abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206245341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:55 schreef Halcon het volgende:
Mijn ervaring is dat je heel lang ergens weg mee komt.

Zelf ook jaren halve bak gewerkt. Of zelfs niet eens halve bak. Gewoon geleverd wat er werd gevraagd, verder niks. Dat betekende in de praktijk 75% van de tijd niksen.
Maar nu geef je een heel specifieke invulling aan 'ergens', namelijk 'weinig doen'. Je hebt het niet over wangedrag of niet meer op komen dagen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206245459
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar nu geef je een heel specifieke invulling aan 'ergens', namelijk 'weinig doen'. Je hebt het niet over wangedrag of niet meer op komen dagen.
Mja, zat toen gewoon 75 procent van de tijd te niksen of iets anders te doen. Op kantoor ongezien iets anders doen, was nog best een uitdaging. Thuiswerkend is dat een stuk simpeler. Je zorgt dat je zo nu en dan op actief staat en gaat weer verder waar je mee bezig was. Kantoor was op een gegeven moment "de truc" om met een notitieblok in je handen weg te lopen en dan de stad in.

Echt wangedrag werd meestal wel tegen opgetreden. Wel heel selectief. Weet bv. van iemand die ontslagen werd op staande voet omdat 'ie n film zat te kijken onder werktijd en daar via de mail over aan het opscheppen was, maar toen op de een of andere manier z'n teammanager in had gekopieerd.

Maar iemand - hoger geplaatst - die tienduizenden euro's via valse declaraties uitbetaald had gekregen, kwam weg met een waarschuwing en een betalingsregeling.

Er waren overigens veel mensen die weinig deden. Of in elk geval geen nuttige dingen. Dat viel vaak pas op als ze weg waren. Dan waren er geen taken die overgenomen moesten worden of bijna geen taken. Kon iemand anders er dan vaak "wel even bij doen", terwijl er voorheen een volle fte voor op stond gesteld.
pi_206245626
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja, zat toen gewoon 75 procent van de tijd te niksen of iets anders te doen. Op kantoor ongezien iets anders doen, was nog best een uitdaging. Thuiswerkend is dat een stuk simpeler. Je zorgt dat je zo nu en dan op actief staat en gaat weer verder waar je mee bezig was. Kantoor was op een gegeven moment "de truc" om met een notitieblok in je handen weg te lopen en dan de stad in.

Echt wangedrag werd meestal wel tegen opgetreden. Wel heel selectief. Weet bv. van iemand die ontslagen werd op staande voet omdat 'ie n film zat te kijken onder werktijd en daar via de mail over aan het opscheppen was, maar toen op de een of andere manier z'n teammanager in had gekopieerd.

Maar iemand - hoger geplaatst - die tienduizenden euro's via valse declaraties uitbetaald had gekregen, kwam weg met een waarschuwing en een betalingsregeling.

Er waren overigens veel mensen die weinig deden. Of in elk geval geen nuttige dingen. Dat viel vaak pas op als ze weg waren. Dan waren er geen taken die overgenomen moesten worden of bijna geen taken. Kon iemand anders er dan vaak "wel even bij doen", terwijl er voorheen een volle fte voor op stond gesteld.
Bij de overheid stikt het van dit soort lui. Zeker omdat thuiswerken nu veel gedoogd wordt werken veel fulltimers hooguit de helft van wat ze zeggen te werken.

Ergens overigens ook wel begrijpelijk, de verplichte aanwezigheid op kantoor die er vroeger was sloeg eigenlijk ook nergens op.

Maar er wordt bij veel kantoorbanen bar weinig gewerkt, daar houd je mij echt niet meer mee voor de gek.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:25:02 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206245702
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Bij de overheid stikt het van dit soort lui. Zeker omdat thuiswerken nu veel gedoogd wordt werken veel fulltimers hooguit de helft van wat ze zeggen te werken.

Ergens overigens ook wel begrijpelijk, de verplichte aanwezigheid op kantoor die er vroeger was sloeg eigenlijk ook nergens op.

Maar er wordt bij veel kantoorbanen bar weinig gewerkt, daar houd je mij echt niet meer mee voor de gek.
Tja ik vraag me dan af waarom je mensen in dienst houdt waar je niets aan hebt. Uiteindelijk kun je gewoon van iemand vragen zijn uren te verantwoorden. En als daar geen nuttige activiteiten uit blijken dan moet er wat gebeuren.
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:26:38 #230
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206245719
Nu mijn team weer twee dagen per week naar kantoor gaat is het overduidelijk hoe veel er weg wordt geluld op een dag :')

Maar goed we zijn ingericht qua fte op effectiviteit van alle dagen naar kantoor dus…
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206245756
quote:

[..]

Kan ik me voorstellen.

Dit was bij een grote financiŽle dienstverlener. Dat is redelijk vergelijkbaar met de ambtenarij, denk ik.

Destijds was thuiswerken in opkomst, maar teveel, dat vond men niet goed, want aanwezigheid en zichtbaarheid op kantoor was ook erg belangrijk.

Als je maar druk te doen zat achter je laptop, veel in overleggen zat of rondliep met een notitieblok in je handen, dan was het allemaal prima.

De meeste mensen werkten daar bar weinig, ja. Het houdt elkaar ook allemaal een beetje in stand natuurlijk. Iemand die wel hard werkt, dat wordt amper gepikt, omdat er dan natuurlijk het risico is dat uitkomt dat de rest niks uitvoert.

Al was die kans klein, omdat de mensen daarboven ook alleen maar bezig zijn om zichzelf te handhaven.
pi_206245776
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja ik vraag me dan af waarom je mensen in dienst houdt waar je niets aan hebt. Uiteindelijk kun je gewoon van iemand vragen zijn uren te verantwoorden. En als daar geen nuttige activiteiten uit blijken dan moet er wat gebeuren.
Omdat men het simpelweg niet weet. Of dat een manager liever manager is van 20 fte dan van 8 fte, omdat xx fte minder misschien wel betekent minder salaris, minder aanzien of zelfs helemaal geen baan.

Ja, tijdschrijven werd ook vaak gedaan. Maar veel mensen met grotendeels bullshitbanen zitten niet de hele dag telefoontjes op te nemen of dozen in te pakken. Dan is het makkelijk kwantificeren en te controleren.

Met veel bullshit is dat anders. Bijvoorbeeld een rapport doorlezen. Als je iets goed door wilt lezen met gebruikte bronnen, misschien nog wat dingen checken en zo, dan kun je daar best 2 uur voor schrijven. Maar als je vervolgens alleen de samenvatting even leest, ben je in 3 minuten klaar.
pi_206245885
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen.

Dit was bij een grote financiŽle dienstverlener. Dat is redelijk vergelijkbaar met de ambtenarij, denk ik.

Destijds was thuiswerken in opkomst, maar teveel, dat vond men niet goed, want aanwezigheid en zichtbaarheid op kantoor was ook erg belangrijk.

Als je maar druk te doen zat achter je laptop, veel in overleggen zat of rondliep met een notitieblok in je handen, dan was het allemaal prima.

De meeste mensen werkten daar bar weinig, ja. Het houdt elkaar ook allemaal een beetje in stand natuurlijk. Iemand die wel hard werkt, dat wordt amper gepikt, omdat er dan natuurlijk het risico is dat uitkomt dat de rest niks uitvoert.

Al was die kans klein, omdat de mensen daarboven ook alleen maar bezig zijn om zichzelf te handhaven.
Exact. Het houdt zichzelf in stand. De mindset die ik zie is overal een beetje hetzelfde. Je doet alsof je het heel druk hebt en schrijft gewoon je uurtjes. Veel overleggen zijn verspilde tijd, veel bloktijd wordt besteedt aan een paar mailtjes en verder nieuws en Facebook checken.

Veel vrouwen babbelen dan ook nog eens ontzettend veel over koetjes, kalfjes en kinderen als je op kantoor bent. Ik zie maar zeer zelden een collega waarvan ik denk: Goh jij werkt nou echt hard.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206245898
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Veel vrouwen babbelen dan ook nog eens ontzettend veel over koetjes, kalfjes en kinderen als je op kantoor bent.
:')
pi_206245924
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Exact. Het houdt zichzelf in stand. De mindset die ik zie is overal een beetje hetzelfde. Je doet alsof je het heel druk hebt en schrijft gewoon je uurtjes. Veel overleggen zijn verspilde tijd, veel bloktijd wordt besteedt aan een paar mailtjes en verder nieuws en Facebook checken.

Veel vrouwen babbelen dan ook nog eens ontzettend veel over koetjes, kalfjes en kinderen als je op kantoor bent. Ik zie maar zeer zelden een collega waarvan ik denk: Goh jij werkt nou echt hard.
Ja. Al die mensen die dat doen werken over het algemeen met mensen die vergelijkbaar in de wedstrijd zitten. Bewust of onbewust.

Je vangt ze ook niet met tijdschrijven. Net doen alsof ze het druk hebben is immers hun fulltime baan. Dat kunnen ze ook wel even vertalen naar een Excel-sheetje waaruit blijkt dat ze het wel degelijk heel erg druk hebben.

Rapport wel of niet lezen, maakt weinig verschil. Lees je alleen de samenvatting, dan weet je het ook wel en kun je de rest van de 2 uur die je ermee bezig bent als je het wel aandacht leest, besteden aan DeTelegraaf.nl, VI.nl of even wat mailen met bekenden.

Vlak voor ik wegging waren bila's opeens de trend. Gingen allerlei mensen opeens bila's met elkaar blokken. En dan beetje ouwehoeren over de kinderen, voetbal, de tennisclub, andere collega's, etc.
pi_206245991
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:')
Beetje zelfspot Claudia. ;)
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206246007
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Al die mensen die dat doen werken over het algemeen met mensen die vergelijkbaar in de wedstrijd zitten. Bewust of onbewust.

Je vangt ze ook niet met tijdschrijven. Net doen alsof ze het druk hebben is immers hun fulltime baan. Dat kunnen ze ook wel even vertalen naar een Excel-sheetje waaruit blijkt dat ze het wel degelijk heel erg druk hebben.

Rapport wel of niet lezen, maakt weinig verschil. Lees je alleen de samenvatting, dan weet je het ook wel en kun je de rest van de 2 uur die je ermee bezig bent als je het wel aandacht leest, besteden aan DeTelegraaf.nl, VI.nl of even wat mailen met bekenden.

Vlak voor ik wegging waren bila's opeens de trend. Gingen allerlei mensen opeens bila's met elkaar blokken. En dan beetje ouwehoeren over de kinderen, voetbal, de tennisclub, andere collega's, etc.
Oja die bila's. :D Wat een bullshit is dat ook, 90 procent geleuter over niets. En niemand die de ander ooit serieus durft te beoordelen.

Verder volledig mee eens ja.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206246039
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Oja die bila's. :D Wat een bullshit is dat ook, 90 procent geleuter over niets. En niemand die de ander ooit serieus durft te beoordelen.

Verder volledig mee eens ja.
Ja, hadden mensen 'n bila die verder qua werk amper wat met elkaar te maken hadden. _O-

Deed het ook wel natuurlijk. Bila met de chick van Compliance en dan bier gaan drinken in de stad. Allemaal heel compliant. _O-
pi_206246049
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Beetje zelfspot Claudia. ;)
Ik zie geen zelfspot in je posting.
pi_206246095
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, hadden mensen 'n bila die verder qua werk amper wat met elkaar te maken hadden. _O-

Deed het ook wel natuurlijk. Bila met de chick van Compliance en dan bier gaan drinken in de stad. Allemaal heel compliant. _O-
Wat een bullshit allemaal ja. :') En dit zien we tegenwoordig dus eigenlijk nog als goed functionerende collega's, dan hebben we het nog niet eens over lui die zich jaren ziekmelden en fulltime krijgen doorbetaald. Ook die verhalen ken ik genoeg.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206246131
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat een bullshit allemaal ja. :') En dit zien we tegenwoordig dus eigenlijk nog als goed functionerende collega's, dan hebben we het nog niet eens over lui die zich jaren ziekmelden en fulltime krijgen doorbetaald. Ook die verhalen ken ik genoeg.
Ja, waren ook veel mensen met vage klachten die lang thuis bleven of steeds weer opnieuw begonnen aan een periode van ziekmelden.

Verzuimbegeleiding was vrijwel standaard ruk, dus vaak volgde er nog een jaartje extra bovenop de twee jaar.
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:35:18 #242
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_206246430
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:
V
[..]
Vooral veel medewerkers, met een 0,5% heb je al wat hŤ?
Mjah, in mijn ervaring komt het sporadisch voor, bij jou komt het "vaak zat" voor. Als dat zo is, moet het bedrijf misschien toch eens naar zichzelf (omstandigheden, werkdruk, sfeer) kijken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:39:38 #243
5428 crew  miss_sly
pi_206246473
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zie geen zelfspot in je posting.
Zelfspot is vooral iets wat anderen moet laten zien, uiteraard.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206246530
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wauw, dit klinkt echt fantastisch. Zou ik ook wel willen.

Bij welk bedrijf was dit? Dan ga ik gelijk even de vacatures opzoeken en solliciteren. ^O^
Aan het typen................
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:23:06 #245
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206246779
Van dat soort figuren snap ik niet eens wat de winst is. Druk zijn met druk lijken. Nou, dan ga ik liever simpelweg mijn werk doen.

Die mensen die constant in staat van "overprikkeling" aan het reÔntegeren zijn daar heb ik ook wel een mening over, ook omdat ik veel mensen met ADHD, autisme en dergelijke in de omgeving heb die door dat soort figuren niet serieus genomen worden.

Ik heb nu een geval aan mijn fiets hangen die al minstens 5 jaar niet wel niet aanwezig is en voor die 18 uur dat ze "werkt" ontzettend veel aandacht vraagt. Elke week een update met wat ze meer of minder gaat doen en dan nog telefoontjes waarbij ze haar ei kwijt moet.

Ooit werkte ze per ongeluk een hele week echt haar uren, moest ze op een dag tussendoor naar de fysio o.i.d. en toen hing ze jammerend aan de telefoon want oh oh oh nou nou als het allemaal zo druk en chaotisch bleef dan trok ze het echt niet.

Terwijl als je die onder de loep legt, dan doet ze alles goed. Ze communiceert, geeft overzichten, werkt mee aan haar reÔntegratie maar je hebt er geen fuck aan want op kantoor is ze vooral bezig met vertellen hoe zwaar ze het heeft gehad/gaat krijgen/nu heeft en zodra ze weer bijgepraat en ingewerkt is gebeurt er weer Iets Heel Ergs en *ploep* dan laat ze haar taken weer vallen.
pi_206246799
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 07:09 schreef laziness het volgende:
Dan is er wel op veel fronten wat mis hoor als je in geen enkel systeem signaleert dat er nog iemand in dat team hangt waarbij geen beoordeling plaats vindt, verlof wordt geschreven etc.
Dat klopt natuurlijk, maar hangt - in dit geval - waarschijnlijk ook samen met het zijn van een zeer grote organisatie. De salarisadministratie heeft dan in de praktijk niets te maken met de fiattering van uren, of met het netjes doorlopen van de beoordelingsgesprekken. Het ene is namelijk afdeling FinanciŽn, het andere is afdeling HRM.

Bovendien is de administratie hier niet altijd op orde. Er staat nu ook nog steeds een collega geregistreerd als medewerker van mijn team, terwijl zij al zeker twee jaar niet meer bij ons werkt. We weten allemaal waar ze wel werkt (ze is in goed overleg gaan werken bij een ander team binnen dezelfde organisatie), maar dat administratief regelen is allemaal lastig-lastig. Formeel past ze bijv. niet in de formatie van dat andere team, terwijl ze daar wel nodig is. Dus dan wordt er tussen managers onderling nog wel eens besloten om zo iemand te 'detacheren' bij een ander team. De manager van haar nieuwe team heeft echter niet de bevoegdheid om haar uren te fiatteren, omdat ze daar formeel gezien dus niet hoort. Dus dat moet gebeuren door de manager van het oude team, die geen idee heeft of ze werkelijk die uren gemaakt heeft...

Overigens is dit voorbeeld van jaaaren geleden en denk ik dat het beslist niet normaal is. Het is iets dat bij zeer hoge uitzondering kan voorkomen en dan alleen als er sprake is van een heel specifieke combinatie van factoren.
pi_206246804
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 12:35 schreef daNpy het volgende:

[..]
Mjah, in mijn ervaring komt het sporadisch voor, bij jou komt het "vaak zat" voor. Als dat zo is, moet het bedrijf misschien toch eens naar zichzelf (omstandigheden, werkdruk, sfeer) kijken.
Hierboven zie je al dat iedereen die situaties heeft meegemaakt?
Vakman pur sang
pi_206246924
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar dat is toch helemaal niet leuk? Ik verveelde me kapot. Dat was ook in de tijd dat iedereen nog netjes naar kantoor kwam. Dus ik kwam wel, maar ik had feitelijk niks te doen. Ik zat me echt af te vragen: 'zal ik dat mailtje vanochtend al wel sturen? want dan heb ik vanmiddag niks meer te doen.'

Dat kwam trouwens omdat mijn afdeling op zou houden te bestaan. Alle projecten waren op een gegeven moment netjes afgerond, gearchiveerd, etc. Ik had ook al een nieuwe baan gevonden bij een andere werkgever, maar daar zou ik pas over een aantal weken beginnen. De laatste paar weken van m'n contract had ik dus niet of nauwelijks nog iets te doen, maar ja... nog wel in dienst. Dus dan toch maar netjes naar kantoor komen.
pi_206246966
quote:

[..]

Dat blijkt dus niet zo te zijn. Gemiddeld gezien zijn mensen daardoor juist harder gaan werken. Dat komt door 'overcompensatie'. Men is bevreesd dat de werkgever zal denken dat ze thuis maar een beetje uit hun neus zitten te vreten en gaan dan extra hard werken om te laten zien dat dat niet het geval is.

Daar is onderzoek naar gedaan en je kon het ook gewoon empirisch vaststellen. Dat was wel aan het begin van het verplichte thuiswerken, dus ik kan me voorstellen dat dat effect gaandeweg wat afvlakt.
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:13:34 #250
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206247161
Tje het zal wel door de wijze zijn waarop mijn bedrijf georganiseerd is of omdat ik aan het einde van de keten zit. Maar als ik een dag niks uitvoer kan ik al na een dag op he matje komen waarom ik mijn werk niet doe.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')