abonnement Unibet Coolblue
pi_193466124
Er is de afgelopen dagen opnieuw veel aandacht voor politiegeweld tegen de zwarte bevolking in de Verenigde Staten. Ook in Nederland: in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Maastricht stonden mensen stil bij geïnstitutionaliseerd racisme. Premier Rutte werd gisteren ook gevraagd naar racisme in Nederland. Hij zei daar over: "Ook hier is racisme, ook hier is discriminatie, dat is niet alleen een Amerikaans fenomeen."

Drie Nederlanders vertellen over hun ervaringen met racisme in Nederland:

Aminante (25)

"Om mij heen zie ik dat iedereen boos is. Het lijkt wel alsof mijn tijdlijn in de fik staat. Zelf merk ik dat ik de afgelopen dagen boos en verdrietig ben. Maar ik erger mij vooral aan het feit dat mensen denken dat het hier niet speelt.

Onlangs kreeg mijn jongere broertje te maken met racisme. Hij liep met een aantal tassen over straat naar zijn moeder. Een oudere vrouw had dat gezien en vond de situatie verdacht. Ze belde de politie, die even later ons belde om te vragen wat mijn broertje aan het doen was. Ik ben hier zo van geschrokken. Hij helpt zijn moeder er wordt ineens als verdachte gezien.

Mijn broertje is een doodnormale jongen, maar hij wordt door de buitenwereld dus niet gezien als een normale jongen. Mensen zien hem als een bedreiging door zijn huidskleur. Dat is pijnlijk voor hem en voor ons als hele familie. Je blijft toch een tweederangsburger vanwege je huidskleur.

Als vroeger iemand op school een opmerking maakte over mijn huidskleur, vertelde ik dat tegen mijn ouders. Mijn ouders moesten mij dan vertellen dat mensen mij niet mogen vanwege de kleur van mijn huid. Ik kwam vaak huilend thuis, maar die kinderen die mij hadden uitgescholden hadden die gesprekken thuis niet.

Het probleem is dat deze gesprekken alleen binnen de zwarte gemeenschap worden gevoerd. Daarbuiten is het geen onderwerp. Zelf probeer ik daar als mediamaker en oprichter van het platform Alien Mag iets aan te doen. Als dat niet gebeurt, blijft het gedrag doorgegeven worden naar nieuwe

Richard (36)

"Voor mij is de discussie van deze dagen niet nieuw. Het verhaal speelt al zolang als ik leef, alleen is het nu weer even in de media. Daardoor voel ik er ook nauwelijks meer iets bij, die klap heb ik vroeger al gehad. Maar het is wel een moment om opnieuw aandacht te vragen voor de problemen.

Ik woon in Almere en wilde met een bevriende fotograaf op een zaterdagavond een biertje gaan drinken. We werden door de portier tegengehouden en kregen te horen dat het een besloten feestje was. Via een vriend hoorden we later dat dit helemaal niet het geval was. Toen viel het kwartje pas. Ik bedacht me dat ik sinds mijn zeventiende nog nooit in die kroeg binnen ben geweest. Het is zo normaal geworden, dat het bijna een grap is.

Op school leerde ik een cv maken, maar ik werd vervolgens nooit uitgenodigd voor een gesprek. Toen een vriend mij vertelde dat ik Curaçao, mijn geboorteplek, beter weg kan laten, lukte het wel. Sindsdien ben ik overal uitgenodigd.

De impact van discriminatie is afhankelijk van hoe je het wegschrijft in je hoofd. Je kan erin meegaan maar je kan ook zeggen; 'fuck it, ik trek me hier niets van aan en ga door'. Op die manier blijf ik er niet mee zitten.

Sadie-Marie (21)

"Het voelt bizar dat we het in Nederland momenteel vooral over de anderhalve meter afstand bij een anti-racismedemonstratie hebben en niet over het probleem zelf. Het nieuws raakt mij erg. Ik volg veel internationaal nieuws en sociale media. Ik voel pijn, boosheid en frustratie wanneer ik de beelden zie.

Ik ben blij dat we in Nederland niet voor ons leven hoeven te vrezen. Politiegeweld kost hier zelden mensen het leven, maar het is niet zo dat racisme hier niet bestaat. Tijdens mijn studie ben ik vaak onderschat door docenten, waarin etniciteit een rol speelde. Ook kreeg ik vaak microagressies te horen, zoals dat mensen niet hadden verwacht dat ik aan de universiteit studeerde of dat ze vonden dat ik goed Nederlands spreek. Als dat gebeurde voelde ik eerst frustratie en verdriet, maar daarna vocht ik terug.

In mijn opvoeding heb ik geleerd dat ik niet machteloos sta, maar dat ik op mijn eigen kunnen kan vertrouwen. Ik heb vele gesprekken gevoerd tijdens mijn studie om te bewijzen dat ik het kan. En dat heeft me gebracht waar ik nu ben.

Mijn familie rijdt in relatief dure auto's. Als mijn broertje een avond op pad is in de auto van mijn vader, word ik toch ongerust als hij langer wegblijft. Ook bij Nederlandse instanties zie ik het racisme. Mensen worden op basis van hun achternaam onder op de stapel gelegd of je krijgt bij een sollicitatie te horen dat je toch niet in het team past. Afgelopen winter was ik in Middelburg en riep nog iemand 'Zwarte Piet' naar mij. Het erge is dat niemand zo'n persoon er dan op aanspreekt. Daar ligt in de kern van het probleem.

De zwarte gemeenschap is het slachtoffer, maar we kunnen het niet zelf oplossen. De oplossing ligt bij anderen. We moeten op grotere schaal over de problemen gaan praten. Daar speelt ook de media een rol in. Racisme is niet aangeboren, maar aangeleerd. Naast dat we kinderen op school het tafeltje van vijf leren, moeten we ze ook leren dat er verschillende culturen zijn en dat zij allemaal gelijk zijn."


https://nos.nl/artikel/23(...)ier-niet-speelt.html
West-Melanesia
  donderdag 4 juni 2020 @ 09:37:18 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193466145
Los van het feit of het wel of niet bestaat, ik lees vooral een hoop "ja ik ervaar het zo" zonder enige vorm van bewijs.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_193466190
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:37 schreef karr-1 het volgende:
Los van het feit of het wel of niet bestaat, ik lees vooral een hoop "ja ik ervaar het zo" zonder enige vorm van bewijs.
Precies, gister bij op1 werd ook aangegeven dat een onderzoek hier naar aantoonde dat het eigenlijk helemaal niet het geval was (binnen het politiekorps).

Ik word, zonder te overdrijven, minimaal 1 keer per maand door de politie aan de kant gezet vanwege een ' patsercontrole' . Ik rij een 'dikke' auto en ben nog relatief jong.
Ik ben blank. Nooit een probleem erdoor gekregen, want na het tonen van je papieren ben je na 30 seconden weer op weg.

Ik vraag me af of ik dit anders zou ervaren als ik zwart was geweest......

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 09:44:00 ]
pi_193466205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:37 schreef karr-1 het volgende:
Los van het feit of het wel of niet bestaat, ik lees vooral een hoop "ja ik ervaar het zo" zonder enige vorm van bewijs.
Ja, dit speelt wel meer hoor. Ook bij sollicitaties wordt het sneller als racisme ervaren.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_193466583
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:37 schreef karr-1 het volgende:
Los van het feit of het wel of niet bestaat, ik lees vooral een hoop "ja ik ervaar het zo" zonder enige vorm van bewijs.
Klopt. Maar dat komt natuurlijk ook omdat het heel moeilijk te bewijzen is. Zoals met dat CV waar eerst Curaçao in stond en na het schrappen de uitnodigingen kwamen. Natuurlijk kan je niet bewijzen dat dat racisme is, maar het ruikt er wel erg naar.

Het voorbeeld van zwarte piet genoemd worden als je zwart bent is natuurlijk wel heel duidelijk.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:21:04 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193466630
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:37 schreef karr-1 het volgende:
Los van het feit of het wel of niet bestaat, ik lees vooral een hoop "ja ik ervaar het zo" zonder enige vorm van bewijs.
Ik heb zelf meegemaakt dat de politie gekleurde vrienden van mij oppakte en zijden jij mag gaan want je bent blank om maar wat te noemen. Dat er racisme is in Nederland daar heb ik geen twijfel over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193466669
Gelukkig hebben we hier in Nederland niet te maken met de idiote situaties in de VS. Racisme is vaak lastig samen te vatten in één voorbeeld.

Om een paar voorbeelden te noemen: racistische opmerkingen naar je toe krijgen, iedere keer gecheckt worden op Schiphol bij terugkomst, iedere keer door een beveiliger gecheckt worden bij de IKEA, mensen die grapjes over je maken, minder kansen op de arbeidsmarkt (extra vaak afgewezen worden door je achtergrond) etc.

Dit is echt niet te vergelijken met 'ik ben blank en ik ben ook een keer aan de kant gezet door de politie!'. Etnische minderheden maken dit constant mee. Ik heb het van beide kanten meegemaakt: het is echt wel een probleem in Nederland. Het is alleen volledig ingeslopen in de samenleving.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:26:26 #8
3542 Gia
User under construction
pi_193466698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:41 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Precies, gister bij op1 werd ook aangegeven dat een onderzoek hier naar aantoonde dat het eigenlijk helemaal niet het geval was (binnen het politiekorps).

Ik word, zonder te overdrijven, minimaal 1 keer per maand door de politie aan de kant gezet vanwege een ' patsercontrole' . Ik rij een 'dikke' auto en ben nog relatief jong.
Ik ben blank. Nooit een probleem erdoor gekregen, want na het tonen van je papieren ben je na 30 seconden weer op weg.

Ik vraag me af of ik dit anders zou ervaren als ik zwart was geweest......
Denk het wel. Want dan was je opgevoed met het idee dat alle nare dingen die je overkomen, het gevolg zijn van je huidskleur.
pi_193466811
Goh gek hé dat beveiligers van horecagelegenheden bepaalde personen met bepaalde uiterlijke kenmerken weigeren. Het zijn ook vaak juist deze mensen die de horeca terroriseren met hun gedrag. Dat was twintig jaar geleden al zo en zal nu niet anders zijn. Deurbeleid is tegenwoordig ook al racisme, jaja.... We leven in een wereld waar je niet meer mag zeggen waar het op staat en wat de daadwerkelijke problemen zijn. Racisme is kut en mag niet, maar op elke slak zout leggen is ook de grootste onzin en sinds de introductie van social media wellicht een wel groter probleem. Iedere jankbal meent gelijk te krijgen en vind zichzelf benadeeld of whatever en de racisme kaart trekken is dan de makkelijkste troef.
U MAD?
pi_193466812
Ik ben zelf een niet westerse allochtoon van negroide komaf en ik merk zelf erg weinig van het beeld dat steeds wordt geschetst. Ik krijg een beetje de indruk dat het vooral wordt gebruikt als manier om je eigen onzekerheden en mislukkingen op andermans conto te schuiven.

Zeg ik hiermee dat racisme in Nederland niet bestaat? Nee. Maar ik ben er van overtuigd dat het zwaar overdreven word.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:34:00 #11
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193466816
Quote “Racisme is niet aangeboren, maar aangeleerd. Naast dat we kinderen op school het tafeltje van vijf leren, moeten we ze ook leren dat er verschillende culturen zijn en dat zij allemaal gelijk zijn."

Hier zie ik weer dat er concepten verward worden. Vervang het woordje culturen met huidskleuren en ik ben het er 100% mee eens. Maar verschillende culturen kan en mag je vergelijken en verschillend waarderen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193466856
Weet je wat het is, racisme is er altijd geweest en zal ook wel nooit verdwijnen. Er zijn altijd mensen die andere mensen niet moeten om hun huidskleur, ethniciteit, religieuze achtergrond, of sexuele geaardheid. Zolang we om die redenen elkaar de hersens niet inslaan in Nederland, vind ik het allemaal wel gesneden, je kan je overal wel druk om gaan lopen maken, maar het verdwijnt toch niet. Wat ze elkaar aan de andere kant van de wereld willen aandoen zal mij verder aan mijn reet roesten, dat raakt me hier niet.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193466899
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:33 schreef Luckyseven het volgende:
Ik ben zelf een niet westerse allochtoon van negroide komaf en ik merk zelf erg weinig van het beeld dat steeds wordt geschetst. Ik krijg een beetje de indruk dat het vooral wordt gebruikt als manier om je eigen onzekerheden en mislukkingen op andermans conto te schuiven.

Zeg ik hiermee dat racisme in Nederland niet bestaat? Nee. Maar ik ben er van overtuigd dat het zwaar overdreven word.
Je kan wat er in de VS gebeurt in ieder geval niet projecteren op Nederland, maar dat is wel precies wat die kneuzenkermis van KOZP probeert te doen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193466915
En wederom een lading blanke mensen die haast nooit wat mee maken die de opmerkingen van anderen wegwuiven. Zo typisch.

Ik ben zelf blank overigens.
pi_193466952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
Goh gek hé dat beveiligers van horecagelegenheden bepaalde personen met bepaalde uiterlijke kenmerken weigeren. Het zijn ook vaak juist deze mensen die de horeca terroriseren met hun gedrag. Dat was twintig jaar geleden al zo en zal nu niet anders zijn. Deurbeleid is tegenwoordig ook al racisme, jaja.... We leven in een wereld waar je niet meer mag zeggen waar het op staat en wat de daadwerkelijke problemen zijn. Racisme is kut en mag niet, maar op elke slak zout leggen is ook de grootste onzin en sinds de introductie van social media wellicht een wel groter probleem. Iedere jankbal meent gelijk te krijgen en vind zichzelf benadeeld of whatever en de racisme kaart trekken is dan de makkelijkste troef.
Toen ik bij mijn vierde bezoek voor de tweede keer de boel onderkotste in een kroeg was IK niet meer welkom. Alle andere blanke dronken lange slungels nog wel. Dat is het probleem met alle negers weigeren als er een paar wat hebben gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 10:42:46 ]
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:41:57 #16
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193466959
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:39 schreef babylon het volgende:
En wederom een lading blanke mensen die haast nooit wat mee maken die de opmerkingen van anderen wegwuiven. Zo typisch.

Ik ben zelf blank overigens.
Dit vooral ja!

En natuurlijk is 'discriminatie' en 'racisme' óók een gevoel! Net als dat onveiligheid een gevoel is. Dat betekent niet dat we daar maar niks meer mee hoeven te doen... :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193466972
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk het wel. Want dan was je opgevoed met het idee dat alle nare dingen die je overkomen, het gevolg zijn van je huidskleur.
Ja, maar waar ligt het probleem dan?
Is er dan een racisme probleem, of is er dan een minderwaardigheidsgevoelsyndroom probleem?
pi_193466985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:24 schreef Jwz909 het volgende:
Gelukkig hebben we hier in Nederland niet te maken met de idiote situaties in de VS. Racisme is vaak lastig samen te vatten in één voorbeeld.

Om een paar voorbeelden te noemen: racistische opmerkingen naar je toe krijgen, iedere keer gecheckt worden op Schiphol bij terugkomst, iedere keer door een beveiliger gecheckt worden bij de IKEA, mensen die grapjes over je maken, minder kansen op de arbeidsmarkt (extra vaak afgewezen worden door je achtergrond) etc.

Dit is echt niet te vergelijken met 'ik ben blank en ik ben ook een keer aan de kant gezet door de politie!'. Etnische minderheden maken dit constant mee. Ik heb het van beide kanten meegemaakt: het is echt wel een probleem in Nederland. Het is alleen volledig ingeslopen in de samenleving.
Mij gebeurt dit echt niet hoor. Weet je zeker dat het niet gewoon aan jouw/personen die je omschrijft hun gedrag ligt?
pi_193466999
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:24 schreef Jwz909 het volgende:
Gelukkig hebben we hier in Nederland niet te maken met de idiote situaties in de VS. Racisme is vaak lastig samen te vatten in één voorbeeld.

Om een paar voorbeelden te noemen: racistische opmerkingen naar je toe krijgen, iedere keer gecheckt worden op Schiphol bij terugkomst, iedere keer door een beveiliger gecheckt worden bij de IKEA, mensen die grapjes over je maken, minder kansen op de arbeidsmarkt (extra vaak afgewezen worden door je achtergrond) etc.

Dit is echt niet te vergelijken met 'ik ben blank en ik ben ook een keer aan de kant gezet door de politie!'. Etnische minderheden maken dit constant mee. Ik heb het van beide kanten meegemaakt: het is echt wel een probleem in Nederland. Het is alleen volledig ingeslopen in de samenleving.
Ik word ook telkens gecontroleerd op de luchthaven. Ik ben altijd de sjaak.
Ik denk er verder niet over na wat daar de reden van is.

Ik denk dat het eerder een minderwaardigheids gevoel is dan echt racisme eerlijk gezegd.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:33 schreef Luckyseven het volgende:
Ik ben zelf een niet westerse allochtoon van negroide komaf en ik merk zelf erg weinig van het beeld dat steeds wordt geschetst. Ik krijg een beetje de indruk dat het vooral wordt gebruikt als manier om je eigen onzekerheden en mislukkingen op andermans conto te schuiven.

Zeg ik hiermee dat racisme in Nederland niet bestaat? Nee. Maar ik ben er van overtuigd dat het zwaar overdreven word.
Dit dus.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 10:44:35 ]
pi_193467090
In alle landen in de wereld komt racisme voor en dat zal ook nooit verdwijnen. Als het de blanken niet zijn dan zijn getinte/negroide/Aziatische mensen zelf die ontzettend racistisch zijn.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:53:23 #21
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467147
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:49 schreef HSG het volgende:
In alle landen in de wereld komt racisme voor en dat zal ook nooit verdwijnen. Als het de blanken niet zijn dan zijn getinte/negroide/Aziatische mensen zelf die ontzettend racistisch zijn.
En dus hoeven we er niks aan te doen? Lekker makkelijk! :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:53:40 #22
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193467154
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:50 schreef Hexagon het volgende:
Gezien de hoeveelheid users die hier dagelijks allerlei vreemdelingenhaat neerpleurt is dat zeker een probleem. Ik denk dat iemand die het wil onderbouwen hier slechts een paar topics hoeft uit te printen.
Het gaat om het abnormale gedrag die bepaalde groepen aan het daglicht brengen...
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:54:50 #23
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467169
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:53 schreef HSG het volgende:
Er zijn genoeg deugers/sjw's die roepen dat het alleen blanken racisten en zijn en dat racisme alleen in de westerse wereld voor komt.

Dat zeg ik niet alleen er wordt nu te makkelijk naar een groep gewezen.
Je bedoelt dat je het confronterend vind? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 10:54:51 #24
74056 crew  ToT
pi_193467170
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:49 schreef HSG het volgende:
In alle landen in de wereld komt racisme voor en dat zal ook nooit verdwijnen. Als het de blanken niet zijn dan zijn getinte/negroide/Aziatische mensen zelf die ontzettend racistisch zijn.
Absoluut!
Afrikanen worden sowieso in heel veel landen gediscrimineerd.
In Afrika kijken lichter en donkerder getinte negroïde mensen elkaar ook met de nek aan.
Chinezen hebben vaak een hekel aan alles en iedereen (afhankelijk van waar in China).
enz.
pi_193467179
Geen racisme
maar wel discriminatie nu in Nerderland

https://www.telegraaf.nl/(...)m-terrasje-te-pikken
pi_193467209
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:54 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je het confronterend vind? :D
Waar lees jij dat uit?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_193467220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:41 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Precies, gister bij op1 werd ook aangegeven dat een onderzoek hier naar aantoonde dat het eigenlijk helemaal niet het geval was (binnen het politiekorps).

Ik word, zonder te overdrijven, minimaal 1 keer per maand door de politie aan de kant gezet vanwege een ' patsercontrole' . Ik rij een 'dikke' auto en ben nog relatief jong.
Ik ben blank. Nooit een probleem erdoor gekregen, want na het tonen van je papieren ben je na 30 seconden weer op weg.

Ik vraag me af of ik dit anders zou ervaren als ik zwart was geweest......
Confirmation bias is een serieus ding. Je ziet wat je verwacht te zien.

Overigens is er zeker racisme in Nederland. Ook soms in behandeling van mensen. Ik ben daar tegen, zou graag willen dat mensen worden beoordeeld op hun gedrag en niet hun uiterlijk.

Echter de voorbeelden die ik steeds zie vind ik weinig steekhoudend. Een verdachte situatie is niet perse verdacht omdat de persoon een kleurtje heeft. Heeft ook te maken met de wijk, tijd, wat er daar eerder gebeurd is. Een enkel geval is zelden racisme, de optelsom kan blijk geven van vooroordelen of zelfs kwadere bedoelingen.

Daarnaast is generaliseren niet goed, maar de oververtegenwoordiging van niet blanke mensen in criminaliteit maakt het zeker niet makkelijker om mensen echt altijd als persoon te beoordelen. En dan kun je wel doen of dat niets mag uitmaken, maar dat is hetzelfde als blanke mensen als potentiële racisten zien. De meesten zijn verre van racistisch.

Het is een heel complex en echt probleem. Het wordt alleen weer eens ontzettend versimpeld en geframed. Er is een dader en die is evil, een slachtoffer en die kan er nooit iets aan doen. En de groepen waartoe deze mensen behoren kunnen als groep ook nergens op worden aangesproken. Behalve natuurlijk als je blank bent. Dan ben je wel onderdeel van een racistische cultuur.

Ben je als Marokkaan dan onderdeel van een criminele cultuur? En zelf zijn deze groepen ook verre van vrij van vooroordelen naar anderen op basis van afkomst, ethniciteit, religie of huidskleur.

Iedereen als individu behandelen op basis van gedrag: graag. Op deze manier de discussie voeren en de Amerikaanse situatie klakkeloos kopiëren en projecteren op ons land..... ontzettend achterlijk.

Het gaat mis waar mensen de slachtofferrol kiezen en erin dwepen. Lead by example. Wees die succesvolle donkere vrouw. Of marokkaan, whatever. En als iemand zich racistisch gedraagt, spreek iemand daarop aan. Maar om mensen bij voorbaat al tot racisten te bombarderen is exact hetzelfde als wat mensen met vooroordelen doen richting de groepen die zich gediscrimineerd voelen. Het lost niets op en leidt alleen maar tot meer polarisatie.
Whatever...
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:59:11 #28
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467235
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:56 schreef HSG het volgende:
Waar lees jij dat uit?
Jouw reacties.
Omdat je je kennelijk enorm aangevallen voelt en denkt dat je in de verdediging moet. :) En dat je vindt dat, wanneer we het over racisme in Nederland hebben, je naar de splinters in ander ogen kan wijzen om maar even aan te geven dat jij niks hoeft te veranderen. 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:59:22 #29
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193467239
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:55 schreef AlwaysConnected het volgende:
Geen racisme
maar wel discriminatie nu in Nerderland

https://www.telegraaf.nl/(...)m-terrasje-te-pikken
Goedbedoelde discriminatie of toch betutteling?
  donderdag 4 juni 2020 @ 10:59:45 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193467246
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:53 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Het gaat om het abnormale gedrag die bepaalde groepen aan het daglicht brengen...
Juist ja, gedrag van personen wordt op hele groepen geprojecteerd. Een belangrijk onderdeel van racisme.
pi_193467252
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:41 schreef babylon het volgende:

[..]

Toen ik bij mijn vierde bezoek voor de tweede keer de boel onderkotste in een kroeg was IK niet meer welkom. Alle andere blanke dronken lange slungels nog wel. Dat is het probleem met alle negers weigeren als er een paar wat hebben gedaan.
smeerlappen die kroegen onderkotsen moeten ze in een riool begraven, of ze nu blank zwart geel of blauw zijn. Viezerik.
U MAD?
pi_193467260
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Juist ja, gedrag van personen wordt op hele groepen geprojecteerd. Een belangrijk onderdeel van racisme.
Oh ja zo kunnen we alles wel onder racisme schuiven. Lol.
U MAD?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:00:41 #33
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_193467261
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:41 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Precies, gister bij op1 werd ook aangegeven dat een onderzoek hier naar aantoonde dat het eigenlijk helemaal niet het geval was (binnen het politiekorps).

Ik word, zonder te overdrijven, minimaal 1 keer per maand door de politie aan de kant gezet vanwege een ' patsercontrole' . Ik rij een 'dikke' auto en ben nog relatief jong.
Ik ben blank. Nooit een probleem erdoor gekregen, want na het tonen van je papieren ben je na 30 seconden weer op weg.

Ik vraag me af of ik dit anders zou ervaren als ik zwart was geweest......
Moet je aan Memphis Depay vragen die zetten ze aan de kant omdat ze jaloers zijn en omdat die donker is :')

Niet om het feit dat hij stuitend arrogant en dom is :')
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_193467303
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Confirmation bias is een serieus ding. Je ziet wat je verwacht te zien.

Overigens is er zeker racisme in Nederland. Ook soms in behandeling van mensen. Ik ben daar tegen, zou graag willen dat mensen worden beoordeeld op hun gedrag en niet hun uiterlijk.

Echter de voorbeelden die ik steeds zie vind ik weinig steekhoudend. Een verdachte situatie is niet perse verdacht omdat de persoon een kleurtje heeft. Heeft ook te maken met de wijk, tijd, wat er daar eerder gebeurd is. Een enkel geval is zelden racisme, de optelsom kan blijk geven van vooroordelen of zelfs kwadere bedoelingen.

Daarnaast is generaliseren niet goed, maar de oververtegenwoordiging van niet blanke mensen in criminaliteit maakt het zeker niet makkelijker om mensen echt altijd als persoon te beoordelen. En dan kun je wel doen of dat niets mag uitmaken, maar dat is hetzelfde als blanke mensen als potentiële racisten zien. De meesten zijn verre van racistisch.

Het is een heel complex en echt probleem. Het wordt alleen weer eens ontzettend versimpeld en geframed. Er is een dader en die is evil, een slachtoffer en die kan er nooit iets aan doen. En de groepen waartoe deze mensen behoren kunnen als groep ook nergens op worden aangesproken. Behalve natuurlijk als je blank bent. Dan ben je wel onderdeel van een racistische cultuur.

Ben je als Marokkaan dan onderdeel van een criminele cultuur? En zelf zijn deze groepen ook verre van vrij van vooroordelen naar anderen op basis van afkomst, ethniciteit, religie of huidskleur.

Iedereen als individu behandelen op basis van gedrag: graag. Op deze manier de discussie voeren en de Amerikaanse situatie klakkeloos kopiëren en projecteren op ons land..... ontzettend achterlijk.

Het gaat mis waar mensen de slachtofferrol kiezen en erin dwepen. Lead by example. Wees die succesvolle donkere vrouw. Of marokkaan, whatever. En als iemand zich racistisch gedraagt, spreek iemand daarop aan. Maar om mensen bij voorbaat al tot racisten te bombarderen is exact hetzelfde als wat mensen met vooroordelen doen richting de groepen die zich gediscrimineerd voelen. Het lost niets op en leidt alleen maar tot meer polarisatie.
Eens. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die racisme goedkeuren.
Maar de meeste die je hoort praten op bijvoorbeeld de televisie komen met voorbeelden waar je niets mee kunt.

Gister bij Beau werd de vraag aan een zwarte vrouw gesteld of ze door de politie wel eens als 'nigger' was aangesproken. "Ja" werd er geantwoord na een lichte twijfel....Ja, wat wil je hiermee bereiken? Het valt niet te controleren, maar je kunt het ook niet ontkrachten omdat je dan als racist in de hoek wordt weggezet.

Ik vind de meeste voorbeelden die worden aangehaald niet overtuigend racistisch, maar veel meer een perceptie.
pi_193467305
met gamala-gamala kun je een heel eind komen in Nederland.

twee allochtonen in onze klas waren amper aanwezig slechts bij het indelen van de projectgroepen waren ze er wel. daarna probeerde ze mee te liften op het werk van andere projectleden.
de twee heren waren er meester in om te klagen over racisme. als ze een onvoldoende hadden dan stonden ze direct bij de decaan die zelf ook van buitenlandse komaf was. de leraar moest dan de toets nogmaals herzien, net zo lang totdat ze wel een voldoende ervoor hadden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 11:03:17 #36
74056 crew  ToT
pi_193467309
Natuurlijk is er net als in zowat elk land ter wereld ook racisme in Nederland, over en weer.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:04:37 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193467331
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:00 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Oh ja zo kunnen we alles wel onder racisme schuiven. Lol.
In ieder geval alle users die hier voortdurend allerlei kwesties aangrijpen om hele groepen te kunnen bashen ja.

Maar het is mooi hoe dit topic zichzelf hier gaat bevestigen.
pi_193467367
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:00 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Moet je aan Memphis Depay vragen die zetten ze aan de kant omdat ze jaloers zijn en omdat die donker is :')

Niet om het feit dat hij stuitend arrogant en dom is :')
Ja, dat is wel precies de selectieve perceptie waar ik op doel.

De politie geeft hier vaak tijdens zo'n controle aan: ' We controleren of er niemand veel minder hard werkt dan jij wellicht moet doen om de auto rond te rijden' . Prima invalshoek lijkt me.

Nog nooit heb ik me daardoor onprettig gevoeld. Natuurlijk, als je haast hebt is het soms vervelend, maar soit.

Die racisme kaart is zo makkelijk en gevaarlijk voor de ontvanger ervan. Net zoals een vrouw misbruik kan maken van de 'aangerand' kaart. Ook nauwelijks te verdedigen en te pareren voor een man.
pi_193467371
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:41 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dit vooral ja!

En natuurlijk is 'discriminatie' en 'racisme' óók een gevoel! Net als dat onveiligheid een gevoel is. Dat betekent niet dat we daar maar niks meer mee hoeven te doen... :D
Oh ja, daar komt de: als je niet gekleurd bent kun je en mag je er zeker niets van vinden of zeggen.

Lekkere manier om de discussie dood te maken. En altijd gelijk te krijgen. Het is een drogreden van de bovenste plank. Daarnaast erkennen de meeste mensen dat racisme bestaat, ook in Nederland, maar ook dat het nu overdreven wordt op basis van sentiment, en volksmennerij van KOZP types.
Whatever...
pi_193467399
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:41 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dit vooral ja!

En natuurlijk is 'discriminatie' en 'racisme' óók een gevoel! Net als dat onveiligheid een gevoel is. Dat betekent niet dat we daar maar niks meer mee hoeven te doen... :D
Maar er ligt ook een oplossing in de 'eigen groep' . Als jij wordt opgevoed met de perceptie dat je als minderwaardig burger door het leven zult gaan, dan ga je dat ook tegenkomen.
pi_193467429
Alles, maar dan ook echt alles valt vandaag de dag onder racisme.

Als jij Sensi Lowe op date vraagt en ze zegt geen interesse te hebben? Racisme!!
Je auto komt niet door de APK zonder reparaties? Racisme!!!
Er zitten alleen maar mensen met blanke huidskleur in de tweede kamer? Racisme!!!!
Er loopt een cameraploeg door Amsterdam Bijler? Racisme!!!!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193467452
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:58 schreef RTR het volgende:

[..]

Waar wat aan te doen? Alsof racisme in Nederland echt bestaat _O- misschien richting de blanke man ja door middel van allerlei quota en 'diversiteitsbeleid'.
Natuurlijk bestaat dat echt. Ik ken mensen die er daadwerkelijk last van hebben (of gehad). Overigens zelf ook, als blanke ongelovige in een ghetto. Reken maar dat je daar anders behandeld wordt. Voordeel: je leert wel vechten.
Whatever...
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:12:43 #43
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193467464
Ja, het bestaat. Nee, het is niet zo erg als in de VS.

Nee, het is niet alleen een blanke die kan discrimineren.

Ja, de discussie wordt niet zuiver gevoerd.

Nee, het zal nooit volledig verdwijnen.

Nee, niet alles wat geïnterpreteerd wordt als racisme, is racisme.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193467477
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Jouw reacties.
Omdat je je kennelijk enorm aangevallen voelt en denkt dat je in de verdediging moet. :) En dat je vindt dat, wanneer we het over racisme in Nederland hebben, je naar de splinters in ander ogen kan wijzen om maar even aan te geven dat jij niks hoeft te veranderen. 8-)
Dat zeg ik niet maar in tegenstelling tot jij maak ik geen onderscheid in mensen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:14:51 #45
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467491
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:07 schreef Spanky78 het volgende:
Oh ja, daar komt de: als je niet gekleurd bent kun je en mag je er zeker niets van vinden of zeggen.
Wat? :') Waar zeg ik dat?
quote:
Lekkere manier om de discussie dood te maken. En altijd gelijk te krijgen. Het is een drogreden van de bovenste plank. Daarnaast erkennen de meeste mensen dat racisme bestaat, ook in Nederland, maar ook dat het nu overdreven wordt op basis van sentiment, en volksmennerij van KOZP types.
... dus
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193467506
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:54 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je het confronterend vind? :D
Nee, dat er op dezelfde manier gegeneraliseerd wordt als bij racisme zelf. Het is hetzelfde vooroordeel in vermomming. Dat is het probleem.

Je wilt als individu behandeld worden, en je geeft een hele groep de schuld ervan, dat dit niet gebeurt ipv de individuen die dit doen....
Whatever...
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:15:52 #47
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467510
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:08 schreef F.Sinatra het volgende:
Maar er ligt ook een oplossing in de 'eigen groep' .
Abdsoluut, perceptie/ gevoel kun je niet van één kant veranderen.
quote:
Als jij wordt opgevoed met de perceptie dat je als minderwaardig burger door het leven zult gaan, dan ga je dat ook tegenkomen.
En als je constant anders behandeld wordt, goedschiks of kwaadschiks, dan ook. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:16:42 #48
3542 Gia
User under construction
pi_193467528
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:42 schreef F.Sinatra het volgende:

Ja, maar waar ligt het probleem dan?
Is er dan een racisme probleem, of is er dan een minderwaardigheidsgevoelsyndroom probleem?
Fout in de opvoeding.
Zo ook met zwarte piet. Als je je roetmopje opvoedt met verhalen dat het sinterklaasfeestalleen voor blanken is omdat piet een zwarte slaaf is, tja, dan begint dat al goed.

Vertel je je zoontje dat sinterklaas een leuk feest is waarbij alle kindjes cadeautjes krijgen en dat de zwarte pieten zwart en lenig zijn omdat ze door schoorstenen gaan, dan wil zo'n kindje juist graag voor zwarte piet spelen en vindt hij het geweldig dat hij er zo op lijkt.
Wie wil er nou niet op zijn/haar held lijken!

Het ligt maar aan de benadering van de ouders.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:16:53 #49
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467530
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:13 schreef HSG het volgende:
Dat zeg ik niet maar in tegenstelling tot jij maak ik geen onderscheid in mensen.
Waar maak ik onderscheid dan? :)
En volgens mij is dit letterlijk wat je zegt?
quote:
In alle landen in de wereld komt racisme voor en dat zal ook nooit verdwijnen. Als het de blanken niet zijn dan zijn getinte/negroide/Aziatische mensen zelf die ontzettend racistisch zijn.
Of mis ik iets?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:17:42 #50
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193467542
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:16 schreef Gia het volgende:
Fout in de opvoeding.
Zo ook met zwarte piet. Als je je roetmopje opvoedt met verhalen dat het sinterklaasfeestalleen voor blanken is omdat piet een zwarte slaaf is, tja, dan begint dat al goed.
Mind blown.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193467561
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:39 schreef babylon het volgende:
En wederom een lading blanke mensen die haast nooit wat mee maken die de opmerkingen van anderen wegwuiven. Zo typisch.

Ik ben zelf blank overigens.
Kijk zo word ik de laatste tijd gediscrimineerd, puur omdat ik blank ben.


Waar kan ik mijn verhaal doen want ik heb nog veel meer soortgelijke voorbeelden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193467571
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:15 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Abdsoluut, perceptie/ gevoel kun je niet van één kant veranderen.
[..]

En als je constant anders behandeld wordt, goedschiks of kwaadschiks, dan ook. :)
Grappig dat twee mensen met een andere huidskleur in dit topic aangeven dat het wel eens gebeurt maar dat ze er weinig echt last van hebben.

Dit soort overdrijving maakt het probleem (dat echt is) tot een karikatuur. pas daar mee op, want je ziet steeds meer mensen die dan ook het hele probleem niet meer erkennen.
Whatever...
pi_193467574
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:15 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Abdsoluut, perceptie/ gevoel kun je niet van één kant veranderen.
[..]

En als je constant anders behandeld wordt, goedschiks of kwaadschiks, dan ook. :)
Ja, maar ik vraag me af of dat anders behandeld worden nou in dergelijke grote getale voorkomt. Of is dat ook een onderdeel van die perceptie?

Als ik vanavond een Shisha lounge binnenloop, voel ik me ook een vreemde eend in de bijt. Zelfde als ik een R&B feest bezoek. Is er dan sprake van andere behandeling? Misschien. Voel ik me bij voorbaat anders behandelt? Ja.
pi_193467577
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Confirmation bias is een serieus ding. Je ziet wat je verwacht te zien.

Overigens is er zeker racisme in Nederland. Ook soms in behandeling van mensen. Ik ben daar tegen, zou graag willen dat mensen worden beoordeeld op hun gedrag en niet hun uiterlijk.

Echter de voorbeelden die ik steeds zie vind ik weinig steekhoudend. Een verdachte situatie is niet perse verdacht omdat de persoon een kleurtje heeft. Heeft ook te maken met de wijk, tijd, wat er daar eerder gebeurd is. Een enkel geval is zelden racisme, de optelsom kan blijk geven van vooroordelen of zelfs kwadere bedoelingen.

Daarnaast is generaliseren niet goed, maar de oververtegenwoordiging van niet blanke mensen in criminaliteit maakt het zeker niet makkelijker om mensen echt altijd als persoon te beoordelen. En dan kun je wel doen of dat niets mag uitmaken, maar dat is hetzelfde als blanke mensen als potentiële racisten zien. De meesten zijn verre van racistisch.

Het is een heel complex en echt probleem. Het wordt alleen weer eens ontzettend versimpeld en geframed. Er is een dader en die is evil, een slachtoffer en die kan er nooit iets aan doen. En de groepen waartoe deze mensen behoren kunnen als groep ook nergens op worden aangesproken. Behalve natuurlijk als je blank bent. Dan ben je wel onderdeel van een racistische cultuur.

Ben je als Marokkaan dan onderdeel van een criminele cultuur? En zelf zijn deze groepen ook verre van vrij van vooroordelen naar anderen op basis van afkomst, ethniciteit, religie of huidskleur.

Iedereen als individu behandelen op basis van gedrag: graag. Op deze manier de discussie voeren en de Amerikaanse situatie klakkeloos kopiëren en projecteren op ons land..... ontzettend achterlijk.

Het gaat mis waar mensen de slachtofferrol kiezen en erin dwepen. Lead by example. Wees die succesvolle donkere vrouw. Of marokkaan, whatever. En als iemand zich racistisch gedraagt, spreek iemand daarop aan. Maar om mensen bij voorbaat al tot racisten te bombarderen is exact hetzelfde als wat mensen met vooroordelen doen richting de groepen die zich gediscrimineerd voelen. Het lost niets op en leidt alleen maar tot meer polarisatie.
Mee eens, al weet ik niet wat confirmation bias is :@
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 11:20:44 #55
74056 crew  ToT
pi_193467598
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:12 schreef thedeedster het volgende:
Ja, het bestaat. Nee, het is niet zo erg als in de VS.

Nee, het is niet alleen een blanke die kan discrimineren.

Ja, de discussie wordt niet zuiver gevoerd.

Nee, het zal nooit volledig verdwijnen.

Nee, niet alles wat geïnterpreteerd wordt als racisme, is racisme.
Kort, krachtig en duidelijk! :Y
pi_193467600
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kijk, wederom een denigrerende opmerking jegens blanken. Ik zou er een boek vol mee kunnen schrijven. Deze voorbeelden zijn al een stuk explicieter dan in de OP.
Wat is volgens jou de 'denigrerende opmerking'?
pi_193467605
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:39 schreef babylon het volgende:
En wederom een lading blanke mensen die haast nooit wat mee maken die de opmerkingen van anderen wegwuiven. Zo typisch.

Ik ben zelf blank overigens.
Je snapt dat je nu zelf net zo bezig bent?
Groepen over een kam scheren, is dat nou niet juist het probleem?

Als blanke kun je nooit aan deze discussie meedoen zonder voor racist te worden uitgemaakt. Is dat niet gek?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:21:47 ]
pi_193467616
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:20 schreef Jwz909 het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de 'denigrerende opmerking'?
"arme blanken", zeer denigrerend.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193467626
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:02 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Eens. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die racisme goedkeuren.
Maar de meeste die je hoort praten op bijvoorbeeld de televisie komen met voorbeelden waar je niets mee kunt.

Gister bij Beau werd de vraag aan een zwarte vrouw gesteld of ze door de politie wel eens als 'nigger' was aangesproken. "Ja" werd er geantwoord na een lichte twijfel....Ja, wat wil je hiermee bereiken? Het valt niet te controleren, maar je kunt het ook niet ontkrachten omdat je dan als racist in de hoek wordt weggezet.

Ik vind de meeste voorbeelden die worden aangehaald niet overtuigend racistisch, maar veel meer een perceptie.
Dit geloof ik ook gewoon niet.
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_193467627
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:02 schreef F.Sinatra het volgende:

Gister bij Beau werd de vraag aan een zwarte vrouw gesteld of ze door de politie wel eens als 'nigger' was aangesproken. "Ja" werd er geantwoord na een lichte twijfel....Ja, wat wil je hiermee bereiken? Het valt niet te controleren, maar je kunt het ook niet ontkrachten omdat je dan als racist in de hoek wordt weggezet.

Mensen moeten soms even nadenken over iets wat lang geleden gebeurde. Vandaar iemands aarzeling.
Verder kruip je in de slachtofferrol van : " ze noemen me racist"
Heel lang geleden werd ik wel eens nikker genoemd.
Natuurlijk kan ik dit niet bewizjen en ken jij dit verhaal niet ontkrachten. Jij was er niet bij, geen getuigen te vinden, geen camera's.
pi_193467640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Mee eens, al weet ik niet wat confirmation bias is :@
Je vooraf ingebeelde denken bevestigt zien worden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 11:23:14 #62
74056 crew  ToT
pi_193467646
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Fout in de opvoeding.
Zo ook met zwarte piet. Als je je roetmopje opvoedt met verhalen dat het sinterklaasfeestalleen voor blanken is omdat piet een zwarte slaaf is, tja, dan begint dat al goed.

Vertel je je zoontje dat sinterklaas een leuk feest is waarbij alle kindjes cadeautjes krijgen en dat de zwarte pieten zwart en lenig zijn omdat ze door schoorstenen gaan, dan wil zo'n kindje juist graag voor zwarte piet spelen en vindt hij het geweldig dat hij er zo op lijkt.
Wie wil er nou niet op zijn/haar held lijken!

Het ligt maar aan de benadering van de ouders.
Ik heb een paar keer Zwarte Piet gespeeld en familie van Afrikaanse buren wilden dat ik ook voor hun kind kwam. Het zoontje van de buren wilde zelfs hulppiet zijn. "Ik ben al zwart, dus ik hoef niet geschminkt te worden!"
Toen ik hen vertelde dat veel mensen Zwarte Piet racistisch vonden omdat hij op een neger zou lijken, begon de buurvrouw keihard te lachen. _O-
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:23:29 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193467650
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:22 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Dit geloof ik ook gewoon niet.
Oh dat geloof ik wel.
pi_193467663
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Mee eens, al weet ik niet wat confirmation bias is :@
Confirmation bias is een term die aangeeft dat we (bewust of onbewust) meer aandacht hebben voor zaken die onze denkbeelden en ideeën bevestigen. https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Dit is iets heel menselijks maar zorgt wel voor aan vals: 'Zie je nou wel!' effect.
Whatever...
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:24:26 #65
3542 Gia
User under construction
pi_193467670
quote:
9s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:17 schreef SicSicSics het volgende:

Mind blown.
Zo zien ze zichzelf.
Eerste deel van mijn verhaal gaat over een zwart kind dat in een zwarte wereld wordt opgevoed met het idee dat zijn huidskleur een probleem is.

Tweede deel is een andere instelling van de ouders. Eén die veel problemen kan voorkomen als zij zichzelf eens niet zo omlaag halen.

Roetmopje was om te chargeren.
pi_193467676
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:17 schreef Jwz909 het volgende:
Het gaat echter om Nederland. En daar hebben etnische minderheden wel veel te maken met racisme. Een heel stuk meer dan 'blanken'.

Arme blanken, ze zouden maar hun superieure positie verliezen...
Jij doet dus nu ook racistisch en ook in andere landen in de wereld hebben etnische minderheden te maken met racisme.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_193467680
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen moeten soms even nadenken over iets wat lang geleden gebeurde. Vandaar iemands aarzeling.
Verder kruip je in de slachtofferrol van : " ze noemen me racist"
Heel lang geleden werd ik wel eens nikker genoemd.
Natuurlijk kan ik dit niet bewizjen en ken jij dit verhaal niet ontkrachten. Jij was er niet bij, geen getuigen te vinden, geen camera's.
Ik kruip helemaal niet in de slachtoffer rol. Het zal mij verder wat uitmaken of ik als racist wordt gezien of niet. Ik weet van mezelf dat ik dat niet ben. Het is wel heel simplistisch om die racisme kaart telkens te trekken. Dat doe je uit gebrek aan steekhoudende argumenten.

De strekking van het verhaal is, dat dit soort dingen heel makkelijk zijn om te roepen en iemand zich niet kan verdedigen.
Zoals ik al eerder aangaf gaf het onafhankelijk onderzoek waar bij OP1 over werd gesproken juist aan dat van alle aangekaarte racistische klachten op politieoptreden er welgeteld 1 is blijven staan. In 2 jaar tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:26:19 ]
pi_193467687
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:22 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Je vooraf ingebeelde denken bevestigt zien worden.
Thxx
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:25:32 #69
441440 aquawoman
Bitch please
pi_193467689
Racisme in Nederland bestaat natuurlijk gewoon - zelf in mijn eigen familie. Mijn zusje is getrouwd met een surinaamse man en een kleine greep uit de racistische opmerkingen die ik heb meegemaakt:

- Een familielid die zei dat het armoedig stond, een blank meisje met een donkere jongen.

- Mensen die (in het oosten van het land) zeiden: Kijk uit voor die zwarte. En vervolgens aan de overkant van de weg gingen lopen.

- mijn zusje die kwaad werd omdat ze door een (overigens blanke) jongen in haar kruis gegrepen werd op straat. Mijn zwager die op een kalme manier daar iets van zei tegen die jongen, die vervolgens uit zijn plaat ging. Politie erbij en wie wordt gearresteerd: mijn zwager.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook een hoop hele welwillende en lieve mensen die niet deze mentaliteit hebben. Maar het is best moeilijk om in te schatten hoe het staat met racisme in ons land, als je er niet zelf mee geconfronteerd wordt.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_193467696
Bijzonder dat een compliment (wat misschien wel wat zegt over een lage verwachting van de ander) als ‘microagressie’ wordt weggezet. Dit voelt niet passend en dat maakt dat mensen zich minder snel aangesproken zullen voelen.

Als ze zou schrijven dat ze soms teleurgesteld is in mensen omdat die haar lager inschatten en ze denkt dat t door haar kleur komt, kan ik me haar gevoel beter voorstellen.

Door het zo te labelen komt het misschien ‘erger’ over, maar ik vraag me af of dat werkt.
pi_193467697
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

"arme blanken", zeer denigrerend.
Misschien een klein geschiedenislesje zodat je het racisme in mijn post snapt: de machtspositie en welvaart van de 'Westerse mens' (blanken) is grotendeels te danken door kolonisatie en door de wereld leeg te trekken. Wat nogal wat voordelen geeft in de wereld.

Misschien snap je nu dat het sarcastisch was.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:26:53 #72
3542 Gia
User under construction
pi_193467706
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:23 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb een paar keer Zwarte Piet gespeeld en familie van Afrikaanse buren wilden dat ik ook voor hun kind kwam. Het zoontje van de buren wilde zelfs hulppiet zijn. "Ik ben al zwart, dus ik hoef niet geschminkt te worden!"
Toen ik hen vertelde dat veel mensen Zwarte Piet racistisch vonden omdat hij op een neger zou lijken, begon de buurvrouw keihard te lachen. _O-
Het is ook maar de vraag hoe lang drop nog zwart mag blijven, en moorkoppen bruin.
pi_193467707
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Fout in de opvoeding.
Zo ook met zwarte piet. Als je je roetmopje opvoedt met verhalen dat het sinterklaasfeestalleen voor blanken is omdat piet een zwarte slaaf is, tja, dan begint dat al goed.
Waarom gebruik je het woord roetmopje hier? Schrijf toch gewoon 'kind'.
Doe je dat bewust om reacties uit te lokken en dan beweren : het is niet racistisch bedoeld?
Natuurlijk weet je dat veel mensen dat beledigend ervaren.
pi_193467742
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:25 schreef aquawoman het volgende:
Racisme in Nederland bestaat natuurlijk gewoon - zelf in mijn eigen familie. Mijn zusje is getrouwd met een surinaamse man en een kleine greep uit de racistische opmerkingen die ik heb meegemaakt:

- Een familielid die zei dat het armoedig stond, een blank meisje met een donkere jongen.

- Mensen die (in het oosten van het land) zeiden: Kijk uit voor die zwarte. En vervolgens aan de overkant van de weg gingen lopen.

- mijn zusje die kwaad werd omdat ze door een (overigens blanke) jongen in haar kruis gegrepen werd op straat. Mijn zwager die op een kalme manier daar iets van zei tegen die jongen, die vervolgens uit zijn plaat ging. Politie erbij en wie wordt gearresteerd: mijn zwager.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook een hoop hele welwillende en lieve mensen die niet deze mentaliteit hebben. Maar het is best moeilijk om in te schatten hoe het staat met racisme in ons land, als je er niet zelf mee geconfronteerd wordt.
Maar daar heb je het mis, nlanken ervaren ook racisme. Mijn tante en oma riepen een aantal jaar terug langs een groep jongeren van vermoedelijk Marokkaanse afkomst, toen mijn oma goedemorgen zei kreeg ze een kom hier dan neuk ik je naar zich toegeworpen. :')

Denk je dat die Marokkanen dat ook naar een Marokkaanse vrouw op leeftijd zouden doen? :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193467777
Ik vind dit soort verhaaltjes van de NOS een beetje gevaarlijk, want het leunt heel veel op interpretatie van de persoon zelf. Word ik zo benaderd ja of nee en ze zullen nooit kijken naar hun eigen onkunde.

Zelf ben ik wel een paar keer als racist beschouwd op eigenlijk in mijn ogen vreemde momenten. Op de middelbare school werd ik door de rector gevraagd waarom ik van Administratieve opleiding naar een grafische opleiding wou gaan en of daar een racistisch motief achter zat, na daar zit je als 15 jarige jezelf te verdedigen en dat je gewoon de stap maakt omdat het beste bij je past wat je wilt doen op dat moment en beter bij de school past daarna.

Tweede moment had ik in Amsterdam bij de bioscoop naar de film Black panther die ik samen met een vriendin ging bekijken. Prijs was voor 2 kaartjes even hoog als voor 1 persoon hier bij mij in de buurt. Dus me reactie was : Das wel heel goedkoop en de persoon zei: dat denk je zeker omdat het een zwarte film is. Ow....ok.... Is trouwens een geweldige film vooral kijken !

Over discriminatie op de arbeidsmarkt is niet zo moeilijk. Reageer op een vacature van een supermarkt als je 22+ bent en de kans dat je word afgewezen is 80%. Ook zelf 1 keer op geslacht afgewezen voor reparatie van kleine apparaten. Het uitzendbureau was gewoon eerlijk en zei: Daar werken veel vrouwen en de gedachte dat er een man bijkwam vinden ze niet zo prettig, kon ik wel begrijpen. Stel je voor deze fokker die effe op zen werk een Harem heeft :') .

Welke kleur je van de regenboog ook bent, iedereen zal er wel is mee te maken hebben gehad. Alleen denk ik wel dat sommige groepen de kaart wel heel makkelijk trekken en eerder is in de spiegel moeten kijken waarom ze vaker worden aangepakt.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:32:29 #76
441440 aquawoman
Bitch please
pi_193467790
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar daar heb je het mis, nlanken ervaren ook racisme. Mijn tante en oma riepen een aantal jaar terug langs een groep jongeren van vermoedelijk Marokkaanse afkomst, toen mijn oma goedemorgen zei kreeg ze een kom hier dan neuk ik je naar zich toegeworpen. :')

Denk je dat die Marokkanen dat ook naar een Marokkaanse vrouw op leeftijd zouden doen? :{
Denk je dat dit op de zelfde schaal gebeurt :) ?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:32:42 #77
25470 SoSolid
Danke danke
pi_193467796
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar daar heb je het mis, nlanken ervaren ook racisme. Mijn tante en oma riepen een aantal jaar terug langs een groep jongeren van vermoedelijk Marokkaanse afkomst, toen mijn oma goedemorgen zei kreeg ze een kom hier dan neuk ik je naar zich toegeworpen. :')

Denk je dat die Marokkanen dat ook naar een Marokkaanse vrouw op leeftijd zouden doen? :{
Dit zijn beide gevallen van racisme/discriminatie in de maatschappij en even erg. Het verschil is dat dit soort discriminatie ook in overheden en het grotere bedrijfsleven is doorgedrongen. Die zouden boven dit soort wrijving in de maatschappij moeten staan.
xxx
pi_193467819
Kan iemand mij uitleggen waarom we verschillend naar uiterlijke kenmerken kijken?

Een dik persoon Billy Turf noemen is pesten.
Iemand met rood haar of sproeten uitlachen is pesten.
Een grap over je kleur ogen is pesten.

Een grap over huidskleur is ineens racisme?

Zijn we hier dan de huidskleur belangrijker aan het maken? Of doen we de anderen tekort......

Ik word er ziek van
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:34:35 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193467822
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar daar heb je het mis, nlanken ervaren ook racisme. Mijn tante en oma riepen een aantal jaar terug langs een groep jongeren van vermoedelijk Marokkaanse afkomst, toen mijn oma goedemorgen zei kreeg ze een kom hier dan neuk ik je naar zich toegeworpen. :')

Denk je dat die Marokkanen dat ook naar een Marokkaanse vrouw op leeftijd zouden doen? :{
Maarre omdat bepaalde aso-Marokkanen aan racisme doen mogen slachtoffers daar niet meer over klagen?
pi_193467831
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:32 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Denk je dat dit op de zelfde schaal gebeurt :) ?
Meer zelfs, de inbraken in mijn woonplaats vertonen ook patronen van racisme. Maar goed daar wordt geen onderzoek naar gedaan, dus het blijft een vermoeden; maar goed in de OP zijn ook vermoedens.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193467841
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maarre omdat bepaalde aso-Marokkanen aan racisme doen mogen slachtoffers daar niet meer over klagen?
Nee absoluut niet, ieder slachtoffer van racisme heeft recht om zich daar over uit te spreken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:36:25 #82
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193467855
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Confirmation bias is een serieus ding. Je ziet wat je verwacht te zien.

Overigens is er zeker racisme in Nederland. Ook soms in behandeling van mensen. Ik ben daar tegen, zou graag willen dat mensen worden beoordeeld op hun gedrag en niet hun uiterlijk.

Echter de voorbeelden die ik steeds zie vind ik weinig steekhoudend. Een verdachte situatie is niet perse verdacht omdat de persoon een kleurtje heeft. Heeft ook te maken met de wijk, tijd, wat er daar eerder gebeurd is. Een enkel geval is zelden racisme, de optelsom kan blijk geven van vooroordelen of zelfs kwadere bedoelingen.

Daarnaast is generaliseren niet goed, maar de oververtegenwoordiging van niet blanke mensen in criminaliteit maakt het zeker niet makkelijker om mensen echt altijd als persoon te beoordelen. En dan kun je wel doen of dat niets mag uitmaken, maar dat is hetzelfde als blanke mensen als potentiële racisten zien. De meesten zijn verre van racistisch.

Het is een heel complex en echt probleem. Het wordt alleen weer eens ontzettend versimpeld en geframed. Er is een dader en die is evil, een slachtoffer en die kan er nooit iets aan doen. En de groepen waartoe deze mensen behoren kunnen als groep ook nergens op worden aangesproken. Behalve natuurlijk als je blank bent. Dan ben je wel onderdeel van een racistische cultuur.

Ben je als Marokkaan dan onderdeel van een criminele cultuur? En zelf zijn deze groepen ook verre van vrij van vooroordelen naar anderen op basis van afkomst, ethniciteit, religie of huidskleur.

Iedereen als individu behandelen op basis van gedrag: graag. Op deze manier de discussie voeren en de Amerikaanse situatie klakkeloos kopiëren en projecteren op ons land..... ontzettend achterlijk.

Het gaat mis waar mensen de slachtofferrol kiezen en erin dwepen. Lead by example. Wees die succesvolle donkere vrouw. Of marokkaan, whatever. En als iemand zich racistisch gedraagt, spreek iemand daarop aan. Maar om mensen bij voorbaat al tot racisten te bombarderen is exact hetzelfde als wat mensen met vooroordelen doen richting de groepen die zich gediscrimineerd voelen. Het lost niets op en leidt alleen maar tot meer polarisatie.
Goede post.

Iets wat ik zelf nogal triest vind is de term "Bounty". Vaak gebruikt als afgunst naar succesvolle mensen. En volstrekt onnodig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193467857
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:32 schreef SoSolid het volgende:

[..]

Dit zijn beide gevallen van racisme/discriminatie in de maatschappij en even erg. Het verschil is dat dit soort discriminatie ook in overheden en het grotere bedrijfsleven is doorgedrongen. Die zouden boven dit soort wrijving in de maatschappij moeten staan.
Ja zo heb je ook dat universiteiten geen mannen aannemen als beleid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:37:29 #84
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193467872
Dr is gewoon racisme in Nederland. Is veelvuldig aangetoond.
Maar die feiten passen niet in de fantastische denkwereld van sommige fokkertjes die denken dat er alleen anti-blank racisme voorkomt.

https://mensenrechten.nl/en/taxonomy/term/58
https://www.hartvannederl(...)reaus-discrimineren/
https://nos.nl/artikel/23(...)woningmarkt-aan.html

Wat mij betreft moeten de mods maar eens gaan handhaven op die "racisme is een gevoel" bullshit. Daar kwam je 30 jaar terug nog mee weg, maar tegenwoordig is het bewuste onwetendheid om de discussie te omzeilen.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:38:02 #85
441440 aquawoman
Bitch please
pi_193467880
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:36 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja zo heb je ook dat universiteiten geen mannen aannemen als beleid.
Als reactie op de vele decennia dat blanke mannen voorrang hebben gekregen :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_193467892
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:37 schreef Briqq het volgende:
Dr is gewoon racisme in Nederland. Is veelvuldig aangetoond.
Maar die feiten passen niet in de fantastische denkwereld van sommige fokkertjes die denken dat er alleen anti-blank racisme voorkomt.

https://mensenrechten.nl/en/taxonomy/term/58
https://www.hartvannederl(...)reaus-discrimineren/
https://nos.nl/artikel/23(...)woningmarkt-aan.html

Wat mij betreft moeten de mods maar eens gaan handhaven op die "racisme is een gevoel" bullshit. Daar kwam je 30 jaar terug nog mee weg, maar tegenwoordig is het bewuste onwetendheid om de discussie te omzeilen.
Nog niemand met dit denkbeeld tegengekomen op FOK!, laat de posts die dit onderbouwen eens zien?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193467897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:37 schreef Briqq het volgende:
Dr is gewoon racisme in Nederland. Is veelvuldig aangetoond.
Maar die feiten passen niet in de fantastische denkwereld van sommige fokkertjes die denken dat er alleen anti-blank racisme voorkomt.

https://mensenrechten.nl/en/taxonomy/term/58
https://www.hartvannederl(...)reaus-discrimineren/
https://nos.nl/artikel/23(...)woningmarkt-aan.html

Wat mij betreft moeten de mods maar eens gaan handhaven op die "racisme is een gevoel" bullshit. Daar kwam je 30 jaar terug nog mee weg, maar tegenwoordig is het bewuste onwetendheid om de discussie te omzeilen.
Discriminatie staat niet gelijk aan racisme.
En als je goed had gelezen wordt juist onderkend dat racisme speelt. Alleen niet in die loze voorbeelden, daar is racisme een gevoel.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:40:24 ]
pi_193467908
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:38 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Als reactie op de vele decennia dat blanke mannen voorrang hebben gekregen :)
Wederom word ik dus afgerekend op iets waar ik niks aan kan doen, dat is toch pak hem beet de kern van discriminatie?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:39:42 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193467909
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:37 schreef Briqq het volgende:
Dr is gewoon racisme in Nederland. Is veelvuldig aangetoond.
Maar die feiten passen niet in de fantastische denkwereld van sommige fokkertjes die denken dat er alleen anti-blank racisme voorkomt.

https://mensenrechten.nl/en/taxonomy/term/58
https://www.hartvannederl(...)reaus-discrimineren/
https://nos.nl/artikel/23(...)woningmarkt-aan.html

Wat mij betreft moeten de mods maar eens gaan handhaven op die "racisme is een gevoel" bullshit. Daar kwam je 30 jaar terug nog mee weg, maar tegenwoordig is het bewuste onwetendheid om de discussie te omzeilen.
Je hoeft al die bronnen niet eens te zoeken. Het gemiddelde topic over vreemdelingen hier is voldoende onderbouwing :D
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:40:22 #90
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193467928
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nog niemand met dit denkbeeld tegengekomen op FOK!, laat de posts die dit onderbouwen eens zien?
Beantwoord eerst eens de vraag: geloof jij de uitkomsten die worden aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken dat er aanzienlijke discriminatie plaatsvindt in Nederland?

Ik zie jou namelijk in meedere topics de discussies laten ontsporen om kleine details. Ik zou graag willen weten waar je staat in deze discussie.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:41:07 #91
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193467947
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:39 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Discriminatie staat niet gelijk aan racisme.
En als je goed had gelezen wordt juist onderkend dat racisme speelt. Alleen niet in die loze voorbeelden, daar is racisme een gevoel.
Discriminatie op basis van etnische achtergrond is racisme. Niet wegkijken of terugkrabbelen. Graag erkennen dat racisme een tastbaar probleem is voor veel mensen in Nederland.
pi_193467961
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:40 schreef Briqq het volgende:

[..]

Beantwoord eerst eens de vraag: geloof jij de uitkomsten die worden aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken dat er aanzienlijke discriminatie plaatsvindt in Nederland?

Ik zie jou namelijk in meedere topics de discussies laten ontsporen om kleine details. Ik zou graag willen weten waar je staat in deze discussie.
Natuurlijk bestaat die.

Maar niet in die al eerder aangehaalde voorbeelden.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:42:20 #93
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193467975
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:41 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Natuurlijk bestaat die.

Maar niet in die al eerder aangehaalde voorbeelden.
Oh? Dus meewerken aan een verzoek om geen allochtonen aan te nemen is geen racisme?
pi_193467981
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:42 schreef Briqq het volgende:

[..]

Oh? Dus meewerken aan een verzoek om geen allochtonen aan te nemen is geen racisme?
Ik heb het niet over de voorbeelden in jouw post, maar de voorbeelden in deze diverse topics.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:43:02 #95
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193467982
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Mee eens, al weet ik niet wat confirmation bias is :@
Je zoekt continu naar bevestiging van je mening. Leest alleen die media die jouw mening bevestigt.En dit gaat je alleen maar sterken in je mening; je wordt star en ziet eigenlijk op een gegeven moment niets anders meer.

Ook al klopt er misschien helemaal niets van.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193467993
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:40 schreef Briqq het volgende:

[..]

Beantwoord eerst eens de vraag: geloof jij de uitkomsten die worden aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken dat er aanzienlijke discriminatie plaatsvindt in Nederland?

Ik zie jou namelijk in meedere topics de discussies laten ontsporen om kleine details. Ik zou graag willen weten waar je staat in deze discussie.
Ja natuurlijk geloof ik dat er discriminatie is maar niet zo eenzijdig als men je wilt doen geloven.

Ook wel bijzonder dat mijn ervaringen kleine details zijn terwijl ze absoluut vergelijkbaar zijn met de ervaring in de OP met als enige verschil dat de slachtoffers blank zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:44:59 #97
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468010
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:43 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de voorbeelden in jouw post, maar de voorbeelden in deze diverse topics.
Je quote mijn post en ontspoort de discussie.

Opnieuw krabbel je terug.

Iemand afwijzen voor een baan of woning op basis van etniciteit: is dat racisme. Ja of nee?
Erken je dat dit gebeurt in Nederland, op basis van wetenschappelijk onderzoek dat veelvuldig is herhaald?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:46:00 #98
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468027
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja natuurlijk geloof ik dat er discriminatie is maar niet zo eenzijdig als men je wilt doen geloven.
Weer lukt het je niet om onomwonden discriminatie van etnische minderheden (allochtonen) te erkennen? Er is gewoon keihard aangetoond dat er aanzienlijke discriminatie voorkomt. Toch wil jij graag disclaimertjes, mitsjes en maartjes toevoegen.

Waarom?

Doe jij hetzelfde bij incidenten van antisemitisme of seksisme?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:50:35 #99
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193468095
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:44 schreef Briqq het volgende:

[..]

Je quote mijn post en ontspoort de discussie.

Opnieuw krabbel je terug.

Iemand afwijzen voor een baan of woning op basis van etniciteit: is dat racisme. Ja of nee?
Erken je dat dit gebeurt in Nederland, op basis van wetenschappelijk onderzoek dat veelvuldig is herhaald?
Iemand afwijzen voor een baan omdat je slechte ervaringen hebt met de bevolkingsgroep is uiteindelijk wel gezond verstand. Laat dat duidelijk zijn.
pi_193468107
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:44 schreef Briqq het volgende:

[..]

Je quote mijn post en ontspoort de discussie.

Opnieuw krabbel je terug.

Iemand afwijzen voor een baan of woning op basis van etniciteit: is dat racisme. Ja of nee?
Erken je dat dit gebeurt in Nederland, op basis van wetenschappelijk onderzoek dat veelvuldig is herhaald?
Ik krabbel helemaal niet terug. Laat staan de disucssie ontsporen. Is dit jouw manier van discussieren? Bijzonder.

ik zeg notabene nog in de quote ' de eerder aangehaalde voorbeelden', als ik dan op jouw post doelde was dat niet nodig met een quote.

Het antwoord is overigens op beide ja. Niet louter naar kleur. Maar nogmaals, dat maakt de eerder aangehaalde voorbeelden geen racisme.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:51:59 ]
pi_193468121
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:00 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

smeerlappen die kroegen onderkotsen moeten ze in een riool begraven, of ze nu blank zwart geel of blauw zijn. Viezerik.
2 keer in 25 jaar gebeurt, beide keren in die kroeg _O-
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:52:03 #102
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468126
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Iemand afwijzen voor een baan omdat je slechte ervaringen hebt met de bevolkingsgroep is uiteindelijk wel gezond verstand. Laat dat duidelijk zijn.
Is het racisme? Ja of nee?

En dat is geen gezond verstand. Want dat is hetzelfde als alle blonde vrouwen afwijzen omdat je slechte ervaringen hebt met enkele blonde vrouwen. Totaal irrationeel en infantiel.
pi_193468132
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kijk zo word ik de laatste tijd gediscrimineerd, puur omdat ik blank ben.

Waar kan ik mijn verhaal doen want ik heb nog veel meer soortgelijke voorbeelden.
Ja? Gebeurt dat? Geef eens een voorbeeld?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:52:53 #104
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468139
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:51 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik krabbel helemaal niet terug. Laat staan de disucssie ontsporen. Is dit jouw manier van discussieren? Bijzonder.

ik zeg notabene nog in de quote ' de eerder aangehaalde voorbeelden', als ik dan op jouw post doelde was dat niet nodig met een quote.

Het antwoord is overigens op beide ja. Niet louter naar kleur. Maar nogmaals, dat maakt de eerder aangehaalde voorbeelden geen racisme.
Hoe is 'ik wil geen allochtonen' of 'is niks, is maar een neger' geen vorm van racisme?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:53:09 #105
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193468144
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef Briqq het volgende:

[..]

Is het racisme? Ja of nee?

En dat is geen gezond verstand. Want dat is hetzelfde als alle blonde vrouwen afwijzen omdat je slechte ervaringen hebt met enkele blonde vrouwen.
Is ook gezond verstand.

Nee, is geen racisme. Is gezond verstand.
pi_193468145
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef Briqq het volgende:

[..]

Hoe is 'ik wil geen allochtonen' of 'is niks, is maar een neger' geen vorm van racisme?
Hoe haal je deze conclusie uit mijn post?
Ik heb je nu al tig keer gezegd dat je naar de verkeerde voorbeelden kijkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:53:51 ]
pi_193468151
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:44 schreef Briqq het volgende:

Iemand afwijzen voor een baan of woning op basis van etniciteit: is dat racisme. Ja of nee?
Erken je dat dit gebeurt in Nederland, op basis van wetenschappelijk onderzoek dat veelvuldig is herhaald?
Zo wetenschappelijk vind ik het niet als de onderzoekers menen dat naast de etniciteit ook de competenties moeten verschillen.

Er wordt zo structureel en zo vaak gelogen over racisme en het Nederlandse verleden dat ik me afvraag waarvoor dat nodig zou zijn wanneer er daadwerkelijk een maatschappelijk probleem is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:54:14 #108
3542 Gia
User under construction
pi_193468160
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:40 schreef Briqq het volgende:

[..]

Beantwoord eerst eens de vraag: geloof jij de uitkomsten die worden aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken dat er aanzienlijke discriminatie plaatsvindt in Nederland?

Ik zie jou namelijk in meedere topics de discussies laten ontsporen om kleine details. Ik zou graag willen weten waar je staat in deze discussie.
Discriminatie is niet per se racisme.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:54:21 #109
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468163
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:53 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Hoe haal je deze conclusie uit mijn post?
Dat haal ik uit het feit dat men niet wil ingaan op wetenschappelijke onderzoeken en incidenten.
pi_193468172
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:54 schreef Briqq het volgende:

[..]

Dat haal ik uit het feit dat men niet wil ingaan op wetenschappelijke onderzoeken en incidenten.
Lees mijn post. Ik geef je een zeer duidelijk antwoord. Ik ben niet 'men'.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 11:55:01 ]
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:55:04 #111
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468179
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Discriminatie is niet per se racisme.
Discirminatie op basis van etniciteit is racisme.
In de aangehaalde onderzoeken en voorbeelden is sprake van racisme.
pi_193468183
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kijk zo word ik de laatste tijd gediscrimineerd, puur omdat ik blank ben.

Waar kan ik mijn verhaal doen want ik heb nog veel meer soortgelijke voorbeelden.
Hoe is die post van mij discriminatie? Blijkbaar weet je niet eens wat discriminatie is :)
pi_193468206
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:47 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ga kijken en kom dan eens terug met je mening!
Dat is nou juist het probleem. Je zou juist niet moeten gaan kijken omdat je weet dat Jensen geen man van feiten en objectiviteiten is, maar vooral op onderbuik afgaat en daar anderen mee aansteekt. Veel plezier ermee verder, maar i'll pass.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:56:54 #114
3542 Gia
User under construction
pi_193468207
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:44 schreef Briqq het volgende:


Iemand afwijzen voor een baan of woning op basis van etniciteit: is dat racisme. Ja of nee?

Niet per se.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:56:54 #115
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468208
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zo wetenschappelijk vind ik het niet als de onderzoekers menen dat naast de etniciteit ook de competenties moeten verschillen.

Er wordt zo structureel en zo vaak gelogen over racisme en het Nederlandse verleden dat ik me afvraag waarvoor dat nodig zou zijn wanneer er daadwerkelijk een maatschappelijk probleem is.
Dus de onderzoeken dat een meerderheid van de uitzendbureaus meewerkt aan verzoeken om geen allochtone uitzendkrachten te leven zijn 'leugens'?

Ik denk dat het niet past in jouw visie dat racisme overdreven en gelogen is. Want dit zijn gewoon de feiten. Je blijft het probleem van racisme ontkennen ondanks dat het veelvuldig en langdurig is onderzoek. Al sinds de jaren 70.

Waarom?
pi_193468233
Het is maar hoe je het zelf opvat. Ik als donkergetinte heb geen gevoel dat in Nederland overal racisme is, natuurlijk heb je er een paar tussen zitten.

Maar wat mij opvalt is dat ze altijd maar in slachtofferrol vallen, het ordinair hard lopen janken om letterlijk niks, en natuurlijk het slaven verleden er altijd maar bij halen (Natuurlijk is dat erg, maar niet relevant).

Sollicitatie altijd mijn geboorteplaatst benoemd en altijd nog voor gesprekken uitgenodigd.

Kortom, het zijn stelletje nietsnutten die alleen maar janken en klagen, en bij een geringe situatie er flink misbruik van maken.

Stel je niet aan man!
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:58:23 #117
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193468236
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet per se.
Waarom durf je geen uitgesproken antwoord te geven.

Concreet voorbeeld:

https://nos.nl/artikel/579778-bedrijf-is-niks-is-een-neger.html

Is dit racisme?

Ben je ook altijd zo 'kritisch' als het gaat om incidenten van seksisme, homofobie en antisemitisme?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:58:31 #118
3542 Gia
User under construction
pi_193468237
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef Briqq het volgende:

[..]

Hoe is 'ik wil geen allochtonen' of 'is niks, is maar een neger' geen vorm van racisme?
Zeggen werkgevers dat, ja?
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:59:31 #119
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193468257
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:56 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Dat is nou juist het probleem. Je zou juist niet moeten gaan kijken omdat je weet dat Jensen geen man van feiten en objectiviteiten is, maar vooral op onderbuik afgaat en daar anderen mee aansteekt. Veel plezier ermee verder, maar i'll pass.
Het is jammer dat je er zo over denkt, want Jensen is juist WEL de persoon die komt met feiten...
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:00:13 #120
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193468271
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:58 schreef Briqq het volgende:

[..]

Waarom durf je geen uitgesproken antwoord te geven.

Concreet voorbeeld:

https://nos.nl/artikel/579778-bedrijf-is-niks-is-een-neger.html

Is dit racisme?

Ben je ook altijd zo 'kritisch' als het gaat om incidenten van seksisme, homofobie en antisemitisme?
In hoeverre heb jij zelf met racisme te maken (gehad)? Is me niet duidelijk.
pi_193468302
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:58 schreef Briqq het volgende:

[..]

Waarom durf je geen uitgesproken antwoord te geven.

Concreet voorbeeld:

https://nos.nl/artikel/579778-bedrijf-is-niks-is-een-neger.html

Is dit racisme?

Ben je ook altijd zo 'kritisch' als het gaat om incidenten van seksisme, homofobie en antisemitisme?
Overigens ben ik van mening dat in de antisemitisme groep een groot deel voortkomt uit het blijven hangen in de slachtofferrol. Uiteraard ben ik nu gelijk een anti-semiet?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 12:02:40 ]
pi_193468328
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja? Gebeurt dat? Geef eens een voorbeeld?
Veelvoorkomende zijn jij bent blank jij wordt niet gediscrimineerd. Opmerkingen als jij bent een Hollander dan ben jij een racist. Er is hier al drie keer geprobeerd in te breken, ik denk dat als hier een Marokkaans gezin had gewoond dit niet was gebeurd. Vacatures waar letterlijk in staat dat het voor vrouwen is. In de software sector zijn er regelmatig hele mooie stages uitsluitend voor minderheden en vrouwen bij bijvoorbeeld Red Hat.(hier ben ik niet eens op tegen verder)

Lees de laatste dagen mee op Twitter in Amerikaanse threads en je komt de walgelijkste teksten over blanken tegen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193468334
Is een allochtonen quotum ook racisme?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:04:17 #124
3542 Gia
User under construction
pi_193468348
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:58 schreef Briqq het volgende:

[..]

Waarom durf je geen uitgesproken antwoord te geven.

Concreet voorbeeld:

https://nos.nl/artikel/579778-bedrijf-is-niks-is-een-neger.html

Is dit racisme?

Ben je ook altijd zo 'kritisch' als het gaat om incidenten van seksisme, homofobie en antisemitisme?
Ligt aan wie of wat ze zoeken voor de functie.
Zoeken ze een blonde receptioniste, dan zullen ze een neger afwijzen.

Een bedrijf mag toch zeker zelf weten wie ze als visitekaartje willen. Iemand met bmi 40+ kan die baan ook vergeten, omdat ze te dik is.

Discriminatie? Ja, maar terecht.
pi_193468352
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:03 schreef Montagui het volgende:
Is een allochtonen quotum ook racisme?
Discriminatie eerder.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 12:04:42 ]
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:07:54 #126
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193468406
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:58 schreef Briqq het volgende:

[..]

Waarom durf je geen uitgesproken antwoord te geven.

Concreet voorbeeld:

https://nos.nl/artikel/579778-bedrijf-is-niks-is-een-neger.html

Is dit racisme?

Ben je ook altijd zo 'kritisch' als het gaat om incidenten van seksisme, homofobie en antisemitisme?
Dit is racisme.
Je hebt ook bedrijven die geen Marokkanen (meer) willen omdat er in het verleden voorvallen zijn geweest binnen dat bedrijf... is dat dan ook racisme...?
Moeilijk te zeggen, het bedrijf wil geen gedonder meer en dat snap ik dan ook wel weer!
pi_193468407
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:56 schreef Briqq het volgende:

[..]

Dus de onderzoeken dat een meerderheid van de uitzendbureaus meewerkt aan verzoeken om geen allochtone uitzendkrachten te leven zijn 'leugens'?
Als jij onderzoek gaat doen naar uitgenodigd worden voor een gesprek op basis van achternaam en je varieert ook met de competenties dan ben je niet bezig om uit te vinden hoe het zit maar om een bepaalde boodschap te construeren. Waarom zou je dat nou doen als geen agenda hebt of het probleem klip en klaar is?

quote:
Ik denk dat het niet past in jouw visie dat racisme overdreven en gelogen is. Want dit zijn gewoon de feiten. Je blijft het probleem van racisme ontkennen ondanks dat het veelvuldig en langdurig is onderzoek. Al sinds de jaren 70.

Waarom?
Ik stel vast dat er overdreven wordt en dat er gelogen wordt, dat kan iedereen vaststellen. Dat roept de vraag op wat er van de rest wel waar is. Ik denk dat het pure racisme best meevalt, en dat het meeste cultuur en religie betreft. Ik ben er tegen om dat met racisme te verwarren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:11:29 #128
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193468456
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:21 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik heb zelf meegemaakt dat de politie gekleurde vrienden van mij oppakte en zijden jij mag gaan want je bent blank om maar wat te noemen. Dat er racisme is in Nederland daar heb ik geen twijfel over.
Ik twijfel er zeker niet aan, maar het is nu vooral veel "ik heb gehoord dat" en "ik ervaar dat.." zonder enig bewijs
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:16:41 #129
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193468555
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Zou ik tegen al die racisme jankerds willen roepen.

quote:
Naast dat we kinderen op school het tafeltje van vijf leren, moeten we ze ook leren dat er verschillende culturen zijn en dat zij allemaal gelijk zijn.
Flikker op. En om het vuurtje nog wat extra op te stoken: ik wil dat mijn kids naar een (zeer overwegend) blanke school gaan. Dit mag ik niet zeggen, maar dit is wel hoe bijna elke ouder denkt.
pi_193468676
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:16 schreef Eendenkooi het volgende:
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Zou ik tegen al die racisme jankerds willen roepen.
[..]

Flikker op. En om het vuurtje nog wat extra op te stoken: ik wil dat mijn kids naar een (zeer overwegend) blanke school gaan. Dit mag ik niet zeggen, maar dit is wel hoe bijna elke ouder denkt.
Nouja, de kleur maakt niks uit. Maar ik heb geen zin heb in dat schijtlollige gedoe van 'voorjaasfeest', 'winterfeest' en dat soort sneeuwvlokjes mentaliteit.
Voor mij mogen ze overigens daarnaast best het suikerfeest vieren hoor. Maar noem het beestje bij de naam. Aan beide kanten.

Zou wel vallen over een klas vol met asielzoekers die de taal niet machtig zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit positief bijdraagt aan de ontwikkeling van mijn kind.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 12:26:28 ]
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:25:31 #131
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193468695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:38 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Als reactie op de vele decennia dat blanke mannen voorrang hebben gekregen :)
Dus je wordt als man benadeeld op grond van zaken waar je helemaal niets aan kunt doen en/of geen enkele inspraak in gehad hebt? Als ik als blanke man daar zou solliciteren en ik werd op deze grond afgewezen, zou ik er toch echt een probleem van maken
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:31:54 #132
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193468785
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:33 schreef Luckyseven het volgende:
Ik ben zelf een niet westerse allochtoon van negroide komaf en ik merk zelf erg weinig van het beeld dat steeds wordt geschetst. Ik krijg een beetje de indruk dat het vooral wordt gebruikt als manier om je eigen onzekerheden en mislukkingen op andermans conto te schuiven.

Zeg ik hiermee dat racisme in Nederland niet bestaat? Nee. Maar ik ben er van overtuigd dat het zwaar overdreven word.
Er zijn vast racistische mensen in dit land. Van alle kanten. Voor de rest sluit ik me hierbij aan. Vooral jankballen gooien hun eigen mislukkingen op 'racisme' en spelen graag met die kaart. Maar er zijn weinig tolerantere landen in de wereld dan NL.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193468792
Racisme komt voor in Nederland. Dat lijkt me duidelijk. Er zal geen land ter wereld zijn waar racisme niet voorkomt. En dan gebruik ik de brede term, dat mensen om hun afkomst/religie/uiterlijk benadeeld worden.

Overigens durf ik de stelling wel aan dat Nederland nog één van de landen op de wereld is waar racisme relatief weinig voorkomt. Het heeft namelijk vaak met perspectief te maken, hoe kleur je iets in dat je meegemaakt hebt. Er hoeft namelijk geen sprake van racisme te zijn.

Iets dat je ook in de openingspost ziet:

quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:34 schreef Oceanier het volgende:

Onlangs kreeg mijn jongere broertje te maken met racisme. Hij liep met een aantal tassen over straat naar zijn moeder. Een oudere vrouw had dat gezien en vond de situatie verdacht. Ze belde de politie, die even later ons belde om te vragen wat mijn broertje aan het doen was. Ik ben hier zo van geschrokken. Hij helpt zijn moeder er wordt ineens als verdachte gezien.

(...)Mensen zien hem als een bedreiging door zijn huidskleur. Dat is pijnlijk voor hem en voor ons als hele familie. Je blijft toch een tweederangsburger vanwege je huidskleur.
Ik kan me goed voorstellen dat zo iemand denkt dat hij racistisch benaderd is. Maar dat hoeft niet. De politie rijdt rond en werkt op basis van meldingen. Als ze bijvoorbeeld te horen krijgen dat er ergens gestolen is. En ze krijgen op dat moment de melding dat iemand met allemaal tassen aan het slepen is. Is het voor de politie de moeite waard om dat even te controleren.

quote:
Als vroeger iemand op school een opmerking maakte over mijn huidskleur, vertelde ik dat tegen mijn ouders. Mijn ouders moesten mij dan vertellen dat mensen mij niet mogen vanwege de kleur van mijn huid. Ik kwam vaak huilend thuis, maar die kinderen die mij hadden uitgescholden hadden die gesprekken thuis niet.
Hetgene waar je mee gepest wordt is meestal niet de oorzaak van het pesten. Er is een bepaalde hiërarchie in een groep. Pesters pesten vaak om zelf hoger in de hiërarchie te komen, en dan pakken ze iemand die niet weerbaar is. Diegene wordt dan 'homo', 'dikzak', 'rode', 'zwarte' etc. genoemd. Pesters pakken een opvallend kenmerk. Zonder dat dat dus de reden van het pesten is.

In dit geval leggen de ouders uit dat het vanwege de huidskleur is, en dan word je als kind dus opgevoed met het idee dat je huidskleur de oorzaak van allemaal narigheid is.

quote:
Sadie-Marie (21)

Ook kreeg ik vaak microagressies te horen, zoals dat mensen niet hadden verwacht dat ik aan de universiteit studeerde of dat ze vonden dat ik goed Nederlands spreek. Als dat gebeurde voelde ik eerst frustratie en verdriet, maar daarna vocht ik terug.
Ik vind microagressie altijd zo'n lastige term. Iemand zegt iets, vaak nog goedbedoeld ook. Maar wordt gelijk in de hoek van het racisme gezet. Niet direct, maar wel door het iets negatiefs als microagressie te noemen.

Je maakt het voor de 'Nederlander' ook wel erg lastig om het goed te doen.
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:34:04 #134
441440 aquawoman
Bitch please
pi_193468819
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:25 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dus je wordt als man benadeeld op grond van zaken waar je helemaal niets aan kunt doen en/of geen enkele inspraak in gehad hebt? Als ik als blanke man daar zou solliciteren en ik werd op deze grond afgewezen, zou ik er toch echt een probleem van maken
Hoe vaak denk je dat dat bij vrouwen gebeurd is en nog gebeurt? :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_193468822
Racisme, what ever that may be, bestaat al duizenden jaren geleden, bestaat thans, en blijft bestaan.

Voor verdere uitleg verwijs ik hier voor naar de werken van socioloog en psycholoog Maslow.

Mensen die ander mensen racisme aanpraten, daar heb ik de meest grote disrespect voor. Het enige wat ze doen is zich bezig houden met een opgewonden persoonlijke grootspraak, iets van: ''Kijk mij toch eens flink zijn''...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193468829
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Confirmation bias is een serieus ding. Je ziet wat je verwacht te zien.

Overigens is er zeker racisme in Nederland. Ook soms in behandeling van mensen. Ik ben daar tegen, zou graag willen dat mensen worden beoordeeld op hun gedrag en niet hun uiterlijk.

Echter de voorbeelden die ik steeds zie vind ik weinig steekhoudend. Een verdachte situatie is niet perse verdacht omdat de persoon een kleurtje heeft. Heeft ook te maken met de wijk, tijd, wat er daar eerder gebeurd is. Een enkel geval is zelden racisme, de optelsom kan blijk geven van vooroordelen of zelfs kwadere bedoelingen.

Daarnaast is generaliseren niet goed, maar de oververtegenwoordiging van niet blanke mensen in criminaliteit maakt het zeker niet makkelijker om mensen echt altijd als persoon te beoordelen. En dan kun je wel doen of dat niets mag uitmaken, maar dat is hetzelfde als blanke mensen als potentiële racisten zien. De meesten zijn verre van racistisch.

Het is een heel complex en echt probleem. Het wordt alleen weer eens ontzettend versimpeld en geframed. Er is een dader en die is evil, een slachtoffer en die kan er nooit iets aan doen. En de groepen waartoe deze mensen behoren kunnen als groep ook nergens op worden aangesproken. Behalve natuurlijk als je blank bent. Dan ben je wel onderdeel van een racistische cultuur.

Ben je als Marokkaan dan onderdeel van een criminele cultuur? En zelf zijn deze groepen ook verre van vrij van vooroordelen naar anderen op basis van afkomst, ethniciteit, religie of huidskleur.

Iedereen als individu behandelen op basis van gedrag: graag. Op deze manier de discussie voeren en de Amerikaanse situatie klakkeloos kopiëren en projecteren op ons land..... ontzettend achterlijk.

Het gaat mis waar mensen de slachtofferrol kiezen en erin dwepen. Lead by example. Wees die succesvolle donkere vrouw. Of marokkaan, whatever. En als iemand zich racistisch gedraagt, spreek iemand daarop aan. Maar om mensen bij voorbaat al tot racisten te bombarderen is exact hetzelfde als wat mensen met vooroordelen doen richting de groepen die zich gediscrimineerd voelen. Het lost niets op en leidt alleen maar tot meer polarisatie.
Heel sterke post dit.

Ook het punt dat de Nederlandse cultuur als racistisch gezien wordt. Dat is ook een vooroordeel/discriminerend. Maar wordt vrijwel nooit zo gezien.
pi_193468841
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:34 schreef cempexo het volgende:
Racisme, what ever that may be, bestaat al duizenden jaren geleden, bestaat thans, en blijft bestaan.

Voor verdere uitleg verwijs ik hier voor naar de werken van socioloog en psycholoog Maslow.

Mensen die ander mensen racisme aanpraten, daar heb ik de meest grote disrespect voor. Het enige wat ze doen is zich bezig houden met een opgewonden persoonlijke grootspraak, iets van: ''Kijk mij toch eens flink zijn''...
En net zo goed een bijdrage tot polarisatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 12:41:15 ]
pi_193469077
quote:
16s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Veelvoorkomende zijn jij bent blank jij wordt niet gediscrimineerd. Opmerkingen als jij bent een Hollander dan ben jij een racist. Er is hier al drie keer geprobeerd in te breken, ik denk dat als hier een Marokkaans gezin had gewoond dit niet was gebeurd. Vacatures waar letterlijk in staat dat het voor vrouwen is. In de software sector zijn er regelmatig hele mooie stages uitsluitend voor minderheden en vrouwen bij bijvoorbeeld Red Hat.(hier ben ik niet eens op tegen verder)

Lees de laatste dagen mee op Twitter in Amerikaanse threads en je komt de walgelijkste teksten over blanken tegen.
Teksten over blanken zijn geen discriminatie. Net zoals dat geldt voor teksten over bruinen, zwarten of gelen. Positieve discriminatie is niet tegelijk negatieve discriminatie voor de andere kant. Als het dat wel was, had jij veel vaker profijt van positieve discriminatie.
pi_193469106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:51 schreef babylon het volgende:

[..]

Teksten over blanken zijn geen discriminatie. Net zoals dat geldt voor teksten over bruinen, zwarten of gelen. Positieve discriminatie is niet tegelijk negatieve discriminatie voor de andere kant. Als het dat wel was, had jij veel vaker profijt van positieve discriminatie.
Positieve en negatieve discriminatie is een bedenksel...discriminatie bestaat en blijft bestaan...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193469124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:53 schreef cempexo het volgende:

[..]

Positieve en negatieve discriminatie is een bedenksel...discriminatie bestaat en blijft bestaan...
Als ik liever vrouwen aan neem, om een evenredigere verdeling in mijn bedrijf te krijgen, discrimineer ik daarmee niet mannen.
pi_193469138
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:55 schreef babylon het volgende:

[..]

Als ik liever vrouwen aan neem, om een evenredigere verdeling in mijn bedrijf te krijgen, discrimineer ik daarmee niet mannen.
Tuurlijk wel. Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen. In dit voorbeeld de man.

Wel bijzonder, want wat als je hier vrouwen verandert in blank, en mannen in negers?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2020 12:58:26 ]
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:58:00 #142
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193469169
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:34 schreef cempexo het volgende:
Racisme, what ever that may be, bestaat al duizenden jaren geleden, bestaat thans, en blijft bestaan.

Voor verdere uitleg verwijs ik hier voor naar de werken van socioloog en psycholoog Maslow.

Mensen die ander mensen racisme aanpraten, daar heb ik de meest grote disrespect voor. Het enige wat ze doen is zich bezig houden met een opgewonden persoonlijke grootspraak, iets van: ''Kijk mij toch eens flink zijn''...
Klopt, racisme is iets dat de mensheid al zeer lang plaagt. Net zoals diefstal, moordlust, homofobie en andere vormen van onethisch gedrag. Des te belangrijker dat wij als homo sapiens dat zoveel mogelijk bestrijden.
pi_193469217
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:56 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen. In dit voorbeeld de man.

Wel bijzonder, want wat als je hier vrouwen verandert in blank, en mannen in negers?
Als je anno 2020 iemand discrimineert in Nederland sta je zo voor de rechter. Helemaal met die figuren die achter elke boom 'racisme' zien. Toen ik die beelden op de Dam zag wist ik ook gelijk weer wat voor figuren daar op af komen. Iets met teveel vrije tijd.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_193469258
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:55 schreef babylon het volgende:

[..]

Als ik liever vrouwen aan neem, om een evenredigere verdeling in mijn bedrijf te krijgen, discrimineer ik daarmee niet mannen.
Uh jawel, dat doe je dan precies. Anders kan je van "negatieve" discriminatie altijd positieve maken. Dan zeg je gewoon ik heb niks tegen Marokkanen maar ik neem liever blanken aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 4 juni 2020 @ 13:05:11 #145
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193469274
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:00 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

In hoeverre heb jij zelf met racisme te maken (gehad)? Is me niet duidelijk.
Toch nog even vragen@Briqq.
  donderdag 4 juni 2020 @ 13:17:53 #146
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193469440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef Spanky78 het volgende:
Grappig dat twee mensen met een andere huidskleur in dit topic aangeven dat het wel eens gebeurt maar dat ze er weinig echt last van hebben.
Wat is daar grappig aan? :)
quote:
Dit soort overdrijving maakt het probleem (dat echt is) tot een karikatuur. pas daar mee op, want je ziet steeds meer mensen die dan ook het hele probleem niet meer erkennen.
Welk soort overdrijvingen?
Dat twee mensen er geen problemen mee hebben, maar het wel ervaren, betekent dat de rest overdrijft of in ieder geval 'er een probleem van maakt' (terwijl ze niet moeten zeiken ... impliciet)?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 13:18:54 #147
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193469452
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:19 schreef F.Sinatra het volgende:
Ja, maar ik vraag me af of dat anders behandeld worden nou in dergelijke grote getale voorkomt. Of is dat ook een onderdeel van die perceptie?
Waarom maakt het uit hoe vaak het voorkomt?
Eén keer is teveel.
quote:
Als ik vanavond een Shisha lounge binnenloop, voel ik me ook een vreemde eend in de bijt. Zelfde als ik een R&B feest bezoek. Is er dan sprake van andere behandeling? Misschien. Voel ik me bij voorbaat anders behandelt? Ja.
Je bevestigt het punt dus...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 4 juni 2020 @ 13:20:10 #148
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193469472
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:24 schreef Gia het volgende:
Zo zien ze zichzelf.
Eerste deel van mijn verhaal gaat over een zwart kind dat in een zwarte wereld wordt opgevoed met het idee dat zijn huidskleur een probleem is.

Tweede deel is een andere instelling van de ouders. Eén die veel problemen kan voorkomen als zij zichzelf eens niet zo omlaag halen.

Roetmopje was om te chargeren.
Still ... Mind blown.
Zoveel casual racism. Echt ongelofelijk. :D En dan met droge ogen beweren dat het allemaal geen probleem is en dat het aan de instelling ligt. Wauw.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193469534
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:20 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Still ... Mind blown.
Zoveel casual racism. Echt ongelofelijk. :D En dan met droge ogen beweren dat het allemaal geen probleem is en dat het aan de instelling ligt. Wauw.
Je valt gewoon over één onhandig woord.
  donderdag 4 juni 2020 @ 13:28:18 #150
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193469558
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:26 schreef luxerobots het volgende:
Je valt gewoon over één onhandig woord.
Nee, ik val over het gemakt waarmee het woord gebezigd wordt. Over de houding dat het 'niet zo erg' is. Dat het (altijd) aan een ander ligt. Dat de ander zich 'niet zo aan moet stellen, want ik bedoel het otch niet zo'.

Die houding. Daar val ik over. :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193469614
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:28 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nee, ik val over het gemakt waarmee het woord gebezigd wordt. Over de houding dat het 'niet zo erg' is. Dat het (altijd) aan een ander ligt. Dat de ander zich 'niet zo aan moet stellen, want ik bedoel het otch niet zo'.

Die houding. Daar val ik over. :*
Racisme bestaat niet in Nederland joh. Men heeft veel te veel vrije tijd om zich druk om te maken.

BLM en die hele organisatie zijn echt belachelijk het is hier geen Amerika en men krijgt hier alle kansen, bepaalde beroepen geven zelfs de voorkeur aan mensen met kleur.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')