Ja, zeker zo. Er is nu al 150 miljoen ingepompt en als dat nodig blijkt zal dat waarschijnlijk meer worden.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 14:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat laatste is interessant, want die had ik niet eerder gelezen. Waarvoor dank! Want dit scheelt ons een hoop centen. Neemt niet weg dat de overige (pakket)reizen wel voor rekening van de belastingbetaler komt als de boel op de fles gaat.
Dit proces had Wopke Hoekstra vorig jaar juist willen voorkomen. Dat alles nu tegenzit, kun je hem nu niet verwijten.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bijl valt bij KLM in plaats van Air France
De redding van luchtvaartmaatschappij KLM dreigt te verzanden in een moeras van rechtszaken en eisen van de politiek. Ook houdt de Franse regering diepe ingrepen bij Air France tegen, waardoor KLM volledig gestript dreigt te worden.
https://www.telegraaf.nl/(...)laats-van-air-france
Goh die had niemand zien aankomen, behalve Wopkenatuurlijk
daarom, misschien is er wel een non EU airline bereid KLM van Air France te kopen, met hun verder gaan is zinloosquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:38 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dit proces had Wopke Hoekstra vorig jaar juist willen voorkomen. Dat alles nu tegenzit, kun je hem nu niet verwijten.
We moeten ons nu wel gaan afvragen, als KLM toch helemaal uitgekleed wordt, moeten wij dan nu nog staatsgaranties van 2 tot 4 miljard euro gaan geven op leningen aan KLM.
Misschien kan men KLM bij Airfrance losweken en aan de Luchthanze overdoen. Met de Duitsers is samenwerken een stuk gemakkelijker in ieder geval.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
daarom, misschien is er wel een non EU airline bereid KLM van Air France te kopen, met hun verder gaan is zinloos
Ook Frankfurt is erg dichtbij, naar mijn mening is het beter een partner te hebben uit de VS, Midden Oosten, of Verre Oosten die dan Amsterdam als Europese hub gebruikt en niet een EU partner die van Schiphol een streekvliegveld wil maken.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien kan men KLM bij Airfrance losweken en aan de Luchthanze overdoen. Met de Duitsers is samenwerken een stuk gemakkelijker.
Lufthanza is niet zo gecentraliseerd als Airfrance, waar de focus puur op Parijs licht. De Duitse maatschappij vliegt ook international vanuit München en Berlijn. Daarom denk ik dat deze combinatie beter past.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook Frankfurt is erg dichtbij, naar mijn mening is het beter een partner te hebben uit de VS, Midden Oosten, of Verre Oosten die dan Amsterdam als Europese hub gebruikt en niet een EU partner die van Schiphol een streekvliegveld wil maken.
Ja, ik denk ook aan zo'n oplossing. 40% naar China East, en 40% naar Deltaquote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook Frankfurt is erg dichtbij, naar mijn mening is het beter een partner te hebben uit de VS, Midden Oosten, of Verre Oosten die dan Amsterdam als Europese hub gebruikt en niet een EU partner die van Schiphol een streekvliegveld wil maken.
Lufthansa zit in hetzelfde vaarwater als KLM. Die hebben al zoveel verplichtingen jegens andere landen (België, Oostenrijk en Zwitserland), dat KLM ook in die combinatie een ondergeschoven kind zal blijven. Ik meende dat de Oostenrijkse regering steun heeft gegeven aan Lufthansa-dochter Austrian in ruil voor een grotere meer internationale hubfunctie voor Wenen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lufthanza is niet zo gecentraliseerd als Airfrance, waar de focus puur op Parijs licht. De Duitse maatschappij vliegt ook international vanuit München en Berlijn. Daarom denk ik dat deze combinatie beter past.
Het is inderdaad niet perfect, maar alles beter dan met Chinezen of Arabieren in zee te moeten.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 15:09 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Lufthansa zit in hetzelfde vaarwater als KLM. Die hebben al zoveel verplichtingen jegens andere landen (België, Oostenrijk en Zwitserland), dat KLM ook in die combinatie een ondergeschoven kind zal blijven. Ik meende dat de Oostenrijkse regering steun heeft gegeven aan Lufthansa-dochter Austrian in ruil voor een grotere meer internationale hubfunctie voor Wenen.
Aantal uitstaande aandelen 428.630.000 AirFrance KLMquote:Op vrijdag 19 juni 2020 18:02 schreef stalybridge het volgende:
Wat is KLM nog waard. M.a.w. wat kan je kopen voor 2-4 miljard?
Klopt als een bus, die Debiel Eurlings was ook zo een succes bij de KLMquote:Op vrijdag 19 juni 2020 18:16 schreef Jed1Gam het volgende:
Gesubsidieerd vliegen, grappig wel. En dan willen ze nog dat mensen minder gaan vliegen, top zakenlieden die overheid
Denk dat de governance eigenlijk de belangrijkste voorwaarde moet zijn van eventuele steun, veel meer dan dat geneuzel over nachtvluchten, biobrandstof, of wat Henk de piloot verdient.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:08 schreef Idisrom het volgende:
Yteke de Jong vraagt het zich ook af. "Wordt KLM een blijvende pinautomaat voor Air France?"
https://www.telegraaf.nl/(...)omaat-wordt-gebruikt
Zij snapt het, alleen Wopkequote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:08 schreef Idisrom het volgende:
Yteke de Jong vraagt het zich ook af. "Wordt KLM een blijvende pinautomaat voor Air France?"
https://www.telegraaf.nl/(...)omaat-wordt-gebruikt
https://denhaagfm.nl/2020(...)g-met-premier-rutte/quote:Deze week zal het leningenpakket voor KLM worden gepresenteerd, stelt De Telegraaf. “Rutte kan dinsdag nog laatste toezeggingen losweken ten aanzien van garanties voor KLM om zo de rol als pinautomaat af te wenden”, stelt een ingewijde tegen de krant.
Niet de VVR pakken, en er daarna uitgebonjourd worden met een minimale transitievergoeding. Living on the edge.quote:Op woensdag 24 juni 2020 01:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Weinig animo voor vrijwillige vertrekregeling KLM![]()
Slechts 800 vrijwilligers hebben zich aangemeld voor de vrijwillige vertrekregeling van KLM, aldus vakbondsvoorzitter Robert Swankhuizen. Dat is veel te weinig om gedwongen ontslagen te voorkomen. De luchtvaartmaatschappij moet als gevolg van de coronacrisis waarschijnlijk 5400 tot 7000 banen schrappen.
Swankhuizen, de voorzitter van de Nederlandse vakbond voor luchtvaarttechnici (NVLT), bevestigt aan RTL Z dat er tot nu toe 800 aanmeldingen voor de vrijwillige vertrekregeling zijn, op het totale aantal van 30.000 medewerkers.
Volgens hem is de regeling te karig om genoeg mensen over de streep te trekken. De vertrekpremie van KLM kan oplopen tot maximaal anderhalf jaarsalaris.
Te karig
Swankhuizen wees er gisteren in de Telegraaf al op dat de Nederlandse fiscus daarvan de helft opeist. In Frankrijk zou dat slechts 25 procent zijn.
Om het aantal gedwongen ontslagen zo laag mogelijk te houden, is het van belang dat de vrijwillige vertrekregeling zo gunstig mogelijk is. "Hoe meer de mensen daar netto van overhouden, hoe meer er zich voor zullen aanmelden", vult de vakbondsvoorzitter tegenover RTL Z aan. "Dat moeten de Wopke Hoekstra's van deze wereld zich realiseren."![]()
Volgens de vakbondsvoorzitter kunnen de verschillen tussen de Nederlandse en Franse vertrekregelingen kwaad bloed zetten bij de werknemers van KLM. "Die hebben jarenlang veel beter gepresteerd dan hun Franse collega's, terwijl die sowieso al betere arbeidsomstandigheden hadden met een kortere werkweek en een lagere pensioenleeftijd. Nu houden zij ook nog eens meer over aan hun vertrekregeling."
Swankhuizen is teleurgesteld in de gebrekkige informatie over de komende reorganisatie, die de vakbonden van KLM krijgen. "Zo is nog steeds niet bekend hoeveel werknemers KLM moet laten gaan."
Rechtszaak ontslagmethode
De grootste vakbond bij KLM, de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), stapt vrijdag naar de rechter om te protesteren tegen de ontslagmethode die de luchtvaartmaatschappij bij de komende sanering wil gebruiken.
Daarbij wil KLM ontslagen spreiden over de leeftijdscategorieën, in plaats van de werknemers met het kortste arbeidsverleden te ontslaan. Volgens een woordvoerster van de VNC willen veel werknemers eerst de rechtszaak afwachten, omdat zij dan beter kunnen beoordelen of de vrijwillige vertrekregeling voor hen geschikt is.
KLM reageerde vanochtend nog niet op een verzoek om toelichting op het animo voor de vrijwillige vertrekregeling en de aanstaande rechtszaak.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-klm-sanering-corona
Wopkerealiseert zich helemaal niks en is alleen bezig met zichzelf op de kaart te zetten en zijn geniale
aankoop van 750 miljoen met 500 miljoen verlies goed te praten
Graaf jij nog even een put in Tsjechie, of zo.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:23 schreef cempexo het volgende:
Daar waar de overheid zich gaat bemoeien met commerciële organisaties, daar gaat het mis.
Mwoah, je kunt nog 2 jaar in de WW als je genoeg jaren gewerkt hebt.quote:Op woensdag 24 juni 2020 05:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet de VVR pakken, en er daarna uitgebonjourd worden met een minimale transitievergoeding. Living on the edge.
Met VVR vaak ook.quote:Op woensdag 24 juni 2020 10:38 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Mwoah, je kunt nog 2 jaar in de WW als je genoeg jaren gewerkt hebt.
Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:quote:
Klopt hoor. En het is vooral interessant voor mensen die richting pensioen gaan, dus voor domeinen met LIFO ontslag voorwaarden al helemaal niet interessant.quote:Op woensdag 24 juni 2020 10:57 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:
https://www.luchtvaartnie(...)ocent-minder-piloten
Tja...quote:Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Als je dit gaat zeggen moet het gewoon geprivatiseerd worden.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:32 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.
Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebbenquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.
Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Leningen tegen 6% rente idd.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Plus dat er nog 5% verhoging aan zat te komen volgens de huidige CAO. Dan nog wat geld uit de dertiende maand of secundaire voorwaarden en je bent er al.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.
Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 09:14 schreef Drekkoning het volgende:
Ben benieuwd hoe de pilotenvakbond zich op gaat stellen.
Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 18:13 schreef praadje het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.
Bron NPO Radio 1 Yteke de Jong
Ik denk dat dit kabinet gewoon puur op routine aandeelhouders van alles toestopt en even al even gebruikelijk niet in staat is om ergens goed over na te denken en met goede ideeen te komen. Het is immers toch maar belastinggeld en visie verpest het uitzicht op de luchtkastelen.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:47 schreef tfors het volgende:
[..]
Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebben
Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd wordenquote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.
Ben vooral benieuwd of dat echt 20% wordt en hoeveel daarvan creatief uit secundaire arbeidsvoorwaarden gehaald wordt.
En wat de afspraken worden voor ná de steun. Direct alles weer erbij? Terugwerkende kracht?
En dan de overtolligheid nog.
Ondertussen is een van de cabinebonden in een rechtszaak verwikkeld met de KLM terwijl de andere cabinevakbond de kant van KLM kiest in die kwestie.
Wordt een warme zomer bij de klem
Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd worden
Ik las vandaag dat de salarissen bij KLM een heel stuk hoger liggen als bij Emirates. Bruto dan, netto ontloopt het niet zoveel.
Wat voor alternatief hebben de piloten? Er moet ergens in Europa een shake-out gaan plaatsvinden Frankfurt, Parijs, Londen en Amsterdam willen allemaal de hub van Noord-West Europa worden of blijven. Dan kan niet in deze mate meer blijven.
Plus er komt nog concurrentie straks van het nieuwe vliegveld van Berlijn.
Ik denk dat met loonkorting het snelst weer afgelost kan worden. Zolang er eerst afgelost moet worden (vandaar ook zes procent rente), gaat er geen geld naar AF. Dat is positief. Wij moeten eerst zo snel mogelijk een betere concurrentiepositie gaan opbouwen t.o.v. Lufthansa, Air France en British Airways-Iberian Groep.
Kortom: er zijn teveel piloten in dit deel van Europa.
Ik geloof die peilingen ook nietquote:Op woensdag 27 mei 2020 00:21 schreef MakkieR het volgende:
En de VVD is nog nooit zo populair geweest haha
Dit gezeik was tijdens de vorige crisis ook met ING. Werd het risicokapitaal ook compleet buiten schot gehouden. User Selang heeft toen nog wat mails naar politieke partijen gestuurd hierover en die gingen voor een flink deel ongelezen de prullenbak inquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.
Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.
Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Qua WW maakt het doorgaans niet uit bij piloten omdat ze meer dan 2x modaal verdienen.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 08:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.
https://www.businessinsid(...)WvugeHFjZcUk6W9JnHBM
.quote:"Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister", aldus Castelein. Hij is boos over de verschillende manier waarop Air France en KLM gered worden
Is dan echt niemand blij? Jawel, de werkgevers. Ondernemersorganisatie VNO-NCW is wel tevreden met de steun voor KLM. Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW is KLM met zijn connecties een belangrijk deel van de "nationale globale infrastructuur" en daarmee is de maatschappij meer dan een normaal bedrijf.quote:"Zestien jaar na de overname van KLM door Air France moeten Nederlandse burgers nu 200 euro betalen om Air France in de lucht te houden, terwijl Franse burgers slechts 100 euro kwijt zijn", zegt hij in een verklaring.
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt. Juist omdat wij bezuinigen op de salarissen, wordt onze concurrentiepositie t.o.v. AF en Lufthansa veel beter, waardoor het geld afgelost wordt.Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
En dat hebben die Fransen ook al door en dus hebben ze.....quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
........Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iljard-euro-hoekstraquote:Hubfunctie
Met Air France-KLM is afgesproken dat de hubfunctie, waarbij passagiers op Schiphol kunnen overstappen naar andere bestemmingen, langer gegarandeerd is.
Zo kan Air France-KLM die overstapfunctie niet meer eenzijdig op een termijn van negen maanden opzeggen, maar daar moet nu een termijn van vijf jaar voor in aanmerking worden genomen.
En dat is dan precies het moment om die vijf jaar in te laten gaanquote:Op zondag 28 juni 2020 15:20 schreef Drekkoning het volgende:
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.
Kan je mij uitleggen waarom je dat dachtquote:Op zondag 28 juni 2020 16:01 schreef Grishenko_ het volgende:......
ik dacht altijd dat hij het goed deed.........
Omdat hij zich principieel opstelde tegen de Eurobonds en daarbij kritiek op de zuidelijke lidstaten van de EU durfde te geven in een beladen tijd. Dat getuigt van stevige schoenen en dat verlang ik van een minister die opkomt voor Nederlandse belangen.quote:Op zondag 28 juni 2020 16:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Kan je mij uitleggen waarom je dat dacht![]()
Of ben je gewoon in al zijn onzin praatjes getrapt om zijn geblunder te verhullen
Deze man maakt alle blunders die maar kan maken als nieuwkomer
Is zelfs een apart topic overquote:Op zondag 28 juni 2020 16:43 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar nogmaals ik heb geen dossiers ingelezen omtrent de afwikkeling van de KLM, dus misschien kan je uitleggen welke blunders hij heeft gemaakt?
Haha sorry, ik ga geen heel topic doorscrollen. Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?quote:Op zondag 28 juni 2020 16:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Is zelfs een apart topic over
POL / Wopke Hoekstra weer lekker bezig geweest..... not
Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht momentquote:Op zondag 28 juni 2020 16:49 schreef Grishenko_ het volgende:
Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?
Dat lijkt me bijzonder stug. Dat ding wordt gewoon geconverteerd in eigen vermogen over een jaar of twee. Verdiencapaciteit (FCF) van KLM is in een topjaar 1 miljard; dat gaan ze de komende vijf jaar bij lange na niet halen (hoewel capex wel zal decimeren) en dan komt de Staat ook nog eens helemaal achteraan de rij.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt.
Deze kritiek had Dijsselbloem ook, maar die vond ik ook een goede minister. Dat die 14%-aandelen aankoop een blunder was kan ik begrijpen. Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.quote:Op zondag 28 juni 2020 16:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht moment
Als jurist op het min van Fin is vragen om problemen
Dubbele agenda omdat meneer zich even op de kaart wilde zetten als grote jongen en nieuwe voorman van het CDA, beide mislukt
Smijten met geld in de klm kwestie om zijn geblunder met aankoop 14% tegen hoogste koers ooit te verhullen
Die koers van 12.60 zien we nooit meer terug
Welke extreme situatie was er? En hoe lost een belang van 14% ook maar iets op?quote:Op zondag 28 juni 2020 17:25 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.
Dat kun je wel zeggen, ja. Het personeel gaat een groot deel van de lening betalen.quote:Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.
Dat is dan ook die 15% kostenreductie die als eis is opgenomen.
Mee eens. Maar goed, ik acht de kans aanwezig dat die extra voorwaarde wellicht vanuit het KLM MT komt om zo wat extra leverage op de vakbonden te krijgen.quote:Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
Omdat je nu invloed hebt op de mate van verduurzaming en als je de boel om laat flikkeren niet meer. En dat geld rendeert nu prima hoor, tegen 7% rentequote:Op maandag 29 juni 2020 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik snap echt niet waarom we de KLM per se tegen zulke bedragen op de been willen houden. Er wordt nauwelijks belasting voor betaald, we hebben voldoende werkgelegenheid en de hele industrie is vervuilend, overlastgevend en in principe ongewenst.
Als een bank dit goedkoper wil doen kunnen ze daar toch bij lenen? Dan gebruiken ze gewoon de markt. Als de overheid moet inspringen geeft dit aan dat de markt er blijkbaar geen heil in ziet.quote:Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |