quote:Premier Rutte heeft "grote veranderingen" doorgemaakt in zijn standpunt over Zwarte Piet. Hij heeft nu meer begrip voor mensen die zich gediscrimineerd voelen door de zwart geschminkte hulp van Sinterklaas, zo maakte hij duidelijk in een debat in de Tweede Kamer naar aanleiding van de anti-racismedemonstraties in Nederland.
Bron: NOS Filmpje!quote:Hij hoorde eerst tot de groep "Zwarte Piet is zwart", zei hij. Het gaat om de periode vanaf 2013 toen de discussie oplaaide naar aanleiding van een brief van de Verenigde Naties die opheldering vroeg over het stereotiepe beeld van Zwarte Piet bij het feest in december.
Denken
Rutte zegt dat hij in de loop van tijd veel mensen heeft ontmoet "met een donkere huidskleur die zeiden zich ongelofelijk gediscrimineerd te voelen omdat Zwarte Piet zwart was". Dat heeft de premier aan het denken gezet. "Dat is het laatste wat je wilt bij een Sinterklaasfeest."
Hij denkt dat Zwarte Piet over een aantal jaren verdwenen is. "Over een aantal jaren zullen er bijna geen Pieten meer zwart zijn."
Rutte wil niet dat de overheid afdwingt dat Zwarte Piet verdwijnt, ook omdat veel mensen van de traditie houden. "Het heeft geen zin onder dwang mensen te dwingen het symbool los te laten".
Rutte zei gisteren al dat ook Nederland een probleem heeft met racisme. In de Verenigde Staten is veel onrust naar aanleiding van de dood op George Floyd die om het leven kwam nadat hij minutenlang op de grond werd gedrukt door een witte politieman.
Iedereen met een andere mening dan de mijne is een Tokkie...quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:07 schreef Pedroso het volgende:
Prima, werd tijd ook.
Nou, heel tokkie Nederland kan weer los gaan over dit 'onrecht' wat de echte Nederlanders moeten ondergaan (het verdwijnen van Zwarte Piet in de komende jaren).
Nee hoor, alleen gaat dit topic weer een speelbal worden voor de usual suspects die in dit soort topics opduikt.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedereen met een andere mening dan de mijne is een Tokkie...
Als je de usual suspects van beide kanten bedoelt eens.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:22 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen gaat dit topic weer een speelbal worden voor de usual suspects die in dit soort topics opduikt.
Ik vond het ondeugende zo leuk aan Zwarte Piet, en natuurlijk het feit dat hij snoep uitdeelde.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Lekker meewaaien met de hype van de dag.
Ik vond Zwarte Piet als kind altijd tof, huizen beklimmen, grappen maken. Die oude vieze bleke baardmans daarentegen, wat een saaie pedo, kindjes omkopen om op zn schoot te zitten.
Die zeikerige volwassen zien er allemaal veel meer in, met hun vastgeroest wereldbeeld.
Ik ben anders gaan denken over dit land.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:22 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik ben anders gaan denken over Rutte.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Lekker meewaaien met de hype van de dag.
Ik vond Zwarte Piet als kind altijd tof, huizen beklimmen, grappen maken. Die Pieten konden alles.
De oude vieze bleke baardmans daarentegen, wat een saaie pedo, kindjes omkopen om op zn schoot te zitten.
Zeikerige volwassen zien er allemaal veel meer in, met hun vastgeroest wereldbeeld.
Hij verandert gedurende de jaren van mening. Jeetje zeg.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 05:19 schreef Metalfrost het volgende:
Wat een draaikont.
Die man kan zich gelijk aansluiten bij de PvdA.
TOP SHOWquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:03 schreef Bugno3 het volgende:
JAAA ZP-seizoen van start
Nu even genieten van al het geschuimbek dat deze uitspraak oplevert.
De pvda komt klaar bij die gedachtequote:Op vrijdag 5 juni 2020 05:19 schreef Metalfrost het volgende:
Wat een draaikont.
Die man kan zich gelijk aansluiten bij de PvdA.
Dit.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 06:07 schreef Pedroso het volgende:
Prima, werd tijd ook.
Nou, heel tokkie Nederland kan weer los gaan over dit 'onrecht' wat de echte Nederlanders moeten ondergaan (het verdwijnen van Zwarte Piet in de komende jaren).
Ga toch weg. Traditie is traditie. Mét Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:28 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dit.
Het onrecht is de pijn die velen ervaren door het uiterlijk van Zwarte Piet, ook als dit niet racistisch is bedoeld.
Dit kinderfeest (!) is door de jaren heen vaak veranderd. De traditie is sinds het ontstaan steeds met zijn tijd meegegaan.
Per se vast willen houden aan kwetsende elementen, dat is pas zwak. Bereid zijn van gedachten te veranderen is juist sterk.
Deze premier gebruikt zijn persoonlijke mening niet om anderen iets op te leggen, maar laat geleidelijke vernieuwingen aan de maatschappij over. Hulde.
Zou eerder zeggen dat Zwarte Piet is gekaapt door boze negers en mensen daar moe van worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Hexagon het volgende:
Daar kon je op wachten. Aangezien ZP intussen wel gekaapt is door extreemrechts en daar geen normaal mens meer mee wil worden geassocieerd.
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ga toch weg. Traditie is traditie. Mét Zwarte Piet.
Je en die hebben de strijd gewonnen doordat allerlei extreemrechtse idioten zich ermee zijn gaan bemoeien, die zich als zulke imbecielen lopen te gedragen dat zelfs die boze negers redelijk zijn gaan lijken.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:35 schreef Silven het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat Zwarte Piet is gekaapt door boze negers en mensen daar moe van worden.
Tja, zelf blijf ik erbij dat het niet had hoeven veranderen en dat het zonde is dat we zo weinig tolerant zijn naar elkaars onhebbelijkheden. Vooral omdat ik zo'n hekel heb aan de zeurmaatschappij die ontstaat (en waar alle politieke stromingen zich min of meer schuldig aan maken).quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:37 schreef probeer het volgende:
Nou Mark, ik ook. Ik geloof en vertrouw je op andere vlakken absoluut niet, maar deze beschrijving van je geeft wel aardig ook mijn proces mbt ZP weer.
Nee hoor. De tegenstand tegen verandering blijkt bij elke opiniepeiling in het najaar een beetje verder afgekalfd. Dat lijkt een geleidelijk proces te zijn zonder duidelijk verband met wat extreemrechts doet of laat.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:30 schreef Hexagon het volgende:
Daar kon je op wachten. Aangezien ZP intussen wel gekaapt is door extreemrechts en daar geen normaal mens meer mee wil worden geassocieerd.
quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:36 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.
Kinderarbeid ook.
Misdadigers werden vroeger opgehangen, hand afgehakt of aan de schandpaal genageld. Doen we ook niet meer.
Het is pas racistisch op het moment dat mensen het als zodanig gaan zien.quote:Door per se vast te willen houden aan een bepaald element máák je het racistisch.
Dus stop maar met daarom janken.quote:Rutte wil niet dat de overheid afdwingt dat Zwarte Piet verdwijnt, ook omdat veel mensen van de traditie houden. "Het heeft geen zin onder dwang mensen te dwingen het symbool los te laten".
Men sloeg, liet werken, hing op en nagelde aan schandpalen omdat men dacht dat dat economisch of maatschappelijk noodzakelijk was, of wellicht ook uit desinteresse. Niet als ritueel om de cohesie binnen de groep te bevorderen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:36 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je vrouw slaan was ooit ook traditie.
Kinderarbeid ook.
Misdadigers werden vroeger opgehangen, hand afgehakt of aan de schandpaal genageld. Doen we ook niet meer.
Door per se vast te willen houden aan een bepaald element máák je het racistisch.
Hoe had je dat gezien dan? De roetveegpiet als een redelijke compromis van gemoedelijk Nederlands polderen waar beide kanten zich in kunnen vinden? Ipv als consessie waar beiden geenszins tevreden mee lijken, na jarenlange ruzie en gezeik?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, zelf blijf ik erbij dat het niet had hoeven veranderen en dat het zonde is dat we zo weinig tolerant zijn naar elkaars onhebbelijkheden. Vooral omdat ik zo'n hekel heb aan de zeurmaatschappij die ontstaat (en waar alle politieke stromingen zich min of meer schuldig aan maken).
Maar de kleur van ZP is verder een vrij onbelangrijk iets en extreemrechts heeft het om zeep geholpen. Een beetje als Lonsdale truien.
Rutte is een VVD'er.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij verandert gedurende de jaren van mening. Jeetje zeg.
Dat mensen het als racisme zien gaat niet weg door te zeggen dat het onzin is.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:44 schreef Metalfrost het volgende:
[..]wat heeft deze onzin met een kinderfeest te maken?
[..]
Het is pas racistisch op het moment dat mensen het als zodanig gaan zien.
Terwijl een Zwarte Piet niks anders is dan een individu die een bejaarde oude man helpt.
Hij geeft zijn persoonlijke mening. De regering verbiedt of verplicht helemaal niemand iets op dit puntquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Rutte is een VVD'er.
Hij is als lijsttrekker van de VVD in de Tweede Kamer gekozen.
Met de hulp van een formateur werd onder andere de VVD als coalitiepartij aangemerkt.
Zonder eerst de standpunten van de coalitie te gaan raadplegen, in plaats van als partij naar voren te komen dat zij de traditie willen doorbreken, staat Rutte nu, door deze uitspraak, los van de VVD én de regeringscoalitie. Beetje dom.
? Ja hoor, aan die zaken lag wel degelijk een bewust racisme ten grondslag.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dat mensen het als racisme zien gaat niet weg door te zeggen dat het onzin is.
Slaven verhandelen en te werk stellen op plantages, zwarten die achterin de bus moesten zitten, dat was ook allemaal niet racistisch bedoeld maar werd vroeger normaal gevonden.
Het werd pas racisme op het moment dat de onderdrukte mensen er niet meer mee eens waren en hiertegen in actie kwamen, en op het moment dat zij hun huidskleur als zodanig bagatelliseerden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Slaven verhandelen en te werk stellen op plantages, zwarten die achterin de bus moesten zitten, dat was ook allemaal niet racistisch bedoeld maar werd vroeger normaal gevonden.
Een premier die zijn persoonlijke mening geeft in een eigen opiniestuk, gaat zijn ambt te boven.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:53 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hij geeft zijn persoonlijke mening. De regering verbiedt of verplicht helemaal niemand iets op dit punt![]()
Rol van de media om te scoren begint idd wel steeds vervelender te worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:13 schreef Silven het volgende:
Ik heb heel dat debat gisteren live gevolgd (nouja, van 16:00-23:15) en als deze ene zin van Rutte eruit wordt gehaald en een headline wordt dan is er inderdaad iets goed corrupt in de media. Zijn mening was namelijk helemaal niet dat ZP moet veranderen/niet zwart mag zijn. En buiten dat zijn er nog 10 veel belangrijkere items voorbijgekomen in het debat die 10x nieuwswaardiger waren.
Blanken moesten perse voor in de bus zitten terwijl daar minder plek is.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Dan kan je beter subtieler opstellen over dit onderwerp. Buiten de randstad is zwarte piet nog geliefd. Die stemmers wil je niet kwijt raken.quote:
ZP is hulpje van blanke Sinterklaas, dus onderdanig. Ofzo.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Kan iemand mij in het kort vertellen wat er racistisch is aan ZP? Ik ken ZP als een kindervriend met snoep en kadootjes.
De regering beslist niet over Zwarte Pietquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Rutte is een VVD'er.
Hij is als lijsttrekker van de VVD in de Tweede Kamer gekozen.
Met de hulp van een formateur werd onder andere de VVD als coalitiepartij aangemerkt.
Zonder eerst de standpunten van de coalitie te gaan raadplegen, in plaats van als partij naar voren te komen dat zij de traditie willen doorbreken, staat Rutte nu, door deze uitspraak, los van de VVD én de regeringscoalitie. Beetje dom.
Misschien moeten we er nog een Z bijzetten.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
ZP is hulpje van blanke Sinterklaas, dus onderdanig. Ofzo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:01 schreef descon het volgende:
[..]
Dan kan je beter subtieler opstellen over dit onderwerp. Buiten de randstad is zwarte piet nog geliefd. Die stemmers wil je niet kwijt raken.
De gelijkenis met de huidskleur wordt getroffen tussen ZP en donkere mensen, ZP werkt met zijn donkere huidskleur voor de blanke Sinterklaas en als zodanig zou het racisme in de hand werken doordat het zou linken naar de slavernijhistorie.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Kan iemand mij in het kort vertellen wat er racistisch is aan ZP? Ik ken ZP als een kindervriend met snoep en kadootjes.
Het geeft aan dat de coronaproblematiek op dit moment laag is. Prettig dus.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb nog echt geen zin in de zwarte piet discussie. Hou toch op.
Wordt dat echt nog gelinkt aan het slavernijverleden? Baas/knecht, zwart/wit? Is dat werkelijk zo?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:12 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?
[..]
De gelijkenis met de huidskleur wordt getroffen tussen ZP en donkere mensen, ZP werkt met zijn donkere huidskleur voor de blanke Sinterklaas en als zodanig zou het racisme in de hand werken doordat het zou linken naar de slavernijhistorie.
Terwijl ZP niks anders is dan een egaal zwart gemaakte figuur om de acteur, welke deel uitmaakt van de lokale bevolking, onherkenbaar toneel te laten spelen te midden de kinderen van de lokale bevolking.
De rode lippenstift, kroeshaar en oorringen is wel een dingetje. Zwart van het roet door de schoorsteen is niets mis mee. Vandaar dat roetveegpieten een oplossing zijn voor vrijwel iedereen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Voornamelijk de stereotyperingen die vroeger werden aangemerkt. De meeste zijn wel weg. Ik zie het ook vooral als een geschminkt figuur voor de onherkenbaarheid, maar dat kan ook in het paars of donkerblauw.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wordt dat echt nog gelinkt aan het slavernijverleden? Baas/knecht, zwart/wit? Is dat werkelijk zo?
google resultaat op 'racisme'quote:Search Results
Featured snippet from the web
Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar.
Mijn -vage- idee was dat de uitdossing verkeerd viel, stereotiep is en ook dat ze als knecht zijnde onderdanig waren. Zoiets. Terwijl ik zelf die associaties helemaal niet heb.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:18 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?
We wisten vroeger altijd gelijk wie voor Sinterklaas was, maar zwarte piet was verdomd lastig door de zwarte schmink. Dat was juist de charme terwijl je dat met andere kleuren schmink niet red (zwarte kleur haalt de vorm uit objecten, gelijk maar eens een witte en zwarte auto)quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:12 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Sinds wanneer kijken Randstedelingen buiten hun eigen stads- en provinciegrenzen?
[..]
Terwijl ZP niks anders is dan een egaal zwart gemaakte figuur om de acteur, welke deel uitmaakt van de lokale bevolking, onherkenbaar toneel te laten spelen te midden de kinderen van diezelfde lokale bevolking.
Het racisme zit hem vooral in allerlei kreten die extreemrechtse lui gebruiken om "OoNzU CUlTuUr!!!" te verdedigen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:18 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
In welk optiek zou het anders als racistisch kunnen worden aangemerkt?
Immers;
[..]
google resultaat op 'racisme'
Ben je net uit het ei gekropen of?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Gewoon subtiel negeren, heb er je ook geen last van :pquote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
Ik weet zo langzamerhand ook niet meer hoe ik de zwarte medemens moet aanspreken: zwarten, negers, Afrikanen, donkeren, bruinen. Geen idee meer, kan iemand helpen? Want ik hoor ook veel woorden die binnen deze gemeenschap onderling wel gebruikt mag worden maar niet door anderen.
In paars of donkerblauw ben je een stuk makkelijker te herkennen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Voornamelijk de stereotyperingen die vroeger werden aangemerkt. De meeste zijn wel weg. Ik zie het ook vooral als een geschminkt figuur voor de onherkenbaarheid, maar dat kan ook in het paars of donkerblauw.
Ik noem ze meestal gewoon bij hun naam, of ik zeg "Hoi, hoe gaat ie?"quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
Ik weet zo langzamerhand ook niet meer hoe ik de zwarte medemens moet aanspreken: zwarten, negers, Afrikanen, donkeren, bruinen. Geen idee meer, kan iemand helpen? Want ik hoor ook veel woorden die binnen deze gemeenschap onderling wel gebruikt mag worden maar niet door anderen.
Het is gissen welke uiterlijke kenmerken de woede opriep om het Sinterklaasfeest als rassendiscriminatie aan te duiden, maar het dik gedrukte is in elk geval zéker; hiermee werd het racisme zélf aan de kaak gesteld.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mijn -vage- idee was dat de uitdossing verkeerd viel, stereotiep is en ook dat ze als knecht zijnde onderdanig waren.
Ik ook niet. Zwarte Pieten zijn kindervrienden.quote:Terwijl ik zelf die associaties helemaal niet heb.
Bij de voornaam.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:24 schreef danos het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En anders, 'donkere mensen'.Google is your friend, abuse your friends
Ja dat is individueel, maar stel je zegt: ik heb best begrip voor deze groep ..... dat ze demonstreren en racisme aan de kaak stellen. Wat vul je dan in zonder deze mensen te kwetsen.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:27 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik noem ze meestal gewoon bij hun naam, of ik zeg "Hoi, hoe gaat ie?"
Bron?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:27 schreef descon het volgende:
[..]
In paars of donkerblauw ben je een stuk makkelijker te herkennen.
Een exotische(!) knecht(!) wordt een leger van inwisselbare(!) zwarte hulpjes(!) van een onmogelijk rijke witte patriciër(!) neemt over tijd raciale stereotyperingen(!) aan en leidt ertoe dat mensen zich blackfacen(!) in een onderdanige rol(!) jegens sinterklaas.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 08:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |