quote:Premier Rutte heeft "grote veranderingen" doorgemaakt in zijn standpunt over Zwarte Piet. Hij heeft nu meer begrip voor mensen die zich gediscrimineerd voelen door de zwart geschminkte hulp van Sinterklaas, zo maakte hij duidelijk in een debat in de Tweede Kamer naar aanleiding van de anti-racismedemonstraties in Nederland.
Bron: NOS Filmpje!quote:Hij hoorde eerst tot de groep "Zwarte Piet is zwart", zei hij. Het gaat om de periode vanaf 2013 toen de discussie oplaaide naar aanleiding van een brief van de Verenigde Naties die opheldering vroeg over het stereotiepe beeld van Zwarte Piet bij het feest in december.
Denken
Rutte zegt dat hij in de loop van tijd veel mensen heeft ontmoet "met een donkere huidskleur die zeiden zich ongelofelijk gediscrimineerd te voelen omdat Zwarte Piet zwart was". Dat heeft de premier aan het denken gezet. "Dat is het laatste wat je wilt bij een Sinterklaasfeest."
Hij denkt dat Zwarte Piet over een aantal jaren verdwenen is. "Over een aantal jaren zullen er bijna geen Pieten meer zwart zijn."
Rutte wil niet dat de overheid afdwingt dat Zwarte Piet verdwijnt, ook omdat veel mensen van de traditie houden. "Het heeft geen zin onder dwang mensen te dwingen het symbool los te laten".
Rutte zei gisteren al dat ook Nederland een probleem heeft met racisme. In de Verenigde Staten is veel onrust naar aanleiding van de dood op George Floyd die om het leven kwam nadat hij minutenlang op de grond werd gedrukt door een witte politieman.
Iedereen met een andere mening dan de mijne is een Tokkie...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:07 schreef Pedroso het volgende:
Prima, werd tijd ook.
Nou, heel tokkie Nederland kan weer los gaan over dit 'onrecht' wat de echte Nederlanders moeten ondergaan (het verdwijnen van Zwarte Piet in de komende jaren).
Nee hoor, alleen gaat dit topic weer een speelbal worden voor de usual suspects die in dit soort topics opduikt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedereen met een andere mening dan de mijne is een Tokkie...
Als je de usual suspects van beide kanten bedoelt eens.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:22 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen gaat dit topic weer een speelbal worden voor de usual suspects die in dit soort topics opduikt.
Ik vond het ondeugende zo leuk aan Zwarte Piet, en natuurlijk het feit dat hij snoep uitdeelde.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Lekker meewaaien met de hype van de dag.
Ik vond Zwarte Piet als kind altijd tof, huizen beklimmen, grappen maken. Die oude vieze bleke baardmans daarentegen, wat een saaie pedo, kindjes omkopen om op zn schoot te zitten.
Die zeikerige volwassen zien er allemaal veel meer in, met hun vastgeroest wereldbeeld.
Ik ben anders gaan denken over dit land.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:22 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik ben anders gaan denken over Rutte.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Lekker meewaaien met de hype van de dag.
Ik vond Zwarte Piet als kind altijd tof, huizen beklimmen, grappen maken. Die Pieten konden alles.
De oude vieze bleke baardmans daarentegen, wat een saaie pedo, kindjes omkopen om op zn schoot te zitten.
Zeikerige volwassen zien er allemaal veel meer in, met hun vastgeroest wereldbeeld.
Hij verandert gedurende de jaren van mening. Jeetje zeg.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 05:19 schreef Metalfrost het volgende:
Wat een draaikont.
Die man kan zich gelijk aansluiten bij de PvdA.
TOP SHOWquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:03 schreef Bugno3 het volgende:
JAAA ZP-seizoen van start
Nu even genieten van al het geschuimbek dat deze uitspraak oplevert.
De pvda komt klaar bij die gedachtequote:Op vrijdag 5 juni 2020 05:19 schreef Metalfrost het volgende:
Wat een draaikont.
Die man kan zich gelijk aansluiten bij de PvdA.
Dit.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:07 schreef Pedroso het volgende:
Prima, werd tijd ook.
Nou, heel tokkie Nederland kan weer los gaan over dit 'onrecht' wat de echte Nederlanders moeten ondergaan (het verdwijnen van Zwarte Piet in de komende jaren).
Ga toch weg. Traditie is traditie. Mét Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:28 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dit.
Het onrecht is de pijn die velen ervaren door het uiterlijk van Zwarte Piet, ook als dit niet racistisch is bedoeld.
Dit kinderfeest (!) is door de jaren heen vaak veranderd. De traditie is sinds het ontstaan steeds met zijn tijd meegegaan.
Per se vast willen houden aan kwetsende elementen, dat is pas zwak. Bereid zijn van gedachten te veranderen is juist sterk.
Deze premier gebruikt zijn persoonlijke mening niet om anderen iets op te leggen, maar laat geleidelijke vernieuwingen aan de maatschappij over. Hulde.
Zou eerder zeggen dat Zwarte Piet is gekaapt door boze negers en mensen daar moe van worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Hexagon het volgende:
Daar kon je op wachten. Aangezien ZP intussen wel gekaapt is door extreemrechts en daar geen normaal mens meer mee wil worden geassocieerd.
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ga toch weg. Traditie is traditie. Mét Zwarte Piet.
Je en die hebben de strijd gewonnen doordat allerlei extreemrechtse idioten zich ermee zijn gaan bemoeien, die zich als zulke imbecielen lopen te gedragen dat zelfs die boze negers redelijk zijn gaan lijken.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:35 schreef Silven het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat Zwarte Piet is gekaapt door boze negers en mensen daar moe van worden.
Tja, zelf blijf ik erbij dat het niet had hoeven veranderen en dat het zonde is dat we zo weinig tolerant zijn naar elkaars onhebbelijkheden. Vooral omdat ik zo'n hekel heb aan de zeurmaatschappij die ontstaat (en waar alle politieke stromingen zich min of meer schuldig aan maken).quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:37 schreef probeer het volgende:
Nou Mark, ik ook. Ik geloof en vertrouw je op andere vlakken absoluut niet, maar deze beschrijving van je geeft wel aardig ook mijn proces mbt ZP weer.
Nee hoor. De tegenstand tegen verandering blijkt bij elke opiniepeiling in het najaar een beetje verder afgekalfd. Dat lijkt een geleidelijk proces te zijn zonder duidelijk verband met wat extreemrechts doet of laat.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Hexagon het volgende:
Daar kon je op wachten. Aangezien ZP intussen wel gekaapt is door extreemrechts en daar geen normaal mens meer mee wil worden geassocieerd.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:36 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.
Kinderarbeid ook.
Misdadigers werden vroeger opgehangen, hand afgehakt of aan de schandpaal genageld. Doen we ook niet meer.
Het is pas racistisch op het moment dat mensen het als zodanig gaan zien.quote:Door per se vast te willen houden aan een bepaald element máák je het racistisch.
Dus stop maar met daarom janken.quote:Rutte wil niet dat de overheid afdwingt dat Zwarte Piet verdwijnt, ook omdat veel mensen van de traditie houden. "Het heeft geen zin onder dwang mensen te dwingen het symbool los te laten".
Men sloeg, liet werken, hing op en nagelde aan schandpalen omdat men dacht dat dat economisch of maatschappelijk noodzakelijk was, of wellicht ook uit desinteresse. Niet als ritueel om de cohesie binnen de groep te bevorderen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:36 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.
Kinderarbeid ook.
Misdadigers werden vroeger opgehangen, hand afgehakt of aan de schandpaal genageld. Doen we ook niet meer.
Door per se vast te willen houden aan een bepaald element máák je het racistisch.
Hoe had je dat gezien dan? De roetveegpiet als een redelijke compromis van gemoedelijk Nederlands polderen waar beide kanten zich in kunnen vinden? Ipv als consessie waar beiden geenszins tevreden mee lijken, na jarenlange ruzie en gezeik?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, zelf blijf ik erbij dat het niet had hoeven veranderen en dat het zonde is dat we zo weinig tolerant zijn naar elkaars onhebbelijkheden. Vooral omdat ik zo'n hekel heb aan de zeurmaatschappij die ontstaat (en waar alle politieke stromingen zich min of meer schuldig aan maken).
Maar de kleur van ZP is verder een vrij onbelangrijk iets en extreemrechts heeft het om zeep geholpen. Een beetje als Lonsdale truien.
Rutte is een VVD'er.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij verandert gedurende de jaren van mening. Jeetje zeg.
Dat mensen het als racisme zien gaat niet weg door te zeggen dat het onzin is.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:44 schreef Metalfrost het volgende:
[..]wat heeft deze onzin met een kinderfeest te maken?
[..]
Het is pas racistisch op het moment dat mensen het als zodanig gaan zien.
Terwijl een Zwarte Piet niks anders is dan een individu die een bejaarde oude man helpt.
Hij geeft zijn persoonlijke mening. De regering verbiedt of verplicht helemaal niemand iets op dit puntquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Rutte is een VVD'er.
Hij is als lijsttrekker van de VVD in de Tweede Kamer gekozen.
Met de hulp van een formateur werd onder andere de VVD als coalitiepartij aangemerkt.
Zonder eerst de standpunten van de coalitie te gaan raadplegen, in plaats van als partij naar voren te komen dat zij de traditie willen doorbreken, staat Rutte nu, door deze uitspraak, los van de VVD én de regeringscoalitie. Beetje dom.
? Ja hoor, aan die zaken lag wel degelijk een bewust racisme ten grondslag.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dat mensen het als racisme zien gaat niet weg door te zeggen dat het onzin is.
Slaven verhandelen en te werk stellen op plantages, zwarten die achterin de bus moesten zitten, dat was ook allemaal niet racistisch bedoeld maar werd vroeger normaal gevonden.
Het werd pas racisme op het moment dat de onderdrukte mensen er niet meer mee eens waren en hiertegen in actie kwamen, en op het moment dat zij hun huidskleur als zodanig bagatelliseerden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Slaven verhandelen en te werk stellen op plantages, zwarten die achterin de bus moesten zitten, dat was ook allemaal niet racistisch bedoeld maar werd vroeger normaal gevonden.
Een premier die zijn persoonlijke mening geeft in een eigen opiniestuk, gaat zijn ambt te boven.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:53 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hij geeft zijn persoonlijke mening. De regering verbiedt of verplicht helemaal niemand iets op dit punt![]()
Rol van de media om te scoren begint idd wel steeds vervelender te worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:13 schreef Silven het volgende:
Ik heb heel dat debat gisteren live gevolgd (nouja, van 16:00-23:15) en als deze ene zin van Rutte eruit wordt gehaald en een headline wordt dan is er inderdaad iets goed corrupt in de media. Zijn mening was namelijk helemaal niet dat ZP moet veranderen/niet zwart mag zijn. En buiten dat zijn er nog 10 veel belangrijkere items voorbijgekomen in het debat die 10x nieuwswaardiger waren.
Blanken moesten perse voor in de bus zitten terwijl daar minder plek is.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dan kan je beter subtieler opstellen over dit onderwerp. Buiten de randstad is zwarte piet nog geliefd. Die stemmers wil je niet kwijt raken.quote:
ZP is hulpje van blanke Sinterklaas, dus onderdanig. Ofzo.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Kan iemand mij in het kort vertellen wat er racistisch is aan ZP? Ik ken ZP als een kindervriend met snoep en kadootjes.
De regering beslist niet over Zwarte Pietquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Rutte is een VVD'er.
Hij is als lijsttrekker van de VVD in de Tweede Kamer gekozen.
Met de hulp van een formateur werd onder andere de VVD als coalitiepartij aangemerkt.
Zonder eerst de standpunten van de coalitie te gaan raadplegen, in plaats van als partij naar voren te komen dat zij de traditie willen doorbreken, staat Rutte nu, door deze uitspraak, los van de VVD én de regeringscoalitie. Beetje dom.
Misschien moeten we er nog een Z bijzetten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
ZP is hulpje van blanke Sinterklaas, dus onderdanig. Ofzo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:01 schreef descon het volgende:
[..]
Dan kan je beter subtieler opstellen over dit onderwerp. Buiten de randstad is zwarte piet nog geliefd. Die stemmers wil je niet kwijt raken.
De gelijkenis met de huidskleur wordt getroffen tussen ZP en donkere mensen, ZP werkt met zijn donkere huidskleur voor de blanke Sinterklaas en als zodanig zou het racisme in de hand werken doordat het zou linken naar de slavernijhistorie.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Kan iemand mij in het kort vertellen wat er racistisch is aan ZP? Ik ken ZP als een kindervriend met snoep en kadootjes.
Het geeft aan dat de coronaproblematiek op dit moment laag is. Prettig dus.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb nog echt geen zin in de zwarte piet discussie. Hou toch op.
Wordt dat echt nog gelinkt aan het slavernijverleden? Baas/knecht, zwart/wit? Is dat werkelijk zo?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:12 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?
[..]
De gelijkenis met de huidskleur wordt getroffen tussen ZP en donkere mensen, ZP werkt met zijn donkere huidskleur voor de blanke Sinterklaas en als zodanig zou het racisme in de hand werken doordat het zou linken naar de slavernijhistorie.
Terwijl ZP niks anders is dan een egaal zwart gemaakte figuur om de acteur, welke deel uitmaakt van de lokale bevolking, onherkenbaar toneel te laten spelen te midden de kinderen van de lokale bevolking.
De rode lippenstift, kroeshaar en oorringen is wel een dingetje. Zwart van het roet door de schoorsteen is niets mis mee. Vandaar dat roetveegpieten een oplossing zijn voor vrijwel iedereen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Voornamelijk de stereotyperingen die vroeger werden aangemerkt. De meeste zijn wel weg. Ik zie het ook vooral als een geschminkt figuur voor de onherkenbaarheid, maar dat kan ook in het paars of donkerblauw.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wordt dat echt nog gelinkt aan het slavernijverleden? Baas/knecht, zwart/wit? Is dat werkelijk zo?
google resultaat op 'racisme'quote:Search Results
Featured snippet from the web
Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar.
Mijn -vage- idee was dat de uitdossing verkeerd viel, stereotiep is en ook dat ze als knecht zijnde onderdanig waren. Zoiets. Terwijl ik zelf die associaties helemaal niet heb.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:18 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?
We wisten vroeger altijd gelijk wie voor Sinterklaas was, maar zwarte piet was verdomd lastig door de zwarte schmink. Dat was juist de charme terwijl je dat met andere kleuren schmink niet red (zwarte kleur haalt de vorm uit objecten, gelijk maar eens een witte en zwarte auto)quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:12 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?
[..]
Terwijl ZP niks anders is dan een egaal zwart gemaakte figuur om de acteur, welke deel uitmaakt van de lokale bevolking, onherkenbaar toneel te laten spelen te midden de kinderen van diezelfde lokale bevolking.
Het racisme zit hem vooral in allerlei kreten die extreemrechtse lui gebruiken om "OoNzU CUlTuUr!!!" te verdedigen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:18 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?
Immers;
[..]
google resultaat op 'racisme'
Ben je net uit het ei gekropen of?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Gewoon subtiel negeren, heb er je ook geen last van :pquote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
Ik weet zo langzamerhand ook niet meer hoe ik de zwarte medemens moet aanspreken: zwarten, negers, Afrikanen, donkeren, bruinen. Geen idee meer, kan iemand helpen? Want ik hoor ook veel woorden die binnen deze gemeenschap onderling wel gebruikt mag worden maar niet door anderen.
In paars of donkerblauw ben je een stuk makkelijker te herkennen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Voornamelijk de stereotyperingen die vroeger werden aangemerkt. De meeste zijn wel weg. Ik zie het ook vooral als een geschminkt figuur voor de onherkenbaarheid, maar dat kan ook in het paars of donkerblauw.
Ik noem ze meestal gewoon bij hun naam, of ik zeg "Hoi, hoe gaat ie?"quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
Ik weet zo langzamerhand ook niet meer hoe ik de zwarte medemens moet aanspreken: zwarten, negers, Afrikanen, donkeren, bruinen. Geen idee meer, kan iemand helpen? Want ik hoor ook veel woorden die binnen deze gemeenschap onderling wel gebruikt mag worden maar niet door anderen.
Het is gissen welke uiterlijke kenmerken de woede opriep om het Sinterklaasfeest als rassendiscriminatie aan te duiden, maar het dik gedrukte is in elk geval zéker; hiermee werd het racisme zélf aan de kaak gesteld.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mijn -vage- idee was dat de uitdossing verkeerd viel, stereotiep is en ook dat ze als knecht zijnde onderdanig waren.
Ik ook niet. Zwarte Pieten zijn kindervrienden.quote:Terwijl ik zelf die associaties helemaal niet heb.
Bij de voornaam.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En anders, 'donkere mensen'.Google is your friend, abuse your friends
Ja dat is individueel, maar stel je zegt: ik heb best begrip voor deze groep ..... dat ze demonstreren en racisme aan de kaak stellen. Wat vul je dan in zonder deze mensen te kwetsen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:27 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik noem ze meestal gewoon bij hun naam, of ik zeg "Hoi, hoe gaat ie?"
Bron?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:27 schreef descon het volgende:
[..]
In paars of donkerblauw ben je een stuk makkelijker te herkennen.
Een exotische(!) knecht(!) wordt een leger van inwisselbare(!) zwarte hulpjes(!) van een onmogelijk rijke witte patriciër(!) neemt over tijd raciale stereotyperingen(!) aan en leidt ertoe dat mensen zich blackfacen(!) in een onderdanige rol(!) jegens sinterklaas.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Tis een beetje zoals die collega die op kantoor continue loopt te zeuren dat het te koud is. Alle andere collegas vinden dat niet...alleen omdat die collega zo door zeurt krijgt die zijn zin.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het racisme zit hem vooral in allerlei kreten die extreemrechtse lui gebruiken om "OoNzU CUlTuUr!!!" te verdedigen.
Daarmee hebben ze ZP gekaapt voor hun achterlijke gedachtegoed.
ZP gaat op die manier een beetje de Lonsdale-truien achterna
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:22 schreef descon het volgende:
[..]
We wisten vroeger altijd gelijk wie voor Sinterklaas was, maar zwarte piet was verdomd lastig door de zwarte schmink. Dat was juist de charme terwijl je dat met andere kleuren schmink niet red (zwarte kleur haalt de vorm uit objecten, gelijk maar eens een witte en zwarte auto)
Oh oké. Het duizelt me nog een beetje maar ik hou de onderlinge verhouding maar in het oog.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Een exotische(!) knecht(!) wordt een leger van inwisselbare(!) zwarte hulpjes(!) van een onmogelijk rijke witte patriciër(!) neemt over tijd raciale stereotyperingen(!) aan en leidt ertoe dat mensen zich blackfacen(!) in een onderdanige rol(!) jegens sinterklaas.
(Ze vroeg er om, don't @ me)
Bekijk maar eens een zwarte auto en een andere kleur auto van het zelfde model. Dan zul je zien dat de vorm van de zwarte auto minder duidelijk is als van een andere kleur.quote:
In het programma FC Kip, op de NPO (een toonaangevende organisatie als het aankomt op benamingen obv huidskleur) wordt de term ‘joekel’ gehanteerd. Ik stel voor dat we hun immer goede voorbeeld volgen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
Alleen dan als het merendeel van de mensen het eens is geworden met de koukleum en de overgeblevenen cynische azijnzeikers zijn die hun kans op promotie kwijt zijn geraakt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:31 schreef descon het volgende:
[..]
Tis een beetje zoals die collega die op kantoor continue loopt te zeuren dat het te koud is. Alle andere collegas vinden dat niet...alleen omdat die collega zo door zeurt krijgt die zijn zin.
Maar die collega word nu wel gezien als de zeikert van de afdeling en de rest zich met tegen zin heeft aangepast. Zal dus in de toekomst minder gevraagd worden want die zal dan wel weer wat te zeiken hebben.
Schiet mij maar lek, maar wij zijn toch gewoon beter dan half Afrika?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:18 schreef Metalfrost het volgende:
Immers;quote:
Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar. google resultaat op 'racisme'
Alleen de camouflage blijft een dingetje. Buurman Ed is een stuk makkelijker te herkennen voor Sterre en Bink met roetvegen of met regenboog schmink in vergelijking met zwarte schmink.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:17 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
De rode lippenstift, kroeshaar en oorringen is wel een dingetje. Zwart van het roet door de schoorsteen is niets mis mee. Vandaar dat roetveegpieten een oplossing zijn voor vrijwel iedereen.
quote:
Volstrekt fantasieloos dat idee.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:38 schreef Harmankardon het volgende:
Tijd om dat hele feest af te schaffen, dit gaat nergens meer over. Laten we er naar bol.comdag van maken waarbij ieder kindje van de postbezorger een cadeau krijgt.
Vind je het gek nadat ‘jullie’ alles daar weggeroofd hebben!?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Schiet mij maar lek, maar wij zijn toch gewoon beter dan half Afrika?
Daar zijn al miljarden aan hulp heengegaan, maar het blijft een grote teringzooi aldaar. Bovendien heeft het vrij weinig met "beschaving" te maken wat ze daar doen.
Dit is niet racistisch, maar gewoon een feitelijke constatering. OF wil je soms zeggen dat die mensen daar beter zijn of gelijk zijn aan ons met al hun gefaal?
Als je die vergelijking moet maken is dat een van de collega's die het niet koud vind gaat lopen schelden, dreigen, fysiek geweld gebruikt en loopt te roepen dat alle mensen die het ooit koud hebben moeten opflikkeren.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:31 schreef descon het volgende:
[..]
Tis een beetje zoals die collega die op kantoor continue loopt te zeuren dat het te koud is. Alle andere collegas vinden dat niet...alleen omdat die collega zo door zeurt krijgt die zijn zin.
Maar die collega word nu wel gezien als de zeikert van de afdeling en de rest zich met tegen zin heeft aangepast. Zal dus in de toekomst minder gevraagd worden want die zal dan wel weer wat te zeiken hebben.
Ik heb daar niets weggeroofdquote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:40 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Vind je het gek nadat ‘jullie’ alles daar weggeroofd hebben!?
Oh die oplichtingstruc?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:42 schreef vosss het volgende:
Bovendien waren jullie maar wat blij met die spiegeltjes en kraaltjes.
Dan moet je achteraf niet komen zeuren.
75 jaar geleden had het hier ook weinig met beschaving te maken.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar zijn al miljarden aan hulp heengegaan, maar het blijft een grote teringzooi aldaar. Bovendien heeft het vrij weinig met "beschaving" te maken wat ze daar doen.
Dit is niet racistisch, maar gewoon een feitelijke constatering. OF wil je soms zeggen dat die mensen daar beter zijn of gelijk zijn aan ons met al hun gefaal?
Ik heb daar niets mee van doen gehad. Dus daar kan ik ook niet op aangesproken worden.quote:
Hoewel we misschien van mening verschillen, vat je het hier denk ik wel mooi samen. Desinteresse.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Men sloeg, liet werken, hing op en nagelde aan schandpalen omdat men dacht dat dat economisch of maatschappelijk noodzakelijk was, of wellicht ook uit desinteresse. Niet als ritueel om de cohesie binnen de groep te bevorderen.
Dus zijn wij dan niet beter? Misschien dat over 75 jaar Afrika is waar wij nu zijn?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:47 schreef speknek het volgende:
[..]
75 jaar geleden had het hier ook weinig met beschaving te maken.
Die traditie wordt gewoon de nek omgedraaid hoor. Over 10 jaar bestaat zwarte piet als zodanig niet meer en hebben al die kanslozen al weer hun volgende target gevonden wat kapot moet.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:49 schreef spinazieruiker het volgende:
De situatie en discussie doet aan beide kanten pijn maar ik ben er van overtuigd dat deze traditie sterk door deze storm heen zal komen.
Op de werkvloer gaat dat minder op, zodra je fysiek word of gaat schelden heb je de eerste waarschuwing te pakken..of als je het heel bont maakt heb je gelijk geen baan meer. Mensen houden zich dan meestal wat meer in.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je die vergelijking moet maken is dat een van de collega's die het niet koud vind gaat lopen schelden, dreigen, fysiek geweld gebruikt en loopt te roepen dat alle mensen die het ooit koud hebben moeten opflikkeren.
Dan zullen de andere collega's al snel meer begrip gaan krijgen voor degene die het koud vind.
Zou goed kunnen. Als de EU klapt zet China ons schaak via Afrika.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Dus zijn wij dan niet beter? Misschien dat over 75 jaar Afrika is waar wij nu zijn?
Ja, wat is het volgende, dat vraag ik me ook af. Net zoals de namen die je moet geven aan zwarten, volgens mij verandert dat steeds. Blank/wit verandert ook steeds. Daar stoor ik me aan. Leg het nou gewoon vast.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Die traditie wordt gewoon de nek omgedraaid hoor. Over 10 jaar bestaat zwarte piet als zodanig niet meer en hebben al die kanslozen al weer hun volgende target gevonden wat kapot moet.
Er is niets mis met een neger een neger te noemen. Dus ik ga me niet aanpassen alvast.quote:
Dat mag toch niet meer?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Er is niets mis met een neger een neger te noemen. Dus ik ga me niet aanpassen alvast.
Debielen moet je tegenwoordig ook "mensen met mogelijkheden" noemen.quote:
En dit.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hij hoort zich als minister president helemaal niet in dit soort zaken te bemoeien.
Feest van het volk immers.
Jammer, geen hulpquote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Wie biedt even een helpende hand en helpt duidelijkheid te verschaffen?
Bepaal jij dat??quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:02 schreef vosss het volgende:
Een debiel is een debiel en een neger is een neger. Daar is niets mis mee. Ow en ik ben blank en niet wit.
Ik bepaal dat ja.quote:
Dat zegt hij ook ongeveer letterlijk.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hij hoort zich als minister president helemaal niet in dit soort zaken te bemoeien.
Feest van het volk immers.
En een racist is een racist.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Debielen moet je tegenwoordig ook "mensen met mogelijkheden" noemen.
Nou schiet mij maar lek, maar als je zo een kwijlende mongool voor je hebt staan dan is de enige mogelijkheid wat zo een ramenlikker heeft dat je hem gebruikt als waterpas, zodat het kwijl tegelijkertijd uit allebei zn mondhoeken loopt.
Flikker toch op met dat sneeuwvlokjes gekut overal, ik word er niet goed van.
Een debiel is een debiel en een neger is een neger. Daar is niets mis mee. Ow en ik ben blank en niet wit.
Inderdaad, maar gelukkig ben ik dat nietquote:
Als dat zijn mening, houd hij dat maar lekker voor zichzelf of voor als zijn ambtstermijn er op zit.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat zegt hij ook ongeveer letterlijk.
Het is racistisch, maar je moet het als overheid het feest niet onder dwang veranderen; dat is zijn lijn. Dit feest verandert, de een heeft wat meer tijd nodig dan de ander om dit proces door te gaan, maar over een aantal jaar zullen de pro-piet hardliners een kleine minderheid vormen. En over een paar decennia zal met lacherige gêne aan ZP teruggedacht worden.
Jij bent tegen vrijheid van meningsuiting van de president? Interessant.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als dat zijn mening, houd hij dat maar lekker voor zichzelf of voor als zijn ambtstermijn er op zit.
Eens.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Inderdaad, maar gelukkig ben ik dat niet
Vind je best lief hoor, maar een joekel zou jou met eenzelfde (gebrek aan) onderbouwing wit kunnen noemen.quote:
Die president doet wel slechts spreken in veilige afgeschermde omgevingen. Dat kunnen de slaven niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Jij bent tegen vrijheid van meningsuiting van de president? Interessant.
Lijkt me wel lastig in kamerdebatten, maar daar vinden we wel wat op.
En een boze witte man dan?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Inderdaad, maar gelukkig ben ik dat niet
Vrijheid van meningsuiting =/= geen consequenties.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Moet hij zich altijd neutraal opstellen? Of alleen als hij een mening heeft waar jij het niet mee eens bent?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting =/= geen consequenties.
Daarbij heeft hij een bepaalde functie in de maatschappij, hij moet zich neutraal opstellen.
Zo is het nou eenmaal.
Ik ook. Mijn stem krijgt ie niet meer. Linkser ga ik niet. Blijven 2 opties over.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:22 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik ben anders gaan denken over Rutte.
Rutte wil gewoon niet in zn gezicht getrapt worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Die traditie wordt gewoon de nek omgedraaid hoor. Over 10 jaar bestaat zwarte piet als zodanig niet meer en hebben al die kanslozen al weer hun volgende target gevonden wat kapot moet.
We hebben geen president.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Altijd ja correct.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Moet hij zich altijd neutraal opstellen? Of alleen als hij een mening heeft waar jij het niet mee eens bent?
Het is kleinzieligheid van de bovenste plank, ik hoor lilliputters ook niet over de hulpjes van de Kerstman.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:54 schreef Poolbal het volgende:
Ik heb zelf nog zwarte piet gespeeld, was ook altijd van mening dat hij niet racistisch is. Ik bedoel we vierden het thuis voor 1000% niet met racistische intentie.
Toch moet hij veranderen. Hoewel blackface theater niet echt een hit was in Nederland, is het een schandalige geschiedenis. Zwarte piet is helaas in Nederland ook op raciaal schertsende wijze ingevuld (dom praten en onhandig zijn). En uiteindelijk is het een karikatuur.
Daarnaast zorgt de attitude van een aanzienlijke groep pro-pieten er voor dat je daar liever niet mee geassocieerd wilt worden. De liefde voor de traditie wordt overschaduwd door haat voor andersgekleurden, wat weer met allerlei smoesjes verhuld wordt.
Nederland was er trots op dat we ruimdenkend zijn. Deze traditie is echt leuker als ook andersgekleurde kindjes er zonder verdriet aan kunnen deelnemen, als iedereen zich er goed bij voelt en een gekleurde piet of roetvegenpiet maakt het echt niet minder leuk.
Andersgekleurde kindjes kunnen er zonder verdriet aan deelnemen als ze niet geïndoctrineerd zijn met het idee dat ZP racistisch is, maar juist een kindervriend. Soort superheld. Hoe cool is het als je lijkt op een held!quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:54 schreef Poolbal het volgende:
Ik heb zelf nog zwarte piet gespeeld, was ook altijd van mening dat hij niet racistisch is. Ik bedoel we vierden het thuis voor 1000% niet met racistische intentie.
Toch moet hij veranderen. Hoewel blackface theater niet echt een hit was in Nederland, is het een schandalige geschiedenis. Zwarte piet is helaas in Nederland ook op raciaal schertsende wijze ingevuld (dom praten en onhandig zijn). En uiteindelijk is het een karikatuur.
Daarnaast zorgt de attitude van een aanzienlijke groep pro-pieten er voor dat je daar liever niet mee geassocieerd wilt worden. De liefde voor de traditie wordt overschaduwd door haat voor andersgekleurden, wat weer met allerlei smoesjes verhuld wordt.
Nederland was er trots op dat we ruimdenkend zijn. Deze traditie is echt leuker als ook andersgekleurde kindjes er zonder verdriet aan kunnen deelnemen, als iedereen zich er goed bij voelt en een gekleurde piet of roetvegenpiet maakt het echt niet minder leuk.
Mooie analyse en mooi verwoord.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:54 schreef Poolbal het volgende:
Exact.quote:
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:54 schreef Poolbal het volgende:
Ok, kaaskop.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Er is niets mis met een neger een neger te noemen. Dus ik ga me niet aanpassen alvast.
Tsja, misschien moet je dan ook wel wat aanpassen om de traditie te behouden.....quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Oké.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Altijd ja correct.
Dat hoort nou eenmaal bij het beroep en anders moet hij zijn functie maar neerleggen want dan is hij ongeschikt.
Het lijkt misschien wat lullig maar zo is het nou eenmaal.
Dus omdat jij lilliputters niet hoort over de hulpjes van de Kerstman, mogen donkere mensen niet klagen over Zwarte Piet? Interessante logica.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het is kleinzieligheid van de bovenste plank, ik hoor lilliputters ook niet over de hulpjes van de Kerstman.
Dit hele idee is gekomen van lieden die subsidie trekken als stichting en dit hun werk hebben gemaakt. Het is vrij sneu allemaal.
Het is een beladen - politiek? -onderwerp.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:18 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Oké.
Het niet uiten van een mening heb ik nooit eerder gelezen in de functie-eis voor de minister president. Lijkt me ook zeer onhandig en onwenselijk in kamerdebatten, en derhalve niet goed voor de democratie.
Tja, Corona ook. Zou wat zijn als Rutte zich dan compleet neutraal op zou stellen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is een beladen - politiek? -onderwerp.
Nee, je voelt het niet aan.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, Corona ook. Zou wat zijn als Rutte zich dan compleet neutraal op zou stellen.
"Tja, je hebt mensen die 1.5 meter afstand willen houden, anderen willen dat niet. Ik heb er verder zelf geen mening over."
Keti Koti (dit betekent zoiets als gebroken ketenen)quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe wordt het slavernijverleden hier in NL herdacht (ik weet dat er jaarlijks een herdenking is). Maar daarnaast?
Wat ik nu om mij heen zie is dat het toch een taai gevecht gaat worden...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik denk carnaval. Veel racistische stereotypen aldaar.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog nooit van Keti Koti gehoord. Hoeveel mensen komen daar naartoe?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:27 schreef Brybry het volgende:
[..]
Keti Koti (dit betekent zoiets als gebroken ketenen)
Kwaku Festival in mindere mate.
Aardig watquote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog nooit van Keti Koti gehoord. Hoeveel mensen komen daar naartoe?
Het is hun verdien model/bedrijf...ze zullen nooit stoppen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het is kleinzieligheid van de bovenste plank, ik hoor lilliputters ook niet over de hulpjes van de Kerstman.
Dit hele idee is gekomen van lieden die subsidie trekken als stichting en dit hun werk hebben gemaakt. Het is vrij sneu allemaal.
Wordt al ingeperkt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik denk carnaval. Veel racistische stereotypen aldaar.
Is het ook. Terecht dat dat niet meer mag anno 2020.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt al ingeperkt.
Je mag niet als moslim verkleed, want dat is kwetsend.
Hoe ziet een moslim eruit dan?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:38 schreef maghreb het volgende:
[..]
Is het ook. Terecht dat dat niet meer mag anno 2020.
Maar wat nu als een neger zwarte piet wil spelen? Moet hij zich dan wit schminken? Of wordt hij uitgesloten van deelname?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:33 schreef GeneralRadek het volgende:
Mooi
Alleen sneue mensjes zijn nog voor Zwarte Piet. Gewoon een roetveegpiet, kinderen vinden het even leuk.
Het beeld in de media is dat een blanke discrimineerd en zwarte mensen niet. Want slaven verleden etc.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:32 schreef Brybry het volgende:
Zwarte Piet heb ik nooit echt leuk gevonden, het hele feest wel.
Ben er pas wat van gaan vinden toen extreem rechts de discussie begon te kapen.
Zwarte Piet lijkt momenteel wel een symbool van de boze blanke man.
Erg jammer.
Alles over Corona zegt hij niets meer dan wat de “experts” hem vertellen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, Corona ook. Zou wat zijn als Rutte zich dan compleet neutraal op zou stellen.
"Tja, je hebt mensen die 1.5 meter afstand willen houden, anderen willen dat niet. Ik heb er verder zelf geen mening over."
Zwarte Piet vind ik een racistisch karikatuur en ik ben blij dat er wat aanpassingen zijn gedaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef descon het volgende:
[..]
Het beeld in de media is dat een blanke discrimineerd en zwarte mensen niet. Want slaven verleden etc.
KZOP speelt dit goed uit door een beetje te stoken en een stel tokkies happen hierop en KZOP kan weer zielig doen met de bedreigingen. Media stookt ondertussen lekker door want mensen reageren er zo mooi op.
Ze blazen een probleem op wat groter gemaakt word dan het daadwerkelijk is. Daardoor drijf je de tegenstellingen op waardoor mensen juist verder uit elkaar gaan staan.
Als gevolg weer meer aandacht voor KZOP......cirkeltje weer rond.
Dan maak je de zwarte mens afhankelijk van een blanke man...dat is een beeld wat je toch ook niet wil ? De almachtige blanke man helpt de zielige zwarte man aan werk. Dan bevestig je juist het vooroordeelquote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:41 schreef zoost het volgende:
Kunnen we niet gewoon een zwarte piet zonder karikaturale eigenschappen inzetten. Dus gewoon normale zwarten? En dat dan duidelijk is dat er geen onwettige arbeidsrelatie (volgens Spaans recht) bestaat tussen deze zwarten en de goedheiligman. En dat de goedheiligman alleen zwarten aanneemt als positieve discriminatie omdat de zwarte man is achtergesteld. Dan is het helemaal "woke" proef toch en leren de kinderen er ook wat van.
Met de roetveeg piet is er een groot deelte van de discussie uit gehaald maar je merkt dat een partij zoals KOZP zal blijven door zeiken over het slaven verleden en associaties.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:45 schreef Brybry het volgende:
[..]
Zwarte Piet vind ik een racistisch karikatuur en ik ben blij dat er wat aanpassingen zijn gedaan.
Hoe de "discussie" momenteel gevoerd wordt, daar sta ik niet achter maar hoe dan wel? Dan weet ik ook niet.
Het is hard tegen hard en nuance is nergens te bekennen.
Wat een stoere boy deze Akdwazi... Hij weet ook dat de meeste pietjes gespeeld worden door 14 - 15 jarige jongens en meisjes? Wat een held.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:00 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Rutte wil gewoon niet in zn gezicht getrapt worden.
Tijdens de demo in amsterdam; NPO gast Akwasi, die de laatste jaren continu racistisch behandeld is omdat ie een kleurtje heeft en zodoende menig NPO medewerker een bokaal heeft opgeleverd dmv zwarte privilege; "Op het moment dat ik een Zwarte Piet zie, ik trap hoogst persoonlijk op zijn gezicht".
Integendeel, vandaag de dag is het meestal zo dat de seniele witte oude man onhandig en dom is, en zn zwarte kompanen diegene zijn die ervoor zorgen dat alles in goede banen word geleidt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 09:54 schreef Poolbal het volgende:
Zwarte piet is helaas in Nederland ook op raciaal schertsende wijze ingevuld (dom praten en onhandig zijn)
Hoe ga je dan verkleed?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt al ingeperkt.
Je mag niet als moslim verkleed, want dat is kwetsend.
Als je kinderen de vraag stelt "Wie is de baas?" en ze laat kiezen tussen een zwarte en een witte pop, kiezen ze de witte pop.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:41 schreef zoost het volgende:
Kunnen we niet gewoon een zwarte piet zonder karikaturale eigenschappen inzetten. Dus gewoon normale zwarten? En dat dan duidelijk is dat er geen onwettige arbeidsrelatie (volgens Spaans recht) bestaat tussen deze zwarten en de goedheiligman. En dat de goedheiligman alleen zwarten aanneemt als positieve discriminatie omdat de zwarte man is achtergesteld. Dan is het helemaal "woke" proef toch en leren de kinderen er ook wat van.
Schijnbaar is dat de nieuwe maatschappij.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedereen met een andere mening dan de mijne is een Tokkie...
Bijvoorbeeld in jellaba, of als Sjeik. Boerka mag al helemaal niet.quote:
Ik vermoed dat met "niet als moslim verkleed mogen omdat dat kwetsend is" bedoeld wordt dat men niet als karikaturale terroristische moslim / arabier verkleed mag. Je mag vast gewoon met een djellaba over straat met carnaval, als je je zwaard thuis laatquote:
En als je dat vraagt aan kindjes binnen een gangstermilieu?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Als je kinderen de vraag stelt "Wie is de baas?" en ze laat kiezen tussen een zwarte en een witte pop, kiezen ze de witte pop.
Zonder een enkel stereotypisch symbool mag het toch niet? Dat is wel jammer. Is dat jouw ervaring, of kunnen we daar ook een bron van vinden?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld in jellaba, of als Sjeik. Boerka mag al helemaal niet.
Ook een wagen bouwen waarmee je een misstand van islamitische stadsgenoten uitlicht, mag niet.
Je mag met carnaval niks anti-islam.
Klinkt als weinig humorquote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vermoed dat met "niet als moslim verkleed mogen omdat dat kwetsend is" bedoeld wordt dat men niet als karikaturale terroristische moslim / arabier verkleed mag. Je mag vast gewoon met een djellaba over straat met carnaval, als je je zwaard thuis laat
Met carnaval steek je de draak met tal van kwesties.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik vermoed dat met "niet als moslim verkleed mogen omdat dat kwetsend is" bedoeld wordt dat men niet als karikaturale terroristische moslim / arabier verkleed mag. Je mag vast gewoon met een djellaba over straat met carnaval, als je je zwaard thuis laat
Geen idee, dit waren kinderen van voornamelijk hoog opgeleide, progressieve Nederlanders.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
En als je dat vraagt aan kindjes binnen een gangstermilieu?
Ik heb wel het idee dat de islam iets minder goed met kritiek en spot kan omgaan dan de meeste andere religies inderdaadquote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Met carnaval steek je de draak met tal van kwesties.
Echter, anti-islam mag niet. Ligt te gevoelig. Ocherm.
Eens!quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat de islam iets minder goed met kritiek en spot kan omgaan dan de meeste andere religies inderdaad
Nee.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:33 schreef GeneralRadek het volgende:
Mooi
Alleen sneue mensjes zijn nog voor Zwarte Piet. Gewoon een roetveegpiet, kinderen vinden het even leuk.
En die zien met name blanke leiders aan het woord op TV en elders in een overwegend blank land.. goh, hoe kan dat nou toch?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Geen idee, dit waren kinderen van voornamelijk hoog opgeleide, progressieve Nederlanders.
Nouja, het niveau "humor" van veel van de stereotypische kostuums ligt ook wel laag. Ik vermoed dat er wel grappigere, minder karikaturale alternatieven voorhanden zijn in de meeste gevallen.quote:
Maar het donkere jongetje koos met een gepijnigde blik ook voor de witte pop.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En die zien met name blanke leiders aan het woord op TV en elders in een overwegend blank land.. goh, hoe kan dat nou toch?
Mensen kiezen automatisch voor hun "eigen soort", zo werken de hersenen nou eenmaal, dat wat herkend word en dat wat niet herkend word.
Dat zegt niets over racisme, daar is geen sprake van op structureel niveau.
Niemand word buitengesloten, niemand word opgejaagd door politie of anderen etc.
Iedereen heeft hier gelijke kansen, maar zal niet altijd gelijk "krijgen" of dat behalen wat men graag wil.
Vind jij.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:15 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nouja, het niveau "humor" van veel van de stereotypische kostuums ligt ook wel laag. Ik vermoed dat er wel grappigere, minder karikaturale alternatieven voorhanden zijn in de meeste gevallen.
Ik bedoelde: weinig zelfspot bij de islamieten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:15 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nouja, het niveau "humor" van veel van de stereotypische kostuums ligt ook wel laag. Ik vermoed dat er wel grappigere, minder karikaturale alternatieven voorhanden zijn in de meeste gevallen.
Wat weet jij over de racistische ervaring dan?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:14 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee.
Het merendeel van de mensen maakt het niet zo veel uit welke kleur ie nou heeft.
Maar de sneue mensen ervaren het als racistisch, en sneue mensen proberen dit door middel van verzet af te dwingen, zelfs door oproepen van geweld.
Andere sneue mensen gaan hierin mee.
Stond dat donkere jongetje in overwegende donkere of overwegende witte samenleving ?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar het donkere jongetje koos met een gepijnigde blik ook voor de witte pop.
Omdat hij hetzelfde ziet of erkend.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar het donkere jongetje koos met een gepijnigde blik ook voor de witte pop.
Bedoel je dat die kinderen puur op basis van statistiek bepalen welke huidskleur de meeste kans heeft de baas te zijn?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:17 schreef descon het volgende:
[..]
Stond dat donkere jongetje in overwegende donkere of overwegende witte samenleving ?
Dat het als racistisch word ervaren, want het zou kwetsend zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wat weet jij over de racistische ervaring dan?
Bij die aanname zou onbewust racisme wel eens een rol kunnen spelenquote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Omdat hij hetzelfde ziet of erkend.
Ligt dan ook mogelijk aan andere factoren, zoals een vader die nooit thuis is of niet eens in zijn leven is bijv.
Zoek het reglement van de Helmondse optocht maar op. Neem aan dat voor andere steden hetzelfde geldt, overigens.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Zonder een enkel stereotypisch symbool mag het toch niet? Dat is wel jammer. Is dat jouw ervaring, of kunnen we daar ook een bron van vinden?
Nee dat kan ik niet. Ik ben wit, dus ik kan helemaal niet vertellen hoe het is om donker te zijn en racisme te ervaren.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:18 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat het als racistisch word ervaren, want het zou kwetsend zijn.
Maar als jij mij kunt vertellen wat er kwetsend aan is; graag.
Dat idee heb ik ook.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat de islam iets minder goed met kritiek en spot kan omgaan dan de meeste andere religies inderdaad
Maar is het erg als kwetsende zaken achterwege blijven?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Zoek het reglement van de Helmondse optocht maar op. Neem aan dat voor andere steden hetzelfde geldt, overigens.
Artikel 3 zegt dat o.a. kwetsende zaken geweerd kunnen worden.
Met 9-11 is het daadwerkelijk in het plaatselijke nieuws geweest dat de islam aan de kaak stellen niet toegestaan was in de optocht.
Terwijl er met de oliecrisis nogal wat sjeiks meeliepen.
Wat je nog wel jaarlijks ziet zijn de Doctor Livingstone taferelen met kannibalen in rieten rokjes. Maar hoe lang nog?
Dat denk ik niet, gewoon kijken naar de statistieken van kinderen die opgroeien zonder vader.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Bij die aanname zou onbewust racisme wel eens een rol kunnen spelen
Christendom is wat moeilijker spot mee drijven. Moet je als pedofiel, ligt nóg gevoeliger.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:21 schreef Brybry het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook.
Belachelijk dat je met carnaval geen spot mag drijven met religie.
*spitst haar oren*quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar is het erg als kwetsende zaken achterwege blijven?
Bedoel uiteraard niet dat elk wissewasje geweerd moet worden, maar grotere zaken -zoals ook Zwarte Piet- kunnen best op een minder kwetsende manier.
Niet voor lang.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:19 schreef Gia het volgende:
Wat je nog wel jaarlijks ziet zijn de Doctor Livingstone taferelen met kannibalen in rieten rokjes. Maar hoe lang nog?
Dat zou kloppen als het meerendeel van de donkere kinderen opgroeit zonder vader.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, gewoon kijken naar de statistieken van kinderen die opgroeien zonder vader.
Dat racisme benoemen bewust of onbewust is redelijk debiel naar mijn mening.
Maar goed, dat moet jij zelf weten natuurlijk.
Nee, op basis van wat zij weten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:18 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Bedoel je dat die kinderen puur op basis van statistiek bepalen welke huidskleur de meeste kans heeft de baas te zijn?
Monty Python deed dat overigens wel leuk.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Christendom is wat moeilijker spot mee drijven. Moet je als pedofiel, ligt nóg gevoeliger.
Er was ook een kind dat de vraag een beetje raar vond, en zei dat iedereen de baas over zichzelf was. De moeder van dat kind voerde open gesprekken met het kind over het bestaan van racisme.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, op basis van wat zij weten.
Als papa een blanke baas heeft en dat kind weet dat, wijst hij de blanke pop aan.
Er zijn zwarte bazen in Amerika, maar iets zegt me dat kinderen van diens werknemers deze vraag niet gekregen hebben.
Toch is het zo, eenvoudig te googlen, je kan hoogstens ter discussie stellen in hoeverre de afwezigheid van een vader een impact heeft op de perspectief van een kind qua opgroeien etc.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat zou kloppen als het meerendeel van de donkere kinderen opgroeit zonder vader.
Dat lijkt me niet het geval.
Nee. Ik ben een aimabele blanke manquote:
De film wordt ook nog steeds vertoond. Ik, als katholiek, vind em zeer grappig.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:25 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Monty Python deed dat overigens wel leuk.
Daar was ook veeel ophef over, toendertijd.
Maar gelukkig geen Hebdo toestanden toen.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Bij die aanname zou onbewust racisme wel eens een rol kunnen spelen
fijn een kind dat het verdomd in een slachtofferol te vervallen, huldequote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Er was ook een kind dat de vraag een beetje raar vond, en zei dat iedereen de baas over zichzelf was. De moeder van dat kind voerde open gesprekken met het kind over het bestaan van racisme.
Toeval?
Staat dat kind in Afrika, Nederland, Rusland, China of Japan ? Heeft nogal een invloed op de belevingswereld van dat kind.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, op basis van wat zij weten.
Als papa een blanke baas heeft en dat kind weet dat, wijst hij de blanke pop aan.
Er zijn zwarte bazen in Amerika, maar iets zegt me dat kinderen van diens werknemers deze vraag niet gekregen hebben.
Iedereen blij maken zal je nooit lukkenquote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:39 schreef tfors het volgende:
Stelletje volwassenen dat zich loopt aan te stellen over het kleurtje van een figuur in een kinderfeest. Maak het gewoon regenboog, iedereen blij.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:25 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Monty Python deed dat overigens wel leuk.
Daar was ook veeel ophef over, toendertijd.
Maar gelukkig geen Hebdo toestanden toen.
Waarom reageer jij hier niet op @SpaceOddityquote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nee dat kan ik niet. Ik ben wit, dus ik kan helemaal niet vertellen hoe het is om donker te zijn en racisme te ervaren.
Vind het altijd bijzonder dat andere witte mensen dat wel zo goed kunnen
je ,mag zwarte Piet ook niet doodslaanquote:Op vrijdag 5 juni 2020 05:10 schreef Bocaj het volgende:
Rutte: ik ben anders gaan denken over Zwarte Piet.
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Bron: NOS Filmpje!
==========================================
Tja, ik weet het niet hoor... Waarom nou altijd zwarte piet de schuld geven...
Gewoon afschaffen dat hele feest, feest is sowieso überhaupt een achterlijke traditie en niet meer van deze tijd. Feest gaat alleen maar ten koste van gewerkte uren, belastinginkomsten en winstuitkeringen voor aandeelhouders. Snel afschaffen dus!quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:39 schreef tfors het volgende:
Stelletje volwassenen dat zich loopt aan te stellen over het kleurtje van een figuur in een kinderfeest. Maak het gewoon regenboog, iedereen blij.
Jij leeft niet in de realiteit...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gewoon afschaffen dat hele feest, feest is sowieso überhaupt een achterlijke traditie en niet meer van deze tijd. Feest gaat alleen maar ten koste van gewerkte uren, belastinginkomsten en winstuitkeringen voor aandeelhouders. Snel afschaffen dus!![]()
Ik stelde hem een vraag, waarop ie aangaf daar geen antwoord op te kunnen geven.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:47 schreef Fok-it het volgende:
Waarom reageer jij hier niet op @:SpaceOddity
iedereen mag feesten wat ie wil, maar om de hulpjes van de kado verdeler te laten lijken op negers of joden is beetje domquote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gewoon afschaffen dat hele feest, feest is sowieso überhaupt een achterlijke traditie en niet meer van deze tijd. Feest gaat alleen maar ten koste van gewerkte uren, belastinginkomsten en winstuitkeringen voor aandeelhouders. Snel afschaffen dus!![]()
Ik vind het ook altijd bijzonder hoe donkere mensen zo zeker weten dat ze anders bekeken en behandeld worden. Die hebben van zichzelf ook geen vergelijkingsmateriaal.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nee dat kan ik niet. Ik ben wit, dus ik kan helemaal niet vertellen hoe het is om donker te zijn en racisme te ervaren.
Vind het altijd bijzonder dat andere witte mensen dat wel zo goed kunnen
Moet ik het nou voor Rutte gaan opnemen? We hebben nou eenmaal de situatie dat als je ermee groot geworden bent je heel anders tegen ZP aankijkt dan wanneer je opgegroeid bent met de Amerikaanse geschiedenis van racisme. Als je nou bijvoorbeeld ivm de discussie veel afbeeldingen van blackface hebt gezien dan gaat dat ook je perceptie van ZP beinvloeden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:45 schreef nixxx het volgende:
Die ziet gewoon de sentimenten van een deel van zijn potentiële electoraat verschuiven en hij verschuift vrolijk mee.
De hele kwestie had dan ook al lang ingepolderd moeten zijn, en ook kunnen zijn. Maar het gaat de demonstranten niet om ZP. Die is juist heel handig bij het overtuigen van de internationale Afrikan diaspora dat zelfs Nederland hartstikke racistisch is en dus alle witten racisten zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:18 schreef roninho het volgende:
[..]
Tsja, misschien moet je dan ook wel wat aanpassen om de traditie te behouden.....
Ik ben opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet, vond het als kind een prachtig feest (kados!) en vind het nog steeds een prachtig kinderfeest. Nu ik zelf een kleine heb zou ik heel graag hebben dat hij (en ikzelf als ouder) hetzelfde plezier hebben als dat ik en mijn familie er vroeger aan heb beleefd.
Maar wanneer er een behoorlijk grote groep mensen het zwart schminken als discriminerend ervaren dan is dat wel iets waar ik voor open sta om wat aan te doen. Zeker omdat ik me langzamerhand realiseer dat dit niet iets is wat alleen door wat 'gekkies' & 'beroep anti's' genoemd wordt (sorry maar de sylvana's e.d. luister ik al lang niet meer) maar ook door grote aantallen redelijke mensen.
Tel daar bij op dat iedereen die ik ken die voorstander is van ZP altijd als eerste roepen dat het feest helemaal niets met racisme te maken, dan denk ik wat maakt het dan uit om zwarte piet aan te passen naar groene of paarse piet? Voor de kinderen maakt het echt niets uit, en voor mij voegt het zelf ook niets toe dat de piet zwart is, behalve dat hij wel geschminked moet zijn omdat anders de kinderen snel zullen herkennen dat het de buurman is.
Volgens mij kun je door simpele aanpassingen het gewoon een kinderfeest houden zonder dat het als beledigingend/discriminerend door grote groepen anderen wordt gezien.
Nee niet echt? Want jij bepaalt niet voor iemand wat diegene als kwetsend ervaartquote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:16 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik stelde hem een vraag, waarop ie aangaf daar geen antwoord op te kunnen geven.
Wat moet ik er dan verder nog mee?![]()
Kan ik verder nog wel vermelden dat ik zwarte mensen in m'n vriendenkring heb die het ook niet als kwetsend ervaren.
Helpt dat?
Zwarte Piet is het fundament onder de Nederlandse cultuur?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:38 schreef cempexo het volgende:
Sloopbedrijf Rutte...gespecialiseerd in fundamenten
Stel volwassenen die anderen niet-racisten onrechtmatig beschuldigen van racisme.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 11:39 schreef tfors het volgende:
Daarom vraag ik; leg me het uit waarom het zo erg kwetsend is dat het moet verdwijnen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee niet echt? Want jij bepaalt niet voor iemand wat diegene als kwetsend ervaart
Dat kan ik niet want ik ben nog nooit raciaal geprofileerd als blank persoon?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:59 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Daarom vraag ik; leg me het uit waarom het zo erg kwetsend is dat het moet verdwijnen.
Nogmaals. Daar ga jij niet over als je zelf niet gekleurd bent. Het is niet dat er een universele definitie hangt aan het begrip kwetsend dus dat kan je nooit voor iemand anders invullen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:59 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Mensen nemen ten onrechte aan dat dat wel het geval is,
Er is niets racistisch aan.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:48 schreef wollah het volgende:
Mooi. Ik ben een groot Rutte fan en het is mooi te horen dat hij nu ook de racistische elementen uit dat feest wil verwijderen. Dat het een ‘kindefeest’ is, is uiteraard geen excuus om racistisch te mogen zijn.
twitter:HansAckerNY twitterde op vrijdag 05-06-2020 om 08:55:48Akwasi, bekend van DWDD, roept op tot geweld tegen Zwarte Piet. KOZP sponsored by NPO. https://t.co/2Zy8Hoo8g9 reageer retweet
BLACK LIVES MATTERquote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:09 schreef Eufonie het volgende:
twitter:HansAckerNY twitterde op vrijdag 05-06-2020 om 08:55:48Akwasi, bekend van DWDD, roept op tot geweld tegen Zwarte Piet. KOZP sponsored by NPO. https://t.co/2Zy8Hoo8g9 reageer retweet
![]()
Aangifte voor bedreiging.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:09 schreef Eufonie het volgende:
![]()
Dit ja. Al die volwassenen die continu maar wijzen op KINDERFEESTquote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:19 schreef Pedroso het volgende:
De kinderen interesseert het geen fuck welke kleur Piet heeft, met al die gekleurde Pieten wordt het nog leuker ook voor ze.
Het zijn vnl. Pa en Ma die zich er druk over maken zgn. namens de kinderen. Right.
En, als de uitslag goed is, dan is alle racisme opgelost en is er geen gezeur meer... oh wacht.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:23 schreef Fok-it het volgende:
Het beste zou zijn om een grootschalige zwarte pieten referendum te organiseren voor kinderen en de uitkomst daarvan wordt aangehouden. Volwassenen zijn dan verder volledig uitgesloten van enige invloed op de discussie.
Oh ja, als je Zwarte Piet uitbant is er nog steeds racisme op de wereld dus ja, laat het maar gewoon zoals het isquote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:32 schreef Nober het volgende:
[..]
En, als de uitslag goed is, dan is alle racisme opgelost en is er geen gezeur meer... oh wacht.
En als de kinderen in dat referendum besluiten dat we het niet gaan verbieden?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh ja, als je Zwarte Piet uitbant is er nog steeds racisme op de wereld dus ja, laat het maar gewoon zoals het is![]()
![]()
Hahahahah
Je bent nog serieus ook?
Dan gaan we het niet verbieden obviously. Mits het referendum bindend isquote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:37 schreef Nober het volgende:
[..]
En als de kinderen in dat referendum besluiten dat we het niet gaan verbieden?
Aangezien ik weet wat voor VVD fan jij bentquote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Moet ik het nou voor Rutte gaan opnemen? We hebben nou eenmaal de situatie dat als je ermee groot geworden bent je heel anders tegen ZP aankijkt dan wanneer je opgegroeid bent met de Amerikaanse geschiedenis van racisme. Als je nou bijvoorbeeld ivm de discussie veel afbeeldingen van blackface hebt gezien dan gaat dat ook je perceptie van ZP beinvloeden.
Daar ben ik het ook met je eens, het had op een poldermanier opgelost kunnen worden, zoals we zo vaak dingen oplossen in Nederland. Dan vraag ik me af waarom dat niet gebeurd is. Zijn de mensen die zwarte piet zo aanvallen niet geïntegreerd en niet op de hoogte van of gevoelig voor het polderen? Of zijn ze bezig om welbewust heftige tegenreacties uit te lokken?quote:De hele kwestie had dan ook al lang ingepolderd moeten zijn, en ook kunnen zijn. Maar het gaat de demonstranten niet om ZP. Die is juist heel handig bij het overtuigen van de internationale Afrikan diaspora dat zelfs Nederland hartstikke racistisch is en dus alle witten racisten zijn.
Welke Nederlandse cultuur bedoel je...vóór of na 1980 ?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 12:51 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Zwarte Piet is het fundament onder de Nederlandse cultuur?
Wat is er dan gebeurd in 1980?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 14:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
Welke Nederlandse cultuur bedoel je...vóór of na 1980 ?
Dat klopt en dat zal ik ook blijven doen. Maar dit heeft ook te maken met de werking van het beeld in het geheugen en de internationalisering van beeldcultuur. Ik merk bij mezelf dat mijn puur gevoelsmatige perceptie van ZP wat is veranderd na het zien van veel blackface afbeeldingen, maar ik ben sowieso nooit fan geweest. Maar als je eerst blackface leert kennen en daarna pas Zwarte Piet is het natuurlijk helemaal anders.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:46 schreef nixxx het volgende:
[..]
Aangezien ik weet wat voor VVD fan jij benthoef je het niet voor Rutte op te nemen. Als je opgegroeid bent met de Amerikaanse geschiedenis van racisme, ja, dan kijk je anders tegen zwarte piet aan. Hoeveel mensen in Nederland heb je het dan over? Als je je perceptie van zwarte piet laat beïnvloeden door Amerikaans blackface dan ben je wat mij betreft ook verkeerd bezig. Dan trek je iets volkomen uit de culturele context en plak je het op iets anders omdat er wat visuele overeenkomsten zijn. Dat is nou typisch dat overwaaien van Amerikaans narratief waar ik je vaak terecht tegen zie ageren hier.
KOZP wil de kwestie helemaal niet oplossen. Die willen daarmee internationaal paraderen bij de strijders van de Afrikan diaspora. Het is een racistisch clubje geschiedvervalsers dat alles zal aangrijpen om de blanke Nederlander te belasteren.quote:Daar ben ik het ook met je eens, het had op een poldermanier opgelost kunnen worden, zoals we zo vaak dingen oplossen in Nederland. Dan vraag ik me af waarom dat niet gebeurd is. Zijn de mensen die zwarte piet zo aanvallen niet geïntegreerd en niet op de hoogte van of gevoelig voor het polderen? Of zijn ze bezig om welbewust heftige tegenreacties uit te lokken?
Zou er een polderaanpak geweest zijn, met redelijke woordvoerders, dan zou ik ook echt geen probleem hebben met een roetveegpiet. Nu heb ik meer zoiets van fuck you en zet ik mijn hakken meer in het zand. Niet dat ik sinterklaasfeest eigenlijk echt vier met mijn kinderen hier in het Midden-Oosten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt en dat zal ik ook blijven doen. Maar dit heeft ook te maken met de werking van het beeld in het geheugen en de internationalisering van beeldcultuur. Ik merk bij mezelf dat mijn puur gevoelsmatige perceptie van ZP wat is veranderd na het zien van veel blackface afbeeldingen, maar ik ben sowieso nooit fan geweest. Maar als je eerst blackface leert kennen en daarna pas Zwarte Piet is het natuurlijk helemaal anders.
[..]
KOZP wil de kwestie helemaal niet oplossen. Die willen daarmee internationaal paraderen bij de strijders van de Afrikan diaspora. Het is een racistisch clubje geschiedvervalsers dat alles zal aangrijpen om de blanke Nederlander te belasteren.
Lijkt mij ook. Waar ben je mee opgegroeid.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt en dat zal ik ook blijven doen. Maar dit heeft ook te maken met de werking van het beeld in het geheugen en de internationalisering van beeldcultuur. Ik merk bij mezelf dat mijn puur gevoelsmatige perceptie van ZP wat is veranderd na het zien van veel blackface afbeeldingen, maar ik ben sowieso nooit fan geweest. Maar als je eerst blackface leert kennen en daarna pas Zwarte Piet is het natuurlijk helemaal anders.
Niet naar de ware racistische anit-racisme demo in groningen geweest dus?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat kan ik niet want ik ben nog nooit raciaal geprofileerd als blank persoon?
Iemand die wel gekleurd is dan wel?quote:Nogmaals. Daar ga jij niet over als je zelf niet gekleurd bent.
Maar Blackface is niet hetzelfde al ZP, hoewel men dat wel zo probeert neer te zetten en een link probeert te leggen.quote:Het is niet dat er een universele definitie hangt aan het begrip kwetsend dus dat kan je nooit voor iemand anders invullen.
Ik zelf persoonlijk vind zwarte piet in essentie ook niet racistisch, maar dat komt wel omdat ik niet zo goed kan ervaren hoe het is om uberhaupt iets racistisch te moeten ondergaan. Als Amerikanen, waar nog zoveel institutioneel racisme heerst, het hele blackface gebeuren al heel vreemd vinden, kan het dan niet zomaar zijn dat wij in Nederland het wellicht onterecht genormaliseerd hebben?
In de minstrel shows werd er gelachen om de domme 'neger'. Zwarte Piet is wat dat betreft echt anders. Die werd in de huiskamer omarmt en kwam cadeautjes uitdelen. Als Zwarte Piet racistisch bedoeld was, had hij nooit die rol gekregen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 15:39 schreef Montagui het volgende:
Lijkt mij ook. Waar ben je mee opgegroeid.
blackface is een zwarte schmink traditie met een negatieve racistische lading, maar dat wil nog niet zeggen dat alle zwarte schmink tradities blackface zijn.
Vanuit mijn vroegere tijd kende ik het fenomeen blackface wel, maar dan schiet me eerder de term minstrel shows te binnen. Ik verbond daar wel al een negatieve betekenis aan. Pas sinds Quinsy en Jerry hun aanval openden heb ik me verdiept in de term blackface en kan ik tot nu toe niet anders constateren dan dat Zwarte Piet niet begonnen is als blackface, zoals blackface in Amerika bedoeld is.
Zwarte Piet alleen als blackface zien is gezien de diversiteit aan feesten/gelegenheden waarbij men zichzelf zwart maakt echt bespottelijk.quote:Later is het verschil tussen Zwarte Piet en blackface minder groot geworden doordat Zwarte Piet zich uitingen ging aanmeten die als negatief stereotyperend en kwetsend kunnen worden opgevat, maar nog steeds was en is Zwarte Piet geen blackface. (En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke verklaringen van deze uitingen vanuit traditionele achtergronden die niets met de donkere medemens te maken hebben).
Dit ja...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:49 schreef bedachtzaam het volgende:
Dus terug naar de roots en Krampus weer door de straten.
Meneer wil serieus Zwarte Piet in zijn gezicht trappen.quote:
Krampus is zeker niet ouder dan je zwart schminken.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:49 schreef bedachtzaam het volgende:
Dus terug naar de roots en Krampus weer door de straten.
Tja, ze raden het toch echt aan om deze toespraak te kijken...dus....quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Meneer wil serieus Zwarte Piet in zijn gezicht trappen.
En hier maakt Inholland goede sier mee (echt?)
Het gebeurde wel hoor, dat traditionele zwarte schmink tradities over de schreef gingen, zoals bv de Mummers van "Darkie Day" (Darking Day) in Cornwall (staat dan ook niet in je overzicht vermeld). Bij die gelegenheid werden mettertijd de traditionele liederen aangepast, of vervangen, door liederen met een racistische ondertoon. Beïnvloed met name door de minstrel shows van Amerika. Toen werd die (eerst onschuldige non blackface) zwarte schmink traditie niet meer zo onschuldig. Maar men is bezig om die traditie weer terug te brengen naar de originele betekenis. De betreffende 'foute' liederen zijn al geschrapt,quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:11 schreef luxerobots het volgende:
Zwarte Piet alleen als blackface zien is gezien de diversiteit aan feesten/gelegenheden waarbij men zichzelf zwart maakt echt bespottelijk.
[ afbeelding ]
ditquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb nog echt geen zin in de zwarte piet discussie. Hou toch op.
Ik vraag me af wat Femke toen dacht.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:48 schreef OllieA het volgende:
Ik heb de 'speech' vam meneer Akwasi op de Dam even bekeken. Een opsomming van leuzen en clichés, geen betoog.
Een paar uitspraken:
"Zwarte piet gaat naar zijn hoerenmoeder"
"Ik geloof niet in de Nederlandse politiek, want de politiek lijkt niet op mij."
"In november als ik een zwarte piet zie, ik trap hoogstpersoonlijk op z'n gezicht"
Een mooi boegbeeld, deze meneer. Zegt veel over het niveau en de intenties van deze club.
Vanaf 9 minuut 20 te horen... Nou dat wordt dan een enkeltje arrestatiecomplex!!quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:14 schreef luxerobots het volgende:
Meneer wil serieus Zwarte Piet in zijn gezicht trappen.
"Anti natives" is dat ook zo'n term dat is over komen waaien uit de alt right scène in Amerika?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:52 schreef JANdeDERDE het volgende:
Rutte wordt met de dag progressiever.
En water is nat.
Ipv dat hij tegengas geeft tegen de anti natives (westerse) stroming in dit land. Gaat hij vrolijk meedoen/gedogen.
quote:“Houd je niet meer in. Wees niet meer beleefd. Zwarte Piet kan dit jaar niet meer overleven. Op het moment dat ik in november Zwarte Piet zie, ik trap hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht. … We will fuck you up!”
Nee hoor ik verzin hem ter plekke.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Anti natives" is dat ook zo'n term dat is over komen waaien uit de alt right scène in Amerika?
Dat zal best. Dit hele conflict leunt zwaar op Amerikaanse thema's en Amerikaans jargon, al dan niet in leenvertaling: blackface, "wit", "wit privilege", "mensen van kleur", "tot slaaf gemaakten", etc.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Anti natives" is dat ook zo'n term dat is over komen waaien uit de alt right scène in Amerika?
Niet als je de wet naar eer en geweten mag interpeteren. En met rechters die disproportioneel uiterst progressief zijn. Zal dit wel mogen.quote:
Joh vandaar snap ik het ook niet zo goed dat jullie dat aan de alt right scene in de VS toewijzen. Of denken dat er daar vandaan komt...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:18 schreef Iblardi het volgende:
In Amerika zou "anti-natives" in die betekenis trouwens best een onhandige term zijn.
Ooit had ik een Surinaamse vriendin.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:01 schreef Slayage het volgende:
Ik zie dat dit topic ook gekaapt is door users die het maar niet willen hebben over het onderwerp. De toekomst ziet er mooi uit voor inclusiviteit.
Ik ben in ieder geval blij dat er eindelijk beweging is over dit onderwerp in de grootste partij van Nederland inclusief dijkhof
Rutte schudt de VVD wakker met nieuw Zwarte Piet-standpunt. ‘De tijd van ‘laat maar’ is voorbij’
Premier Mark Rutte tijdens het debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus donderdagavond in de Tweede Kamer. Ook de protesten tegen racisme kwamen er ter sprake.Beeld
Ruttes omslag in het denken over Zwarte Piet vindt weerklank bij veel VVD’ers. “De tijd van ‘laat maar’ is voorbij”, zegt VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff.
Een aanzienlijk deel van de mensen met een donkere huidskleur is ook native hier in Nederland, dwz hier geboren. En nu?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:21 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Joh vandaar snap ik het ook niet zo goed dat jullie dat aan de alt right scene in de VS toewijzen. Of denken dat er daar vandaan komt...
Ik ben een native van dit land.
Ik denk dat het woord meestal wordt gebruikt in de betekenis "inheems", "(meest) oorspronkelijk bij een land behorend" (zie bijvoorbeeld dit lemma, 2B). Een traditie kan in die zin ook "native" zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:26 schreef Briqq het volgende:
[..]
Een aanzienlijk deel van de mensen met een donkere huidskleur is ook native hier in Nederland, dwz hier geboren. En nu?
True wederzijds moet het altijd zijn anders gaat het niet werken. Het begint echter allemaal met dialoog en veel mensen zitten pas aan het begin van dat traject. Zoals je hier kunt lezen blijven veel mensen hun kop in het zand steken vwb het onderwerp. Echter draait de wereld door een kan je bepaalde ontwikkelingen niet meer stoppen en ben je genoodzaakt om erin mee te gaan. Brave new world voor sommigen. Geduldquote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:23 schreef FOKoffieleut het volgende:
[..]
Ooit had ik een Surinaamse vriendin.
Het heeft best wel even geduurd voordat ze me had overtuigd van het mogelijke racistische karakter van Zwarte Piet, in ieder geval, zoals zij dat ervoer.
Het heeft best wel heel heel heel lang geduurd voordat ik haar had overtuigd van het feit dat ik het hele gebeuren als kind in ieder geval nooit zo had ervaren.
Zolang begrip, respect of empathie geëist wordt maar niet wordt gegeven blijft het een moeilijk verhaal.
Eeuh nee sorry. Is trump ook een native ?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 17:26 schreef Briqq het volgende:
[..]
Een aanzienlijk deel van de mensen met een donkere huidskleur is ook native hier in Nederland, dwz hier geboren. En nu?
Hulp naar Afrika sturen omwille humane redenen is wat anders dan afgeven op menselijk ras.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Och nee, waarschijnlijk is hij er naartoe gejaagd door de voortdurende stroom vreemdelingenhaat die een bepaald luidruchtig deel van de verdedigers van Zwarte Piet uitbraakt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:04 schreef Bottendaal het volgende:
Rutte is ook meegegaan in het hersengespoel van het gejank van de kozp
Helemaal gestoord geworden in Nederland. Hollandse nuchterheid bestaat niet meer.quote:
Gelukkig maar dat jij in Amerika woont. Vlekkeloos landje op het gebied van tolerantiequote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:44 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Helemaal gestoord geworden in Nederland. Hollandse nuchterheid bestaat niet meer.
Waar ik woon doen we nog normaal. Groot land niet iedereen doet mee aan die waanzin.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat jij in Amerika woont. Vlekkeloos landje op het gebied van tolerantie
Inderdaad. Totale waanzin om in opstand te komen tegen institutioneel racisme binnen de politie daar.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:49 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Waar ik woon doen we nog normaal. Groot land niet iedereen doet mee aan die waanzin.
Ook niet iedereen doet mee aan wat je quote dus je spreekt jezelf tegen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:49 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Waar ik woon doen we nog normaal. Groot land niet iedereen doet mee aan die waanzin.
Jawel joh. 1 wappie zegt dat hij geweld gaat gebruiken tegen Zwarte piet en elke tegenstander van zwarte piet support geweld. Dat is toch een volkomen logische gedachtegang?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook niet iedereen doet mee aan wat je quote dus je spreekt jezelf tegen.
Ben jij soms vergeten wie deze hele discussie begonnen is? Wie begonnen is met tussen de kinderen staan te demonstreren? Wie Amerikaans idioom als 'witten' en 'blackface' geïntroduceerd heeft. En wie Zwarte Piet continu racisme noemt?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Och nee, waarschijnlijk is hij er naartoe gejaagd door de voortdurende stroom vreemdelingenhaat die een bepaald luidruchtig deel van de verdedigers van Zwarte Piet uitbraakt.
Sinds extreemrechts Zwarte Piet heeft gekaapt als mascotte voor "onze cultuur" is het een gelopen race.
Eens, blijkbaar zijn genuanceerdheid en verbinding vieze woorden tegenwoordig in Nederland. Van beide kanten wordt het onderwerp gekaapt door extremisten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Och nee, waarschijnlijk is hij er naartoe gejaagd door de voortdurende stroom vreemdelingenhaat die een bepaald luidruchtig deel van de verdedigers van Zwarte Piet uitbraakt.
Sinds extreemrechts Zwarte Piet heeft gekaapt als mascotte voor "onze cultuur" is het een gelopen race.
Het is meer de logica van ene Aifryer.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Jawel joh. 1 wappie zegt dat hij geweld gaat gebruiken tegen Zwarte piet en elke tegenstander van zwarte piet support geweld. Dat is toch een volkomen logische gedachtegang?
Op FOK! welteverstaan.
Die is er niet. Bekijk de cijfers. Cijfers laten zien dat het aantal doden juist al jaren afneemt en vaker blanken dan zwarten gedood worden door politie.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 18:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Inderdaad. Totale waanzin om in opstand te komen tegen institutioneel racisme binnen de politie daar.
Geef eens wat bronnen van blanken die op een disproportionele manier zijn vermoord door de politiequote:Op vrijdag 5 juni 2020 19:13 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Die is er niet. Bekijk de cijfers. Cijfers laten zien dat het aantal doden juist al jaren afneemt en vaker blanken dan zwarten gedood worden door politie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |