abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:21:37 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193451135
Hallo, nu de temperaturen langzaam weer stijgen ben ik toch aan het kijken om een split airco aan te schaffen met één enkele binnen unit.

Nu kan ik natuurlijk op een willekeurige website kiezen voor de goedkoopste airconditioning en denken van het zal allemaal wel.. maar dat is niet mijn bedoeling.

Maar wat zijn nu de toppers en wat zijn de B merken. Waar blijf je het beste vanaf ? :)

Een goede kennis had het over Fujitsu of Panasonic maar een eerste zoektocht laat zien dat die ver buiten mijn budget zitten. Die beginnen pas ergens rond de ¤ 2500,-
pi_193451185
Mijn advies aan jou, koop een fatsoenlijk B merk en laat je niet gek maken.

Het prijsverschil is zo groot en ook de goedkopere van echt lang mee als consument.

Je bent handig zat om de basis zelf te doen en het in bedrijf stellen uit te besteden voor een klein bedrag.

Al met al ben je dan voor ¤750 wel klaar.
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking woensdag 3 juni 2020 @ 12:26:19 #3
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193451221
Eerste de beste hit op Google:



¤ 575,-

https://www.nlx-internati(...)no7f8-kaArm4EALw_wcB

Zou ik zo durven kopen :) Kost niet veel, en toch van een bekend merk.
Volgens mij maakt/levert LG ontzettend veel airco's overal op aarde!
pi_193451289
TVP voor als ik in juli verhuisd ben en ook 2 airco's wil nemen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193451348
@CoolGuy wat voor coole airco's heb jij hangen? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:34:07 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193451353
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:33 schreef vosss het volgende:
@:coolguy wat voor coole airco's heb jij hangen? :)
Panasonic.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:35:21 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193451360
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Hallo, nu de temperaturen langzaam weer stijgen ben ik toch aan het kijken om een split airco aan te schaffen met één enkele binnen unit.

Nu kan ik natuurlijk op een willekeurige website kiezen voor de goedkoopste airconditioning en denken van het zal allemaal wel.. maar dat is niet mijn bedoeling.

Maar wat zijn nu de toppers en wat zijn de B merken. Waar blijf je het beste vanaf ? :)

Een goede kennis had het over Fujitsu of Panasonic maar een eerste zoektocht laat zien dat die ver buiten mijn budget zitten. Die beginnen pas ergens rond de ¤ 2500,-
Single split-units van panasonic kosten écht geen 2500 euro :) Trust me :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193451362
NLX is best goedkoop, die hebben ook een C merk voor ¤360 te koop (Zephir). Daar zou ik vandaan blijven.

Let op dat dit LG weer zonder leidingen etc. is. Ik koop vaker wat bij een adres in Dordrecht en daar koop je voor ¤450 ofzo een prima B merk Gree en dan zit er 3 meter leidingwerk, kabels etc. allemaal bij.

Bij de bekende B merken denk ik aan: Gree, Cooper&Hunter, Tosot enzo.
A/B merken zijn LG basis lijn enzo, Samsung, Panasonic basic lijn...
A merken denk je snel aan de betere LG, Panasonic, Daikin, Mitsubishi, etc.
C merken denk ik aan Chigo, Diloc,Haier, TCL, Chunlan, Mitsui, Zephir etc.

Merken als Zibro en Eurom weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken. Beetje bekende namen die nu matige Chinese kwaliteit doen.
Laat die handjes wapperen!
pi_193451375
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Single split-units van panasonic kosten écht geen 2500 euro :) Trust me :)
Single split duo split, bestaat er ook iets anders dan split? Wat wil dat split precies zeggen? :@

#dtv
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 3 juni 2020 @ 12:37:34 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193451388
Split = unit(s) binnen en buiten.

Multi-split is "meerdere binnen, één buiten".

Dan heb je dus duo, triple, quattro, etc....

Je hebt ook nog monobloc dan heb je dus één apparaat.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:38:30 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193451398
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:36 schreef vosss het volgende:

[..]

Single split duo split, bestaat er ook iets anders dan split? Wat wil dat split precies zeggen? :@

#dtv
Een split unit is waarbij je buiten aan/bij huis een unit hebt, en dan nog het apparaat dat je binnen aan muur hebt hangen waar de koude lucht uit komt zeg maar. Die split is vanwege buiten een deel, binnen een deel :)

Een single splitunit is dus een split unit waarbij je maar 1 binnen unit hebt. Je hebt ook sets waarbij je op 1 buiten unit meerdere binnen units aan kunt sluiten. Dat is dan dus een duo-splitunit of een triple-splitunit :)

Overigens, @Vonkenboer jij lijkt me bij uitstek iemand, net als een @Gieliovd of een @Atmoz, die de basis installatie zelf kan. Het in bedrijf stellen is zo duur niet. Ik heb wat dat betreft 2 linkerhanden, dus ik moet het laten doen :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193451521
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Een split unit is waarbij je buiten aan/bij huis een unit hebt, en dan nog het apparaat dat je binnen aan muur hebt hangen waar de koude lucht uit komt zeg maar. Die split is vanwege buiten een deel, binnen een deel :)

Een single splitunit is dus een split unit waarbij je maar 1 binnen unit hebt. Je hebt ook sets waarbij je op 1 buiten unit meerdere binnen units aan kunt sluiten. Dat is dan dus een duo-splitunit of een triple-splitunit :)

Overigens, @:Vonkenboer jij lijkt me bij uitstek iemand, net als een @:Gieliovd of een @:Atmoz, die de basis installatie zelf kan. Het in bedrijf stellen is zo duur niet. Ik heb wat dat betreft 2 linkerhanden, dus ik moet het laten doen :P
Ik heb ook 2 linkerhanden. In het nieuwe huis wil ik beneden en boven op 1 slaapkamer airco's. Dan moet ik duo split hebben toch?

Hoe gaat dat met stroom voor die units die binnen hangen? Moet daar dan net een stopcontact in de buurt zijn of wordt dan de muur open gekapt en ergens achter de unit stroom gepakt zodat je geen kabel ziet? Dan moet je ook weer laten stucen en verven en alles
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:51:11 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193451596
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:47 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik heb ook 2 linkerhanden. In het nieuwe huis wil ik beneden en boven op 1 slaapkamer airco's. Dan moet ik duo split hebben toch?

Hoe gaat dat met stroom voor die units die binnen hangen? Moet daar dan net een stopcontact in de buurt zijn of wordt dan de muur open gekapt en ergens achter de unit stroom gepakt zodat je geen kabel ziet? Dan moet je ook weer laten stucen en verven en alles
Dan zou je een duo split moeten hebben ja. Dat is vaak ook nog een voorwaarde bij zo'n aanbieding, dat er binnen X meter een stopcontact is. In principe MOET dat niet natuurlijk, want je kunt er gewoon een langere stroomkabel aan maken, maar ja, die moet je ook een beetje netjes weg werken.

Er hoeft niks gekapt of gestuct/geverfd te worden. Tenminste als je het, net als ik, niet zelf doet :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193451626
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan zou je een duo split moeten hebben ja. Dat is vaak ook nog een voorwaarde bij zo'n aanbieding, dat er binnen X meter een stopcontact is. In principe MOET dat niet natuurlijk, want je kunt er gewoon een langere stroomkabel aan maken, maar ja, die moet je ook een beetje netjes weg werken.

Er hoeft niks gekapt of gestuct/geverfd te worden. Tenminste als je het, net als ik, niet zelf doet :P
Ik ga niks zelf doen.

Dat ding wat buiten staat, maakt dat veel kabaal? Pal erboven is de slaapkamer. En de buren ook. Gaan die buren of wij zelf dat ding snachts horen? Zit daar nog veel verschil in tussen dure en goedkope? Waar moet vonkenboer en ik op letten qua specs? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 12:57:40 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193451721
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ga niks zelf doen.

Dat ding wat buiten staat, maakt dat veel kabaal? Pal erboven is de slaapkamer. En de buren ook. Gaan die buren of wij zelf dat ding snachts horen? Zit daar nog veel verschil in tussen dure en goedkope? Waar moet vonkenboer en ik op letten qua specs? :)
Nee, maakt niet veel kabaal. In ons geval hangt de buiten unit direct onder/naast de slaapkamer van ons dochtertje (bijna 2) en je hoort helemaal niets binnen, en als we buiten in de tuin zitten hoor ik ook niets. Het is echt niet zo dat je continue een zoemtoon hoort ofzo.

Ja, wellicht als je er met je oor naast staat, maar dat is in ons geval dus niet zo, dus wij horen hem gewoon echt niet, dus nee, ik denk niet dat de buren er last van gaan hebben. De buren (aan beide kanten) hebben er hier overigens ook een, en die hoor ik ook niet.

Verschil tussen goedkoop en duurkoop, geen idee, dan overvraag je me, qua specs weet ik ook niets. Het enige wat ik weet is dat je moet zorgen dat de binnen unit het aantal m3 dat gekoeld moet worden aan kan. Dat wordt uiteraard opgemeten en berekend (zo ging het bij mij in ieder geval) en daar krijg je dan een offerte op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193452329
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, maakt niet veel kabaal. In ons geval hangt de buiten unit direct onder/naast de slaapkamer van ons dochtertje (bijna 2) en je hoort helemaal niets binnen, en als we buiten in de tuin zitten hoor ik ook niets. Het is echt niet zo dat je continue een zoemtoon hoort ofzo.

Ja, wellicht als je er met je oor naast staat, maar dat is in ons geval dus niet zo, dus wij horen hem gewoon echt niet, dus nee, ik denk niet dat de buren er last van gaan hebben. De buren (aan beide kanten) hebben er hier overigens ook een, en die hoor ik ook niet.

Verschil tussen goedkoop en duurkoop, geen idee, dan overvraag je me, qua specs weet ik ook niets. Het enige wat ik weet is dat je moet zorgen dat de binnen unit het aantal m3 dat gekoeld moet worden aan kan. Dat wordt uiteraard opgemeten en berekend (zo ging het bij mij in ieder geval) en daar krijg je dan een offerte op.
Ok mooi man. Kuubs weet ik niet, maar dat moet de aircomeneer dan maar berekenen. Woonkamer is 5,10 bij 12 meter nogwat. Dat kan wel door 1 unit gekoeld worden neem ik aan? Slaapkamer is 5,5 bij 3 of iets.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193453446
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ga niks zelf doen.

Dat ding wat buiten staat, maakt dat veel kabaal? Pal erboven is de slaapkamer. En de buren ook. Gaan die buren of wij zelf dat ding snachts horen? Zit daar nog veel verschil in tussen dure en goedkope? Waar moet vonkenboer en ik op letten qua specs? :)
Je mag een airco ook niet zelf monteren tenzij je stek hebt.

Ik kies alleen mitsibishi aircos. Goedkope maken mij teveel herrie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193453513
In 3 verschillende huizen 3 verschillende merken gehad. Carrier, Panasonic en Daikin. Alledrie goede ervaringen mee. Op kantoor hangt Fujitsu, daar paar keer storing mee gehad in het begin, maar werkt ondertussen ook naar behoren. Voor m'n gevoel maakt deze wel meer geluid.
  woensdag 3 juni 2020 @ 15:26:24 #19
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193453973
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je mag een airco ook niet zelf monteren tenzij je stek hebt.

Ik kies alleen mitsibishi aircos. Goedkope maken mij teveel herrie
Je mag een airco prima zelf installeren, koeltechnische handelingen mag je niet verrichten, dat is heel wat anders. Je mag zelf prima alles ophangen, aansluiten etc. Het controleren op lekdichtheid en het vrijlaten van het koudemiddel: dat mag je niet.

Ook "goedkope" airco's zijn tegenwoordig echt wel stil, allemaal inverters.

Je moet wel goed opletten of de binnenunit lekker stil is ja. Die Zephir die ik aanhaalde is volgens specs geloof ik 32dB op de zachtste stand, dat is echt niet tof. Maar een Gree is bijvoorbeeld 21dB en dat is echt fluiterstil.

Hoe groter de unit.... hoe meer luchtverplaatsing en dus meer herrie.
Laat die handjes wapperen!
pi_193454044
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:35 schreef Gieliovd het volgende:
NLX is best goedkoop, die hebben ook een C merk voor ¤360 te koop (Zephir). Daar zou ik vandaan blijven.

Let op dat dit LG weer zonder leidingen etc. is. Ik koop vaker wat bij een adres in Dordrecht en daar koop je voor ¤450 ofzo een prima B merk Gree en dan zit er 3 meter leidingwerk, kabels etc. allemaal bij.

Bij de bekende B merken denk ik aan: Gree, Cooper&Hunter, Tosot enzo.
A/B merken zijn LG basis lijn enzo, Samsung, Panasonic basic lijn...
A merken denk je snel aan de betere LG, Panasonic, Daikin, Mitsubishi, etc.
C merken denk ik aan Chigo, Diloc,Haier, TCL, Chunlan, Mitsui, Zephir etc.

Merken als Zibro en Eurom weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken. Beetje bekende namen die nu matige Chinese kwaliteit doen.
Daikin, cooper & hunter en gree heb ik allemaal ervaring mee en allen top!

Haier geen ervaring mee als airco maar is het grootste of 1 na grootste bedrijf ter wereld in witgoed. Dus zeker geen C-merk Ze komen alleen uit Azië. En leveren daar miljoenen airco’s dus ik denk ook wel prima kwa kwaliteit. Heb zelf naar volle tevredenheid een wijnkoelkast van hen.
  woensdag 3 juni 2020 @ 16:06:13 #21
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193454427
Verschild natuurlijk per monteur maar die bij mij was:

1. Mitsubishi (deze heb ik: https://www.aircostunt.com/srk-src25zsp-w/ )
2. Daikin

Daarna de panasonic lg's etc.

Artel is overigens Midea mocht je die tegenkomen :)

Oh en kijk ook even bij de buren:

Grote Airco topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1707327

Airco bestellen in het buitenland:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848045

[ Bericht 14% gewijzigd door speedfightrage op 03-06-2020 16:38:29 ]
pi_193454977
Denk je ook aan je buren dat je een beetje een stille buitenunit kiest?

Wij hebben Mitsubishi heavy hangen. Multi-split op eerste verdieping en de zolderverdieping. Onze buren hebben de slaapkamer bijna naast de buitenunit en horen hem amper draaien als ze de balkondeur open hebben.
pi_193456093
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:26 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Je mag een airco prima zelf installeren, koeltechnische handelingen mag je niet verrichten, dat is heel wat anders. Je mag zelf prima alles ophangen, aansluiten etc. Het controleren op lekdichtheid en het vrijlaten van het koudemiddel: dat mag je niet.

Ook "goedkope" airco's zijn tegenwoordig echt wel stil, allemaal inverters.

Je moet wel goed opletten of de binnenunit lekker stil is ja. Die Zephir die ik aanhaalde is volgens specs geloof ik 32dB op de zachtste stand, dat is echt niet tof. Maar een Gree is bijvoorbeeld 21dB en dat is echt fluiterstil.

Hoe groter de unit.... hoe meer luchtverplaatsing en dus meer herrie.
bij monteren wordt in de volksmond bedoelt turn-key en dat mag niet, tenzij je een monoblock hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193457169
Ik heb op aanraden van @Gieliovd een Gree gekocht in Dordrecht.

Prima adres, aardige vent, goed geregeld. Nette prijs voor complete setjes inclusief leidingen, wifi ingebouwd.

De kwaliteit van de materialen valt me niet tegen, best netjes afgewerkt. De buitenunit ziet er ook netjes uit. Over lawaai kan ik nog niets zeggen. Ben nog bezig om er elektra bij te leggen.

In bedrijf stellen mag je eigenlijk niet zelf, maar als je een beetje weet wat je doet is het wel prima te doen. Natuurlijk moet je wel netjes om gaan met koudemiddel, en vacuumeren voor behoud van je compressor.

Wat voor mij ook een afweging was is het aantal draaiuren. Dat is in Nederland best beperkt eigenlijk. Als je kijkt in tropisch Azië draait zo'n unit in het regenseizoen gewoon 24/7.

[ Bericht 13% gewijzigd door tux87 op 03-06-2020 19:00:19 ]
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 19:20:38 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193457774
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:23 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn advies aan jou, koop een fatsoenlijk B merk en laat je niet gek maken.
Het prijsverschil is zo groot en ook de goedkopere van echt lang mee als consument.

Je bent handig zat om de basis zelf te doen en het in bedrijf stellen uit te besteden voor een klein bedrag.

Al met al ben je dan voor ¤750 wel klaar.
Nou, die kennis van mij plaatst vooral heel veel fujitsu atlantic split-air units.
Beetje in deze catogorie; https://www.klimate.nl/fu(...)del-singlesplit.html

Dan reken ik al snel dat ik inclusief plaatsen op ¤ 2750,- á ¤ 3000,- euro zit.
Die uitgave is het mij in ieder geval niet waard. Ophangen van de binnenunit is ansich niet zo'n spul. Maar ben niet vrij van hoogtevrees :')

Een directe collega had er pas één laten monteren van Haier ? Is dat wat ?
https://www.groenehoedduu(...)oorgevuld-haier.html

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:26 schreef Atmoz het volgende:
Eerste de beste hit op Google:

[ afbeelding ]

¤ 575,-

https://www.nlx-internati(...)no7f8-kaArm4EALw_wcB

Zou ik zo durven kopen :) Kost niet veel, en toch van een bekend merk.
Volgens mij maakt/levert LG ontzettend veel airco's overal op aarde!
Ik had zelf ook al eens een ronde gegoogled maar ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer, heb ook geen idee waar je nou specifiek op letten moet. Ja, dat het elektrisch vermogen niet groter mag zijn dan 3680W :+

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Single split-units van panasonic kosten écht geen 2500 euro :) Trust me :)
Met installatie erbij kost zoiets vast wel dat geld.
https://www.groenehoedduu(...)o-inverter-35kw.html

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:38 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, @Vonkenboer jij lijkt me bij uitstek iemand, net als een @Gieliovd of een @Atmoz, die de basis installatie zelf kan. Het in bedrijf stellen is zo duur niet. Ik heb wat dat betreft 2 linkerhanden, dus ik moet het laten doen
Mwah, helemaal overtuigd dat ik het zelf kan ben ik niet. Zit voornamelijk nog wat te worstelen met waar hij zou moeten komen te hangen. Ik speel een beetje met de gedachte om hem bij ons in het trappengat te hangen. Maar ik kan daar niet direct naar buiten; en het is niet de bedoeling geloof ik dat een afvoer van de airco vanuit de binnenunit eerst naar boven en dan naar links gaat. :?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:50 schreef Grachtengordel het volgende:
In 3 verschillende huizen 3 verschillende merken gehad. Carrier, Panasonic en Daikin. Alledrie goede ervaringen mee. Op kantoor hangt Fujitsu, daar paar keer storing mee gehad in het begin, maar werkt ondertussen ook naar behoren. Voor m'n gevoel maakt deze wel meer geluid.
^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:26 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Je mag een airco prima zelf installeren, koeltechnische handelingen mag je niet verrichten, dat is heel wat anders. Je mag zelf prima alles ophangen, aansluiten etc. Het controleren op lekdichtheid en het vrijlaten van het koudemiddel: dat mag je niet.

Ook "goedkope" airco's zijn tegenwoordig echt wel stil, allemaal inverters.

Je moet wel goed opletten of de binnenunit lekker stil is ja. Die Zephir die ik aanhaalde is volgens specs geloof ik 32dB op de zachtste stand, dat is echt niet tof. Maar een Gree is bijvoorbeeld 21dB en dat is echt fluiterstil.

Hoe groter de unit.... hoe meer luchtverplaatsing en dus meer herrie.
Mag de afvoer van een airco vanuit de binnenunit eerst naar boven door het plafond en dan een meter naar rechts geplaatst worden naar de buiten unit op het platte dak ? Of is dat gewoon weg niet mogelijk en moet je rechtstreeks in rechte lijnen van en naar de buitenunit ?

Ik voel mij zo'n noob hé in deze materie, en zo bang om vies op mijn snufferd te gaan met een miskoop of een idee wat gewoon weg niet kan. _O-

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:33 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Daikin, cooper & hunter en gree heb ik allemaal ervaring mee en allen top!

Haier geen ervaring mee als airco maar is het grootste of 1 na grootste bedrijf ter wereld in witgoed. Dus zeker geen C-merk Ze komen alleen uit Azië. En leveren daar miljoenen airco’s dus ik denk ook wel prima kwa kwaliteit. Heb zelf naar volle tevredenheid een wijnkoelkast van hen.
Mijn collega kwam zogezegd ook al met dit Haier op de proppen, ik kan alleen niet echt een importeur ergens vinden. Wel van het witgoed, maar niet qua airco's in de Benelux.
Heb jij enig idee ?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:06 schreef speedfightrage het volgende:
Verschild natuurlijk per monteur maar die bij mij was:

1. Mitsubishi (deze heb ik: https://www.aircostunt.com/srk-src25zsp-w/ )
2. Daikin

Daarna de panasonic lg's etc.

Artel is overigens Midea mocht je die tegenkomen :)

Oh en kijk ook even bij de buren:

Grote Airco topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1707327

Airco bestellen in het buitenland:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848045
Bedankt voor de linkjes, maar op tweakers gaan ze mij in technische zin vaak te ver en te diep er op de zaken in. En als ik dan dat topic doorlees krijg ik al snel zo'n het zal allemaal wel gevoel van. -O-

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:49 schreef japjapie het volgende:
Denk je ook aan je buren dat je een beetje een stille buitenunit kiest?

Wij hebben Mitsubishi heavy hangen. Multi-split op eerste verdieping en de zolderverdieping. Onze buren hebben de slaapkamer bijna naast de buitenunit en horen hem amper draaien als ze de balkondeur open hebben.
Mijn directe buren zijn mijn eigen ouders, dus dat is zeker een puntje van aandacht :+

quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 18:54 schreef tux87 het volgende:
In bedrijf stellen mag je eigenlijk niet zelf, maar als je een beetje weet wat je doet is het wel prima te doen. Natuurlijk moet je wel netjes om gaan met koudemiddel, en vacuumeren voor behoud van je compressor.
Zelf ga ik niet in bedrijf stellen, maar bij mijn kennis kan ik zonder meer niet terecht mocht ik een airco van een of andere webshop kopen. Die gaat hij niet voor mij vacuumeren.

quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 18:54 schreef tux87 het volgende:
Wat voor mij ook een afweging was is het aantal draaiuren. Dat is in Nederland best beperkt eigenlijk. Als je kijkt in tropisch Azië draait zo'n unit in het regenseizoen gewoon 24/7.
Dat is natuurlijk zeker waar ^O^

Zal straks eens even berekenen hoeveel m³ ik hier eigenlijk heb wat gekoeld moet worden.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 19:21:36 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193457797
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, mochten er echt nog dingen zijn waar je op letten moet bij aanschaf of onmogelijkheden qua plaatsing dan hoor ik het graag.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 19:23:19 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193457838
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, mochten er echt nog dingen zijn waar je op letten moet bij aanschaf of onmogelijkheden qua plaatsing dan hoor ik het graag.
Nee, ik heb naast de 3 split unit ook een single splitunit op de zolder hangen (die is er een jaar later bij gekomen) en die kostte 1545 incl alles, Is een panasonic, maar geen 3,5kW.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193457979
Ik heb er nav Giel ook een in Dordrecht gehaald, zelf geïnstalleerd, zonder vacumeren op de dhz manier. Draait nu voor t 2e jaar super, ding word echt koud, wifi app werkt mooi enzo. Ik vind t echt een aanrader.


Over de plek, met je koelleidingen kan je alle kanten op. Alleen als je na de binnenunit weer naar boven moet moet je een pompje hebben voor je condenswater. Die moet je los kopen.

Wat gek trouwens dat je kennis geen eigen aangeschafte airco in bedrijf wil stellen. Als je het echt wil uitbesteden zou ik gewoon een andere partij zoeken.
pi_193458239
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, mochten er echt nog dingen zijn waar je op letten moet bij aanschaf of onmogelijkheden qua plaatsing dan hoor ik het graag.
Je kunt met de koelleidingen alle kanten op, ook naar boven. Alleen de condensafvoer kan niet naar boven lopen want water loopt niet zo best bergop ;) Er zijn pompjes voor die dat oplossen.

De lengte van de leidingen is niet onbeperkt, meestal max 15 meter. En dan is het wel zo dat je boven de 5 meter extra koudemiddel nodig hebt.

Stroom heb je nodig bij de buitenunit, die verbind je met een kabel 4 aderig met de binnenunit.
pi_193458266
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:30 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb er nav Giel ook een in Dordrecht gehaald, zelf geïnstalleerd, zonder vacumeren op de dhz manier. Draait nu voor t 2e jaar super, ding word echt koud, wifi app werkt mooi enzo. Ik vind t echt een aanrader.
Denk dat ie commissie moet gaan vragen ;)
  Knikkerking woensdag 3 juni 2020 @ 19:43:12 #31
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193458299
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:

Ik had zelf ook al eens een ronde gegoogled maar ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer, heb ook geen idee waar je nou specifiek op letten moet. Ja, dat het elektrisch vermogen niet groter mag zijn dan 3680W :+

Was ook eigenlijk meer om aan te geven (c.q. te laten zien met "gewoon" een voorbeeld) dat een (goede) airco helemaal niet duur hoeft te zijn ^O^

In ieder geval veel succes met de keuze maken en straks de installatie :)
pi_193458319
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan zou je een duo split moeten hebben ja. Dat is vaak ook nog een voorwaarde bij zo'n aanbieding, dat er binnen X meter een stopcontact is. In principe MOET dat niet natuurlijk, want je kunt er gewoon een langere stroomkabel aan maken, maar ja, die moet je ook een beetje netjes weg werken.

Er hoeft niks gekapt of gestuct/geverfd te worden. Tenminste als je het, net als ik, niet zelf doet :P
Hier krijgt de binnenunit de stroom van de buitenunit. Geen kabels te zien (Mitsubishi)
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 19:51:44 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193458467
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:30 schreef Makrolon het volgende:
Wat gek trouwens dat je kennis geen eigen aangeschafte airco in bedrijf wil stellen. Als je het echt wil uitbesteden zou ik gewoon een andere partij zoeken.
Hij staat 100% achter zijn werk en zijn producten die hij zelf ook levert, niet dat apparatuur van derden niet goed kan zijn. Maar in het verleden heeft hem dat ooit gezeur en gedoe opgeleverd.
Als ik bij hem iets koop en laat installeren door hem dan is dat allemaal geen punt.
Ik snap hem ergens ook wel ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:30 schreef Makrolon het volgende:
Over de plek, met je koelleidingen kan je alle kanten op. Alleen als je na de binnenunit weer naar boven moet moet je een pompje hebben voor je condenswater. Die moet je los kopen.
Ik moet boven op de overloop eigenlijk eerst omhoog; naar links en dan het platte dak op naar de buitenunit. Beneden geld eigenlijk hetzelfde, maar daar zou ik de binnenunit zo kunnen plaatsen dat die iets hoger hangt dan de buitenunit zou kunnen staan. Maar daar heb ik meer kans op geluidsoverlast en staat de buitenunit ook nog eens in het zicht.

Het liefst hang ik hem boven op de overloop, desnoods met wat meer capaciteit zodat hij beneden ook mee zou moeten kunnen koelen.

Wel weer ruk dan; en die pomp moet zeker ook nog eens weer ergens staan -O- :')

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:40 schreef tux87 het volgende:
Je kunt met de koelleidingen alle kanten op, ook naar boven. Alleen de condensafvoer kan niet naar boven lopen want water loopt niet zo best bergop ;) Er zijn pompjes voor die dat oplossen.

De lengte van de leidingen is niet onbeperkt, meestal max 15 meter. En dan is het wel zo dat je boven de 5 meter extra koudemiddel nodig hebt.

Stroom heb je nodig bij de buitenunit, die verbind je met een kabel 4 aderig met de binnenunit.
Met drie meter en vijf meter lengte aan koelleiding ben ik wel buiten.
Dat condenswater is dan boven wel een dingetje.. -O-

Had gedacht dat in een airco wel een standaard iets zit die het water over x afstand kon verplaatsen in alle richtingen.

Elektrisch aansluiten moet geen punt zijn ;)
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 20:01:17 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193458694
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 19:43 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Was ook eigenlijk meer om aan te geven (c.q. te laten zien met "gewoon" een voorbeeld) dat een (goede) airco helemaal niet duur hoeft te zijn ^O^

In ieder geval veel succes met de keuze maken en straks de installatie :)
Ik snap je punt, maar ik zie vooral nog heel veel beren op de weg.
Zo vind ik tot nu toe vrijwel alle binnenunits lelijk om te zien :')
  woensdag 3 juni 2020 @ 20:01:32 #35
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193458700
Nee joh zo'n pompje is echt heel klein hoor!

Laat die handjes wapperen!
pi_193459119
Willen nu thuis ook een multisplit plaatsen. Gaat om 5 kamers plus woonkamer en keuken.

Begrepen van verschillende aanbieders dat je met Mitsubishi of Daikin qua kwaliteit aan de top zit. Maar de meeste installateurs hebben pas over 1 a 2 maanden tijd om te installeren. Dus besloten om het in de winter te laten doen. Had ook van meerdere mensen gehoord dat dat behoorlijk qua prijs scheelt.
pi_193466070
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Hallo, nu de temperaturen langzaam weer stijgen ben ik toch aan het kijken om een split airco aan te schaffen met één enkele binnen unit.

Nu kan ik natuurlijk op een willekeurige website kiezen voor de goedkoopste airconditioning en denken van het zal allemaal wel.. maar dat is niet mijn bedoeling.

Maar wat zijn nu de toppers en wat zijn de B merken. Waar blijf je het beste vanaf ? :)

Een goede kennis had het over Fujitsu of Panasonic maar een eerste zoektocht laat zien dat die ver buiten mijn budget zitten. Die beginnen pas ergens rond de ¤ 2500,-
Voor welke ruimte wil je hem gaan gebruiken? En wat is je budget?
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:13 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193466509
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:29 schreef Reempie6 het volgende:

[..]

Voor welke ruimte wil je hem gaan gebruiken? En wat is je budget?
Ik wil hem boven op de overloop hangen om de bovenverdieping te kunnen koelen. De slaapkamersvdie ik dan wil koelen daar zet ik de deur dan van open.

Heb ook al een eerste prijsindicatie binnen; all in ¤ 1800,- voor een Fujitsu ASYG12LMCE/LMCE 3,5kW wandmodel.

Geen idee of het wat is, maar van de prijs alleen krijg ik het al koud genoeg...

Wel gehoord dat ik een extra pompje nodig hebt voor het condenswater dat drukt de prijs ook wat omhoog. Die kosten gemiddeld ¤ 150,-

Door een airco met een wat groter vermogen te kopen hoop ik op de benedenverdieping ook wat koeling te kunnen creëren.

[ Bericht 14% gewijzigd door Vonkenboer op 04-06-2020 10:15:30 ]
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 10:18:46 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193466602
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik wil hem boven op de overloop hangen om de bovenverdieping te kunnen koelen. De slaapkamersvdie ik dan wil koelen daar zet ik de deur dan van open.

Heb ook al een eerste prijsindicatie binnen; all in ¤ 1800,- voor een Fujitsu ASYG12LMCE/LMCE 3,5kW wandmodel.

Geen idee of het wat is, maar van de prijs alleen krijg ik het al koud genoeg...

Wel gehoord dat ik een extra pompje nodig hebt voor het condenswater dat drukt de prijs ook wat omhoog. Die kosten gemiddeld ¤ 150,-

Door een airco met een wat groter vermogen te kopen hoop ik op de benedenverdieping ook wat koeling te kunnen creëren.
Ik weet niet of dat een goed idee is, want als daar veel deuren etc tussen zitten dan zal dat niet per se heel lekker werken. Ja, die pompjes heb ik er ook in zitten.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 11:33:13 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193467804
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat een goed idee is, want als daar veel deuren etc tussen zitten dan zal dat niet per se heel lekker werken. Ja, die pompjes heb ik er ook in zitten.
Heel veel deuren zitten daar niet tussen, onze trapopgang grenst met één deur aan de woonkamer en keuken.

En die zit vast onder aan de trap zeg maar, de airco zal vandaar uit op 3 meter hoogte in het trapgat zitten.

Hebben die pompjes bijzonder onderhoud nodig ? Kun je ze horen lopen ? Waar laten ze die eigenlijk ?
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 11:34:49 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193467827
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heel veel deuren zitten daar niet tussen, onze trapopgang grenst met één deur aan de woonkamer en keuken.

En die zit vast onder aan de trap zeg maar, de airco zal vandaar uit op 3 meter hoogte in het trapgat zitten.

Hebben die pompjes bijzonder onderhoud nodig ? Kun je ze horen lopen ? Waar laten ze die eigenlijk ?
Geen idee. Nee, hoor je niet. Worden IN de binnen unit ingebouwd. Is bij mij in ieder geval zo. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193468127
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geen idee. Nee, hoor je niet. Worden IN de binnen unit ingebouwd. Is bij mij in ieder geval zo. :)
Ik heb dezelfde pomp en die hoor luid en duidelijk af en toe aangaan. Ik schat zo 60db aan geluid voor een paar seconden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:05:59 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193468377
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde pomp en die hoor luid en duidelijk af en toe aangaan. Ik schat zo 60db aan geluid voor een paar seconden.
Binnenshuis ? Dat vind ik dan een hoop lawaai !
pi_193468481
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Binnenshuis ? Dat vind ik dan een hoop lawaai !
Dat pompje is in de binnenunit en die slaat af en toe aan voor een paar seconden bij mij. Deze maakt een brommend geluid van ik schat 60db. In de slaapkamer zou ik dat pompje niet willen.

Bij mij gaat dat pompje ook af en toe aan als de airco uit staat en kort daarvoor aan is geweest.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:24:57 #45
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193468685
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat pompje is in de binnenunit en die slaat af en toe aan voor een paar seconden bij mij. Deze maakt een brommend geluid van ik schat 60db. In de slaapkamer zou ik dat pompje niet willen.

Bij mij gaat dat pompje ook af en toe aan als de airco uit staat en kort daarvoor aan is geweest.
Hm, de beoogde plek is pak hem beet 1,5 meter van onze slaapkamer. Daar zit weliswaar een deur tussen.

En misschien zetten we de airco snachts ook wel gewoon uit.

Goed om te weten dat die dingen dus doorgaans een takkeherrie maken waar je niet blij van wordt.

Ik zie langzaam steeds meer bomen op de weg verschijnen...
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:26:05 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468703
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat pompje is in de binnenunit en die slaat af en toe aan voor een paar seconden bij mij. Deze maakt een brommend geluid van ik schat 60db. In de slaapkamer zou ik dat pompje niet willen.

Bij mij gaat dat pompje ook af en toe aan als de airco uit staat en kort daarvoor aan is geweest.
ja dát hoor ik ook wel eens, maar het is niet zo dat jij, als jij de airco aan zet voor, zeg eventjes 2 uur lang, dat je dan ook 2 uur lang op 60db (ik vind dat hoog geschat eigenlijk) dat pompje hoort. Die hoor je misschien, mwah, een seconde of 3 denk ik? Maar dat is niet meer dan een licht gezoem.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:26:25 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468707
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hm, de beoogde plek is pak hem beet 1,5 meter van onze slaapkamer. Daar zit weliswaar een deur tussen.

En misschien zetten we de airco snachts ook wel gewoon uit.

Goed om te weten dat die dingen dus doorgaans een takkeherrie maken waar je niet blij van wordt.

Ik zie langzaam steeds meer bomen op de weg verschijnen...
Ze maken dus helemaal geen takkeherrie.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:26:40 #48
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193468712
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geen idee. Nee, hoor je niet. Worden IN de binnen unit ingebouwd. Is bij mij in ieder geval zo. :)
Zie voornamelijk plaatjes dat ze in de goot worden geplaatst waar de koelleidingen ook door lopen. En niet in de unit zelf.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:28:27 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468735
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zie voornamelijk plaatjes dat ze in de goot worden geplaatst waar de koelleidingen ook door lopen. En niet in de unit zelf.
Dat is volgens mij bij mij niet zo, maar ik kan je dat niet met 100% zekerheid zeggen. Either way, de vraag wordt natuurlijk op een gegeven moment; als je 3 sec per X tijd een licht gezoem ontzettend storend vindt, wil je dan wel echt een airco, want volgens mij heb je een enorm negatief beeld in je hoofd wat helemaal niet de waarheid is. :)

Je lijkt te denken dat er een helicopter door je huis vliegt als dat ding aan staat ofzo, en dat is gewoon niet zo.

[ Bericht 5% gewijzigd door CoolGuy op 04-06-2020 12:43:46 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193468737
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ja dát hoor ik ook wel eens, maar het is niet zo dat jij, als jij de airco aan zet voor, zeg eventjes 2 uur lang, dat je dan ook 2 uur lang op 60db (ik vind dat hoog geschat eigenlijk) dat pompje hoort. Die hoor je misschien, mwah, een seconde of 3 denk ik? Maar dat is niet meer dan een licht gezoem.
Gewoon praten is 80 db toch? Als er iemand watverder weg staat en dat pompje gaat aan voor 2 seconden dan versta ik die ander niet meer.
Het is inderdaad voor 2-3 seconden, maar je kan er wel wakker van worden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:29:13 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468746
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gewoon praten is 80 db toch? Als er iemand watverder weg staat en dat pompje gaat aan voor 2 seconden dan versta ik die ander niet meer.
Het is inderdaad voor 2-3 seconden, maar je kan er wel wakker van worden
Say what? (haha :P ) dat herken ik echt to-taal niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193468750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zie voornamelijk plaatjes dat ze in de goot worden geplaatst waar de koelleidingen ook door lopen. En niet in de unit zelf.
Klopt in de bocht 10cm buiten de binnenunit, dus nog steeds binnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193468776
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Say what? (haha :P ) dat herken ik echt to-taal niet.
Het is natuurlijk afhankelijk van de afstanden, maar ik vind het echt soms storend. Ook omdat die ook kan aanspringen terwijl je de airco hebt uitgezet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:33:59 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468817
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt in de bocht 10cm buiten de binnenunit, dus nog steeds binnen.
Bij mij zit dat pompje toch echt in/binnen de binnenunit, en niet er buiten.

Ik heb het ongeveer op deze manier:

Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 12:39:08 #55
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193468898
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk afhankelijk van de afstanden, maar ik vind het echt soms storend. Ook omdat die ook kan aanspringen terwijl je de airco hebt uitgezet
Storend? Echt? Naja het kan hoor, begrijp me niet verkeerd, maar we hebben het over een zacht geluid wat 2 a 3 sec hoorbaar is, ik vind het totaal niet storend. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193469223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Storend? Echt? Naja het kan hoor, begrijp me niet verkeerd, maar we hebben het over een zacht geluid wat 2 a 3 sec hoorbaar is, ik vind het totaal niet storend. :P
Behalve als je er wakker van wordt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 13:03:48 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193469250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Behalve als je er wakker van wordt
Ja, dat is voor een ieder anders, maar ik word vrijwel nergens wakker van. In de pre-airco tijd had ik een ventilator op de slaapkamer, en die maakt ook geluid he, want ja, dat ding draait en die 'wind' hoor je. Maar daar slaap ik ook gewoon perfect op :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193469307
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat is voor een ieder anders, maar ik word vrijwel nergens wakker van. In de pre-airco tijd had ik een ventilator op de slaapkamer, en die maakt ook geluid he, want ja, dat ding draait en die 'wind' hoor je. Maar daar slaap ik ook gewoon perfect op :P
Dat is een continu geluid en meestal max 30-40db. Heel wat anders dan onverwachts gebrom met een factor 6x meer geluidsintensiteit (van ongeveer 40 naar ongeveer 60db)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 13:08:27 #59
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193469321
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is een continu geluid en meestal max 30-40db. Heel wat anders dan onverwachts gebrom met een factor 6x meer geluidsintensiteit (van ongeveer 40 naar ongeveer 60db)
Als normaal stemgeluid 80db is, wat is een huilende baby dan? Want daar werd ik ook niet van wakker (niet dat dat goed is, maar toch :P )
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193469366
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als normaal stemgeluid 80db is, wat is een huilende baby dan? Want daar werd ik ook niet van wakker (niet dat dat goed is, maar toch :P )
80-90db volgens mij
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 13:14:31 #61
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193469400
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

80-90db volgens mij
Dan zal ik wel vast slapen, want ook van harde geluiden word ik niet wakker. Dat is van de ene kant prettig, van de andere kant ook niet. Hoe dan ook, van een 'hard' geluid van 2 a 3 sec word ik niet wakker, maar andere mensen inderdaad wellicht wel, en dan is het vervelend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193469666
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als normaal stemgeluid 80db is, wat is een huilende baby dan? Want daar werd ik ook niet van wakker (niet dat dat goed is, maar toch :P )
Had ik dat ook maar... ik zit al rechtop in bed als ze zich draait en ik dat hoor via de babyfoon _O-

Volgende week komt hier een airco installateur onderhoud plegen aan onze airco’s, heb ze nog nooit aangehad na aankoop woning dus ben eens benieuwd.. zijn beide b merken :P
Ik was hier...
pi_193474889
https://www.bengshop.nl/M(...)cPf17lhoCLk0QAvD_BwE

Zo maar een eerste hit. Fluisterstil. Die dingen vallen wel mee hoor. Een als je ze al hoort is het 1 seconde prrt.
Laat die handjes wapperen!
pi_193475099
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik wil hem boven op de overloop hangen om de bovenverdieping te kunnen koelen. De slaapkamersvdie ik dan wil koelen daar zet ik de deur dan van open.

Heb ook al een eerste prijsindicatie binnen; all in ¤ 1800,- voor een Fujitsu ASYG12LMCE/LMCE 3,5kW wandmodel.

Geen idee of het wat is, maar van de prijs alleen krijg ik het al koud genoeg...

Wel gehoord dat ik een extra pompje nodig hebt voor het condenswater dat drukt de prijs ook wat omhoog. Die kosten gemiddeld ¤ 150,-

Door een airco met een wat groter vermogen te kopen hoop ik op de benedenverdieping ook wat koeling te kunnen creëren.
Klinkt niet per se als heel erg duur. Heb je ook rekening gehouden met de extra kosten qua energieverbruik? Dat kan ook aardig oplopen heb ik gelezen. Hoeveel BTU heeft de Fujitsu airco?
pi_193475834
Die Fujitsu is nog een R410a unit en ik zou liever een R32 unit hebben. Die is qua milieuwet etc wat toekomst bestendiger mocht er eens wat zijn en er moet wat koudemiddel bij ofzo. Tevens is R32 wat zuiniger.

Verder als je montage wat minder standaard is, pompje erbij en het is een premium merk... Dan is ¤1800 niet eens absurd.

Ik heb je wat links gestuurd van B merken met installatie, zonder pompje nog etc. Dan kom je snel ook op ¤1100.
Laat die handjes wapperen!
pi_193476960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:03 schreef Gieliovd het volgende:
https://www.bengshop.nl/M(...)cPf17lhoCLk0QAvD_BwE

Zo maar een eerste hit. Fluisterstil. Die dingen vallen wel mee hoor. Een als je ze al hoort is het 1 seconde prrt.
ik ben wel benieuwd hoe stil nu "de stilste in zijn klasse" nu echt is.....
1 seconde kan genoeg zijn om er wakker van te worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193477022
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:43 schreef Gieliovd het volgende:
Die Fujitsu is nog een R410a unit en ik zou liever een R32 unit hebben. Die is qua milieuwet etc wat toekomst bestendiger mocht er eens wat zijn en er moet wat koudemiddel bij ofzo. Tevens is R32 wat zuiniger.

Verder als je montage wat minder standaard is, pompje erbij en het is een premium merk... Dan is ¤1800 niet eens absurd.

Ik heb je wat links gestuurd van B merken met installatie, zonder pompje nog etc. Dan kom je snel ook op ¤1100.
is R32 niet een butaanvariant en dus brandbaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 juni 2020 @ 23:00:42 #68
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193480273
R32 is brandbaar. Niet licht ontvlambaar
pi_193480409
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:06 schreef speedfightrage het volgende:
Verschild natuurlijk per monteur maar die bij mij was:

1. Mitsubishi (deze heb ik: https://www.aircostunt.com/srk-src25zsp-w/ )
2. Daikin

Daarna de panasonic lg's etc.

Artel is overigens Midea mocht je die tegenkomen :)

Oh en kijk ook even bij de buren:

Grote Airco topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1707327

Airco bestellen in het buitenland:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848045
Mitsubishi heavy is slechter dan Mitsubishi Electric, althans dat lees ik overal en onglangs nog drie verschillende airco installateurs over de vloer gehad die hetzelfde aangaven.
pi_193487933
Bij https://www.aircostunt.com kun je airco's voor groothandelsprijzen kopen. Ze maken de slangen op maat, vullen de machine voor je en je hoeft het alleen maar lekvrij aan te sluiten. En te installeren uiteraard.

(Ik probeer hier trouwens geen reclame te maken, mocht dit niet ok zijn, hoor ik het graag)
pi_193488848
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 12:53 schreef BieBieGW het volgende:
Bij https://www.aircostunt.com kun je airco's voor groothandelsprijzen kopen. Ze maken de slangen op maat, vullen de machine voor je en je hoeft het alleen maar lekvrij aan te sluiten. En te installeren uiteraard.

(Ik probeer hier trouwens geen reclame te maken, mocht dit niet ok zijn, hoor ik het graag)
Dat is goedkoop. Voor ¤600 een Daikin voor de slaapkamer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 5 juni 2020 @ 17:13:56 #72
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193491184
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 12:53 schreef BieBieGW het volgende:
Bij https://www.aircostunt.com kun je airco's voor groothandelsprijzen kopen. Ze maken de slangen op maat, vullen de machine voor je en je hoeft het alleen maar lekvrij aan te sluiten. En te installeren uiteraard.

(Ik probeer hier trouwens geen reclame te maken, mocht dit niet ok zijn, hoor ik het graag)
Dat is mijn vaste adres, waar ik zoals je eerder in dit topic leest al meerdere mensen met plezier heen heb gestuurd :)

Geen aandelen helaas haha.
Laat die handjes wapperen!
pi_193491591
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 17:13 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat is mijn vaste adres, waar ik zoals je eerder in dit topic leest al meerdere mensen met plezier heen heb gestuurd :)

Geen aandelen helaas haha.
Sorry overheen gelezen, haha. Weet alleen niet of het voor Vonkenboer te doen is qua afstand, het ziet er naar uit dat je dat alleen maar kan ophalen, wat op zich logisch is met de inhoud
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 18:56:57 #74
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193492503
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:12 schreef Reempie6 het volgende:

[..]

Klinkt niet per se als heel erg duur. Heb je ook rekening gehouden met de extra kosten qua energieverbruik? Dat kan ook aardig oplopen heb ik gelezen. Hoeveel BTU heeft de Fujitsu airco?
Ik zie net dat ik het verkeerde unit geselecteerd had. Hij heeft het in de prijsopgave over deze https://www.klimate.nl/fu(...)del-singlesplit.html
https://www.fujitsu-gener(...)wall/asyg12kmta.html

Daar staat niet bij hoeveel BTU dat is ? Wel dat hij met 3,4 kW geschikt is voor ruimtes tot 120 m3.
Als ik vergelijkbare airco's bekijk dan denk ik dat het wel 12000 BTU moet zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:03 schreef Gieliovd het volgende:
https://www.bengshop.nl/M(...)cPf17lhoCLk0QAvD_BwE

Zo maar een eerste hit. Fluisterstil. Die dingen vallen wel mee hoor. Een als je ze al hoort is het 1 seconde prrt.
Hij zou theoretisch nog op zolder geplaatst kunnen worden, dan heb ik er ook geen last van.
Dan moet hij wel op pak hem beet 50 cm afstand van de airco zijn werk moeten kunnen doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:43 schreef Gieliovd het volgende:
Die Fujitsu is nog een R410a unit en ik zou liever een R32 unit hebben. Die is qua milieuwet etc wat toekomst bestendiger mocht er eens wat zijn en er moet wat koudemiddel bij ofzo. Tevens is R32 wat zuiniger.

Verder als je montage wat minder standaard is, pompje erbij en het is een premium merk... Dan is ¤1800 niet eens absurd.

Ik heb je wat links gestuurd van B merken met installatie, zonder pompje nog etc. Dan kom je snel ook op ¤1100.
De prijs is niet schrikbarend hoog, maar als ik kijk hoeveel uren ik hem jaarlijks denk te gaan gebruiken en dat wegzet tegen het kostenplaatje bij aanschaf, dan is het wel een dure investering denk ik. Het is niet dat ik veel thuiswerk oid. en zoiets in mijn kantoor wil hebben hangen waar ik 8 uur per dag verblijf. En waar hij dan meer uren zou draaien.

Bedankt voor je links ^O^ , ik heb ze allemaal eens bekeken van die aanbieders in mijn regio.

Morgen eerst maar eens even kijken naar het praktische aspect dat ik hier dan in dit topic nog wel kom delen. Ik heb nu geen duidelijke foto's om het plan duidelijk te maken. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:07 schreef xminator het volgende:

[..]

Mitsubishi heavy is slechter dan Mitsubishi Electric, althans dat lees ik overal en onglangs nog drie verschillende airco installateurs over de vloer gehad die hetzelfde aangaven.
^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 12:53 schreef BieBieGW het volgende:
Bij https://www.aircostunt.com kun je airco's voor groothandelsprijzen kopen. Ze maken de slangen op maat, vullen de machine voor je en je hoeft het alleen maar lekvrij aan te sluiten. En te installeren uiteraard.

(Ik probeer hier trouwens geen reclame te maken, mocht dit niet ok zijn, hoor ik het graag)
Geen probleem hoor, zolang je geen aandelen hebt.
Heb je daar zelf ooit iets gekocht ? :? Eerste indruk is in ieder geval dat ie zeker niet duur is.

quote:
12s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 17:50 schreef BieBieGW het volgende:

[..]

Sorry overheen gelezen, haha. Weet alleen niet of het voor Vonkenboer te doen is qua afstand, het ziet er naar uit dat je dat alleen maar kan ophalen, wat op zich logisch is met de inhoud
Ach, ik zeg niet dat het niet te doen is . Maar het is wel een tripje van een halve dag O-)
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 19:01:46 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193492581
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is volgens mij bij mij niet zo, maar ik kan je dat niet met 100% zekerheid zeggen. Either way, de vraag wordt natuurlijk op een gegeven moment; als je 3 sec per X tijd een licht gezoem ontzettend storend vindt, wil je dan wel echt een airco, want volgens mij heb je een enorm negatief beeld in je hoofd wat helemaal niet de waarheid is. :)

Je lijkt te denken dat er een helicopter door je huis vliegt als dat ding aan staat ofzo, en dat is gewoon niet zo.
Geen idee of ik er heel erg negatief over ben, niemand in mijn directe omgeving heeft er eigenlijk ervaring mee anders dan die dingen die op een kantoor hangen in het systeemplafond.

Wat ik wel weet is dat het hier hartje zomer niet te harden is qua binnentemperatuur :+ en dat ik iets daarmee moet. Zonwering hebben we al daar waar mogelijk.
pi_193492600
Ik was heen en weer ook 3u onderweg hoor. Het was het waard :9

En ze waren de enige die vorig jaar toen t 40 graden was nog voorraad hadden :')
  vrijdag 5 juni 2020 @ 22:59:19 #77
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193496096
Nou in onze vorige woning dachten wij ook ach joh komt wel goed ff doorbijten, Nederland met een airco je lijkt wel gek.

Tot ik er een installeerde in de slaapkamer en geen slapeloze nachten meer had de de hitte.

In dit huis in de woonkamer een in de slaapkamer weer een, wat een verademing is het.

Laatste weken alweer goed warm... Piep, airco aan en heerlijk. Dat is mij die paar euro wel waard _O_
Laat die handjes wapperen!
pi_193496600
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Geen probleem hoor, zolang je geen aandelen hebt.
Heb je daar zelf ooit iets gekocht ? :? Eerste indruk is in ieder geval dat ie zeker niet duur is.

Een kennis heeft er pas een gekocht, waarbij we hebben geholpen met installeren. Halverwege bleek de locatie niet geschikt, gelukkig nog voor we geboord hadden.
Andere locatie, dus meer lengte, ipv de verplichte minimale 3 meter, werden het er 7,5. Gebeld en diezelfde dag nog kon de langere slangenset opgehaald worden, inclusief vacuümpomp te leen om het systeem vacuüm te trekken voor in werking stellen.
Het was een Daikin bdw.
En nee geen aandelen haha.

[ Bericht 1% gewijzigd door BieBieGW op 05-06-2020 23:38:16 ]
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 11:18:12 #79
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193502120
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 23:29 schreef BieBieGW het volgende:

[..]

Een kennis heeft er pas een gekocht, waarbij we hebben geholpen met installeren. Halverwege bleek de locatie niet geschikt, gelukkig nog voor we geboord hadden.
Andere locatie, dus meer lengte, ipv de verplichte minimale 3 meter, werden het er 7,5. Gebeld en diezelfde dag nog kon de langere slangenset opgehaald worden, inclusief vacuümpomp te leen om het systeem vacuüm te trekken voor in werking stellen.
Het was een Daikin bdw.
En nee geen aandelen haha.
In welke zin bleek de plek niet geschikt ? Dat de orginele leidingen te kort bleken te zijn ?

Is Daikin redelijk bekend ?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 12:33:14 #80
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193502977
Daikin is goed spul :Y
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 6 juni 2020 @ 13:37:31 #81
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193503745
Daikin is een A merk. Maar goeie tip, die zaak. Wordt het ineens stukken interessanter om een airco aan te schaffen! Ik zat eerst tegen een prijs van een paar K aan te hikken.
pi_193503813
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is Daikin redelijk bekend ?
De Daikin is de Rolls-Royce onder de airconditioners. Deze airco’s zijn fluisterstil en toch krachtig. Bovendien zijn ze energiezuinig en kunnen ze zowel verwarmen als koelen.
Aldus de aircostunter.
pi_193510500
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In welke zin bleek de plek niet geschikt ? Dat de orginele leidingen te kort bleken te zijn ?

Is Daikin redelijk bekend ?
In eerste instantie moest hij aan de korte zijde van een erker. Alleen heb je rekening te houden met afstand vrijhouden tot de muur en dat bleek uiteindelijk niet te passen. Plus dat er geen vergunning was om hem aan de straatkant op te hangen. Dus moest hij aan de andere kant van de kamer komen en naar het dak van de aanbouw. Dat was iets meer dan de 3 meter hihi. Unit was naar wat ik begreep voorgevuld voor max 15 meter leiding, dus daar was gelukkig speelruimte.

Daikin is volgens mij wel een A-merk
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 22:04:31 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193511169
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Geen idee of ik er heel erg negatief over ben, niemand in mijn directe omgeving heeft er eigenlijk ervaring mee anders dan die dingen die op een kantoor hangen in het systeemplafond.

Wat ik wel weet is dat het hier hartje zomer niet te harden is qua binnentemperatuur :+ en dat ik iets daarmee moet. Zonwering hebben we al daar waar mogelijk.
Dat was het hier inderdaad ook niet, vandaar de aanschaf van airco's. En als het bij jullie net zo warm werd als hier, dan geloof me, als die airco er hangt dan maak je je echt niet meer druk over wat bijgeluidjes of weet ik veel wat. Het is een verademing. Je hoeft m ook niet op standje koelkast te zetten. Een paar graden lager dan wat het momenteel dan is is genoeg, want het is ook de luchtvochtigheid waardoor je zo snel zweet en die wordt ook weg gehaald/vermindert.

Je wil nooit meer anders, geloof me nou maar :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 6 juni 2020 @ 22:30:32 #85
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193511871
Wat te denken van de nacht stand _O_
Hele nacht aan deur naar sk open en gewoon :O en :Z
Ideaal
  Moderator zondag 7 juni 2020 @ 15:22:37 #86
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193522514
Onder begeleiding van onze kater Ollie, wil ik toch mijn plannen visueel wat duidelijker maken.
De bedoeling is om boven op de overloop een airco te plaatsen. Met de verwachting dat het beneden ook wat verkoeling kan brengen, daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar een 3,5 kW airco voor net wat meer capaciteit.



Beneden heb ik eigenlijk geen geschikte plaats voor een airco, vooral de plaatsing van de buitenunit is dan een probleem. Boven heb ik wel de meerkosten van een extra condensatiepomp.



Vanuit de woonkamer/keuken gezien gaat bij ons achter linkerdeur de trap naar boven.
De deur rechts is de deur naar de kelder. ;)

Als ik dan de trap opga dan is hebben we het idee om de binnenunit ongeveer op de plek van het zwarte ingetekende vlak op te hangen. De muur waar hij aan hangt is de woning scheidende muur tussen mij en mijn buren. Daarom kan ik ook niet met de condenswaterafvoerslang door die muur heen maar moet ik eerst naar onze zolder.





Met de koelleidingen en de condensafvoer moet ik dan eerst naar rechts; dan een stukje omhoog, om dan op onze berg zolder weer naar links te moeten. Op zolder zit een loze leiding die ik kan gebruiken om stroom op dat punt te kunnen krijgen.

Ons platte dak begint ongeveer 20 cm achter die balk die op de overloop zit.
Zeg maar boven het midden van de plaats van de binnenunit.





Qua plek voor de buitenunit kom ik dan uit waar op de foto de stapel met dakpannen ligt. Denk dat ik er met een meter of drie koelleiding zeker wel ben.

Iemand nog voor en nadelen voor de manier waarop we het zouden willen doen ? :?
Of zie ik echt zaken over het hoofd ?
pi_193522603
Met zo een airco kan je in de winter goedkoop je huis verwarmen.
  zondag 7 juni 2020 @ 15:41:51 #88
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193522717
Ah, plaatjes... mooi afgewerkt huis Vonk!

Ik zou de unit zo ver mogelijk naar rechts hangen, dan heb je de meeste vrije ruimte voor de uitblaas, tevens heb je dan niet het idee je hoofd te stoten. Het is toch een unit van zo'n 20cm diep in je trapgat.

Op het eerste oog niets mis met je voorgestelde manier van werken! Leidingen omhoog, door je plafond, op zolder aansluiten aan de elektra en zo naar buiten middels een ventilatiepan ofzo. 3 meter moet dan zat zijn, maar korter mag ook niet.

Out of the box... je zou wellicht nog kunnen opteren een condensafvoer te realiseren naar de rioolaansluiting van de wasbak. Of je dat mooi weggewerkt krijgt kan ik niet beoordelen.

Zo niet de condensafvoer met je koelleidingen en elektra naar buiten en daar lekker op je dak laten lopen.

Elektra gaat naar de buitenunit voor voeding en met een stuurstroomkabel weer naar binnen.

Wat betreft je idee om beneden ook te koelen gaat dat best werken hoor. Koude valt vanzelf de trap af naar beneden en de warmte stijgt omhoog. Ik ben in het vorige huis wel vaker de slaapkamer deur vergeten te sluiten als de airco op timer aanging.

Gevolg overloop stevenskoud en van de trap kwam een waterval aan koude lucht vallen, dus hal ook koud. Het gaat natuurlijk niet zo snel, maar het koelt echt wel!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 7 juni 2020 @ 16:17:28 #89
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193523041
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:
Ah, plaatjes... mooi afgewerkt huis Vonk!
Plaatjes bij het praatje werken vaak zoveel beter !; en bedankt voor je compliment ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou de unit zo ver mogelijk naar rechts hangen, dan heb je de meeste vrije ruimte voor de uitblaas, tevens heb je dan niet het idee je hoofd te stoten. Het is toch een unit van zo'n 20cm diep in je trapgat.
De overloop is boven op dat punt van muur tot muur 1 meter breed; de onderkant van die balk zit op 2.10m van de vloer. De plaats van de balk en het begin van het trapgat zijn gelijk aan elkaar.



quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:
Op het eerste oog niets mis met je voorgestelde manier van werken! Leidingen omhoog, door je plafond, op zolder aansluiten aan de elektra en zo naar buiten middels een ventilatiepan ofzo. 3 meter moet dan zat zijn, maar korter mag ook niet.
Ja, precies. Dat is wel de kortste weg naar buiten in ieder geval !
Ik zou de pomp van de condensafvoer natuurlijk op zolder kunnen zetten, maar geen idee of die dingen in staat zijn om op +/-40 cm afstand wat aan te kunnen zuigen. Dan ben ik ook die bron van mogelijk lawaai uit de overloop kwijt.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:
Out of the box... je zou wellicht nog kunnen opteren een condensafvoer te realiseren naar de rioolaansluiting van de wasbak. Of je dat mooi weggewerkt krijgt kan ik niet beoordelen.
Mooi gaat dat denk ik niet worden, het riool zit in de wand verwerkt onder het fonteintje en om nu over de muur via de wasbak het water maar zo een beetje weg te laten lopen is niet de oplossing denk ik. Aan de andere kant van de wasbak zit het toilet maar daar is vrijwel alles aan de muur betegeld tot een hoogte van 1,50.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:
Elektra gaat naar de buitenunit voor voeding en met een stuurstroomkabel weer naar binnen.
B16 Groepje in de meterkast zetten, kabeltje naar boven 3x2,5mm² vanaf de vergrendelbare werkschakelaar op zolder naar de buitenunit. En met een stuurstroom kabel 4x1 oid. weer terug naar de unit. Duidelijk ! ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:41 schreef Gieliovd het volgende:

Wat betreft je idee om beneden ook te koelen gaat dat best werken hoor. Koude valt vanzelf de trap af naar beneden en de warmte stijgt omhoog. Ik ben in het vorige huis wel vaker de slaapkamer deur vergeten te sluiten als de airco op timer aanging.

Gevolg overloop stevenskoud en van de trap kwam een waterval aan koude lucht vallen, dus hal ook koud. Het gaat natuurlijk niet zo snel, maar het koelt echt wel!
Het hoeft ook niet supersnel, als het idee maar werkt en verkoeling brengt wanneer het straks weer hoogzomer is. De deur naar de trap staat toch negen van de tien keer open aangezien onze katten dan boven in de kattenkamer elkaar dagelijks een beetje kunnen ontlopen.

En om daar te slapen natuurlijk. Het blijven wat dat betreft echt katten ! Die slapen eigenlijk overal wel.. _O-
  zondag 7 juni 2020 @ 17:07:48 #90
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193523594
Koude lucht daalt Vonkie
Dus snel de trap af en boven geen koeling en warme luchtstroom van beneden wil naar boven en die ga je dus blokkeren met koude lucht Resultaat koude trap en boven en beneden geen koeling
En als jij In het fontijntje wil plassen avonds dan mis je een aantal cm :+
Bovendien kunnen panda’s niet zo goed tegen koude
Niet handig die plek dat moet echt anders en die plek buiten idem is dat wel de noordzijde van de schoorsteen ?
pi_193524008
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Koude lucht daalt Vonkie
Dus snel de trap af en boven geen koeling en warme luchtstroom van beneden wil naar boven en die ga je dus blokkeren met koude lucht Resultaat koude trap en boven en beneden geen koeling
En als jij In het fontijntje wil plassen avonds dan mis je een aantal cm :+
Bovendien kunnen panda’s niet zo goed tegen koude
Niet handig die plek dat moet echt anders en die plek buiten idem is dat wel de noordzijde van de schoorsteen ?
Ik heb hier op de overloop een 3.5 unit hangen. Koelt de gehele verdieping (zo'n 80m2) met gemak 5 graden af. En 5 graden is eigenlijk al te veel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2020 17:43:51 ]
  zondag 7 juni 2020 @ 19:50:45 #92
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193525705
Hij zal echt voorbij het muurtje van het trapgat moeten kunnen blazen, anders krijg je inderdaad een heel koud trapgat haha.

Er zijn zelf aanzuigende pompjes:
https://www.aircoshop.nl/condenspompen/mini-blue-condenspomp

Toch zijn de normale ook echt wel geschikt en stil zat!
https://www.aircoshop.nl/condenspompen/condens-pompje-mini
Laat die handjes wapperen!
pi_193525712
Mijn ervaring is wel dat de kou niet echt verspreid in het huis.. ik heb hem op de bovenverdieping haaks op de deur opening blazen, en hij krijgt de overloop iets koeler, maar de kamer er naast merk je er echt helemaal niks van.. zelfs niet met ventilatoren er bij
pi_193533000
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:51 schreef Makrolon het volgende:
Mijn ervaring is wel dat de kou niet echt verspreid in het huis.. ik heb hem op de bovenverdieping haaks op de deur opening blazen, en hij krijgt de overloop iets koeler, maar de kamer er naast merk je er echt helemaal niks van.. zelfs niet met ventilatoren er bij
Dat is wel echt apart!
Hier hangt 'ie op de overloop, 1 kamer er recht tegenover, en 1 kamer daarnaast die een L vorm heeft.

Deuren open, en airco op swing stand en hij koelt beide met gemak!
  Moderator maandag 8 juni 2020 @ 22:29:12 #95
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193544395
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:50 schreef Gieliovd het volgende:
Hij zal echt voorbij het muurtje van het trapgat moeten kunnen blazen, anders krijg je inderdaad een heel koud trapgat haha.

Er zijn zelf aanzuigende pompjes:
https://www.aircoshop.nl/condenspompen/mini-blue-condenspomp

Toch zijn de normale ook echt wel geschikt en stil zat!
https://www.aircoshop.nl/condenspompen/condens-pompje-mini
Ja, ik heb het dan wat knullig ingetekend in paint maar het idee is dan dat hij zo ver mogelijk naar rechts geplaatst gaat worden. Zodat hij langs de muur blaast ipv vol op de muur van de trap.

Ben nog even aan het denken om over de muur een stukje goot te maken waarin de condensafvoer en eventueel de aansluiting voor de stroom mogelijk direct van de airco naar beneden kan lopen de kelderkast in. In de kelderkast zit ook een riool aansluiting.

Zo'n pompje is mooi maar ik ben stiekem best wel bang dat als zo'n ding stuk gaat en de airco staat dan bijvoorbeeld aan. Maar je bent zelf buitenshuis oid. dat als je weer komt er 40 liter water van de trap af komt lopen omdat de airco het niet kwijt kon. :X

Moet eens even kijken hoe en waar ik in de kelder uit kom en of het een beetje toonbaar te maken valt. Inmiddels al wel iemand gevonden die voor een kleine ¤ 160,- de airco zou kunnen komen vacumeren.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 08:59 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat is wel echt apart!
Hier hangt 'ie op de overloop, 1 kamer er recht tegenover, en 1 kamer daarnaast die een L vorm heeft.

Deuren open, en airco op swing stand en hij koelt beide met gemak!
^O^

Heeft iedere airco zo'n swing stand ? Of hebben ze over het algemeen vaste lammelen die maar één kant op staan ? :?

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:51 schreef Makrolon het volgende:
Mijn ervaring is wel dat de kou niet echt verspreid in het huis.. ik heb hem op de bovenverdieping haaks op de deur opening blazen, en hij krijgt de overloop iets koeler, maar de kamer er naast merk je er echt helemaal niks van.. zelfs niet met ventilatoren er bij
Ik heb zo snel geen plattegrond bij de hand, maar de overloop is ongeveer 2 meter lang en een 1,30 meter breed denk ik. Alle deuren van de slaapkamers draaien vanuit de overloop gezien naar binnen de kamers in. Dus als de airco daar hangt blaast hij vol alle slaapkamers in.

We zullen het gaan zien, eerst de praktische zaken even uitvogelen. ;)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 07:51:27 #96
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193547024
Over het algemeen zijn het lamellen die je handmatig een bepaalde richting op kan zetten in de horizontale beweging, verticaal is altijd voorzien in een swing stand.

Afvoeren zoals dat is altijd beter! Zo'n airco doet maximaal 1 liter per uur. Het zal allemaal wel loslopen, maar het kan misgaan. Ik heb hier ook de afvoer eens wat onhandig geplaatst waardoor ik na een paar uur een natte muur en een hoop water op de vloer aantrof in de slaapkamer.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 10:21:13 #97
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193548652
Ik heb een 2.5kw op mijn slaapkamer hangen. De lamellen heb ik gericht op de deur. Zo koelt hij via de overloop de hele eerste verdieping en als de deur van de hal beneden open staat koelt hij ook de woonkamer en keuken langzaam af.
pi_193548692
Zowel koude lucht als warme lucht mengt langzaam met de omgevingslucht en helemaal als de luchtsnelheid hoog is.
Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193548736
Bij ons is hij afgelopen weekend ook in het trapgat geplaatst. Zo is hij prima voor boven en beneden.

Onze buren hebben het ook zo en daar werkt het goed.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_193553807
Ik ga er binnenkort één plaatsen. Is er behoefte aan een verslag hoe je dit zelf kan doen? Ik werk op een heel toegankelijke plaats dus kan makkelijk foto's maken.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 17:10:51 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193554011
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:57 schreef tux87 het volgende:
Ik ga er binnenkort één plaatsen. Is er behoefte aan een verslag hoe je dit zelf kan doen? Ik werk op een heel toegankelijke plaats dus kan makkelijk foto's maken.
Graag! Ben erg benieuwd hoe dat nu werkt en of het te doen is voor mij.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 18:02:43 #102
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193554777
Altijd leuk foto's :7

We hebben ook een blunder topic overigens O-)
Laat die handjes wapperen!
pi_193555939
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 18:02 schreef Gieliovd het volgende:
Altijd leuk foto's :7

We hebben ook een blunder topic overigens O-)
Haha daar staat een post in van airco no 1. Leiding geknikt. Maar het is goedgekomen dus ik durf nu wel een fototopic te maken ;)
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 20:20:20 #104
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193557216
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:57 schreef tux87 het volgende:
Ik ga er binnenkort één plaatsen. Is er behoefte aan een verslag hoe je dit zelf kan doen? Ik werk op een heel toegankelijke plaats dus kan makkelijk foto's maken.
Ja, daar is zeker behoefte aan ^O^
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 20:28:13 #105
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193557359
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 07:51 schreef Gieliovd het volgende:
Over het algemeen zijn het lamellen die je handmatig een bepaalde richting op kan zetten in de horizontale beweging, verticaal is altijd voorzien in een swing stand.

Afvoeren zoals dat is altijd beter! Zo'n airco doet maximaal 1 liter per uur. Het zal allemaal wel loslopen, maar het kan misgaan. Ik heb hier ook de afvoer eens wat onhandig geplaatst waardoor ik na een paar uur een natte muur en een hoop water op de vloer aantrof in de slaapkamer.
Een collega van ons heeft ooit eens hartje winter bij een nieuwe woning gedacht, ach die ketel brand niet zo hard. Daar komt niet zoveel condenswater van af ..

Lang verhaal kort; het water stroomde ons de volgende ochtend te gemoed :X

Ik heb even wat oude foto's terug gekeken van onze verbouwing; op de overloop ongeveer daar waar de radiator op de gang zit zou het riool ook moeten lopen.

Nu nog bedenken hoe ik dat in hemelsnaam af ga werken, die koelleidingen naar boven is niet zo'n punt maar ik vind die goot te breed om helemaal naar beneden over de muur te halen.
Daar komt dan ook maar een slang van een diameter of 16 oid in te liggen.
Achter de radiator zit ongeveer een centimeter of drie; drie en half aan ruimte.

Maar het is niet zo dat het condenswater van de binnenunit naar de buitenunit toe moet ?



quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 10:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Bij ons is hij afgelopen weekend ook in het trapgat geplaatst. Zo is hij prima voor boven en beneden.

Onze buren hebben het ook zo en daar werkt het goed.
^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zowel koude lucht als warme lucht mengt langzaam met de omgevingslucht en helemaal als de luchtsnelheid hoog is.
Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Hoe bedoel je dit ? In welke zin moet ik daar rekening mee houden ? :?

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 10:21 schreef speedfightrage het volgende:
Ik heb een 2.5kw op mijn slaapkamer hangen. De lamellen heb ik gericht op de deur. Zo koelt hij via de overloop de hele eerste verdieping en als de deur van de hal beneden open staat koelt hij ook de woonkamer en keuken langzaam af.
^O^
pi_193557595
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe bedoel je dit ? In welke zin moet ik daar rekening mee houden ?
bij plaatsing moet je hier rekening mee houden.
Mijn airco blaast altijd 9 graden lucht uit, een andere airco in mijn huis (ander merk) blaast 12 graden lucht uit. Als je in die luchtstroom werkt of slaapt dan is dat erg vervelend en je kan ziek ervan worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193557856
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een collega van ons heeft ooit eens hartje winter bij een nieuwe woning gedacht, ach die ketel brand niet zo hard. Daar komt niet zoveel condenswater van af ..

Lang verhaal kort; het water stroomde ons de volgende ochtend te gemoed :X

Ik heb even wat oude foto's terug gekeken van onze verbouwing; op de overloop ongeveer daar waar de radiator op de gang zit zou het riool ook moeten lopen.

Nu nog bedenken hoe ik dat in hemelsnaam af ga werken, die koelleidingen naar boven is niet zo'n punt maar ik vind die goot te breed om helemaal naar beneden over de muur te halen.
Daar komt dan ook maar een slang van een diameter of 16 oid in te liggen.
Achter de radiator zit ongeveer een centimeter of drie; drie en half aan ruimte.

Maar het is niet zo dat het condenswater van de binnenunit naar de buitenunit toe moet ?

[ afbeelding ]
[..]

^O^
[..]

Hoe bedoel je dit ? In welke zin moet ik daar rekening mee houden ? :?
[..]

^O^
Het condenswater moet gewoon naar het riool. Als je ook verwarmt produceert de buitenunit ook condenswater, maar dat kan gewoon op je plat dak lopen.

Kun je de unit niet zoveel mogelijk naar rechts hangen? En dan ipv een aircogoot een schuin koofje in de hoek maken? Van gipsplaat zodat je het kan sauzen in dezelfde kleur als de muur? Zeg maar een heel minimale lepe hoek

Wat zit er achter het wandje met de wasbak? Kun je daar iets mee? Een hol wandje zou ideaal zijn, dan kun je met twee gaten zon condensslang er wel door krijgen. Één gat in de aircogoot en één onder de wasbak. Maar zo'n feest zal het wel niet zijn ;)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 22:03:27 #108
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193559114
Nee hoor Vonk dat condens water mag overal heen waar je wilt.

Klinkt alsof de radertjes goed draaien bij je.

Wat betreft die lucht menging etc zou ik me echt niet te dik maken hoor, iedereen maakt er altijd hogere wiskunde van die airco's. Daar draait heel de markt op met die absurde prijzen. Keep it simple.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 22:20:44 #109
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193559498
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:03 schreef Gieliovd het volgende:
Nee hoor Vonk dat condens water mag overal heen waar je wilt.

Klinkt alsof de radertjes goed draaien bij je.
Scheelt dat er met het verbouwen heel veel foto's gemaakt zijn; dan kun je nog eens wat terug kijken van hoe zat het toch. Inmiddels is de plek van het riool al wel bekend. :Y
Ik denk er liever nog een keer goed over na voordat ik hem zomaar ergens aan de muur zal plakken. :+





quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:56 schreef tux87 het volgende:
Het condenswater moet gewoon naar het riool. Als je ook verwarmt produceert de buitenunit ook condenswater, maar dat kan gewoon op je plat dak lopen.

Kun je de unit niet zoveel mogelijk naar rechts hangen? En dan ipv een aircogoot een schuin koofje in de hoek maken? Van gipsplaat zodat je het kan sauzen in dezelfde kleur als de muur? Zeg maar een heel minimale lepe hoek

Wat zit er achter het wandje met de wasbak? Kun je daar iets mee? Een hol wandje zou ideaal zijn, dan kun je met twee gaten zon condensslang er wel door krijgen. Één gat in de aircogoot en één onder de wasbak. Maar zo'n feest zal het wel niet zijn
Achter die muur waar het wasbakje aan hangt zit het toilet, het wandje ansich is wel hol.
Daar zit ook de warm en koud waterleiding en de afvoer van het wasbakje in weggewerkt, het wandje is verder geloof ik niet geïsoleerd oid. De precieze plek is niet bekend, we hebben op een later tijdstip geloof ik nog besloten om er warm water bij te leggen.
Die leidingen komen allemaal van onder, misschien dat ik in de kelder boven het plafond wel kan zien wat waar zit. :Y




Het is geen grote toilet ruimte, maar prima functioneel :)
  woensdag 10 juni 2020 @ 20:11:17 #110
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193573223
Moet een airco op een stopcontact binnen of buiten worden aangesloten?
Spoilers!
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 20:20:11 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193573348
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moet een airco op een stopcontact binnen of buiten worden aangesloten?
Van binnen naar de buitenunit geloof ik is gangbaar ?
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 20:31:03 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193573485
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Van binnen naar de buitenunit geloof ik is gangbaar ?
Hier komt de stroom van binnenuit.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:06:08 #113
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193573994
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Van binnen naar de buitenunit geloof ik is gangbaar ?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hier komt de stroom van binnenuit.
Beter, thanks.
Spoilers!
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:08:43 #114
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193574031
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moet een airco op een stopcontact binnen of buiten worden aangesloten?
De buitenunit sluit je aan, dat mag waar jij dat wilt. Van de buitenunit gaat een aantal draden voor signaal en wat stroom naar de binnenuit.

Je kunt gewoon een stekker met snoer van binnen naar buiten maken hoe dat jou uitkomt :)
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:13:55 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193574121
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:08 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

De buitenunit sluit je aan, dat mag waar jij dat wilt. Van de buitenunit gaat een aantal draden voor signaal en wat stroom naar de binnenuit.

Je kunt gewoon een stekker met snoer van binnen naar buiten maken hoe dat jou uitkomt :)
Ok, dat kunnen we wel.

Moeten de draden van de elektra door een ander gat naar buiten gaan dan de leidingen?

Is het mogelijk/verstandig om het gat van de leidingen achter de binnenunit te verbergen? Dat zou bij ons prima mogelijk zijn.
Spoilers!
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:55:11 #116
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193574829
Tenzij de leidingen zoals bij Vonk op een gekke plek naar buiten moeten, boor je het gat altijd achter de binnenunit.


Door het gat van de leidingen, gaat ook het snoer voor de communicatie tussen de binnen en buiten units. Ook de condens slang gaat erdoor.

Het snoer voor de voeding van de buitenunit gaat vaak door een ander gaatje of net hoe het uitkomt.

In mijn vorige woning had ik een plakgootje naar de binnenunit gemaakt vanaf een stopcontact, dat draad ging naar buiten met de leidingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gieliovd op 10-06-2020 22:00:15 ]
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 10 juni 2020 @ 22:02:40 #117
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193574968
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:55 schreef Gieliovd het volgende:
Tenzij de leidingen zoals bij Vonk op een gekke plek naar buiten moeten, boor je het gat altijd achter de binnenunit.

Door het gat van de leidingen, gaat ook het snoer voor de communicatie tussen de binnen en buiten units.

Het snoer voor de voeding van de buitenunit gaat vaak door een ander gaatje of net hoe het uitkomt.

In mijn vorige woning had ik een plakgootje naar de binnenunit gemaakt vanaf een stopcontact, dat draad ging naar buiten met de leidingen.
We hebben expres al een stopcontact aangelegd daar waar de airco ongeveer moet komen. Er zal nauwelijks goot nodig zijn. Met een beetje mazzel helemaal niets.

Dit ziet er een stuk simpeler uit dan we dachten. Als we de klusjesman bereid vinden om een uurtje of wat op de ladder naast ons huis te gaan staan, is het zo geregeld volgens mij.

Op dit filmpje ziet het er in ekk geval vrij simpel uit.
Spoilers!
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 22:16:09 #118
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193575304
Hier heb ik ook nog een soort handleiding gevonden, https://www.aircovoordeel(...)dleiding-binnen-unit en https://www.aircovoordeel(...)dleiding-buiten-unit als de plaats van je airco wat recht toer recht aan is, dan is het echt eenvoudig.

Behalve dat afpersen dan. ;)
pi_193580220
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier heb ik ook nog een soort handleiding gevonden, https://www.aircovoordeel(...)dleiding-binnen-unit en https://www.aircovoordeel(...)dleiding-buiten-unit als de plaats van je airco wat recht toer recht aan is, dan is het echt eenvoudig.

Behalve dat afpersen dan. ;)
Het ziet er echt easy uit. Dat afpersen zijn ook maar een paar handelingen. Natuurlijk zie je nu niet als er onregelmatigheden ontstaan wat je dan moet doen, maar toch.
pi_193580918
Let op dat er miscommunicatie is over "afpersen" he, als je het GOED doet pers je het systeem af met hoge druk stikstof, daarna vacumeer je de installatie waarbij alle zuurstof wordt verwijderd maar ook het eventuele vocht uit de olie wordt gekookt.

Gemiddeld genomen vacumeert een installateur 5-10 minuten en als je mazzel hebt wachten ze een paar minuten om de lekdichtheid te controleren (blijft het vacuüm aanwezig of loopt het op?).

Afpersen is niet hetzelfde als vacumeren!
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 11 juni 2020 @ 11:49:52 #121
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193581275
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 11:24 schreef Gieliovd het volgende:
Let op dat er miscommunicatie is over "afpersen" he, als je het GOED doet pers je het systeem af met hoge druk stikstof, daarna vacumeer je de installatie waarbij alle zuurstof wordt verwijderd maar ook het eventuele vocht uit de olie wordt gekookt.

Gemiddeld genomen vacumeert een installateur 5-10 minuten en als je mazzel hebt wachten ze een paar minuten om de lekdichtheid te controleren (blijft het vacuüm aanwezig of loopt het op?).

Afpersen is niet hetzelfde als vacumeren!
Wat doet die AircoStunt dan?
Spoilers!
pi_193581930
Jou een airco meegeven als je betaald hebt :+

Zij installeren niet :)
Laat die handjes wapperen!
pi_193599696
Ik heb er ook een daikin setje opgehaald en kreeg het advies om na het installeren gewoon de druk erop te zetten, pinnetje indrukken om de lucht eruit te laten en dan de retourkraan te openen om het systeem te vullen.

Kan dat kwaad of is het wel de moeite om iig een vacuumpomp set ergens te huren voordat de druk op het systeem gaat? Hoe hebben jullie dat gedaan?
  vrijdag 12 juni 2020 @ 16:02:19 #124
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193602323
Het is wel aanbevelenswaardig om gewoon netjes te vacumeren. Dan is alle vocht en zuurstof eruit.

Mocht je het anders doen en het is wel lek ben je alles kwijt.

En slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee.
Laat die handjes wapperen!
pi_193603530
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:47 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb er ook een daikin setje opgehaald en kreeg het advies om na het installeren gewoon de druk erop te zetten, pinnetje indrukken om de lucht eruit te laten en dan de retourkraan te openen om het systeem te vullen.

Kan dat kwaad of is het wel de moeite om iig een vacuumpomp set ergens te huren voordat de druk op het systeem gaat? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Je kunt die pompjes ook redelijk goedkoop kopen. Ik doe het als volgt: half uur vacuumeren, kraan op de meterset dicht, half uur standtijd. Vacuüm niet weggelopen? Kranen open en dan de koppelingen nog even afsoppen om te zien of het onder druk van het koudemiddel bij uitgeschakelde compressor niet lekt. Dan de stroom erop en de koelfunctie aan. Dan nogmaals afsoppen en checken op lekkage.

Het voordeel van de check bij uitgeschakelde compressor is dat een klein lekje eventueel nog te dichten is voordat al je koudemiddel weg is. Door bijvoorbeeld de koppeling aan te draaien.
  Moderator vrijdag 12 juni 2020 @ 20:20:27 #126
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193605889
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 17:31 schreef tux87 het volgende:

[..]

Je kunt die pompjes ook redelijk goedkoop kopen. Ik doe het als volgt: half uur vacuumeren, kraan op de meterset dicht, half uur standtijd. Vacuüm niet weggelopen? Kranen open en dan de koppelingen nog even afsoppen om te zien of het onder druk van het koudemiddel bij uitgeschakelde compressor niet lekt. Dan de stroom erop en de koelfunctie aan. Dan nogmaals afsoppen en checken op lekkage.

Het voordeel van de check bij uitgeschakelde compressor is dat een klein lekje eventueel nog te dichten is voordat al je koudemiddel weg is. Door bijvoorbeeld de koppeling aan te draaien.
Ik sprak een kennis die had het over afpersen met 40 bar; al lijkt mij dat toch wel wat veel :?
pi_193606273
De werkdruk met R32 is toch rond 30 bar als ik me niet vergis..
pi_193607409
Ja duidelijk advies, thanks. Ik zal eerst de installatie eens afmaken en navraag doen wat ervoor wordt gerekend om hem in bedrijf te stellen. Meteen eens navragen op welke termijn dat kan, als het veel kost of ik er lang op moet wachten dan is zelf een setje kopen dus ook nog een optie :)
  vrijdag 12 juni 2020 @ 22:20:35 #129
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193607697
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik sprak een kennis die had het over afpersen met 40 bar; al lijkt mij dat toch wel wat veel :?
Nee hoor, zeker met verwarmen loopt de druk goed hoog op met R32 en 410a.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 13 juni 2020 @ 00:38:23 #130
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193609831
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 22:04 schreef Tom_ het volgende:
Ja duidelijk advies, thanks. Ik zal eerst de installatie eens afmaken en navraag doen wat ervoor wordt gerekend om hem in bedrijf te stellen. Meteen eens navragen op welke termijn dat kan, als het veel kost of ik er lang op moet wachten dan is zelf een setje kopen dus ook nog een optie :)
Vacumeren etc. Is toch echt wel de bedoeling. Koudemiddel wat ontsnapt is slecht voor het milieu.

Top dat je het toch goed laat aansluiten :)
  Moderator woensdag 17 juni 2020 @ 22:41:57 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193678167
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 22:20 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

We zijn inmiddels al wat verder; ik twijfel eigenlijk nog tussen deze twee airco's.

Een Daikin FTXC35B..

https://www.nlx-internati(...)-airco-ftxc35b/a3530

Of een ..

Panasonic fz-35-wke
https://www.warmtebeheer.(...)e-split-set-r32.html

Op zich ontlopen ze elkaar qua specificaties niet echt, de Panasonic is wat duurder.
Volgens mij komt dat om dat de binnenunit een soort van swing functie heeft waardoor hij de lucht verder de ruimte in kan werpen bij de Daikin zit die functie er volgens mij niet op.

Denk dat ze voor elkaar niet onder doen :?
Keuzes, keuzes ...
pi_193680486
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 22:04 schreef Tom_ het volgende:
Ik zal eerst de installatie eens afmaken en navraag doen wat ervoor wordt gerekend om hem in bedrijf te stellen. Meteen eens navragen op welke termijn dat kan,
En? Wat zijn de getalletjes?
pi_193680501
Beide zijn toppertjes hoor, premium merken beide. Ik zou me niet te veel aantrekken van die marketing termen Aerowings ofzo. Als ik het zo lees, is het een functie om wat meer diffusie te krijgen en je dus geen wind-effect krijgt als je ervoor zou zitten (kantoor).

Er zit geen WiFi in die dingen trouwens hè standaard.

Je doet met geen van beide in dit segment een miskoop hoor!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 09:03:09 #134
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193680696
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We zijn inmiddels al wat verder; ik twijfel eigenlijk nog tussen deze twee airco's.

Een Daikin FTXC35B..

https://www.nlx-internati(...)-airco-ftxc35b/a3530

Of een ..

Panasonic fz-35-wke
https://www.warmtebeheer.(...)e-split-set-r32.html

Op zich ontlopen ze elkaar qua specificaties niet echt, de Panasonic is wat duurder.
Volgens mij komt dat om dat de binnenunit een soort van swing functie heeft waardoor hij de lucht verder de ruimte in kan werpen bij de Daikin zit die functie er volgens mij niet op.

Denk dat ze voor elkaar niet onder doen :?
Keuzes, keuzes ...
Ik heb Panasonic in ieder geval, maar Daikin is volgens mij ook hele dikke prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193680763
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We zijn inmiddels al wat verder; ik twijfel eigenlijk nog tussen deze twee airco's.

Een Daikin FTXC35B..

https://www.nlx-internati(...)-airco-ftxc35b/a3530

Of een ..

Panasonic fz-35-wke
https://www.warmtebeheer.(...)e-split-set-r32.html

Op zich ontlopen ze elkaar qua specificaties niet echt, de Panasonic is wat duurder.
Volgens mij komt dat om dat de binnenunit een soort van swing functie heeft waardoor hij de lucht verder de ruimte in kan werpen bij de Daikin zit die functie er volgens mij niet op.

Denk dat ze voor elkaar niet onder doen :?
Keuzes, keuzes ...
Gezien je opstelling zou ik er wel voor zorgen dat je een swing functie hebt.
pi_193680813
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 08:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]

En? Wat zijn de getalletjes?
Nog niet nagevraagd, ben zelf nog niet zo ver met de installatie.

Binnenuit heb ik een constructie voor gemaakt en afgelakt etc dus die hangt, condens afvoer heb ik gemaakt maar de buitenunit moet nog het dak op en de doorgang door het dak moet ik nog maken. Daarvoor deze dagen te weinig vrije tijd gehad.
Ook nog geen ladder die genoeg lengte heeft, en het komen en gaan van regen en onweer helpt ook niet echt mee deze dagen. :N
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 12:18:13 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193683025
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb Panasonic in ieder geval, maar Daikin is volgens mij ook hele dikke prima.
Heeft deze een goed na tevredenheid werkende swing functie ? Hoe is het geluid ?
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 12:19:57 #138
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193683049
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:09 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Gezien je opstelling zou ik er wel voor zorgen dat je een swing functie hebt.
Dat is ook een selectie criterium, lees net dat zowel de Daikin als de Panasonic dit hebben. Swing functies zijn die altijd een combi van horizontaal en verticaal ?
pi_193683114
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is ook een selectie criterium, lees net dat zowel de Daikin als de Panasonic dit hebben. Swing functies zijn die altijd een combi van horizontaal en verticaal ?
Pfoe, goede vraag. Mijn Mitsu HI kan het wel beide. Zou je eens specifiek per model moeten nakijken.
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 12:26:36 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193683131
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heeft deze een goed na tevredenheid werkende swing functie ? Hoe is het geluid ?
Niet per se, die lamellen kun je ook met de hand moeten verschuiven van links naar rechts. De swingfunctie van boven naar beneden is volgens mij wel altijd automatisch (weet ik niet zeker).

De swingfunctie verticaal ben ik prima tevreden over. Het geluid van wat? Die swingfunctie of de airco in het algemeen?

Je hoort 'm blazen maar nogmaals, dat geluid is echt niet storend in mijn optiek. De swingfunctie hoor ik eigenlijk helemaal niet, als in, dat ik dat mechanisme hoor.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 18 juni 2020 @ 13:00:16 #141
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_193683554
Hier een watergekoelde zonder buitenunit :7

Tekno Point PIC-12c
Kosten 3100¤ incl installatie

https://www.klimate.nl/te(...)nder-buitenunit.html
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_193683677
Alle split-airco's hebben een verticale swing, bijna geen enkele heeft horizontale swing.

Bijna alle hebben wel handmatig verstelbare horizontale lamellen, welke je dus gebruikt om in het geval van Vonk de stroom bij het trapgat vandaan te dirigeren.

Uiteindelijk gebruik ik het zelf nooit. Het is heel simpel:
- Koude lucht zakt en dan is omhoog blazen verstandig
- Warme lucht stijgt, dus is naar beneden blazen de standaard

Ophangen, instellen, afblijven. Dat is mijn praktijkervaring :Y
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 13:12:34 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193683699
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:10 schreef Gieliovd het volgende:
Alle split-airco's hebben een verticale swing, bijna geen enkele heeft horizontale swing.

Bijna alle hebben wel handmatig verstelbare horizontale lamellen, welke je dus gebruikt om in het geval van Vonk de stroom bij het trapgat vandaan te dirigeren.

Uiteindelijk gebruik ik het zelf nooit. Het is heel simpel:
- Koude lucht zakt en dan is omhoog blazen verstandig
- Warme lucht stijgt, dus is naar beneden blazen de standaard

Ophangen, instellen, afblijven. Dat is mijn praktijkervaring :Y
Mijn ervaring is dat ook. Je richt 'm 1 keer, en klaar. Het gaat niet om de wind over je heen voelen, het gaat om dat de luchtvochtigheid + temperatuur naar beneden gaat. Op de slaapkamers hebben we de luchtstromen van de bedden weg gericht, want wij vinden dat onprettig.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 19:27:49 #144
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193688415
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat ook. Je richt 'm 1 keer, en klaar. Het gaat niet om de wind over je heen voelen, het gaat om dat de luchtvochtigheid + temperatuur naar beneden gaat. Op de slaapkamers hebben we de luchtstromen van de bedden weg gericht, want wij vinden dat onprettig.
^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:10 schreef Gieliovd het volgende:
Alle split-airco's hebben een verticale swing, bijna geen enkele heeft horizontale swing.

Bijna alle hebben wel handmatig verstelbare horizontale lamellen, welke je dus gebruikt om in het geval van Vonk de stroom bij het trapgat vandaan te dirigeren.

Uiteindelijk gebruik ik het zelf nooit. Het is heel simpel:
- Koude lucht zakt en dan is omhoog blazen verstandig
- Warme lucht stijgt, dus is naar beneden blazen de standaard

Ophangen, instellen, afblijven. Dat is mijn praktijkervaring :Y
Ik hoop dat het bij ons ook zo gaat werken; ga trouwens de Daikin bestellen.
Niet bij dat adresje in Dordrecht, die had ze op het moment niet meer en wil graag vooraf even kunnen bekijken in een webshop voor wat ik er allemaal nog bij nodig heb.

Neem aan dat trillingsdempers voor de buitenunit zo dik en breed mogelijk moeten zijn voor het grootste effect ? Of volstaat een rubberen stoeptegel bij wijze van spreken ook ?

quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:00 schreef KapiteinIglo het volgende:
Hier een watergekoelde zonder buitenunit :7

Tekno Point PIC-12c
Kosten 3100¤ incl installatie

https://www.klimate.nl/te(...)nder-buitenunit.html
Goed bedacht, maar ik vind ze te duur ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Niet per se, die lamellen kun je ook met de hand moeten verschuiven van links naar rechts. De swingfunctie van boven naar beneden is volgens mij wel altijd automatisch (weet ik niet zeker).

De swingfunctie verticaal ben ik prima tevreden over. Het geluid van wat? Die swingfunctie of de airco in het algemeen?

Je hoort 'm blazen maar nogmaals, dat geluid is echt niet storend in mijn optiek. De swingfunctie hoor ik eigenlijk helemaal niet, als in, dat ik dat mechanisme hoor.
Bedankt voor je reactie ! Zit nog even te twijfelen over om toch een pompje.
Ze lijken mij eigenlijk best goed en stil; en geen goot over de gehele muur :9

https://www.bluediamondpump.co.uk/microblue
  donderdag 18 juni 2020 @ 20:43:24 #145
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_193689735
Ik wacht momenteel op een offerte voor aanschaf en montage van 2 single split units (boven- en benedenverdieping). Iemand ervaringen met het merk Maxicool?
Tics van je petten.
pi_193690088
Ik heb een Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W en werkt erg goed. Beste aanschaffing die ik ooit gedaan heb. Kostte me toen 1100,-. Heb ook Wifi optie erbij genomen dus kan mooi met de app aan en uit zetten. Ondanks dat ie vooral voor m'n slaapkamer is kan ik er ook m'n hele woonkamer mee verkoelen als het moet. Montage was volgens mij rond de 500,-
Facts don't care about your feelings
pi_193690166
misubishi Electric is HET merk wat mij betreft.
Niet te verwarren met mitsubishi Heavy Industry
Vakman pur sang
pi_193690210
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 21:14 schreef Lospedrosa het volgende:
misubishi Electric is HET merk wat mij betreft.
Niet te verwarren met mitsubishi Heavy Industry
Wat is het verschil? Op mijne staat Heavy Industries. Oh ja ik zie het nu, zijn toch wel de iets luxere die van Electric. Maar volgens mij zijn de Heavy Industries ook prima, als er uberhaupt al troep is. Misschien bouwmarkt. Op kantoor hebben we twee Samsungs hangen die hingen er al toen ik het pand kocht een paar jaar terug. Doen het prima, alleen het pompje maakt veel meer lawaai dan m'n Mitsubishi en ze kunnen niet horizontaal de lamellen.

In m'n vorige kantoor hadden we zo'n cassette van Toshiba. Zag er niet uit maar koelde als de beste. Toen ik eens zo'n bedrijf belde of ik wat onderhoud moest plegen zeiden ze waarom? Hij doet het toch? :')

[ Bericht 20% gewijzigd door YoshiBignose op 18-06-2020 21:22:12 ]
Facts don't care about your feelings
pi_193690324
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, mijn man is installateur en plaatst airco’s. Momenteel zowat twee per dag, zo druk hebben ze het nu.

Hij heeft hele goede ervaringen met Mitsubishi electric. We hebben hier zelf thuis een multi split van en bevalt prima, nog nooit storingen of problemen mee gehad.
pi_193690347
Mitsubishi en Daikin is wel een beetje om het even hoor. Allebei even goed.

Maar in een warm tropisch land heb ik ook wel eens gewoon zo'n B-merk gezien welke dag en nacht draaien.

Ik heb zelf een Daikin met 19 db fluisterstand.
pi_193690399
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 21:23 schreef Glider76 het volgende:
Mitsubishi en Daikin is wel een beetje om het even hoor. Allebei even goed.

Maar in een warm tropisch land heb ik ook wel eens gewoon zo'n B-merk gezien welke dag en nacht draaien.

Ik heb zelf een Daikin met 19 db fluisterstand.
M'n Mitsu is ook 19 db op de laagste stand, maar moet zeggen dat het nog wel redelijke afstand is van mijn airco tot m'n bed. Ik kan er wel mee slapen maar liever niet.
Facts don't care about your feelings
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 22:02:24 #152
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193691038
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 21:23 schreef Glider76 het volgende:
Mitsubishi en Daikin is wel een beetje om het even hoor. Allebei even goed.

Maar in een warm tropisch land heb ik ook wel eens gewoon zo'n B-merk gezien welke dag en nacht draaien.

Ik heb zelf een Daikin met 19 db fluisterstand.
Ik twijfel nog een beetje tussen de Panasonic en de Daikin, mijn voorkeur gaat licht naar de Daikin.





Het scheelt onder aan de streep een keer 100 euro qua prijs.
pi_193691460
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 21:22 schreef _Joy_ het volgende:
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, mijn man is installateur en plaatst airco’s. Momenteel zowat twee per dag, zo druk hebben ze het nu.

Hij heeft hele goede ervaringen met Mitsubishi electric. We hebben hier zelf thuis een multi split van en bevalt prima, nog nooit storingen of problemen mee gehad.
Alle thuiswerkers aan de airco?
.
pi_193691537
Ben ook wel benieuwd hoeveel dat gaat resoneren op m'n dakkapel straks. Heb nu alvast van dat dikke (+/- 1cm) anti slip vilt wat ze in trailers leggen tussen de buitenunit en de balk gemaakt, en zal hetzelfde spul ook onder de balken leggen. Zal wel gewoon moeten uitproberen wat goed werkt.

Wat wordt meestal gebruikt om die geïsoleerde koelleidingen buiten mee in te tapen, PVC tape? Soms zie ik ze ook zonder tape richting buitenunit lopen, mag die isolatie/buis dan ook langere tijd nat blijven? Heb gezien dan er op mijn platte dak wel wat water blijft staan achteraan waar ik de unit wil plaatsen.
pi_193691602
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik twijfel nog een beetje tussen de Panasonic en de Daikin, mijn voorkeur gaat licht naar de Daikin.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het scheelt onder aan de streep een keer 100 euro qua prijs.
Iedereen schaart Daikin onder de A merken maar ik heb mindere ervaringen.

Mitsubishi electric is wel de betere.
Vakman pur sang
pi_193691733
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Alle thuiswerkers aan de airco?
Wel heel veel in ieder geval.
pi_193691968
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:39 schreef _Joy_ het volgende:

[..]

Wel heel veel in ieder geval.
Dit is al jaren zo, die aircogasten zijn altijd druk.
  Official ESF Kreviewer donderdag 18 juni 2020 @ 22:59:53 #158
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_193692010
Ik heb een Haier. Beetje pech mee gehad. Buitenunit stuk en binnenunit zit volgens mij ook nog een foutje in. (buitenunit is gratis vervangen en sindsdien doet ie het meestal
)
Maar het schijnt wel een prima merk te zijn. Koelen doet ie in elk geval prima.
Betaalde 1250 inclusief montage.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 00:06:17 #159
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193692733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik twijfel nog een beetje tussen de Panasonic en de Daikin, mijn voorkeur gaat licht naar de Daikin.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het scheelt onder aan de streep een keer 100 euro qua prijs.
Dan de Daikin. Wifi is ook super.

Overigens, de Mitsubishi HI heeft een 3D functie. Zowel horizontaal als verticaal met de AB in te stellen :)
pi_193693901
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:59 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een Haier. Beetje pech mee gehad. Buitenunit stuk en binnenunit zit volgens mij ook nog een foutje in. (buitenunit is gratis vervangen en sindsdien doet ie het meestal
)
Maar het schijnt wel een prima merk te zijn. Koelen doet ie in elk geval prima.
Betaalde 1250 inclusief montage.
Haier is toch Chinese troep? Vriend had een keer een wasmachine daarvan, hij had verlengde garantie erbij gekocht en dat was slim. Kon meerdere keren een monteur langskomen.
Facts don't care about your feelings
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 juni 2020 @ 10:04:10 #161
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_193695028
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 07:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Haier is toch Chinese troep? Vriend had een keer een wasmachine daarvan, hij had verlengde garantie erbij gekocht en dat was slim. Kon meerdere keren een monteur langskomen.
Chinees wel, troep niet.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 14:08:32 #162
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193698074
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^
[..]

Ik hoop dat het bij ons ook zo gaat werken; ga trouwens de Daikin bestellen.
Niet bij dat adresje in Dordrecht, die had ze op het moment niet meer en wil graag vooraf even kunnen bekijken in een webshop voor wat ik er allemaal nog bij nodig heb.

Neem aan dat trillingsdempers voor de buitenunit zo dik en breed mogelijk moeten zijn voor het grootste effect ? Of volstaat een rubberen stoeptegel bij wijze van spreken ook ?
[..]
Leuk dat het concreet wordt!

Qua demping pas ik bij plaatsing op een plat dak ofzo gewoon 2 stoepbanden toe welke ik op rubbers leg, de airco zelf bij voorkeur met rubber dempers daarop gemonteerd. Dan heb je goedkoop én massa, én demping. Die Sumo blokken nooit mee gewerkt, maar vind het absurd duur voor een blokkie gerecycled rubber granulaat met een boutje erin.



Hier heb ik er er eentje op het dak op 2 blokken hardhout welke op 2 rubber matjes staan, tussen de airco en het hardhout weer 2 rubber matjes en daar een schroef doorheen.

Ik denk dat ik 2 rubberen tegels en daarop 2 stoepbanden met daarop de unit met rubbers ertussen ook een prima oplossing vind.
Laat die handjes wapperen!
pi_193729626
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 14:08 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Leuk dat het concreet wordt!

Qua demping pas ik bij plaatsing op een plat dak ofzo gewoon 2 stoepbanden toe welke ik op rubbers leg, de airco zelf bij voorkeur met rubber dempers daarop gemonteerd. Dan heb je goedkoop én massa, én demping. Die Sumo blokken nooit mee gewerkt, maar vind het absurd duur voor een blokkie gerecycled rubber granulaat met een boutje erin.

[ afbeelding ]

Hier heb ik er er eentje op het dak op 2 blokken hardhout welke op 2 rubber matjes staan, tussen de airco en het hardhout weer 2 rubber matjes en daar een schroef doorheen.

Ik denk dat ik 2 rubberen tegels en daarop 2 stoepbanden met daarop de unit met rubbers ertussen ook een prima oplossing vind.
Nee enorm duur hoor.
https://www.warmteservice(...)lingsbalk-tot-100kg-(2-nodig)/p/90151332?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwirz3BRD_ARIsAImf7LOhDOVmEmM0RE2v6eONGVX7JJuGfrjQGXeUVRFKojU0JKDEOAr1o6EaAtHGEALw_wcB
Vakman pur sang
pi_193765006
Een offerte voor een multisplit airco binnen:

Alles van Mitsubishi
1x MXZ 3F68 VF

2x MSZ EF22 VGS

1x MSZ EF50 VGKW

Voor totaal 6000inc btw/montage


Lijkt me vrij stevig aan de prijs, of is dit wel gangbaar?
  woensdag 24 juni 2020 @ 12:12:47 #165
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193766579
Google eerst eens naar de materiaal prijzen, dan houd je arbeid over. Op basis daarvan kunnen we meedenken.
Laat die handjes wapperen!
pi_193769580
Materiaal zou inc btw op zo’n 4k ¤ komen zonder alle leidingen/kabels/bevestiging materiaal/arbeid
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:25:44 #167
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193803737
Vonk, hangt hij al?

Met deze dagen zijn we weer zo blij met onze koele woonkamer en slaapkamer!

De kleine slaapt er ook heerlijk van. Boven is het nu echt fors warm, daar ga ik er ook nog eens een hangen op de overloop.
Laat die handjes wapperen!
pi_193805361
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Vonk, hangt hij al?

Met deze dagen zijn we weer zo blij met onze koele woonkamer en slaapkamer!

De kleine slaapt er ook heerlijk van. Boven is het nu echt fors warm, daar ga ik er ook nog eens een hangen op de overloop.
Ja bij mij is het ook weer heerlijk koel. Andere deel van m'n huis is 29.5 graden binnen :D
Facts don't care about your feelings
pi_193806324
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Vonk, hangt hij al?

Met deze dagen zijn we weer zo blij met onze koele woonkamer en slaapkamer!

De kleine slaapt er ook heerlijk van. Boven is het nu echt fors warm, daar ga ik er ook nog eens een hangen op de overloop.
Zo..echt zoiets van dat had ik jaren eerder moeten doen. Werkkamer lekker op 22-23 graden, slaapkamer koel. Gewoon een heel fijn stukje comfort. Gree units vallen qua lawaai alles mee. Keurig stil op de sleep stand.
pi_193806337
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:23 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn advies aan jou, koop een fatsoenlijk B merk en laat je niet gek maken.

Het prijsverschil is zo groot en ook de goedkopere van echt lang mee als consument.

Je bent handig zat om de basis zelf te doen en het in bedrijf stellen uit te besteden voor een klein bedrag.

Al met al ben je dan voor ¤750 wel klaar.
Oh wow dat had ik nooit verwacht. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator vrijdag 26 juni 2020 @ 21:25:30 #171
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193807109
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Vonk, hangt hij al?

Met deze dagen zijn we weer zo blij met onze koele woonkamer en slaapkamer!

De kleine slaapt er ook heerlijk van. Boven is het nu echt fors warm, daar ga ik er ook nog eens een hangen op de overloop.
Hij hangt nog niet; hij staat braafjes in de verpakking te wachten.
Voor nu doen we het weer even met onze lawaaiige split air, ik ga morgen de binnenunit iig ophangen en kijken waar ik op zolder dan uit ga komen. Dan hoop ik volgend weekend de unit op het dak te kunnen zetten (als het weer een beetje meewerkt). En dan laat ik de man komen die het voor ons in bedrijf stelt.

In de montage handleiding staat trouwens dat de airco minimaal 5 cm vrij moet hangen aan de zijkant; zou dat met circulatie te maken hebben of meer uit praktisch oogpunt dat je er nog even met een doekje langs heen kunt ? Ik wil hem eigenlijk zo strak mogelijk naar rechts plaatsen namelijk. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 19:13 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja bij mij is het ook weer heerlijk koel. Andere deel van m'n huis is 29.5 graden binnen :D
Hier is het een graad of 26 beneden; boven is het met gemak nog een paar graden warmer.

quote:
16s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 20:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oh wow dat had ik nooit verwacht. :o
Onze unit kost ¤ 861,- inclusief installatie toebehoren, voor een 3,5 kW Daikin FTXC35B. :)
pi_193807151
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hij hangt nog niet; hij staat braafjes in de verpakking te wachten.
Voor nu doen we het weer even met onze lawaaiige split air, ik ga morgen de binnenunit iig ophangen en kijken waar ik op zolder dan uit ga komen. Dan hoop ik volgend weekend de unit op het dak te kunnen zetten (als het weer een beetje meewerkt). En dan laat ik de man komen die het voor ons in bedrijf stelt.

In de montage handleiding staat trouwens dat de airco minimaal 5 cm vrij moet hangen aan de zijkant; zou dat met circulatie te maken hebben of meer uit praktisch oogpunt dat je er nog even met een doekje langs heen kunt ? Ik wil hem eigenlijk zo strak mogelijk naar rechts plaatsen namelijk. ;)
[..]

Hier is het een graad of 26 beneden; boven is het met gemak nog een paar graden warmer.
[..]

Onze unit kost ¤ 861,- inclusief installatie toebehoren, voor een 3,5 kW Daikin FTXC35B. :)
Oh nice, wil zeker wel een airco in de toekomst nu ik structureel thuiswerk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 26 juni 2020 @ 21:39:18 #173
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_193807351
Mannetje in Dordrecht?
  Moderator vrijdag 26 juni 2020 @ 21:40:37 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193807372
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 21:39 schreef warhamstr het volgende:
Mannetje in Dordrecht?
Nee, ik heb hem besteld bij een webshop in Limburg; https://www.nlx-international.com/
Ze verkopen vooral veel Daikin en LG ;) :)
  vrijdag 26 juni 2020 @ 21:42:14 #175
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193807397
De afstand tot de zijkant heeft te maken met de temperatuur sensor die meestal rechts in de zijkant zit.

Houd echt die afstand aan. Anders kloppen de metingen niet.

O, bij deze zit de sensor rechts onder.... Dat is de reden dan niet.

Desalniettemin toch beter wat ruimte houden. 5cm is ook weinig gelukkig.
Laat die handjes wapperen!
pi_193807481
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 21:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, ik heb hem besteld bij een webshop in Limburg; https://www.nlx-international.com/
Ze verkopen vooral veel Daikin en LG ;) :)
Die Daikin kost daar 575 euro. Hoe heb je 861 incl montage kunnen regelen. Voor die prijs wil ik morgen een afspraak maken *)
  Moderator vrijdag 26 juni 2020 @ 21:48:45 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193807500
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 21:47 schreef zoz het volgende:

[..]

Die Daikin kost daar 575 euro. Hoe heb je 861 incl montage kunnen regelen. Voor die prijs wil ik morgen een afspraak maken *)
Nee, ¤ 861,- inclusief alle toebehoren om hem te kunnen installeren.
Ophangen ga ik zelf doen, in bedrijf stellen heb ik een mannetje voor.
pi_193807828
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Vonk, hangt hij al?

Met deze dagen zijn we weer zo blij met onze koele woonkamer en slaapkamer!

De kleine slaapt er ook heerlijk van. Boven is het nu echt fors warm, daar ga ik er ook nog eens een hangen op de overloop.
Same here, echt super! Alleen in de slaapkamer dan.

Alleen hier t probleem dat de vrouw hem niet de hele nacht aan wil hebben.. ik word halverwege de nacht dus toch nog wakker vd warmte..
pi_193807885
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 22:09 schreef Makrolon het volgende:

Same here, echt super! Alleen in de slaapkamer dan.

Alleen hier t probleem dat de vrouw hem niet de hele nacht aan wil hebben.. ik word halverwege de nacht dus toch nog wakker vd warmte..
Wat een kut wijf, mijne blijft lekker de hele nacht pruttelen. Met dit soort temperaturen zet ik hem op 23. Dat is nog te doen en wil niet meteen weer strontverkouden worden.
Facts don't care about your feelings
pi_193808546
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 22:13 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat een kut wijf, mijne blijft lekker de hele nacht pruttelen. Met dit soort temperaturen zet ik hem op 23. Dat is nog te doen en wil niet meteen weer strontverkouden worden.
Nou nou nou, ze is verder best lief hoor :')

Vannacht slaap ik alleen, dan blijft ie ook lekker aan.
pi_193808947
Ben ik de enige die een temperatuur van tegen de dertig in de nacht heerlijk vind? Hoger moet het ook niet worden hoor maar dertig graden en dan naakt boven op de lakens liggen vind ik best lekker.
pi_193809499
Ik heb vorig weekend alles geïnstalleerd en halverwege deze week is er iemand langs gekomen om hem in bedrijf te stellen. Afgevuld met stikstof en een goed half uur op druk gehouden, vacuüm getrokken en daarna de afsluiters geopend. Was er blij mee dat hij ook rustig de tijd ervoor nam om alles netjes te doen terwijl dit toch allemaal kort dag geregeld was. ^O^

Hij krijgt het wel snel gekoeld op de slaapkamer van zo'n 39m3, heb me alleen daar een enkele kunststof balk laten verkopen om doormidden te zagen terwijl ik de buitenunit nu haaks op de dakbalken heb gezet. Nu hoor ik in de gang ernaast de unit toch wel wat brommen op de dakkapel, dus ga eerst alsnog maar een set nieuwe balken halen (wat ik al van plan was) zodat hij iig op 2 dakbalken gaat rusten. Zonde van de extra kosten zo, maargoed :')
pi_193809626
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 23:09 schreef qajariaq het volgende:
Ben ik de enige die een temperatuur van tegen de dertig in de nacht heerlijk vind? Hoger moet het ook niet worden hoor maar dertig graden en dan naakt boven op de lakens liggen vind ik best lekker.
Ben je Mexicaans?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 27 juni 2020 @ 08:53:43 #184
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193812093
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 22:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Same here, echt super! Alleen in de slaapkamer dan.

Alleen hier t probleem dat de vrouw hem niet de hele nacht aan wil hebben.. ik word halverwege de nacht dus toch nog wakker vd warmte..
Misschien kun je haar overtuigen de nacht stand eens te proberen, dan loopt de temperatuur in de nacht 1-2 graden op.
Laat die handjes wapperen!
pi_193812488
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 23:09 schreef qajariaq het volgende:
Ben ik de enige die een temperatuur van tegen de dertig in de nacht heerlijk vind? Hoger moet het ook niet worden hoor maar dertig graden en dan naakt boven op de lakens liggen vind ik best lekker.
Nee, dat heb ik ook. Ze noemen dit nu tropennachten maar in de tropen is het wel een behoorlijk stuk erger. En zelfs daar slaap ik lekker. Ik wil voornamelijk voor overdag een airco. Ik ben niet vooruit te branden net dit weer.
pi_193814766
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 08:53 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Misschien kun je haar overtuigen de nacht stand eens te proberen, dan loopt de temperatuur in de nacht 1-2 graden op.
Hoe werkt dat dan? Laat de airco dan zelf de temperatuur 1 a 2 graden oplopen gedurende de nacht?
pi_193820566
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 09:48 schreef zoz het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik ook. Ze noemen dit nu tropennachten maar in de tropen is het wel een behoorlijk stuk erger. En zelfs daar slaap ik lekker. Ik wil voornamelijk voor overdag een airco. Ik ben niet vooruit te branden net dit weer.
Ik heb het juist andersom. Als het warm is in m'n huis vind ik niet erg maar bij slapen wel. 30 graden heerlijk... echt niet. Maar dan vraag ik me af hoe je het in de winter vindt dan? Of doe je 3 dekbedden over elkaar heen?
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 27 juni 2020 @ 21:15:20 #188
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193820574
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan? Laat de airco dan zelf de temperatuur 1 a 2 graden oplopen gedurende de nacht?
Klopt!
Laat die handjes wapperen!
pi_193820740
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 21:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb het juist andersom. Als het warm is in m'n huis vind ik niet erg maar bij slapen wel. 30 graden heerlijk... echt niet. Maar dan vraag ik me af hoe je het in de winter vindt dan? Of doe je 3 dekbedden over elkaar heen?
Winter is geen probleem. Gewoon een normale ikea dekbed. Eentje die ik ook in de zomer gebruik.
Buiten vermijd ik de zon ook. Mij zul je alleen in de tussenseizoenen zien zonnen. Ik ben al bruin dus bakken hoeft echt niet.
pi_193822592
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 21:24 schreef zoz het volgende:

[..]

Winter is geen probleem. Gewoon een normale ikea dekbed. Eentje die ik ook in de zomer gebruik.
Buiten vermijd ik de zon ook. Mij zul je alleen in de tussenseizoenen zien zonnen. Ik ben al bruin dus bakken hoeft echt niet.
Grappig. Ik vermijd ook de zon. Warm kan ik wel tegen maar dan niet in de zon.

In de winter ook geen verwarming boven. Sterker nog ik ga regelmatig kamperen in de winter. Dan heb ik het overdag wel eens koud maar in bed eigenlijk nooit.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 14:52:06 #192
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193906774
Ik had het gelezen, typisch geval Wij van WC-eend, protectionisme van de installatie branche.

Totaal gelul dat een consument niet zelf een airco zou mogen kopen. Houd eens op met dat gekleineer.

Koeltechnische handelingen niet mogen verrichten prima! Maar dit artikel gaat te ver.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 16:03:08 #193
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 3 juli 2020 @ 16:15:48 #194
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193908017
Succes! We zien de foto's wel :)
Laat die handjes wapperen!
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 20:48:50 #195
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193912266
quote:
Om het allemaal maar zo even te verbieden dat gaat wel wat ver, je bent toch vrij om te kopen wat je wilt hier in dit land ? Beetje een geval van kosten wat het kost je eigen portomonee willen beschermen...
pi_193914024
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:48 schreef Vonkenboer het volgende:
je bent toch vrij om te kopen wat je wilt hier in dit land ?
Dacht het niet. Er zijn vele dingen die je hier niet zomaar mag kopen en er is ook heel veel wat je niet mag doen hier. Drugs, wapens, auto's die niet aan bepaalde veiligheid of milieu eisen voldoen.

Regulering is vaak helemaal niet verkeerd.
pi_193923061
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 22:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dacht het niet. Er zijn vele dingen die je hier niet zomaar mag kopen en er is ook heel veel wat je niet mag doen hier. Drugs, wapens, auto's die niet aan bepaalde veiligheid of milieu eisen voldoen.

Regulering is vaak helemaal niet verkeerd.
Volgens mij bedoelde hij zijn opmerking niet letterlijk.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:55:26 #198
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193929457
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Als het weer een beetje meezit morgen de buiten unit eens plaatsen :)
Hoe is het gegaan Vonk?
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 19:20:20 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193946976
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:55 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Hoe is het gegaan Vonk?
Dat ik er inmiddels achter gekomen ben dat ik echt geen voorstander ben van werkzaamheden op hoogte; zeker als er zoals afgelopen zaterdag ook nog een beetje woei staat :') :X
pi_193948941
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat ik er inmiddels achter gekomen ben dat ik echt geen voorstander ben van werkzaamheden op hoogte; zeker als er zoals afgelopen zaterdag ook nog een beetje woei staat :') :X
Maar heb je de taak kunnen volbrengen?
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 22:11:24 #201
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193949669
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:21 schreef zoz het volgende:

[..]

Maar heb je de taak kunnen volbrengen?
Hij staat aangesloten op het dak, er zijn nog wat kleine dingetjes die ik binnen moet voltooien (o.a. het aansluiten van de condenswaterpomp) en dan is ie klaar om in bedrijf gesteld te gaan worden :)

Ik zal morgen wat foto's uploaden om even wat te laten zien :)
pi_193949707
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik zal morgen wat foto's uploaden om even wat te laten zien :)
Ah tof!
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 09:13:18 #203
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193985485
@Gieliovd
@zoz

Belofte maakt schuld, hierbij de foto's van het voorlopige resultaat. Vanavond komt er ook iemand om het een en ander in bedrijf te stellen en te controleren en niet geheel onbelangrijk de leidingen te vacumeren. Hij schatte ongeveer een uur of twee werk te hebben.

De binnenunit hangt inmiddels al een ruime week.





Het rode beschermingstape gaat natuurlijk nog van de goot :+
Het ophangen van de binnenunit zelf viel mij reuze mee, belangrijkste is eigenlijk dat je alles mooi waterpas monteert aan de muur, de slangen van de buitenunit naar de binnenunit brengen was wel een uitdaging; maar dat had meer te maken met de bochten die er gemaakt moesten worden.
Die hebben we extra wat ruimer genomen dan misschien strikt noodzakelijk was. Maar zo ging het voor ons het makkelijkst ;) ^O^



Afgelopen zaterdag was het tijd om de buitenunit naar zijn nieuwe verblijfplaats te brengen :+
Even de loodzware houten tweedelige ladder uit de schuur gehaald en daar gaan we !



We hebben de buitenunit eerst naar het balkon gebracht, waarna we hem met een spanband over de ladder het dak opgehesen hebben. Dat vond ik persoonlijk eigenlijk het meest uitdagende punt :X

Eenmaal op het dak hem op zijn rubberen voetjes gezet.



Elektrisch even aangesloten, ik had nog een vijfaderige ymvk kabel liggen; deze heb ik maar gebruikt om hem aan te sluiten.



De voedingskabel gaat naar de vergrendelbare werkschakelaar op zolder.
De vieraderige kabel gaat rechtstreeks van de buitenunit naar de binnenunit.



Vader heeft in tussen het dak weer dicht gemaakt met een loodflap.



En daar staat ie dan te wachten tot vanavond; mits het een beetje droog blijft _O-

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 08-07-2020 09:20:33 ]
  woensdag 8 juli 2020 @ 09:19:36 #204
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193985555
Lekker hoor, goed bezig. Straks lekker koelen en verwarmen!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 09:22:28 #205
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193985583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:19 schreef Gieliovd het volgende:
Lekker hoor, goed bezig. Straks lekker koelen en verwarmen!
Enige wat nog moet gebeuren is een condenslang voor het pompje; van de pomp naar buiten toe.
Het verloopje wat bij het pompje zit krijg ik niet goed dicht.
Aan de aanzuigende zijde wel, maar aan de kant die het water op het dak laat lopen lekt hij iets.

Het is eigenlijk ook gewoon een debiele constructie die ze bedacht hebben 8)7
pi_193986288
Ga je nu het toilet koelen of de overloop boven?
.
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:28 #207
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193986415
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 10:27 schreef Fer het volgende:
Ga je nu het toilet koelen of de overloop boven?
Beter voor het klimaat voor de groene plantjes :+ ;)
pi_193992550
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:13 schreef Vonkenboer het volgende:

Het rode beschermingstape gaat natuurlijk nog van de goot :+

Ik dacht al lelijk :D

Netjes gedaan. Jij bent klaar voor de aankomende hittegolf.

Heb je geen dakisolatie?
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 17:50:59 #209
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193993411
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 17:00 schreef zoz het volgende:

Heb je geen dakisolatie?
Nee ik heb geen dakisolatie, het is een jaren 30 woning. Tijdens de verbouwing hebben we er over getwijfeld om dit wel of niet aan te pakken. We hebben (tijd technisch en een beetje financieel) prioriteiten moeten stellen om in het huis te kunnen gaan wonen dus als alternatief hebben we het plafond van de gehele eerste verdieping wel volledig geïsoleerd.

Het dak laat zich door de vele hoeken en vormen ook niet eenvoudig isoleren. En we gebruiken het alleen als bergzolder; je kunt er niet staan.

Ik kan er op mijn knieën net zitten zeg maar ;) :)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 17:00 schreef zoz het volgende:
Netjes gedaan. Jij bent klaar voor de aankomende hittegolf.
Bijna nog even in bedrijf stellen :+
pi_193997691
Waarom koos je ervoor de werkschakelaar binnen te plaatsen?
Lijkt me logischer om deze binnen handbereik van de buitenunit te plaatsen. Vooral omdat er draaiende delen aanwezig zijn.
(Geen kritiek hoor, ben benieuwd naar je keuze hiervoor)
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 22:16:16 #211
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193998235
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 21:50 schreef Erik het volgende:
Waarom koos je ervoor de werkschakelaar binnen te plaatsen?
Lijkt me logischer om deze binnen handbereik van de buitenunit te plaatsen. Vooral omdat er draaiende delen aanwezig zijn.
(Geen kritiek hoor, ben benieuwd naar je keuze hiervoor)
Het dak is +/- acht meter hoog als ik bewust aan de airco zou willen gaan werken dan moet je hem voor die tijd al afschakelen, ik zou niet weten hoe ik die bij de airco zelf zou moeten kunnen monteren. En om hem nou met parkers op de kast te schroeven.

De schakelaar op zolder is vergrendelbaar en dus te beveiligen tegen wederinschakeling.

Je moet dus al er bewust mee bezig zijn om er te kunnen komen, dan ben je ook bewust bezig met wat je gaat doen op het dak. :)

De draaiende delen van de airco zijn goed afgeschermd en normaal niet bereikbaar.
pi_194036211
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Afgelopen zaterdag was het tijd om de buitenunit naar zijn nieuwe verblijfplaats te brengen :+
Even de loodzware houten tweedelige ladder uit de schuur gehaald en daar gaan we !

[ afbeelding ]

We hebben de buitenunit eerst naar het balkon gebracht, waarna we hem met een spanband over de ladder het dak opgehesen hebben. Dat vond ik persoonlijk eigenlijk het meest uitdagende punt :X
Haha dat had ik hier ook laatst met dezelfde daikin unit, ook naar zo'n 6 meter hoogte moeten tillen maar dan zonder balkon ertussen. Uiteindelijk maar in de verpakking gehouden en daar binnenin wat houten verstevigingsribben aangebracht, 1 man dat ding de ladder opduwen en de ander van bovenaf het touw goed strak houden wat aan de spanbanden vast was gemaakt. Was blij toen hij erop stond :P

Stond trouwens eerst hetzelfde als bij jou op 2 korte voeten maar daar gaf het toch best veel trillingen door aan het dak, later 2 lange overdwars eronder geplaatst op van die rubberen trillingsdempers en draad in de kunststof balken getapt. Hoe bevalt dat bij jou zo?
  Moderator zaterdag 11 juli 2020 @ 18:16:08 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194039703
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 14:02 schreef Tom_ het volgende:

Stond trouwens eerst hetzelfde als bij jou op 2 korte voeten maar daar gaf het toch best veel trillingen door aan het dak, later 2 lange overdwars eronder geplaatst op van die rubberen trillingsdempers en draad in de kunststof balken getapt. Hoe bevalt dat bij jou zo?
Het is natuurlijk nog niet echt warm geweest sinds dat we hem geplaatst hebben, maar tijdens het testen hoorden we hem eigenlijk niet brommen. Ook het brommen van de afvoerpomp horen we totaal niet. De condenspomp heb ik ook met rubbers op de balklaag vastgezet, het scheelt dat je zo'n pomp in alle mogelijke posities mag monteren.

Vandaag alles afgebouwd en afgewerkt en ik ben er meer dan tevreden over. ^O^
Wel een gekloot om de wifi controller aan de praat te kunnen krijgen, het leek wel alsof ze de handleiding een keer door google translate gehaald hadden en de vertaling zo hadden gelaten _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 14:02 schreef Tom_ het volgende:
Haha dat had ik hier ook laatst met dezelfde daikin unit, ook naar zo'n 6 meter hoogte moeten tillen maar dan zonder balkon ertussen. Uiteindelijk maar in de verpakking gehouden en daar binnenin wat houten verstevigingsribben aangebracht, 1 man dat ding de ladder opduwen en de ander van bovenaf het touw goed strak houden wat aan de spanbanden vast was gemaakt. Was blij toen hij erop stond
Blijft een enge ervaring ! :X :+
  Moderator zaterdag 11 juli 2020 @ 18:17:37 #214
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194039724
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 18:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ook het brommen van de afvoerpomp horen we totaal niet.

Told ya :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 11 juli 2020 @ 18:45:38 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194040161
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 18:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Told ya :P
Ik moest hem de eerste paar keer zelfs even tussen mijn handen vastpakken om te voelen of hij uberhaupt wel iets deed _O-

Ook tijdens het testen heb ik er al wel eens aan getwijfeld, maar de regeling met de temperatuur sensor in de unit werkt prima ^O^
  Moderator zaterdag 11 juli 2020 @ 18:51:47 #216
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194040241
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik moest hem de eerste paar keer zelfs even tussen mijn handen vastpakken om te voelen of hij uberhaupt wel iets deed _O-

Ook tijdens het testen heb ik er al wel eens aan getwijfeld, maar de regeling met de temperatuur sensor in de unit werkt prima ^O^
Wat hebben we nou geleerd? Altijd luisteren naar Ome CoolGuy :P

Nee onzin, maar ben blij dat je je voor niks zorgen hebt gemaakt daarover ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 11 juli 2020 @ 19:01:48 #217
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194040425
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 18:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat hebben we nou geleerd? Altijd luisteren naar Ome CoolGuy :P

Nee onzin, maar ben blij dat je je voor niks zorgen hebt gemaakt daarover ^O^
Door de regeling loopt de pomp eigenlijk alleen wanneer hij een temperatuurverschil voelt van meer dan zes graden, dus hij loopt eigenlijk alleen wanneer de airco echt produceert.
De pomp kan gelukkig tegen droog lopen. Nee, wat dat betreft is een blue diamond pomp wel een aanrader in vergelijking met de standaard pompjes.

  zaterdag 11 juli 2020 @ 19:10:02 #218
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_194040569
Super dat hij draait Vonk! Foto's zouden nog leuk zijn. Geniet ervan!
Laat die handjes wapperen!
pi_194041010
Heel veel aircoplezier! You gonna love it.
pi_194491461
En hoe werkt het nu die unit op de overloop? Ik lees er verschillende berichten over.

Als hier airco zou nemen, zou ik op de 1e de kamers op het zuiden ieder een unit geven en de kamer op de 2e. 3 binnenunits dus, dik 4000¤.

Alternatief zou zijn een flinke binnenunit op de 2e in het trapgat. Zou zeker werken voor de gehele 2e verdieping en hopelijk valt er voldoende kou het trapgat in naar de kamers op de 1e verdieping.
.
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 17:49:09 #221
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194491658
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 17:33 schreef Fer het volgende:
En hoe werkt het nu die unit op de overloop? Ik lees er verschillende berichten over.
Nou, in onze situatie werkt het naar volle tevredenheid; ik heb aan het begin even wat moeten spelen met de afstelling van de lamellen in de binnenunit om de ideale uitblaas richting te bepalen.

Je moet natuurlijk niet denken van als ik hem nou boven op 21 graden zet dan moet hij het beneden ook 21 kunnen krijgen; want dat is gewoon niet zo dan moet je gewoon een split unit kopen met twee losse binnenunits.
Hij brengt voor ons gewoon beneden genoeg koeling om het aangenaam te krijgen en te houden in deze tropische dagen.

En laten we heel eerlijk zijn, je moet als het buiten 30+ is binnen ook niet de airco op 20 graden gaan zetten als je dan hier naar buiten loopt krijg je een klap voor je hasses :+
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 17:51:18 #222
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194491689
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:42 schreef Makrolon het volgende:
Heel veel aircoplezier! You gonna love it.
Nou, en of wij er plezier van hebben bij deze tropische dagen ! *O*

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:10 schreef Gieliovd het volgende:
Super dat hij draait Vonk! Foto's zouden nog leuk zijn. Geniet ervan!
Beste aanschaf ooit, hadden we vijf jaar eerder moeten doen.
Gewoon zomers bij 27 graden buiten temperatuur; binnen snachts onder de normale deken kunnen slapen.

En uitgerust wakker worden ! _O_
pi_194491892
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 17:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nou, en of wij er plezier van hebben bij deze tropische dagen ! *O*
[..]

Beste aanschaf ooit, hadden we vijf jaar eerder moeten doen.
Gewoon zomers bij 27 graden buiten temperatuur; binnen snachts onder de normale deken kunnen slapen.

En uitgerust wakker worden ! _O_
Precies dat! Heerlijk hè.

Laten jullie m aan staan de hele nacht? Of gaat ie uit als je gaat slapen?
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 18:12:10 #224
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194491946
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 18:08 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Precies dat! Heerlijk hè.

Laten jullie m aan staan de hele nacht? Of gaat ie uit als je gaat slapen?
We hebben er nog geen behoefte aan gehad om hem de hele nacht aan te laten staan, vaak gaat ie dus gewoon uit wanneer we naar bed gaan. Dan stijgt de temperatuur snachts vast wel weer iets maar dan ben ik al zo diep in slaap daar heb ik geen last van.
pi_194492671
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 17:49 schreef Vonkenboer het volgende:


En laten we heel eerlijk zijn, je moet als het buiten 30+ is binnen ook niet de airco op 20 graden gaan zetten als je dan hier naar buiten loopt krijg je een klap voor je hasses :+
Maar op hoeveel dan? Bij de clima van de auto stel ik gewoon 20 graden in zodat hij max koelt. Werkt prima.

Op hoeveel graden stel je een split unit airco in als het buiten 33 graden is?
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 19:24:51 #226
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194492988
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 19:04 schreef zoz het volgende:

[..]

Maar op hoeveel dan? Bij de clima van de auto stel ik gewoon 20 graden in zodat hij max koelt. Werkt prima.

Op hoeveel graden stel je een split unit airco in als het buiten 33 graden is?
Bij ons beneden zou hij het nooit geen 20 graden krijgen; hij blaast voornamelijk boven uit, maar de trek zorgt ervoor dat het beneden toch aangenaam is. Als hij het boven 21 heeft dan is het beneden 23 á 24 graden.
Dat vind ik voor beneden aangenaam genoeg ;)
pi_194495892
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 18:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We hebben er nog geen behoefte aan gehad om hem de hele nacht aan te laten staan, vaak gaat ie dus gewoon uit wanneer we naar bed gaan. Dan stijgt de temperatuur snachts vast wel weer iets maar dan ben ik al zo diep in slaap daar heb ik geen last van.
Nee hier ook ja. Alleen als je dan toch effe wakker word of sochtends is het wel weer warm..
pi_194499263
Hier staan ze al weken 24/7 aan op 24. Daar hebben ze ondertussen dus geen enkele moeite mee, alles is lekker koel. Je moet je verschil met buiten niet te groot maken.

De auto is moeilijk vergelijken. Stel je die op 20 in, dan wordt het nooit 20. Zo snel je de motor uit zet, bam is het weer 28 binnen.

Heerlijke luxe :Y
Laat die handjes wapperen!
pi_194499680
Hier ook al weken aan op 23 graden. Samen met de lw warmtepomp en de vloer koeling beneden is het hele huis ongeveer op 23 graden.

Geweldig met dit weer, gewoon normaal slapen en thuis werken. Hadden we jaren eerder moeten doen.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:25:51 #230
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194500318
*op verlanglijstje zet...
***
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:37:21 #231
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_194500501
Over 4 weken komt de installateur... :+
Tics van je petten.
pi_194626782
Wij hebben 3 woonlagen, 5 ruime kamers boven en woonkamer en open keuken beneden. Op de bovenste verdieping willen we een airco plaatsen en op de beganegrond. Boven op de gang pakt hij de 2 kinderslaapkamers en helemaal beneden in de woonkamer de openkeuken. Wij slapen op de eerste, maar we krijgen hem niet op een plek geplaatst waar 3 kamers kan koelen (tussenverdieping). Zodoende hopen we door boven en onder airco dat het hele huis gekoeld wordt. Welke airco adviseren jullie? Sowieso hebben we beneden een 3.5 kw en wss boven een 2.5 of 3.5 kw nodig.
  Moderator woensdag 19 augustus 2020 @ 09:55:05 #233
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194629044
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 09:37 schreef nattermann het volgende:
Over 4 weken komt de installateur... :+
Achter in september kan het ook nog heet worden :+
pi_194629101
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 01:11 schreef Nina1969 het volgende:
Wij hebben 3 woonlagen, 5 ruime kamers boven en woonkamer en open keuken beneden. Op de bovenste verdieping willen we een airco plaatsen en op de beganegrond. Boven op de gang pakt hij de 2 kinderslaapkamers en helemaal beneden in de woonkamer de openkeuken. Wij slapen op de eerste, maar we krijgen hem niet op een plek geplaatst waar 3 kamers kan koelen (tussenverdieping). Zodoende hopen we door boven en onder airco dat het hele huis gekoeld wordt. Welke airco adviseren jullie? Sowieso hebben we beneden een 3.5 kw en wss boven een 2.5 of 3.5 kw nodig.
Hou je er ook rekening mee dat als je hem op een centrale plek neerhangt (zoals in de overloop/gang) dat je snachts de deuren open moet laten naar alle kamers die je wil koelen?
Alleen aanzetten met alle deuren open voordat je gaat slapen heeft 9/10 geen zin. Na een uur beginnen de kamers weer heet te worden.

Merk: Daikin, maar let wel op dat je niet met oude modellen komt te zitten. Heel veel prijsvechters gebruiken op dit moment oude voorraden met oude modelen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator woensdag 19 augustus 2020 @ 09:59:30 #235
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194629103
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 01:11 schreef Nina1969 het volgende:
Wij hebben 3 woonlagen, 5 ruime kamers boven en woonkamer en open keuken beneden. Op de bovenste verdieping willen we een airco plaatsen en op de beganegrond. Boven op de gang pakt hij de 2 kinderslaapkamers en helemaal beneden in de woonkamer de openkeuken. Wij slapen op de eerste, maar we krijgen hem niet op een plek geplaatst waar 3 kamers kan koelen (tussenverdieping). Zodoende hopen we door boven en onder airco dat het hele huis gekoeld wordt. Welke airco adviseren jullie? Sowieso hebben we beneden een 3.5 kw en wss boven een 2.5 of 3.5 kw nodig.
Een 3,5 kW unit was in ons geval maar ¤ 75,- duurder geloof ik dan dezelfde airco in een 2,5 kW uitvoering.
Ik heb dan liever een unit die het makkelijk aan kan qua koelen dan een unit die alle dagen maar volle bak moet draaien om het bij te kunnen houden.

We hebben trouwens een Daikin geplaatst en die bevalt ons goed.

Direct ook maar afscheid genomen van onze oude mobiele airco unit ;)
pi_194629468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Hou je er ook rekening mee dat als je hem op een centrale plek neerhangt (zoals in de overloop/gang) dat je snachts de deuren open moet laten naar alle kamers die je wil koelen?
Alleen aanzetten met alle deuren open voordat je gaat slapen heeft 9/10 geen zin. Na een uur beginnen de kamers weer heet te worden.

Merk: Daikin, maar let wel op dat je niet met oude modellen komt te zitten. Heel veel prijsvechters gebruiken op dit moment oude voorraden met oude modelen.
Bedankt voor de tip boegschroef!
pi_194629489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een 3,5 kW unit was in ons geval maar ¤ 75,- duurder geloof ik dan dezelfde airco in een 2,5 kW uitvoering.
Ik heb dan liever een unit die het makkelijk aan kan qua koelen dan een unit die alle dagen maar volle bak moet draaien om het bij te kunnen houden.

We hebben trouwens een Daikin geplaatst en die bevalt ons goed.

Direct ook maar afscheid genomen van onze oude mobiele airco unit ;)
Welke Daikin? En hoe duur?
pi_194629579
Altijd gaan voor een R32 gevulde, dat is eigenlijk het belangrijkste.

Als je voor Daikin gaat zou ik gaan voor een ftxf of ftxc. De ftxf is een nieuwer model, ziet er iets strakker uit, maar van binnen en prestaties is er niet zo heel veel verschil.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_194629643
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb dan liever een unit die het makkelijk aan kan qua koelen dan een unit die alle dagen maar volle bak moet draaien om het bij te kunnen houden.

Je hebt wel meer kans op pendelen met zo'n hoog vermogen.
pi_194629676
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:36 schreef boegschroef het volgende:
Altijd gaan voor een R32 gevulde, dat is eigenlijk het belangrijkste.

Als je voor Daikin gaat zou ik gaan voor een ftxf of ftxc. De ftxf is een nieuwer model, ziet er iets strakker uit, maar van binnen en prestaties is er niet zo heel veel verschil.
Bij een bedrijf aanschaffen en door hen laten installeren. Of is het goedkoper om het zelf aan te schaffen en door een installateur laten installeren? Bij de laatste ben ik bang dat het misschien niet goed gebeurd het installeren.
pi_194629740
Het eerste is vaak veel duurder, het laastste is lastiger. Er zijn steeds minder installateurs die nog airco's hangen die niet via de installateur is aangeschaft.

Vaak is het wel de moeite als je alles zelf doet behalve de leidingen (dus ophangen, gaten boren enz).
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator woensdag 19 augustus 2020 @ 11:53:48 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194630673
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:30 schreef Nina1969 het volgende:

[..]

Welke Daikin? En hoe duur?
De Daikin waar ik naar refereer hebben we zelf gemonteerd; dat is de FTXC35B.
Geloof dat ik binnen en buiten unit inclusief leidingen, ballastblokken en een wifi-module ¤ 900,- voor betaald heb.

Voor dat geld hangt die natuurlijk niet aan de muur. De ruwe installatie heb ik zelf gedaan; leidingen leggen, buitenunit plaatsen, binnenunit ophangen, electrische aansluitingen realiseren.

En in mijn specifieke geval had ik ook nog een condenswaterpomp nodig.
Die heb ik opgescharreld via marktplaats; nieuw in doos ongebruikt voor ongeveer de helft van de prijs van een nieuwe. En heb ik ook zelf gemonteerd.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:42 schreef zoz het volgende:

[..]

Je hebt wel meer kans op pendelen met zo'n hoog vermogen.
In de praktijk zie ik daar niets van weer :).
De 2,5 kW gaat tot ongeveer 60m³, de 3,5 kW gaat tot 100m³, door de plaats (op de overloop) waar hij hangt kan hij dat wel kwijt, beneden staat de deur vrijwel altijd open dus hij koelt in ons geval de keuken en woonkamer er bij.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:45 schreef Nina1969 het volgende:

[..]

Bij een bedrijf aanschaffen en door hen laten installeren. Of is het goedkoper om het zelf aan te schaffen en door een installateur laten installeren? Bij de laatste ben ik bang dat het misschien niet goed gebeurd het installeren.
Mijn ervaring is dat bedrijven niet gecharmeerd zijn om een airco op te hangen die je zelf gekocht hebt, meestal is het angst om problemen te krijgen met een "onbekend" product, maar vooral dat er gewoon te weinig marge op zo'n klus zit. En dat ze liever zelf een hele installatie doen met alles er op en eraan.

En ook in wereld van de airco's zitten net zulke cowboys als in de wereld van de zonnepanelen. Ik zou ze bijna gaan vergelijken met bedrijven die in kunststof kozijnen doen _O-

Via een collega vond ik iemand die papieren heeft om airco's/warmtepompen officieel in bedrijf te stellen; maar zelf geen airco's monteert. Die heeft hem bij mij officieel in bedrijf gesteld, met factuur e.d.

Hoe handig zijn jullie zelf ? :?
pi_194631475
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:

In de praktijk zie ik daar niets van weer :).
De 2,5 kW gaat tot ongeveer 60m³, de 3,5 kW gaat tot 100m³, door de plaats (op de overloop) waar hij hangt kan hij dat wel kwijt, beneden staat de deur vrijwel altijd open dus hij koelt in ons geval de keuken en woonkamer er bij.

En daar komt bij dat een airco helemaal niet zoveel verbruikt. Die 3,5 KW is niet het verbruik, dat is het koel/verwarmings vermogen. Dit mag je rustig door 3,5 delen. Dus een 3,5 KW airco verbruikt max 1000W op piek (en zovaak zit je niet aan piek vermogen).
Mijn 3,5KW op de slaapkamer staat de hele nacht aan en verbruikt dan gemiddeld 150 watt/uur in de afgelopen weken. Dit is een kamer van 60m3 schuin slecht/ongeisoleerde dak op het zuid/westen. Temperatuur 21 graden :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_194632256
Wat kost dat nu ongeveer een standaard splitunit van een fatsoenlijk merk incl. installatie? En nee ik snap dat het een lastige vraag is. Maar moet ik dan denken aan ¤1000 of ¤4000- ? Ik heb werkelijk geen idee namelijk.
U MAD?
pi_194632583
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De Daikin waar ik naar refereer hebben we zelf gemonteerd; dat is de FTXC35B.
Geloof dat ik binnen en buiten unit inclusief leidingen, ballastblokken en een wifi-module ¤ 900,- voor betaald heb.

Voor dat geld hangt die natuurlijk niet aan de muur. De ruwe installatie heb ik zelf gedaan; leidingen leggen, buitenunit plaatsen, binnenunit ophangen, electrische aansluitingen realiseren.

En in mijn specifieke geval had ik ook nog een condenswaterpomp nodig.
Die heb ik opgescharreld via marktplaats; nieuw in doos ongebruikt voor ongeveer de helft van de prijs van een nieuwe. En heb ik ook zelf gemonteerd.
[..]

In de praktijk zie ik daar niets van weer :).
De 2,5 kW gaat tot ongeveer 60m³, de 3,5 kW gaat tot 100m³, door de plaats (op de overloop) waar hij hangt kan hij dat wel kwijt, beneden staat de deur vrijwel altijd open dus hij koelt in ons geval de keuken en woonkamer er bij.
[..]

Mijn ervaring is dat bedrijven niet gecharmeerd zijn om een airco op te hangen die je zelf gekocht hebt, meestal is het angst om problemen te krijgen met een "onbekend" product, maar vooral dat er gewoon te weinig marge op zo'n klus zit. En dat ze liever zelf een hele installatie doen met alles er op en eraan.

En ook in wereld van de airco's zitten net zulke cowboys als in de wereld van de zonnepanelen. Ik zou ze bijna gaan vergelijken met bedrijven die in kunststof kozijnen doen _O-

Via een collega vond ik iemand die papieren heeft om airco's/warmtepompen officieel in bedrijf te stellen; maar zelf geen airco's monteert. Die heeft hem bij mij officieel in bedrijf gesteld, met factuur e.d.

Hoe handig zijn jullie zelf ? :?
Tja ....een airco monteren is wel wat anders dan verven of laminaat leggen.😂

[ Bericht 0% gewijzigd door Nina1969 op 19-08-2020 14:14:39 (Ontbrak een woord) ]
pi_194633813
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 13:50 schreef de_boswachter het volgende:
Wat kost dat nu ongeveer een standaard splitunit van een fatsoenlijk merk incl. installatie? En nee ik snap dat het een lastige vraag is. Maar moet ik dan denken aan ¤1000 of ¤4000- ? Ik heb werkelijk geen idee namelijk.
ergens tussen de 1100 ( https://www.marktplaats.n(...)100-inc-montage.html )

en de 2000 voor een 2,5 tot 3,5 kw. ligt natuurlijk wel aan de situatie waar hij geplaatst wordt.
pi_194633947
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 13:50 schreef de_boswachter het volgende:
Wat kost dat nu ongeveer een standaard splitunit van een fatsoenlijk merk incl. installatie? En nee ik snap dat het een lastige vraag is. Maar moet ik dan denken aan ¤1000 of ¤4000- ? Ik heb werkelijk geen idee namelijk.
Ik was ongeveer ¤1000 kwijt voor een Mitsubishi 3.5 kw en ¤500 voor montage.
Facts don't care about your feelings
pi_194633995
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik was ongeveer ¤1000 kwijt voor een Mitsubishi 3.5 kw en ¤500 voor montage.
En hoeveel m2 ruimte koel je mwt 3.5 kw ongeveer?
U MAD?
pi_194633998
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:30 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

ergens tussen de 1100 ( https://www.marktplaats.n(...)100-inc-montage.html )

en de 2000 voor een 2,5 tot 3,5 kw. ligt natuurlijk wel aan de situatie waar hij geplaatst wordt.
thanks
U MAD?
pi_194634068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:42 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

En hoeveel m2 ruimte koel je mwt 3.5 kw ongeveer?
Volgens mij zeggen ze ongeveer 120 m3, dat is dus zo'n 50 m2 maar dat slaat nergens op. Hij hangt in mijn slaapkamer en die is zo'n 40 m2 en die krijg je op de laagste stand vrij snel koel. Soms mik ik hem naar rechts en dan gaat het naar m'n woonkamer, dat is zo'n 100 m2. Dus dan koelt hij bij elkaar 140 m2 en op de hoogste stand lukt dat prima. Natuurlijk is het niet in 30 minuten koud en het wordt niet 10 graden koeler maar dat wil je ook niet. 3 graden kan al het verschil zijn tussen benauwd of lekker. Dus ik zou die m3 getallen met een korreltje zout nemen. Dan is mijn woning ook nog eens niet super geïsoleerd, vrijstaand en met een lichtstraat, dus ik ben er vrij zeker van dat je met een 3.5 kw in een goed geïsoleerd huis makkelijk 100 m2 koel krijgt. Meerdere ruimtes verkoelen met 1 apparaat gaat echter niet lukken, dus voor slaapkamers e.d. zal je toch wel altijd met multi-split moeten werken en dan met minder vermogen per apparaat.
Facts don't care about your feelings
pi_194639918
We hebben net een offerte ontvangen voor aanschaf en het monteren van de airco.
Single split unit gree 3.5 kw voor ¤2295. Dit is onze eerste offerte van een bedrijf dat is komen kijken. Wat is jullie mening hierover?
pi_194640020
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 22:41 schreef Nina1969 het volgende:
We hebben net een offerte ontvangen voor aanschaf en het monteren van de airco.
Single split unit gree 3.5 kw voor ¤2295. Dit is onze eerste offerte van een bedrijf dat is komen kijken. Wat is jullie mening hierover?
Als je hem laat leveren en plaatsen zou ik voor een a merk gaan. Dat prijsverschil is dan nog maar klein.

Alhoewel er met gree niks mis is, heb er zelf ook een.
pi_194640077
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 22:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als je hem laat leveren en plaatsen zou ik voor een a merk gaan. Dat prijsverschil is dan nog maar klein.

Alhoewel er met gree niks mis is, heb er zelf ook een.
Is Gree geen A merk?
  donderdag 20 augustus 2020 @ 00:37:23 #254
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_194640913
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 22:41 schreef Nina1969 het volgende:
We hebben net een offerte ontvangen voor aanschaf en het monteren van de airco.
Single split unit gree 3.5 kw voor ¤2295. Dit is onze eerste offerte van een bedrijf dat is komen kijken. Wat is jullie mening hierover?
flink aan de dure kant. Als je er een laat installeren moet 1500 tot max 2000 per unit te doen zijn, tenzij je iets heel speciaals wil. Dat is dan voor een A-merk, Gree heb ik nog nooit van gehoord, in ieder geval geen A-merk.
pi_194641023
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 00:37 schreef ralfie het volgende:

[..]

flink aan de dure kant. Als je er een laat installeren moet 1500 tot max 2000 per unit te doen zijn, tenzij je iets heel speciaals wil. Dat is dan voor een A-merk, Gree heb ik nog nooit van gehoord, in ieder geval geen A-merk.
Bedankt voor je feedback Ralfie!
  Moderator donderdag 20 augustus 2020 @ 06:02:27 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194641717
Gree is B merk maar wel prima. Heb er zelf ook 1 en om me heen meerdere waarvan deels zelf geïnstalleerd. De 3,5 is wat luider dan een A merk van hetzelfde vermogen, bijvoorbeeld.

Die Gree kost bij mijn vaste adres ¤520 met leidingen, snoer etc. Installatie kost normaliter zo'n ¤500 en dan is het dik betaald voor een standaard installatie.

Reken maar uit of het een goede prijs is.
Laat die handjes wapperen!
pi_194642260
Ik vind het aan de dure kant als het om een simpele installatie gaat. Is het een lastige (4 meter hoog, door 3 muren, condenspomp en nog een stroomaansluiting naar de meterkast) dan is het nog altijd aan de hoge kant, maar wel begrijpelijk.

Eigenlijk is dit de slechtste tijd voor een airco, alle airco leveranciers zitten nog vol met een achterstand en rekenen daarom nog hoge prijzen. De echte warme dagen zijn na deze week wel voorbij denk ik, dus je zou ook kunnen wachten tot Januari, dan hebben ze ineens meer tijd en vragen ze niet meer de hoofdprijs.

Een simpele installatie met een A merk zou ~1700 mogen kosten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_194649171
Nieuwe offerte ontvangen van hetzelfde bedrijf. Een Daikin prefera 3,5 kW incl. montage ¤3070,-
  Moderator donderdag 20 augustus 2020 @ 16:55:20 #260
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194649628
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:34 schreef Nina1969 het volgende:
Nieuwe offerte ontvangen van hetzelfde bedrijf. Een Daikin prefera 3,5 kW incl. montage ¤3070,-
Mijn gevoel zegt veel en veel te duur; ik was voor een Fujitsu 3,5 kW ¤ 1800,- kwijt op de offerte incl. pomp en montage.
Dan vind ik ¤ 3070,- inclusief voor montage wel erg veel.

Uiteindelijk zelf de airco gemonteerd en in bedrijf laten stellen (ook een 3,5 kW Daikin) en was voor ¤ 1400,- klaar.
pi_194651589
Beetje flauw maar mijn antwoord is: voor 2 stuks is het te overwegen.
Laat die handjes wapperen!
pi_194651966
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 18:56 schreef Gieliovd het volgende:
Beetje flauw maar mijn antwoord is: voor 2 stuks is het te overwegen.
😂😂
pi_194654507
Heeft iemand goede ervaringen met een installatiebedrijf? We willen graag 2 single units aanschaffen en laten monteren. We wonen in Ridderkerk.
pi_194655085
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:34 schreef Nina1969 het volgende:
Nieuwe offerte ontvangen van hetzelfde bedrijf. Een Daikin prefera 3,5 kW incl. montage ¤3070,-
Dat is echt serieus duur, voor dat geld kan je het zelf doen inclusief aanschaf vacuüm pomp en stek certificaat... (geen geintje, airco +leidingen enz 1200, vacuümpomp en slangen 300 stek certificaat & cursus 1300, huren boormachine met 65mm diamandboor 30 euro.) blijft er nog 250 euro over voor de uurtjes.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_194655111
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:20 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dat is echt serieus duur, voor dat geld kan je het zelf doen inclusief aanschaf vacuüm pomp en stek certificaat... (geen geintje, airco +leidingen enz 1200, vacuümpomp en slangen 300 stek certificaat & cursus 1300, huren boormachine met 65mm diamandboor 30 euro.) blijft er nog 250 euro over voor de uurtjes.
Mag je mij eens vertellen waar je stek haalt voor 1300 euro ;)

Serieus, als het voor zo weinig kan wil ik het wel halen.
pi_194655255
Het is mij iig hardstikke duidelijk dat dit bedrijf erg duur is. Ik ga opzoek nasr een ander bedrijf.
pi_194657771
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:21 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Mag je mij eens vertellen waar je stek haalt voor 1300 euro ;)

Serieus, als het voor zo weinig kan wil ik het wel halen.
Ik ook!
Laat die handjes wapperen!
pi_194658612
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 21:49 schreef Nina1969 het volgende:
Heeft iemand goede ervaringen met een installatiebedrijf? We willen graag 2 single units aanschaffen en laten monteren. We wonen in Ridderkerk.
Bel eens met aircostunt uit Dordrecht, dat is het adresje van @Gieliovd

Aangezien ze daar containers vol goedkope airco's verstouwen weten ze misschien ook wel een voordelige installateur in de regio. Ook niet ver van jou vandaan..
pi_194658653
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 06:54 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ik ook!
Toen ik vorig jaar keek kon het nog voor 1300, nu ben je 1800 kwijt.
https://www.intermediair.(...)n-categorie-2/665370

Heb je binnen een jaar wel terugverdient als je in de avond uurtjes airco's gaat plaatsen ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:36:02 #270
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_194660686
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:05 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Toen ik vorig jaar keek kon het nog voor 1300, nu ben je 1800 kwijt.
https://www.intermediair.(...)n-categorie-2/665370

Heb je binnen een jaar wel terugverdient als je in de avond uurtjes airco's gaat plaatsen ;)
Hmm, dit lijkt alleen de cursus.. examen komt daar nog boven?
pi_194661561
Ja precies, bedoeld voor medewerkers van een gecertificeerd bedrijf. Als zzp moet je en je bedrijf en jezelf certificeren. Dat kost dus bij elkaar 4k¤.
Laat die handjes wapperen!
pi_194661688
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 12:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ja precies, bedoeld voor medewerkers van een gecertificeerd bedrijf. Als zzp moet je en je bedrijf en jezelf certificeren. Dat kost dus bij elkaar 4k¤.
Dat zijn wel iets meer avondjes.
.
pi_194665540
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:01 schreef tux87 het volgende:

[..]

Bel eens met aircostunt uit Dordrecht, dat is het adresje van @:Gieliovd

Aangezien ze daar containers vol goedkope airco's verstouwen weten ze misschien ook wel een voordelige installateur in de regio. Ook niet ver van jou vandaan..
Helaas. Ze konden mij niemand aanbevelen. Diegene die ze kennen schijnt nu vol gepland te zijn en ondergaat binnenkort een operatie.😏😏
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:45:05 #274
492142 Fiesta04
Altijd feest
pi_194667046
Probeer eens bij van Rennes, klaaswaal uit het hoofd.
Hoorde iets over 1850, incl installatie maar zal wel een 2,5 unit zijn.
pi_194683569
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 18:45 schreef Fiesta04 het volgende:
Probeer eens bij van Rennes, klaaswaal uit het hoofd.
Hoorde iets over 1850, incl installatie maar zal wel een 2,5 unit zijn.
Bedankt. Ik ga een poging wagen.
pi_194683589
Wat vinden jullie van deze offerte? Daikin ftxp35 2x single units incl standaard montage ¤4250,-
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 12:56:41 #277
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194687251
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 00:58 schreef Nina1969 het volgende:
Wat vinden jullie van deze offerte? Daikin ftxp35 2x single units incl standaard montage ¤4250,-
Mijn gevoel zegt wat aan de prijzige kant, zou gewoon eens wachten tot in het najaar en dan eens rond gaan kijken. ;)
pi_195068178
Ik sta op het punt eenzelfde Daikin aan te schaffen. Wat voor voedingskabel heb jij gebruikt? In het boekje hebben ze het over 3x1,5mm, maar sommige sites hebben het over 3x2,5mm.
  Moderator dinsdag 15 september 2020 @ 12:06:40 #279
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195069482
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 september 2020 10:48 schreef sugar4 het volgende:
Ik sta op het punt eenzelfde Daikin aan te schaffen. Wat voor voedingskabel heb jij gebruikt? In het boekje hebben ze het over 3x1,5mm, maar sommige sites hebben het over 3x2,5mm.
Wat staat er in de installatie handleiding ?
pi_195069822
Ligt aan de lengte. Hier zit het prima met 1,5 maar slechts een paar meter. Langer gewoon 2,5 pakken.
Laat die handjes wapperen!
pi_195070240
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 12:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat staat er in de installatie handleiding ?
1,5mm bij model 35. Ik moet zo een 15 meter overbruggen vanaf de meterkast naar de buitenunit.

  Moderator dinsdag 15 september 2020 @ 14:36:14 #282
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195071757
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 12:59 schreef sugar4 het volgende:

[..]

1,5mm bij model 35. Ik moet zo een 15 meter overbruggen vanaf de meterkast naar de buitenunit.

[ afbeelding ]
Qua afstand is 3x1,5 meer dan genoeg.
Zelf moest ik maar een meter of drie van werkschakelaar naar de airco buiten.
pi_195396498
Wie heeft ervaring met de Sensira FTXC?
pi_195398004
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Qua afstand is 3x1,5 meer dan genoeg.
Zelf moest ik maar een meter of drie van werkschakelaar naar de airco buiten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Qua afstand is 3x1,5 meer dan genoeg.
Zelf moest ik maar een meter of drie van werkschakelaar naar de airco buiten.
1.5 of 2.5 waar gaat het over 10 euro? dat is echt max 8)7
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:06:29 #285
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195400696
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 00:05 schreef catwizzel het volgende:

[..]


[..]

1.5 of 2.5 waar gaat het over 10 euro? dat is echt max 8)7
Qua meterprijs gaat het eigenlijk nergens over. Maar als je nog een rol 1,5 mm2 hebt liggen dan is het natuurlijk onzin om dit niet te gebruiken.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:08:37 #286
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195400720
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:56 schreef Nina1969 het volgende:
Wie heeft ervaring met de Sensira FTXC?
Dat is toch een binnenunit van Daikin 3,5 kW. Weet zo niet precies welke wij hebben. Maar de Daikin beviel ons prima :)
  donderdag 8 oktober 2020 @ 20:00:05 #287
492967 Vinkentouw
Hate it or love it
pi_195512447
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 09:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is toch een binnenunit van Daikin 3,5 kW. Weet zo niet precies welke wij hebben. Maar de Daikin beviel ons prima :)
Wil je ff kijken?
  Moderator donderdag 8 oktober 2020 @ 20:33:43 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196349702
Met veel interesse heb ik de afgelopen maanden dit topic gevolgd en alle adviezen meegelezen.

Ik wil voor mijn appartement een airco in de slaapkamer en liefst ook de woonkamer.
Het wordt zo’n 32 graden in die kamers en door de goede isolatie koelt het vrijwel niet af. Ik heb diabetes type 1, vroeger had ik minder last van de warmte maar de laatste zomers merk ik dat ik door de warmte in huis veel last krijg van mijn diabetes. Daar wil ik dus wat aan gaan doen. Mobiele airco lost het niet genoeg op helaas (want door de herrie kan ie alleen overdag aan).

Voordat ik leveranciers ga benaderen, wil ik eerst zelf een beter idee hebben wat de mogelijkheden zijn en waar ik op moet letten.

Het is een beetje lastige situatie hier. Ik woon op de bovenste etage, maar binnen de VvE mogen we niets op het dak plaatsen of aan het gebouw hangen. Ik heb helaas geen balkon waar ik een buiten unit op zou kunnen plaatsen.
Wel heb ik een inpandige loggia met 2 draai-/kiepramen. Dat is dus een afgesloten ruimte naar buiten, waarbij 2 ramen open kunnen.
Mijn slaapkamer grenst niet direct aan de buitenzijde van het gebouw, maar aan de loggia.
Buren hebben in het verleden zelf een airco geïnstalleerd (geloof bij Gamma gekocht) en de buiten unit in de loggia gehangen.

Vanuit de VvE is in 2006 een Xpelair Digitemp aangeraden. Als ik het goed begrijp is dit een mono-blok. Bij iemand die dat in het verleden geïnstalleerd heeft (wel met slaapkamer aan galerij) zitten in de muur bij de galerij 2 roosters.
Ik kan op de site van Xpelair wel een brochure vinden, maar via Google niet echt informatie van aanbieders.

Wat zou er voor mijn situatie mogelijk zijn? Alleen een mono-blok? Voor het maken van de gaten is dan waarschijnlijk een hoogwerker nodig denk ik (ik woon 3 hoog).
Zou een buiten unit in een loggia wel kunnen met de ramen open? Of warmt dit die ruimte teveel op / teveel herrie in huis?

Hieronder een plattegrond van de situatie.
De wand tussen de loggia en de slaapkamer is over de hele breedte een kozijnwand vanaf de grond tot 30 cm onder het plafond, die 30 cm bestaat uit gipsplaten. Daar kan denk ik niets hangen.
In de loggia zijn de binnenmuurtjes naast de erker ook gipsplaten.
Tussen slaapkamer en loggia zit enkel glas in de kozijnwand, tussen woonkamer en loggia zit een deur die ook vaak als achterdeur wordt gebruikt (dus hardhout met groot stuk glas erin), met daarnaast ook een kozijnwand met enkel glas.

Hopelijk heeft iemand wat advies, ideeën of wellicht goede adresjes die hier iets mee kunnen.

pi_196439036
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar over het algemeen worden Daikin, Mitsubishi Electric & Mitsubishi Heavy Industries als de voorlopers gezien. LG en Panasonic komen daar net onder. De meeste andere merken zitten daar weer onder. Dan hebben we het over efficiëntie (SCOP/SEER), geluidsproductie, het in multi-split kunnen draaien, fatsoenlijk kunnen verwarmen, het gebruik van minder efficiënte en milieuvriendelijke koelvloeistoffen en een mindere betrouwbaarheid. Ook de "extra's" zoals een goede Wifi-controller bestaan vaak niet of werken heel matig.
pi_196820029
Helaas geen tips voor mijn specifieke VvE / mono-block situatie.

Dan probeer ik maar:
iemand een tip voor betrouwbare installateurs in de regio Rotterdam?
  Moderator zaterdag 19 december 2020 @ 14:07:12 #292
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196820479
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 13:41 schreef NedKelly het volgende:
Helaas geen tips voor mijn specifieke VvE / mono-block situatie.

Dan probeer ik maar:
iemand een tip voor betrouwbare installateurs in de regio Rotterdam?
Ik denk zelf dat je situatie zo vreselijk specifiek is dat het misschien beter is om daar los een topic over te openen in plaats van in dit algemene topic jou probleem voor te leggen. Dat brengt automatisch vaak meer reacties met zich mee. Zou zelf wel bang zijn voor geluidsoverlast in je patio, aangezien je slaapkamer er praktisch naast is.

Heb helaas geen tips voor een installateur in de regio Rotterdam.
pi_196820593
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 14:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat je situatie zo vreselijk specifiek is dat het misschien beter is om daar los een topic over te openen in plaats van in dit algemene topic jou probleem voor te leggen. Dat brengt automatisch vaak meer reacties met zich mee. Zou zelf wel bang zijn voor geluidsoverlast in je patio, aangezien je slaapkamer er praktisch naast is.

Heb helaas geen tips voor een installateur in de regio Rotterdam.
Thanks, ik twijfelde er inderdaad over of eigen topic beter was, maar dacht probeer het eerst hier.
pi_196947239
Jullie advies is meer dan welkom.

Offerte airco voor een vrijstaand huis. Woonkamer/keuken is 50-60m2.Precies boven de woonkamer zit onze slaapkamer van ongeveer 25 ,m2. Wij willen een airco met verwarming met een buiten unit en 2 binnenunits.

Nu hebben we een offerte ontvangen en vroeg mij af wat jullie ervan vinden.

2000 euro voor een Mitsubishi heavy industries r32 5kw + binnenunit
1500 euro voor een Mitsubishi heavy industries r32 2.5kw + binnenunit
Inclusief montage en aansluiten.

Het is nog even afhankelijk of er een meerprijs is voor wat betreft de elektra en leidingen die eventueel verlengd moeten worden maar dat is altijd even afwachten.

In totaal zijn we dus 3500 euro kwijt voor bovenstaand. Wat vinden jullie van die prijs?

Vragen:
Daarnaast vroeg ik mij af of we niet de binnenunits van de slaapkamer en woonkamer niet op 1 buitenunit van 5kw kunnen doen? Het komt eigenlijk niet voor dat we de airco in de slaapkamer + woonkamer tegelijk aan hebben. Of werkt dat niet zo?

Zijn er nog zaken waar we rekening mee moeten houden of hebben jullie wellicht nog tips. Ik heb zelf bar weinig verstand van airco's dus wellicht ben ik vergeten om essentiële informatie te vermelden hier.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_197449315
Koekoek, midden in de winter terwijl de sneeuw naar beneden valt over Airco praten. :P

Maar ik ga deze zomer ook voor een airco. Een A-merk hoeft van mij niet zozeer. Ik wil wel voor een B- en zelf C-merk gaan, als het maar werkt, niet te veel herrie maakt en als het even kan ook nog kan verwarmen. Heb nu Zephir op het oog, en nog wat merken die hier worden genoemd.

Zit alleen nogal te tobben met de koelcapaciteit. Ik heb niet zo'n groot huis, maar toch al met al bij elkaar zo'n 119 m³. Maar ook: een plat dak, veel ramen, dus: matige of slechte isolatie.

Moet je daar nou niet dan ook erg rekening mee houden? Zou ik het dan redden met 12000 BTU/3,5 kW, of kan ik dan beter gaan voor 5 of 6 kW of (meer dan) 18.000 BTU?
Eens kijken
pi_197449536
Tsja, puur voor koelen is 3,5kW wel genoeg. Maar niet als hoofdverwarming.
pi_197449921
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:29 schreef Zandstrand het volgende:
Tsja, puur voor koelen is 3,5kW wel genoeg. Maar niet als hoofdverwarming.
Bij een scop van 4 à 5 kom je een heel eind met 3,5 Kw, dan wordt dan een 10 tot 15 Kw warmte. Daar kan een normaal rijtjeshuis makkelijk mee verwarmd worden zolang er geen Elfstedentocht in het zicht is.
pi_197450409
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Bij een scop van 4 à 5 kom je een heel eind met 3,5 Kw, dan wordt dan een 10 tot 15 Kw warmte. Daar kan een normaal rijtjeshuis makkelijk mee verwarmd worden zolang er geen Elfstedentocht in het zicht is.
Ho ho, zo werkt dat niet! De capaciteit van een systeem is reeds het afgiftevermogen. Niet het opgenomen vermogen, waar dan de gratis energie opgewekt uit de bron (buitenlucht) nog bij komt. Die 3,5kW is het opgenomen vermogen opgeteld bij het vermogen wat uit de bron kan worden gehaald.

Het maximaal opgenomen vermogen van een fatsoenlijke 3,5kW unit zal eerder rond de 1200W ofzo liggen. Gemiddeld rond de 875W als je dan inderdaad uitgaat van een SCOP van 4 en gemiddelde seizoensomstandigheden.

Hoe denk je dat je anders een 5kW unit ooit op een enkelfasige 16A-groep kunt aansluiten? 16A*230V = 3,7kW.
pi_197450429
Oeps
pi_197452049
In februari wordt bij ons ook eindelijk een airco geplaatst op de slaapkamer. We betalen 1580 euro voor een Mitsubishi Heavy Industries 2,5Kw, inclusief wifi-module en installatie.
Ik vind het een prima prijs en deze lokale ondernemer staat goed aangeschreven.
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')