Dat klopt. Maar dat was later. De vraag is hoe je "kwaadaardigheid" moet definiëren? Als iemand echt overtuigd is dat een bepaald ras "uitverkoren" is, en een ander ras parasitair, kun je ook spreken van domheid of fanatisme. Als je de tijd niet mee hebt blijf je naamloos tieren, al dan niet in een psychiatrisch gesticht.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hij had geen warm hart voor het Duitse volk. Toen de oorlog op verliezen stond mocht het van hem worden weggevaagd omdat het volk het in zijn ogen niet waard was om verder te bestaan.
Eigenlijk moet je dus eerst een goede definitie hebben van 'het kwaad' of 'kwaadaardigheid' Daar zullen filosofen zich wel in verdiept hebben.. weet niet of er een duidelijke definitie is van 'het kwaad' Stalin vind ik ook een goed voorbeeld van kwaadaardigheid, maar die kerel wordt door velen in Rusland nog op handen gedragen. Tsjaquote:Op dinsdag 26 mei 2020 21:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat was later. De vraag is hoe je "kwaadaardigheid" moet definiëren? Als iemand echt overtuigd is dat een bepaald ras "uitverkoren" is, en een ander ras parasitair, kun je ook spreken van domheid of fanatisme. Als je de tijd niet mee hebt blijf je naamloos tieren, al dan niet in een psychiatrisch gesticht.
De kwaadaardigheid zit hem ook in de manier waarop die ideeën worden ingevuld wanneer de macht is verkregen. Het calculerende, het cynische, het moedwillige vandalisme, de onnodige wreedheid tegen weerloze mensen die jou nooit persoonlijk iets hebben aangedaan. Een oogje dichtknijpen als jouw mensen lachend een stel haveloze Joden de straten laten schoonvegen onder dreiging van geweld, of als je knokploegen bejaarde winkeliers doodknuppelen en hun winkels plunderen, of je slachtoffers het idee geven dat ze een kans hebben om te overleven zodat ze zich rustig houden. Los van de politieke ideologie wordt zo'n mentaliteit volgens mij vrij algemeen gezien als kwaadaardig.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 21:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat was later. De vraag is hoe je "kwaadaardigheid" moet definiëren? Als iemand echt overtuigd is dat een bepaald ras "uitverkoren" is, en een ander ras parasitair, kun je ook spreken van domheid of fanatisme. Als je de tijd niet mee hebt blijf je naamloos tieren, al dan niet in een psychiatrisch gesticht.
Moa. Doorgaans word je juist liever van drugs.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 01:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Hij zat ook aardig aan de drugs dat zal ook een rol spelen denk ik?
quote:Op dinsdag 26 mei 2020 22:08 schreef 00wildchild het volgende:
[..]
Moa. Doorgaans word je juist liever van drugs.
Welja, tenzij je natuurlijk een psychopaat met flink wat waanbeelden bent zoals Hitler. Dan werkt drugs best averechts.quote:
Niet van meth volgens mij.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 22:08 schreef 00wildchild het volgende:
[..]
Moa. Doorgaans word je juist liever van drugs.
Een kwade aard. Iemand die vooral gedreven wordt door de energie van boosheid, kwaad, haat, rancune etc.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 21:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De vraag is hoe je "kwaadaardigheid" moet definiëren
Of als een schouwtoneel met nietige personages zonder veel psychologische diepgang die als excuus dienen voor de aanwezigheid van de enorme decorstukken, zoals het gebrek aan belangstelling voor menselijke figuren in zijn schilderijen ten gunste van architectuur ook lijkt te suggereren. Sprak de leunstoelpsycholoog.quote:Op vrijdag 29 mei 2020 07:37 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn idee is dat Hitler de hele wereld letterlijk beschouwde als een grote poppenkast, waarin hij zichzelf ook als pop verkleedde.
