quote:
Op zondag 31 mei 2020 12:53 schreef Vis1980 het volgende:[..]
Ook helemaal waar.
Al zou ik waarschijnlijk ook gek worden als iemand mij wil steken met een zwaard. Hoe dan ook; al dat geweld is kut en met zo'n recente geschiedenis in de USA zat dit er een keer aan te komen. Dan nog prefereer ik geen geweld en is het slopen van een winkel niet het slopen van het systeem wat men graag wil.
Klopt ook wel hoor, al zou ik geen idee hebben hoe ik zou handelen op dat moment. Mensen worden snel gek wellicht, een flinterdun laagje beschaving is het dat wij - mens- zijn, en als er ook maar iéts gebeurd, dan worden we gewoon beestachtig. Zoiets.
Ik ben echt anti-geweld, dan merk je wel.

quote:
Op zondag 31 mei 2020 13:10 schreef IndoorKite het volgende:[..]
Helemaal mee eens hoor. Dit is gewoon een hele nare situatie waarbij alle partijen niet met de juiste mate hebben gereageerd en alles escaleren. Eerst die agent met die zwarte man, nu mensen die tijdens het "protesteren" gewoon aan het roven zijn en dingen vernietigen. En deze winkelier, die ws daadwerkelijk alleen maar zijn winkel wilde verdedigen, reageerde juist te aggressief en ipv in zijn winkel te blijven om het echt te verdedigen, even met een zwaard achter mensen aan ging rennen en daarna ook als overdreven reactie helemaal verrot werd getrapt.
De hele situatie is fucked up, kan niet anders zeggen. Al die filmpjes ook, met al dat geweld, ik kan er echt niet (meer) naar kijken. Vroeger ook al, ik weet nog dat de eerste kopschopfilmpjes hier verschenen in NL, een jaar of 6-8 terug? Vreselijk, ik ben daar niet geschikt voor, ik kan bijna letterlijk overgeef-neigingen krijgen daarvan. Gevoelig type ofzo.

De winkelier reageerde misschien inderdaad wat te agressief, maar goed, wat is goed in deze situatie? Ik weet het niet, nooit meegemaakt ook en wil het ook nooit meemaken.
Wat ik wel merk in deze hele situatie die vreselijk uit de hand loopt, is continue dat gepraat over wij en zij. Zwart en wit. Democraten en republikeinen. Waar is het "wij"-gevoel (gebleven)? Of was dat er nooit?
Verder is er eerlijk gezegd nog wel iets anders dat me verbaasd en ook wel een beetje stoort. Ik snap dat er heel veel donkere mensen onterecht zijn vermoord, aangehouden en dergelijke. Dat moet aangepakt worden en uitgeroeid worden, het dieper liggende racisme, het gebrek aan politie-opleiding (?!!), alles.
Maar als ik dan zo'n donkere politieke commentator en donkere vrouw (geen idee wat ze was) op CNN hoor over achtergestelde situaties bij donkere mensen, minder kans op scholing, op de arbeidsmarkt, toegang tot gezondheidszorg en dergelijke, dan denk ik:
OK, helemaal true, er is veel ongelijkheid in de VS en bij Afro-Americans, en ik snap dat je "opkomt" voor je Afro-Amerikaanse medemensen, maar ben je ook zo verbolgen over de Latino's en Native Americans die volgens mij in dezelfde situatie verkeren als het gaat om de ongelijkheid (afgezien natuurlijk van het geweld tegen donkere burgers door politiehandelen!)?
Volgens mij verkeren Latino's en Native Americans (NA's) echt niet in een betere situatie als veel donkere Amerikanen, maar ik kan het mis hebben.
Wat betreft gezondheidszorg weet ik wel dat de NA's alvast amper gezondheidszorg tot hun beschikking hebben, en zelfs geeneens stromend water en electriciteit soms. Ben je daar ook verbolgen over, als politiek commentator? Of blijft het bij je "eigen" ras/groep/whatever?
Nou, dat dus. En ik snáp dat de Afro-Americans het zwaar hebben in de VS, en dat ze met (veel) meer zijn (?) dan de Latino;s en de NA's, maar - en vergeef me als ik het mis heb - volgens mij zijn - ondanks alles dat we deze dagen zien - de Afro-Americans al veel "verder" in hun emancipatie richting gelijkheid dan de andere minderheden.
En dat stoort me wel een beetje aan de VS en aan het debat nu. Alles is "wij" en "zij", blank en zwart. Nauwelijks ergens sprake van overstijgende boosheid, verbolgenheid, gevoel van samenzijn. Begrip voor de "andere kant", nuance, respect voor de ander. Verder kijken dan je eigen straatje, je eigen ras, geloofsovertuiging, gemeenschap, kleurtje of achtergrond. Althans, ik zie het niet en hoor het niet. Ook niet bij de massamedia, die er gretig aan meedoen.
Ik heb er gewoon geen woorden voor, de hele fucked up situatie, het racisme, het geweld, de wetteloosheid en Goddeloosheid. En ik ben geeneens gelovig, kun je nagaan hoe diep het zit bij mij.
En dan zo'n stelletje brakke makaken in de regering er nog even bovenop ook nog, en maar tweeten met zijn allen, we moeten toch iets doen om Amerika weer groot te maken...
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.