elan het volgende:
Vraag me af of er nog een causaal verband is tussen het feit dat er door Corona dit jaar wereldwijd waarschijnlijk aanzienlijk minder is uitgegoten qua CO2 broeigas en wat al niet meer en de relatief koele zomer tot nu toe.
Van de crisisjaren kan ik me ook herinneren dat de zomers vaak intens kut waren met 2011 als dieptepunt.
Bijzonder eigenlijk. De opwarming van de aarde is gelul, heeft nooit bestaan ookquote:Op dinsdag 14 juli 2020 21:33 schreef Sunri5e het volgende:
Vreemd dat je niets meer over die klimaatgekkies en de opwarming van de aarde hoort.
Het kan daarom nog altijd drukkend zijn.quote:
Dat lijkt me onzin, dit soort weer heb je 's zomers zo vaak in Nederland. Of was je dat vergeten door de afgelopen twee jaar? Want dat waren echt wel uitschieters. Daarnaast is het weer zó complex dat een beetje minder mondiale CO2-uitstoot niet datzelfde jaar al allerlei effecten kan hebben. Anders had je nu geen hitterecords in Siberië gehad.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 21:10 schreef Elan het volgende:
Vraag me af of er nog een causaal verband is tussen het feit dat er door Corona dit jaar wereldwijd waarschijnlijk aanzienlijk minder is uitgegoten qua CO2 broeigas en wat al niet meer en de relatief koele zomer tot nu toe.
Van de crisisjaren kan ik me ook herinneren dat de zomers vaak intens kut waren met 2011 als dieptepunt.
Je weet dat temperatuur geen donder te maken heeft met benauwdheid?quote:
Zo dat sowieso ja. Zeker in die begin periode .Lekker hele dagen buiten in de tuin want je moest toch thuis blijven. Toen was het echt meer dan prima om thuis te zitten.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 23:09 schreef Pisces29 het volgende:
Ik was echt dankbaar voor die mooie dagen in de plotselinge coronatijd. Het thuis zitten werd zoveel aangenamer.
Maar ik was toen al bang dat er geen zomer zou komen.![]()
Ik heb het niet alleen over Nederlandquote:Op dinsdag 14 juli 2020 23:35 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Dat lijkt me onzin, dit soort weer heb je 's zomers zo vaak in Nederland. Of was je dat vergeten door de afgelopen twee jaar? Want dat waren echt wel uitschieters. Daarnaast is het weer zó complex dat een beetje minder mondiale CO2-uitstoot niet datzelfde jaar al allerlei effecten kan hebben. Anders had je nu geen hitterecords in Siberië gehad.
Bovendien, wij zijn zoals altijd maar een speelbal van de wind, en van waar de hoge- en lagedrukgebieden toevallig liggen t.o.v. elkaar. Als het even de verkeerde (of goede, afhankelijk van je perspectief) kant op valt krijg je weer een partij lucht uit Noord-Afrika ofzo hierheen gedrukt en is het 34 graden.
Dus Nederland is sowieso geen goede graadmeter hiervoor, dan eerder een groot land met een landklimaat.
Parijs is nog verquote:Op dinsdag 14 juli 2020 23:09 schreef Pisces29 het volgende:
Ik was echt dankbaar voor die mooie dagen in de plotselinge coronatijd. Het thuis zitten werd zoveel aangenamer.
Maar ik was toen al bang dat er geen zomer zou komen.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |