twitter:EReijnen twitterde op dinsdag 07-07-2020 om 21:45:37Boeren zeggen dat ze Vollenbroek duidelijk wilden maken dat ze weten waar hij woont. ,,Maar dat is niet intimiderend", zegt hun zegsman. "Hij pakt ons ook individueel aan." reageer retweet
En van een paar dagen geleden:twitter:EReijnen twitterde op dinsdag 07-07-2020 om 22:11:41Ze worden tikkie bozer nu. ,,U bent in de kop een beetje doorgedraaid." https://t.co/tXkbN31ZXy reageer retweet
twitter:telegraaf twitterde op maandag 06-07-2020 om 17:36:21De Koninklijke Marechaussee heeft twee mannen aangehouden op verdenking van onder meer bedreiging en poging tot doodslag bij een demonstratie van boeren bij Eindhoven Airport zondag.
https://t.co/KJ500tq9yf reageer retweet
Ja, en tegelijkertijd klagen dat de politiek 'te links' is. Het is allemaal zo tegenstrijdig.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:13 schreef Hanca het volgende:
Ik snap ook werkelijk waar niet waarom (een aantal van) de boeren steeds naar de overheid kijken, de andere partijen in de keten zijn hun probleem, niet de overheid.
Was dan ook niet serieus bedoeld.quote:Partijen verbieden een landbouwminister te leveren is trouwens wel een zeer onzinnige maatregel, heb ook niet het idee dat Schouten een loopjongen van de boeren is. Wel zit ze aan een regeerakkoord vast. Haar visie op kringlooplandbouw is een heel goed uitgangspunt: https://www.rijksoverheid(...)lkwaliteit/visie-lnv
Nee, dat snap ik. Maar de enige CU minister tot nu toe op landbouw heeft de veestapel verkleint door boeren uit te kopen en heeft een visie op kringlooplandbouw gepresenteerd. Ik zou zeggen: laat haar maar blijven zitten en die visie uitvoeren.quote:
Kleinschaliger boeren met een behoud aan boeren vind ik ook prima.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:56 schreef Hexagon het volgende:
Tja zo'n compleet verhaal valt weinig aan toe te voegen.
Maar mij lijkt verkleining van de sector het belangrijkste. Er zijn er gewoon teveel. Koop ze uit.
Het grappige vind ik altijd dat boeren boos zin op de linksen terwijl op de PvdA na geen 1 echte linkse partij ministers hebben geleverd.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:13 schreef Hanca het volgende:
Ik zou nog 1 wat wel te doen er aan toe voegen, 1 die de boeren wel helpt: minimumprijzen afspreken met de supermarktketens en andere afnemers (Campina e.d.), waardoor hun marge niet zo verschrikkelijk onder druk komt te staan.
Ik snap ook werkelijk waar niet waarom (een aantal van) de boeren steeds naar de overheid kijken, de andere partijen in de keten zijn hun probleem, niet de overheid.
En biologisch boeren volgens kringlooplandbouw moet natuurlijk gewoon verplicht worden. Dat lijkt me duidelijk, megastallen met enorme mestoverschotten en allemaal vanuit China gemporteerd veevoer is niet meer van deze tijd.
Partijen verbieden een landbouwminister te leveren is trouwens wel een zeer onzinnige maatregel, heb ook niet het idee dat Schouten een loopjongen van de boeren is. Wel zit ze aan een regeerakkoord vast. Haar visie op kringlooplandbouw is een heel goed uitgangspunt: https://www.rijksoverheid(...)lkwaliteit/visie-lnv. Ook is zij juist begonnen met het uitkopen van boeren en het zo verkleinen van de veestapel.
Dat is 45 jaar geleden ?quote:Op woensdag 8 juli 2020 19:31 schreef -XOR- het volgende:
Ik heb het idee dat die boeren zelf ook niet zo heel goed weten waarom ze nu zo boos zijn. Het enige waar ze van overtuigd lijken te zijn is dat het allemaal de schuld is van Den Uyl.
Ja of roepen dat Jesse Klaver dood moet terwijl die niet in de regering zit.quote:Op woensdag 8 juli 2020 19:02 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Het grappige vind ik altijd dat boeren boos zin op de linksen terwijl op de PvdA na geen 1 echte linkse partij ministers hebben geleverd.
yup. veel teveel veeteelt voor zo'n dichtbevolkt land.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:56 schreef Hexagon het volgende:
Tja zo'n compleet verhaal valt weinig aan toe te voegen.
Maar mij lijkt verkleining van de sector het belangrijkste. Er zijn er gewoon teveel. Koop ze uit.
Die roept om een daadwerkelijke oplossing wat toevallig ook de enige oplossing is maar waar de boeren het niet mee eens zijn. Tja.quote:Op woensdag 8 juli 2020 19:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of roepen dat Jesse Klaver dood moet terwijl die niet in de regering zit.
Met 4 tractors een personenauto klemrijden, mag dat?twitter:IntoBits twitterde op woensdag 08-07-2020 om 23:41:11Niet iedereen kan het #boerenprotest waarderen, al heeft deze automobilist vast snel spijt gekregen. Ik weet overigens niet wat eraan vooraf is gegaan, maar de boeren rijden hem volledig klem met hun tractoren. #verkeersruzie https://t.co/xFd8WZl8xv reageer retweet
Goed voor de sympathie onder de bevolking. Het lijkt wel of ze hun best doen die zo veel mogelijk te verpesten.quote:Op donderdag 9 juli 2020 14:22 schreef VoMy het volgende:
Met 4 tractors een personenauto klemrijden, mag dat?twitter:IntoBits twitterde op woensdag 08-07-2020 om 23:41:11Niet iedereen kan het #boerenprotest waarderen, al heeft deze automobilist vast snel spijt gekregen. Ik weet overigens niet wat eraan vooraf is gegaan, maar de boeren rijden hem volledig klem met hun tractoren. #verkeersruzie https://t.co/xFd8WZl8xv reageer retweet
De boeren direct oppakken voor bedreiging en vrijheidsberovingquote:Op donderdag 9 juli 2020 14:22 schreef VoMy het volgende:
Ook de geschreven MSM is te weinig positief over de boeren:quote:Tientallen boeren hebben donderdagavond het gebouw van Omroep Brabant in Son met tractoren geblokkeerd. Het is al de zevende avond op rij dat boeren actie voeren in onze provincie. Aanleiding is een plan van minister Carola Schouten van Landbouw om minder eiwit in het veevoer op te nemen.
Ongeveer vijftig boeren reden rond kwart over negen luid toeterend bedrijventerrein Ekkersrijt op, waar Omroep Brabant is gevestigd. Ze wilden met de actie laten weten dat de berichtgeving over de boeren en hun problemen in hun ogen niet klopt en te links is. Dit maakten ze duidelijk in een gesprek met een redacteur van Omroep Brabant.
En al dat lastigvallen, hinderen, intimideren, met een handjevol (want uiteindelijk is de opkomst vaak slechts een man of 50-100), levert dat nog wat op? Ja, natuurlijk. Massale demonstraties van hele beroepsgroepen, het deed vrij weinig de afgelopen 10 jaar. Het 'goede' aan de boerentegemoetkoming, is dat je elke maatregel gewoon uit kunt stellen onder het mom van 'extra onderzoek'.quote:Boze boeren hebben donderdagavond actiegevoerd bij een drukkerij in Best, waar onder meer het ED, het BD, BN De Stem en ook landelijke kranten zoals het AD, Trouw en de Volkskrant worden gedrukt.
Volgens een getuige gaven de boeren aan dat ze het gevoel hebben dat de kranten niet hun verhaal vertellen en dat ze te weinig aandacht krijgen. Hoofdredacteur John van den Oetelaar ging het gesprek aan met de boeren.
We hebben het hier over een maatregel uit de koker van de LTO, die is bedacht omdat de minister echte maatregelen, zoals inkrimpen van de veestapel, niet goed aandurfde. Daarom kwam ze met een zoveelste in een lange reeks aan papieren oplossingen, maar zelfs die maatregel is er een teveel voor de boeren en ook die maatregel kan nu dus nog weer extra uitstel krijgen.quote:Minister Schouten van Landbouw gaat in overleg met experts over de gevolgen van haar veevoermaatregel voor de gezondheid van dieren. De minister wil boeren verplichten om de hoeveelheid eiwit in veevoer tijdelijk te verlagen om de stikstofuitstoot omlaag te brengen.
Als blijkt dat de risico's groter zijn dan gedacht, wordt de regeling aangepast, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Daarmee komt ze tegemoet aan zorgen uit de landbouwsector, die zegt dat de maatregel slecht is voor de gezondheid van koeien.
Dit is geen uitstel, de invoerdatum staat nog op hetzelfde moment (in september). Er is alleen nog tijd voor een extra onderzoek, blijkbaar. Dat onderzoek moet ook in augustus klaar zijn en is dus gewoon voor de invoerdatum.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:19 schreef VoMy het volgende:
We hebben het hier over een maatregel uit de koker van de LTO, die is bedacht omdat de minister echte maatregelen, zoals inkrimpen van de veestapel, niet goed aandurfde. Daarom kwam ze met een zoveelste in een lange reeks aan papieren oplossingen, maar zelfs die maatregel is er een teveel voor de boeren en ook die maatregel kan nu dus nog weer extra uitstel krijgen.
quote:Zo'n 230 winkels van Albert Heijn kunnen niet worden bevoorraad door een blokkadeactie van boeren bij het distributiecentrum in Zwolle. Het gaat volgens een woordvoerder van Albert Heijn om tientallen trekkers.
De boeren staan sinds vanochtend bij het distributiecentrum van het bedrijf. Volgens RTV Oost staan er ook boeren uit Duitsland. Er is een gesprek geweest tussen de branchevereniging van supermarkten, het CBL, en de boeren. "Dit heeft vooralsnog niet geleid tot het opheffen van de blokkade", meldt de woordvoerder.
quote:De boeren van actiegroep Farmers Defence Force (FDF) hebben minister Schouten (Landbouw) een ultimatum gesteld, maar de bewindsvrouw legt dat ultimatum naast zich neer.
De boeren van Farmers Defence Force willen dat haar veevoerplan uiterlijk volgende week dinsdag 21 juli van tafel is. Tot die tijd zegt FDF geen acties te voeren die overlast opleveren, zoals het blokkeren van wegen of distributiecentra. Als Schouten haar plan niet intrekt, volgen er volgens FDF nieuwe acties.
"Wij nemen het ultimatum voor kennisgeving aan", zegt het ministerie in een reactie tegen de NOS. "Een meerderheid van de Tweede en de Eerste Kamer heeft ingestemd met de spoedwet stikstof waar deze voermaatregel onderdeel van uitmaakt."
Tijd om die hele sector op te doeken, dan ben je er vanaf.quote:Farmers Defence Force dreigt volgende week het hele land op slot te gooien. Maandag verhardde de verhouding tussen hen en landbouwminister Carola Schouten, nota bene nadat de boeren aankondigden hun protestacties een week op te schorten.
Ze maakten rond het middaguur bekend de minister tot 21 juli de tijd te geven om de gewraakte voermaatregel in te trekken. Maar die reageerde tot woede van de boeren vrijwel direct met de mededeling dat ze het ultimatum naast zich neerlegde.
,,De reactie van de minister heeft tot gevolg dat nu ook de wat meer gematigde boeren zich bij ons melden voor acties”, stelt bestuurslid Sieta van Keimpena van boerenactiegroep Farmers Defence Force.
De actiegroep kondigt aan dat 'de FDF-strijders ervoor zorgen dat er vanaf 21 juli 2020 stikstof wordt gereduceerd. En heel Nederland zal daaraan bijdragen'. Schiphol zal volgens Van Keimpena gespaard blijven, maar duidelijk is wel dat er door het hele land heen grote blokkades op stapel staan. ,,Maar hoe en wat brengen we nog niet naar buiten."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)k-ontbreekt-a4005961quote:Veevoer moet anders, maar ‘maatwerk ontbreekt’
Deskundigen Veehouders protesteren al weken tegen de veevoermaatregel waardoor ze hun koeien eiwitarm voedsel moeten voeren. Deskundigen zien een te algemene maatregel. „Koeien voeren is een vak.”
Arjen Schreuder
14 juli 2020 om 21:23
Leestijd 2 minuten
Subsidievangende terreurgroep.quote:Regeringspartijen zijn boos over ‘huisbezoeken’ Farmers Defence Force
Leden van Farmers Defence Force (FDF) willen morgen een bezoek brengen aan thuisadressen van Kamerleden om zo de druk op te voeren rond de voermaatregel.
Albert Heller 17-08-20, 11:19 Laatste update: 16:51
Vanaf 1 september mogen de boeren tot het einde van het jaar minder eiwitten aan hun koeien voeren dan gewoonlijk. Op deze manier moet de stikstofuitstoot van de dieren beperkt worden. Boeren zijn fel tegen de maatregel omdat ze vrezen voor de gezondheid van hun dieren. Veel van hen willen de maatregel daarom niet uitvoeren.
Met de protesten bij de Kamerleden thuis - de boeren willen van de Kamerleden weten wat zij persoonlijk vinden - wil FDF de druk opvoeren om de maatregel van tafel te krijgen. Er loopt nog een gerechtelijke procedure, maar veel boeren denken niet dat de rechter de voermaatregel zal afwijzen.
Binnen een appgroep van FDF is daarom het plan gemaakt om Kamerleden thuis te bezoeken. ‘Woensdag 19 augustus om 08.00 uur op de bekende verzamelplaatsen. Dit bericht geheimhouden en niet delen!’ Of de ‘huisbezoekjes’ woensdag doorgaan is overigens nog niet zeker, laat een van de leden van FDF weten. ,,Ik kan er verder niets over zeggen. Maar ik kan niet ontkennen dat het voorstel is gedaan.’’
Supermarkten zullen hun producten daar gaan kopen waar het goedkoop is. Dus dit gaat niet werken ben ik bang. In principe als de productie verlaagt word stijgen de prijzen ook. Maar dat is voor boeren die bijvoorbeeld de veestapel vergroot hebben en dergelijke natuurlijk een probleem. Moet de overheid dit oplossen of is dit ondernemersrisico?quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:13 schreef Hanca het volgende:
Ik zou nog 1 wat wel te doen er aan toe voegen, 1 die de boeren wel helpt: minimumprijzen afspreken met de supermarktketens en andere afnemers (Campina e.d.), waardoor hun marge niet zo verschrikkelijk onder druk komt te staan.
Nee duh. Ondertussen mag de grootste vervuiler van Drenthe gewoon door gaan en is de regering net zo hypocriet als de milieuafdeling van Shell.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:16 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2344634
De veevoermaatregel, waar het protest deels om gaat, is van tafel. Blijkt niet effectief.
Jammer, ik vond het idee van de maatregel heel goed. Al zie ik nog steeds het liefst gewoon een halvering (of meer dan dat) van de veestapel, we hoeven hoer zeker niet meer te produceren dan we zelf gebruiken. Een klein, dichtbevolkt land als exportland van vlees en andere producten van de veehouderij is eigenlijk gewoon absurd, dat moeten de boeren zelf toch ook snappen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:16 schreef trein2000 het volgende:
De veevoermaatregel, waar het protest deels om gaat, is van tafel. Blijkt niet effectief.
Ja, ik snap het ook niet. Er was al onderzoek naar gedaan, was dat onderzoek dan zo slecht?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:29 schreef Hexagon het volgende:
Pfff, dat is wel een flinke afgang voor het kabinet om met niet onderzochte oplossingen te komen.
Ik wil figuren zoals jou nog wel eens horen als het huis waarin je ouders, grootouders en kinderen wonen wordt afgebroken. Het bedrijf waar je 80 jaar aan familiegeschiedenis in hebt zitten verdwijnt en de echte grote jongens buiten schot worden gehouden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer, ik vond het idee van de maatregel heel goed. Al zie ik nog steeds het liefst gewoon een halvering (of meer dan dat) van de veestapel, we hoeven hoer zeker niet meer te produceren dan we zelf gebruiken. Een klein, dichtbevolkt land als exportland van vlees en andere producten van de veehouderij is eigenlijk gewoon absurd, dat moeten de boeren zelf toch ook snappen?
Een boer kan prima bestaan met volledige kringlooplandbouw. Sterker nog: steeds meer boeren willen dat ook. In Trouw komen regelmatig zulke boeren langs, die juist moe worden van al die protesterende boeren en graag meer maatregelen w willen. Dan heb je lang niet zo veel dieren nodig en hoef je als biologische kringloopboer niet tegen idioten met megastallen op te concurreren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:33 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Ik wil figuren zoals jou nog wel eens horen als het huis waarin je ouders, grootouders en kinderen wonen wordt afgebroken. Het bedrijf waar je 80 jaar aan familiegeschiedenis in hebt zitten verdwijnt en de echte grote jongens buiten schot worden gehouden.
Tja, da's lullig als het zo is. Maar daarnaast bestaan er ook nog dingen als ondernemersrisico en met de tijd mee willen gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:33 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Ik wil figuren zoals jou nog wel eens horen als het huis waarin je ouders, grootouders en kinderen wonen wordt afgebroken. Het bedrijf waar je 80 jaar aan familiegeschiedenis in hebt zitten verdwijnt en de echte grote jongens buiten schot worden gehouden.
Ik denk dat er veel minder weerstand zou zijn als men is wat doet aan de echte grote vervuilers. Maarja dat kan Nederland simpelweg niet internationaal gezien dus proberen ze het met micromanagement, allemaal leuk en aardig. Maar hypocriet is het wel, constant janken over 'subsidie' kijk even wat Schiphol aan steun heeft gekregen de afgelopen 10 jaar. Laat deze mensen met rust en stel duidelijk beleid op dan hadden we dit gelul niet gehad.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tja, da's lullig als het zo is. Maar daarnaast bestaan er ook nog dingen als ondernemersrisico en met de tijd mee willen gaan.
Ze willen de mensen ook best met rust laten. Niemand roept om een halvering van het aantal boeren, wel om een halvering van de veestapel. Dat is heel wat anders. Er zijn gewoon veel te veel dierenrechten in omloop, die moeten worden ingenomen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:50 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Ik denk dat er veel minder weerstand zou zijn als men is wat doet aan de echte grote vervuilers. Maarja dat kan Nederland simpelweg niet internationaal gezien dus proberen ze het met micromanagement, allemaal leuk en aardig. Maar hypocriet is het wel, constant janken over 'subsidie' kijk even wat Schiphol aan steun heeft gekregen de afgelopen 10 jaar. Laat deze mensen met rust en stel duidelijk beleid op dan hadden we dit gelul niet gehad.
'Dat moet gewoon naar 0' volgens wie precies?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze willen de mensen ook best met rust laten. Niemand roept om een halvering van het aantal boeren, wel om een halvering van de veestapel. Dat is heel wat anders. Er zijn gewoon veel te veel dierenrechten in omloop, die moeten worden ingenomen.
De 100 grootste boerderijen hebben 500 koeien, terwijl biologische boeren bewijzen dat je ook prima kunt leven van 80 koeien. Dat is een forse vermindering van de veestapel, zonder ook maar 1 boerderij te sluiten.
We hebben in Nederland 800 boeren met megastallen (meer dan 250 koeien, 1200 zeugen of 7500 vleesvarkens), dat moet gewoon naar 0.
Volgens de natuur.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:03 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
'Dat moet gewoon naar 0' volgens wie precies?
Volgens de natuur mag Shell en KLM eerder inpakken dan die paar duizend boeren. Als we het dan toch over subsidies hebben. Plan weer afgeschoten wat ik al verwacht had want te weinig reductie van stikstof. Duh.quote:
Het slaat allemaal nergens op wat je zegt. Beetje jammer.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:10 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Volgens de natuur mag Shell en KLM eerder inpakken dan die paar duizend boeren. Als we het dan toch over subsidies hebben. Plan weer afgeschoten wat ik al verwacht had want te weinig reductie van stikstof. Duh.
Mooi. Nu tijd om de veestapel te halveren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:16 schreef trein2000 het volgende:
Dan moet Carola eerst aftredenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Mooi. Nu tijd om de veestapel te halveren.
Zoals de hele OP gelul is eigenlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het slaat allemaal nergens op wat je zegt. Beetje jammer.
Ik vrees er inderdaad voor, terwijl het voor het grootste deel van de christenunie achterban volgens mij helemaal niet zo'n probleem is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet Carola eerst aftreden
Ja, een heel wannabe genspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet Carola eerst aftreden
Wat een hoop bullshit zeg. Liep jij laatst niet te huilen om een bron? Iemand die zulke lappen tekst uitschijt en dan geen enkele bron? Jammer hoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, een heel wannabe genspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.
Wat ik niet begrijp is waarom boeren tegen deze maatregel waren, aangezien deze echt bedacht was om juist niet in te grijpen en geen effect te sorteren.
Nu dit van tafel is komen veel betere plannen weer terug op tafel, zoals het drastisch ingrijpen in de veestapel en het wat mij betreft helemaal niet zo warm uitkopen van boeren (tegen de keer in investeren ten koste van dieren, de omgeving, de bevolking en gewoon heel Nederland moeten we opeens gaan belonen met genereuze afkoopsommen?). Maarja, de eeuwig ontevreden handophouders van het platteland zullen ook bij nieuwe maatregelen - die ik niet meer echt verwacht van Schouten - wel weer met veel tractors en intimidatie de boel gaan frustreren. Erg jammer allemaal.
Ze zit natuurlijk gevangen in een coalitie, VVD en vooral CDA willen echt niks meer doen. Terwijl CU zelf natuurlijk in bepaald boerengebied ook goed scoort, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat CU de grootste dwarsligger is als je de debatten volgt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, een heel wannabe genspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.
Het is toch duidelijk dat deze maatregel ter bescherming van de boeren was? Dat snap jij toch ook wel?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:46 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Wat een hoop bullshit zeg. Liep jij laatst niet te huilen om een bron? Iemand die zulke lappen tekst uitschijt en dan geen enkele bron? Jammer hoor.
Nee, maar je kunt het toch nog altijd in de Kamer laten uitspelen. Het rapport Remkes is van meer dan 1 jaar geleden. Sindsdien is er al wel een snelheidswijziging ingevoerd in de kamer, maar de grootste leverancier van een stikstofoverschot, de veeteelt, is nog volledig buiten schot gebleven, want nog geen enkel plan heeft het daadwerkelijk tot wet gehaald. Onder andere omdat de minister nu al tot twee keer toe voortijdig een plan heeft ingetrokken (in dit geval is dat opzich prima, aangezien dit de zoveelste wassen neus was zoals er al 30 jaar lang alleen maar schijnmaatregelen worden genomen om de veestapel te ontzien met rekentruukjes).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zit natuurlijk gevangen in een coalitie, VVD en vooral CDA willen echt niks meer doen. Terwijl CU zelf natuurlijk in bepaald boerengebied ook goed scoort, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat CU de grootste dwarsligger is als je de debatten volgt.
In de kamer laten uitspelen gaat niet. Dan laat Geurts het kabinet vallen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt het toch nog altijd in de Kamer laten uitspelen. Het rapport Remkes is van meer dan 1 jaar geleden. Sindsdien is er al wel een snelheidswijziging ingevoerd in de kamer, maar de grootste leverancier van een stikstofoverschot, de veeteelt, is nog volledig buiten schot gebleven, want nog geen enkel plan heeft het daadwerkelijk tot wet gehaald. Onder andere omdat de minister nu al tot twee keer toe voortijdig een plan heeft ingetrokken (in dit geval is dat opzich prima, aangezien dit de zoveelste wassen neus was zoals er al 30 jaar lang alleen maar schijnmaatregelen worden genomen om de veestapel te ontzien met rekentruukjes).
Ik vraag het me af. Uiteindelijk zijn er maar een handjevol boeren en Jaco Geurts is een ook maar 1 van de 19 CDA'ers. Als hij het kabinet laat vallen doet het zijn en hun zaak meer kwaad dan goed. En de groene partijen stemmen waarschijnlijk mee met het plan, dus hij voorkomt er niets mee - sterker nog, als het CDA uit de coalitie zou verdwijnen dan moet er voor steun gekeken worden naar de gezamenlijk veel grotere partijen GL+PvdA+SP+PvdD - 3x raden of die meer of minder maatregelen willen treffen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de kamer laten uitspelen gaat niet. Dan laat Geurts het kabinet vallen.
Ik weet het wel zeker, zie het CDA congres. Daar was enorme ophef over de zin dat duurzaamheid, dierenwelzijn en het inkomen van de boeren belangrijker zijn dan de ambitie om de tweede voedselexporteur van de wereld te willen blijven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vraag het me af. Uiteindelijk zijn er maar een handjevol boeren en Jaco Geurts is een ook maar 1 van de 19 CDA'ers. Als hij het kabinet laat vallen doet het zijn en hun zaak meer kwaad dan goed. En de groene partijen stemmen waarschijnlijk mee met het plan, dus hij voorkomt er niets mee - sterker nog, als het CDA uit de coalitie zou verdwijnen dan moet er voor steun gekeken worden naar de gezamenlijk veel grotere partijen GL+PvdA+SP+PvdD - 3x raden of die meer of minder maatregelen willen treffen.
Hij mag wat mij betreft best het kabinet laten vallen overigens, daarmee symboliseert hij dan precies het kortzichtige egocentrisme van de veeteeltsector dat denkt boven elke wet en boven de samenleving te staan.
Goed, ga jij dat even vertellen aan al die mensen die dan werkloos worden?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:10 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Volgens de natuur mag Shell en KLM eerder inpakken dan die paar duizend boeren. Als we het dan toch over subsidies hebben. Plan weer afgeschoten wat ik al verwacht had want te weinig reductie van stikstof. Duh.
Dit is helaas wel bij meer toezichtshouders gebeurd. De arbeidsinspectie bijvoorbeeld (KRONCRV Monitor had daar een serie over). Helemaal kapot bezuinigd en ingekapseld. En het Nederlandse bestuur wordt steeds corrupter, bovendien.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 14:54 schreef probeer het volgende:
Mooie openingspost.
Ik heb nog een toevoeging:
Flink de bezem door de NVWA halen. Weg met de ons-kent-ons mentaliteit, banden tussen boeren en controleurs, aangekondigde controles, en gebrekkige of zelfs afwezige handhaving. En als er bij die organisatie flink schoon huis gehouden is, er drastisch in investeren om meer controle van naleving mogelijk te maken.
Een reorganisatie lijkt te licht. Afbreken en opnieuw opzetten lijkt beter.
Deze index zit qua Nederland wel heel erg mis, omdat ze totaal het poldermodel negeren. De inspraak van Nederlanders via de vakbonden e.d. op belangrijke besluiten (pensioenakkoord, klimaatakkoord) is juist behoorlijk hoog. Dat je zo'n index maakt en dat mist, geeft aan dat ze niet echt serieus te nemen zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)ation_on_rule-making
"Het openbaar bestuur staat niet bijster open voor burgerinspraak, en directe democratie is goeddeels buiten de deur gehouden. In het expertonderzoek Varieties of Democracy staat de Nederlandse democratie daarom qua burgerparticipatie op een magere 55ste plaats van de 170 landen." (uit: De kiezer is niet gek van Tom van der Meer)
Laat maar zien dat ze het (huidige) poldermodel negeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze index zit qua Nederland wel heel erg mis, omdat ze totaal het poldermodel negeren. De inspraak van Nederlanders via de vakbonden e.d. op belangrijke besluiten (pensioenakkoord, klimaatakkoord) is juist behoorlijk hoog. Dat je zo'n index maakt en dat mist, geeft aan dat ze niet echt serieus te nemen zijn.
Dat kon ik wel, want ik heb ooit dat onderzoek volledig opgezocht. Ga ik nu niet voor je doen, aangezien dat blijkbaar nutteloos is gezien je laatste opmerking. Het poldermodel is misschien niet perfect, maar wel heel erg goed en beter dan wat bijna alle andere landen hebben. Maar goed, dat is hier verder offtopic, een verhandeling over dat poldermodel van jou dus ook. Ik wilde alleen even je verkeerde opmerking corrigeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat maar zien dat ze het (huidige) poldermodel negeren.
Kun je niet. Ik zal later meer in gaan op het probleem van het (verzwakte en verrotte) poldermodel.
Laat dat arrogante regentenmondstuk toontje van je maar even achterwege.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kon ik wel, want ik heb ooit dat onderzoek volledig opgezocht. Ga ik nu niet voor je doen, aangezien dat blijkbaar nutteloos is gezien je laatste opmerking. Het poldermodel is misschien niet perfect, maar wel heel erg goed en beter dan wat bijna alle andere landen hebben. Maar goed, dat is hier verder offtopic, een verhandeling over dat poldermodel van jou dus ook. Ik wilde alleen even je verkeerde opmerking corrigeren.
Deze heterogene groep boeren wordt zeker niet naar volle omvang vertegenwoordigd... (in het bijzonder de grotere boerenbedrijven zijn beter vertegenwoordigd in het overlegmodel), net zoals niet alle werknemers worden gedekt in het geval van vakbonden. Hier een prima voorbeeld (met een rol voor LTO en vakbondshopping).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:18 schreef Hanca het volgende:
Als een groep juist veel wordt vertegenwoordigd zijn het de boeren wel.
Deze manquote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat dat arrogante regentenmondstuk toontje van je maar even achterwege.
Ze negeren het niet want het is een expert enqute. Er zit dus geen harde methodologie achter met blinde vlekken. Natuurlijk zijn politicologen en bestuurskundigen bekend met ons corporatistische systeem. Er is letterlijk niemand die dat niet weet. Ze weten ook wat er nodig is om het te laten functioneren (voor degenen wie het aan gaat) en hoe de zwakke punten dienen te worden opgevangen.
Het is ook niet offtopic omdat bij de 'boerenproblematiek' het probleem van gebrekkige vertegenwoordiging in het overlegmodel, gebrekkige verantwoording/rekenschap en gebrekkige transparantie van uitkomsten in het volle daglicht naar boven komen.
Net zoals dat in het verzwakte poldermodel (een erfenis van Paars) de overheid van te voren sturend bepaalt welke geluiden ze in het overleg willen horen. Het huidige poldermodel is al stukken zwakker verankerd als dat het eerst was. Oude wens van de VVD, derhalve hun voorstel om CAOs af te schaffen en niet meer bindend te verklaren.
Halvering veestapel. Los daarvan moet het bestuurlijk proces gewoon veel beter, opener, representatiever en met veel betere verantwoording (zelfs als dat tot een andere uitkomst leidt dan de door mij gewenste). Zie voor 'bewijs' bovenstaande wikipedia link.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Maarre Klopkoek, we weten waar je nu allemaal tegen bent. Maar waar ben je in deze kwestie precies voor dan?
Verdeeld over 120 bedrijven is dat dus 1.5 miljoen per bedrijf, dat lijkt mij niet extreem, de sector word gewoon uitgekocht. Een prima oplossing die ook op de veehouderij toegepast moet gaan worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:55 schreef VoMy het volgende:
180 miljoenwat een belachelijk hoog bedrag voor een clubje geldwolven. Waar is de vermogenstoets, en hoezo hangt het niet af van het inkomen van de partners?
https://www.vice.com/nl/a(...)n-razende-activistenquote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Verdeeld over 120 bedrijven is dat dus 1.5 miljoen per bedrijf, dat lijkt mij niet extreem, de sector word gewoon uitgekocht. Een prima oplossing die ook op de veehouderij toegepast moet gaan worden.
Dat het wat kost, prima, er komt een einde aan hiermee.
Dat is het punt niet. Als de overheid morgen zegt dat jouw baan voortaan verboden is dan verwacht jij ook dat ze je daarvoor schadeloos stellen, of niet?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://www.vice.com/nl/a(...)n-razende-activisten
Hebben ze vast nodig, die 1,5 miljoen per bedrijf.
Je snapt dat het een schadevergoeding is, geen bonus oid?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://www.vice.com/nl/a(...)n-razende-activisten
Hebben ze vast nodig, die 1,5 miljoen per bedrijf.
Ja, ik vind het ook prima. Had van mij wel per direct gemogen. En inderdaad, ook veehouders mogen ze meer uit gaan kopen, bij de varkensboeren beviel dat ook prima.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Verdeeld over 120 bedrijven is dat dus 1.5 miljoen per bedrijf, dat lijkt mij niet extreem, de sector word gewoon uitgekocht. Een prima oplossing die ook op de veehouderij toegepast moet gaan worden.
Dat het wat kost, prima, er komt een einde aan hiermee.
Hoeveel compensatie kreeg de maker van de Stint ook alweer? Of tabaksshops bij elke verstrenging van rookwetgeving? Dit is een sector die al sinds 2012 'verboden' is en ze krijgen 8 jaar later nog steeds een karrenvracht geld mee. Ondernemersrisico bestaat niet voor sommige sectoren blijkbaar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Als de overheid morgen zegt dat jouw baan voortaan verboden is dan verwacht jij ook dat ze je daarvoor schadeloos stellen, of niet?
Ik denk dat dit de opmaat is en dat de regering kijkt hoe de reactie is hierop, blijft het relatief stil dan zal de dezelfde methode op de veehouders toegepast worden. En ja, er zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die al geld genoeg hebben, soit, dat is dan maar zo.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik vind het ook prima. Had van mij wel per direct gemogen. En inderdaad, oom veehouders mogen ze meer uit gaan kopen, bij de varkensboeren beviel dat ook prima.
Dat je product ondeugdelijk blijkt is ondernemersrisico. Een totaalverbod op je bedrijfsvoering is van een andere orde.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hoeveel compensatie kreeg de maker van de Stint ook alweer? Of tabaksshops bij elke verstrenging van rookwetgeving? Dit is een sector die al sinds 2012 'verboden' is en ze krijgen 8 jaar later nog steeds een karrenvracht geld mee. Ondernemersrisico bestaat niet voor sommige sectoren blijkbaar.
Ja, je kunt zoiets moeilijk vermogensafhankelijk maken of zoiets.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de opmaat is en dat de regering kijkt hoe de reactie is hierop, blijft het relatief stil dan zal de dezelfde methode op de veehouders toegepast worden. En ja, er zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die al geld genoeg hebben, soit, dat is dan maar zo.
Ik denk dat als er onvoldoende vrijwillige respons is vanuit de veehouderij ook daar dwang gaat komen, we zijn nog niet op dat punt maar ik denk wel dat het daar naar toe gaat als de boeren niet bereid zijn om vrijwillig te sluiten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, je kunt zoiets moeilijk vermogensafhankelijk maken of zoiets.
Bij de varkensboeren was er geen commentaar, maar dat was vrijwillig. Dit is natuurlijk gedwongen.
Ik hoop het.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat als er onvoldoende vrijwillige respons is vanuit de veehouderij ook daar dwang gaat komen, we zijn nog niet op dat punt maar ik denk wel dat het daar naar toe gaat als de boeren niet bereid zijn om vrijwillig te sluiten.
Dit is de kern. Ze hebben - niet als enige - jaren gehad om zich voor te bereiden. Je kunt er niet eeuwig op blijven rekenen dat de overheid blijft gedogen, zijn snor drukt of inspecties saboteert.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hoeveel compensatie kreeg de maker van de Stint ook alweer? Of tabaksshops bij elke verstrenging van rookwetgeving? Dit is een sector die al sinds 2012 'verboden' is en ze krijgen 8 jaar later nog steeds een karrenvracht geld mee. Ondernemersrisico bestaat niet voor sommige sectoren blijkbaar.
Het is niet dat het verboden is sinds 2012, in 2012 is besloten dat het per 2024 verboden ging worden. Er is dus geen sprake van gedogen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is de kern. Ze hebben - niet als enige - jaren gehad om zich voor te bereiden. Je kunt er niet eeuwig op blijven rekenen dat de overheid blijft gedogen, zijn snor drukt of inspecties saboteert.
Sterker nog, die lange aanloop bestaat vaak met dit doel voor ogen. Dat niet opeens je broodwinning weg valt.
Omdat het een gevaar is voor de volksgezondheid, vanwege de coronabesmettingen...quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat je product ondeugdelijk blijkt is ondernemersrisico. Een totaalverbod op je bedrijfsvoering is van een andere orde.
Ja dat snap ik wel. Maar dan is een compensatie nog wel op zn plaats.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 16:01 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat het een gevaar is voor de volksgezondheid, vanwege de coronabesmettingen...
Tja, zo kun je allerlei slechte dingen laten bestaan omdat het elders slechter zal zijn. Als elk land het voorbeeld van Nederland volgt, zit er geen enkele nerts meer opgesloten. Zo kun je ook redeneren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:02 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Het is zo zielig voor die nertsen. Die worden in de toekomst allemaal opgepropt in kleine kooitjes. Nergens hadden ze het zo goed als in Nederland.
Maar als het in Nederland maar niet gebeurd, dan is het goed, aldus onze kortzichtige tunnelkijkers....
Wat probeer je?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:02 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Het is zo zielig voor die nertsen. Die worden in de toekomst allemaal opgepropt in kleine kooitjes. Nergens hadden ze het zo goed als in Nederland.
Maar als het in Nederland maar niet gebeurd, dan is het goed, aldus onze kortzichtige tunnelkijkers....
Leg eens uit waarom het in Nederland wel toegestaan zou moeten worden want dat mis ik in jouw verhaal een beetje.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:02 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ieden-aanpakken.htmlquote:Advies: kabinet moet bodemdaling veenweidegebieden aanpakken
Het kabinet moet meer doen om bodemdaling in veenweidegebieden tegen te gaan. Dat staat in een advies van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI).
De bodem in Nederland zakt op veel plekken, maar vooral in veenweidegebieden, waaruit grote delen van het land bestaan. Dat komt vooral door de intensivering van de landbouw: boeren verlagen het grondwaterpeil om 'vernatting' van hun grond te voorkomen.
CO2
De bodemdaling heeft echter nadelige effecten op de kwaliteit van de natuur en het water, stelt de RLI. Ook stoot drooggelegd veen relatief veel CO2 uit en kost de schade door de bodemverzakkingen handenvol geld.
Volgens de raad is een omslag nodig in het waterbeheer van veenweidegebieden en moet de Rijksoverheid zich daar actief mee bemoeien. Er wordt bijvoorbeeld voor gepleit om een wettelijk maximum in te stellen voor bodemdaling.
Compensatie voor boeren
Ook stelt de RLI voor dat de provincies 'zoneringskaarten' maken waarop voor elk gebied staat hoe ver het waterpeil er moet worden verhoogd. Daarvoor zouden er regionale 'uitvoeringstafels' moeten komen, waarbij ook de waterschappen zijn betrokken.
De raad waarschuwt wel dat de beoogde stijging van het grondwaterpeil ingrijpende gevolgen zal hebben voor boeren. Door de vernatting van hun grond zullen ze hun bedrijfsvoering moeten aanpassen, bijvoorbeeld door minder vee te houden. De raad vindt dat de overheid boeren daarvoor financieel moet compenseren.
Omdat het dan ergens anders op een nog wredere en slechtere manier zou gebeuren. Maar volgens die redenatie komt er nooit ergens een eind aan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 19:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom het in Nederland wel toegestaan zou moeten worden want dat mis ik in jouw verhaal een beetje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |