abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:43:27 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193341803
Ik heb het volgende onderzocht:
Heeft studeren zin, wanneer je alleen financiële overwegingen in beschouwing neemt?

Ik zoek het voor je uit aan de hand van een rekenvoorbeeld.

2 identieke personen zijn 12 jaar en klaar met groep 8, we noemen ze even A en B.

Persoon A en B zijn dezelfde persoon. Ze zijn beide slim genoeg om te studeren en handig genoeg om een vak te doen. Echter kiezen ze voor een ander pad.

Persoon A kiest voor een ambacht. Laten we even voor het gemak zeggen dat hij timmerman wordt.
Hij doet een MBO niveau 2 opleiding, waarvan het laatste jaar in dienst bij een vakman. Als hij 15 jaar is gaat hij een jaar in dienst van deze of een andere vakman. Puur om het vak te leren. Als hij 16 is, is hij klaar om te werken, laten we zeggen dat hij 2 jaar minimumloon krijgt van hem. Het gaat meer om leren dan om geld verdienen. Tot zijn 22e blijft hij werken en ervaring opdoen en leert hij veel van zijn baas. In deze periode krijgt hij 80% modaal ondanks dat het een voltijd baan is. Behalve het vak bouwt hij ook een netwerk op. Hij weet waar je materiaal en materieel moet inkopen. Hij weet hoe je aan goede opdrachten komt. Op zijn 23e begint hij voor zichzelf te werken. Hij neemt ook opdrachten over van zijn baas als 1 van de 2 het druk heeft. Laten we zeggen dat hij het rustig aan doet en werkt 44 weken per jaar van 36 uur. Dit is een relaxter leven dan de gemiddelde timmerman heeft. Hij werkt soms in het weekend als het druk is en hij daar zin in heeft. 10% van de tijd. Soms is het crisis en heeft hij geen werk. Dit is 10% van zijn hele carrière. Deze 2 factoren heffen zich op. Eigenlijk helemaal geen rooskleurige inschatting. Zijn uurtarief is 40 euro. Het is een goede timmerman, met een goede reputatie, die zich goed weet te verkopen. Hij is dezelfde persoon als persoon B.
16 jaar (minimumloon) 12 x 570,50 = 6800
17 jaar (minimumloon) 12 x 653,15 = 7800
18 jaar (minimumloon) 12 x 826,80 = 9900
19 tot 22 jaar (80% modaal) 80% x 36.500 = 29.200
Jaarinkomen als zelfstandige: 44 weken x 36 uur x 40 euro = 63.400 euro per jaar.
63400 / 12 = 5280 per maand.

Persoon B gaat naar het VWO. Vanaf zijn 16e heeft hij een bijbaantje. Laten we zeggen 12 euro per uur. Dit is meer dan het minmum uurloon van een 21 jarige. van 120 euro per week. Niet slecht voor 1 dagje auto's schoonmaken in de week. Laten we even ruim rekenen dat hij 8 uur werkt en 96 euro verdient. Hij moet ook nog studeren. Laten we ruim rekenen dat hij 40 weken per jaar werkt. 96 euro x 40 weken = 3800 euro per jaar = 320 euro per maand. Vanaf zijn 18e gaat hij studeren in een Utrecht/Leiden/Amsterdam/Delft. Daar moet hij voor volstrekt achterlijke bedragen in een kamertje van 12 m2 wonen. Laten we zeggen 400 euro per maand, en dan kiezen we nog de goedkoopste van deze 4 steden, Delft. Laten we zeggen dat hij in Delft wordt opgeleid tot een goede ingenieur. Er zijn studies waar je misschien meer mee verdient, maar ook genoeg waar je minder mee verdient. In denk dat het bovengemiddeld is wat een Delft academicus verdient in vergelijking met de gemiddelde academicus. De basisbeurs is afgeschaft, maar zelfs dit was niet genoeg om een beetje een leuk leven te hebben. En dan hoeft hij niet eens het leven van persoon A te hebben (die dan al een auto rijdt en een huis heeft), maar zeg dat persoon B gewoon wat biertjes wil drinken, boodschappen en kleding wil kunnen betalen en 1 keer per jaar een eenvoudige vakantie. Laten we zeggen dat hij 600 euro per maand leent. Inkomen is dus 320 - 600 = -280 per maand = -3400 per jaar.
Laten we zeggen dat hij zijn studie in 5 jaar haalt. Dit is nog erg snel voor een technische studie, maar ook voor een universitaire studie in algemeen is dit een goede aanname. Minimal duurt het 4 jaar, maar er zijn ook genoeg die er 8 jaar over doen. 5 jaar is een goede aanname. Zijn studieschuld is 600 x 12 x 5 = 36.000 euro, maar hij heeft ook gewerkt waarvan hij geleefd heeft. Dit nemen we in de berekening even eerlijk mee. Na zijn studie is hij 23 en begint hij goed met 2700 bruto per maand. Als hij 32 is is hij projectleider en vangt hij 4500 per maand. Als hij 45 is, is hij meer manager en verdient hij 6000 per maand. Als hij 56 is, leidt hij een kleine afdeling en verdient hij 7000 euro, dit blijft hij tot zijn pensioen. En hij krijgt zijn hele carriere 8% vakantiegeld. Dus hij verdient 12,96 maanden per jaar. Laten we ook zeggen dat tussen de stappen die hij maakt, dat hij lineair groeit.
Eerste jaren (23 jaar): 12,96 x 2700 = 35.000
Stap 2 (32 jaar): 12,96 x 4500 = 58.300
Stap 3 (45 jaar): 12,96 x 6000 = 77.800
Stap 4 (56 jaar): 12,96 x 7000 = 90.700
Let op. Dit is geen gemiddelde academicus. Dit zijn goede salarissen.

Dan gaan we nog belasting betalen. Laten we uitgaan van de situatie van 2010.
Tot 68507 euro per jaar betaal je 37,1 % belasting. En daarboven 49,5 %.

Conclusie:
Studeren heeft in de meeste gevallen geen zin. Het kost zelfs meer dan het oplevert als je de factor tijd meerekent. In je jongere jaren, wanneer je het gezondste bent en het geld het meeste waard voor je is heb je zelfs meer.
Alleen als je echt je hele carrière doorgroeit zul je op latere leeftijd de vakman gaan inhalen. De vraag die je jezelf moet stellen is hoe groot die kans is. En ook of het je dit allemaal waard is. De vakman kan veel eerder een auto rijden en op zichzelf wonen. De academicus woont dan in een kamer van 12 m2. Zijn beste jaren, wanneer hij lichamelijk het meest fit is, heeft hij geen geld om hier iets mee te doen.

In de jaren nadat de academicus op jaarbasis de vakman inhaalt betalt hij meer belasting en wordt het verschil deels teniet gedaan. In de eerste jaren als de academicus minder verdient dan de vakman, heeft de academicus geen belastingvoordeel.

Vergeet ook niet de vrijheid die de vakman heeft. Ook de gezondheid. De vakman is lekker in beweging, terwijl de academicus vooral op een stoel zit en 's avonds naar de sportschool moet om deze achterstand in te halen.

Mijn vraag: Wat ontbreekt/mankeert er aan deze analyse?

Netto per jaar:


Cumulatief:
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:46:20 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_193341866
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_193341882
Persoon B heeft 22 jaar pensioen, persoon A niks.

Persoon A moet veel te dure verzekeringen nemen, die je nu ook niet meerekent.
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:57:12 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193342101
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:46 schreef leeell het volgende:
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
Als ingenieur? Echt niet.

Ik ken er trouwens ook niet veel die het nominaal deden zoals in het rekenvoorbeeld.
pi_193342131
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:46 schreef leeell het volgende:
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
In welke bubbel leef jij gozer :')
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:01:19 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_193342190
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:43 schreef Ixnay het volgende:
Vergeet ook niet de vrijheid die de vakman heeft. Ook de gezondheid. De vakman is lekker in beweging, terwijl de academicus vooral op een stoel zit en 's avonds naar de sportschool moet om deze achterstand in te halen.
Die beweging valt allemaal wel mee. En bestaat niet zelden uit zware dingen o onhandige manieren tillen, veel kracht ergens op uitoefenen en uberhaupt een grotere kans op ongelukken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_193342211
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:58 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

In welke bubbel leef jij gozer :')
Laten we het het cbs vragen:
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_193342249
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:02 schreef knoopie het volgende:

[..]

Laten we het het cbs vragen:
[ afbeelding ]
En waar staat de leeftijd hierin genoemd?
pi_193342272
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:03 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

En waar staat de leeftijd hierin genoemd?
Nergens, maar het ondersteunt nog steeds jouw punt natuurlijk dat de door TS genoemde salarissen nogal uit de lucht gegrepen zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_193342311
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:04 schreef knoopie het volgende:

[..]

Nergens, maar het ondersteunt nog steeds jouw punt natuurlijk dat de door TS genoemde salarissen nogal uit de lucht gegrepen zijn.
Ah, excuus.
pi_193342358
Die 58300 heb je al na 3 jaar als je de TU hebt gedaan. Los van het geld is het gewoon gaaf om de wereld om je heen beter te begrijpen. De immateriële waarde van iets studeren wat je leuk vindt, is niet in geld uit te drukken.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193342363
Gefeliciteerd @TS, je hebt nu bewezen dat in een bepaald geval studeren niet altijd meer geld oplevert dan niet studeren. Gaat A onder een baas blijven werken voor dat minimumloon pakt het heel anders uit. Je kan de tt dus niet generiek stellen.
pi_193342399
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:06 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

Ah, excuus.
Het cbs heeft trouwens ook grafiekjes voor inkomen naar leeftijd. Ik kon alleen zo snel geen grafiekje vinden voor inkomen naar leeftijd én opleidingsniveau.

Maar het maakt mij eigenlijk ook weinig uit. Ik heb gestudeerd, dat heeft veel geld gekost en geen idee of het rendabel is, maar ik doe wel iets wat ik ontzettend leuk vind en waar ik mij ook gemakkelijk nog 30 jaar mee bezig kan houden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:18:35 #14
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193342533
Je hebt niet het punt meegerekend dat wij niet constant een baan hebben. Lagere inkomens zijn vaker afhankelijk van de fluctuaties in de markt. Wat deed de timmerman tijdens de financiele crisis wanneer niemand een timmerman wilt. Het is pas sinds de laatste paar jaren dat wij opeens super veel mensen willen in de bouw maar zodra de bubbel kapot is worden deze mensen weggegooid.

Waarom denk je dat ze allemaal in vage loonconstructies zitten, denk je dat er echt geen zzp'ers zijn die gewoon een vast contract willen? Die risico nemen grote bouwbedrijven niet aan omdat ze dan zullen vallen wanneer zij geen projecten meer hebben. We zien nu al dat stikstofwetgeving en corona grote bouwplaatsen platleggen en de aanvoer van projecten verminderd.
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:20:54 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193342569
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:18 schreef Jeffdnz het volgende:

Waarom denk je dat ze allemaal in vage loonconstructies zitten, denk je dat er echt geen zzp'ers zijn die gewoon een vast contract willen? Die risico nemen grote bouwbedrijven niet aan omdat ze dan zullen vallen wanneer zij geen projecten meer hebben. We zien nu al dat stikstofwetgeving en corona grote bouwplaatsen platleggen en de aanvoer van projecten verminderd.
Ik kom regelmatig bij grote bouwers over de vloer, daar heb je echt heel veel gasten in de uitvoering die daar al dertig jaar rondlopen. Veel meer dan aan de ontwerp/advieskant van de techniek.
pi_193342666
Sowieso kan je veel geld verdienen met handarbeid, zolang mensen denken dit niet zelf te kunnen. Op mijn werk zijn er ook maar weinig mensen zo als ik, en man wat kan ik mooi misbruik maken van de situatie haha.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193342675
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:43 schreef Ixnay het volgende:
Ik heb het volgende onderzocht:
Heeft studeren zin, wanneer je alleen financiële overwegingen in beschouwing neemt?

Ik zoek het voor je uit aan de hand van een rekenvoorbeeld.

2 identieke personen zijn 12 jaar en klaar met groep 8, we noemen ze even A en B.

Persoon A en B zijn dezelfde persoon. Ze zijn beide slim genoeg om te studeren en handig genoeg om een vak te doen. Echter kiezen ze voor een ander pad.

Persoon A kiest voor een ambacht. Laten we even voor het gemak zeggen dat hij timmerman wordt.
Hij doet een MBO niveau 2 opleiding, waarvan het laatste jaar in dienst bij een vakman. Als hij 15 jaar is gaat hij een jaar in dienst van deze of een andere vakman. Puur om het vak te leren. Als hij 16 is, is hij klaar om te werken, laten we zeggen dat hij 2 jaar minimumloon krijgt van hem. Het gaat meer om leren dan om geld verdienen. Tot zijn 22e blijft hij werken en ervaring opdoen en leert hij veel van zijn baas. In deze periode krijgt hij 80% modaal ondanks dat het een voltijd baan is. Behalve het vak bouwt hij ook een netwerk op. Hij weet waar je materiaal en materieel moet inkopen. Hij weet hoe je aan goede opdrachten komt. Op zijn 23e begint hij voor zichzelf te werken. Hij neemt ook opdrachten over van zijn baas als 1 van de 2 het druk heeft. Laten we zeggen dat hij het rustig aan doet en werkt 44 weken per jaar van 36 uur. Dit is een relaxter leven dan de gemiddelde timmerman heeft. Hij werkt soms in het weekend als het druk is en hij daar zin in heeft. 10% van de tijd. Soms is het crisis en heeft hij geen werk. Dit is 10% van zijn hele carrière. Deze 2 factoren heffen zich op. Eigenlijk helemaal geen rooskleurige inschatting. Zijn uurtarief is 40 euro. Het is een goede timmerman, met een goede reputatie, die zich goed weet te verkopen. Hij is dezelfde persoon als persoon B.
16 jaar (minimumloon) 12 x 570,50 = 6800
17 jaar (minimumloon) 12 x 653,15 = 7800
18 jaar (minimumloon) 12 x 826,80 = 9900
19 tot 22 jaar (80% modaal) 80% x 36.500 = 29.200
Jaarinkomen als zelfstandige: 44 weken x 36 uur x 40 euro = 63.400 euro per jaar.
63400 / 12 = 5280 per maand.

Persoon B gaat naar het VWO. Vanaf zijn 16e heeft hij een bijbaantje. Laten we zeggen 12 euro per uur. Dit is meer dan het minmum uurloon van een 21 jarige. van 120 euro per week. Niet slecht voor 1 dagje auto's schoonmaken in de week. Laten we even ruim rekenen dat hij 8 uur werkt en 96 euro verdient. Hij moet ook nog studeren. Laten we ruim rekenen dat hij 40 weken per jaar werkt. 96 euro x 40 weken = 3800 euro per jaar = 320 euro per maand. Vanaf zijn 18e gaat hij studeren in een Utrecht/Leiden/Amsterdam/Delft. Daar moet hij voor volstrekt achterlijke bedragen in een kamertje van 12 m2 wonen. Laten we zeggen 400 euro per maand, en dan kiezen we nog de goedkoopste van deze 4 steden, Delft. Laten we zeggen dat hij in Delft wordt opgeleid tot een goede ingenieur. Er zijn studies waar je misschien meer mee verdient, maar ook genoeg waar je minder mee verdient. In denk dat het bovengemiddeld is wat een Delft academicus verdient in vergelijking met de gemiddelde academicus. De basisbeurs is afgeschaft, maar zelfs dit was niet genoeg om een beetje een leuk leven te hebben. En dan hoeft hij niet eens het leven van persoon A te hebben (die dan al een auto rijdt en een huis heeft), maar zeg dat persoon B gewoon wat biertjes wil drinken, boodschappen en kleding wil kunnen betalen en 1 keer per jaar een eenvoudige vakantie. Laten we zeggen dat hij 600 euro per maand leent. Inkomen is dus 320 - 600 = -280 per maand = -3400 per jaar.
Laten we zeggen dat hij zijn studie in 5 jaar haalt. Dit is nog erg snel voor een technische studie, maar ook voor een universitaire studie in algemeen is dit een goede aanname. Minimal duurt het 4 jaar, maar er zijn ook genoeg die er 8 jaar over doen. 5 jaar is een goede aanname. Zijn studieschuld is 600 x 12 x 5 = 36.000 euro, maar hij heeft ook gewerkt waarvan hij geleefd heeft. Dit nemen we in de berekening even eerlijk mee. Na zijn studie is hij 23 en begint hij goed met 2700 bruto per maand. Als hij 32 is is hij projectleider en vangt hij 4500 per maand. Als hij 45 is, is hij meer manager en verdient hij 6000 per maand. Als hij 56 is, leidt hij een kleine afdeling en verdient hij 7000 euro, dit blijft hij tot zijn pensioen. En hij krijgt zijn hele carriere 8% vakantiegeld. Dus hij verdient 12,96 maanden per jaar. Laten we ook zeggen dat tussen de stappen die hij maakt, dat hij lineair groeit.
Eerste jaren (23 jaar): 12,96 x 2700 = 35.000
Stap 2 (32 jaar): 12,96 x 4500 = 58.300
Stap 3 (45 jaar): 12,96 x 6000 = 77.800
Stap 4 (56 jaar): 12,96 x 7000 = 90.700
Let op. Dit is geen gemiddelde academicus. Dit zijn goede salarissen.

Dan gaan we nog belasting betalen. Laten we uitgaan van de situatie van 2010.
Tot 68507 euro per jaar betaal je 37,1 % belasting. En daarboven 49,5 %.

Conclusie:
Studeren heeft in de meeste gevallen geen zin. Het kost zelfs meer dan het oplevert als je de factor tijd meerekent. In je jongere jaren, wanneer je het gezondste bent en het geld het meeste waard voor je is heb je zelfs meer.
Alleen als je echt je hele carrière doorgroeit zul je op latere leeftijd de vakman gaan inhalen. De vraag die je jezelf moet stellen is hoe groot die kans is. En ook of het je dit allemaal waard is. De vakman kan veel eerder een auto rijden en op zichzelf wonen. De academicus woont dan in een kamer van 12 m2. Zijn beste jaren, wanneer hij lichamelijk het meest fit is, heeft hij geen geld om hier iets mee te doen.

In de jaren nadat de academicus op jaarbasis de vakman inhaalt betalt hij meer belasting en wordt het verschil deels teniet gedaan. In de eerste jaren als de academicus minder verdient dan de vakman, heeft de academicus geen belastingvoordeel.

Vergeet ook niet de vrijheid die de vakman heeft. Ook de gezondheid. De vakman is lekker in beweging, terwijl de academicus vooral op een stoel zit en 's avonds naar de sportschool moet om deze achterstand in te halen.

Mijn vraag: Wat ontbreekt/mankeert er aan deze analyse?

Netto per jaar:
[ afbeelding ]

Cumulatief:
[ afbeelding ]
Neem je iemand als ik ook even in de berekening mee?
Wel gestudeerd, maar nooit een studieschuld gehad. Uiteraard zijn de kosten wel gemaakt, maar dat hebben mijn ouders natuurlijk betaald.
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:27:33 #18
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193342684
quote:
7s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:20 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik kom regelmatig bij grote bouwers over de vloer, daar heb je echt heel veel gasten in de uitvoering die daar al dertig jaar rondlopen. Veel meer dan aan de ontwerp/advieskant van de techniek.
Oh dan zal ik niet te specifiek in gaan op de timmerman maar bij de topic van TS blijven.
Ik heb namelijk geen kennis van hoe het op de site daar gaat, ik werk wel samen met genoeg bouwbedrijven om mij zorgen te maken over de volgende recessie.

NRC:Trap bij een recessie niet op de rem
"Vooral laagopgeleiden hebben flexibele contracten: in 2003 had 26 procent van de laagopgeleide werkzame beroepsbevolking een flexibel contract of was zzp’er, nu is dat 45 procent. Laagopgeleiden worden traditioneel al meer geraakt door recessies. In de vorige crisis liep de werkloosheid onder laagopgeleiden op met 6 procentpunt, tegen 2 procentpunt voor hoogopgeleiden. Ook de koopkrachtstijging van lage inkomensgroepen is duidelijk achtergebleven bij die van hogere inkomensgroepen. De kans op armoede is voor werknemers met een flexibel contract driemaal zo hoog als bij werknemers met een vast contract."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-op-de-rem-a3907945
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:31:15 #19
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193342743
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:27 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Oh dan zal ik niet te specifiek in gaan op de timmerman maar bij de topic van TS blijven.
Ik heb namelijk geen kennis van hoe het op de site daar gaat, ik werk wel samen met genoeg bouwbedrijven om mij zorgen te maken over de volgende recessie.

NRC:Trap bij een recessie niet op de rem
"Vooral laagopgeleiden hebben flexibele contracten: in 2003 had 26 procent van de laagopgeleide werkzame beroepsbevolking een flexibel contract of was zzp’er, nu is dat 45 procent. Laagopgeleiden worden traditioneel al meer geraakt door recessies. In de vorige crisis liep de werkloosheid onder laagopgeleiden op met 6 procentpunt, tegen 2 procentpunt voor hoogopgeleiden. Ook de koopkrachtstijging van lage inkomensgroepen is duidelijk achtergebleven bij die van hogere inkomensgroepen. De kans op armoede is voor werknemers met een flexibel contract driemaal zo hoog als bij werknemers met een vast contract."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-op-de-rem-a3907945
Dat betreft meer het echt ongeschoolde werk, niet de mensen die een vakopleiding hebben afgerond. En zeker zijn er tijdens de crisis een hoop ontslagen gevallen in de bouw, maar de meeste van die mensen zijn wel weer op hun pootjes terecht gekomen.
pi_193342761
Toch hebben degenen met een hoge opleiding veel meer vermogen. Rara hoe kan dit?
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:40:58 #21
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193342912
quote:
7s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:31 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat betreft meer het echt ongeschoolde werk, niet de mensen die een vakopleiding hebben afgerond. En zeker zijn er tijdens de crisis een hoop ontslagen gevallen in de bouw, maar de meeste van die mensen zijn wel weer op hun pootjes terecht gekomen.
Natuurlijk komt iedereen op zijn pootjes terecht, het is een marktfluctuatie die zichzelf weer stabiel maakt voor toekomstige groei. Het punt dat ik probeerde te maken is dat Laagopgeleide vaker afhankelijk zijn van hun externe omgeving voor baanbehoud. Ik zei ook dat ik het niet zou beperken tot de bouw maar als je focust op laagopgeleide dan zien we dit. Door deze recessies verliezen zij vaker hun banen, projecten en hun omzet.
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:45:08 #22
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193342991
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:40 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Natuurlijk komt iedereen op zijn pootjes terecht, het is een marktfluctuatie die zichzelf weer stabiel maakt voor toekomstige groei. Het punt dat ik probeerde te maken is dat Laagopgeleide vaker afhankelijk zijn van hun externe omgeving voor baanbehoud. Ik zei ook dat ik het niet zou beperken tot de bouw maar als je focust op laagopgeleide dan zien we dit. Door deze recessies verliezen zij vaker hun banen, projecten en hun omzet.
Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met de sectoren waarin veel laagopgeleiden werken. Dingen als horeca en logistiek zijn veel conjunctuurgevoeliger dan zorg en onderwijs.
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:51:32 #23
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193343105
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Neem je iemand als ik ook even in de berekening mee?
Wel gestudeerd, maar nooit een studieschuld gehad. Uiteraard zijn de kosten wel gemaakt, maar dat hebben mijn ouders natuurlijk betaald.
Wat maakt dat uit dan?

Dan geven we persoon A en B even hetzelfde bedrag van de ouders. Conclusie is hetzelfde.
  woensdag 27 mei 2020 @ 20:53:36 #24
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193343137
quote:
7s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:45 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met de sectoren waarin veel laagopgeleiden werken. Dingen als horeca en logistiek zijn veel conjunctuurgevoeliger dan zorg en onderwijs.
Ja, jammer dat zorg en onderwijs constant op wordt bezuinigd en dat onderwijs (basisscholen voor LO) fucked up is, maar dan echt. Iedereen wil leraren maar ze krijgen steeds minder vaste contracten.

"Sinds 2012 is het aandeel tijdelijk personeel meer dan verdubbeld. Was in 2012 nog 5,4 procent tijdelijk, dit schooljaar is dat ruim 13 procent. Of, om het in voltijdbanen uit te drukken: vergeleken met zes jaar geleden telt het primair onderwijs tienduizend vaste banen minder en bijna evenzoveel tijdelijke banen meer."

https://www.aob.nl/nieuws(...)tijdelijke-contract/

Ik ben echt niet te spreken over hoe wij deze groepen behandelen, ik vind zelf dat iets hier tegen gedaan moet worden maar anno 2020 hebben wij wel genoeg crisissen en dit bedoel ik, lageropgeleide zijn veel afhankelijker van allemaal dingen voor hun baan.
pi_193343150
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:40 schreef Jeffdnz het volgende:
Het punt dat ik probeerde te maken is dat Laagopgeleide vaker afhankelijk zijn van hun externe omgeving voor baanbehoud. Ik zei ook dat ik het niet zou beperken tot de bouw maar als je focust op laagopgeleide dan zien we dit. Door deze recessies verliezen zij vaker hun banen, projecten en hun omzet.
Hoogopgeleide ZZP-ers (in ons bedrijf) zijn ook als eerste de pineut, zoals nu bij Corona. Überhaupt zie ik voor laagopgeleiden (ook/juist vakmannen als stukadoors, lassers en installateurs) verdringing door goedkope arbeiders uit het oostblok. Zou al een reden voor mij zijn (geweest) een wo-opleiding te volgen.

Bij ons is recent een deel van de stoomketel vervangen. Zijn hoogelegeerde staalsoorten. Lopen uitsluitend Poolse lassers met een tolk en nl. veiligheidsman/opzichter rond.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193343751
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:51 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit dan?

Dan geven we persoon A en B even hetzelfde bedrag van de ouders. Conclusie is hetzelfde.
Niet helemaal, het levensverloop is heel anders. Een studieschuld kan je leven wel beïnvloeden lijkt me. Zeker wanneer het aankomt op een eigen huis.

Ik kocht toen ik 2 jaar afgestudeerd was mijn vorige huis op alleen mijn inkomen, een nieuwbouw huis in 2006. Als ik een studieschuld gehad had, dan had ik dat niet kunnen kopen. Mijn huidige huis had ik dan al zeker niet kunnen kopen. Kortom het maakt nogal wat uit of je zonder schuld leeft in die periode of met schuld.
pi_193344087
Neem ook mee dat een hoogopgeleide aanzienlijk langer leeft, en dus meer vangt qua uitkeringen waaraan laagopgeleiden ook hebben meebetaald (AOW en pensioenen) én dat de gezondheidsjaren ook hoger liggen van die eerste categorie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 27 mei 2020 @ 21:55:55 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193344319
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:46 schreef leeell het volgende:
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
Voor de meeste banen niet denk ik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 27 mei 2020 @ 22:04:58 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193344518
Als nu die WO'er hetzelfde carrière pad pakt. Zit ie op zijn 30ste op een uurtarief van plm 80euro per uur (wat niet eens zo heel gek is als een zzpende techneut) en dan mag je je rekensom nog een keer doen.

Het begint al met de fout dat je beide voorbeelden een heel ander carrièrepad bewandelen. Dan gaat gelijk je vergelijking mank.

[ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 27-05-2020 22:25:06 ]
pi_193345008
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:54 schreef blomke het volgende:
Bij ons is recent een deel van de stoomketel vervangen. Zijn hoogelegeerde staalsoorten. Lopen uitsluitend Poolse lassers met een tolk en nl. veiligheidsman/opzichter rond.
Passen jullie ampèrebegrenzers toe? Mijn ervaring met dit soort klussen is dat er best vaak afgeraffeld wordt als het buitenlandse lassers betreft. Moet je niet vreemd opkijken als binnen no-time je ketel lek is.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193345049
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:04 schreef bleiblei het volgende:
Als nu die WO'er hetzelfde carrière pad pakt. Zit ie op zij 30ste op een uurtarief van plm 80euro per uur (wat niet eens zo heel gek is als een zzpende techneut) en dan mag je je rekensom nog een keer doen.

Het begint al met de fout dat je beide voorbeelden een heel ander carrièrepad bewandelen. Dan gaat gelijk je vergelijking mank.
Dit. Het is een n=1 verhaal

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2020 22:23:22 ]
pi_193345254
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:22 schreef Arkai het volgende:
Passen jullie ampèrebegrenzers toe? Mijn ervaring met dit soort klussen is dat er best vaak afgeraffeld wordt als het buitenlandse lassers betreft. Moet je niet vreemd opkijken als binnen no-time je ketel lek is.
De lassen worden heel streng gekeurd, o.a. geröntgend. Van de MIG-lassen/stroombegrenzing heb ik geen verstand, ze hebben me alleen gevraagd naar de flow van het schermgas te kijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193345481
TS, vergelijk je nu omzet met brutosalaris? Ik denk dat menig timmerman wel kosten maakt en er nog meer zou moeten maken (AOV, reservering voor ziekte, gebrek aan werk en pensioen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193346337
TS heeft in ieder geval aangetoond dat hij niet geschikt is om te studeren :7
hardcoholic
pi_193350067
Hulde voor de TS om het zo uit te zoeken, dat meen ik echt.
pi_193350199
Ik val redelijk binnen de salarissen die TS aankaart, wat mij betreft heeft hij wel gelijk.

In loondienst, zoals veel hoogopgeleiden WO'ers zitten, heb je natuurlijk voordelen in pensioenen. Daarnaast heb je veel stabielere inkomstenstroom, je hebt veel minder last van de nukken op de markt.

Maar puur om het geld moet je vroeg beginnen met werken, en kun je echt meer verdienen als je een bepaalde niche pakt in de bouw bijvoorbeeld. Op je beunt links en rechts lekker bij. Of je kan goed verkopen, of goed organiseren.

Owh ja, en vergeet ook niet dat de bouw toch redelijk ongezond is, ja, in het begin kweek je spieren, maar hou je het ook vol? De bouw heeft ook veel meer ongelukken, bijvoorbeeld.
pi_193351145
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:46 schreef leeell het volgende:
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
De bedragen in de grafiek zijn netto, hé.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193351862
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:46 schreef leeell het volgende:
Geen enkele WO'er die 10 jaar ervaring heeft en op niveau een baan heeft krijg maar 4500 op z'n 32e. Daar zit je na 5 jaar op.
:')

mongeaul
pi_193352207
De vergelijking tussen een timmerman die succesvol zelfstandige is, en een persoon die gestudeerd heeft en in loondienst werkt is simpelweg niet heel eerlijk om verschillende redenen.

Ten eerste, de meeste mensen die ZZP-er worden, zijn helemaal niet zo succesvol. Volgens het CBS ongeveer 10% minder. Dat kan zijn omdat ze niet genoeg werk kunnen vinden om 40 uur per week te werken, of omdat ze toch niet zo goed zijn als ze dachten voordat ze zelfstandig werden. Of omdat ze eigenlijk niet meerekenen dat ze ook heel wat tijd aan niet declarabele uren moeten besteden, zoals inkoop, administratie, aquisitie..
Áls je heel goed bent in je werk, dán kan je bakken met geld verdienen natuurlijk door zelfstandig te worden. Maar dat geldt voor elk opleidingsniveau.

Inkomen stijgt gemiddeld met opleidingsniveau. Veel. Natuurlijk kan je eerder beginnen met werken als je een kortere opleiding hebt. Maar als het verschil tussen een middelbaar opleidingsniveau en hoog opleidingsniveau ongeveer een factor 1,5 is (zie plaatje CBS), dan moet de middelbaar opgeleide timmerman dus 1,5x zo lang werken om daarvoor te compenseren.


Dus kort samengevat, gemiddeld genomen loont het weldegelijk om te studeren, als je de cijfers van het cbs mag geloven. En gemiddeld genomen loont het niet om zelfstandig te worden, als je cijfers van het cbs mag geloven. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel altijd, maar in beide groepen en in beide richtingen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_193352220
Kijk maar even naar dit overzicht: https://www.mijnzzp.nl/Beroep/97-Timmerman/Salaris-en-tarief

Daarnaast vergeet je dat beroepen als Timmerman lichamelijk erg zwaar zijn, kan je er alles over vertellen, mijn vader heeft het van zijn 14e tot zijn 69e gedaan. Ook een ongeval meegemaakt waardoor hij 2 jaar niet kon werken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 28 mei 2020 @ 12:53:08 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193352392
Mensen ik blijf het maar herhalen.

Om te onderzoeken of studeren financieel wel of geen zin heeft moet je niet iemand die gestudeerd heeft vergelijken met iemand die niet gestudeerd heeft. Er worden allerlei grafiekjes en linkjes van het CBS geplaatst. In deze statistieken is de gemiddelde persoon die gestudeerd heeft een heel ander persoon dan degene die niet gestudeerd heeft. Ze verschillen van elkaar qua kwaliteiten.

Wat van belang is is hoeveel dezelfde persoon, die de universiteit zou aankunnen, zou verdienen als hij NIET was gaan studeren. Dan zal hij anders zijn dan de gemiddelde persoon zonder diploma.

Wordt dat salaris echt bepaald door die studie, of door de kwaliteiten die hij genetisch heeft meegekregen?
pi_193352496
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:53 schreef Ixnay het volgende:

1) Wat van belang is is hoeveel dezelfde persoon, die de universiteit zou aankunnen, zou verdienen als hij NIET was gaan studeren. Dan zal hij anders zijn dan de gemiddelde persoon zonder diploma.

2) Wordt dat salaris echt bepaald door die studie, of door de kwaliteiten die hij genetisch heeft meegekregen?
1) Dat kan je niet weten, aangezien één persoon geen twee identiteiten (gestudeerd vs. niet-gestudeerd) kan aannemen. Ga je het gemiddelde van meerdere personen nemen, kom je weer bij de CBS statistieken uit. Je kan niet vele identieke personen vergelijken qua (niet-) studeren, aangezien er geen twee personen gelijk zijn. Je uitgangspunt is gewoon niet realistisch.

2) Beregoede vraag. Ik denk beide. Door kwaliteiten kan je gaan studeren en daarna iets ondernemen (of gestudeerd en niet ondernemen). Heb je niet de kwaliteiten om te studeren, kan je toch iets ondernemen, waardoor je meer salaris vangt dan iemand die gestudeerd heeft en iets onderneemt. Maar dan praat je over individuele gevallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-05-2020 15:12:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 mei 2020 @ 13:33:05 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193352889
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:53 schreef Ixnay het volgende:
Mensen ik blijf het maar herhalen.

Om te onderzoeken of studeren financieel wel of geen zin heeft moet je niet iemand die gestudeerd heeft vergelijken met iemand die niet gestudeerd heeft. Er worden allerlei grafiekjes en linkjes van het CBS geplaatst. In deze statistieken is de gemiddelde persoon die gestudeerd heeft een heel ander persoon dan degene die niet gestudeerd heeft. Ze verschillen van elkaar qua kwaliteiten.

Wat van belang is is hoeveel dezelfde persoon, die de universiteit zou aankunnen, zou verdienen als hij NIET was gaan studeren. Dan zal hij anders zijn dan de gemiddelde persoon zonder diploma.

Wordt dat salaris echt bepaald door die studie, of door de kwaliteiten die hij genetisch heeft meegekregen?
Maarre waarom kan die zelfde persoon wel zich voor een dik bedrag als ZZP'er verhuren als timmerman en kan hij dat niet voor een nog dikker bedrag als hij gestudeerd heeft?
pi_193354147
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 13:33 schreef Hexagon het volgende:
Maarre waarom kan die zelfde persoon wel zich voor een dik bedrag als ZZP'er verhuren als timmerman en kan hij dat niet voor een nog dikker bedrag als hij gestudeerd heeft?
Dat dus. Andersom beredeneerd: zou een gestudeerd iemand die zich verhuurt als acadeem, daarna zich verhuren als timmerman?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 mei 2020 @ 17:30:00 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193356080
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:43 schreef Ixnay het volgende:

Mijn vraag: Wat ontbreekt/mankeert er aan deze analyse?

Het volgende:

-Persoon A moet als zelfstandige zijn pensioen en allerlei verzekeringen betalen die je niet in je berekening meeneemt
-Persoon A kan er niet vanuit gaan dat zijn werk gegarandeerd is. Dus als de markt slecht is komt er minder binnen
-Persoon B kan ook ZZP er worden en nog dikkere bedragen vragen
-Persoon B zou ook kunnen kiezen bij zijn pa en ma te kunnen blijven en/of duaal te studeren om studieschuld te vermijden
-Persoon A kan ook wel eens een matig ZZP'er blijken te zijn en terugvallen in een slecht betaalde baan
-Persoon A doet fysiek belastender werk en is dus mogelijk eerder afgekeurd
-Persoon B doet werk dat beter bij zijn intellectuele niveau past dan Persoon A (gezien ze fysiek hetzelfde zijn)
-Persoon B heeft betere secundaire arbeidsvoorwaarden naast zn salaris
-Persoon B heeft meer mogelijkheden wat anders te doen als hij zijn baan zat is
-Persoon B ontwikkelt zich breder dus daar heeft die ook buiten zijn werk plezier van
-Persoon B kan ook gewoon van zijn jonge jaren genieten ook al heeft die wat minder geld
-Persoon B heeft meer kansen nog hogerop te komen dan Persoon A. Bijna alle grootverdieners hebben ooit gestudeerd
-Als Persoon B even geen werkt heeft krijgtt hij WW, Persoon A krijgt als zelfstandige niks

[ Bericht 6% gewijzigd door Hexagon op 28-05-2020 18:28:57 ]
pi_193356379
De techniek biedt op MBO niveau een relatief goed inkomen. In dat opzicht is een vergelijking met WO niet helemaal representatief.

Studeren pakt relatief veel gunstiger uit als je niet technisch bent onderlegd.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 08:35:11 #47
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193364447
Je kunt aan de hand van die cbs grafieken toch gewoon stellen dat studeren je een hoger salaris oplevert, wat is daar moeilijk aan.

Er zal vast ook een grafiek zijn met vermogen en dan zal de gemene deler zijn dat hoogopgeleiden (zeker vanaf 45 jaar en ouder) meer vermogen hebben dan mensen die geen of nauwelijks opleiding hebben. Ondanks hun studieschuld en magere studentenjaren.

Dit zijn allemaal gemiddelden die persoon A en persoon B op individueel niveau nul garanties geven bij de "start" van hun leven. Er zijn 1001 situaties die hier invloed op hebben.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 18:02:40 #48
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193372129
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 08:35 schreef RamboDirk het volgende:
Je kunt aan de hand van die cbs grafieken toch gewoon stellen dat studeren je een hoger salaris oplevert, wat is daar moeilijk aan.

Er zal vast ook een grafiek zijn met vermogen en dan zal de gemene deler zijn dat hoogopgeleiden (zeker vanaf 45 jaar en ouder) meer vermogen hebben dan mensen die geen of nauwelijks opleiding hebben. Ondanks hun studieschuld en magere studentenjaren.

Dit zijn allemaal gemiddelden die persoon A en persoon B op individueel niveau nul garanties geven bij de "start" van hun leven. Er zijn 1001 situaties die hier invloed op hebben.
Die grafiek laat vooral zien dat intelligentere mensen en mensen die afmaken waar ze aan beginnen een hoger salaris hebben.
pi_193372896
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 18:02 schreef Nobu het volgende:

[..]

Die grafiek laat vooral zien dat intelligentere mensen en mensen die afmaken waar ze aan beginnen een hoger salaris hebben.
Hoogopgeleid of laagopgeleid zijn staat niet een op een met intelligentie. In TS' voorbeeld zijn A en B net zo intelligent maar de een is laagopgeleid en de ander hoogopgeleid.
pi_193374648
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:53 schreef Ixnay het volgende:
Mensen ik blijf het maar herhalen.

Om te onderzoeken of studeren financieel wel of geen zin heeft moet je niet iemand die gestudeerd heeft vergelijken met iemand die niet gestudeerd heeft. Er worden allerlei grafiekjes en linkjes van het CBS geplaatst. In deze statistieken is de gemiddelde persoon die gestudeerd heeft een heel ander persoon dan degene die niet gestudeerd heeft. Ze verschillen van elkaar qua kwaliteiten.

Wat van belang is is hoeveel dezelfde persoon, die de universiteit zou aankunnen, zou verdienen als hij NIET was gaan studeren. Dan zal hij anders zijn dan de gemiddelde persoon zonder diploma.

Wordt dat salaris echt bepaald door die studie, of door de kwaliteiten die hij genetisch heeft meegekregen?
Tuurlijk speelt de kwaliteit van mensen een grote rol....wat heel duidelijk is dat:

-gemiddeld genomen mensen die gestudeerd hebben significant meer verdienen

-er heel veel verschil zit tussen mensen met dezelfde opleiding. Daar speelt persoonlijke kwaliteit en ook wat geluk een hele grote rol (ondanks een boel mooie verhalen verdient de gemiddelde persoon met een WO opleiding gewoon een bescheiden inkomen)

Dus ja, opleiding doet een boel maar de genetisch verkregen kwaliteiten doet ook heel veel..misschien zelfs wel meer maar veel beroepen kom je zonder het papiertje niet in (en vermoedelijk zijn de kwaliteiten die veel waarde hebben heel erg verschillend tussen verschillende beroepsgroepen dus je punt over dezelfde persoon is een beetje onzin)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')