Bemanning:quote:SpaceX maakt zich klaar voor eerste bemande ruimtevlucht
SpaceX en NASA maken zich klaar voor een historische vlucht. Op 27 mei verwachten ze voor het eerst sinds het pensioen van de spaceshuttle in 2011 astronauten te lanceren vanuit de VS. Daarbij zullen de organisaties in hun controlekamers de nodige social distancing-maatregelen in acht nemen.
In een reeks persconferenties op 1 mei maakten vertegenwoordigers van NASA en SpaceX meer bekend over de aankomende vlucht, waarbij een Falcon 9-raket de bemande Crew Dragon aan boord neemt. Deze vlucht moet de eerste keer worden dat een commercieel ruimtevaartuig astronauten naar de ruimte brengt.
Dat betekent dat zo goed als alles aan deze vlucht nieuw is. Denk daarbij aan de touchscreens waar het ruimtevaartuig vol mee zit, de strak vormgegeven witte ruimtepakken en de life support-systemen. 'Wat het toilet betreft: er is er één aan boord, we zullen het uitproberen en laten jullie dan weten hoe dat ging', zei Douglas Hurley, een van de twee NASA-astronauten die deelnemen aan de missie.
Hij en medebemanningslid Robert Behnken hebben duizenden uren aan training doorlopen voor de missie naar het internationale ruimtestation ISS. Toch zal de eerste bemande vlucht met een nieuw ruimtevaartuig grotere risico's met zich meebrengen dan een vlucht met een ruimtevaartuig dat zichzelf al heeft bewezen.
'Ik zal me opgelucht voelen als ze in een baan rond de aarde zitten, ik zal me nóg opgeluchter voelen als ze het ruimtestation bereiken, en ik zal pas weer kunnen slapen als ze veilig terug op aarde zijn', zei Gwynne Shotwell, president en COO van SpaceX.
Geen menigte toeschouwers
Voor de astronauten zal de lancering lijken op hun eerdere reizen aan boord van de spaceshuttle. Voor alle andere betrokkenen zal die echter compleet anders zijn. Alle controlekamers van NASA en SpaceX zijn namelijk zo ingedeeld dat er minimaal 1,8 meter tussen de bureaus zit. Zo kan het aanwezige personeel aan de social distancing-protocollen voldoen.
De grote groepen mensen die zich normaal gesproken in Florida verzamelen om lanceringen bij te wonen, vraagt de NASA om niet te komen. 'Het is nu niet het moment voor een menigte van honderdduizenden mensen bij het Kennedy Space Center', zegt NASA-directeur Jim Bridenstine. 'We vragen de mensen om de lancering vanuit huis te volgen.'
Reddingsboot voor astronauten
Omdat dit een testvlucht is, bestaat een groot deel van de missie uit het doorlopen van procedures rond allerlei noodgevallen, om te zien of de Crew Dragon die aankan. Het ruimtevaartuig zal onder andere handmatig bestuurd worden op weg naar het ISS en tijdens de terugreis. Ook moet blijken of de Crew Dragon als reddingsboot kan functioneren voor de astronauten aan boord van het ISS.
Behnken vergeleek de missie met zijn eerdere ervaringen als testpiloot voor de Amerikaanse luchtmacht. Het is belangrijk om nu alles te controleren, zodat toekomstige astronauten tijdens een échte crisissituatie geen noodprocedures voor de allereerste keer hoeven te doorlopen.
Hoe lang Hurley en Behnken aan boord van het ISS zullen blijven, is nog niet bekend. Hun verblijf duurt tussen één en vier maanden, zei Steve Stich van het Commercial Crew Program van NASA. De duur van de missie hangt af van hoeveel tijd het kost om het ruimtevaartuig van SpaceX gereed te maken voor zijn volgende bemande vlucht. Idealiter vertrekt die zo snel mogelijk na de terugkeer van de huidige Crew Dragon. Zo zullen er genoeg astronauten aan boord van het ISS zijn om de wetenschappelijke experimenten draaiende te houden.
https://newscientist.nl/n(...)rste-bemande-vlucht/
quote:Robert Louis Behnken
Robert (Bob) Louis Behnken (Creve Coeur, 28 juli 1970) is een Amerikaans ruimtevaarder. Behnkens eerste ruimtevlucht was STS-123 met de spaceshuttle Endeavour en vond plaats op 11 maart 2008. Tijdens de missie werd het eerste deel van de Japanse Experimentmodule naar het Internationaal ruimtestation ISS gebracht.
In totaal heeft Behnken twee ruimtevluchten op zijn naam staan. Tijdens zijn missies maakte hij zes ruimtewandelingen. Hij is getrouwd met astronaute Megan McArthur. Behnken is een van de vier astronauten die trainen en feedback geven aan ruimtevaartuig-ontwikkelaars Boeing en SpaceX om deel te nemen aan het Commercial Crew programma van NASA. Op 3 augustus 2018 werd de selectie van Behnken als astronaut voor SpaceX testvlucht SpX-DM2 bekendgemaakt. Dit is de eerste bemande vlucht met een ruimtevaartuig van het type Dragon 2 (ook wel Crew Dragon).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Behnken
Everyday Astronaut op bezoek bij SpaceX en Crew Dragon:quote:Douglas Gerald Hurley
Douglas Gerald Hurley (Endicott (New York), 21 oktober 1966) is een Amerikaans ruimtevaarder. Hurley zijn eerste ruimtevlucht was STS-127 met de spaceshuttle Endeavour en vond plaats op 15 juli 2009. Tijdens de missie werd het laatste onderdeel van de Japanse Experimentmodule Kibo naar het Internationaal ruimtestation ISS gebracht.
In totaal heeft Hurley twee ruimtevluchten op zijn naam staan. Hij is een van de vier astronauten die trainen en feedback geven aan ruimtevaartuig-ontwikkelaars Boeing en SpaceX om deel te nemen aan het Commercial Crew programma van NASA. Op 3 augustus 2018 werd de selectie van Hurley als astronaut voor SpaceX testvlucht SpX-DM2 bekendgemaakt. Dit is de eerste bemande vlucht met een ruimtevaartuig van het type Dragon 2 (ook wel Crew Dragon). Hij is getrouwd met astronaute Karen Nyberg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Hurley
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:22 schreef PoezeligDing het volgende:
3 minutes from launch of heb ik een trage verbinding?
Ik had een nintento switch meegenomenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:25 schreef StephanL het volgende:
Lol zitten ze een beetje te chillen daar
Thanks, maar die kijk ik, met een enorme vertraging dus.quote:
Gaaf dat je nu ook weer binnen in de capsule mee kan kijkenquote:
Ik zou Gravity kijken.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:26 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Ik had een nintento switch meegenomen
Ouwe lulquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:27 schreef RAVW het volgende:
en dan te bedenken dat ik de eesrte lancering van de space shuttel heb mee gemaakt en live heb zitten kijken op school en dna nu dit
5G stralingquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:28 schreef monkyyy het volgende:
Wat is de functie van dat aluminium folie bij die motor?
Woensdag was t na 23 minuten althans zou moeten zijnquote:
Is tonzon radiator folie.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:28 schreef monkyyy het volgende:
Wat is de functie van dat aluminium folie bij die motor?
Heb die launches ook altijd gezien, blijft gaafquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:27 schreef RAVW het volgende:
en dan te bedenken dat ik de eesrte lancering van de space shuttel heb mee gemaakt en live heb zitten kijken op school en dna nu dit
Ik ook. Zo lang geleden en zo'n andere tijd. Het blijft ongelooflijk adembenemend de ruimtevaart.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:27 schreef RAVW het volgende:
Nee ze gaan straks potje tennissenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef TjjWester het volgende:
Die gasten moeten 19 uur in deze houding blijven zitten??
Ik denk dat ze straks die stoeltjes wel uit kunnen. Niet dat ze veel bewegingsruimte hebben in die capsulequote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef TjjWester het volgende:
Die gasten moeten 19 uur in deze houding blijven zitten??
Nee.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef vuvuzela het volgende:
Alle vliegtuiguitstoot die we bespaard hebben, is weer ongedaan gemaakt
Redbull godenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef Zorro het volgende:
Maar gaat er nou dadelijk weer zo iemand met parachute uitspringen?
Klopt, dit is sponsored by Redbullquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef Zorro het volgende:
Maar gaat er nou dadelijk weer zo iemand met parachute uitspringen?
Ach, tegen de tijd dat de wereld verneukt is kunnen wij met SpaceX naar mars!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef vuvuzela het volgende:
Apollo 8 was pas spannend.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik ook. Zo lang geleden en zo'n andere tijd. Het blijft ongelooflijk adembenemend de ruimtevaart.
De spaceshuttle was vele male ruimer en confortabler toch??quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:30 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ik denk dat ze straks die stoeltjes wel uit kunnen. Niet dat ze veel bewegingsruimte hebben in die capsule
Apollo 13 was ook wel een beetje onvoorspelbaarquote:
dat was 1969 , ik ben van 71quote:
Die kwam pas op tv toen het mis gingquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:32 schreef Zorro het volgende:
[..]
Apollo 13 was ook wel een beetje onvoorspelbaar
Ruimer wel, comfortabel zeker nietquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:31 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De spaceshuttle was vele male ruimer en confortabler toch??
Gebeurt altijd door de schommelingenquote:
Omdat Elon Musk een simp is.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:32 schreef slashdotter3 het volgende:
Waarom heeft die droneship zo'n retarded naam?
Hoax, gauw een model neergezet.quote:
aarde is plat heb ik altijd al gezegdquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:33 schreef Fokkingvet het volgende:
Loss of signal net voor de landing, ik voorspel alu hoedjes
Allemaal very low IQ people die dit niet hebben gezien.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:33 schreef Fokkingvet het volgende:
Loss of signal net voor de landing, ik voorspel alu hoedjes
De WiFi in de tuin is al brak maar dit gaat prima hahah.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:31 schreef StephanL het volgende:
Bizar dat we dit kunnen blijven zien live.
Weet je hoe Elon zijn kind genoemd heeft?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:32 schreef slashdotter3 het volgende:
Waarom heeft die droneship zo'n retarded naam?
De sportuitvoering haalt nog een paar kilometertjes meer.quote:
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:33 schreef beantherio het volgende:
Dat shot van achter de astronauten doet me denken aan een shot uit de film 2001: A Space Odyssey. Eens kijken of ik dat nog ergens kan vinden.
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef vuvuzela het volgende:
grapje van elonquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:34 schreef schommelstoel het volgende:
De complotdenkers/flat earthers worden gek.
Het beeld ging op zwart en daarna stond hij er ineens
twitter:govertschilling twitterde op zaterdag 30-05-2020 om 21:33:14eerste trap is geland op vliegdekschip, voor hergebruik #crewdragon reageer retweet
Vliegdekschipquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:35 schreef Zipportal het volgende:
twitter:govertschilling twitterde op zaterdag 30-05-2020 om 21:33:14eerste trap is geland op vliegdekschip, voor hergebruik #crewdragon reageer retweet
Staat op Netflix, heb hem vorige week nog gekeken.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:33 schreef beantherio het volgende:
Dat shot van achter de astronauten doet me denken aan een shot uit de film 2001: A Space Odyssey. Eens kijken of ik dat nog ergens kan vinden.
Vd Valk kun je gewoon met de auto heenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:33 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
heb jij weleens in een gevlogen?
~~monkyyy
Interessant!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:34 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Allemaal very low IQ people die dit niet hebben gezien.
Dit zijn wij straks op mars.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:35 schreef Martinello het volgende:
[..]
Staat op Netflix, heb hem vorige week nog gekeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You have to stop the Q-tip when there's resistance!
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:37 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Dit zijn wij straks op mars.Nee dit zijn wij straks op marsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.What can change the nature of a man?
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:38 schreef Coco. het volgende:
[..]
Nee dit zijn wij straks op marsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is de "Of Course I Still Love You" en de term is afkomstig uit een een-of-ander SF-boek.quote:
https://www.space.com/284(...)one-ships-names.htmlquote:"'Just Read the Instructions' and 'Of Course I Still Love You' are two of the sentient, planet-sized Culture starships which first appear in Banks' 'The Player of Games,'" Tor.com noted last month. "Just as the Minds inhabiting each Culture ship choose their names with care, you have to imagine that Musk did the same here." [6 Fun Facts About SpaceX]
WOEST.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:39 schreef SecretStoryWous het volgende:
Over 5 minuten vanuit NL te zien (als het donker was geweest)
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:38 schreef Coco. het volgende:
[..]
Nee dit zijn wij straks op marsRaar... marsmilking ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NIET aanklikken! https://youtu.be/xp18TKxsbVM?si=3ty6rKpcYlU5zf9d
Thanks, kwam zelf dit tegen:quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:39 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is de "Of Course I Still Love You" en de term is afkomstig uit een een-of-ander SF-boek.
[..]
https://www.space.com/284(...)one-ships-names.html
Een vaccin tegen Corona.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
Benieuwd wat het antwoord van de Russen gaat zijn.
Een raket met wat plutoniumquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
Die tijden zijn voorbij... Ze zijn net zo blij als wij allen!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef RAVW het volgende:
er zullen nu best wel wat russen zitten te balen :-)
Southpark aflevering waar vrouwen de macht hebben op Mars en de mannen gevangen houden voor hun sperma en het schrijven van grappen omdat vrouwen geen humor hebben.quote:
Nee, die zijn op het ISS aanwezig. Dit is alleen voor als de druk in de capsule weg valtquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
De ruimtepakken zijn nog niet geschikt voor een ruimtewandeling of wel?
Dat is een ander ding ja. Die ligt wel klaar in het ISSquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
De ruimtepakken zijn nog niet geschikt voor een ruimtewandeling of wel?
De oude NASA pakken of zijn er alweer moderne?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is een ander ding ja. Die ligt wel klaar in het ISS
Meteen een paar cosmonauten naar Mars.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef RAVW het volgende:
er zullen nu best wel wat russen zitten te balen :-)
Hoeven niet, het gaat toch goed de laatste 9 jaar.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
dat hoeft niet alleen de naam gagarin is al genoegquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
Sorry was een vliegtuigquote:
En ik maar kijkenquote:
Ook door SpaceX ontworpen of bedoelen jullie de Nasa pakken?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is een ander ding ja. Die ligt wel klaar in het ISS
twitter:Michonnet twitterde op zaterdag 30-05-2020 om 21:39:43Voor alle ruimtevaart enthousiastelingen. De raket vliegt om 23.18 uur (ongeveer) boven Nederland. #SpaceX reageer retweet
Had het al gevonden.... Ik dacht wtf...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:42 schreef Coco. het volgende:
[..]
Southpark aflevering waar vrouwen de macht hebben op Mars en de mannen gevangen houden voor hun sperma en het schrijven van grappen omdat vrouwen geen humor hebben.
Ik had als jochie een spreekbeurt gehoudfen over de Space Shuttle.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Eindelijk ruim 30 jaar aan stilstand in de vorm van de Space Shuttle achter ons gelaten.
Leuke spreekbeurt was dat, veel van geleerdquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:47 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ik had als jochie een spreekbeurt gehoudfen over de Space Shuttle.
#leukfeitje
Logisch. Het is nog te lichtquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:48 schreef phoenyx het volgende:
Nou ik keek vanaf Den Haag maar ik zag niks
Haha ja, ik alleen dan over Apollo-Saturnus 5quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:47 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ik had als jochie een spreekbeurt gehoudfen over de Space Shuttle.
#leukfeitje
De NASATVquote:
Nietsquote:
Wel gehoopt maar niet gedacht dat het lanceren vandaag zou lukkenquote:
Hopelijk wordt de warp engine nog uitgevonden terwijl ik nog leef.quote:
Neequote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Wel gehoopt maar niet gedacht dat het lanceren vandaag zou lukken
Mwahhh beetje overdreven!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Eindelijk ruim 30 jaar aan stilstand in de vorm van de Space Shuttle achter ons gelaten.
Ben benieuwdquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:50 schreef MaxMark het volgende:
Straks de persconferentie, Everday Astronaut mag erbij zijn
eensquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:50 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Klein stukje Op1 dan maar. Moeten ze wel direct over die raket beginnen.
Volgens mij doelt ie meer op de enorme kosten waarbij andere dingen in het geding zijn gekomen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:50 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Mwahhh beetje overdreven!
Space Shuttle lijkt nog steeds modern.... en ze zijn nog maar kort uit dienst genomen!
Hoe zit het met die 2e trap, is die herbruikbaarquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:37 schreef Nismo91 het volgende:
Omdat die raket terug komt en wij ze graag willen hergebruiken.....
Ik heb Apollo 17 nog meegemaakt, al zat ik toen nog in de luiersquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:27 schreef RAVW het volgende:
Maar wel met techniek uit de jaren 70quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:50 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Space Shuttle lijkt nog steeds modern.... en ze zijn nog maar kort uit dienst genomen!
En GROOT ook!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Volgens mij doelt ie meer op de enorme kosten waarbij andere dingen in het geding zijn gekomen.
Waren wel vet hoor die Space Shuttles
Nee, willen ze in de toekomst wel doenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe zit het met die 2e trap, is die herbruikbaar
Ja. Dat dacht ik ook. Al kan ik mij wel voorstellen dat ze alleen tijdens hoogtepunten beelden uit CD laten zien. Iets met privacyquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef H0D3NPYL het volgende:
Ze zouden toch live blijven de gehele 19 uur?
Is veilig geland en dus in principe weer inzetbaar te maken. Misschien dat ze 'em echter in het museum gaan stoppen, is toch de eerste Falcon 9 die mensen in de ruimte heeft geschoten..quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Apollo 11 was in 69.quote:
Zijn wel steeds blijven updaten... de cockpit van de 1e en de laatste zijn werelden van verschil!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Maar wel met techniek uit de jaren 70SpaceShuttle was prima maar wel verouderd
Dat dacht ik ookquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef H0D3NPYL het volgende:
Ze zouden toch live blijven de gehele 19 uur?
Ja, daar heb je wel gelijk in.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:54 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zijn wel steeds blijven updaten... de cockpit van de 1e en de laatste zijn werelden van verschil!
MuricaGod.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:55 schreef Qunix het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij doet het gewoon. NASA TV heeft ook reclames
Ik denk dat ze allemaal een paar biertjes wegtikken nuquote:
Volgens mij verbrandt die in de dampkring...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Het ging me meer om het feit dat het Space Shuttle programma een bodemloze put is geweest, die door allerlei contracten en politieke belangen in stand gehouden moest worden.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:50 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik vond dat altijd een gaaf ding die shuttle, zou hem wel eens in een museum willen zien ! Gaaf ook om dat ding te zien landen als een vliegtuig.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:54 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zijn wel steeds blijven updaten... de cockpit van de 1e en de laatste zijn werelden van verschil!
Dat is de 1e trap. De 2e trap maakt een rondje en is dan zo laag dat hij door de luchtweerstand weer op aarde valt en verbrandtquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Is veilig geland en dus in principe weer inzetbaar te maken. Misschien dat ze 'em echter in het museum gaan stoppen, is toch de eerste Falcon 9 die mensen in de ruimte heeft geschoten..
En om 23:11 het ISS, maar wel vrij laag:quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:47 schreef nils7 het volgende:
Hij kwam om 21:45 langs maar niks gezien.
Om 23:18 nog een kans
Yes, had de post al aangepastquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is de 1e trap. De 2e trap maakt een rondje en is dan zo laag dat hij door de luchtweerstand weer op aarde valt en verbrandt
Jazeker. Ze waren fantastisch alleen werd de Space Shuttle nooit wat oorspronkelijk de bedoeling was: een volledig herbruikbaar systeem waarmee vaak en regelmatig mee gevlogen kon worden. Toch ben ik ook nog wel fan want ze waren spectaculair.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Volgens mij doelt ie meer op de enorme kosten waarbij andere dingen in het geding zijn gekomen.
Waren wel vet hoor die Space Shuttles
Jammer want hij was wel multifunctioneel met zijn robotarm die alles kon in de ruimte...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Maar intern had NASA al veel eerder afscheid willen nemen van het ding en weer terug willen gaan naar 'traditionele' lanceringen.
ISS weer zelfde baan?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:56 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En om 23:11 het ISS, maar wel vrij laag:
https://james.darpinian.com/satellites/
Geweldige machines. Had er graag eentje in het echt zien lancerenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:57 schreef beantherio het volgende:
[..]
Jazeker. Ze waren fantastisch alleen werd de Space Shuttle nooit wat oorspronkelijk de bedoeling was: een volledig herbruikbaar systeem waarmee vaak en regelmatig mee gevlogen kon worden. Toch ben ik ook nog wel fan want ze waren spectaculair.
Starliner van Boeing is ook maar ouderwets vergeleken met Crew Dragonquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:59 schreef Remco het volgende:
De Russen hebben het het best voor elkaar de Soyuz is zo degelijk en betrouwbaar als wat. Weliswaar nog steeds naar ontwerp uit 1970. Al is de cockpit wel iets geupdate is het natuurlijk geen gezicht naast de Crew Dragon.
Volgens mij kan dat...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:55 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Ik vond dat altijd een gaaf ding die shuttle, zou hem wel eens in een museum willen zien ! Gaaf ook om dat ding te zien landen als een vliegtuig.
Welke kant moeten we opkijken?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:45 schreef Zipportal het volgende:
twitter:Michonnet twitterde op zaterdag 30-05-2020 om 21:39:43Voor alle ruimtevaart enthousiastelingen. De raket vliegt om 23.18 uur (ongeveer) boven Nederland. #SpaceX reageer retweet
SpaceX stream is prima hierquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:00 schreef H0D3NPYL het volgende:
Iemand een goede stream? SpaceX stream is laggy
Straks hebben we Starshipquote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:58 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Jammer want hij was wel multifunctioneel met zijn robotarm die alles kon in de ruimte...
Je moet je scherm met pornhub uitzetten!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:00 schreef H0D3NPYL het volgende:
Naar bovenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:01 schreef Roland_Deschain het volgende:
[..]
Welke kant moeten we opkijken?
Op Kennedy Space Center hebben ze de Atlantis staan en de manier waarop ze die presenteren is echt prachtig:quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:55 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Ik vond dat altijd een gaaf ding die shuttle, zou hem wel eens in een museum willen zien !
Geen idee...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:00 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ah, dus we moeten hoger kijken voor de capsule?
De launch net was betere pornoquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:02 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Je moet je scherm met pornhub uitzetten!
Aan de westkust hebben ze er ook eentje staan. Ben even vergeten waar en ben te lui om te zoekenquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:02 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op Kennedy Space Center hebben ze de Atlantis staan en de manier waarop ze die presenteren is echt prachtig:
Bij mij doet hij het goedquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:00 schreef H0D3NPYL het volgende:
Space denier?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:03 schreef 5thencounter het volgende:
Ok, wie heeft dat "restant" ook echt zien landen tijdens die "signal loss" op dat ponton?
Dat klopt.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:59 schreef Remco het volgende:
De Russen hebben het het best voor elkaar de Soyuz is zo degelijk en betrouwbaar als wat. Weliswaar nog steeds naar ontwerp uit 1970. Al is de cockpit wel iets geupdate is het natuurlijk geen gezicht naast de Crew Dragon.
Ziet er knusser en gezelliger uit welquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:05 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat klopt.
Soyuz
[ afbeelding ]
Falcon 9
[ afbeelding ]
Jup.. ik heb die livestream opgenomen speciaal voor die spectaculaire return landing... en wtf "signal loss" en ineens stond 'ie erquote:
Bedoel je dit ? Of is dit wat andersquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:03 schreef 5thencounter het volgende:
Ok, wie heeft dat "restant" ook echt zien landen tijdens die "signal loss" op dat ponton?
Gelukkig was het niet de enige keer dus je hebt niet speciaals gemistquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:06 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Jup.. ik heb die livestream opgenomen speciaal voor die spectaculaire return landing... en wtf "signal loss" en ineens stond 'ie er
Dat bedoel ik jaquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:05 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat klopt.
Soyuz
[ afbeelding ]
Falcon 9
[ afbeelding ]
Dit ja, die landing was niet goed te zien helaasquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:06 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Bedoel je dit ? Of is dit wat anders
[ afbeelding ]
Nee , ineens stond ie erquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:07 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Dit ja, die landing was niet goed te zien helaas
De Russen hebben geen antwoord nodig. Hun ruimtevaart historie en de laatste 19 jaar (!) bemande ruimtevaart zeggen alles. Waarom moet alles en iedereen hier opeens een wedstrijd van maken?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:41 schreef Coco. het volgende:
Dus dat.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:59 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Geweldige machines. Had er graag eentje in het echt zien lanceren
Jahh die reverse video landingen waren heel mooiquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:07 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Gelukkig was het niet de enige keer dus je hebt niet speciaals gemist
Flikker toch lekker op!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:08 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Jahh die reverse video landingen waren heel mooi
Dat is bijna altijd bij het droneschipquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:06 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Jup.. ik heb die livestream opgenomen speciaal voor die spectaculaire return landing... en wtf "signal loss" en ineens stond 'ie er
Ga lekker naar je flat earth en fake space forumquote:
Ja, deze waren ook allemaal achterstevoren?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:08 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Jahh die reverse video landingen waren heel mooi
Kan je niet met elkaar vergelijken. Oneerlijke vergelijking. Tech uit de jaren 60 tegen tech uit de laatste eeuw.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:07 schreef Remco het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ja
Dit is trouwens wel een prachtig filmpje van de launch:
Vooral die stoïcijnse Rus in het midden.
Zo te zien via MArco LAngbroekquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:10 schreef Tourniquet het volgende:
Trajectory gevonden van de omloop van 23:17, maar dat is zo laag aan de horizon dat ik niet de moeite ga doen.
[ afbeelding ]
Morgen 16:29 onze tijd dacht ikquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |