abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193179578
Hopelijk hebben ze genoeg tijd.
  zondag 17 mei 2020 @ 17:33:00 #152
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_193179589
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:14 schreef Cee het volgende:
Ik neem aan dat ze de kritieken ook wel gebruiken voor volgend jaar. Had wel het idee dat die wat serieuze, no-nonsense toon óók voor het echte ESF de bedoeling was. Dat was vooraf een beetje mijn vrees. Dat het iets te nieuwsbulletin-achtig zou worden. Dus hopelijk wordt dat nu wat losgeschud.
Ja dat is precies wat ik ook heb.
  ESF Reporter zondag 17 mei 2020 @ 17:47:13 #153
87554 Cee
Welluk?
pi_193179737
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:29 schreef Em31 het volgende:

[..]

:Y al denk ik dat de presentatoren sowieso wel beter tot hun recht gaan komen in een volle zaal in plaats van zo’n dode studio, maar voor alles eromheen is het niet zo erg ja.
Die totaal lege studio en de 0 interactie tussen de presentatoren had ook een erg afstandelijk effect. Vergelijk het met de show in Duitsland: daar praatte een presentatrice de clips ennoptredens (van 5 acts die anders in de finale hadden gestaan) aan elkaar door en zaten twee commentatoren op een verder lege tribune, waarmee ze ook gesprekjes had. Hier waren dus ook slechts 3 continue factoren in de studio maar oogde het door de dynamiek minder stijfjes.

Al zou er slechts 30 man publiek zitten dan zou dat al heel veel verschil maken. Nu hoop ik dat er volgend jaar wel wat meer mensen naar binnen mogen. :P
  zondag 17 mei 2020 @ 17:51:49 #154
350717 Redefine
Service hè
pi_193179798
Ik vind het logisch dat er ook wat kritiek is. Nu ook ik erover nadenk waren alle liedjes ook wel wat zwaarmoedig. Zelfs Heroes was door de akoestische versie niet echt vrolijk. Het stoorde mij niet. Maar er had op zich best een vrolijker liedje bij gekund.

Verder vind ik het vreemd dat er discussie is dat er te weinig te lachen was. Terwijl er tegelijk al discussie was over de grapjes van Chantal? Tsja wat wil je dan? Het was toch vrij duidelijk dat door het ontbreken van publiek je er geen enorm sfeervolle show van kunt maken.

De vergelijking met de Zweedse show vind ik zelf wat onlogisch. Ten eerste zijn de Zweden daar veel beter in dan elk ander Europees land, dus minder is het altijd wel. Maar daarnaast is het ook wel een stuk makkelijker om een show te maken waarbij je geen rekening met iemand hoeft te houden.

Die show is gemaakt door Zweden voor Zweden. Met weliswaar wel het oog op kijkers van buiten het land. Love Shine a Light moest rekening houden met heel Europa en daarbuiten. En ook rekening houden met de organisatie.

Bovendien heeft Zweden recent nog twee keer gewonnen. Dus dan is het makkelijk om nog daarvan postcards etc. te laten zien. Bij Nederland moet je of iets heel oubolligs gebruiken of iets van anderen jatten.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 17 mei 2020 @ 17:53:46 #155
350717 Redefine
Service hè
pi_193179824
Dan moet ik daarbij aantekenen dat ik zelf juist altijd erg kritisch ben. Maar gisteren een prima show vond. Maar misschien waren mijn verwachtingen gewoon wat anders.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_193180011
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193180866
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:01 schreef grazz het volgende:
Ik zit me weer op te vreten na het lezen van vele negatieve reacties. Ik had deze reactie even nodig :D
[..]

Daar zou ik tegenin kunnen brengen dat ik me stoor aan het misplaatste nationalisme waarmee alles fantastisch wordt gevonden met het labeltje songfestival, want Nederland.

Ieder heeft recht op zijn mening, jij die het wel mooi en leuk vond, maar ook ik die het te depressief voor woorden vond.

Vorig jaar hebben we op de dag van het Songfestival mijn schoonmoeder moeten begraven, dan ben je wel toe aan iets anders dan dood en verderf
  zondag 17 mei 2020 @ 19:19:25 #158
403253 Meke
after all this time? always.
pi_193181089
Ohh ik ben nu weer filmpjes aan het terugkijken, ik vond het echt mooi hoor O+

Zie nu pas dat op het shirt van de zanger van de Roop niet Eurovision staat, maar Euroopvision _O-
supercalifragilisticexpialidocious
pi_193181195
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-a-light-compilatie/

Als de opbrengst naar het goede doel was gegaan had ie meegezongen :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 17 mei 2020 @ 19:34:18 #160
350717 Redefine
Service hè
pi_193181324
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:03 schreef totebel het volgende:

[..]

Daar zou ik tegenin kunnen brengen dat ik me stoor aan het misplaatste nationalisme waarmee alles fantastisch wordt gevonden met het labeltje songfestival, want Nederland.

Ieder heeft recht op zijn mening, jij die het wel mooi en leuk vond, maar ook ik die het te depressief voor woorden vond.

Vorig jaar hebben we op de dag van het Songfestival mijn schoonmoeder moeten begraven, dan ben je wel toe aan iets anders dan dood en verderf
Heeft weinig met nationalisme te maken. En dat laatste is heel erg voor je, ik heb zelf mijn vader verloren. Maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze speciaal voor jou er een vrolijke boel van gaan maken.
pi_193181340
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:51 schreef Redefine het volgende:
Ik vind het logisch dat er ook wat kritiek is. Nu ook ik erover nadenk waren alle liedjes ook wel wat zwaarmoedig. Zelfs Heroes was door de akoestische versie niet echt vrolijk. Het stoorde mij niet. Maar er had op zich best een vrolijker liedje bij gekund.

Verder vind ik het vreemd dat er discussie is dat er te weinig te lachen was. Terwijl er tegelijk al discussie was over de grapjes van Chantal? Tsja wat wil je dan? Het was toch vrij duidelijk dat door het ontbreken van publiek je er geen enorm sfeervolle show van kunt maken.

De vergelijking met de Zweedse show vind ik zelf wat onlogisch. Ten eerste zijn de Zweden daar veel beter in dan elk ander Europees land, dus minder is het altijd wel. Maar daarnaast is het ook wel een stuk makkelijker om een show te maken waarbij je geen rekening met iemand hoeft te houden.

Die show is gemaakt door Zweden voor Zweden. Met weliswaar wel het oog op kijkers van buiten het land. Love Shine a Light moest rekening houden met heel Europa en daarbuiten. En ook rekening houden met de organisatie.

Bovendien heeft Zweden recent nog twee keer gewonnen. Dus dan is het makkelijk om nog daarvan postcards etc. te laten zien. Bij Nederland moet je of iets heel oubolligs gebruiken of iets van anderen jatten.
Waar het vooral over ging, was wat demense thuis wilden. Dat is een objectieve maatstaf en zij hebben met hun voeten gestemd door andere dingen te kijken. Wat dan suggereert dat wat Zweden donderdag uitzond meer aansluit bij de publieke interesse dan wat er nu was. Mede door de column waarin een aantal pijnpunten benoemd werden (grappig genoeg door Torbjörn Ek die nogal uit zijn slof schoot, terwijl hij normaal zo genuanceerd is dat ze hem bij de NCRV kleurloos zouden vinden).

Daar kunnen vast een miljoen redenen tegen te bedenken zijn, maar nu hebben we een show gehad met veel te lage kijkcijfers in de BIG5-landen. Dat is toch ook zonde? Dat prachtige filmpje met die monumenten heeft nog geen 50.000 views op YouTube.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 17 mei 2020 @ 19:41:27 #162
350717 Redefine
Service hè
pi_193181459
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Waar het vooral over ging, was wat demense thuis wilden. Dat is een objectieve maatstaf en zij hebben met hun voeten gestemd door andere dingen te kijken. Wat dan suggereert dat wat Zweden donderdag uitzond meer aansluit bij de publieke interesse dan wat er nu was. Mede door de column waarin een aantal pijnpunten benoemd werden (grappig genoeg door Torbjörn Ek die nogal uit zijn slof schoot, terwijl hij normaal zo genuanceerd is dat ze hem bij de NCRV kleurloos zouden vinden).

Daar kunnen vast een miljoen redenen tegen te bedenken zijn, maar nu hebben we een show gehad met veel te lage kijkcijfers in de BIG5-landen. Dat is toch ook zonde? Dat prachtige filmpje met die monumenten heeft nog geen 50.000 views op YouTube.
Maar dat impliceert dat de kijkcijfers waren omdat de opzet zo was als die nu was. Wie zegt dat men überhaupt zin had om te gaan kijken zonder dat het het officiële festival doorging?

Of de enige mogelijkheid om veel kijkers te trekken was om wel een soort competitie te houden. Maar dat niet doen vind ik nog steeds een terechte keuze.
  zondag 17 mei 2020 @ 19:49:34 #163
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_193181564
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:19 schreef Meke het volgende:
Ohh ik ben nu weer filmpjes aan het terugkijken, ik vond het echt mooi hoor O+

Zie nu pas dat op het shirt van de zanger van de Roop niet Eurovision staat, maar Euroopvision _O-
:D
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
  zondag 17 mei 2020 @ 20:03:03 #164
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_193181767
Ik ben ook weer even aan het terugkijken.

Wat me nu opvalt is dat er wel wat meer lucht tussen de onderdelen had mogen zitten. Normaal heb je bijvoorbeeld een applaus na een nummer en nu werd er dan meteen geschakeld naar een nieuw item. Voelde daardoor nog al intens op sommige momenten. Kom even op adem!

Daarnaast valt me nu wel echt op dat Edsilia's bubbly personality er zelfs in een lege studio er is, al is het aan de oppervlakte. Zeker weten dat zij voor een volle zaal voor zoveel charisma gaat zorgen!

Ik vind de teksten die geschreven waren, het script, niet per se heel inspirerend. Dat kan beter Avrotros! En Jan heeft nog de meeste stappen te maken voor 2021. Er zaten bij hem echt wel wat steenkolen Engels uitspraken tussen...jammer! Maar alsnog het meest trots op hem, dat hij er gewoon staat na het afgelopen jaar!! w/
  zondag 17 mei 2020 @ 20:04:12 #165
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_193181785
Ik vind overigens de graphics niet per se heel mooi in bewegend beeld. Hoop dat er voor volgend jaar een nieuwe look en logo gaat komen...
pi_193181876
Europe Shine A Light had een duidelijk uitgangspunt. Het moest verbindend zijn voor heel Europa in deze moeilijke coronatijd en het moest aandacht geven aan alle deelnemers die hun lied niet konden presenteren op het ESF podium. De EBU heeft de beslissing genomen om het oorspronkelijke festival niet door te laten gaan, omdat eerlijke competitie niet mogelijk was. Logisch ook dus dat voor deze avond het competitie-element volledig is weggelaten en er niet toch een surrogaat wedstrijd van gemaakt is. Dat zou alleen maar meer onbegrip kweken voor het feit dat het echt ESF niet door kon gaan.
Voor de producenten was het twee maanden koffiedik kijken over hoe deze wereldwijde crisis zou verlopen. Als ze het te voorspoedig zouden inschatten, en meer vrolijkheid hadden toegevoegd, zou dat wel heel erg wringen als op het moment van de show Europa nog gebukt gaat onder hoge aantallen besmettingen en doden. Dus is het logisch dat er gekozen is voor troost (vergeet niet dat in landen als Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk echt heel veel slachtoffers zijn gevallen), hoop en saamhorigheid. Dan mogen we alleen maar blij zijn, dat ondertussen in het gewone leven weer voorzichtig aan wat lucht en ruimte komt. Maar dat is nog niet meteen reden om maar meteen in polonaise te gaan.

In Zweden heeft het virus veel minder hard huisgehouden dan een andere delen van Europa. De Zweedse omroep heeft een programma gemaakt voor de Zweden, niet voor een Europees publiek. Ze hebben er toch een competitie element aan toegevoegd, hetgeen natuurlijk een ander soort spanning en energie oplevert. Maar ik vind het eerlijk gezegd wat respectloos naar de EBU, die een weloverwogen beslissing heeft moeten nemen en dat met pijn in het hart heeft moeten doen, en naar het Nederlandse productieteam, die voor een andere taak stond dan het productieteam in Zweden. Als de Zweedse omroep een programma had moeten maken dat zou gaan om verbinding en troost, zouden ze waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uitkomen als Europe Shine A Light. Want als ze de show die ze donderdag hebben uitgezonden heel Europa hadden overgestuurd, zou half Europa zich geschoffeerd en niet gezien voelen.

Een show presenteren in een lege studio lijkt me het moeilijkste wat je een presentator kunt laten doen, want er ontbreekt een directe feedback van publiek, want tot een andere dynamiek en sfeer leidt. Je ontkomt er bijna niet aan dat zo’n programma een soort journaal dynamiek krijgt. Als je dat meeneemt, dan mag je best zeggen dat de presentatoren er al met al best iets van hebben weten maken. Ik begrijp de haat naar Jan nooit zo goed. Ik ben geen grote fan van hem, maar ik zie daar toch een goed in het pak stekende en absoluut geen onaantrekkelijke man in een zeer goed verstaanbaar en verzorgd Engels en uitstekend Duits redelijk relaxed zijn ding doen. Chantal is een prachtige vrouw die precies wat ze moet doen en toch een paar ontspannend grappige opmerkingen weet te maken in een best wel serieuze avond. Edsilia was rustig, overtuigend en gepast enthousiast en die gaat volgend jaar absoluut stralen in de Greenroom. Nicky moet volgend jaar beter gestyled worden, dat ‘ding’ wat ze nu aan had was veel te formeel voor het verslag doen van de social media activiteiten. Maar ze deed het verder vooral zoals ze ook haar eigen YouTube channel doet.

Waarom Netta in de show zat weet ik ook niet, maar de haat naar haar snap ik absoluut niet. Ze zong een prachtig ingetogen en persoonlijk liedje en heeft laten zien dat ze echt een hele goeie zangeres is. Jammer dat veel mensen niet voorbij haar uiterlijk kunnen kijken, of voorbij de manier waarop ze haar zwaarlijvigheid niet wegpoetst maar juist etaleert. Iemand als dikke kip wegzetten is absoluut niet in de haak, wat mij betreft.

Duncan liet met een mooi liedje in een warme vormgeving zien dat hij een zanger met inhoud is. Er is moed voor nodig om er niet zomaar albums uit te gooien om de honger van anderen te voeden, maar zorgvuldig te blijven focussen op wat jij als muzikant met anderen wilt delen. Ik zie hem niet als eendagsvlieg die zijn momentum niet weet te pakken. Hij is getalenteerd en integer en we zullen in Nederland nog heel lang van hem mogen genieten. Ben ik van overtuigd.

En verder was de aaneenschakeling van clips, persoonlijke boodschappen en de intervals goed geproduceerd. Inclusief de zang van Jan, Chantal en Edsilia. What’s another year..... Rotterdam 2021 komt eraan.
  zondag 17 mei 2020 @ 20:43:01 #167
436222 Japepk
Padvinder
pi_193182432
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:11 schreef lashatumbai het volgende:
SVT vs NPO/AVROTROS/NOS : dan denk ik wel dat zijn beter zijn in TV maken met goede entertainment value. Dat is gewoon niet waar de NOS bijvoorbeeld sterk in is. Die zijn dan waarschijnlijk weer beter in een goede regie en hoogstaande registratie.
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:14 schreef Cee het volgende:
Ik neem aan dat ze de kritieken ook wel gebruiken voor volgend jaar. Had wel het idee dat die wat serieuze, no-nonsense toon óók voor het echte ESF de bedoeling was. Dat was vooraf een beetje mijn vrees. Dat het iets te nieuwsbulletin-achtig zou worden. Dus hopelijk wordt dat nu wat losgeschud.
Dit dus. Het was een prima productie en technisch was er werkelijk niets op aan te merken. Het stukje samenzang met Johnny Logan bijvoorbeeld, dat is best lastig om te timen met die vertraging op de lijn. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat de presentatoren ook maar zo'n kort stukje zongen, maar het zat wel goed in elkaar. Het was alleen ook nogal gereserveerd en stijfjes hier en daar, daar helpen de zware nummers ook niet echt aan mee.

Ik kan de keuzes inhoudelijk begrijpen, maar ik hoop dat ze volgend jaar gaan laten zien dat Nederland ook een spetterende show weg kan zetten, in plaats van een reeks formidabele conservatoriumoptredens achter elkaar.
't Echte en 't ware!
  Moderator zondag 17 mei 2020 @ 20:49:17 #168
249559 crew  Lavenderr
pi_193182551
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:25 schreef TheVulture het volgende:
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-a-light-compilatie/

Als de opbrengst naar het goede doel was gegaan had ie meegezongen :')
Hij heeft zichzelf wel hééél erg hoog zitten. Had nog nooit van die man gehoord en hoop ook nooit iets van hem te horen. Wat een ego.
  zondag 17 mei 2020 @ 23:34:18 #169
204179 grazz
NL2021
pi_193186210
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:03 schreef totebel het volgende:

[..]

Uiteraard mag iedereen zn mening hebben, maar valt me op dat er een groep mensen is (op social media en forums. Ik vraag me ook af waarom ik al die berichten lees :') ) die alleen maar zit te zeiken over hoe somber de show was, dat het allemaal zo tragisch en een dikke fail was en eigenlijk alleen maar willen zeiken om het afzeiken. Waarschijnlijk enkel omdat zij hun zin niet hebben gekregen boehoe. Wat dta betreft ben ik blij dat we vanaf morgen met een schone lei beginnen. Maar van die droeftoeters die roepen dat NL helemaal geen show kan neerzetten... Pleurt toch op. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Look for the good
  zondag 17 mei 2020 @ 23:40:46 #170
204179 grazz
NL2021
pi_193186304
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:41 schreef Redefine het volgende:
Maar dat impliceert dat de kijkcijfers waren omdat de opzet zo was als die nu was. Wie zegt dat men überhaupt zin had om te gaan kijken zonder dat het het officiële festival doorging?
Dit idd, ik denk niet dat een andere invulling echt veel meer kijkers had gescoord. Men (heel Europa en Australië) wist in ieder geval dat het ESF dit jaar niet door ging, dus welke show er ook zou komen, het zou niet een show zijn zoals die hoort te zijn. Het was gisteren nogal vrij sfeerloos. Met publiek krijg je als kijker de energie ook mee vanuit zo'n arena.. Dat had dit jaar sowieso niet gekund, ook die Duitse show vond ik die sfeer niet hebben. De Zweedse show heb ik overigens zelf (nog) niet gezien.
Look for the good
  zondag 17 mei 2020 @ 23:43:16 #171
204179 grazz
NL2021
pi_193186341
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:10 schreef Aadrianus het volgende:

^O^
Look for the good
  maandag 18 mei 2020 @ 01:14:03 #172
350717 Redefine
Service hè
pi_193187148
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 23:40 schreef grazz het volgende:

[..]

Dit idd, ik denk niet dat een andere invulling echt veel meer kijkers had gescoord. Men (heel Europa en Australië) wist in ieder geval dat het ESF dit jaar niet door ging, dus welke show er ook zou komen, het zou niet een show zijn zoals die hoort te zijn. Het was gisteren nogal vrij sfeerloos. Met publiek krijg je als kijker de energie ook mee vanuit zo'n arena.. Dat had dit jaar sowieso niet gekund, ook die Duitse show vond ik die sfeer niet hebben. De Zweedse show heb ik overigens zelf (nog) niet gezien.
Precies sfeer was er niet echt en dat kon ook niet. Of ze hadden het in een heel klein studio moeten doen, maar dan ziet het er ook weer niet uit.
pi_193190450
quote:
Is er ook een compilatie van Cornald Maas? Zijn uitspraken waren echt on point😂
pi_193194007
Wat slecht, je kan het niet eens terugkijken als je in het buitenland woont :')
  maandag 18 mei 2020 @ 17:40:40 #175
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_193194280
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 17:17 schreef BeriBeri het volgende:
Wat slecht, je kan het niet eens terugkijken als je in het buitenland woont :')
Op Youtube toch wel.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')