abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:18:35 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193599210
Ik heb eerder woningen aangekocht en het onderwerp taxatie vind ik altijd een beetje "shady". Bij eerdere taxaties kreeg ik tussen neus en lippen door wel de vraag "wat moet er als woningwaarde in komen te staan". Niet om de boel te flessen, maar uiteraard heeft de hypotheekverstrekker een belang om een waarde van de woning te weten als onderpand. Wij hebben een woning gekocht en vinden het prima als deze op of net onder onze aankoopwaarde wordt getaxeerd, maar hoe werkt dat tegenwoordig met taxateurs? Kijken zij (ook) naar wat er nodig is voor de hypotheekverstrekker?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193599232
Jij betaalt dus jij bepaalt binnen grenzen wat zij kunnen verantwoorden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:26:13 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193599329
Ok, het is dus standaard een vraag?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:33:54 #4
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_193599454
Officieel mogen ze het aankoopbedrag niet weten en moeten ze onafhankelijk de waarde van de woning vaststellen. In de praktijk zie je dat makelaar en taxateur elkaar vaak kennen en dat het aankoopbedrag vooraf al bekend is. Binnen een bandbreedte is er heel veel mogelijk qua taxatie.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  Redactie Frontpage vrijdag 12 juni 2020 @ 12:36:55 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_193599502
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:33 schreef Zeroku het volgende:
Officieel mögen ze het aankoopbedrag niet weten en moeten ze onafhankelijk de waarde van de woning vaststellen. In de praktijk zie je dat makelaar en taxateur elkaar vaak kennen en dat het aankoopbedrag vooraf al bekend is. Binnen een bandbreedte is er heel veel mogelijk qua taxatie.
Bij mij vroeg de taxateur er destijds gewoon naar. Dat was in 2017. Onze nieuwbouwwoning (oplevering 2020) hebben we nog niet laten taxeren omdat we toch niet onder een nog lagere rentedrempel komen, dat gaat om een waardestap van 25%. Van buren die het wel gedaan hebben begreep ik dat de vraag ook gewoon gesteld werd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:49:49 #6
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_193599744
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:36 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Bij mij vroeg de taxateur er destijds gewoon naar. Dat was in 2017. Onze nieuwbouwwoning (oplevering 2020) hebben we nog niet laten taxeren omdat we toch niet onder een nog lagere rentedrempel komen, dat gaat om een waardestap van 25%. Van buren die het wel gedaan hebben begreep ik dat de vraag ook gewoon gesteld werd.
Ja, wat je in de praktijk ziet is dat taxaties nog maar een formaliteit zijn geworden. Het komt echt nauwelijks meer voor dat die afwijkt van aankoopprijzen, simpelweg omdat dat allemaal in onderling overleg gaat.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_193599874
Ze mogen het officieel niet eens weten, vragen al helemaal niet; maar ja, toen ik laatste een taxatie heb gedaan om mijn risico-opslag te verlagen wilde ik toch wel van te voren weten of ik het bedrag wel zou halen, anders laat ik ook geen taxatie doen voor dat geld.
pi_193600081
Het is een wassen neus.
Ze schrijven gewoon op waarvoor je het koopt.
pi_193601318
Ik heb niks verteld maar toch kwam precies mijn aankoopbedrag erop staan. Grote hulde aan mijn taxateur die zo precies het object op de juiste waarde weet te waarderen.
pi_193601924
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 14:42 schreef skrn het volgende:
Ik heb niks verteld maar toch kwam precies mijn aankoopbedrag erop staan. Grote hulde aan mijn taxateur die zo precies het object op de juiste waarde weet te waarderen.
Ja frappant he? Bij mij vroeg de taxateuse het gewoon wat er uit moest komen.

Overigens raadzaam met de taxatie mee te lopen, dan ziet e taxateur misschien iets wat je eerder over het hoofd zag. Mijn taxateuse zag houtworm, die ik niet had gezien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193602785
Ik moet binnenkort mijn woning laten taxeren, ben benieuwd... mag van mij best 10 miljoen uitkomen.... al ben ik bang dat het iets lager zal liggen :)
pi_193602854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:40 schreef namliam het volgende:
Ik moet binnenkort mijn woning laten taxeren, ben benieuwd... mag van mij best 10 miljoen uitkomen.... al ben ik bang dat het iets lager zal liggen :)
Daar kunnen grote risico's aan zitten:
- de belastingdienst kan het meerdere tussen verkoopprijs en taxatie zien als schenking en daar zou je dan wel eens 40% schenkbelasting over kunnen mogen aftikken
- de overdrachtsbelasting kan ook op de taxatiewaarde worden berekend i.p.v. de verkoopprijs, wat je nog eens 2% extra kost over het meerdere
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_193602896
Als insider, vaak wordt de koopovereenkomst gewoon gedeeld en inderdaad even gebeld wat er moet op staan.

Reden: Een waarde van een woning is de prijs die wordt bereikt, tussen vraag en aanbod en waar iemand ook voor wil betalen aangeboden op een vastgoedmarkt. Dat is altijd het geval, de klant heeft het er voor over.

Tevens als je een paar 1000 euro te weinig taxateert, gaat soms een deal niet door en mist iedereen ze inkomsten en is geen partij blij. Hypotheekverstrekker, bank, notaris, taxateur, makelaar, koper en verkoper.

Te hoog zal niet vaak voorkomen omdat je dan risico's krijgt om het te verantwoorden en er een goed verhaal bij moet hebben.

De gemiddelde koper in Nederland wil namelijk maximaal lenen met minimaal eigen geld en dus is een paar 1000 al vaak niet haalbaar meer. Je kan je ook afvragen of je dan wel een huis moet kopen maar dat terzijde.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 16:53:45 #14
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_193602976
Ik heb het weleens erger meegemaakt. Niet mijn situatie, maar een dag voordat een taxateur langskwam werden er gauw zonnenpanelen op het platte dak gelegd, om de waarde omhoog te krijgen. Nadat de taxateur was geweest werden de zonnepanelen weer weggehaald.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_193603077
Wat je daarmee concreet mee opschiet is wel een raadsel. Je taxatiewaarde wordt misschien een paar 1000 euro hoger, je pleegt fraude en de koper koopt iets, wat als het goed is niet op de koopovereenkomst staat en dus eigenlijk niet van toepassing is plus het kost veel moeite om te doen (dag werk).
pi_193603164
Taxeren zelf is natuurlijk ook natte vinger werk. Een woning is heel kort door de bocht gezien waard wat men er in de vrije markt voor kan krijgen. Kortom, als je in een vrije verkoopsituatie zonder rariteiten een woning koopt dan zal het bedrag wat je ervoor geeft om en nabij de woningwaarde zijn. Er vanuit gaande dat een verkoper verkoopt aan een van de hoogste bieders en een bieder niet zo achterlijk is driemaal de vraagprijs te bieden.

Het is daarom niet vreemd (wel enigzins verboden) als de taxateur je vraagt naar de koopsom en, mits deze redelijkerwijs is, in die richting taxeert.

Uiteraard is ook het hele gebeuren dat de bank een goed onderpand nodig heeft gebaseerd op lucht. Natuurlijk moet het niet meer zo zijn dat men net als 15 jaar geleden 130% van de aankoopsom kan lenen. Maar als de markt instort en de woningprijzen met 30% onderuit gaan kan de bank fluiten naar zijn 100% dekkend onderpand..

Kortom. Gebakken lucht.
pi_193604337
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:45 schreef papernote het volgende:

[..]

Daar kunnen grote risico's aan zitten:
- de belastingdienst kan het meerdere tussen verkoopprijs en taxatie zien als schenking en daar zou je dan wel eens 40% schenkbelasting over kunnen mogen aftikken
- de overdrachtsbelasting kan ook op de taxatiewaarde worden berekend i.p.v. de verkoopprijs, wat je nog eens 2% extra kost over het meerdere
Dan moet de taxatie waarde op een of andere manier bij de belasting terecht komen, onwaarschijnlijk.

En overdrachts belasting is alleen als er "overdracht" plaats vindt, dat gebeurd hier niet.
pi_193604450
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:58 schreef RealRS het volgende:
Wat je daarmee concreet mee opschiet is wel een raadsel. Je taxatiewaarde wordt misschien een paar 1000 euro hoger, je pleegt fraude en de koper koopt iets, wat als het goed is niet op de koopovereenkomst staat en dus eigenlijk niet van toepassing is plus het kost veel moeite om te doen (dag werk).
Misschien als het gaat om rente korting? Anders zou ik het ook niet weten.
pi_193605410
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 18:34 schreef potjecreme het volgende:
Misschien als het gaat om rente korting? Anders zou ik het ook niet weten.
Misschien wel om de de hypotheek en daarmee verkoop zeker te stellen? Taxatie paar duizend ¤'s hoger dan de verkoopprijs = kassa voor verkoper, hypotheeknemer, adviseur etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 19:51:33 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193605505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 19:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien wel om de de hypotheek en daarmee verkoop zeker te stellen? Taxatie paar duizend ¤'s hoger dan de verkoopprijs = kassa voor verkoper, hypotheeknemer, adviseur etc.
Als de taxatie een paar duizend euro lager is dan de verkoopprijs gaat de verkoop mogelijk niet door omdat de hypotheek dan in gevaar komt.
Maar laten we vooral doen alsof het allemaal kassa voor de hypotheekboer en hypotheekadviseur is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193605554
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 19:51 schreef Leandra het volgende:
Als de taxatie een paar duizend euro lager is dan de verkoopprijs gaat de verkoop mogelijk niet door omdat de hypotheek dan in gevaar komt.
Maar laten we vooral doen alsof het allemaal kassa voor de hypotheekboer en hypotheekadviseur is.
Dat zeg ik!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 20:02:50 #22
3542 Gia
User under construction
pi_193605668
Wij hebben onze vorige woning laten taxeren door een makelaar, in principe voor de verkoop.
De makelaar gaf aan dat zijn commissie, of hoe heet dat, 2% van de verkoopprijs was, met een minimum van 3000 euro.
Hij taxeerde de woning op 145.000.

Zijn we dus niet mee in zee gegaan.
Hebben de woning verkocht voor 168.000. 5 jaar geleden.
pi_193612061
Om de erfenis vast te stellen moesten bij mijn vaders overlijden alle goederen (dus vast- en roerend) getaxeerd worden. Ik had toen het idee dat er juist wat lager getaxeerd werd om voor ons de erfbelasting wat lager te laten uitkomen.
pi_193613042
Zo kan je dus de (onafhankelijke) taxateur een beetje duwen in de richting die je wil, dus hoe onafhankelijk is deze taxateur?
pi_193613480
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 11:56 schreef namliam het volgende:
Zo kan je dus de (onafhankelijke) taxateur een beetje duwen in de richting die je wil, dus hoe onafhankelijk is deze taxateur?
Niet. Dat wordt ook niet betwist.

Ik denk dat hij/zij dient om de plooien glad te strijken, wat aandacht aan de koper te geven (mooi pand meneer, op een prima locatie zoiets vinden wij fijn taxeren en hier is de factuur) en om een hypotheek van 4 ton op een huis van 2 ton, te voorkómen. Maar een paar duizend ¤ op een modale woning, is gewoon "ruis". I.m.o. zou een taxatie ook een 95% BI moeten bevatten, maar daar zijn wat meer grijze hersencellen bij nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193615203
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:41 schreef blomke het volgende:
I.m.o. zou een taxatie ook een 95% BI moeten bevatten, maar daar zijn wat meer grijze hersencellen bij nodig.
BI?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193615304
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 15:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

BI?
BetrouwbaarheidsInterval. Een term uit de statistiek om de variatie van een meting rond de gemiddelde weer te geven. Ik dacht dat bij een normaalverdeling, ± 2 standaarddeviatie (sigma) rond het gemiddelde, het 95% BI interval is.

In dit geval: als 100 taxateurs het huis taxeren, zal 95% van de taxaties in het interval rond het gemiddelde plus 2sigma en -2sigma liggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193621631
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Maar een paar duizend ¤ op een modale woning, is gewoon "ruis". I.m.o. zou een taxatie ook een 95% BI moeten bevatten, maar daar zijn wat meer grijze hersencellen bij nodig.
Doe persoonlijk liever andere dingen met dat geld....

en uhm 95% wat?
pi_193622533
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 23:39 schreef namliam het volgende:

[..]

Doe persoonlijk liever andere dingen met dat geld....

en uhm 95% wat?
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 15:51 schreef blomke het volgende:
BetrouwbaarheidsInterval. Een term uit de statistiek om de variatie van een meting rond de gemiddelde weer te geven. Ik dacht dat bij een normaalverdeling, ± 2 standaarddeviatie (sigma) rond het gemiddelde, het 95% BI interval is.

In dit geval: als 100 taxateurs het huis taxeren, zal 95% van de taxaties in het interval rond het gemiddelde plus 2sigma en -2sigma liggen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zondag 14 juni 2020 @ 01:07:26 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_193622581
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:48 schreef RealRS het volgende:

De gemiddelde koper in Nederland wil namelijk maximaal lenen met minimaal eigen geld en dus is een paar 1000 al vaak niet haalbaar meer. Je kan je ook afvragen of je dan wel een huis moet kopen maar dat terzijde.

Heb je hier ook een bron van?
  zondag 14 juni 2020 @ 01:10:22 #31
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_193622605
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 17:04 schreef Mousemat030 het volgende:

Het is daarom niet vreemd (wel enigzins verboden) als de taxateur je vraagt naar de koopsom en, mits deze redelijkerwijs is, in die richting taxeert.

Is het verboden om het te vragen of niet? Enigzins zegt helemaal niets.
Bij mij werd het wel gevraagd overigens, en is de waarde 10k hoger getaxeerd dan het aankoopbedrag (375k - 385k).

Pakte in mijn geval goed uit voor de risico opslag.

[ Bericht 3% gewijzigd door leolinedance op 14-06-2020 01:15:53 ]
pi_193622734
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 01:10 schreef leolinedance het volgende:
Is het verboden om het te vragen of niet? Enigzins zegt helemaal niets.
Er zullen regels zijn omtrent integriteit, onafhankelijkheid en objectiviteit.
Als de taxateur dan weet wat de klant graag als uitkomst wil en hij taxeert het huis vervolgens ook dicht bij dat bedrag dan kun je je afvragen of eerlijk heeft getaxeerd of dat hij de klant ter wille is geweest.
Zou hij tot dezelfde uitkomst zijn gekomen als hij het bedrag niet had geweten?
Als hij het aankoopbedrag niet weet dan is die twijfel er niet.

https://www.nrvt.nl/regelgeving/kamer-en-reglementen/
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zondag 14 juni 2020 @ 01:38:14 #33
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_193622761
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 01:33 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Er zullen regels zijn omtrent integriteit, onafhankelijkheid en objectiviteit.
Als de taxateur dan weet wat de klant graag als uitkomst wil en hij taxeert het huis vervolgens ook dicht bij dat bedrag dan kun je je afvragen of eerlijk heeft getaxeerd of dat hij de klant ter wille is geweest.
Zou hij tot dezelfde uitkomst zijn gekomen als hij het bedrag niet had geweten?
Als hij het aankoopbedrag niet weet dan is die twijfel er niet.

https://www.nrvt.nl/regelgeving/kamer-en-reglementen/
Dus conclusie; Taxateur mag het aankoopbedrag niet weten en het gewenste bedrag niet vragen?
pi_193622865
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]

BetrouwbaarheidsInterval. Een term uit de statistiek om de variatie van een meting rond de gemiddelde weer te geven. Ik dacht dat bij een normaalverdeling, ± 2 standaarddeviatie (sigma) rond het gemiddelde, het 95% BI interval is.

In dit geval: als 100 taxateurs het huis taxeren, zal 95% van de taxaties in het interval rond het gemiddelde plus 2sigma en -2sigma liggen.
Dan zul je toch eerst een regressiemodel moeten maken met een enorm hoge verklarende werking op 10+ variabelen die de woningwaarde bepalen. In de praktijk gaat dit een gemiddelde taxateur nooit lukken en plakken ze er standaard een bandbreedte op als percentage van de woningwaarde.
pi_193623738
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]

BetrouwbaarheidsInterval. Een term uit de statistiek om de variatie van een meting rond de gemiddelde weer te geven.
Ah, ja die ken ik ook natuurlijk, gebruik de afkorting BI ergens anders voor. Maar ik denk dat ik zelf met dezelfde accuratesse een schatting kan doen van de waarde van mijn woning. Als er 10 woningen al dan niet vergelijkbaar om me heen voor ongeveer 2000 euro de vierkante meter staan en mijn huis 200 vierkante meter is dan kom je op 400.000 euro uit.
Beetje afhankelijk van een paar dingen als staat van onderhoud en nog een paar plussen en minnen.
+ we hebben zonnepanelen
+ relatieve nieuwbouw in een wijk waar de meeste bouw uit 1960 stampt
+ eengezin woning, dus geen VVE (veel meer appartementen te koop)
- Ik heb er in gewoond

Ik kan me voorstellen dat een taxateur nog enigszins "in voordeel van de klant" kan schuiven afhankelijk van de situatie.... Bij aanschaf kan het makkelijk iets hoger aangenomen dat de prijs toch wel wordt ingehaald met een paar jaar... (tenzij je net voor een huizen crisis zit :( maar dat weet je nooit echt)
Wil je echter taxatie om te verkopen, zal dat iets "strakker" aan de prijs moeten, immers als de "echte" waarde 400.000 euro is en je er een prijs op zet van 450.000 euro komt er geen hond kijken laat staan dat je biedingen krijgt.

Aan de andere kant is natuurlijk ook je inkomen een beperkende factor. Verdien je 20.000 euro bruto op jaar basis maakt het verschil niet of de woning 400.000 of 500.000 waard is, wel een beetje i.v.m. LTV... maar kopen ga je het dan niet.
pi_193624438
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 01:00 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Dank voor de toelichting, een plaatje zegt meer dan 103 woorden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193624449
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:48 schreef RealRS het volgende:

De gemiddelde koper in Nederland wil namelijk maximaal lenen met minimaal eigen geld en …..

Als dat al zo is, zal dat vooral op instigatie van de hypotheekadviseur zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193624467
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 08:10 schreef namliam het volgende:

Beetje afhankelijk van een paar dingen als staat van onderhoud en nog een paar plussen en minnen.
+ we hebben zonnepanelen
+ relatieve nieuwbouw in een wijk waar de meeste bouw uit 1960 stampt
+ eengezin woning, dus geen VVE (veel meer appartementen te koop)
- Ik heb er in gewoond

Ik kan me voorstellen dat een taxateur nog enigszins "in voordeel van de klant" kan schuiven afhankelijk van de situatie.... Bij aanschaf kan het makkelijk iets hoger aangenomen dat de prijs toch wel wordt ingehaald met een paar jaar... (tenzij je net voor een huizen crisis zit :( maar dat weet je nooit echt)
Vergeet je niet een paar belangrijke zaken:

1) De ligging: uitzicht op een betonmuur of over het vrije veld
2) De buurt: tokkies of mede woningeigenaren
3) De grondoppervlak waar het pand op staat: postzegel of een 20 x 30 m achtertuin.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193625194
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 01:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heb je hier ook een bron van?
Ik zie het dagelijks gebeuren. Ik kan niet de exacte getallen, achterhalen omdat je met diverse factoren te maken hebt. Dit artikel geeft wel aan wat eraan de hand is:
https://www.dnb.nl/binari(...)iet_tcm46-322569.pdf

Ik heb het voornamelijk over de aankoop van een woning en de financiering ervan.

Factoren:

- De afgelopen jaren zijn er maatregelen genomen tot verplicht aflossen -> zorgt voor een lagere hypotheekschuld door de jaren heen en daardoor meer eigen geld bij doorstroom. Feit blijft wel dat er ook met 10% eigen geld, voor bijvoorbeeld een lagere rente klasse, ook een hoge taxatiewaarde van belang is.
- Jongeren hebben in een hoop gevallen niet eens het aan te kopen bedrag en krijgen een schenking dus dat is eigenlijk min getal.
- Randstad + Brabant wijkt weer af t.o.v. de rest van Nederland.
- De huizenmarkt prijzen stijgen de afgelopen jaarlijks aanzienlijk, de kans dat je dan overwaarde meeneemt is weer hoger dan een neergaande markt, waar veel mensen met een restschuld blijven zitten (2008 tot 2013/2014).
pi_193625492
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:36 schreef RealRS het volgende:

Ik zie het dagelijks gebeuren. Ik kan niet de exacte getallen, achterhalen omdat je met diverse factoren te maken hebt. Dit artikel geeft wel aan wat eraan de hand is:
https://www.dnb.nl/binari(...)iet_tcm46-322569.pdf

Ik heb het voornamelijk over de aankoop van een woning en de financiering ervan.

Goeie link! Geeft veel inzicht in het berekenen van huizenprijzen e.d. Overigens is het rapport uit 2015 en op pag. 38 t/m 40 staat inderdaad de grafiek die aangeeft dat de LTV voor starters stijgt, maar daar staat ook dat vanaf 2014 een andere trend mogelijk is door gewijzigd fiscaal regime.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193625598
Wat een hoop open deuren en onzin is daar bij elkaar geschreven zeg.

Als iemand een huis koopt voor 200.000 euro.
En een jaar later is dit huis nog maar 180.000 euro waard.

Stel deze had een hypotheek van 200.000 euro (LTV = 100%), dan staat deze woning 20.000 euro "onder water" en dat is "slecht".

Stel nu met de nieuwe regels heb je een hypotheek van 180.000 euro (LTV = 90%) maar nu staat het huis ondanks de waarde daling de woning dus niet meer "onder water" en dat is dus "goed".

In beide situaties is er gewoon 20.000 euro verdwenen omdat de huizen markt in elkaar is gezakt en dat doet in beide gevallen net zo veel pijn voor de nieuwbakken huiseigenaren. Die er in beide gevallen geen last van zullen hebben zolang ze niet verplicht worden om ad-hoc af te lossen of te verkopen. Het enige dat er beter van wordt is de schuld/lening verhouding en daarmee de dekkingsgraden van hypotheek nemers (ik haal ze altijd door elkaar, banken en verzekeraars bedoel ik hiermee).
Het feit dat deze bedrijven hierdoor minder risico lopen bij grootschalige verplichte verkoop, is voor de consument nou ook niet bepaald per definitie een goed ding. De bank zal eerder zijn geld terug krijgen bij verplichte verkoop, dus niet perse meer zich gedwongen voelen om mee te helpen met een oplossing bij betalingsachterstanden....
pi_193626013
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 14:42 schreef skrn het volgende:
Ik heb niks verteld maar toch kwam precies mijn aankoopbedrag erop staan. Grote hulde aan mijn taxateur die zo precies het object op de juiste waarde weet te waarderen.
Die belt gewoon even met de makelaar die het verkocht heeft hoor. Dat is heel normaal. Die kennen elkaar allemaal.
pi_193626096
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:50 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Die belt gewoon even met de makelaar die het verkocht heeft hoor. Dat is heel normaal. Die kennen elkaar allemaal.
Het was dan ook spottend bedoeld.
  zondag 14 juni 2020 @ 15:00:57 #44
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_193627199
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:36 schreef RealRS het volgende:

[..]

Ik zie het dagelijks gebeuren.
Daar kopen we helemaal niets voor. Ik zie precies het tegenovergestelde gebeuren nl.
pi_193630366
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:26 schreef JeOma het volgende:
Ok, het is dus standaard een vraag?
het mag niet, maar ze komen er altijd achter... Bij mij was het precies de prijs die de verkoper wou hebben, maar ik heb het zelf naar beneden gepraat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 29 juni 2020 @ 13:52:56 #46
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193844198
Ondertussen, twee weken later... blijkt toch dat het een issue kan zijn. Taxateur is onder de indruk van de woning, maar kan geen 9 (?) referentie-objecten vinden die de koopsom rechtvaardigen. Het NWWI kijkt volgens de taxateur alleen naar de harde feiten (woonopp. en koopsom) en niet naar verzachtende omstandigheden (zoals de staat van de woning). Vreemd vind ik, maar okay... rare situatie. We wachten af.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 29 juni 2020 @ 15:06:30 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193845133
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:52 schreef JeOma het volgende:
Ondertussen, twee weken later... blijkt toch dat het een issue kan zijn. Taxateur is onder de indruk van de woning, maar kan geen 9 (?) referentie-objecten vinden die de koopsom rechtvaardigen. Het NWWI kijkt volgens de taxateur alleen naar de harde feiten (woonopp. en koopsom) en niet naar verzachtende omstandigheden (zoals de staat van de woning). Vreemd vind ik, maar okay... rare situatie. We wachten af.
Raar, ik zag hier op het taxatierapport zaken als 'betere ligging" en "ondanks hetzelfde energielabel (A) is het getaxeerde veel zuiniger".

De taxatiewaarde lag overigens keurig binnen de 15% range ten opzichte van de referentiewoningen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 08:41:06 #48
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193854729
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Raar, ik zag hier op het taxatierapport zaken als 'betere ligging" en "ondanks hetzelfde energielabel (A) is het getaxeerde veel zuiniger".

De taxatiewaarde lag overigens keurig binnen de 15% range ten opzichte van de referentiewoningen.
Hoeveel referentie-objecten staan er in jouw rapport? (deze vraag geldt voor iedereen hier die een recent NWWI gevalideerd rapport heeft liggen trouwens!)

Op de site van NWWI (https://site.nwwi.nl/referentieobjecten/) zie ik alleen iets staan over 3 objecten. Onze taxateur schermt met 9 objecten (die hij niet kan vinden). Ik ben wel benieuwd waar dat getal 9 vandaan komt...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:44:20 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193855252
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 08:41 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hoeveel referentie-objecten staan er in jouw rapport? (deze vraag geldt voor iedereen hier die een recent NWWI gevalideerd rapport heeft liggen trouwens!)

Op de site van NWWI (https://site.nwwi.nl/referentieobjecten/) zie ik alleen iets staan over 3 objecten. Onze taxateur schermt met 9 objecten (die hij niet kan vinden). Ik ben wel benieuwd waar dat getal 9 vandaan komt...
Bij L. Onderbouwing waardeoordeel
Onder marktwaarde na realisatie deel 3 referentiewoningen (bouwjaren 2010, 2010 en 2007)
Bij N. Nadere mededelingen
3 vergelijkbare kavels in dezelfde wijk.
Bij P. Modelmatige rapporten
3 referentiewoningen waarvan 1 ook in L voorkwam, de andere 2 komen meer overeen met ons te bouwen huis qua type dan in het andere lijstje de nieuwere woningen maar zijn nog iets ouder (2006/2007)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:49:38 #50
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193855314
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij L. Onderbouwing waardeoordeel
Onder marktwaarde na realisatie deel 3 referentiewoningen (bouwjaren 2010, 2010 en 2007)
Bij N. Nadere mededelingen
3 vergelijkbare kavels in dezelfde wijk.
Bij P. Modelmatige rapporten
3 referentiewoningen waarvan 1 ook in L voorkwam, de andere 2 komen meer overeen met ons te bouwen huis qua type dan in het andere lijstje de nieuwere woningen maar zijn nog iets ouder (2006/2007)
Ah top. Bij ons moeten dat er dus volgens mij ook gewoon 3 zijn. Ik begreep ergens wel iets dat als er een bouwdepot / verbouwplannen bij komen kijken dat het dan kan afwijken, maar dat zijn wij totaal niet van plan. Wel raar wereldje, die taxaties...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:57:45 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193855401
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:49 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ah top. Bij ons moeten dat er dus volgens mij ook gewoon 3 zijn. Ik begreep ergens wel iets dat als er een bouwdepot / verbouwplannen bij komen kijken dat het dan kan afwijken, maar dat zijn wij totaal niet van plan. Wel raar wereldje, die taxaties...
Wij gaan bouwen, er is nog helemaal niets op de kavel, behalve onkruid. Dus de taxatie was sowieso al op basis van de tekening en het is een en al bouwdepot (plus een beetje eigen geld).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:52:48 #52
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193856967
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:13 schreef HPoi het volgende:
Het is een wassen neus.
Ze schrijven gewoon op waarvoor je het koopt.
Als dat te verantwoorden is. Een taxatie moet gevalideerd worden door een onafhankelijk instituut, bijvoorbeeld de NWWi. Als zij vinden dat het niet klopt moet je als taxateur met een goed verhaal komen waarom het wel datgene waard is.

Als jij een belachelijk bedrag hebt betaald voor een huis wil dat nog niet zeggen dat je hem daarvoor ook getaxeerd krijgt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 30 juni 2020 @ 13:22:58 #53
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193858264
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:52 schreef fathank het volgende:

[..]

Als dat te verantwoorden is. Een taxatie moet gevalideerd worden door een onafhankelijk instituut, bijvoorbeeld de NWWi. Als zij vinden dat het niet klopt moet je als taxateur met een goed verhaal komen waarom het wel datgene waard is.

Als jij een belachelijk bedrag hebt betaald voor een huis wil dat nog niet zeggen dat je hem daarvoor ook getaxeerd krijgt.
Nee klopt. Maar wij zitten op dit moment wel in een absurde situatie: huis gekocht (voor 15k minder dan de vraagprijs) maar de taxateur (die niet uit de woonplaats zelf komt) kan het niet rondkrijgen bij het NWWI. Contact gehad met de taxateur van de verkopende makelaar (die de taxatie zelf niet mag doen) en die heeft ook contact opgenomen met de buiten-de-woonplaats-taxateur. Hij kwam er ook niet doorheen: die taxateur kan het niet beargumenteren.

Ik ben nu wel benieuwd of dit een reden voor ons kan zijn om de verkoop te ontbinden (financieel voorbehoud). Er zijn 2 mogelijkheden bij een te lage taxatie:

1. Het verschil bijleggen met eigen vermogen.
2. Een second opinion (=tweede taxatie laten uitvoeren) bij een andere taxateur.

Optie 1 vervalt (te weinig eigen middelen) en optie 2 vind ik twijfelachtig omdat wij dan voor de kosten moeten opdraaien, terwijl wij (uiteraard) niet van te voren weten of een taxatie genoeg gaat zijn of niet.

Waardeloos dit.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:15:54 #54
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193858897
Verschilt je vierkante meter prijs veel met wat er het afgelopen half jaar in de buurt verkocht is?

Maar goed, laat die taxateur eens uitleggen waarop zijn taxatie afgewezen wordt. Of het is een indicator dat je het huis echt veel te duur hebt willen kopen. Heb je een aankoopmakelaar?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_193859111
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:22 schreef JeOma het volgende:

[..]

Nee klopt. Maar wij zitten op dit moment wel in een absurde situatie: huis gekocht (voor 15k minder dan de vraagprijs) maar de taxateur (die niet uit de woonplaats zelf komt) kan het niet rondkrijgen bij het NWWI. Contact gehad met de taxateur van de verkopende makelaar (die de taxatie zelf niet mag doen) en die heeft ook contact opgenomen met de buiten-de-woonplaats-taxateur. Hij kwam er ook niet doorheen: die taxateur kan het niet beargumenteren.

Ik ben nu wel benieuwd of dit een reden voor ons kan zijn om de verkoop te ontbinden (financieel voorbehoud). Er zijn 2 mogelijkheden bij een te lage taxatie:

1. Het verschil bijleggen met eigen vermogen.
2. Een second opinion (=tweede taxatie laten uitvoeren) bij een andere taxateur.

Optie 1 vervalt (te weinig eigen middelen) en optie 2 vind ik twijfelachtig omdat wij dan voor de kosten moeten opdraaien, terwijl wij (uiteraard) niet van te voren weten of een taxatie genoeg gaat zijn of niet.

Waardeloos dit.
15k minder dan vraagprijs zegt ook geen kut, want het blijft een vraagprijs.
Net als dat een woning ook prima voor 50k meer dan vraagprijs kan worden getaxeerd.

In onze taxatie zaten ook allerlei omstandigheden meegenomen, zoals ligging tuin, locatie garage en nieuwe badkamer. Dat waren sterke punten om het object hoger te taxeren dan vergelijkbare woningen in oppervlakte verderop in de buurt.
pi_193859470
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:40 schreef namliam het volgende:
Ik moet binnenkort mijn woning laten taxeren, ben benieuwd... mag van mij best 10 miljoen uitkomen.... al ben ik bang dat het iets lager zal liggen :)
8 mil is nog steeds lekker.
pi_193861618
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:22 schreef JeOma het volgende:
Nee klopt. Maar wij zitten op dit moment wel in een absurde situatie: huis gekocht (voor 15k minder dan de vraagprijs) maar de taxateur (die niet uit de woonplaats zelf komt) kan het niet rondkrijgen bij het NWWI. Contact gehad met de taxateur van de verkopende makelaar (die de taxatie zelf niet mag doen) en die heeft ook contact opgenomen met de buiten-de-woonplaats-taxateur. Hij kwam er ook niet doorheen: die taxateur kan het niet beargumenteren.
Volgens mij klopt er iets niet. De taxateur zegt geen 9 referentiewoningen te kunnen vinden? Dat slaat toch nergens op als 3 genoeg is??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:47:38 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193861712
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:22 schreef JeOma het volgende:

[..]

Nee klopt. Maar wij zitten op dit moment wel in een absurde situatie: huis gekocht (voor 15k minder dan de vraagprijs) maar de taxateur (die niet uit de woonplaats zelf komt) kan het niet rondkrijgen bij het NWWI. Contact gehad met de taxateur van de verkopende makelaar (die de taxatie zelf niet mag doen) en die heeft ook contact opgenomen met de buiten-de-woonplaats-taxateur. Hij kwam er ook niet doorheen: die taxateur kan het niet beargumenteren.

Ik ben nu wel benieuwd of dit een reden voor ons kan zijn om de verkoop te ontbinden (financieel voorbehoud). Er zijn 2 mogelijkheden bij een te lage taxatie:

1. Het verschil bijleggen met eigen vermogen.
2. Een second opinion (=tweede taxatie laten uitvoeren) bij een andere taxateur.

Optie 1 vervalt (te weinig eigen middelen) en optie 2 vind ik twijfelachtig omdat wij dan voor de kosten moeten opdraaien, terwijl wij (uiteraard) niet van te voren weten of een taxatie genoeg gaat zijn of niet.

Waardeloos dit.
De taxatie van ons vorige huis kwam door een taxateur die de omgeving niet goed kende ook lager uit, nou was dat in ons geval niet zo'n probleem, want we kochten van mijn ouders en de koopprijs zou datgene zijn wat het laagst was (WOZ of taxatie) zodat er met de BD geen gedoe over een verkapte schenking zou komen.

Achteraf zag ik pas dat hij ook fouten had gemaakt doordat hij de basisgegevens had overgenomen van de projectwoningen die ook in de straat stonden (destijds zijn er 26 projectmatige tweekappers in de straat gebouwd en ongeveer 20 tweekappers op vrije kavels) en die hadden bijvoorbeeld een houten zoldervloer.
Wij niet, maar volgens het taxatierapport wel..... :X

Enfin; ik heb daarmee wel geleerd dat het wel van belang is dat de taxateur de omgeving goed kent, en het liefst de huizen ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:49:24 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193861738
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:33 schreef Adames het volgende:

[..]

15k minder dan vraagprijs zegt ook geen kut, want het blijft een vraagprijs.
Net als dat een woning ook prima voor 50k meer dan vraagprijs kan worden getaxeerd.

In onze taxatie zaten ook allerlei omstandigheden meegenomen, zoals ligging tuin, locatie garage en nieuwe badkamer. Dat waren sterke punten om het object hoger te taxeren dan vergelijkbare woningen in oppervlakte verderop in de buurt.
Dat inderdaad ook.
De taxatie die we nu voor het te bouwen huis hebben benadrukt een aantal keer de betere locatie ten opzichte van bepaalde referentiewoningen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193861889
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 08:41 schreef JeOma het volgende:
Hoeveel referentie-objecten staan er in jouw rapport? (deze vraag geldt voor iedereen hier die een recent NWWI gevalideerd rapport heeft liggen trouwens!)

Op de site van NWWI (https://site.nwwi.nl/referentieobjecten/) zie ik alleen iets staan over 3 objecten. Onze taxateur schermt met 9 objecten (die hij niet kan vinden). Ik ben wel benieuwd waar dat getal 9 vandaan komt...
Wat ik niet begrijp: kan de taxateur geen rapport maken of taxeert ie zoveel lager dan jullie koopprijs, dat de financiering een probleem wordt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193862083
Waren er nog andere biedingen? Ik heb taxatierapporten gezien waarin stond: "woning getaxeerd op 400k. Motivatie: kopers kopen object voor 430k, vraagprijs was 380k, maar 10 biedingen gehad, waarvan 5 boven de 400k". Markt bepaalt de prijs, was het argument.
*******
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:32:12 #62
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193862352
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:12 schreef sopzeep het volgende:
Waren er nog andere biedingen? Ik heb taxatierapporten gezien waarin stond: "woning getaxeerd op 400k. Motivatie: kopers kopen object voor 430k, vraagprijs was 380k, maar 10 biedingen gehad, waarvan 5 boven de 400k". Markt bepaalt de prijs, was het argument.
Daar kom je doorgaans niet mee weg. In ieder geval niet bij een gevalideerde taxatie.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_193862910
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef fathank het volgende:

[..]

Daar kom je doorgaans niet mee weg. In ieder geval niet bij een gevalideerde taxatie.
Heb het toch zien staan op een gevalideerde NWWI taxatie. Wel als aanvulling op de al eerder genoemde referentie objecten en twee modellen.
*******
pi_193863103
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef fathank het volgende:

[..]

Daar kom je doorgaans niet mee weg. In ieder geval niet bij een gevalideerde taxatie.
Als het in de hele buurt gebeurt wel, dan heb je je referentieobjecten
pi_193873667
Vreemd verhaal, hoor.

Ja, ik had 20k bovenop de vraagprijs geboden, en Calcasa had een modelwaarde van 11k boven de vraagprijs, dus feitelijk had ik 'maar' 9k overboden.

Alleen heb ik geen referentie-objecten uit de buurt, ja, Calcasa berekent met objecten uit de buurt, maar die waren allemaal 50% kleiner dan mijn huis. Ik woon in een relatief arme (volks)wijk in Tilburg, maar mijn huis is gewoon groot.

Dus taxateur pakte referentie-objecten uit de hele stad, en zo kwamen we er makkelijk.
  woensdag 1 juli 2020 @ 19:51:32 #66
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193878789
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
...

Enfin; ik heb daarmee wel geleerd dat het wel van belang is dat de taxateur de omgeving goed kent, en het liefst de huizen ook.
Precies. Ik ook. Taxateur van de verkoopmakelaar heeft ons ook bijna uitgescholden dat we het in ons hoofd hadden gehaald om een taxateur van buiten de stad te kiezen. Daarmee heeft de verkoopmakelaar het bij ons sowieso verbruid, maar goed... rapport is binnen. :)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')