abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 juni 2020 @ 10:55:44 #101
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193765536
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:38 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Mwoah, je kunt nog 2 jaar in de WW als je genoeg jaren gewerkt hebt.
Met VVR vaak ook.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193765563
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Met VVR vaak ook.
Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:

https://www.luchtvaartnie(...)ocent-minder-piloten
  woensdag 24 juni 2020 @ 11:08:14 #103
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193765689
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:57 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:

https://www.luchtvaartnie(...)ocent-minder-piloten
Klopt hoor. En het is vooral interessant voor mensen die richting pensioen gaan, dus voor domeinen met LIFO ontslag voorwaarden al helemaal niet interessant.

Sterker nog, een vlieger krijgt bij gedwongen ontslag meer mee dan als hij de VVR zou pakken :')

Dan schiet het niet op nee.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193796159
Dus 3,4 miljard steun in de vorm van leningen. Het personeel wat drie keer modaal verdient, moet 20% salaris inleveren.

----------------------------
Het kabinet heeft met luchtvaartmaatschappij KLM een akkoord bereikt over staatssteun ter waarde van 3,4 miljard euro, maken ministers Wopke Hoekstra (Financiėn) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vrijdag bekend op een persconferentie. Het miljardenbedrag komt in de vorm van bankgaranties en leningen.

De steun bestaat uit twee delen: een directe lening van 1 miljard euro aan KLM en een lening van 2,4 miljard euro, die KLM direct krijgt van elf banken. De overheid staat garant voor de laatstgenoemde lening.

In ruil voor de staatssteun wordt er in het salaris van het dure personeel gesneden. Medewerkers die meer dan driemaal modaal verdienen, is gevraagd ten minste 20 procent van het salaris in te leveren. Werknemers die minder verdienen wordt gevraagd een kleiner deel in te leveren. Zolang KLM steun ontvangt, mag het bedrijf geen dividend aan aandeelhouders uitkeren en geen bonussen uitbetalen.

Verder moet de luchtvaartmaatschappij in het personeelsbestand snijden worden, om zo de kosten te drukken. "Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra over de maatregelen. "We moeten KLM niet alleen door de crisis loodsen, maar ook sterker uit de crisis laten komen."

20 procent minder nachtvluchten, vertrouwenspersoon in KLM-bestuur
Verder belooft KLM 20 procent minder nachtvluchten uit te voeren vanaf luchthaven Schiphol. Het aantal wordt teruggebracht van 32.000 naar 25.000 vluchten. Hier is de laatste jaren veel over te doen geweest, vanwege de overlast die nachtvluchten vanaf luchthaven Schiphol veroorzaken. Ook zou KLM zo aan de milieueisen van het kabinet voldoen.

Ook stelt het kabinet een vertrouwenspersoon aan in het KLM-bestuur die erop moet toezien dat het Nederlandse belastinggeld ook daadwerkelijk bij KLM terechtkomt en niet bij het Franse moederbedrijf.

KLM in de problemen gekomen door coronacrisis
KLM heeft het geld hard nodig, omdat het bedrijf door de coronacrisis in de afgelopen maanden nauwelijks heeft kunnen vliegen. Hierdoor is de kaspositie van de luchtvaartmaatschappij ernstig verzwakt. Inmiddels is KLM weer aan het opschalen, maar voert het concern nog altijd aanzienlijk minder vluchten uit dan voor de corona-uitbraak.

Het steunpakket werd twee maanden geleden aangekondigd. Op 24 april maakten dezelfde ministers al bekend aan een steunpakket van 2 tot 4 miljard euro te werken. Dat deden ze kort nadat de Franse regering een steunpakket van 7 miljard euro voor Air France had gepresenteerd.

Bron: NU.nl
pi_193796230
quote:
Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Tja...
  vrijdag 26 juni 2020 @ 09:14:03 #106
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193796400
Ben benieuwd hoe de pilotenvakbond zich op gaat stellen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193797141
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:32:19 #108
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_193797400
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:38:20 #109
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193797473
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:32 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.
Als je dit gaat zeggen moet het gewoon geprivatiseerd worden.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:47:49 #110
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193797580
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.

Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebben :D
  vrijdag 26 juni 2020 @ 11:05:07 #111
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193797772
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Leningen tegen 6% rente idd.

Als je dat dan wilt vergelijken, dan moet je de zorg nog een bonus geven van 10.000 euro per persoon in de vorm een lening met 6%.
En natuurlijk voorwaarden dat ze gedurende de looptijd niet uit eten mogen of op vakantie uiteraard, er moet wel bezuinigd worden.

Auto ook weg, want duurzaamheid.

Prima, ik zeg doen :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193798256
Het is nu coronacrisis, en dan moet je nu snel beslissingen nemen voor een tussenoplossing. Van die 3,4 miljard steun komt een deel vrij snel terug door de looninhoudingen op de topsalarissen.

Wij kunnen best gaan discussiėren over de toekomst van Schiphol en de luchtvaart, bijvoorbeeld over de gewenste situatie in het jaar 2030. Maar als je nu KLM liet omvallen dan hadden wij niets meer te kiezen voor de toekomst.
Een luchthaven zoals Schiphol kun je niet weer opnieuw opbouwen als zou blijken dat de economie er schade van gaat lijden bij een kleinere luchthaven...

Ik vind dit een goede zet. We kunnen zo nu genoeg tijd nemen om te onderzoeken wat in de toekomst het beste voor ons is
pi_193800662
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.

Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)

[ Bericht 7% gewijzigd door Idisrom op 26-06-2020 14:17:07 ]
  vrijdag 26 juni 2020 @ 15:05:47 #114
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193801506
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.

Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Plus dat er nog 5% verhoging aan zat te komen volgens de huidige CAO. Dan nog wat geld uit de dertiende maand of secundaire voorwaarden en je bent er al.
De vakbond zal de lasten ook eerlijk willen verdelen over alle piloten dus kom je op iets minder dan 20% de neus uit.

Maar blijft raar dat de overheid zich ermee wil bemoeien op deze manier. Dat ze die 15% kostenreductie eisen is iets voor te zeggen, maar waarom dicteren op welke manier dat tot stand moet komen? Dat is toch lekker het pakkie an van de KLM zou je zeggen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 26 juni 2020 @ 16:58:28 #115
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193803214
Waarom kost steun aan KLM ons land miljarden?

Het kabinet trekt met een steunpakket van 3,4 miljard euro flink de portemonnee voor de redding van KLM. Maar het KLM-personeel moppert over de offers die daarvoor gebracht moeten worden, zoals snijden in de salarissen en ontslagen. Waarom moeten zij wel bloeden en lijkt het personeel van zustermaatschappij Air France met de schik vrij te komen?

Verslaggever Yteke de Jong volgt het hoofdpijndossier voor het kabinet op de voet. In de wekelijkse podcast van De Financiėle Telegraaf schuift zij aan bij Martin Visser en Herman Stam om door te nemen wat premier Rutte met de Franse president Macron besprak in Scheveningen en hoe het nu verder moet met KLM.

Luister de podcast hier
https://dft-podcast.libsy(...)m-ons-land-miljarden

https://www.telegraaf.nl/(...)m-ons-land-miljarden

maar eens ff luisteren
pi_193803865
Tegen welk percentage had er geleend moeten worden op de kapitaalmarkt?

Nu lijkt 6% op dit moment heel wat. Maar welk risico lopen we daarmee? Welke korting geven we dit bedrijf.
pi_193804568
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:14 schreef Drekkoning het volgende:
Ben benieuwd hoe de pilotenvakbond zich op gaat stellen.
Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.

Bron NPO Radio 1 Yteke de Jong
  vrijdag 26 juni 2020 @ 18:41:03 #118
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193804974
Eerste reacties bij KlM personeel richting mij liegen er niet om. Puinhoop, strafexpeditie , wurgcontract hoor ik

Persconferentie voorbij . Conclusie is dat Hoekstra de kastanjes uit het voor haalt voor Parijs, door grote ingrepen af te dwingen, terwijl airfrance lonen zijn bevroren en geen mensen ontslagen mogen worden.

Opvallend als het gaat om duurzaamheid wil Frankrijk airfrance wel optrekken , maar qua bestuur dus niet

https://twitter.com/yteke(...)Eserp%7Ctwgr%5Etweet

Wopke is weer lekker bezig :') :|W
  vrijdag 26 juni 2020 @ 19:02:44 #119
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193805227
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 18:13 schreef praadje het volgende:

[..]

Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.

Bron NPO Radio 1 Yteke de Jong
Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.

Ben vooral benieuwd of dat echt 20% wordt en hoeveel daarvan creatief uit secundaire arbeidsvoorwaarden gehaald wordt.

En wat de afspraken worden voor nį de steun. Direct alles weer erbij? Terugwerkende kracht?

En dan de overtolligheid nog.

Ondertussen is een van de cabinebonden in een rechtszaak verwikkeld met de KLM terwijl de andere cabinevakbond de kant van KLM kiest in die kwestie.

Wordt een warme zomer bij de klem :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193805330
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:47 schreef tfors het volgende:

[..]

Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebben :D
Ik denk dat dit kabinet gewoon puur op routine aandeelhouders van alles toestopt en even al even gebruikelijk niet in staat is om ergens goed over na te denken en met goede ideeen te komen. Het is immers toch maar belastinggeld en visie verpest het uitzicht op de luchtkastelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193805564
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 19:02 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.

Ben vooral benieuwd of dat echt 20% wordt en hoeveel daarvan creatief uit secundaire arbeidsvoorwaarden gehaald wordt.

En wat de afspraken worden voor nį de steun. Direct alles weer erbij? Terugwerkende kracht?

En dan de overtolligheid nog.

Ondertussen is een van de cabinebonden in een rechtszaak verwikkeld met de KLM terwijl de andere cabinevakbond de kant van KLM kiest in die kwestie.

Wordt een warme zomer bij de klem :P
Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd worden
Ik las vandaag dat de salarissen bij KLM een heel stuk hoger liggen als bij Emirates (zo'n 80% hoger) . Bruto dan, netto ontloopt het niet zoveel.

Wat voor alternatief hebben de piloten? Er moet ergens in Europa een shake-out gaan plaatsvinden Frankfurt, Parijs, Londen en Amsterdam willen allemaal de hub van Noord-West Europa worden of blijven. Dan kan niet in deze mate meer blijven.
Plus er komt nog concurrentie straks van het nieuwe vliegveld van Berlijn.

Ik denk dat met loonkorting het snelst weer afgelost kan worden. Zolang er eerst afgelost moet worden (vandaar ook zes procent rente), gaat er geen geld naar AF. Dat is positief. Wij moeten eerst zo snel mogelijk een betere concurrentiepositie gaan opbouwen t.o.v. Lufthansa, Air France en British Airways-Iberian Groep.

Kortom: er zijn teveel piloten in dit deel van Europa.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 19:36:55 #122
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193805613
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 19:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd worden
Ik las vandaag dat de salarissen bij KLM een heel stuk hoger liggen als bij Emirates. Bruto dan, netto ontloopt het niet zoveel.

Wat voor alternatief hebben de piloten? Er moet ergens in Europa een shake-out gaan plaatsvinden Frankfurt, Parijs, Londen en Amsterdam willen allemaal de hub van Noord-West Europa worden of blijven. Dan kan niet in deze mate meer blijven.
Plus er komt nog concurrentie straks van het nieuwe vliegveld van Berlijn.

Ik denk dat met loonkorting het snelst weer afgelost kan worden. Zolang er eerst afgelost moet worden (vandaar ook zes procent rente), gaat er geen geld naar AF. Dat is positief. Wij moeten eerst zo snel mogelijk een betere concurrentiepositie gaan opbouwen t.o.v. Lufthansa, Air France en British Airways-Iberian Groep.

Kortom: er zijn teveel piloten in dit deel van Europa.
Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.
Dat is dan ook die 15% kostenreductie die als eis is opgenomen.

Wat ik wel merkwaardig vind is dat de overheid dicteert waar dat mede vandaan moet komen (die 20% bij 3x modaal) wat boeit het de overheid nou waar die besparing vandaan komt?

Tenzij... de KLM die extra eis heeft ingefluisterd bij Wopke om zo een pressiemiddel op de vakbonden te hebben....

Ik zal mijn aluhoedje weer afdoen :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 26 juni 2020 @ 19:43:31 #123
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193805702
Die podcast is prima om naar te luisteren ^O^
pi_193806275
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 00:21 schreef MakkieR het volgende:
En de VVD is nog nooit zo populair geweest haha
Ik geloof die peilingen ook niet :)

Waar komt dit verlies door. Door de Covid?
gs0bkfBl..
pi_193806487
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.

Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Dit gezeik was tijdens de vorige crisis ook met ING. Werd het risicokapitaal ook compleet buiten schot gehouden. User Selang heeft toen nog wat mails naar politieke partijen gestuurd hierover en die gingen voor een flink deel ongelezen de prullenbak in :')

En wedden dat de lening ook nog eens niet preferent in, net als SNS destijds ;(
  vrijdag 26 juni 2020 @ 21:57:12 #126
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193807630
Elbers zit nu bij Beau :P
pi_193811900
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.

Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.

https://www.businessinsid(...)WvugeHFjZcUk6W9JnHBM
  zaterdag 27 juni 2020 @ 08:26:40 #128
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193811948
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 08:14 schreef praadje het volgende:

[..]

Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.

https://www.businessinsid(...)WvugeHFjZcUk6W9JnHBM
Qua WW maakt het doorgaans niet uit bij piloten omdat ze meer dan 2x modaal verdienen.

Echter is er een bepaling in de piloten cao dat KLM bij gedwongen ontslag 3,5 jaar de WW/bijstand aan moet blijven vullen tot het laatst genoten loon en dat bedrag wordt wel minder uiteraard

Nu verwacht ik nog steeds dat door de tijdelijkheid van deze crisis die bepaling ervoor zorgt dat er geen piloten uitvliegen (hiho) maar als dat wel gebeurt zal die uitkering dus ook 10% lager zijn idd...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 27 juni 2020 @ 11:55:24 #129
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193813548
'We krijgen het KLM-geld met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid terug'

Na twee maanden onderhandelen was het reddingspakket voor KLM gisteravond rond. Het gaat om een bedrag van 3,4 miljard euro: een lening van één miljard en verder staatsgaranties om leningen bij banken af te sluiten.

Minister Wopke Hoekstra van Financiėn twijfelt er nauwelijks aan dat de overheid het geld weer terugkrijgt. "Garanties bestaan zelden in het leven, maar we hebben het contract zo opgesteld dat de zekerheden aan de kant van de Nederlandse regering enorm zijn", zegt hij tegen Nieuwsuur.

"Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeg ik dat dat geld ook weer een keer terugkomt."

'Schiphol is nu een grote parkeerplaats'
KLM heeft het steungeld nodig om de coronacrisis te overleven. De afgelopen tijd waren er nauwelijks vluchten en waarschijnlijk vliegen we ook de komende maanden of zelfs jaren nog een stuk minder dan voorheen.

Hoekstra: "Als tachtig, negentig procent van al je vliegtuigen aan de grond staat, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Ik denk dat iedereen die af en toe over de A4 rijdt, ziet dat die startbanen en landingsbanen verworden zijn tot een grote parkeerplaats. Dit is een sector die een hele moeilijke periode voor de boeg heeft."


Als je eerlijk bent moet je constateren dat KLM al niet het bedrijf was met de allerbeste kostenbasis.
Wopke Hoekstra, minister van Financiėn

Eerder kregen onder meer Lufthansa en Alitalia al staatssteun van 'hun' landen. Andere maatschappijen zijn hierover niet onverdeeld positief. Zo vindt Ryanair-topman Michael O'Leary dat de subsidies leiden tot oneerlijke concurrentie, omdat budgetmaatschappijen geen steun ontvangen. De coronacrisis toont volgens hem bovendien aan hoe slecht de bedrijfsmodellen van de traditionele maatschappijen zijn.

Hoekstra is het deels met O'Leary eens. "Als je eerlijk bent en je kijkt naar hoe luchtvaartmaatschappijen al voor corona functioneerden, dan moet je constateren dat KLM al niet het bedrijf was met de allerbeste kostenbasis."

Kan je een relatief log bedrijf als KLM dan niet beter ten onder laten gaan, juist nu we voorlopig een stuk minder vliegen? Dat was volgens Hoekstra geen optie. "We hebben dit echt gedaan vanwege die vitale rol die Schiphol vervult. KLM is nou eenmaal de met afstand de grootste en belangrijkste luchtvaartmaatschappij die vliegt op Schiphol."

Duurzaamheidseisen 'zo zacht als boter'
KLM krijgt de staatssteun niet voor niets. Het bedrijf moet flink in de kosten snijden, het aantal nachtvluchten ook op de lange termijn verminderen en de salarissen van het personeel verlagen.

Verder moet de luchtvaartmaatschappij een "actieve bijdrage" leveren aan duurzaamheid. De klimaateisen gaan echter niet verder dan al bestaande afspraken. Coalitiepartij D66 vindt de eisen daarom te mager. GroenLinks-leider Jesse Klaver is er zelfs "verbaasd en boos" over. "Alles wat nu is afgesproken, was eerder al afgesproken."

Sijas Akkerman van Natuur & Milieu noemt de duurzaamheidsvoorwaarden die KLM krijgt opgelegd "zo zacht als een pakje boter op deze tropische dag". Hij had gewild dat KLM zich moest committeren aan een snellere CO2-reductie.

Hoekstra: "Andere partijen zullen zeggen dat het schande is dat er überhaupt wat over klimaat in de afspraken staat. Wij hebben gezocht naar een verstandig besluit voor de onderneming dat ook uitlegbaar is aan de belastingbetaler - die moet uiteindelijk deze leningen ophoesten - en wat ook tegemoetkomt aan de wensen van duurzaamheid, overlast, loon en bonussen."

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)nlijkheid-terug.html

Waar heb ik dit eerder gehoord :')
Oh ja De Jager zijn voorganger met het geld dat naar Griekenland ging dat zouden we terugkrijgen MET rente :')
Dat durft Hoekstra hier niet eens te beweren _O-
  zaterdag 27 juni 2020 @ 11:57:16 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  zondag 28 juni 2020 @ 15:13:11 #131
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193831062
Woedende reacties op steunpakket KLM: 'te mager', 'stupéfait', 'illegaal'

"We helpen KLM. En dat is een positieve boodschap." Dat zei minister van Financien Wopke Hoekstra (CDA) vanochtend, bij een persconferentie over staatssteun aan de nationale luchtvaartmaatschappij. Lang niet iedereen is het met de minister eens. "Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister." :P

De reacties op het steunpakket van de overheid voor KLM zijn niet mals. Bij KLM moeten de kosten structureel met 15 procent omlaag als onderdeel van het steunpakket van 3,4 miljard euro. Ook moet de luchtvaartmaatschappij zich houden aan strengere milieueisen.

Woedend, teleurgesteld, dwarsgezeten
Vakbonden zijn woedend, de milieubeweging is teleurgesteld en de concurrentie voelt zich dwarsgezeten.

Reinier Castelein is voorzitter van vakbond De Unie, een bond die opkomt voor de belangen van middelbaar en hoger personeel. "Ik ben stupéfait", zegt hij tegen RTL Z.

"Poldermodel terzijde geschoven."
quote:
"Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister", aldus Castelein. Hij is boos over de verschillende manier waarop Air France en KLM gered worden
.

Air France-personeel beter af
Terwijl het personeel bij Air France de garantie heeft gekregen dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen, zal KLM flink moeten snijden in de kosten. Bovendien wordt van het personeel een loonoffer gevraagd. Volgens Castelein is dat niet eerlijk.

Ook pilotenbond VNV is niet te spreken over het steunpakket.
De piloten zeggen te begrijpen dat er moet worden bezuinigd, maar zijn boos dat het personeel niet betrokken is geweest bij de totstandkoming van de deal over een steunpakket. Daar was wel om gevraagd. "Het Nederlandse poldermodel, gebaseerd op consensus tussen sociale partners, is hiermee terzijde geschoven", zo klinkt het.

Milieubeweging: 'Te mager'
Als onderdeel van het steunpakket mag KLM minder nachtvluchten uitvoeren en moet de uitstoot van CO2 omlaag. Daarvoor moet meer gebruik worden gemaakt van biokerosine, een schonere brandstof.

"CO2-doelen te mager om serieus te nemen."
Toch staat de milieubeweging niet te juichen. "De klimaatvoorwaarden schieten ruimschoots tekort en dat is zeer teleurstellend", zeggen Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland.

"KLM is een grote vervuiler en moet zich net als andere sectoren houden aan klimaatafspraken. Blind vertrouwen op biokerosine brengt ons nog verder van huis, en ook de CO2-doelen zijn te mager om serieus te nemen."

'Illegale staatssteun'
En dan is er nog Ryanair, de budgetmaatschappij die bij elke Europese overheid die geld uitdeelt aan de nationale luchtvaartmaatschappij felle kritiek uit. Net zoals bij de reddingspakketten voor Air France en Lufthansa is hier volgens Ryanair sprake van 'illegale staatssteun'.

Topman Michael O'Leary probeert in elk geval lekker te stoken in het toch al turbulente huwelijk tussen KLM en Air France.
quote:
"Zestien jaar na de overname van KLM door Air France moeten Nederlandse burgers nu 200 euro betalen om Air France in de lucht te houden, terwijl Franse burgers slechts 100 euro kwijt zijn", zegt hij in een verklaring.
Is dan echt niemand blij? Jawel, de werkgevers. Ondernemersorganisatie VNO-NCW is wel tevreden met de steun voor KLM. Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW is KLM met zijn connecties een belangrijk deel van de "nationale globale infrastructuur" en daarmee is de maatschappij meer dan een normaal bedrijf.

Reacties uit de politiek
Ook in de politiek klinkt kritiek. Oppositiepartij Groenlinks is een petitie gestart tegen de staatssteun, vanwege de in de ogen van de partij 'tekortschietende' voorwaarden op het gebied van milieu en klimaat.

De SP grijpt de miljardensteun aan KLM aan om een punt te maken over salariėring in de zorg. Maar suggereert daarnaast dat de enige manier om de banen van mensen die voor KLM werken te behouden, de nationalisatie van de luchtvaartmaatschappij is. Het kabinet moet van de SP terug naar de onderhandelingstafel om meer zeggenschap op te eisen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-voor-klm-nederland

Nou Wopke je bent weer lekker bezig geweest :') _O-
pi_193831090
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt. Juist omdat wij bezuinigen op de salarissen, wordt onze concurrentiepositie t.o.v. AF en Lufthansa veel beter, waardoor het geld afgelost wordt. ^O^ Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
  zondag 28 juni 2020 @ 15:20:41 #133
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193831116
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt. Juist omdat wij bezuinigen op de salarissen, wordt onze concurrentiepositie t.o.v. AF en Lufthansa veel beter, waardoor het geld afgelost wordt. ^O^ Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.
En de uitwerking van die loonoffers (eigenlijk arbeidsvoorwaarden, gaat niet enkel
om loon) moet nog maar blijken de komende tijd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 28 juni 2020 @ 15:56:00 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193831477
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
........Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
En dat hebben die Fransen ook al door en dus hebben ze.....

quote:
Hubfunctie
Met Air France-KLM is afgesproken dat de hubfunctie, waarbij passagiers op Schiphol kunnen overstappen naar andere bestemmingen, langer gegarandeerd is.

Zo kan Air France-KLM die overstapfunctie niet meer eenzijdig op een termijn van negen maanden opzeggen, maar daar moet nu een termijn van vijf jaar voor in aanmerking worden genomen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iljard-euro-hoekstra

Dat is nou toevallig zeg :O Net als het met KLM weer echt beter gaat is de samenwerking afgelopen
En zijn we dus weer keihard genaaid :(
  zondag 28 juni 2020 @ 15:57:15 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193831494
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 15:20 schreef Drekkoning het volgende:
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.
En dat is dan precies het moment om die vijf jaar in te laten gaan ;)
  zondag 28 juni 2020 @ 16:01:19 #136
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_193831537
Iedereen in dit topic heeft kritiek op Hoekstra, maar ik dacht altijd dat hij het goed deed. Kan iemand mij uitleggen wat de kritiek op zijn functioneren is?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zondag 28 juni 2020 @ 16:37:21 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193831873
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:01 schreef Grishenko_ het volgende:......
ik dacht altijd dat hij het goed deed.........
Kan je mij uitleggen waarom je dat dacht :?
Of ben je gewoon in al zijn onzin praatjes getrapt om zijn geblunder te verhullen

Deze man maakt alle blunders die maar kan maken als nieuwkomer
  zondag 28 juni 2020 @ 16:43:36 #138
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_193831958
quote:
6s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:37 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Kan je mij uitleggen waarom je dat dacht :?
Of ben je gewoon in al zijn onzin praatjes getrapt om zijn geblunder te verhullen

Deze man maakt alle blunders die maar kan maken als nieuwkomer
Omdat hij zich principieel opstelde tegen de Eurobonds en daarbij kritiek op de zuidelijke lidstaten van de EU durfde te geven in een beladen tijd. Dat getuigt van stevige schoenen en dat verlang ik van een minister die opkomt voor Nederlandse belangen.

Maar de hele afwikkeling met de KLM heb ik niet meegekregen. Heb in dit topic gelezen dat hij voor 14% aandelen kocht en nu met de gebakken peren zit. Ik weet niet of dat echt een fout is als A) de beslissing was genomen voor corona of B) een risicovolle inschattingsfout was, waarbij ook een winstmarge verwacht kon worden als deze keuze een succes bleek.

Maar nogmaals ik heb geen dossiers ingelezen omtrent de afwikkeling van de KLM, dus misschien kan je uitleggen welke blunders hij heeft gemaakt?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zondag 28 juni 2020 @ 16:48:30 #139
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193832029
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:43 schreef Grishenko_ het volgende:

Maar nogmaals ik heb geen dossiers ingelezen omtrent de afwikkeling van de KLM, dus misschien kan je uitleggen welke blunders hij heeft gemaakt?
Is zelfs een apart topic over
POL / Wopke Hoekstra weer lekker bezig geweest..... not
  zondag 28 juni 2020 @ 16:49:29 #140
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_193832042
quote:
Haha sorry, ik ga geen heel topic doorscrollen. Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zondag 28 juni 2020 @ 16:56:13 #141
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193832122
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:49 schreef Grishenko_ het volgende:
Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?
Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht moment
Als jurist op het min van Fin is vragen om problemen
Dubbele agenda omdat meneer zich even op de kaart wilde zetten als grote jongen en nieuwe voorman van het CDA, beide mislukt
Smijten met geld in de klm kwestie om zijn geblunder met aankoop 14% tegen hoogste koers ooit te verhullen
Die koers van 12.60 zien we nooit meer terug
  zondag 28 juni 2020 @ 17:09:35 #142
13309 nostra
ask why
pi_193832276
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt.
Dat lijkt me bijzonder stug. Dat ding wordt gewoon geconverteerd in eigen vermogen over een jaar of twee. Verdiencapaciteit (FCF) van KLM is in een topjaar 1 miljard; dat gaan ze de komende vijf jaar bij lange na niet halen (hoewel capex wel zal decimeren) en dan komt de Staat ook nog eens helemaal achteraan de rij.

Is verder ook niet erg als je als staat toch zo nodig die steun wil geven. Ook wel logisch dat het zo geconstrueerd wordt - voorkomt discussies over staatssteun, het is wat makkelijker om voorwaarden af te dwingen als crediteur en KLM nv laten emitteren had weer een hoop gezeik met die Fransen opgeleverd waarschijnlijk.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 28 juni 2020 @ 17:25:30 #143
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_193832483
quote:
6s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:56 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht moment
Als jurist op het min van Fin is vragen om problemen
Dubbele agenda omdat meneer zich even op de kaart wilde zetten als grote jongen en nieuwe voorman van het CDA, beide mislukt
Smijten met geld in de klm kwestie om zijn geblunder met aankoop 14% tegen hoogste koers ooit te verhullen
Die koers van 12.60 zien we nooit meer terug
Deze kritiek had Dijsselbloem ook, maar die vond ik ook een goede minister. Dat die 14%-aandelen aankoop een blunder was kan ik begrijpen. Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zondag 28 juni 2020 @ 17:30:20 #144
13309 nostra
ask why
pi_193832548
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 17:25 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.
Welke extreme situatie was er? En hoe lost een belang van 14% ook maar iets op?

Het is een beetje een stokpaardje van ikweethetookniet om met 20/20 hindsight de zaken te analyseren, maar die 12nogwat was gewoon de marktwaarde op dat moment. Kleingeld ook, totaal irrelevant.

Vraag blijft wel wat Wopke nou precies wil realiseren met het nemen van dit belang, je zou van een McKinsey jongen toch wel wat minder naļviteit verwachten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 29 juni 2020 @ 07:30:51 #145
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193840500
quote:
Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Dat kun je wel zeggen, ja. Het personeel gaat een groot deel van de lening betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 29-06-2020 07:38:29 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 29 juni 2020 @ 07:38:07 #146
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_193840535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 19:36 schreef Drekkoning het volgende:

Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.
Dat is dan ook die 15% kostenreductie die als eis is opgenomen.
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 29 juni 2020 @ 09:17:14 #147
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193841068
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
Mee eens. Maar goed, ik acht de kans aanwezig dat die extra voorwaarde wellicht vanuit het KLM MT komt om zo wat extra leverage op de vakbonden te krijgen.

Overigens hoorde ik al signalen dat de vakbonden flink tegengas willen gaan geven. Dat gaat een blufspel op hoog niveau worden met enorme belangen.

Hete zomer in aantocht bij de KLM :{
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 29 juni 2020 @ 09:21:47 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193841093
Ik snap echt niet waarom we de KLM per se tegen zulke bedragen op de been willen houden. Er wordt nauwelijks belasting voor betaald, we hebben voldoende werkgelegenheid en de hele industrie is vervuilend, overlastgevend en in principe ongewenst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 29 juni 2020 @ 09:23:11 #149
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193841105
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik snap echt niet waarom we de KLM per se tegen zulke bedragen op de been willen houden. Er wordt nauwelijks belasting voor betaald, we hebben voldoende werkgelegenheid en de hele industrie is vervuilend, overlastgevend en in principe ongewenst.
Omdat je nu invloed hebt op de mate van verduurzaming en als je de boel om laat flikkeren niet meer. En dat geld rendeert nu prima hoor, tegen 7% rente :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 29 juni 2020 @ 09:23:15 #150
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193841106
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
Als een bank dit goedkoper wil doen kunnen ze daar toch bij lenen? Dan gebruiken ze gewoon de markt. Als de overheid moet inspringen geeft dit aan dat de markt er blijkbaar geen heil in ziet.
Er is meer dan genoeg kapitaal aanwezig op de markt, banken zijn wanhopig op zoek naar investeringsmogelijkheden. Dus zal het wel niet zo goed zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')