abonnement Unibet Coolblue
pi_193240507
Vanaf heden met mooie OP! Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?'

Goeie websites:

www.mijntuin.org
www.buitenleven.nl
www.eigenhuisentuin.nl/tuin/tuinieren

Goeie app:

Plantnet (plant identificatie)

Goeie webshops:

www.directplant.nl
www.vreeken.nl

Biologische zaden:

Het is weer tijd om aan (voor)zaaien te gaan denken. Voor wilde bijen en andere insecten is het dan het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden.

https://guerrillagardeners.nl/waar-koop-je-biologische-zaden/
https://biotuinwijzer.nl/webshops/

Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen (al zijn jullie hier ook welkom ;) )

Tuinen van fokkers O+:

Claudia's onbeschreven blad, waar ondertussen al druk gegraven en gesnoeid wordt:



Nu mét zelfgegraven vijver:



Sumppi gaat verkassen en heeft een big ass lawn mower in de nieuwe tuin nodig:



Dagoduck z'n trots:



De 'zo'n tuin wil ik ook wel' tuin van kaasplankje:



De gezellige tuin (Koettie)



Het showtuintje (Seven.)




Stay tuned voor meer mooie foto's ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door Guppy op 27-06-2020 20:04:08 ]
  donderdag 21 mei 2020 @ 14:45:28 #2
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193240829
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 13:11 schreef kaasplankje het volgende:
Nou je vader moet maar eens op dieet dan he?
Dat zei ik ook al.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193241554
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 14:45 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dat zei ik ook al.
Viel die niet te hard op het stenen pad?! 8)7

Onder deze bomen staan dus de stekken van de esdoorns.
Wordt een bijzondere en groene bijdrage aan de wereld. B-)
  zondag 24 mei 2020 @ 00:10:48 #4
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_193283213
Wij hebben van de week ook even een rondje door de tuin gelopen. Hebben een hele mooie boom staan (iemand idee wat het zou kunnen zijn?) maar die wordt weggedrukt door de coniferen eromheen, dus die gaan we binnenkort maar weer eens omzagen.


Als je die boom en de eik erachter voorbij loopt kom je in dit oerwoud van laurier. Die laten we voorlopig staan, maar gaan we trapsgewijs in korten zodat de eik ernaast meer licht en ruimte krijgt.


als je de andere kant opkijkt zie je dit, met daarachter de stam van de eik. Ervoor richting de zichtkant van de tuin staan dus al die coniferen die nog om moeten. en daarna zullen we deze kooien ook moeten slopen om het een beetje netjes te krijgen.


Dit zijn de bomen die we vanaf het huis zien, Dichtst bij het huis nog een grote eik, dan een aantal acacia's en nog een andere boom die nog wel zullen gaan omdat er weinig leven in zit, een rode beuk en dan een aantal mooie (nu bloeiende acacia's). De boom en de eik van hierboven staan hier rechts van aan de andere kant van het water.


Aan de zijkant van het huis groeit nog een klimroos, die zou ik graag behouden, maar weet niet zo goed hoe. We hebben nog niet kunnen ontdekken waar de stam is en het is nu één massa met de klimop, tips zijn welkom.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_193283476
Eerste plaatje is dus een sering, in het vorige topic staat de mijne (post 38)
  zondag 24 mei 2020 @ 00:34:56 #6
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_193283520
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:30 schreef Radegast het volgende:
Eerste plaatje is dus een sering, in het vorige topic staat de mijne (post 38)
Ik twijfelde daar al aan, maar ik dacht dat die altijd geurde, maar dat hoeft dus niet.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 24 mei 2020 @ 00:37:45 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193283547
Lekker groen, niets meer aan doen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193283834
Dat is geen tuin meer SV-tje, dat is een compleet bos/landgoed! O+

Ik ga morgen even wat foto's schieten als ik het niet vergeet (want morgen een FOK!CUL opdracht/soesjes maken :D ) van mijn nieuwe project waar ik het in het vorige topic al over had.
Het is allemaal niet zo groot en omvattend als bijv Claudia's vijver hoor :D

Op ons opritje is een klein postzegel'tuintje'.
Allemaal al aangelegd vér voor wij hier kwamen wonen. Daar staan/stonden een heel rijtje buxussen, een soort stekelige uitwaaierende struik die ik al langer geleden weg heb gehaald, de prunus en de een bruidsbloem (?) struikje.
Maar ook zit daar een luikachtige plank waar onze watermeter onder zit. Je kan dus niet zoveel met zo'n stukje.
Ik ga de buxussen zo goed en grondig mogelijk weghalen omdat ze opgevroten zijn door de mot en dan de grond zo 'schoon' mogelijk krijgen dit jaar en dan vlg jaar dus een paar zakjes vlinderbloemenzaad of zoiets proberen. Het is volgens mij behoorlijke arme grond dus dat moet lukken.
Wel nog even een werkje qua buxussen verwijderen.
To be continued.
  zondag 24 mei 2020 @ 09:38:00 #9
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193285604
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 24 mei 2020 @ 09:42:35 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193285649
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 15:35 schreef AnneX het volgende:

[..]

Viel die niet te hard op het stenen pad?! 8)7

Onder deze bomen staan dus de stekken van de esdoorns.
Wordt een bijzondere en groene bijdrage aan de wereld. B-)
[ link | afbeelding ]
Wat woon jij toch op een mooie plek.
Resistance is futile.
  zondag 24 mei 2020 @ 09:48:21 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193285718
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:10 schreef SV-tje het volgende:
Wij hebben van de week ook even een rondje door de tuin gelopen. Hebben een hele mooie boom staan (iemand idee wat het zou kunnen zijn?) maar die wordt weggedrukt door de coniferen eromheen, dus die gaan we binnenkort maar weer eens omzagen.
[ afbeelding ]

Als je die boom en de eik erachter voorbij loopt kom je in dit oerwoud van laurier. Die laten we voorlopig staan, maar gaan we trapsgewijs in korten zodat de eik ernaast meer licht en ruimte krijgt.
[ afbeelding ]

als je de andere kant opkijkt zie je dit, met daarachter de stam van de eik. Ervoor richting de zichtkant van de tuin staan dus al die coniferen die nog om moeten. en daarna zullen we deze kooien ook moeten slopen om het een beetje netjes te krijgen.
[ afbeelding ]

Dit zijn de bomen die we vanaf het huis zien, Dichtst bij het huis nog een grote eik, dan een aantal acacia's en nog een andere boom die nog wel zullen gaan omdat er weinig leven in zit, een rode beuk en dan een aantal mooie (nu bloeiende acacia's). De boom en de eik van hierboven staan hier rechts van aan de andere kant van het water.
[ afbeelding ]

Aan de zijkant van het huis groeit nog een klimroos, die zou ik graag behouden, maar weet niet zo goed hoe. We hebben nog niet kunnen ontdekken waar de stam is en het is nu één massa met de klimop, tips zijn welkom.
[ afbeelding ]
Nog zo'n mooi plekje O+

Wat zat er in die kooien? :@
En doen jullie dingen als omzagen zelf of besteed je dat uit?

Je klimroos is mooi, begin maar met klimop trekken :+ . Weet je wel waar de stam van de klimop zit?
Resistance is futile.
pi_193286141
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 09:48 schreef Seven. het volgende:

Je klimroos is mooi, begin maar met klimop trekken :+ . Weet je wel waar de stam van de klimop zit?
Ja, daar moet je niet te veel over nadenken. Gewoon beginnen met trekken en snoeien en je komt er hopelijk vanzelf wel.

Als ik zelf zo te werk ga, blijf ik meestal alsnog achter met een kale stam van een centimeter of 50. :+ Ik vraag mezelf dan af waar ik al die moeite heb gedaan - ik had net zo goed meteen de zaag erin kunnen zetten. Maar ik vind het altijd wel de moeite waard om rustig de bestaande vorm van een boom of struik terug te vinden en op basis daarvan te bepalen hoeveel eraf moet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193286156
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 15:35 schreef AnneX het volgende:

[..]

Viel die niet te hard op het stenen pad?! 8)7

Onder deze bomen staan dus de stekken van de esdoorns.
Wordt een bijzondere en groene bijdrage aan de wereld. B-)
[ link | afbeelding ]
O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193286207
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 01:14 schreef Blues het volgende:
Dat is geen tuin meer SV-tje, dat is een compleet bos/landgoed! O+

Ik ga morgen even wat foto's schieten als ik het niet vergeet (want morgen een FOK!CUL opdracht/soesjes maken :D ) van mijn nieuwe project waar ik het in het vorige topic al over had.
Het is allemaal niet zo groot en omvattend als bijv Claudia's vijver hoor :D

Op ons opritje is een klein postzegel'tuintje'.
Allemaal al aangelegd vér voor wij hier kwamen wonen. Daar staan/stonden een heel rijtje buxussen, een soort stekelige uitwaaierende struik die ik al langer geleden weg heb gehaald, de prunus en de een bruidsbloem (?) struikje.
Maar ook zit daar een luikachtige plank waar onze watermeter onder zit. Je kan dus niet zoveel met zo'n stukje.
Ik ga de buxussen zo goed en grondig mogelijk weghalen omdat ze opgevroten zijn door de mot en dan de grond zo 'schoon' mogelijk krijgen dit jaar en dan vlg jaar dus een paar zakjes vlinderbloemenzaad of zoiets proberen. Het is volgens mij behoorlijke arme grond dus dat moet lukken.
Wel nog even een werkje qua buxussen verwijderen.
To be continued.
Dat zijn bevredigende projecten! Krijg je hulp in de tuin of ben je alleenheerser in jullie groene domein?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193287279
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 10:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat zijn bevredigende projecten! Krijg je hulp in de tuin of ben je alleenheerser in jullie groene domein?
Wat golfer betreft asfalteren we de tuin, dus nee, het heeft niet zijn interesse zullen we maar zeggen :D
Soms valt hem wel iets op hoor, zegt ie ineens na jaren, hé is dat een roos tegen de schutting :?
  zondag 24 mei 2020 @ 12:02:25 #16
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_193287336
quote:
6s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:37 schreef Dagoduck het volgende:
Lekker groen, niets meer aan doen.
Helaas ziet het meeste er zo uit als foto 3, de eerste halve meter groen en daarachter bruin en dood. En het verdrukt elkaar allemaal waardoor de coniferen en laurier langzaam het enige is dat overblijft.

quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 09:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nog zo'n mooi plekje O+

Wat zat er in die kooien? :@
En doen jullie dingen als omzagen zelf of besteed je dat uit?

Je klimroos is mooi, begin maar met klimop trekken :+ . Weet je wel waar de stam van de klimop zit?
Thanks. Die kooien werden gebruikt voor het opfokken van vogels. In het opberghok een stukje terug richting het huis zaten ook nog een aantal kleine hokjes.
Zelf omzagen doet mijn man (met uitzondering van de twee coniferen die langs de weg stonden).

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 10:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, daar moet je niet te veel over nadenken. Gewoon beginnen met trekken en snoeien en je komt er hopelijk vanzelf wel.

Als ik zelf zo te werk ga, blijf ik meestal alsnog achter met een kale stam van een centimeter of 50. :+ Ik vraag mezelf dan af waar ik al die moeite heb gedaan - ik had net zo goed meteen de zaag erin kunnen zetten. Maar ik vind het altijd wel de moeite waard om rustig de bestaande vorm van een boom of struik terug te vinden en op basis daarvan te bepalen hoeveel eraf moet.
De klimop wil ik hergebruiken aan de achterkant tegen het hek, manlief ziet dit allemaal niet zo zitten, die wil liever eerst al het bouwkundige doen, dan alles eruit gooien en nieuwe planten kopen. Ik haal motivatie uit jullie werk hier en wil gewoon alvast met wat dingen beginnen. We hebben over de hele tuin zoveel klimop staan dat ik die wil hergebruiken in plaats van dat weggooien en nieuwe kopen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_193288268
quote:
Helemaal mee eens O+
Qua nieuwe buren herkenbaar - aan 1 kant nu veel groen gerooid en vervangen doortegels en kunstgras ;(
pi_193289191
Foto's van het rommelige postzegel stukje bij het opritje voor onze garage en voordeur:

Vanaf de voordeur:


Andere kant:


De lelijke half weggevroten buxus



Komende week ga ik dat eens even strak maken zodat er alleen nog maar de prunus(al gesnoeid na uitbundige bloei en dat bruidsding staat.
Volgend jaar strooi ik dan zaaaaad :D
(die auto is dus van de buurman. die niets aan tuin en voorkant doet }:| )

[ Bericht 5% gewijzigd door Blues op 24-05-2020 14:50:06 ]
pi_193289236
En dan nog de uitbundig bloeiende roos (nog niet op volle sterkte) en de mooie (beetje verregende) dieppaarsche rodondendoron + het campanulatapijt dat ook op ontplofstand staat en mooi tegen de boom aangroeit:









[ Bericht 26% gewijzigd door Blues op 24-05-2020 14:50:48 ]
  zondag 24 mei 2020 @ 16:34:10 #20
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193290505
Mooi B die R. Catawbiense grandiflorum.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:35:54 #21
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193290528
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:22 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Helemaal mee eens O+
Qua nieuwe buren herkenbaar - aan 1 kant nu veel groen gerooid en vervangen doortegels en kunstgras ;(
Zoveel mensen die idd helemaal niets aan hun tuin doen. Of 'm helemaal leegrooien voor een trampoline voor de kinderen.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:37:46 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193290555
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:02 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Helaas ziet het meeste er zo uit als foto 3, de eerste halve meter groen en daarachter bruin en dood. En het verdrukt elkaar allemaal waardoor de coniferen en laurier langzaam het enige is dat overblijft.
[..]

Thanks. Die kooien werden gebruikt voor het opfokken van vogels. In het opberghok een stukje terug richting het huis zaten ook nog een aantal kleine hokjes.
Zelf omzagen doet mijn man (met uitzondering van de twee coniferen die langs de weg stonden).
[..]

De klimop wil ik hergebruiken aan de achterkant tegen het hek, manlief ziet dit allemaal niet zo zitten, die wil liever eerst al het bouwkundige doen, dan alles eruit gooien en nieuwe planten kopen. Ik haal motivatie uit jullie werk hier en wil gewoon alvast met wat dingen beginnen. We hebben over de hele tuin zoveel klimop staan dat ik die wil hergebruiken in plaats van dat weggooien en nieuwe kopen.

Je kan die Hedera evt. zelf stekken in kleine potjes en opkweken en pas uitpoten als het bouwkundige werk af is? Dat gaat heel makkelijk want het wortelt heel goed. Ik snap je man wel en zo hebben jullie allebei je zin.
pi_193292417
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:58 schreef Blues het volgende:

[..]

Wat golfer betreft asfalteren we de tuin, dus nee, het heeft niet zijn interesse zullen we maar zeggen :D
Soms valt hem wel iets op hoor, zegt ie ineens na jaren, hé is dat een roos tegen de schutting :?
Grinnik...😂 neuh schateren!
Golfer is meer van de hardware als sol en bbq.
pi_193292770
Hier is het vooral heel groen, zeker nu er een beetje regen is gevallen.

Dit zou binnenkort een grote bloemenweide moeten worden (net als vorig jaar, wel wat groter dit jaar)


Tegenover de bloemenweide een nieuw stukje ontgonnen, met daarin wat vaste plantjes zoals ooievaarsbek, knikkend nagelkruid, schildersverdriet en zo nog een en ander, plus handenvol eenjarige bloemen gezaaid. Ook dit zou dus nog flink fleurig moeten worden.


Van links naar rechts: hortensia, vijg, roos roos roos


Varens (ok, dat blijft groen, geen blommetjes hier op komst)


Hier bloeit een rodendendron wel enthousiast, en de (witte) sering erachter.


Over een maandje ziet het er vast allemaal heel anders uit :P
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193293816
Zo benieuwd naar je bloemenweide!
Ik las bloemenweelde, naar in mijn kindertijd de bloemenzaak op de hoek in Utreg.
pi_193318792
Ik wilde vandaag beginnen met postzegel voor stukje, zitten er wel 5 of 6 koolmeesjes in de buxus de motten op te vreten w/
Ik wacht nog wel even dus :D
  dinsdag 26 mei 2020 @ 16:10:54 #27
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193322555
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 11:55 schreef Blues het volgende:
Ik wilde vandaag beginnen met postzegel voor stukje, zitten er wel 5 of 6 koolmeesjes in de buxus de motten op te vreten w/
Ik wacht nog wel even dus :D
Beter even afwachten dan en dit aanschouwen met een glas sauvignon blanc in de schaduw.
pi_193322614
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 16:10 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Beter even afwachten dan en dit aanschouwen met een glas sauvignon blanc in de schaduw.
Zoiets ja w/
  woensdag 27 mei 2020 @ 11:11:27 #29
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193334681
De wortels van mijn drie kastanjebomen in pot groeien onder uit de binnenpot, een centimeter of twee en een beetje omhoog cirkelend om de pot zeg maar.

Op zich doen de boompjes het goed, en ze hoeven van mij ook niet (veel) groter. Zou ze dus het liefst in dezelfde pot houden. Kan het kwaad om de wortels zo te laten, moet ik ze terugsnoeien? Het water in de buitenpot loopt er gewoon goed uit, dus geen stilstaand water, die wortels zullen niet gaan rotten ofzo.

Inmiddels alweer een jaar of 15 geleden dat ik de drie kastanjes in de grond stopte.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 28 mei 2020 @ 07:31:17 #30
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193348134
quote:
6s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:11 schreef Dagoduck het volgende:
De wortels van mijn drie kastanjebomen in pot groeien onder uit de binnenpot, een centimeter of twee en een beetje omhoog cirkelend om de pot zeg maar.

Op zich doen de boompjes het goed, en ze hoeven van mij ook niet (veel) groter. Zou ze dus het liefst in dezelfde pot houden. Kan het kwaad om de wortels zo te laten, moet ik ze terugsnoeien? Het water in de buitenpot loopt er gewoon goed uit, dus geen stilstaand water, die wortels zullen niet gaan rotten ofzo.

Inmiddels alweer een jaar of 15 geleden dat ik de drie kastanjes in de grond stopte.
Paardenkastanje? Die wil graag een grote boom worden dus die wortels zijn op zoek naar aarde om te groeien.
  donderdag 28 mei 2020 @ 09:40:18 #31
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193349657
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 07:31 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Paardenkastanje? Die wil graag een grote boom worden dus die wortels zijn op zoek naar aarde om te groeien.
Ja, klopt. Maar kan het kwaad dat die wortels 'in de lucht' groeien (tussen binnen- en buitenpot zonder aarde) of kan ik ze beter snoeien zodat ze niet buiten de binnenpot groeien?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 28 mei 2020 @ 09:58:48 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193349897
quote:
6s.gif Op donderdag 28 mei 2020 09:40 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ja, klopt. Maar kan het kwaad dat die wortels 'in de lucht' groeien (tussen binnen- en buitenpot zonder aarde) of kan ik ze beter snoeien zodat ze niet buiten de binnenpot groeien?
Zou je geen risico lopen dat de buitenpot op een gegeven moment uit elkaar klapt door de worteldruk?
  donderdag 28 mei 2020 @ 10:05:27 #33
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193349997
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 09:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zou je geen risico lopen dat de buitenpot op een gegeven moment uit elkaar klapt door de worteldruk?
Is best een stevige pot, waar al wat schilfers vanaf zijn door vorstschade. Zou op zich niet erg zijn als ie stuk gaat. Al past ie wel perfect om de binnenpot (of andersom).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193359711
  donderdag 28 mei 2020 @ 21:41:56 #35
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193360019
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:23 schreef hoechst het volgende:

[ afbeelding ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193360104
quote:
10s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:41 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Whaha ja toevallig ^^
(Achtergelaten door de vorige bewoners btw)
  donderdag 28 mei 2020 @ 21:56:54 #37
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193360234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:48 schreef hoechst het volgende:

[..]

Whaha ja toevallig ^^
(Achtergelaten door de vorige bewoners btw)
Wij hebben hem echt al heel lang. Ben even gaan googelen, kwam deze nog tegen.

https://www.catawiki.nl/l(...)es-frankrijk-na-1950

https://www.marktplaats.n(...)rachtige-patina.html
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193360521
quote:
6s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:56 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Wij hebben hem echt al heel lang. Ben even gaan googelen, kwam deze nog tegen.

https://www.catawiki.nl/l(...)es-frankrijk-na-1950

https://www.marktplaats.n(...)rachtige-patina.html
Niet raar dat jill&jack nog geen biedingen hebben.
pi_193360560
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:23 schreef hoechst het volgende:

[ afbeelding ]
Zoooo die roos doet zijn best daar zeg O+
pi_193360691
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:13 schreef Blues het volgende:

[..]

Zoooo die roos doet zijn best daar zeg O+
Stond ik vandaag ook versteld van! Wanneer je m nog beter ziet, zie je dat ie nog stukken groter is
  donderdag 28 mei 2020 @ 23:24:22 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193361735
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:23 schreef hoechst het volgende:

[ afbeelding ]
Mooi plekje zo O+
Resistance is futile.
pi_193363315
Fraaaaii...de witte roos! _O_
Doe je er iets speciaals voor? Rozenmest :D snoeien?
pi_193363798
quote:
Hier ook het geval. Nieuwe buren hebben de tuin voor zo'n 85% bestraat met de herkenbare 60x60 antraciete tegels. Een boom weggehaald want dat zou volgens hun een eik zijn, wat het niet was, en die willen ze niet ivm de welbekende rups.

Maar ze hebben wel een kleine border in de tuin gehouden, want ze willen graag vogels in de tuin.

Dan zal ik de buurtuinen maar compenseren met mijn groen 😇
pi_193364160
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 04:40 schreef AnneX het volgende:
Fraaaaii...de witte roos! _O_
Doe je er iets speciaals voor? Rozenmest :D snoeien?
De zeeuwsche klei he ^^ beste wat er is ;)geen speciale dingen enkel snoeien en volgens mij hebben we een tijd geleden nog heel wat rozenbottels eraf gehaald.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 10:56:00 #45
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193366045
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 08:00 schreef hoechst het volgende:

[..]

De zeeuwsche klei he ^^ beste wat er is ;)geen speciale dingen enkel snoeien en volgens mij hebben we een tijd geleden nog heel wat rozenbottels eraf gehaald.
Rozenbottels ken ik eigenlijk alleen van de virginische roos die hier veelvuildig in de duinen voorkomt. Worden vaak op prikkeldraadhekken geprikt enzo _O-

Wij hadden tot een jaar of zeven terug ook een roos in de tuin, kan niet herinneren dat die (veel) van die dingen had. Het omwaaien van de schutting heeft een einde gemaakt aan de roos in de tuin. ;(



|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 mei 2020 @ 11:08:35 #46
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193366188
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 10:56 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Rozenbottels ken ik eigenlijk alleen van de virginische roos die hier veelvuildig in de duinen voorkomt. Worden vaak op prikkeldraadhekken geprikt enzo _O-

Wij hadden tot een jaar of zeven terug ook een roos in de tuin, kan niet herinneren dat die (veel) van die dingen had. Het omwaaien van de schutting heeft een einde gemaakt aan de roos in de tuin. ;(

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
;(
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  vrijdag 29 mei 2020 @ 11:37:09 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193366699
Zonde! Maareh, elke bloem krijgt volgens mij een rozenbottel. Ze worden alleen niet bij alle rozen, rood/oranje.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:00:10 #48
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193367033
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 11:37 schreef bleiblei het volgende:
Zonde! Maareh, elke bloem krijgt volgens mij een rozenbottel. Ze worden alleen niet bij alle rozen, rood/oranje.
Oh, als de bloem uitgebloeid is vormt zich een rozenbottel? Vandaar, ik knipte de bloemen altijd weg zodra ze uitgebloeid waren _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:11:55 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193367208
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Oh, als de bloem uitgebloeid is vormt zich een rozenbottel? Vandaar, ik knipte de bloemen altijd weg zodra ze uitgebloeid waren _O-
Nouja, omdat je ze weg knipt heb je kans dat ie dan een tweede keer bloeit. Dus goeie zet :P .
Roos kan of z'n energie in rozenbottels of in nieuwe bloemen steken :) .
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:21:30 #50
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193367364
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nouja, omdat je ze weg knipt heb je kans dat ie dan een tweede keer bloeit. Dus goeie zet :P .
Roos kan of z'n energie in rozenbottels of in nieuwe bloemen steken :) .
Blijft een mooie plant. Als kind mocht ik mijn opa wel eens helpen met snoeien "knippen onder de 5-blaadjes" was het dan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:26:08 #51
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193367447
Ik zat me gister te bedenken dat de grond in mijn tuin wel erg (erg erg) zanderig is. Als ik water geef stroomt het er eerder vanaf dat het in de grond trekt. Het is echt dramatisch nu ik er naar kijk eigenlijk. Ik heb het snoeisel van de heg de laatste keer gewoon laten liggen zodat het kan vergaan.

Voegen jullie wel eens compost toe? De grond in mijn tuin ligt al een stuk hoger dan de bestrating zeg maar, als ik dan compost toe ga voegen wordt het nog hoger. Iemand tips? Ik zou wat zand weg kunnen halen en dan compost toevoegen, maar er staan best veel plantjes dus dat wordt lastig. Ik bemest de tuin wel met korrels.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:26:55 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193367469
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:21 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Blijft een mooie plant. Als kind mocht ik mijn opa wel eens helpen met snoeien "knippen onder de 5-blaadjes" was het dan.
Ik dacht dat je juist bij.meer dan 5 blaadjes moest knippen. Is ons verteld door schoonmoeders. Maar naar dat we zo een lompe 7 blaadjes scheut hebben laten zitten, werd dat in no time in van de mooiste dikke takken waar flink veel op bloeide O+ .

Maar deze tuin helaas geen rozen. Past er niet echt in qua stijl.
pi_193367623
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik dacht dat je juist bij.meer dan 5 blaadjes moest knippen. Is ons verteld door schoonmoeders. Maar naar dat we zo een lompe 7 blaadjes scheut hebben laten zitten, werd dat in no time in van de mooiste dikke takken waar flink veel op bloeide O+ .

Maar deze tuin helaas geen rozen. Past er niet echt in qua stijl.
Ik deed altijd maar wat...na de bloei alleen maar snoeien. Nu doe ik het als mijntuin.org het mailt en het hangt er nu wel mooiere en voller bij.
pi_193373937
pi_193374010
Prachtig!
Een stukje van de mijne:

  vrijdag 29 mei 2020 @ 20:24:01 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193374068
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:13 schreef hoechst het volgende:
[ afbeelding ]
_O_
Resistance is futile.
pi_193374829
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:26 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zat me gister te bedenken dat de grond in mijn tuin wel erg (erg erg) zanderig is. Als ik water geef stroomt het er eerder vanaf dat het in de grond trekt. Het is echt dramatisch nu ik er naar kijk eigenlijk. Ik heb het snoeisel van de heg de laatste keer gewoon laten liggen zodat het kan vergaan.

Voegen jullie wel eens compost toe? De grond in mijn tuin ligt al een stuk hoger dan de bestrating zeg maar, als ik dan compost toe ga voegen wordt het nog hoger. Iemand tips? Ik zou wat zand weg kunnen halen en dan compost toevoegen, maar er staan best veel plantjes dus dat wordt lastig. Ik bemest de tuin wel met korrels.
Ik heb wel veel compost in de moestuin. Helpt enorm, de grond onder de compost blijft vochtiger en de compost zelf vormt geen harde afsluitende laag.
In de rest van de tuin is het vooral blaadjes, takjes en ander tuinafval op de grond, met vergelijkbaar effect.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 29 mei 2020 @ 21:32:20 #58
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193374996
Bentoniet schijnt ook enorm te helpen om zandgrond vocht en voedingsstoffen vast te laten houden. Ik ga dat icm. Molmmest gebruiken om droge meuk hier een oppepper te geven. Kunstmest korrels schijnen weer niet ideaal te zijn voor het boerenleven. Want uiteindelijk zijn de beestjes in de grond het allerbelangrijkste om de boel vitaal te houden qua grond.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 21:50:58 #59
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193375348
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik heb wel veel compost in de moestuin. Helpt enorm, de grond onder de compost blijft vochtiger en de compost zelf vormt geen harde afsluitende laag.
In de rest van de tuin is het vooral blaadjes, takjes en ander tuinafval op de grond, met vergelijkbaar effect.
Tuinafval enzo kan ik voortaan ook wel wat beter verspreiden/laten liggen. Maar het kan nu wel een boost gebruiken wat met alleen tuinafval niet gaat lukken. Denk dat ik maar wat compost gewoon door de grond ga mengen, morgen maar even kijken.

Ik heb trouwens in een gedeelte van de tuin cacaodoppen liggen, die begonnen wat samen te klonteren en te schimmelen. Kan niet echt kwaad denk ik, heb ze wel weer wat opgebroken maar het stikte van de pissebedden en oorwormen. Een erg goed teken lijkt me.

Volgens mij heb ik deze mest:



Moet zeggen dat het wel al oude zakken zijn, dus of het nog echt nut heeft weet ik niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dagoduck op 29-05-2020 23:30:34 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:13:34 #60
1762 YPPY
Yppiaans
pi_193375926
De schimmel van de cacaodoppen was bij ons altijd snel weer weg. Hielp best goed tegen katten, slakken En onkruid en het bemest de grond meteen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:25:37 #61
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193376209
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:50 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Tuinafval enzo kan ik voortaan ook wel wat beter verspreiden/laten liggen. Maar het kan nu wel een boost gebruiken wat met alleen tuinafval niet gaat lukken. Denk dat ik maar wat compost gewoon door de grond ga mengen, morgen maar even kijken.

Ik heb trouwens in een gedeelte van de tuin cacaodoppen liggen, die begonnen wat samen te klonteren en te schimmelen. Kan niet echt kwaad denk ik, heb ze wel weer wat opgebroken maar het stikte van de pissebedden en oorwormen. Een erg goed teken lijkt me.

Volgens mij heb ik deze mest:

[ afbeelding ]

Moet zeggen dat het wel al oude zakken zijn, dus of het nog echt nut heeft weet ik niet.
Tip; als je een flinke hoeveelheid compost nodig hebt (of andere bodemverbeteraar), kan je dat ook vaak per m3 halen in de buurt. We hebben hier bijv. van Berkel in de buurt zitten, daar betaal je voor 1m3 compost een euro of 15:
https://www.bodemverbeter(...)bb-particulieren.pdf
Wel ff zelf halen met een aanhangwagentje. Maar dat scheelt enorm tov. van die zakken slepen die je bij de intratuin haalt.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:27:20 #62
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193376230
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Tip; als je een flinke hoeveelheid compost nodig hebt (of andere bodemverbeteraar), kan je dat ook vaak per m3 halen in de buurt. We hebben hier bijv. van Berkel in de buurt zitten, daar betaal je voor 1m3 compost een euro of 15:
https://www.bodemverbeter(...)bb-particulieren.pdf
Wel ff zelf halen met een aanhangwagentje. Maar dat scheelt enorm tov. van die zakken slepen die je bij de intratuin haalt.
Bedankt. Hier kan je ieder jaar gratis scheppen bij de gemeente, maar dat is niet doorgegaan vanwege corona.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193376236
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Tip; als je een flinke hoeveelheid compost nodig hebt (of andere bodemverbeteraar), kan je dat ook vaak per m3 halen in de buurt. We hebben hier bijv. van Berkel in de buurt zitten, daar betaal je voor 1m3 compost een euro of 15:
https://www.bodemverbeter(...)bb-particulieren.pdf
Wel ff zelf halen met een aanhangwagentje. Maar dat scheelt enorm tov. van die zakken slepen die je bij de intratuin haalt.
Soms biedt de gemeente het gratis aan zelfs. Maar compost is echt fantastisch _O_
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:35:26 #64
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193376380
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:27 schreef Piles het volgende:

[..]

Soms biedt de gemeente het gratis aan zelfs. Maar compost is echt fantastisch _O_
Ja klopt, maar das doorgaans 1 keer per jaar. En om nu voor 15 euro een jaar te gaan wachten :P . Is een ander verhaal om 25 zakken voor een euro of 4-5 bij de intratuin te gaan halen.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:36:38 #65
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193377470
Ik heb nu niet heel veel nodig, want het grootste gedeelte van de tuin kan ik nu niet bij door de planten.

Mijn dovenetel op de plekken waar de hele dag zon schijnt is langzaam aan het verdorren door de droogte. Heb nog wel een vierkante meter of twee waar ik wat andere planten wil ipv. dovenetel. Ga ik morgen even voor kijken.

Had trouwens gister ook al wat nieuwe plantjes gehaald, vorige week al een paar keer heengeweest voor de binnenplanten, ze zien me alweer aankomen _O- Vandaag nieuwe tafel opgehaald, en die was zwaar, en zo breed is het paadje niet dus stonden meteen alweer op de nieuwe plantjes te dansen. Misschien maar een standbeeld in de tuin plaatsen:

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193378105
Morgen een foto maken van mijn bloemenweide, want die ligt er op het moment fraai bij. De orchideeën zijn opgekomen en ik had vorig jaar ratelaars uitgezaaid - ook die zijn volop terug te zien. Het zaaien van ratelaars was een tip van de buurman. Ratelaars parasiteren op gras en kunnen de groei van gras enigszins onderdrukken waardoor bloemen meer kans krijgen. Ideaal voor een bloemenweide dus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193378109
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:13 schreef hoechst het volgende:
[ afbeelding ]
Wauw!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193378141
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:36 schreef Dagoduck het volgende:

Mijn dovenetel op de plekken waar de hele dag zon schijnt is langzaam aan het verdorren door de droogte.
Het is ook wel erg droog dit jaar. Hoe gaan jullie daarmee om?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193379951
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:27 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bedankt. Hier kan je ieder jaar gratis scheppen bij de gemeente, maar dat is niet doorgegaan vanwege corona.
Dat is on onze gemeente wel een bron van ministukjes plastic en glas, en onkruid.

Ik heb het los laten storten, 6 m³ geloof ik. Maar dan moet je veel willen en veel kruien
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_193379957
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 00:25 schreef Claudia_x het volgende:
Morgen een foto maken van mijn bloemenweide, want die ligt er op het moment fraai bij. De orchideeën zijn opgekomen en ik had vorig jaar ratelaars uitgezaaid - ook die zijn volop terug te zien. Het zaaien van ratelaars was een tip van de buurman. Ratelaars parasiteren op gras en kunnen de groei van gras enigszins onderdrukken waardoor bloemen meer kans krijgen. Ideaal voor een bloemenweide dus.
Dit moest ik weten voor mijn grasveld dat niet wil verdwijnen!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 30 mei 2020 @ 07:35:13 #71
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193380016
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 00:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is ook wel erg droog dit jaar. Hoe gaan jullie daarmee om?
veel sproeien, om de dag :P
  zaterdag 30 mei 2020 @ 08:26:54 #72
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193380227
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 00:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is ook wel erg droog dit jaar. Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik probeer niet te veel te sproeien, laat de planten maar wat dieper naar water zoeken. Af en toe de nieuwe plantjes en de hortensia's wat extra. En alles in pot uiteraard, twee keer per week en sommige 3x per week. Maar zoals genoemd ga ik niet om de dag sproeien om de dovenetel te redden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193380244
Elk jaar rond deze tijd begin ik weer geïnteresseerd te worden in regentonnen. Elke keer verbaas ik me over hoe duur een plastic bak kost en laat het idee weer varen.

Ik vraag me af of ik een (oude) kliko moet ombouwen tot regenton
pi_193380252
Waar kijk je voor een regenton? Cranenbroek of Hornbach is prima betaalbaar :Y
pi_193380296
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 08:31 schreef Puala het volgende:
Waar kijk je voor een regenton? Cranenbroek of Hornbach is prima betaalbaar :Y
Mwah 60 euro voor een ton vind ik best duur. Kan ik hoop water voor sproeien.

Ik zoek ook eentje beetje in vierkante vorm zodat ie naast kliko’s kan staan zodat ik een omheining rond m’n bouwen. Vandaar mijn idee om een kliko om te bouwen. Ik had bij m’n oude huis een oude brabantia kunststof vuilnisbak als regenton gebruikt. Genoeg om de balkonbakken van water te voorzien.

Bij mijn voortuin heb ik nu microsproeiers gezet met losse slangen naar de kraan. Deze dunne slangetjes moet ik nog netjes ingraven onder de tegels. Maar ik kan ze ook aansluiten aan een regenton. Die kan in de zomer ook gevuld worden met zwembadwater (geen zout of chloor). Meestal staan de zwembadjes Toch maar een paar dagen. Nu gebruik ik een gieter om die paar honderd water in de tuin rond te gieten
pi_193381520
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 00:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is ook wel erg droog dit jaar. Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik sproei, ongeveer 1 x week. Niet alles natuurlijk, dat is veel te veel, maar wat sierstukken. Moestuin sproei ik niet, daar geef ik soms wat gericht water. De grond is me daar veel te onbedekt om de oppervlakte te sproeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193381952
Ik heb 1x gesproeid vorige week, een uurtje.
Geef nu 2x per week met 2 gieters vol gericht water op de grond naast de planten.. ik weet nu dat het gras het wel overleefd. Heb niet zo'n enorme tuin, dus dat scheelt.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 12:03:33 #78
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193382076
Voortuin heeft hele ochtend volle zon en de rest van de dag mijn achtertuin.
Ik geef een aantal nieuwe planten dus elke dag water met de gieter.
De boerenhortensia en vlinderstruiken zie ik het wel bij als het nodig is (meestal 2x per week).
pi_193383271
Ik heb een sloot achter t huis en een pomp gekocht. Gaat op druppelslangen en zo ga ik water geven. Met een compleet nieuwe tuin is t nu gewoon nodig om water te geven. En met de laatste zomers is zo’n installatie ook welkom/handig
  zaterdag 30 mei 2020 @ 18:36:30 #80
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193386464
Weer lekker bezig geweest vanmiddag.



|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193387449
En wij hebben er een meter tuin bij, ongeveer🤪
Links de beukenhaag smaller en lager gezet.
Aan de rechterkant is de ligusterhaag smaller en iets korter gezet.
Plus een beukenhaag rechts van bijna 3 m. ook smaller.
Alles op vlak onder schouderhoogte, kun je makkelijker ‘platneuzen’ en een praatje doen. w/


En wat is de app. waarmee je bloemen en struiken(?) kunt identificeren.
Linkje misschien?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 19:49:01 #82
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193387822
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 19:32 schreef AnneX het volgende:
En wij hebben er een meter tuin bij, ongeveer🤪
Links de beukenhaag smaller en lager gezet.
Aan de rechterkant is de ligusterhaag smaller en iets korter gezet.
Plus een beukenhaag rechts van bijna 3 m. ook smaller.
Alles op vlak onder schouderhoogte, kun je makkelijker ‘platneuzen’ en een praatje doen. w/


En wat is de app. waarmee je bloemen en struiken(?) kunt identificeren.
Linkje misschien?
Plantnet gebruik ik wel eens.
Resistance is futile.
pi_193387850
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik sproei, ongeveer 1 x week. Niet alles natuurlijk, dat is veel te veel, maar wat sierstukken. Moestuin sproei ik niet, daar geef ik soms wat gericht water. De grond is me daar veel te onbedekt om de oppervlakte te sproeien.
Waarom mag je die onbedekte grond dan niet besproeien?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 20:07:28 #84
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193388127
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 00:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is ook wel erg droog dit jaar. Hoe gaan jullie daarmee om?
Water geven, maar ik was al te laat want de bloemen van de Rodo's waren al verlept. Ik heb op de tuin een pomp voor in de sloot met een aanzuigslang.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 20:11:49 #85
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193388195
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 19:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom mag je die onbedekte grond dan niet besproeien?
Dan slaat het zand dicht waardoor het amper water opneemt. Is ook de belangrijkste reden dat het klassieke tuinieren met de volledig opgeruimde en schone borders minder en minder toegepast wordt.
pi_193388291
De bloemenweide stond drie weken geleden vol met pluizenbollen van de paardenbloemen:



Nu is het gras hoger, het geel van de boterbloemen, ratelaars en gele lissen valt meer op en de orchideeën (de paarse bloemen) zijn opgekomen:





Vanavond hadden we de tafel voor het eerst aan de waterkant gezet. O+ Op deze plek komt ooit het vlonderterras (iets meer naar de waterkant toe).



Het water van de vijver is veel helderder geworden. We hebben een klein visje erin gezien, waarschijnlijk meegekomen als eitje met een waterplant. En de kinderen hebben er vandaag een kikker of pad gespot.



Ik heb vooral hard aan de strook aan de westkant van het huis gewerkt: laatste stuk klimop verwijderd, laatste hoeveelheid tuinafval weggegooid, onkruid weggehaald, een deel van de borders opgehoogd, varens die ik had gekregen geplant, gras gezaaid om te zorgen dat het pad weer door gaat lopen.



Twee maanden geleden zag het er nog zo uit:



En begin dit jaar zo:



Het begint langzaamaan wat te worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 30-05-2020 20:28:04 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193388338
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 19:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom mag je die onbedekte grond dan niet besproeien?
Het is vooral volledig zinloos en daarmee zonde van het water. De moestuin is 200m2 groot, en er liggen wat rijtjes met zaadjes of ieniminie plantjes; dat heeft langs geen vertakte wortels genoeg om enig profijt te hebben van water in de buurt.

Wat bleiblei zegt is hier niet eens zo van toepassing, we hebben hier een wat dat betreft aangename grondsoort die niet al te hard dichtslaat. Maar dat van die 'schone borders' die niet meer toegepast worden, eigenlijk geldt dat hier ook. Met zwarte grond moestuinieren is de 'ouderwetse' manier, en die heeft grote nadelen wanneer het zo ongewoon droog is. Het voordeel is dat het makkelijk is om onkruid eruit te houden (beetje schoffelen en klaar ben je), maar het nadeel is dat de grond uitdroogt waar je bijstaat. In ouderwets regenrijk Nederland was dat geen probleem..

Wij moeten eigenlijk mulchen. Mulchmulchmulch. Dat werkt heel goed, maar ik heb het nog niet gedaan.. Bij de siertuinen heb ik dat beter op orde, daar gaat veel herfstblad op en dat blijft ook lang liggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193388464
Interessant. Ik zie hier niet dat de grond dichtslaat bij het geven van water. Water geven doe ik trouwens alleen bij de planten die ik dit jaar in de tuin heb gezet. De bestaande tuin houdt zich prima. Voordeel van hoog grondwater, gok ik zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193388758
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
Interessant. Ik zie hier niet dat de grond dichtslaat bij het geven van water. Water geven doe ik trouwens alleen bij de planten die ik dit jaar in de tuin heb gezet. De bestaande tuin houdt zich prima. Voordeel van hoog grondwater, gok ik zo.
Grond verschilt nogal!
Onze grond hier slaat dicht van droogte; als er regen voorspeld wordt is het nuttig om even de grond los te maken (schoffelen dus) en vooral: water geven! Dan wordt daarna de regen een stuk beter opgenomen. Doe ik dat niet dan stroomt van de droge delen het water er voor een groot deel af, naar het gras.

Iets anders: die ratelaars. Ik ken het niet, kan je het eens speciaal op een foto zetten of aanwijzen? Klinkt heel interessant!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 30 mei 2020 @ 20:43:05 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193388805
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:17 schreef Claudia_x het volgende:
De bloemenweide stond drie weken geleden vol met pluizenbollen van de paardenbloemen:

[ afbeelding ]

Nu is het gras hoger, het geel van de boterbloemen, ratelaars en gele lissen valt meer op en de orchideeën (de paarse bloemen) zijn opgekomen:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Vanavond hadden we de tafel voor het eerst aan de waterkant gezet. O+ Op deze plek komt ooit het vlonderterras (iets meer naar de waterkant toe).

[ afbeelding ]

Het water van de vijver is veel helderder geworden. We hebben een klein visje erin gezien, waarschijnlijk meegekomen als eitje met een waterplant. En de kinderen hebben er vandaag een kikker of pad gespot.

[ afbeelding ]

Ik heb vooral hard aan de strook aan de westkant van het huis gewerkt: laatste stuk klimop verwijderd, laatste hoeveelheid tuinafval weggegooid, onkruid weggehaald, een deel van de borders opgehoogd, varens die ik had gekregen geplant, gras gezaaid om te zorgen dat het pad weer door gaat lopen.

[ afbeelding ]

Twee maanden geleden zag het er nog zo uit:

[ afbeelding ]

En begin dit jaar zo:

[ afbeelding ]

Het begint langzaamaan wat te worden.
Whoa, je bloemenweide en je strookje _O_

Wat een beetje Claudia-love al niet kan doen!
Resistance is futile.
pi_193390450
Nog even voor @sigme naar buiten geweest om de ratelaars op de foto te zetten. In het avondlicht komt de bloemenweide op de foto veel mooier uit dan in de felle middagzon:



De roze- en paarstinten zijn fraai:



En het is wonderlijk hoeveel verschillende grassen er groeien. Dat komt doordat er in dat deel van de tuin puin is gestort waardoor het typische gazongras er niet aanslaat:



Afijn, op deze foto's zie je de ratelaars:




En een close-up van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193390702
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:36 schreef Claudia_x het volgende:
Nog even voor @:sigme naar buiten geweest om de ratelaars op de foto te zetten. In het avondlicht komt de bloemenweide op de foto veel mooier uit dan in de felle middagzon:
()
Dank voor de prachtige foto's!
En ik heb weer wat geleerd, een ratelaar. Ik denk dat die hier ook nog wel in het wild groeit, ik ga er op letten! Volgend jaar zal ik proberen 'm mee te nemen in een bestelling, met name de varkenswei is een chaos, waar ik dit jaar een mengsel van perzikkruid, ridderzuring en melde verwacht (onkruid, onkruid, onkruid). Maar wie weet, misschien komt er iets doorheen van de zaden die ik heb verspreid (haver, gerst, boekweit, lupine, phacelia, verschillend klavers, en nog wat andere bloeiende groenbemesters).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193393277
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 19:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Plantnet gebruik ik wel eens.
Dank.👍🏼
pi_193398708
Ik geniet zo op afstand erg mee van de voortgang Claudia ^O^
  zondag 31 mei 2020 @ 11:53:59 #95
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193398801
ohh Claudia! wat een enorme tuin heb jij :o O+

over die droogte.. ik heb dus een zand ondergrond. nu wil ik de borders dus wel verhoogd hebben. wat stop ik dan in de borders om te zorgen dat het zoveel moegelijk vocht vast houdt ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193400711
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:46 schreef Blues het volgende:
Ik geniet zo op afstand erg mee van de voortgang Claudia ^O^
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:53 schreef Barreltje het volgende:
ohh Claudia! wat een enorme tuin heb jij :o O+
:s)

Het is inderdaad een enorme klus om de tuin gefatsoeneerd te krijgen, maar ik ben er wel trots op dat ik alles zelf doe en ook nog eens low-budget. Vanochtend heb ik weer een strook gras weggehaald en wat afgedankte herfstanemonen geplant.

En het groeit allemaal lekker. De toortsen bijvoorbeeld worden reusachtig:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193401458
Ik heb de laptop maar eens mee de tuin in genomen. Sinds de grote mensen parasol vorig jaar...waarom nooit eerder gekocht is voor onszelf mss nog wel het grootste raadsel _O- ....
zitten we echt meer in de tuin dan op t balkon. Dit is mn uitzicht.
Rozen doen t dus fantastisch de ooievaarsbekken beloven weer weken lang te bloeien, de eerste bloemen al gespot en t campanulakleedje gaat ook prima.



Vlinderstruiken groeien nu flink door en het kattenkruid staat er beter bij dan toen Xena er elke keer op lag :D O+ :{

[ Bericht 14% gewijzigd door Blues op 31-05-2020 15:13:35 ]
pi_193429191
Mijn rozen geven licht 's avonds :D O+

pi_193437425
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 00:19 schreef Blues het volgende:
Mijn rozen geven licht 's avonds :D O+

[ afbeelding ]
Wauw. :D

Ik zoek nog een parasol. Iemand een tip voor een fijn exemplaar?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193440141
Zweef parasol via koopjedeal zijn wij erg blij en tevreden mee. Was een mooi prijsje: 79.99
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:51:05 #101
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193440587
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193441537
Ik blijf vondsten doen in de tuin. Zojuist ontdekt in de strook met onkruid aan de wegkant:



Het is me een raadsel hoe die er terechtkomt. Een kijken of ik de roos kan verplaatsen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193441603
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:51 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Vind je een rechte parasol handig of zou je liever zo'n zweefexemplaar hebben?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193441617
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:24 schreef Blues het volgende:
Zweef parasol via koopjedeal zijn wij erg blij en tevreden mee. Was een mooi prijsje: 79.99
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 20:40:35 #105
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193442702
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 19:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vind je een rechte parasol handig of zou je liever zo'n zweefexemplaar hebben?
Wij hebben een gevelbreed zonnescherm aan de gevel hangen, de kleine parasol die wij hebben is meer voor erbij. Voor mijzelf is het zonnescherm wel voldoende, mijn moeder heeft vanwege een huidaandoening wel schaduw nodig. We hadden laatst een tarp besteld, om tussen het zonnescherm en de carport te kunnen hangen, maar dat was toch te omslachtig zonder toegewijde palen en hij was ook echt te groot.

Familie van een paar huizen verderop hebben een groter formaat parasol, die hebben wij in het verleden ook wel gehad. Willen we binnenkort nog even gaan testen om te kijken hoe het staat.

Zo'n zweefparasol hebben we eigenlijk nooit aan gedacht, maar ik denk dat het te groot is voor onze tuin. Maar ik zal het onthouden. De zon schijnt toch schuin op de parasol dus die paal zit eigenlijk nooit in de weg.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193454999
Parasol is bijnaaa zo breed als de achtertuin. 🤪
En jaaaaarenoud, dus verkleurd van donkerbruin naar beige.
Zwaar en stabiel! met daardoor een vaste plek.
Vergelijkbaar heb ik ook gezien met verrijdbaar.



Verder tuinmeubilair: ooit het leukste tafeltje gekocht en toch wel erg aangedaan door buiten in de regen blijven / laten staan. Toen bedacht ik plakplastic🤪 en nu geïmproviseerd met een disposable tafelkleed. Na corona een betere uitvoering fiksen.

  woensdag 3 juni 2020 @ 16:55:58 #107
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193455067
Ik vind 'm leuk hoor Bluezz!

Ik heb vandaag wat planten getrokken uit het verwilderde steegje naast ons huis, en in onze achtertuin geplant. Ben benieuwd of ze zullen aanslaan ;).
KuikenGuppy
  woensdag 3 juni 2020 @ 16:56:34 #108
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193455078
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:51 schreef AnneX het volgende:
Parasol is bijnaaa zo breed als de achtertuin. 🤪
En jaaaaarenoud, dus verkleurd van donkerbruin naar beige.
Zwaar en stabiel! met daardoor een vaste plek.
Vergelijkbaar heb ik ook gezien met verrijdbaar.

[ link | afbeelding ]

Verder tuinmeubilair: ooit het leukste tafeltje gekocht en toch wel erg aangedaan door buiten in de regen blijven / laten staan. Toen bedacht ik plakplastic🤪 en nu geïmproviseerd met een disposable tafelkleed. Na corona een betere uitvoering fiksen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Oh dat plakplastic is nog best leuk! Dat ga ik in gedachten houden voor een tafeltje wat ik nog heb.. ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 3 juni 2020 @ 16:58:05 #109
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193455094
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:51 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind je lampionnen leuk! Waar heb je die vandaan?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 3 juni 2020 @ 17:01:59 #110
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193455155
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:58 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ik vind je lampionnen leuk! Waar heb je die vandaan?
Waren een cadeau dus ik heb geen idee. Moet je maar even zoeken op tuinlampion.

Zie bijvoorbeeld dat ze bij de HEMA wel wat hebben (maar niet die ik heb) https://www.hema.nl/search?q=tuinlampion&lang=nl_NL
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193472005
HET REGENT HET REGENT *G*
  donderdag 4 juni 2020 @ 16:24:52 #112
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193472319
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:58 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ik vind je lampionnen leuk! Waar heb je die vandaan?
Action heeft leuke en kwantum ook.

https://www.action.com/nl-nl/p/ledlampion-/

Ik heb ze zelf van action en ranzijn.
Aantal op batterij en aantal solar.
  donderdag 4 juni 2020 @ 16:27:08 #113
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193472349
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 19:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vind je een rechte parasol handig of zou je liever zo'n zweefexemplaar hebben?
Ik heb ook een zonnescherm + rechte simpele.

Als ik geen zonnescherm had zou ik voor een groter zweefmodel gaan.
Dan heb je niet zoveel last van die stok in het midden als je een beetje ruim wil zitten.
  donderdag 4 juni 2020 @ 17:36:12 #114
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193473283
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juni 2020 16:06 schreef Blues het volgende:
HET REGENT HET REGENT *G*
Ik moest de bloemen nog uit de sering knippen, vanmiddag even gedaan in de regen :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193507780
Hier mijn grote Petunia XXL hangpot maar even in de schuur opgehangen.



Past nu gelukkig nog net door de deur heen. Hoef ik over een maand niet meer te proberen. Al die regen en wind vind ze niet zo super fijn

  vrijdag 12 juni 2020 @ 15:08:06 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193601571
Vraagje. Ik heb 2 maanden terug een passieflora geplant, en die is sindsdien al 2meter gegroeid :D maar wel één streng recht omhoog. Ik had gehoopt dat 'ie zich vanzelf zou vertakken, maar dat gebeurde niet. Moet ik de top eruit knippen, zodat hij twee nieuwe toppen gaat maken? Of juist maar even zo laten? Hij staat ook al in bloei O+ O+ O+
KuikenGuppy
pi_193605017
Zullen vanzelf wel zijtakjes opkomen maar idd een goede top knip (dus niet bovenste 3cm topje) maar een goede knip zal zeker uitlopers gaan geven bij de bladoksels wat meer onderin de plant. Hier is al meerdere keren de snoeischaar erin gegaan. Woeker plant :p wel 1 van mijn favorieten uit de tuin. Onder de struik komen nu allemaal nieuwe plantjes omhoog van de vruchten van vorige zomer
  vrijdag 12 juni 2020 @ 19:47:46 #118
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193605463
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 19:14 schreef firecow het volgende:
Zullen vanzelf wel zijtakjes opkomen maar idd een goede top knip (dus niet bovenste 3cm topje) maar een goede knip zal zeker uitlopers gaan geven bij de bladoksels wat meer onderin de plant. Hier is al meerdere keren de snoeischaar erin gegaan. Woeker plant :p wel 1 van mijn favorieten uit de tuin. Onder de struik komen nu allemaal nieuwe plantjes omhoog van de vruchten van vorige zomer
Hij staat ergens waar hij niet kan woekeren, ik heb 'm tussen twee terrasstenen geplant en hij groeit nu super snel tegen de gevel op O+.
KuikenGuppy
  zondag 14 juni 2020 @ 09:21:25 #119
345721 spierbal
Tricepbal
pi_193624101
Weten jullie of dit werkt. Heb iets te lang mijn gras niet gemaaid, ook doordat het gras telkens nat wat na werken waardoor ik niet kon maaien.

Afijn heb een kale plek, en zag de mijn gras nu zaden op de stengel heeft. Deze heb ik overal er af gehaald en op de kale plek gestrooid.

Gaat die überhaupt werken? Als je zaad koopt lijkt het altijd ingedroogd te zijn.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193624330
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:21 schreef spierbal het volgende:
Weten jullie of dit werkt. Heb iets te lang mijn gras niet gemaaid, ook doordat het gras telkens nat wat na werken waardoor ik niet kon maaien.

Afijn heb een kale plek, en zag de mijn gras nu zaden op de stengel heeft. Deze heb ik overal er af gehaald en op de kale plek gestrooid.

Gaat die überhaupt werken? Als je zaad koopt lijkt het altijd ingedroogd te zijn.
Geen idee. Heb je de grond wat open gekrabt?

Een week of drie geleden heb ik een doos mest voor gazon met magnesium etc. uitgestrooid. Dacht dat het eerlijk was verdeeld.
In ieder geval de beloofde prachtig dik donkergroen grasgazon merendeels, en lachen om de plekjes waar minder terecht is gekomen.
Na 1 x maaien is het kleurverschil bijgetrokken. Gelukkig.

Achter bloeit een rode klaproos. Eén.
Voor komen er meerdere in bloei met lichter blad en een roze bloem.
De acers gaan als een speer de hoogte in.
Geen foto’s. -O-
  zondag 14 juni 2020 @ 10:01:36 #121
345721 spierbal
Tricepbal
pi_193624378
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:55 schreef AnneX het volgende:

[..]

Geen idee. Heb je de grond wat open gekrabt?

Een week of drie geleden heb ik een doos mest voor gazon met magnesium etc. uitgestrooid. Dacht dat het eerlijk was verdeeld.
In ieder geval de beloofde prachtig dik donkergroen grasgazon merendeels, en lachen om de plekjes waar minder terecht is gekomen.
Na 1 x maaien is het kleurverschil bijgetrokken. Gelukkig.

Achter bloeit een rode klaproos. Eén.
Voor komen er meerdere in bloei met lichter blad en een roze bloem.
De acers gaan als een speer de hoogte in.
Geen foto’s. -O-
Ja zeker wel. Beetje bedekt met grond zodat het niet direct weg waait.

Maar zat te denken misschien worden die zaden gedroogd voor langere consumptie/bewaren.

Nu denk ik in het zaad zit al vocht, is al lekker op temperatuur dus zou juist vlot moet gaan kiemen.

Maar nooit eerder gedaan dus ben wel benieuwd of mensen dit weten.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 14 juni 2020 @ 10:16:38 #122
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193624476
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 10:01 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ja zeker wel. Beetje bedekt met grond zodat het niet direct weg waait.

Maar zat te denken misschien worden die zaden gedroogd voor langere consumptie/bewaren.

Nu denk ik in het zaad zit al vocht, is al lekker op temperatuur dus zou juist vlot moet gaan kiemen.

Maar nooit eerder gedaan dus ben wel benieuwd of mensen dit weten.
Ik denk dan altijd, wat zou de natuur doen.

Lijkt me dat drogen inderdaad is om het langer te kunnen bewaren. Verder moet je kijken dat vogels het niet oppikken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193625559
Dat vogels graszaad zouden oppikken is een fabeltje, heb ik gelezen.
Zó veel graszaad ligt er, dat er geen beginnen aan is.
Katten die gaan graven op kale plekken vind ik erger. #2cents.

Alsnog de foto’s, want ik zit onder de sol in de achtertuin.


pi_193629258
Ik ga zo even bijlezen. Dit weekeinde heb ik veel aan de tuin kunnen doen. Ik kom een paar hoogtepunten laten zien.

De vijver ligt er mooi bij. Er is al volop leven: waterplanten, vissen, salamanders, schaatsenrijders. Ik ben vooral verguld met de schaatsenrijders, want die schijnen alleen op schoon water voor te komen.



Jullie zien het goed: we hebben inmiddels een parasol. *O*

Achter de vijver loopt een pad. Daar heb ik wat orchideeën uit verwijderd en ik heb er een orchideeënveldje aan de zijkant van de vijver van gemaakt. Dat is erg goed gelukt!



De toortsen beginnen te bloeien:



Ik vind de kleur van de spoorbloemen erg mooi:



Tot zover de vijver. Een ander hoogtepunt: de clematissen die ik recentelijk tegen mijn zwarte schutting heb geplant doen het fantastisch. Dit is er één:



En weten jullie nog dat ik een roos had gevonden tussen het hoge gras en onkruid langs de weg? Die heeft inmiddels een plek gekregen in de tuin.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193629351
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 19:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Hij staat ergens waar hij niet kan woekeren, ik heb 'm tussen twee terrasstenen geplant en hij groeit nu super snel tegen de gevel op O+.
Wacht maar! Ik had 'em tegen de voorgevel van ons vorige huis geplant en ineens kwam-ie tussen de tegels bij de voordeur van de buren op. :D

Ik denk dat je passiebloem ook wat meer tijd nodig heeft. Bij die van mij (tweede jaar van de stek) zijn er al wel wat zijvertakkingen, maar ik merk dat veel oksels nog uit moeten lopen. Kun je al wat zien zitten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193629379
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:11 schreef AnneX het volgende:
Dat vogels graszaad zouden oppikken is een fabeltje, heb ik gelezen.
Zó veel graszaad ligt er, dat er geen beginnen aan is.
Katten die gaan graven op kale plekken vind ik erger. #2cents.

Alsnog de foto’s, want ik zit onder de sol in de achtertuin.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je klaproos steelt wel de show!

En hortensiatijd breekt aan. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193629736
Mooi! En ziet er goed uit @Claudia_x en @AnneX !!
Klaprozen. Zouden t vast goed doen in de arme grond van het voorpostzegeltje!
  zondag 14 juni 2020 @ 19:36:35 #128
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193630516
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wacht maar! Ik had 'em tegen de voorgevel van ons vorige huis geplant en ineens kwam-ie tussen de tegels bij de voordeur van de buren op. :D

Ik denk dat je passiebloem ook wat meer tijd nodig heeft. Bij die van mij (tweede jaar van de stek) zijn er al wel wat zijvertakkingen, maar ik merk dat veel oksels nog uit moeten lopen. Kun je al wat zien zitten?
Ja ik denk dat er wel wat uitlopers komen. Of anders misschien volgend jaar ;).

Jouw clematissen hebben er zin in, zo mooi!
KuikenGuppy
  zondag 14 juni 2020 @ 19:40:19 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193630579
Fietste gister over de Tuintjesweg in Huisduinen. Stel je een veld vol klaprozen voor, maar dan nog mooier. Staan daar goed te bloeien :)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193633295
Iemand een idee welke plant de roze plant op deze foto is?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193633812
Astilbe? aka Spirea, Spierstruik?
pi_193634031
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 23:02 schreef Radegast het volgende:
Astilbe? aka Spirea, Spierstruik?
Ik dacht eerst van niet omdat die meer opgaand lijkt te bloeien, maar de Astilbe simplificolia 'sprite' lijkt er erg op.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193634092
Dat lijkt mij een winnaar! *O*
  zondag 14 juni 2020 @ 23:42:08 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193634312
quote:
5s.gif Op zondag 14 juni 2020 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
Iemand een idee welke plant de roze plant op deze foto is?

[ afbeelding ]
Yes, astilbe. Houdt van schaduw geloof ik!
Resistance is futile.
  maandag 15 juni 2020 @ 00:23:10 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193634726
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:35 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik deed altijd maar wat...na de bloei alleen maar snoeien. Nu doe ik het als mijntuin.org het mailt en het hangt er nu wel mooiere en voller bij.
Hoe stel je die mailtjes in?
Resistance is futile.
  maandag 15 juni 2020 @ 00:25:29 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193634737
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:11 schreef AnneX het volgende:
Dat vogels graszaad zouden oppikken is een fabeltje, heb ik gelezen.
Zó veel graszaad ligt er, dat er geen beginnen aan is.
Katten die gaan graven op kale plekken vind ik erger. #2cents.

Alsnog de foto’s, want ik zit onder de sol in de achtertuin.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je hortensia staat er zeer gelukkig bij! Nog een paar weekjes ^O^

En had jij niet problemen met dit stukje gazon, of herinner ik me dat verkeerd?
Resistance is futile.
pi_193634903
@Claudia...wat een bijzonder resultaat bij je vijver, inclusief de orchideeën.
Eerlijk gezegd had ik zo mijn bedenkingen - met al water al voor en achter het huis - wrom dan nog een vijver.
Ach je hebt de ruimte en het ligt er leuk bij.👍🏼

@Seven...het postzegeltje wordt ieder voorjaar geverticuteerd, bemest en kan dan weer een seizoen mee.
Van de week honderdduizend Voor/na foto’s weggegooid van het gazon in het voorjaar in de afgelopen 14 jaar. B-)
pi_193635649
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2020 00:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe stel je die mailtjes in?
Door je aan te melden bij mijntuin.org en alle planten die je hebt, of waarvan je de 'werkwijze' niet goed weet of wilt onthouden in 'mijn tuin' te zetten.
Dan krijg je maandelijks een mailtje met aan de rechterzijde van die mail wat er met jouw planten moet gebeuren :)
pi_193635657
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 00:51 schreef AnneX het volgende:


Van de week honderdduizend Voor/na foto’s weggegooid van het gazon in het voorjaar in de afgelopen 14 jaar. B-)
Ik gooi ook veel vanhetzelfdefoto's weg idd. Ook bij de herinneringen op fb.
Mijn tuin is nu wat het is, en er staan eigenlijk steeds dezelfde foto's dan op.
Wel leuk is om te zien hoe het steeds voller en voller wordt met al die vaste planten. (meer heb ik niet, niks in bakken of zo)
pi_193636139
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 07:36 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik gooi ook veel vanhetzelfdefoto's weg idd. Ook bij de herinneringen op fb.
Mijn tuin is nu wat het is, en er staan eigenlijk steeds dezelfde foto's dan op.
Wel leuk is om te zien hoe het steeds voller en voller wordt met al die vaste planten. (meer heb ik niet, niks in bakken of zo)

Ik vergeet zelf wel eens goede overzichtfoto's te maken vanuit verschillende hoeken. Juist die vergelijking is leuk, merk ik. En ik vergeet steevast voor-foto's te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193636181
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 00:51 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia...wat een bijzonder resultaat bij je vijver, inclusief de orchideeën.
Eerlijk gezegd had ik zo mijn bedenkingen - met al water al voor en achter het huis - wrom dan nog een vijver.
Ach je hebt de ruimte en het ligt er leuk bij.👍🏼
Haha. Ach, het is leuk om te doen en het is ook leuk om verschillende typen habitat in de tuin te creëren. Aan de rand van de vijver groeien weer andere planten dan bovenop het heuveltje. Elders in de tuin heb ik wat ik mijn bosstrookje noem. En ik heb al vaker de bloemenweide genoemd - een stuk tuin waar puin onder ligt en de grond relatief arm is.

Toevallig zijn er gister klaprozen bijgekomen (de border moet nog steeds flink gevuld worden en zichzelf vullen). ik kon er toen geen foto van maken omdat er geen bloemblaadjes meer aan zaten, maar vandaag is-ie bijgetrokken.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 juni 2020 @ 09:16:35 #142
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193636372
Ik had potjes bloemenzaad van de Aldi voor een euro per stuk gekocht die doen het echt mega goed.
  maandag 15 juni 2020 @ 10:06:05 #143
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193636815
Ziet er heerlijk uit Claudia! Super mooi zo die verschillende bloemen O+ .

@kaasplankje, wat voor potjes zijn dat? Ik merk dat bloemenzaad afgrijselijk duur is. Heb vorig jaar 30 :') euro betaald voor 250gr. gemengd bloemenzaad :{ .
pi_193637002
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 10:06 schreef bleiblei het volgende:
Ziet er heerlijk uit Claudia! Super mooi zo die verschillende bloemen O+ .

@:kaasplankje, wat voor potjes zijn dat? Ik merk dat bloemenzaad afgrijselijk duur is. Heb vorig jaar 30 :') euro betaald voor 250gr. gemengd bloemenzaad :{ .
Heb je erg luxe biologisch zaad gehaald bij een speciaalzaak, Blei? Want dat is wel duur :o

De action, Aldi, lidl ed hebben vaak aanbiedingen met bloemenzaad en dat is erg leuk spul. De Aldi heeft ook een soort papieren matjes waar ze al een leuk zaadmengsel in hebben zitten. Dat papier leg je neer en bedek je met aarde en gaat als een tierelier. Hebben ze laatst in de aanbieding gehad, wie weet ligt er bij een Aldi in de buurt nog wel wat ;)

Ik heb dit jaar bloemenzaad van vorig jaar gekocht in de hoop dat dat nog wat gaat doen. We moeten alleen de border nog omspitten waar het moet komen en dan mag het er in. Daar zat 50% korting op dus dat was ook nog wel betaalbaar.
  maandag 15 juni 2020 @ 10:31:10 #145
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193637094
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 09:16 schreef kaasplankje het volgende:
Ik had potjes bloemenzaad van de Aldi voor een euro per stuk gekocht die doen het echt mega goed.
Heb hier een plantje in de tuin, plantenapp zegt chinese anjer. Die komt bij de Lidl vandaan jaaaaren geleden, doet het geweldig.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 15 juni 2020 @ 10:39:25 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193637200
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 10:23 schreef Puala het volgende:

[..]

Heb je erg luxe biologisch zaad gehaald bij een speciaalzaak, Blei? Want dat is wel duur :o

De action, Aldi, lidl ed hebben vaak aanbiedingen met bloemenzaad en dat is erg leuk spul. De Aldi heeft ook een soort papieren matjes waar ze al een leuk zaadmengsel in hebben zitten. Dat papier leg je neer en bedek je met aarde en gaat als een tierelier. Hebben ze laatst in de aanbieding gehad, wie weet ligt er bij een Aldi in de buurt nog wel wat ;)

Ik heb dit jaar bloemenzaad van vorig jaar gekocht in de hoop dat dat nog wat gaat doen. We moeten alleen de border nog omspitten waar het moet komen en dan mag het er in. Daar zat 50% korting op dus dat was ook nog wel betaalbaar.
Hier:
https://www.graszaaddirec(...)erjarig-250gram.html
Vond het ook duur. Ga ik volgende keer anders doen :') .
pi_193637424
Mooie tip van de Aldi en Lidl. Ik vind zaaien zelf vaak best lastig omdat het verschil tussen onkruid en opkomende bloemen moeilijk te zien kan zijn. Heeft iemand hier tips voor? In m'n bloemenveldje heb ik dat probleem niet omdat ik geen onkruid weg hoef te halen maar de boel laat woekeren. Met nog lege borders is dat anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 juni 2020 @ 11:55:58 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193638148
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 10:06 schreef bleiblei het volgende:
Ziet er heerlijk uit Claudia! Super mooi zo die verschillende bloemen O+ .

@:kaasplankje, wat voor potjes zijn dat? Ik merk dat bloemenzaad afgrijselijk duur is. Heb vorig jaar 30 :') euro betaald voor 250gr. gemengd bloemenzaad :{ .


Deze waren dat.
  maandag 15 juni 2020 @ 12:04:54 #149
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193638258
Heb wel eens wat gezaaid op stukken grond waar nog niets was. Maar dat zijn nu juist de plekken waar mijn kat zijn behoefte gaat zitten doen. Dus van gezaaide plantjes/bloemen blijft niets over.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193639119
quote:
6s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:04 schreef Dagoduck het volgende:
Heb wel eens wat gezaaid op stukken grond waar nog niets was. Maar dat zijn nu juist de plekken waar mijn kat zijn behoefte gaat zitten doen. Dus van gezaaide plantjes/bloemen blijft niets over.
Hebben wij zó opgelost een week of wat geleden.


En waar ik zaai of bollen plant, zet ik stokjes neer.

@kaasplankje...dat zijn héel goedkope doosjes met bloemenzaadjes.
Dat zijn vast geen biologische zaadjes, zoals in de OP benoemd...
pi_193640325
Stokjes oid houden mijn katten niet tegen hoor. Alles trekken en graven ze uit. Mijn tactiek is nu alles zo vol mogelijk planten. :P
pi_193645113
Kennen jullie dit?

https://shop.beeing.it/en/
Ik wil er een!!
pi_193645313
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:55 schreef Koettie het volgende:
Kennen jullie dit?

https://shop.beeing.it/en/
Ik wil er een!!
Voor dat geld :D meld je dan aan bij de lokale bijenvereniging.
Als mentor krijg je een bijenvader of - moeder en kun je aan de gang.
pi_193645955
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:04 schreef AnneX het volgende:

[..]

Voor dat geld :D meld je dan aan bij de lokale bijenvereniging.
Als mentor krijg je een bijenvader of - moeder en kun je aan de gang.
Ja, maar voor een gewone bijenkast is m'n tuin veel te klein :'( Juist die hoge ingang en niet in pak hoeven voor de bijen lijkt me zo fijn.
pi_193646298
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:46 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja, maar voor een gewone bijenkast is m'n tuin veel te klein :'( Juist die hoge ingang en niet in pak hoeven voor de bijen lijkt me zo fijn.
Bedoel je in volume van de kast? Mogelijk valt het mee,

Voortuin:
Witte Boerenhortensia - papaver - ooievaarsbek



pi_193646527
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 21:08 schreef AnneX het volgende:

[..]

Bedoel je in volume van de kast? Mogelijk valt het mee,

Voortuin:
Witte Boerenhortensia - papaver - ooievaarsbek
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Nee, bedoel de aanvliegruimte voor bijen. M'n tuin is te klein om dat te geven als je een traditionele kas neemt. Met deze zit de aanvliegroute op 2 meter hoogte.


Mooi die papaver
pi_193647592
Nvm, mag niet hier in de gemeente. Sad.
pi_193648547
Ik heb een vraag en ik denk dat ik die hier het beste kan stellen:
Heb sinds een week een kleine plaag in mijn tuin. Niet mijn filmpje maar deze lijkt er heel erg op:

Er zitten er zeker 50 in mijn kleine tuin, waarschijnlijk dus sluipwespen. Volgens google lijken het nuttige beestjes te zijn. Als het geen kwaad kan en ze nuttig zijn wil ik ze liever niet bestrijden, maar ik zit ook niet op een enorme plaag te wachten :@ Iemand hier een goede tip?

[ Bericht 1% gewijzigd door Salvagehunter op 15-06-2020 23:19:35 ]
pi_193650462
Tip tegen wat? Ze doen letterlijk alleen maar goede dingen voor je tuin. Minder muggen, bladluizen en vliegen. Waarom wil je daar wat aan doen? Als 't eten op is gaan ze vanzelf weer ergens anders heen.
pi_193650662
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 06:20 schreef Koettie het volgende:
Tip tegen wat? Ze doen letterlijk alleen maar goede dingen voor je tuin. Minder muggen, bladluizen en vliegen. Waarom wil je daar wat aan doen? Als 't eten op is gaan ze vanzelf weer ergens anders heen.
Ik wil er ook niets aan doen zo lang ik niet het risico loop straks met een enorme plaag te maken te krijgen. Als ik je goed begrijp vertrekken ze waarschijnlijk van zelf weer. Dan laat ik ze smakelijk de bladluizen op peuzelen.
pi_193655027
Rondje bloei:






pi_193656188
Waar kan je een beetje budget vriendelijk coniferen of laurier halen regio Utrecht/Den Bosch/Gorinchem? En mijn siergrassen toko is ook aardig uitgeput, iemand nog een adres waar je p9 potjes <2 euro kan halen?
pi_193656786
Wat een vrolijke foto's, @Blues!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193656809
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 14:59 schreef Puala het volgende:
Waar kan je een beetje budget vriendelijk coniferen of laurier halen regio Utrecht/Den Bosch/Gorinchem? En mijn siergrassen toko is ook aardig uitgeput, iemand nog een adres waar je p9 potjes <2 euro kan halen?
Ik heb laatst hier siergrassen besteld, maar wel vanaf 2 euro. Verzendkosten zijn schappelijk en de bezorging was bij mij snel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 15:50:12 #165
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193656914
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 14:59 schreef Puala het volgende:
Waar kan je een beetje budget vriendelijk coniferen of laurier halen regio Utrecht/Den Bosch/Gorinchem? En mijn siergrassen toko is ook aardig uitgeput, iemand nog een adres waar je p9 potjes <2 euro kan halen?
Als je iets verder wil rijden... Ik heb een adresje van een coniferenkweker in Best.
Die heeft bij ons de oprit eruit gehaald. Kwam wel over als een gast met liefde voor zijn vak (vrij jonge kerel die nu een jaar of 5 bezig is). Doet ook Laurier en Taxus.
pi_193656986
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Als je iets verder wil rijden... Ik heb een adresje van een coniferenkweker in Best.
Die heeft bij ons de oprit eruit gehaald. Kwam wel over als een gast met liefde voor zijn vak (vrij jonge kerel die nu een jaar of 5 bezig is). Doet ook Laurier en Taxus.
Die afstand is zeker te doen :Y
pi_193657001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb laatst hier siergrassen besteld, maar wel vanaf 2 euro. Verzendkosten zijn schappelijk en de bezorging was bij mij snel.
Heb ik naar gekeken, want ik wil best veel in 1x bestellen. Maar ze hadden toen een deel niet op voorraad. Kan er nog eens naar kijken.
pi_193657079
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:54 schreef Puala het volgende:

[..]

Heb ik naar gekeken, want ik wil best veel in 1x bestellen. Maar ze hadden toen een deel niet op voorraad. Kan er nog eens naar kijken.
Je kunt er tegenwoordig ook weer langs. Komende zaterdag hebben ze een buitendag. Voor mij is het helaas te ver weg. Je zou ze altijd nog even kunnen mailen als je een grote bestelling wil doen (dikke kans dat je dan ook korting kunt bedingen :+).

Ik kon er zelf trouwens ook niet alles vinden wat ik zocht. Ze zijn duidelijk kleiner en beperkter dan de grote tuinwinkels. Ik heb toen m'n wensen maar aangepast aan wat ze hadden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193670590
Zojuist deed ik een rondje voortuin en behalve bloeiende papavers zag ik dat de akelei zaadjes kunnen worden geoogst.
Wie ervan wil, laat dan even het adres weten in dm.

Ook gras gemaaid en werkelijk vol en dik en mooi groen na wat handen boost gestrooid te hebben een week of twee geleden. Vanwege de doos in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193677805
Lekkere mat AX O+
En ik hou me aanbevolen voor zaadjes van de akelei en van de klaproos! Wil graag dat postzegelstukje bij het opritje aan de voorkant opfluffen met wilde blommen next year!
pi_193677933
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:24 schreef Blues het volgende:
Lekkere mat AX O+
En ik hou me aanbevolen voor zaadjes van de akelei en van de klaproos! Wil graag dat postzegelstukje bij het opritje aan de voorkant opfluffen met wilde blommen next year!
Nu weet ik al waar jouw tuin ligt🤪
Met zo’n doosje van wat Kaas hierboven zegt?
pi_193678036
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:31 schreef AnneX het volgende:

Nu weet ik al waar jouw tuin ligt🤪
Met zo’n doosje van wat Kaas hierboven zegt?
Ja ga ik ook kopen.
Kom alleen nooit bij een Lidl, maar er zijn in het voorjaar overal zakjes en doosjes verkrijgbaar voor een paar euro.
Komp goe!
pi_193686835
Wat een goed idee, @AnneX, het rooien van akeleizaadjes! Ga ik ook eens proberen. En bewaar je ze dan of zaai je ze meteen uit?

Ik geniet zo van m'n oase, vooral de luchten weerspiegeld in het water van de vijver. En zie die toortsen gaan.



We hebben een fonteintje op zonne-energie. :D



Er zitten véél beestjes in de vijver. Ik zet de foto's in origineel formaat even in spoilers zodat de beestjes beter te zien zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lief heeft lampjes bij de vijver gezet, waarvan het licht 's avonds in het water reflecteert.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 18 juni 2020 @ 17:38:43 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193686954
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juni 2020 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een goed idee, @:AnneX, het rooien van akeleizaadjes! Ga ik ook eens proberen. En bewaar je ze dan of zaai je ze meteen uit?

Ik geniet zo van m'n oase, vooral de luchten weerspiegeld in het water van de vijver. En zie die toortsen gaan.

[ afbeelding ]

We hebben een fonteintje op zonne-energie. :D

[ afbeelding ]

Er zitten véél beestjes in de vijver. Ik zet de foto's in origineel formaat even in spoilers zodat de beestjes beter te zien zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lief heeft lampjes bij de vijver gezet, waarvan het licht 's avonds in het water reflecteert.

[ afbeelding ]
O+ O+ O+ O+ O+ O+

Geweldig!
Resistance is futile.
  donderdag 18 juni 2020 @ 17:40:21 #175
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193686971
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 13:30 schreef Blues het volgende:
Rondje bloei:


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo, dat ziet er echt goed uit allemaal! Je roos! O+

Die van mij doet het lang niet zo goed. Ff de emails van mijntuin.org aanzetten binnenkort.
Resistance is futile.
pi_193687220
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juni 2020 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een goed idee, @:AnneX, het rooien van akeleizaadjes! Ga ik ook eens proberen. En bewaar je ze dan of zaai je ze meteen uit?

Ik geniet zo van m'n oase, vooral de luchten weerspiegeld in het water van de vijver. En zie die toortsen gaan.

[ afbeelding ]

We hebben een fonteintje op zonne-energie. :D

[ afbeelding ]

Er zitten véél beestjes in de vijver. Ik zet de foto's in origineel formaat even in spoilers zodat de beestjes beter te zien zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lief heeft lampjes bij de vijver gezet, waarvan het licht 's avonds in het water reflecteert.

[ afbeelding ]
Wow wat mooi geworden, nú al *G*
  vrijdag 19 juni 2020 @ 17:34:05 #177
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_193700167
Even vraagje tussendoor, waar kun je een beetje goedkoop kunstmest kopen voor je gazon?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193700736
De doos gazon booster hierboven komt van https://www.tuinadvies.nl/zoek/gazon-booster Of paardenmest, als je in een dorp woont of bij een manege in de buurt.
Was een aanbieding en ja, dan ga ik wel. Hier ga ik wel een jaar of wat meedoen.
Hiervoor ook een doos van aldi gehad of wat dan ook.

@Claudia: akelei verspreidt ook “zelf”. De zaadjes strooi ik op een plekje en schoffel/ hark ze wat door de grond. Verder niks.
Is van alles te vinden op inet. Oa. https://happyseeds.nl/product/akelei/
Er zijn ook jaren geweest, dat ik alleen wat aan de plantjes schudden om het zaad te laten vallen eronder.
Grappig, dat ik nu ‘leerde’ dat de plant 3/4 jaar lang op dezelfde plek terugkomt.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 11:11:59 #179
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193709777
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:16 schreef AnneX het volgende:
De doos gazon booster hierboven komt van https://www.tuinadvies.nl/zoek/gazon-booster Of paardenmest, als je in een dorp woont of bij een manege in de buurt.
Was een aanbieding en ja, dan ga ik wel. Hier ga ik wel een jaar of wat meedoen.
Hiervoor ook een doos van aldi gehad of wat dan ook.

@:Claudia: akelei verspreidt ook “zelf”. De zaadjes strooi ik op een plekje en schoffel/ hark ze wat door de grond. Verder niks.
Is van alles te vinden op inet. Oa. https://happyseeds.nl/product/akelei/
Er zijn ook jaren geweest, dat ik alleen wat aan de plantjes schudden om het zaad te laten vallen eronder.
Grappig, dat ik nu ‘leerde’ dat de plant 3/4 jaar lang op dezelfde plek terugkomt.
Ik heb één akelei in de tuin die is echt groot en dik, zal wel het derde jaar ofzo zijn.

En die musjes die iedere dag, of zeg maar gerust de hele dag door, in de boom en op de schutting zitten hier. Geweldig. Eten ook rustig broodkruimels op terwijl mijn kat van bijna 17 jaar op twee meter afstand ligt te chillen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193709872
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 17:34 schreef PzKpfw het volgende:
Even vraagje tussendoor, waar kun je een beetje goedkoop kunstmest kopen voor je gazon?
12-10-18 kunstmest is super goedkoop, maar zou ik niet aanraden. Dat zorgt er vooral voor dat je gras heel hard groeit. Leuk voor de koeien, niet voor jou :P
Kun je beter (langwerkende) gazonmest halen, dat zorgt voor een sterker en mooier gazon :)
pi_193712833
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:16 schreef AnneX het volgende:

@:Claudia: akelei verspreidt ook “zelf”. De zaadjes strooi ik op een plekje en schoffel/ hark ze wat door de grond. Verder niks.
Is van alles te vinden op inet. Oa. https://happyseeds.nl/product/akelei/
Er zijn ook jaren geweest, dat ik alleen wat aan de plantjes schudden om het zaad te laten vallen eronder.
Grappig, dat ik nu ‘leerde’ dat de plant 3/4 jaar lang op dezelfde plek terugkomt.
Ja, ik had zelf ook bedacht dat ik beter de grond om de akeleien heen wat open kon maken. De strook met groen waar de akeleien staan is flink dichtgegroeid en ik was er nog niet aan toegekomen om dat stuk aan te pakken. Sterker nog ik was niet van plan dat dit jaar te doen, maar ik ben dit weekeinde toch maar begonnen. Dan profiteren we volgend jaar hopelijk van judaspenning en akelei die zichzelf heeft uitgezaaid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 17:28:04 #182
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193713397


|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 21 juni 2020 @ 13:38:09 #183
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_193723084
Heeft iemand enig idee wat dit voor een struikje is?
Hebben we in onze tuin gehad en is 2 jaar geleden dood gegaan.

Geen idee hoe het struikje heette en zijn op basis van oude foto's nu aan het zoeken maar komen er niet uit.

Het is een struikje met verhoutte stam en in de zomer witte bloemetjes met aan de binnenkant een beetje roze. De bloemetjes zijn aan de basis een beetje kelk achtig en loopt verder uit

"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 21 juni 2020 @ 14:24:19 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193723764
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 13:38 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit voor een struikje is?
Hebben we in onze tuin gehad en is 2 jaar geleden dood gegaan.

Geen idee hoe het struikje heette en zijn op basis van oude foto's nu aan het zoeken maar komen er niet uit.

Het is een struikje met verhoutte stam en in de zomer witte bloemetjes met aan de binnenkant een beetje roze. De bloemetjes zijn aan de basis een beetje kelk achtig en loopt verder uit

[ afbeelding ]
Heb je een close-up foto?
Resistance is futile.
  zondag 21 juni 2020 @ 14:25:10 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193723778
quote:
Je clematis voelt zich goed!
Resistance is futile.
  zondag 21 juni 2020 @ 14:58:30 #186
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193724268
Boodschappenlijstje is *O*
Deze week aan de slag met gatenboor en borders ..
Volgende week plantjes erin ^O^

Welk tuincentrum/plantjesbaas (in zuid-holland/noord-holland en/of utrecht) MOET ik bezoeken?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193724327
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 13:38 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit voor een struikje is?
Hebben we in onze tuin gehad en is 2 jaar geleden dood gegaan.

Geen idee hoe het struikje heette en zijn op basis van oude foto's nu aan het zoeken maar komen er niet uit.

Het is een struikje met verhoutte stam en in de zomer witte bloemetjes met aan de binnenkant een beetje roze. De bloemetjes zijn aan de basis een beetje kelk achtig en loopt verder uit

[ afbeelding ]
Hibiscus?
  zondag 21 juni 2020 @ 15:34:36 #188
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193724733
quote:
14s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je clematis voelt zich goed!
Yup, en die plant van de buren die rechtsboven over de schutting heen krult, vol met knoppen :9
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 21 juni 2020 @ 15:52:25 #189
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193725039
quote:
6s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:34 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Yup, en die plant van de buren die rechtsboven over de schutting heen krult, vol met knoppen :9
is dat een passiebloem van de buren ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 21 juni 2020 @ 16:00:49 #190
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193725145
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:52 schreef Barreltje het volgende:

[..]

is dat een passiebloem van de buren ?
Zou heel goed kunnen, ben niet zo bekend met die planten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 21 juni 2020 @ 16:03:22 #191
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193725169
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:52 schreef Barreltje het volgende:

[..]

is dat een passiebloem van de buren ?
100%, mijn ouders hebben er ook eentje.
Ziet er precies hetzelfde uit.
  zondag 21 juni 2020 @ 16:06:54 #192
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_193725205
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 11:18 schreef Piles het volgende:

[..]

12-10-18 kunstmest is super goedkoop, maar zou ik niet aanraden. Dat zorgt er vooral voor dat je gras heel hard groeit. Leuk voor de koeien, niet voor jou :P
Kun je beter (langwerkende) gazonmest halen, dat zorgt voor een sterker en mooier gazon :)
Nou ja het is voor nu wel de bedoeling dat even snel (dicht)groeit.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 21 juni 2020 @ 16:07:29 #193
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193725210
quote:
6s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen, ben niet zo bekend met die planten.
Dat si een passiebloem :Y die van mij staat hier al te bloeien O+
  zondag 21 juni 2020 @ 17:00:45 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193725856
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:58 schreef Barreltje het volgende:
Boodschappenlijstje is *O*
Deze week aan de slag met gatenboor en borders ..
Volgende week plantjes erin ^O^

Welk tuincentrum/plantjesbaas (in zuid-holland/noord-holland en/of utrecht) MOET ik bezoeken?
Wat is uiteindelijk je plan geworden? :)
Resistance is futile.
  zondag 21 juni 2020 @ 17:22:52 #195
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_193726171
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:02 schreef Koettie het volgende:

[..]

Hibiscus?
Nee, maar ik ben wat verder gaan zoeken en ben erachter...het was een struikmalva.

Toch bedankt.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 21 juni 2020 @ 18:32:46 #196
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193727262
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 17:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat is uiteindelijk je plan geworden? :)
Ongeveer dit:
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 21 juni 2020 @ 18:44:48 #197
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193727423
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 18:32 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ongeveer dit:
[ afbeelding ]
Mooi O+
Resistance is futile.
pi_193727514
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 18:32 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ongeveer dit:
[ afbeelding ]
Mooierdjes zeg O+
pi_193728454
Ik heb een maand gelezen onze tuin voorzien van planten. Allerlei soorten siergrassen en wat bloemen er tussen. En het gaat echt als een malle de lucht in O+











En op sommige plekken staat al wel iets, maar moet nog wat bij





En heeft een van jullie een idee wat dit is?





We hebben ook wat last van luizen, maar dat lost moeder natuur zelf al op :Y



En ze planten zich ook voort :D

pi_193728614
Oh dat wordt echt een mooie plek in die hoek zeg O+
  zondag 21 juni 2020 @ 21:56:10 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193729815
@Puala, ga je nog bodembedekkers planten?
Resistance is futile.
pi_193730039
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:56 schreef Seven. het volgende:
@:puala, ga je nog bodembedekkers planten?
T staat zo vol dat ik niet verwacht dat dat nodig is.
pi_193733352
Uitgebreide plannen heb je Barrel. Dat zijn heul veul verschillende plantjes...
Of ga je / kun je daar uit kiezen? wat aanwezig is in de tuincentra.
In 2 kleine tuinen heb ik niet eens 25 verschillende planten.

En Puala heeft als een malle gewerkt _O_
Kun je mooi van genieten de komende zomer.
pi_193741335
Goed toeven in de tuin, Puala ^O^

Rondje voortuin:
Witte aluinbollen zijn schouderhoog:

En eentje staat op ontluiken: dat velletje scheurt:


De voorraad akeleizaad droogt in ter plekke:
pi_193741571
Mooi dit
pi_193743425
Ja hé. O+
pi_193757123
Wat bloeit er veel! Ik heb me beperkt tot de hoogtepunten:





























Zelfs het 'onkruid' is mooi:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 21:00:10 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193758415
Heerlijke foto's weer allemaal O+
Resistance is futile.
pi_193758551
Kleurrijk Claudia.
Papavers met name rode vind ik prachtig.
Op foto’s die ik laatst heb gedelete’d zag ik dat er wel 10-15 oranje bij elkaar stonden.
Nu foetsie. 8)7 papavers en foto’s.

De Acer ofwel Boom is van een stokje in 2 maand of minder gegroeid tot boom in wording.
Hij is nu schouderhoog, ongeveer 160 cm, met vele blaadjes.
Aan de andere kant van het pad, links, staat er ook eente, die is iets kleiner en buigt naar het licht.
Je ziet de grootste afgetekend tegen de stam van een boom 25 m. verderop in een andere tuin.
pi_193759447
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 21:07 schreef AnneX het volgende:

De Acer ofwel Boom is van een stokje in 2 maand of minder gegroeid tot boom in wording.
Hij is nu schouderhoog, ongeveer 160 cm, met vele blaadjes.
Aan de andere kant van het pad, links, staat er ook eente, die is iets kleiner en buigt naar het licht.
Je ziet de grootste afgetekend tegen de stam van een boom 25 m. verderop in een andere tuin.
[ link | afbeelding ]
Zo, die gaat hard! Ik moet zelf overal uit de tuin plukjes es en bosjes wilg halen. Die verspreiden zich als een gek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193759605
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 21:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo, die gaat hard! Ik moet zelf overal uit de tuin plukjes es en bosjes wilg halen. Die verspreiden zich als een gek.
Je eigen bos *O* naast de vijver w/ langs het water B-)
Breekt de wind, die aanstormt over de polder.
pi_193769499
Hebben jullie dit aardige artikel al gelezen over biologische kwekerij De Hessenhof in Ede?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193770016
Dank je voor de link.
Een leerzaam verhaal. Kan wel als link in OT, samen met https://biotuinwijzer.nl/webshops/
Ook herkenbaar: koop ik een zootje papavers, leuk, prachtig en een jaar daarna foetsie.
En de tip om in de herfst te planten etc. 👍🏼
pi_193771041
Ja, ik vond het best een leerzaam artikel. Mijn buurman is vorig jaar naar De Hessenhof geweest - ik was in die tijd ziek - en heeft toen wat planten voor me meegenomen. Ik kende de kwekerij dus wel al.

Ik ben in die regio geboren en getogen. Suf dat ik vorig jaar pas de kwekerij ontdekte!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193772354
De bloemenweide wordt een bloemenweelde, en druk bezoemd door allerlei verschillende hommels en bijen. Mooi op de foto zetten is nog niet gelukt. Maar wel van de kleinere bloemenwei, die dit jaar op een groot stuk van de moestuin staat. Allemaal enthousiaste eenjarigen.



In het siertuintje onder de walnoot staan veel meer vaste planten, waar ook bij tijden veel bloei in zit, maar momenteel maakt het een erg groene indruk.


De rozen zijn gelukkig al wel begonnen met bloei, meestal houden ze vol tot ergens in december ofzo.


Beetje rare foto geworden; maar ons olijfje bloeit! Met echte kleine witte bloemetjes.


Het rijtje kleine vijgen:

De grote vijgen staan deze keer niet op een foto. Ze worden wel weer groot; er is geen snoeien tegen zowat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193781286
En de witte olijvenbloempjes worden olijven?
Hoef je toch niet te ‘krenten’ als druiven of tomaten?
Een beetje Spanje in het Noorden. w/
pi_193781654
Vorig jaar kreeg ik een beterschapsmand met planten.
Heel lief maar ik hou daar niet zo van, zo'n mand met verschillende planten :@ dus ik heb ze na een paar weken eruit gehaald en apart in potten gezet.
1 heeft het echt grandioos overleefd en bloeit en groeit in de bak voor de deur!
Weet niet wat het is, maar best leuk zo :)
pi_193781678
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:25 schreef sigme het volgende:
De bloemenweide wordt een bloemenweelde, en druk bezoemd door allerlei verschillende hommels en bijen. Mooi op de foto zetten is nog niet gelukt. Maar wel van de kleinere bloemenwei, die dit jaar op een groot stuk van de moestuin staat. Allemaal enthousiaste eenjarigen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In het siertuintje onder de walnoot staan veel meer vaste planten, waar ook bij tijden veel bloei in zit, maar momenteel maakt het een erg groene indruk.
[ afbeelding ]

De rozen zijn gelukkig al wel begonnen met bloei, meestal houden ze vol tot ergens in december ofzo.
[ afbeelding ]

Beetje rare foto geworden; maar ons olijfje bloeit! Met echte kleine witte bloemetjes.
[ afbeelding ]

Het rijtje kleine vijgen:
[ afbeelding ]
De grote vijgen staan deze keer niet op een foto. Ze worden wel weer groot; er is geen snoeien tegen zowat.
Die bloemenweide O+
pi_193782558
@sigme, wat zijn die oranje bloemen in je bloemenweide? En wat voor roos heb je? Begrijp ik goed dat die bloeit tot december?

Ik vind de vijgen op een rij heel gaaf!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193783755
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:37 schreef Claudia_x het volgende:
Wat bloeit er veel! Ik heb me beperkt tot de hoogtepunten:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zelfs het 'onkruid' is mooi:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prachtig weer. En bedankt voor dat artikel over de Hessenhof. Daar ga ik in de herfst naartoe om nog wat vaste planten in te slaan, tegen die tijd kan ik ook goed zien wat er van de nieuwe aanplant aan is geslagen en waar nog gaten vallen. Ik heb de meeste van mijn planten gekregen als stekjes van anderen, maar een paar dingen die ik toch wil hebben, zoals haagjes, wil ik toch wel ergens kopen.
pi_193783922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 13:55 schreef Claudia_x het volgende:
@:sigme, wat zijn die oranje bloemen in je bloemenweide? En wat voor roos heb je? Begrijp ik goed dat die bloeit tot december?

Ik vind de vijgen op een rij heel gaaf!
De oranje bloemetjes zijn slaapmutsjes, heel leuk bloemetje met een mutsje op. Komt praktisch altijd goed op en zaait zichzelf ook weer flink uit.

Qua rozen: ik heb echt geen flauw idee wat de rassen zijn, en ik denk dat het ook niet veel uitmaakt, want het zijn verschillende rozen, en ze bloeien eigenlijk allemaal maanden door. Moet ik wel steeds de oude rozen weghalen, als er bottels gevormd worden dan stopt de bloei.
Het zijn allemaal struikrozen geloof ik, ik heb er echt de ballen verstand van :'). Ik vind ze een stuk mooier en leuker dan ik dacht van rozen, vroeger.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 26 juni 2020 @ 12:06:36 #222
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193798773
Mijn Spaanse hyacinten zijn uitgebloeid, kan ik daar nog wat bij planten (voor komende jaren) wat later opkomt en bloeit? Want die bladeren van die Spaanse hyacint zijn best dik en dicht, daar komt bijna niets doorheen, maar in juni verdwijnen die bladeren als sneeuw voor de zon en blijft er een kale plek achter.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 26 juni 2020 @ 14:45:17 #223
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193801235
Vraagje. Ik heb een tijdje geleden een blauwe regen geplant. Bedoeling is dat die langs de paal van onze terrasoverkapping omhoog gaat, en dan langs de terrasoverkapping groeit. Hij is qua hoogte al een heel eind. Nu twijfel ik of ik 'm slingerend om die paal moet geleiden, of recht omhoog moet laten groeien. Iemand een idee?
KuikenGuppy
pi_193802351
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 14:45 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Ik heb een tijdje geleden een blauwe regen geplant. Bedoeling is dat die langs de paal van onze terrasoverkapping omhoog gaat, en dan langs de terrasoverkapping groeit. Hij is qua hoogte al een heel eind. Nu twijfel ik of ik 'm slingerend om die paal moet geleiden, of recht omhoog moet laten groeien. Iemand een idee?
Jaren geleden zag ik een oude blauwe regen die om de regenpijp was gegroeid.
De regenpijp was gewurgd.😳
Zegt iets over de kracht, door de jaren.
Edit: gegoocheld op blauwe regen + regenpijp 🤪
En dit https://www.seasons.nl/wo(...)steria-3-tips/69590/
pi_193802364
Ik zou denken slingerend, zodat ie wat beter zn gewicht verdeelt als het ware. Hier slingert die zichzelf om de oude takken heen ook.
pi_193802373
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn Spaanse hyacinten zijn uitgebloeid, kan ik daar nog wat bij planten (voor komende jaren) wat later opkomt en bloeit? Want die bladeren van die Spaanse hyacint zijn best dik en dicht, daar komt bijna niets doorheen, maar in juni verdwijnen die bladeren als sneeuw voor de zon en blijft er een kale plek achter.
Zoek dan iets wat later bloeit en zet het er in sept/okt tussen.
En doe je nu wat eenjarige bloeiers?
pi_193803380
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn Spaanse hyacinten zijn uitgebloeid, kan ik daar nog wat bij planten (voor komende jaren) wat later opkomt en bloeit? Want die bladeren van die Spaanse hyacint zijn best dik en dicht, daar komt bijna niets doorheen, maar in juni verdwijnen die bladeren als sneeuw voor de zon en blijft er een kale plek achter.
Ik lees net dat de meeste gemberachtigen pas eind mei uit de grond komen. Je zou daar eens naar kunnen kijken. In m'n boek worden Hedychiums aangeraden, maar die lijken vrij fors te worden en dat moet maar net in je border passen. Het zijn planten die gedijen op plekken waar varens ook gedijen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:40:56 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193803938
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 16:03 schreef altootje86 het volgende:
Ik zou denken slingerend, zodat ie wat beter zn gewicht verdeelt als het ware. Hier slingert die zichzelf om de oude takken heen ook.
Ja ik doe ze denk ik licht slingerend, dat ze in totaal op 2 meter 1 of 2x rond de paal gaan.
KuikenGuppy
pi_193805236
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:40 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja ik doe ze denk ik licht slingerend, dat ze in totaal op 2 meter 1 of 2x rond de paal gaan.
Het is maar net wat je zelf mooi vindt. Slingeren ligt met een paal voor de hand, al zal de paal dat niet tot in de eeuwigheid volhouden. Dat is volgens mij vrij standaard:



Je kunt een blauwe regen ook zo laten groeien dat die een boom wordt en de paal niet nodig heeft, maar dan moet je de blauwe regen in het begin denk ik wel wat helpen tot de stam is verhout.

Deze slingert bijvoorbeeld een keer of twee:



Deze heel vaak:



Deze niet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 21:48:12 #230
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193807490
Dank je, Claudia!
KuikenGuppy
pi_193813633
Kom ik weer spammen. 8-)

Eigenlijk is de tuin op z'n mooist als het net heeft geregend. De aard is donker en daar steken de planten mooi tegen af. Ik kan een ieder toortsen van harte aanbevelen. Wat een machtige planten! Ze zijn al vrij gauw leuk door het grote blad en ze bloeien uitbundig.



De grote klaproos is heel fraai:



Dan eens een stuk van de tuin dat ik niet zo vaak laat zien, achter de garage waar ik een kleine boomgaard wil maken. Zo zag het er eind vorig jaar uit:



Ik heb tegen de garage winterjasmjin geplant, een els weggehaald, ik heb een border gemaakt die meegaat met de kromming van de vijver, wat fruitbomen neergezet, geraniums geplant en de buurman heeft er omdat het wat kaal was ook wat toortsen neergezet. Ik vind het maken (en hebben) van dit soort stukken tuin leuk, het creëren van paden en plekken om een en ander te ontdekken,



Dan wat kleine projecten. Ik had een rozenstruik gekregen en na een week of twee verdorde al het blad. Ik heb indertijd hier nog advies gevraagd. Ik heb het dorre blad weggehaald en nu is de struik alsnog mooi aan het uitlopen. Die gaat het dus redden!



Ik heb naast de voordeur een stek van de jasmijn uit mijn vorige tuin geplant. Die groeit tergend traag maar doet het wel heel goed, wat best verrassend is omdat ik had verwacht dat die onder de droge oostenwind te lijden zou hebben.



De passiebloem uit mijn vorige tuin had ik gestekt. Vorig jaar zag die er zo uit:



En nu is die lekker aan het groeien. Er zitten veel knoppen in.



@sigme, je boompje doet het goed. Ik moet 'em wat meer ruimte geven en met ander spul vast gaan maken. Ga ik van de week doen. Grappig is dat het tweede boompje, dat nog in de pot staat, veel eerder uitliep en het beter leek te doen. Inmiddels heeft dit boompje echter het exemplaar in de pot ingehaald.



Van de week ik heb wat steenbreek in de voortuin geplant. Daar heb ik hoge verwachtingen van. Het blad schijnt in de winter groen te blijven, de plant zou het in de zon en in de schaduw goed moeten doen en de bloei is prachtig (zie hieronder een willekeurige foto van het internet). De plant heet ook wel 'schildersverdriet', een naam die zou zijn ontstaan omdat de plant moeilijk te schilderen is. :D



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193815090
Wij zijn weer bezig met het her-ontwerpen van de tuin die nu een groot grasveld met daaromheen borders is. Ik wil in een deel van het grasveld twee vormen creeren met daarin planten (is het ook een border als het niet aan de rand is?). Ik wil daarin werken met boomschorspaadjes en graspaadjes, omdat ik niet te veel bestrating in de tuin wil. Hoe goed is dat bij te houden? Ik zie al dat ik boomschorspaadjes regelmatig moet aanvullen (eens per 1-3 jaar). Hoe zit het met graspaadjes? Hoe houd je de rand hiervan strak? We zullen geen 100-den rondes per dag door de tuin gaan lopen, maar ik wil voorkomen dat het een graspad met middenin een zandstrook wordt.
pi_193816020
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:42 schreef Tuindier het volgende:
Wij zijn weer bezig met het her-ontwerpen van de tuin die nu een groot grasveld met daaromheen borders is. Ik wil in een deel van het grasveld twee vormen creeren met daarin planten (is het ook een border als het niet aan de rand is?). Ik wil daarin werken met boomschorspaadjes en graspaadjes, omdat ik niet te veel bestrating in de tuin wil. Hoe goed is dat bij te houden? Ik zie al dat ik boomschorspaadjes regelmatig moet aanvullen (eens per 1-3 jaar). Hoe zit het met graspaadjes? Hoe houd je de rand hiervan strak? We zullen geen 100-den rondes per dag door de tuin gaan lopen, maar ik wil voorkomen dat het een graspad met middenin een zandstrook wordt.
Ik vind het best een klus om graspaden netjes te houden. Belangrijk is vooral dat het pad breed genoeg is voor de grasmaaier en dat de planten niet zo dichtbij de rand groeien dat je het gras aan de randen niet mee kunt maaien omdat je de planten dan ook beschadigt. Maar goed, op den duur groeit alles toch dicht. Ik overweeg zelf een graskantsteker te kopen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193816171
Die heb ik en af en toe steek ik t randje idd af bij het paadje. Staat wel weer strak.

Als ik maai neem ik soms wel eens wat bloem mee omdat ik het zo'n gedoe vind om ze steeds omhoog te houden om eronderdoor te maaien _O-
pi_193816200
Zo’n ding heb ik! Dat hebben de oude bewoners achter gelaten, misschien had ik die moeten gebruiken.. De uitdaging wordt dan inderdaad die randjes schoon/leeg te houden, maar feitelijk zou je dat ook willen doen als je een tegelpaadje neerlegt.
pi_193816451
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen.

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?

[ Bericht 12% gewijzigd door Tuindier op 28-06-2020 08:17:36 ]
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:44:11 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816496
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het best een klus om graspaden netjes te houden. Belangrijk is vooral dat het pad breed genoeg is voor de grasmaaier en dat de planten niet zo dichtbij de rand groeien dat je het gras aan de randen niet mee kunt maaien omdat je de planten dan ook beschadigt. Maar goed, op den duur groeit alles toch dicht. Ik overweeg zelf een graskantsteker te kopen:

[ afbeelding ]
Dit deed ik bij ons oude huis altijd met een en oude zaag :D :').
KuikenGuppy
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:44:25 #238
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816499
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen. [ afbeelding ]

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?
Imgur?

Edit: ik zie je foto wel als ik erop klik. Wat zijn ze hoog, heel mooi!

Edit2: zo werkt 'ie.
KuikenGuppy
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:47:25 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816554
Over stokrozen gesproken, de overbuurman heeft een paar staan die zo diep paars zijn dat ze wel zwart lijken. En dan 3 meter hoog. Prachtig O+.
Als ik van hem nou zaadjes krijg, worden ze bij mij dan ook diezelfde kleur, of is dat weer afwachten?
KuikenGuppy
pi_193817047
Zo, die zijn zeker hoog! Mooi hoor. Ik vind die vaalgele ook zo mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193817081
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen. [ afbeelding ]

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?
Fraaie stokrozen ...zo dicht bij elkaar lijkt het wel een ‘bos’.
pi_193817707
Ieder jaar na de bloei zet ik clematis Margaret Hunt kort.
Vaak gaat zij dan opnieuw groeien en geeft bloemen eind sept/okt.

Dit is nu
pi_193820123
Doet haar best!
pi_193821066
Mooie bloemen ook!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 27 juni 2020 @ 22:04:28 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193821598
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen. [ afbeelding ]

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?
Mooi O+

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 18:07 schreef AnneX het volgende:
Ieder jaar na de bloei zet ik clematis Margaret Hunt kort.
Vaak gaat zij dan opnieuw groeien en geeft bloemen eind sept/okt.

Dit is nu [ link | afbeelding ]
Margaret _O_
Resistance is futile.
  zaterdag 27 juni 2020 @ 22:38:16 #246
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193822420
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?
Zie mijn post in het kamerplantentopic over waarom het niet werkt:

F&F / Het kamerplantentopic #21: #stayhome with your planta
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193823163
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 18:07 schreef AnneX het volgende:
Ieder jaar na de bloei zet ik clematis Margaret Hunt kort.
Vaak gaat zij dan opnieuw groeien en geeft bloemen eind sept/okt.

Dit is nu [ link | afbeelding ]
Mooi! Hoe zet je haar kort? Ik bedoel, snoei je helemaal terug of alleen de nieuwe scheuten?
pi_193826238
Nog een vraag: als we de tuin omgooien zal de Gelderse roos moeten wijken. Ze is te groot om te verplaatsen maar ik vind haar wel prachtig. Kan ik haar stekken? En wanneer/ Hoe dan?
pi_193827785
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?
Deze is ook fijn.
https://www.mupload.nl/
pi_193827864
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 23:03 schreef yinu het volgende:

[..]

Mooi! Hoe zet je haar kort? Ik bedoel, snoei je helemaal terug of alleen de nieuwe scheuten?
Rigoreus teruggesnoeid tot 5 cm boven de aarde.😳
Bedenk mij zojuist, dat er geen voeding wordt gegeven...alleen water.
En zij accepteert dit sinds 2003.
pi_193827873
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 08:19 schreef Tuindier het volgende:
Nog een vraag: als we de tuin omgooien zal de Gelderse roos moeten wijken. Ze is te groot om te verplaatsen maar ik vind haar wel prachtig. Kan ik haar stekken? En wanneer/ Hoe dan?
Dan zou ik een (meerdere) poging doen👍🏼
pi_193828208
Ik liet het door de mot aangevroten buxusrijtje aan de voorkant staan omdat ik zag dat koolmeesjes en andere vogels zich tegoed deden aan de motjes O+ *G* Nu zie ik dat er weer groene blaadjes aankomen.
Toch een teken dat ik het maar moet laten staan :?
pi_193828270
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 08:19 schreef Tuindier het volgende:
Nog een vraag: als we de tuin omgooien zal de Gelderse roos moeten wijken. Ze is te groot om te verplaatsen maar ik vind haar wel prachtig. Kan ik haar stekken? En wanneer/ Hoe dan?
Ik zou het allebei proberen, stekken en verplaatsen. Bij verplaatsen de kluit zoveel mogelijk uitgraven en tegelijk bovengronds flink snoeien. Dat laatste is althans wat ik van mijn buurman heb geleerd en wat hier heeft gewerkt met een aantal heesters. Er kwam laatst wel kritiek op in dit topic, dus mogelijk komen er andere adviezen.

Hier meer informatie over verplanten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 juni 2020 @ 14:10:02 #254
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193830051
Even mijn work-in progress spammen hoor :@

Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193830841
Hoe kan ik het het makkelijkst een pas aangeleged grasveldje (met graszoden) sproeien? Met een zwenker sproei ik teveel. Iemand nog tips een een oppervlakte van ca 5x5 te sproeien?
pi_193831021
Een multi sproeier ?
  zondag 28 juni 2020 @ 16:15:53 #257
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193831667
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 12:09 schreef Blues het volgende:
Ik liet het door de mot aangevroten buxusrijtje aan de voorkant staan omdat ik zag dat koolmeesjes en andere vogels zich tegoed deden aan de motjes O+ *G* Nu zie ik dat er weer groene blaadjes aankomen.
Toch een teken dat ik het maar moet laten staan :?
De natuur zet het wel weer recht :Y
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193831870
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2020 11:48 schreef AnneX het volgende:

[..]

Rigoreus teruggesnoeid tot 5 cm boven de aarde.😳
Bedenk mij zojuist, dat er geen voeding wordt gegeven...alleen water.
En zij accepteert dit sinds 2003.
Wauw, en dan groeit ze ook weer zo ver omhoog?
pi_193832309
Hier hebben we ook een mooie grasweide, niet helemaal zo mooi als die van @Claudia_x (wat zij heeft staan staat hier ook in de omgeving, in een duur mooi hoogaangeschreven natuurgebied :D).
Maar dat van ons is ook best leuk. Met geknakte wilgenroosje (die paarsbloeiende) en duizendblad (die witbloeiende)


Duizendblad, zuring, een geel ding en wuivend gras van verschillende soorten:


Op een foto met wat groter overzicht zie je het mooie grasland nauwelijks :D. Maar onze tuintafelset (thuiswerkplek voor dagen boven 250C) staat onder de walnootboom, waar dat boompje van Claudia een zaailing van is..


De stokroos bloeit:


En hier de hardstgroeiende vijg, geflankeerd door rozen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193833014
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 14:54 schreef pretpletter het volgende:
Hoe kan ik het het makkelijkst een pas aangeleged grasveldje (met graszoden) sproeien? Met een zwenker sproei ik teveel. Iemand nog tips een een oppervlakte van ca 5x5 te sproeien?
De kraan minder hard zetten?
  zondag 28 juni 2020 @ 18:06:43 #261
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193833074
quote:
7s.gif Op zondag 28 juni 2020 17:12 schreef sigme het volgende:
Hier hebben we ook een mooie grasweide, niet helemaal zo mooi als die van @:Claudia_x (wat zij heeft staan staat hier ook in de omgeving, in een duur mooi hoogaangeschreven natuurgebied :D).
Maar dat van ons is ook best leuk. Met geknakte wilgenroosje (die paarsbloeiende) en duizendblad (die witbloeiende)
[ afbeelding ]

Duizendblad, zuring, een geel ding en wuivend gras van verschillende soorten:
[ afbeelding ]

Op een foto met wat groter overzicht zie je het mooie grasland nauwelijks :D. Maar onze tuintafelset (thuiswerkplek voor dagen boven 250C) staat onder de walnootboom, waar dat boompje van Claudia een zaailing van is..
[ afbeelding ]

De stokroos bloeit:
[ afbeelding ]

En hier de hardstgroeiende vijg, geflankeerd door rozen.
[ afbeelding ]
Sigme waar bevindt zich deze grasweide nou? Op de plek waar jullie eerder gras maaien voor de varrekes?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193833313
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 18:02 schreef Puala het volgende:

[..]

De kraan minder hard zetten?
Ja dat zou je inderdaad zeggen. Maar de zwenker gaat veel te breed sproeien en dat wil ik niet. Ik hoop eigenlijk gewoon op 4 weken lang een paar keer per dag een langere bui voor al het gras.
pi_193833790
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 18:06 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Sigme waar bevindt zich deze grasweide nou? Op de plek waar jullie eerder gras maaien voor de varrekes?
Nee, niet daar, maar in het stuk wat wij de boomgaard noemen (omdat de fruitbomen daar staan). Dat is waar je langsloopt als je van het huis naar het varkenshok loopt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193834599
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 16:37 schreef yinu het volgende:

[..]

Wauw, en dan groeit ze ook weer zo ver omhoog?
Neuh, tot halverwege met minder bloemen.
Vóor de winter weer snoeien tot 5 cm hoog ongeveer.
Zal er deze keer eens wat voeding bijdoen. (8>
pi_193834688
Jouw bloemenwei is net zo kleurrijk als die van Claudia: een waas van allerlei groen.

@pretpletter:
De nieuwe grasmat ooit gaf ik handmatig een flinke douche in de eerste weken.
Beetje zwenken links / rechts en dan een baan ernaast.
Hier ligt maar een postzegel van 5 x 4.
Dat doe ik trouwens ook in het Voorjaar na verticuteren en nieuw inzaaien voor een week of wat om de dag.
Het is net onkruid en overleeft wel.
  zondag 28 juni 2020 @ 20:32:54 #266
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193834935
Mijn opa had gras in de tuin en dat mocht ik wel maaien als kind. Die handgrasmaaier stond zo kort afgesteld dat er eigenlijk alleen nog een mosbed overbleef. Superzacht, geweldig was dat. En het gras, dat stond een week later alweer huizenhoog :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193835664
Ik hoop dat het gaat lukken. Nog nooit gras gehad en wil er heel graag op lopen met de blote voeten. En het lekker maaien en genieten van de geur.

4 weken niet op lopen toch oid? Mag je dan ook niet als het in de ochtend nog niet nat is de sproeier even verplaatsen?
pi_193861092
Het gezellige effect van druivenstruiken in mijn buitenserre. Jaarlijks honderden trosjes.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193895003


Ik heb 4 hangtuintjes 8-)

2 met basilicum en 2 met vlinderbloemenzaadmix ofzo. Was een cadeautje van 't werk van m'n ma. Eens proberen of er wat mee wil gebeuren :7
  donderdag 2 juli 2020 @ 21:28:47 #270
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193895390
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 21:29 schreef pretpletter het volgende:
Ik hoop dat het gaat lukken. Nog nooit gras gehad en wil er heel graag op lopen met de blote voeten. En het lekker maaien en genieten van de geur.

4 weken niet op lopen toch oid? Mag je dan ook niet als het in de ochtend nog niet nat is de sproeier even verplaatsen?
Och, gras groeit wel bij. Maareh, met dit weer moet het wel hard gaan ofnie? Ik heb zelf afgelopen weekend kale plekken in gezaaid en zie nu al sprietjes omhoog komen :o . Wat dat betreft is het nu perfect grasgroeiweer. Erg nat en behoorlijk warm :Y .
pi_193901665
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Och, gras groeit wel bij. Maareh, met dit weer moet het wel hard gaan ofnie? Ik heb zelf afgelopen weekend kale plekken in gezaaid en zie nu al sprietjes omhoog komen :o . Wat dat betreft is het nu perfect grasgroeiweer. Erg nat en behoorlijk warm :Y .
Ik vraag me af hoe anderen dat inzaaien doen. Ik kan wel graszaad kopen, maar dat past niet bij het gras dat ik al in de tuin heb. Het gras van de stukken die ik heb ingezaaid heeft een diepere kleur groen en groeit bovendien harder. Ziet er niet uit, vind ik.

Nu ga ik ooit borders maken van de stukken die ik heb ingezaaid en dus is het geen ramp, maar in de toekomst zou ik kale plekken graag bij willen kunnen zaaien op zo'n manier dat het nieuwe bij het oude gras past.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 09:29:29 #272
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193901806
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe anderen dat inzaaien doen. Ik kan wel graszaad kopen, maar dat past niet bij het gras dat ik al in de tuin heb. Het gras van de stukken die ik heb ingezaaid heeft een diepere kleur groen en groeit bovendien harder. Ziet er niet uit, vind ik.

Nu ga ik ooit borders maken van de stukken die ik heb ingezaaid en dus is het geen ramp, maar in de toekomst zou ik kale plekken graag bij willen kunnen zaaien op zo'n manier dat het nieuwe bij het oude gras past.
Weet je buurman niet wat voor grassen er in je grasveld zitten? Kan je daar het mengsel op uitzoeken...

Zelf heb ik het hele veld zelf ingezaaid en blijf ik nu gewoon met dezelfde grassoort bij zaaien als dat nodig is.
pi_193901816
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan wel graszaad kopen, maar dat past niet bij het gras dat ik al in de tuin heb.
Jij hebt dan ook geen intratuingazon.

Waarschijnlijk vind je hier https://www.cruydthoeck.nl/winkel/grasmengsels/c22 of https://neutkens-webshop.nl/product-categorie/natuurgrassen/ betere grassen voor jouw terrein.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 3 juli 2020 @ 09:33:21 #274
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193901850
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Jij hebt dan ook geen intratuingazon.

Waarschijnlijk vind je hier https://www.cruydthoeck.nl/winkel/grasmengsels/c22 of https://neutkens-webshop.nl/product-categorie/natuurgrassen/ betere grassen voor jouw terrein.
Als ik mijn intratuingazon laat groeien (dus niet maai) gaat het er vanzelf ook zo uitzien hoor :P .

Maar bijv. Barenburg geeft van hun graszaad gewoon netjes aan waar het mengsel uit bestaat. Dus welke grassoorten. En dan kan je er rekening mee houden.

Cruydthoeck vind ik trouwens wel sympathiek, maar ook wel extreem duur (120 euro voor een kilo graszaad 8)7 ). Biologisch spul kan je ook nog prima voor stukken minder vinden.
pi_193902026
Hoe kom ik er dan achter welke grassen ik nu heb?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193902047
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Als ik mijn intratuingazon laat groeien (dus niet maai) gaat het er vanzelf ook zo uitzien hoor :P .
Stel voor dat ik nu een stuk met intratuinspul inzaai, gaat dat er dan op den duur zo uitzien als de rest van mijn gazon? Het is toch gewoon een ander soort gras? Of is het eerder zo dat het gras dat er al is op den duur dat intratuinspul over gaat nemen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 09:55:24 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193902147
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Stel voor dat ik nu een stuk met intratuinspul inzaai, gaat dat er dan op den duur zo uitzien als de rest van mijn gazon? Het is toch gewoon een ander soort gras? Of is het eerder zo dat het gras dat er al is op den duur dat intratuinspul over gaat nemen?
Nee, dat gras gaat er niet hetzelfde uitzien. Het mengt een beetje, maar dat duurt bij grote vakken wel ff. En dat zijn eerder jaren dan jaar.
pi_193903171
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:33 schreef bleiblei het volgende:
Biologisch spul kan je ook nog prima voor stukken minder vinden.
De prijs zit 'm niet in het biologische dacht ik, maar in het inheemse.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193904645
Ik strooi vanalles door elkaar maar ik heb maar een mini grasveldje dus het is niet zo moeilijk om overal even wat te strooien ipv alleen de gaten.
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 15:38:06 #280
5428 crew  miss_sly
pi_193907468
:W
Ik heb een tuin in te richten.
We hebben een nieuwbouwwoning, dus een volledig lege tuin. We hebben al een terras en een oprit aan laten leggen, verder hebben we nog niets. Op dit moment zijn we bezig met de schuttingen.

We gaan het stapje voor stapje doen. Een vriendin helpt met advies mbt ontwerp en beplantingsplan.

Ik ga beginnen met het planten van twee bomen. De bedoeling is dat deze wat natuurlijke schaduw gaan werpen op het terras.



Ongeveer op de plek waar de ligstoel staat, komt een Judasboom.



Iets voorbij de palet met de aarbeienplanten komt een Perzisch IJzerhout



Ik wil ze eigenlijk online bestellen. Zijn er nog webshops aan te raden? Of juist af te raden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:21:12 #281
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193908978
Ik zou bomen eigenlijk altijd op zicht kopen. Je retourneert ze niet heel makkelijk, zijn vrij duur en het is wel echt een product waarvan er geen 2 dezelfde van zijn en de perceptie van "die vind ik mooi" per persoon verschilt.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:33:10 #282
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193909167
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou bomen eigenlijk altijd op zicht kopen. Je retourneert ze niet heel makkelijk, zijn vrij duur en het is wel echt een product waarvan er geen 2 dezelfde van zijn en de perceptie van "die vind ik mooi" per persoon verschilt.
Dit. Vooral in een nieuwbouw tuin zou ik minimaal 1 of 2 volwassen bomen willen zetten, en die zijn dusdanig aan de prijs dat ik ze vooraf zou willen zien (een paar duizend euro ben je zo kwijt).
Ik zou dan kijken bij bijzondere-bomen.nl ofzo, en daar rondlopen en uitkiezen.
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 17:33:38 #283
5428 crew  miss_sly
pi_193909173
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou bomen eigenlijk altijd op zicht kopen. Je retourneert ze niet heel makkelijk, zijn vrij duur en het is wel echt een product waarvan er geen 2 dezelfde van zijn en de perceptie van "die vind ik mooi" per persoon verschilt.
Daar heb ik niet zo over nagedacht. Heb je wel een punt. Voordeel van online vond ik dat ze dan ook bezorgd worden, want een boom leg je niet even in de auto.
Ander voordeel is dat je weet dat ze de bomen in kwestie hebben. Ik ben gisteren hier in de buurt bij een kweker geweest, en die had beide bomen niet staan.

Morgen nog eens naar een andere kweker, kijken of hij wat heeft staan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 17:35:52 #284
5428 crew  miss_sly
pi_193909210
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:33 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dit. Vooral in een nieuwbouw tuin zou ik minimaal 1 of 2 volwassen bomen willen zetten, en die zijn dusdanig aan de prijs dat ik ze vooraf zou willen zien (een paar duizend euro ben je zo kwijt).
Ik zou dan kijken bij bijzondere-bomen.nl ofzo, en daar rondlopen en uitkiezen.
Wij gaan geen volwassen bomen van een paar duizend euro neerzetten, hoor. We beginnen gewoon klein.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:37:27 #285
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193909247
Vraag is ook of je zoiets wilt:
(¤5000, 30 jaar oud)

Of zoiets:

(¤85)

Of allerlei varianten daar tussenin.
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 17:38:41 #286
5428 crew  miss_sly
pi_193909266
Die eerste niet, zoveel was al wel duidelijk, toch? :+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:38:46 #287
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193909267
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij gaan geen volwassen bomen van een paar duizend euro neerzetten, hoor. We beginnen gewoon klein.
Oh dan zou ik ook online bestellen. En je hebt nog 30 jaar de tijd om 'm langzaamaan in de gewenste vorm te snoeien :P.
KuikenGuppy
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:39:17 #288
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193909278
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:38 schreef miss_sly het volgende:
Die eerste niet, zoveel was al wel duidelijk, toch? :+
Niet toen ik die post tikte, ik zit mobiel dus post niet zo snel ;).
KuikenGuppy
pi_193910628
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar heb ik niet zo over nagedacht. Heb je wel een punt. Voordeel van online vond ik dat ze dan ook bezorgd worden, want een boom leg je niet even in de auto.
Ander voordeel is dat je weet dat ze de bomen in kwestie hebben. Ik ben gisteren hier in de buurt bij een kweker geweest, en die had beide bomen niet staan.

Morgen nog eens naar een andere kweker, kijken of hij wat heeft staan.
Kon de kweker je niet vertellen wie deze in de buurt wel verkopen? En een kweker bezorgt ook vaak thuis, dus hoeft geen reden te zijn om online te gaan shoppen ;)

Hoe ben je trouwens bij deze 2 soorten gekomen? Ben wel benieuwd
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:05:17 #290
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193910663
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:37 schreef Burdie het volgende:
Vraag is ook of je zoiets wilt:
[ afbeelding ] (¤5000, 30 jaar oud)

Of zoiets:
[ afbeelding ]
(¤85)

Of allerlei varianten daar tussenin.
mooi boompje, maar duur :P
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:21:04 #291
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193922453
Goed.. Deze week was het eindelijk tuin-week...
*foto's komen zo :) *
Ik maakte wat borders,



hing rekken op ,


en ging naar de intratuin :6

we kregen in 1 dag 2 borders af:




en we stopten wat sedum in "de gleuf"


en vandaag maakte ik de 3e af


ik hing ook nog wat bakjes op met eikenbladsla om te beginnen met een moestuin experiment


nu super blij met de tuin :B

[ Bericht 38% gewijzigd door Barreltje op 04-07-2020 13:29:32 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator zaterdag 4 juli 2020 @ 13:42:36 #292
5428 crew  miss_sly
pi_193922753
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:03 schreef Puala het volgende:

[..]

Kon de kweker je niet vertellen wie deze in de buurt wel verkopen? En een kweker bezorgt ook vaak thuis, dus hoeft geen reden te zijn om online te gaan shoppen ;)

Hoe ben je trouwens bij deze 2 soorten gekomen? Ben wel benieuwd
De kweker zelf hebben we niet echt gesproken. Misschien toch maar even bij hem aan de bel trekken. En er zit nog een andere kweker hier vlakbij, dus daar ook even kijken. We gaan nog meer platen nodig hebben, dus een betrouwbare kweker in de buurt waar we gemakkelijk terecht kunnen, zou erg prettig zijn.

De keuze is op deze twee gevallen in overleg met een vriendin die meedenkt met het ontwerp en beplantingsplan.

We wilden eigenlijk 1 boom voor natuurlijke schaduw op een deel van het terras. De bedoeling is ook dat de tuin op zo'n manier wordt ingericht dat je niet in één keer helemaal naar achter kijkt, maar dat er doorkijkjes ontstaan. Behalve dat de boom in kwestie schaduw zou moeten geven op het terras, wil ik ook dat het een boom is waar je nog wat onder kunt zetten aan planten die wat in de schaduw kunnen staan.

Kortom: omdat de boom vlakbij het terras komt te staan, wil je een boom die geen viezigheid op je meubels uitstort gedurende een bepaalde periode. Een fruitboom trekt wespen enzo, dus die wil je ook niet naast je terras hebben.

De vriendin in kwestie kwam toen met een paar opties. Een van die opties was de Judasboom, die vind ik heel mooi en daarvan had ik al besloten dat ik die ergens in de tuin wil. Een andere was de Parrotia persica, en die vind ik erg mooi. Mooie herfstkleuren, en een vroege bloei, terwijl de Judasboom dan weer bloeit als de Parrotia is uitgebloeid.

En toen besloot ik dat ik ze allebei wil. De Judasboom wat meer in de richting van de schutting, de Parrotia wat meer naar achteren en aan de andere kant.

Dus zo :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 4 juli 2020 @ 13:44:45 #293
5428 crew  miss_sly
pi_193922786
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:21 schreef Barreltje het volgende:
Goed.. Deze week was het eindelijk tuin-week...
*foto's komen zo :) *
Ik maakte wat borders,
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
hing rekken op ,

[ afbeelding ]
en ging naar de intratuin :6
[ afbeelding ]
we kregen in 1 dag 2 borders af:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en we stopten wat sedum in "de gleuf"
[ afbeelding ]

en vandaag maakte ik de 3e af
[ afbeelding ]

ik hing ook nog wat bakjes op met eikenbladsla om te beginnen met een moestuin experiment

[ afbeelding ]
nu super blij met de tuin :B
Gezellig met die borders en dat groen. Leuk bedacht, sedum in die gleuf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:49:43 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193922837
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:21 schreef Barreltje het volgende:
Goed.. Deze week was het eindelijk tuin-week...
*foto's komen zo :) *
Ik maakte wat borders,
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
hing rekken op ,

[ afbeelding ]
en ging naar de intratuin :6
[ afbeelding ]
we kregen in 1 dag 2 borders af:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en we stopten wat sedum in "de gleuf"
[ afbeelding ]

en vandaag maakte ik de 3e af
[ afbeelding ]

ik hing ook nog wat bakjes op met eikenbladsla om te beginnen met een moestuin experiment

[ afbeelding ]
nu super blij met de tuin :B
Wauw, supermooi geworden! Ik zou trouwens overwegen om je laurier weer uit te graven en daar bescherming omheen te zetten. Best kans dat dit niet overleeft doordat je 'm nu ruim 50cm begraven hebt :P
Resistance is futile.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 14:17:14 #295
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193923157
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wauw, supermooi geworden! Ik zou trouwens overwegen om je laurier weer uit te graven en daar bescherming omheen te zetten. Best kans dat dit niet overleeft doordat je 'm nu ruim 50cm begraven hebt :P
Hij is nog zo'n 3 meter hoog.. :o dat moet toch wel goed gaan?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193923161
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De kweker zelf hebben we niet echt gesproken. Misschien toch maar even bij hem aan de bel trekken. En er zit nog een andere kweker hier vlakbij, dus daar ook even kijken. We gaan nog meer platen nodig hebben, dus een betrouwbare kweker in de buurt waar we gemakkelijk terecht kunnen, zou erg prettig zijn.

De keuze is op deze twee gevallen in overleg met een vriendin die meedenkt met het ontwerp en beplantingsplan.

We wilden eigenlijk 1 boom voor natuurlijke schaduw op een deel van het terras. De bedoeling is ook dat de tuin op zo'n manier wordt ingericht dat je niet in één keer helemaal naar achter kijkt, maar dat er doorkijkjes ontstaan. Behalve dat de boom in kwestie schaduw zou moeten geven op het terras, wil ik ook dat het een boom is waar je nog wat onder kunt zetten aan planten die wat in de schaduw kunnen staan.

Kortom: omdat de boom vlakbij het terras komt te staan, wil je een boom die geen viezigheid op je meubels uitstort gedurende een bepaalde periode. Een fruitboom trekt wespen enzo, dus die wil je ook niet naast je terras hebben.

De vriendin in kwestie kwam toen met een paar opties. Een van die opties was de Judasboom, die vind ik heel mooi en daarvan had ik al besloten dat ik die ergens in de tuin wil. Een andere was de Parrotia persica, en die vind ik erg mooi. Mooie herfstkleuren, en een vroege bloei, terwijl de Judasboom dan weer bloeit als de Parrotia is uitgebloeid.

En toen besloot ik dat ik ze allebei wil. De Judasboom wat meer in de richting van de schutting, de Parrotia wat meer naar achteren en aan de andere kant.

Dus zo :)
Kwekers dichtbij zijn heel fijn :Y

Wij gaan juist voor een boom die niet bloeit ivm bende die bloeiende bomen geeft. Leuk om te lezen dat iedereen weer een andere keuze maakt :)
  Moderator zaterdag 4 juli 2020 @ 14:54:17 #297
5428 crew  miss_sly
pi_193923521
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 14:17 schreef Puala het volgende:

[..]

Kwekers dichtbij zijn heel fijn :Y

Wij gaan juist voor een boom die niet bloeit ivm bende die bloeiende bomen geeft. Leuk om te lezen dat iedereen weer een andere keuze maakt :)
Ik vind het heel lastig, want ik hou van bomen. Ik zou met gemak een bos kunnen planten in mijn tuin met louter bomen die ik mooi vind. Mooie vast, manier van bloeien, vorm en kleur van bladeren, nou ja, noem maar op. Ik vind de bloei van de Judasboom, omdat die ook op de stam en takken bloeit, zo mooi. De bloei van de parrotia is een heel ander soort bloei.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_193924258
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:21 schreef Barreltje het volgende:
Goed.. Deze week was het eindelijk tuin-week...
*foto's komen zo :) *
Ik maakte wat borders,
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
hing rekken op ,

[ afbeelding ]
en ging naar de intratuin :6
[ afbeelding ]
we kregen in 1 dag 2 borders af:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en we stopten wat sedum in "de gleuf"
[ afbeelding ]

en vandaag maakte ik de 3e af
[ afbeelding ]

ik hing ook nog wat bakjes op met eikenbladsla om te beginnen met een moestuin experiment

[ afbeelding ]
nu super blij met de tuin :B
Een aangeklede binnentuin _O_ en de laurier ingegraven :D
Gaat heel groen worden. Leuk!
pi_193925783
Wat een mooi begin Barreltje *G* >:O
pi_193929314
Lekker bezig geweest, Barreltje! En ik ben het met Seven eens. Je kunt bijvoorbeeld een rand van hout maken (als je wat over hebt) of van afboording.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193929692
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 15:38 schreef miss_sly het volgende:
:W
Ik heb een tuin in te richten.
We hebben een nieuwbouwwoning, dus een volledig lege tuin. We hebben al een terras en een oprit aan laten leggen, verder hebben we nog niets. Op dit moment zijn we bezig met de schuttingen.

We gaan het stapje voor stapje doen. Een vriendin helpt met advies mbt ontwerp en beplantingsplan.

Ik ga beginnen met het planten van twee bomen. De bedoeling is dat deze wat natuurlijke schaduw gaan werpen op het terras.

[ afbeelding ]

Ongeveer op de plek waar de ligstoel staat, komt een Judasboom.

[ afbeelding ]

Iets voorbij de palet met de aarbeienplanten komt een Perzisch IJzerhout

[ afbeelding ]

Ik wil ze eigenlijk online bestellen. Zijn er nog webshops aan te raden? Of juist af te raden?
Prachtig die Judasboom!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')