Ja, schouwtoneel is een betere metafoor, als Wagner fan.quote:Op vrijdag 29 mei 2020 07:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Of als een schouwtoneel met nietige personages zonder veel psychologische diepgang die als excuus dienen voor de aanwezigheid van de enorme decorstukken, zoals het gebrek aan belangstelling voor menselijke figuren in zijn schilderijen ten gunste van architectuur ook lijkt te suggereren. Sprak de leunstoelpsycholoog.
Meen je dat serieus? Als je bijvoorbeeld kijkt naar Robert M., is het dan volgens jou echt subjectief dat wat hij deed verkeerd was?quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:52 schreef phoenyx het volgende:
Hij had gewoon een visie en ging daarvoor. Dat is niet goed of slecht, maar je kan er natuurlijk altijd je mening over hebben (is altijd subjectief of iemand kwaadaardig is of niet).
Ja tuurlijk is dat subjectief. Niet volgens mij, dat is gewoon een feit. De verschillen tussen wat subjectief is en objectief zijn nogal duidelijk. Een mening is altijd subjectief.quote:Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Meen je dat serieus? Als je bijvoorbeeld kijkt naar Robert M., is het dan volgens jou echt subjectief dat wat hij deed verkeerd was?
Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 31 mei 2020 14:17 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ja tuurlijk is dat subjectief. Niet volgens mij, dat is gewoon een feit.
Ik zie het zelf anders. Gisteren was er in België een man die zijn eigen kindje doodreed op een vakantiepark. Als je zoiets ziet, vervult dat je denk ik met afschuw. Mensen die dat zien, zijn geschokt, zo niet in shock. Stel nou dat er tussen al die geschokte mensen iemand staat die het grappig vindt, staat zo'n mening/ervaring wat jou betreft dan op dezelfde hoogte als de ervaring van iemand die geschokt is? Mijn punt is dat bepaalde gebeurtenissen wat mij betreft een reactie/ervaring/mening veroorzaken die niet subjectief is. Snap je wat ik bedoel?quote:De verschillen tussen wat subjectief is en objectief zijn nogal duidelijk. Een mening is altijd subjectief.
Nee dat staat dan wat mij betreft niet op dezelfde hoogte. Maar dat is ook mijn mening/subjectief.quote:Op zondag 31 mei 2020 14:37 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
[..]
Ik zie het zelf anders. Gisteren was er in België een man die zijn eigen kindje doodreed op een vakantiepark. Als je zoiets ziet, vervult dat je denk ik met afschuw. Mensen die dat zien, zijn geschokt, zo niet in shock. Stel nou dat er tussen al die geschokte mensen iemand staat die het grappig vindt, staat zo'n mening/ervaring wat jou betreft dan op dezelfde hoogte als de ervaring van iemand die geschokt is? Mijn punt is dat bepaalde gebeurtenissen wat mij betreft een reactie/ervaring/mening veroorzaken die niet subjectief is. Snap je wat ik bedoel?
Als je een hele ingewikkelde som hebt, geven mensen verschillende antwoorden. Dat maakt die som niet subjectief. Het feit dat mensen iets verschillend ervaren, maakt het niet subjectief is.quote:Op zondag 31 mei 2020 15:41 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Nee dat staat dan wat mij betreft niet op dezelfde hoogte. Maar dat is ook mijn mening/subjectief.
De rest snap ik niet wat je bedoelt. Je kan objectief vaststellen dat mensen in het algemeen iets erg vinden of niet erg. Maar dat verandert niks eraan of die mening subjectief is of niet. Of nou 1 persoon een mening heeft of dat 1 miljard mensen diezelfde mening delen, het blijft gewoon even subjectief.
Nou, jij stelt dat het subjectief is. Ik stel dat het iets objectiefs is, omdat het een gebeurtenis is die een bepaald soort reactie verdient.quote:'Mijn punt is dat bepaalde gebeurtenissen wat mij betreft een reactie/ervaring/mening veroorzaken die niet subjectief is'
Dit stuk begrijp ik vooral niet. Hoe een subjectief iets objectief kan worden.
'die vinden', 'volgens mij', 'vind ik'. Ik begrijp dat je het niet begrijpt, maar iets wordt niet meer dan een mening omdat jij de mening hebt dat iets een feit is.quote:Op zondag 31 mei 2020 17:49 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Als je een hele ingewikkelde som hebt, geven mensen verschillende antwoorden. Dat maakt die som niet subjectief. Het feit dat mensen iets verschillend ervaren, maakt het niet subjectief is.
[..]
Nou, jij stelt dat het subjectief is. Ik stel dat het iets objectiefs is, omdat het een gebeurtenis is die een bepaald soort reactie verdient.
Het probleem is alleen dat ik niet goed kan onderbouwen waarom dingen wat mij betreft objectief zijn, maar dat 'probleem' hebben de mensen die vinden dat wat ik objectief vind subjectief is volgens mij ook. Ik kan trouwens ook leven met natuurlijk en onnatuurlijk. Als iemand zou staan lachen bij dat incident met die SUV vind ik dat onnatuurlijk.
Ik vind je wel erg stellig. Hoe kun je nou zo zeker weten dat het subjectief is? En wat ik persoonlijk dan wel weer vermakelijk vind, is dat je zo stellig beweert dat ik het verkeerd zie, terwijl je zelf zegt dat meningen subjectief zijn. Dan moet je misschien ook wat minder stellig zijn over het waarheidsgehalte van je eigen mening.quote:Op zondag 31 mei 2020 18:02 schreef phoenyx het volgende:
[..]
'die vinden', 'volgens mij', 'vind ik'. Ik begrijp dat je het niet begrijpt, maar iets wordt niet meer dan een mening omdat jij de mening hebt dat iets een feit is.
Het doet me goed dat je erom kan lachen. Dat 'is' aan het eind had weg gemoeten.quote:'Het feit dat mensen iets verschillend ervaren, maakt het niet subjectief is.'
Om die zin kan ik alleen maar lachen trouwens Weet niet zeker wel woordje daar ontbreekt trouwens maar dat maakt niet echt uit voor de betekenis
Nee, het gaat me erom wat natuurlijk of passend is. Bijvoorbeeld in dat SUV-voorbeeld. Afschuw en ontzetting zijn daar wat mij betreft passende emoties.quote:Op zondag 31 mei 2020 18:07 schreef phoenyx het volgende:
Ik denk dat je (misschien) wil zeggen dat als 99 van de 100 mensen iets vinden dat het dan normaal is. En als je stelt dat wat de meerderheid als normaal ervaart normaal is dan is het objectief gezien ook normaal omdat we er die waarde aan hebben gegeven. Zou het zoiets kunnen zijn?
Nou ja het staat objectief vast wat subjectief is en wat niet.quote:Op zondag 31 mei 2020 18:36 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg stellig. Hoe kun je nou zo zeker weten dat het subjectief is?
Ja die antwoorden zijn fout. Maar je vraagt ze dan ook niet om hun mening maar om wat ze hebben gezien. Als iemand een overval in scene zet dan is het een overval in scene. Als iemand denkt dat het een overval is die niet in scene is gezet dan hebben ze het fout inderdaad. Ze geven dan objectief aan wat ze menen te hebben gezien. Subjectief is als je ze vraagt wat ze van die overval vinden.quote:Op zondag 31 mei 2020 18:36 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg stellig. Hoe kun je nou zo zeker weten dat het subjectief is?
[..]
Het doet me goed dat je erom kan lachen. Dat 'is' aan het eind had weg gemoeten.
Als ergens een overval plaatsvindt en sommige mensen ervaren het als iets wat in scene is gezet (terwijl het dat niet is) dan klopt hun ervaring niet met de werkelijkheid.
Mensen geven ook verschillende antwoorden op een vraag, waarvan sommige antwoorden fout zijn. Die antwoorden zijn niet subjectief maar fout.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |