Met VVR vaak ook.quote:Op woensdag 24 juni 2020 10:38 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Mwoah, je kunt nog 2 jaar in de WW als je genoeg jaren gewerkt hebt.
Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:quote:
Klopt hoor. En het is vooral interessant voor mensen die richting pensioen gaan, dus voor domeinen met LIFO ontslag voorwaarden al helemaal niet interessant.quote:Op woensdag 24 juni 2020 10:57 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja klopt, mensen zullen vaak wel denken dat anderen er uit gaan en blijven dus lekker zitten. Geloof dat die VVR bij KLM ook niet echt heel veel voorstelt, niet zoals bij Air France als ik het zo lees:
https://www.luchtvaartnie(...)ocent-minder-piloten
Tja...quote:Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Als je dit gaat zeggen moet het gewoon geprivatiseerd worden.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:32 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Als KLM en schiphol kapot gaan dan heeft dat ook een grote impact op de economie en blijft er waarschijnlijk nog minder geld beschikbaar voor de zorg.
Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebbenquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.
Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Leningen tegen 6% rente idd.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:14 schreef Raw85 het volgende:
Zie allerlei linkse politici alweer woest twitteren ''en de zorg krijgt er niks bij!!!111!''. Maar dat is toch niet te vergelijken of zit ik nu mis? Het gaat bij KLM om leningen + garanties, geen donaties of structureel geld oid.
Plus dat er nog 5% verhoging aan zat te komen volgens de huidige CAO. Dan nog wat geld uit de dertiende maand of secundaire voorwaarden en je bent er al.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.
Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 09:14 schreef Drekkoning het volgende:
Ben benieuwd hoe de pilotenvakbond zich op gaat stellen.
Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 18:13 schreef praadje het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb zijn ze verplicht aan die loonkorting mee te werken. Voor de rechter zal het geen stand houden omdat het door een ramp zover is gekomen dat ze salaris in moeten leveren. De mensen met de hoogste salarissen kunnen vrijwillig meewerken maar de KLM kan het ook eenzijdig afdwingen omdat het een noodsituatie is.
Bron NPO Radio 1 Yteke de Jong
Ik denk dat dit kabinet gewoon puur op routine aandeelhouders van alles toestopt en even al even gebruikelijk niet in staat is om ergens goed over na te denken en met goede ideeen te komen. Het is immers toch maar belastinggeld en visie verpest het uitzicht op de luchtkastelen.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:47 schreef tfors het volgende:
[..]
Snap ik ook niet, om even op de conspiracy tour te gaan: het koninklijk huis zal wel veel aandelen hebben
Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd wordenquote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik heb te weinig juridische kennis maar ik verwacht ook niet dat er helemaal niet ingeleverd wordt.
Ben vooral benieuwd of dat echt 20% wordt en hoeveel daarvan creatief uit secundaire arbeidsvoorwaarden gehaald wordt.
En wat de afspraken worden voor nį de steun. Direct alles weer erbij? Terugwerkende kracht?
En dan de overtolligheid nog.
Ondertussen is een van de cabinebonden in een rechtszaak verwikkeld met de KLM terwijl de andere cabinevakbond de kant van KLM kiest in die kwestie.
Wordt een warme zomer bij de klem
Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de korting van 20% in verhouding blijft staan tot de hoogte van deze nieuwe schuld van 3,4 miljard. Is deze schuld bijvoorbeeld straks een kwart kleiner, dan verwacht ik dat de salarissen weer omhoog kunnen naar 15% korting. En is de schuld gehalveerd, dan kan de korting ook gehalveerd worden
Ik las vandaag dat de salarissen bij KLM een heel stuk hoger liggen als bij Emirates. Bruto dan, netto ontloopt het niet zoveel.
Wat voor alternatief hebben de piloten? Er moet ergens in Europa een shake-out gaan plaatsvinden Frankfurt, Parijs, Londen en Amsterdam willen allemaal de hub van Noord-West Europa worden of blijven. Dan kan niet in deze mate meer blijven.
Plus er komt nog concurrentie straks van het nieuwe vliegveld van Berlijn.
Ik denk dat met loonkorting het snelst weer afgelost kan worden. Zolang er eerst afgelost moet worden (vandaar ook zes procent rente), gaat er geen geld naar AF. Dat is positief. Wij moeten eerst zo snel mogelijk een betere concurrentiepositie gaan opbouwen t.o.v. Lufthansa, Air France en British Airways-Iberian Groep.
Kortom: er zijn teveel piloten in dit deel van Europa.
Ik geloof die peilingen ook nietquote:Op woensdag 27 mei 2020 00:21 schreef MakkieR het volgende:
En de VVD is nog nooit zo populair geweest haha
Dit gezeik was tijdens de vorige crisis ook met ING. Werd het risicokapitaal ook compleet buiten schot gehouden. User Selang heeft toen nog wat mails naar politieke partijen gestuurd hierover en die gingen voor een flink deel ongelezen de prullenbak inquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.
Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 14:08 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens de eerste 4,66% inkrimping van het brutoloon merken de piloten niet eens, omdat het belastingtarief van de hoogste schijf met 2,25% gedaald is.
Als ze nu 20% brutosalaris inleveren, houden ze er netto maar 16,04% minder van over dan een vergelijkbare maand van vorig jaar.
{uitgangspunt vorig jaar salaris ¤ 200.000 en straks ¤ 160.000 op jaarbasis)
Qua WW maakt het doorgaans niet uit bij piloten omdat ze meer dan 2x modaal verdienen.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 08:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Het loonoffer heeft wel meer consequenties, zie link.
https://www.businessinsid(...)WvugeHFjZcUk6W9JnHBM
.quote:"Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister", aldus Castelein. Hij is boos over de verschillende manier waarop Air France en KLM gered worden
Is dan echt niemand blij? Jawel, de werkgevers. Ondernemersorganisatie VNO-NCW is wel tevreden met de steun voor KLM. Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW is KLM met zijn connecties een belangrijk deel van de "nationale globale infrastructuur" en daarmee is de maatschappij meer dan een normaal bedrijf.quote:"Zestien jaar na de overname van KLM door Air France moeten Nederlandse burgers nu 200 euro betalen om Air France in de lucht te houden, terwijl Franse burgers slechts 100 euro kwijt zijn", zegt hij in een verklaring.
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt. Juist omdat wij bezuinigen op de salarissen, wordt onze concurrentiepositie t.o.v. AF en Lufthansa veel beter, waardoor het geld afgelost wordt. Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
En dat hebben die Fransen ook al door en dus hebben ze.....quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
........Over 5 jaar staan wij er beter voor, ook in verhouding tot AF.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iljard-euro-hoekstraquote:Hubfunctie
Met Air France-KLM is afgesproken dat de hubfunctie, waarbij passagiers op Schiphol kunnen overstappen naar andere bestemmingen, langer gegarandeerd is.
Zo kan Air France-KLM die overstapfunctie niet meer eenzijdig op een termijn van negen maanden opzeggen, maar daar moet nu een termijn van vijf jaar voor in aanmerking worden genomen.
En dat is dan precies het moment om die vijf jaar in te laten gaanquote:Op zondag 28 juni 2020 15:20 schreef Drekkoning het volgende:
Sowieso komt er nog wel een kapitaalinjectie aan hoor.
Kan je mij uitleggen waarom je dat dachtquote:Op zondag 28 juni 2020 16:01 schreef Grishenko_ het volgende:......
ik dacht altijd dat hij het goed deed.........
Omdat hij zich principieel opstelde tegen de Eurobonds en daarbij kritiek op de zuidelijke lidstaten van de EU durfde te geven in een beladen tijd. Dat getuigt van stevige schoenen en dat verlang ik van een minister die opkomt voor Nederlandse belangen.quote:Op zondag 28 juni 2020 16:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Kan je mij uitleggen waarom je dat dacht
Of ben je gewoon in al zijn onzin praatjes getrapt om zijn geblunder te verhullen
Deze man maakt alle blunders die maar kan maken als nieuwkomer
Is zelfs een apart topic overquote:Op zondag 28 juni 2020 16:43 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar nogmaals ik heb geen dossiers ingelezen omtrent de afwikkeling van de KLM, dus misschien kan je uitleggen welke blunders hij heeft gemaakt?
Haha sorry, ik ga geen heel topic doorscrollen. Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?quote:Op zondag 28 juni 2020 16:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Is zelfs een apart topic over
POL / Wopke Hoekstra weer lekker bezig geweest..... not
Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht momentquote:Op zondag 28 juni 2020 16:49 schreef Grishenko_ het volgende:
Kan je met je eigen woorden bondig vertellen wat er mis is met zijn functioneren?
Dat lijkt me bijzonder stug. Dat ding wordt gewoon geconverteerd in eigen vermogen over een jaar of twee. Verdiencapaciteit (FCF) van KLM is in een topjaar 1 miljard; dat gaan ze de komende vijf jaar bij lange na niet halen (hoewel capex wel zal decimeren) en dan komt de Staat ook nog eens helemaal achteraan de rij.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk ook dat de kans groot is om (een groot deel van) de lening weer terugkomt.
Deze kritiek had Dijsselbloem ook, maar die vond ik ook een goede minister. Dat die 14%-aandelen aankoop een blunder was kan ik begrijpen. Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.quote:Op zondag 28 juni 2020 16:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Geen politieke antenne, veels te grote broek aangetrokken in Europa op een heel slecht moment
Als jurist op het min van Fin is vragen om problemen
Dubbele agenda omdat meneer zich even op de kaart wilde zetten als grote jongen en nieuwe voorman van het CDA, beide mislukt
Smijten met geld in de klm kwestie om zijn geblunder met aankoop 14% tegen hoogste koers ooit te verhullen
Die koers van 12.60 zien we nooit meer terug
Welke extreme situatie was er? En hoe lost een belang van 14% ook maar iets op?quote:Op zondag 28 juni 2020 17:25 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar in zulke extreme situaties is het onmogelijk om geen fouten te maken.
Dat kun je wel zeggen, ja. Het personeel gaat een groot deel van de lening betalen.quote:Het is een positieve boodschap voor het bedrijf, maar een moeilijke boodschap voor het personeel", zegt minister Hoekstra
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
Ja ik ben het er mee eens dat KLM een kostenreductie moet realiseren en vind het ook niet onterecht dat dit een eis is vanuit de overheid die leningen verschaft of mogelijk maakt.
Dat is dan ook die 15% kostenreductie die als eis is opgenomen.
Mee eens. Maar goed, ik acht de kans aanwezig dat die extra voorwaarde wellicht vanuit het KLM MT komt om zo wat extra leverage op de vakbonden te krijgen.quote:Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
Omdat je nu invloed hebt op de mate van verduurzaming en als je de boel om laat flikkeren niet meer. En dat geld rendeert nu prima hoor, tegen 7% rentequote:Op maandag 29 juni 2020 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik snap echt niet waarom we de KLM per se tegen zulke bedragen op de been willen houden. Er wordt nauwelijks belasting voor betaald, we hebben voldoende werkgelegenheid en de hele industrie is vervuilend, overlastgevend en in principe ongewenst.
Als een bank dit goedkoper wil doen kunnen ze daar toch bij lenen? Dan gebruiken ze gewoon de markt. Als de overheid moet inspringen geeft dit aan dat de markt er blijkbaar geen heil in ziet.quote:Op maandag 29 juni 2020 07:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat hoeft de overheid niet tegen de KLM te zeggen. Als ze ooit weer op eigen benen willen staan, zullen ze fors de kosten moeten reduceren. Maar dat de overheid dicteert dat het personeel gemiddeld 10% aan arbeidsvoorwaarden moet inleveren (wat neer komt op ongeveer 300 miljoen per jaar over een periode van zes jaar, is dus 1,8 miljard) voor een 'steunpakket' van 3,4 miljard aan leningen waarvoor de KLM in 6 jaar tijd 5 miljard moeten terugbetalen (wat neerkomt op een rente van bijna 8%) slaat echt helemaal nergens op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |