Wat je in ieder geval mist is dat FIA niet het laatste woord hebben over de uitleg van de regels: die verantwoordelijkheid ligt bij de stewards. En die zullen sowieso met een sluitende uitleg moeten komen over waarom het legaal zou zijn terwijl er meerdere artikelen in het technisch reglement zijn die dat tegenspreken.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Legaal dus lijkt me. Maanden geleden al zo verklaard door de FIA ( legaal voor 2020, illegaal voor 2021).
Of mis ik iets en zie jij kansen voor RBR?
Welke dan?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wat je in ieder geval mist is dat FIA niet het laatste woord hebben over de uitleg van de regels: die verantwoordelijkheid ligt bij de stewards. En die zullen sowieso met een sluitende uitleg moeten komen over waarom het legaal zou zijn terwijl er meerdere artikelen in het technisch reglement zijn die dat tegenspreken.
Huh?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wat je in ieder geval mist is dat FIA niet het laatste woord hebben over de uitleg van de regels: die verantwoordelijkheid ligt bij de stewards. En die zullen sowieso met een sluitende uitleg moeten komen over waarom het legaal zou zijn terwijl er meerdere artikelen in het technisch reglement zijn die dat tegenspreken.
Het gaat er juist om dat de banden koeler blijven en minder slijten tijdens de race.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 22:57 schreef Starflyer het volgende:
DAS lijkt niet voor aero winst gebruikt te worden maar om de banden beter op te warmen. De banden gaan van toe-out naar toe-in.
Het lijkt alleen in outlaps gebruikt te worden en niet in een snelle ronde of long runs.
https://the-race.com/form(...)and-what-it-reveals/
Dat dacht men, maar dat is niet waar het volgens The Race voor gebruikt werd.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat de banden koeler blijven en minder slijten tijdens de race.
Dat is de werking van dit systeem.
Als dat niet zo zou zijn dan is het een redelijk duur en nutteloos extra gewicht waar ze alle races mee zullen rijden.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:51 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat dacht men, maar dat is niet waar het volgens The Race voor gebruikt werd.
https://the-race.com/form(...)and-what-it-reveals/quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, spoor bijster. Artikel v The Race graag (link).
Dank!quote:Op zaterdag 4 juli 2020 00:04 schreef Starflyer het volgende:
[..]
https://the-race.com/form(...)and-what-it-reveals/
In artikelen 3.8 en 10.2 van het technisch reglement worden allerlei beperkingen opgelegd aan het manipuleren van de ophanging. De werking van DAS lijkt daar haaks op te staan.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 23:32 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Welke dan?
In feite sturen ze de wielen (onafhankelijk) ook op het rechte stuk. Ik ben geen regel in de huidige reglementen tegengekomen waar in staat dat het niet mag.
Het is ook een onderdeel van de stuurinrichting. Er staat nergens dat de wielen ten alle tijden dezelfde kant op moeten sturen.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 01:16 schreef Kyran het volgende:
Had het ook niet anders verwacht.
Mercedes gaf al aan dat ze hier samen met FIA aan hebben gewerkt. Zou gek zijn als het nu opeens verboden zou worden, terwijl FIA ze de hele tijd alle ruimte gaf.
Kan mij ook niet vinden in uitleg van de stewards. Ze draaien het zo dat het opeens een onderdeel van stuurinrichting is en dus daarom wel mag.
Er wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van een dubbele stuurarm om de banden naar binnen te sturen. Veel meer is het niet.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 00:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
In artikelen 3.8 en 10.2 van het technisch reglement worden allerlei beperkingen opgelegd aan het manipuleren van de ophanging. De werking van DAS lijkt daar haaks op te staan.
Inmiddels lijken de stewards trouwens uitspraak gedaan te hebben en die keuren het alsnog goed: https://www.gpupdate.net/(...)-mercedes-is-legaal/ . Ik heb de concrete uitspraak nog niet gezien maar ik ben benieuwd hoe ze het onderbouwen.
Kan ja. Maar je kan het net zo goed de andere kant op redeneren.quote:Because of the above arguments, the Stewards believe that DAS can be legitimately considered to be part of the car’s steering system, and hence that it should be subjected to the same implicit or explicit regulations as the conventional steering system.
waarom jammer, wel leuk juist als iets innovatiefs binnen de regels valtquote:Op zaterdag 4 juli 2020 08:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Kan ja. Maar je kan het net zo goed de andere kant op redeneren.
Beetje jammer deze uitspraak. Wel verwacht, maar toch.
Dat ze het tijdens de fp's daarvoor lijken te gebruiken betekend niet dat ze het niet tijdens de kwali of race constant gaan gebruiken.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 01:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
Zag een fragment waarin Bottas het gebruikte en het zag er nou niet ongelofelijk stabiel uit trouwens. Dus ik denk wel dat het puur om banden te warmen is en niet zozeer in de race of een hot lap.
ja eens, daar draait de f1 ook wel een beetje om, maar ik had liever gezien dat een klein team zo'n loophole had gevondenquote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
waarom jammer, wel leuk juist als iets innovatiefs binnen de regels valt
Zoveel extra gewicht is het niet lijkt me (hooguit paar kilo) wat te compenseren is met de ballast die ze aan boord hebben.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:09 schreef opreis het volgende:
[..]
Dat ze het tijdens de fp's daarvoor lijken te gebruiken betekend niet dat ze het niet tijdens de kwali of race constant gaan gebruiken.
Ze zouden in principe gewoon een rondje met toe in gereden kunnen hebben om te kijken hoe de auto daarmee in de bochten reageerde. Daarna een rondje met toe out om te kijken hoe de auto op de rechte stukken reageerde en vervolgens gewoon die rondjes over elkaar leggen om te kijken op welke stukken je het beste met toe in of out kan rijden. Ik denk echt niet dat ze z'n heel systeem gaan bouwen + op de wagen zetten (is ook gewicht/neemt ruimte in van andere systemen) alleen voor outlaps om een beetje meer warmte te krijgen in de banden.
dat is het hem juist, het valt niet binnen de regels.....maar omdat de FIA mercedes advies heeft gegeven zitten ze nu in een benauwde positie en kunnen ze het niet illegaal verklaren.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
waarom jammer, wel leuk juist als iets innovatiefs binnen de regels valt
er staat zeker wel wat over in de regels, niet wat betreft het DAS ysteem maar over het aanpassen van bepaalde zaken tijdens het rijden.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:14 schreef Asschen_sukar het volgende:
De regels voor volgend jaar zeggen dat het illegaal is, voor dit jaar staat er niks over in de regels.
Dit blijft toch waarom de formule 1 leuk is, die constante innovaties.
Waar staat dat?quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:13 schreef Predator40 het volgende:
De hele FIA is toch een grote aanfluiting....eerst de schikking met Ferarri en nu dit weer.
volgende de eigen FIA regels is het DAS systeem illegaal, maar omdat de FIA Mercedes een advies heeft gegeven kunnen ze het nu niet meer illegaal verklaren.
dat is toch ook geen uitleg waarom het precies legaal is ?
het is precies hetzelfde als de geheime schikking met Ferrari die niet bekend word gemaakt.
totaal niet transparant.
makkelijk gezegd natuurlijk .....en Ferrari heeft ook niet gecheat met de fuel sesnsor zeker, daarom hebben ze een geheime schikkingquote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:16 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Waar staat dat?
Het is legaal omdat het onderdeel is van de stuurinrichting. Dat staat ook in de uitspraak.
door jou ook makkelijk gezegd, de ene zaak is de andere nietquote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:17 schreef Predator40 het volgende:
[..]
makkelijk gezegd natuurlijk .....en Ferrari heeft ook niet gecheat met de fuel sesnsor zeker, daarom hebben ze een geheime schikking
de hele FIA een een grote grap
feit is dat ze totaal niet transparant zijn.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
door jou ook makkelijk gezegd, de ene zaak is de andere niet
Aangezien er geen andere onderdelen gebruikt worden dan dat er normaal voor het sturen gebruikt wordt klopt de uitspraak wat mij betreft wel.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:17 schreef Predator40 het volgende:
[..]
makkelijk gezegd natuurlijk .....en Ferrari heeft ook niet gecheat met de fuel sesnsor zeker, daarom hebben ze een geheime schikking
de hele FIA een een grote grap
ja, en het zal vast op de plank liggen nu, misschien na deze triple header ?quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:22 schreef _UserName_ het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd hoe snel RB dit nu zal gaan gebruiken, er is een definitieve uitspraak nu over het DAS systeem?
wel eens al waren de tegenargumenten van Red Bull ook wel redelijkquote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Aangezien er geen andere onderdelen gebruikt worden dan dat er normaal voor het sturen gebruikt wordt klopt de uitspraak wat mij betreft wel.
Dat zou wel een bazenactie zijn jaquote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:24 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ja, en het zal vast op de plank liggen nu, misschien na deze triple header ?
of ze hebben het al ingebouwd en gaan het vandaag gelijk gebruiken ( zou wat zijn )
zou me niks verbazen trouwens als het DAS systeem van RB wel illegaal word verklaard omdat de FIA geen advies erover gegeven heeft
Hebben ze ook gedaan: het is geen onderdeel van de ophanging maar van de stuurinrichting, het argument wat werd aangevoerd is daarmee van tafel.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:27 schreef Predator40 het volgende:
De FIA kan toch niet zeggen: wij hebben advies gegeven erover dus het is legaal ?
moeten ze niet beargumenteren waarom het precies legaal is ?
Heb je de uitspraak gelezen?quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:27 schreef Predator40 het volgende:
De FIA kan toch niet zeggen: wij hebben advies gegeven erover dus het is legaal ?
moeten ze niet beargumenteren waarom het precies legaal is ?
Op het rechte stuk levert een stuk minder drag op dusquote:Op zaterdag 4 juli 2020 01:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
Zag een fragment waarin Bottas het gebruikte en het zag er nou niet ongelofelijk stabiel uit trouwens. Dus ik denk wel dat het puur om banden te warmen is en niet zozeer in de race of een hot lap.
Daar lijkt het wel weer op jaquote:Op zaterdag 4 juli 2020 08:58 schreef DeeBee het volgende:
Ja ze schroeven het er vanmiddag op gr. gr.
Overigens veegt Merc met iedereen lachend de vloer aan, DAS of niet, dat maakt geen verschil.
Hij heeft het ook over 'advies geven'.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:31 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Heb je de uitspraak gelezen?
Daar staat dat in.
heb jij een glazen bol ????quote:Op zaterdag 4 juli 2020 08:58 schreef DeeBee het volgende:
Ja ze schroeven het er vanmiddag op gr. gr.
Overigens veegt Merc met iedereen lachend de vloer aan, DAS of niet, dat maakt geen verschil.
Volgens The Race gaat het systeem van toe-out naar toe-in en wordt het vooral gebruikt om de banden extra op te warmen voor een snel rondje.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Op het rechte stuk levert een stuk minder drag op dus
1. zal het banden eerder minder warmen
2. is het tijdens de race echt wel nuttig om bandenslijtage te minderen en oververhitting te voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |