probleem is dat Italie blijft doen wat Italie altijd heeft gedaan. Dat is gewoon aard van het beestje. Wij zullen dus bereid moeten zijn permanent geld naar het zuiden te blijven pompen om ze op de been te houden. Mag ik bedanken?quote:Op donderdag 14 mei 2020 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat snap ik inderdaad en dat maakt het wel lastiger, aan de andere kant zit ik nog liever in een eu met een wat sterker italie dan in een eu met een gecrasht italie. Dat bedoel ik met we zitten er niet los van. We wonen op hetzelfde stukje grond, zolang we in een eu met elkaar praten af en toe modder gooien, discussieren over geld geven etc. De financiele gevolgen doorspreken en daar kritisch op blijven kunnen we op ons stuk land verder. Als je dat overboord gooit is er niemand die italie of welk land dan ook bij penibele situaties om dan maar dingen te claimen in het ergste geval grondstoffen of grond dmv oorlog.
Klinkt misschien stom maar juist door de eu blijven we met elkaar praten en heeft het ook enige impact anders blijft het bij praten zonder eventueel breekijzer om daadwerkelijk iets te doen.
Als de ECB de rente niet laag houdt zou dat direct gebeuren.quote:Op donderdag 14 mei 2020 11:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij is er nog geen land in acute betalingsproblemen voor z'n obligaties.
En leuk je Godwin maar totaal niet relevant.
Als we sociale stelsels en lonen, belastingen en arbeids omstandigheden allemaal gelijk trekken. daarna wil ik solidair zijn met iedereen die zwaar getroffen is. Alleen vraag ik me af of de Franse ambtenaren bereid zijn te werken tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als de Nederlandse ambtenaren. Ik heb zo'n vermoeden van nietquote:Op donderdag 14 mei 2020 11:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vind het wel een interessant gegeven waarin culturen dan zo verschillen kwa belangen eigenlijk. Wil niet elk land dat zijn of haar burgers het goed hebben? Ik snap dat misschien wel de definities van "goed hebben" cultureel bepaald zijn. Maar waarin zitten dan die grote verschillen?
Directeur DNB destijds, ik weet zijn naam even niet meer, waarschuwde al luid en duidelijk. De politiek haalde zijn schouders op, het interesseerde hen niet. Het plannetje was belangrijker dan de toekomst van de Nederlandse burger.quote:Op donderdag 14 mei 2020 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Klopt, de omruil koers werd expres al te laag ingeschat om dit scenario uit te stellen
Men wist dat dit ging gebeuren er was voor gewaarschuwd, dus zijn de zuidelijke landen fors bevoordeeld en de noordelijk landen benadeeldquote:Op donderdag 14 mei 2020 16:12 schreef cempexo het volgende:
[..]
Directeur DNB destijds, ik weet zijn naam even niet meer, waarschuwde al luid en duidelijk. De politiek haalde zijn schouders op, het interesseerde hen niet. Het plannetje was belangrijker dan de toekomst van de Nederlandse burger.
Oh wacht...was dat Duisenberg soms ?
DK wil er best wel uitstappen is hier de stemming, zowel de politiek als de burger. Bijvoorbeeld de communistische partij, een beetje tot mijn verbazing wel http://www.kommunister.dk(...)anmark-skal-ud-af-euquote:Op donderdag 14 mei 2020 16:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men wist dat dit ging gebeuren er was voor gewaarschuwd, dus zijn de zuidelijke landen fors bevoordeeld en de noordelijk landen benadeeld
Heeft Duisenberg verder niets mee van doen
Het si wachten wie er het eerst uitstappen het Noorden dat geen eurobonds wil of het Zuiden dat een basis inkomen wil invoeren en wel Eurobonds wil
Denemarken heeft niet de Euro, dus plukt er alleen de vruchten van economische samenwerkingquote:Op donderdag 14 mei 2020 16:29 schreef cempexo het volgende:
[..]
DK wil er best wel uitstappen is hier de stemming, zowel de politiek als de burger. Bijvoorbeeld de communistische partij, een beetje tot mijn verbazing wel http://www.kommunister.dk(...)anmark-skal-ud-af-eu
Ik denk dat het een 'psychologisch' voordeel is, dat de DK grenzen gesloten zijn. We maken letterlijk de verschillen mee tussen de andere landen met open grenzen en de gevolgen daar van en de gesloten grenzen hier.quote:Op donderdag 14 mei 2020 16:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Denemarken heeft niet de Euro, dus plukt er alleen de vruchten van economische samenwerking
Met een EEG zonder personeel is niets mis
Ja vrij verkeer van personen dat past bij het EUSA syndroom van de eurofiel en maar klagen dat het hier zo druk gaat worden en er geen woningen zijnquote:Op donderdag 14 mei 2020 17:42 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik denk dat het een 'psychologisch' voordeel is, dat de DK grenzen gesloten zijn. We maken letterlijk de verschillen mee tussen de andere landen met open grenzen en de gevolgen daar van en de gesloten grenzen hier.
Overigens was er een poosje geleden een serieuze stemming om die grenzen weer te openen, dat is dus niet doorgegaan.
https://www.telegraaf.nl/(...)men-van-euro-niet-opquote:Op woensdag 27 mei 2020 13:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De EU wil belasting kunnen heffen en een nieuw noodfonds van 750 miljard waarvan er 500 miljard uitgedeeld gaat worden als giften.
https://nos.nl/artikel/23(...)or-herstelfonds.html
quote:Column: noodfonds lost problemen van euro niet op
Door EDIN MUJAGIC
In American football bestaat een play die Hail Mary heet: het is een wanhoopspoging aan het einde van de wedstrijd als de aanvallende formatie alleen nog kan scoren door de bal ver naar voren te gooien en hopen dat een eigen speler die vangt.
De naam impliceert dat er een wonder voor nodig is om op die manier te scoren. Dat kan gebeuren, maar meestal gebeurt het niet.
Merkel en Macron willen de euro redden met een noodpakket van 500 miljard.
Daar moest ik onlangs aan denken toen ik het voorstel van Angela Merkel en Emmanuel Macron las om de economische schade van de coronacrisis te bestrijden.
Veelal kwam ik opmerkingen tegen dat met het verregaande Frans-Duitse voorstel de euro definitief is gered.
De munt had een transferunie nodig en die komt er.
Staatsobligaties
Merkel en Macron stellen een fonds à 500 miljard euro voor, dat gevuld wordt met staatsobligaties die de Europese Unie namens alle EU-landen uitgeeft.
Dat geld sluist Brussel vervolgens door naar de lidstaten in de vorm van giften.
Dan kun je zeggen dat is nog geen transferunie omdat het fonds tijdelijk zou zijn.
Maar we weten maar al te goed dat de grens tussen 'tijdelijk' en 'permanent' bij dit soort zaken heel erg dun is.
Bovendien: als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.
Vochtplek
Vergelijk het met een vochtprobleem bij iemand thuis. De grote vochtplek is duidelijk te zien en een mooi gezicht is het niet. Je kunt een blik verf kopen en de muur in de verf zetten. De grote, lelijke plek verdwijnt daarmee, maar het probleem is niet opgelost.
Onder de nieuwe verflaag hoopt de vocht zich op en richt het steeds meer schade aan. Na een tijdlang uit het zicht verdwenen te zijn, dringt de vochtplek weer door de verflaag heen. Die is nu nog groter en lelijker.
BEKIJK OOK:
Premier Rutte kan borst natmaken
Dat je de eerste keer het probleem dacht te kunnen oplossen met een verfbeurt, kan nog toegeschreven worden aan onkunde of naïviteit.
De tweede keer dezelfde 'oplossing' erop loslaten, kan echter niet goedgepraat worden. Doe je het toch, dan wordt de schade nog groter en mettertijd is de hele muur naar de filistijnen. De reparatie zal dan veel duurder uitpakken dan wanneer je meteen aan het begin voor een structurele oplossing had gekozen in plaats van voor de cosmetische aanpak.
Geen oplossing
De euro kan alleen voorgoed worden gered door prudent beleid te belonen en niet te bestraffen en slecht beleid niet te belonen.
Het is waar dat het voor de Duitse economie goed is miljarden te geven aan de zwakke eurolanden.
Wat nu gebeurt behelst het risico dat de sterke landen zwakker worden.
Een economisch-politieke Hail Mary is het.
Edin Mujagic is hoofdeconoom bij OHV. Reageren? Mail naar vragen@dft.nl.
Zeker.quote:Op donderdag 14 mei 2020 11:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vind het wel een interessant gegeven waarin culturen dan zo verschillen kwa belangen eigenlijk. Wil niet elk land dat zijn of haar burgers het goed hebben? Ik snap dat misschien wel de definities van "goed hebben" cultureel bepaald zijn. Maar waarin zitten dan die grote verschillen?
Ik sta achter je, broquote:Op donderdag 28 mei 2020 17:16 schreef Eendenkooi het volgende:
Ook een transferunie zal niet werken, dat is helaas nog tot bijna niemand in NL doorgedrongen. Volgens mij ben ik de enige die het zo ziet.
Waarom werkt een transferunie niet? Omdat je een haasje over effect gaat krijgen van landen die de uitgaven van andere landen willen overtreffen. Immers het is of op kosten van de ander leven, of er wordt op jouw kosten geleefd. Dan kan je maar beter de situatie hebben dat jij op kosten van de ander leeft.
Mocht die transferunie er daadwerkelijk komen (hij is er al: ecb ) dan zal Nederland het spel volop mee moeten spelen. Dus pensioenleeftijd massaal verlagen, belastingen omlaag, etc.
Elk land gaat dit doen. Op den duur explodeert dit natuurlijk.
Conclusie: een transferunie kan niet bestaan. QED
het werkt wel met een politieke unie, zie landen als provincies en europa met 1 regering.quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:16 schreef Eendenkooi het volgende:
Ook een transferunie zal niet werken, dat is helaas nog tot bijna niemand in NL doorgedrongen. Volgens mij ben ik de enige die het zo ziet.
Waarom werkt een transferunie niet? Omdat je een haasje over effect gaat krijgen van landen die de uitgaven van andere landen willen overtreffen. Immers het is of op kosten van de ander leven, of er wordt op jouw kosten geleefd. Dan kan je maar beter de situatie hebben dat jij op kosten van de ander leeft.
Mocht die transferunie er daadwerkelijk komen (hij is er al: ecb ) dan zal Nederland het spel volop mee moeten spelen. Dus pensioenleeftijd massaal verlagen, belastingen omlaag, etc.
Elk land gaat dit doen. Op den duur explodeert dit natuurlijk.
Conclusie: een transferunie kan niet bestaan. QED
Er is nog niks besloten en zeker nog niks dramatisch. Dus logisch dat het wegzakt.quote:Op donderdag 28 mei 2020 16:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Gek dat hier niet meer over wordt gepost. Dit is een historisch moment en waarschijnlijk het begin van het einde van onze welvaart. Beter je geld uitgeven voor het niks meer waard is, want die EU wordt onze ondergang.
moet er nog meer over gepost worden op nog meer dan 2 subfora? En dan ook nog over een voorstel?quote:Op donderdag 28 mei 2020 16:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Gek dat hier niet meer over wordt gepost. Dit is een historisch moment en waarschijnlijk het begin van het einde van onze welvaart. Beter je geld uitgeven voor het niks meer waard is, want die EU wordt onze ondergang.
Dat is de enige manier waarop het kan werken. Maar die oplossing wilt waarschijnlijk niemand.quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het werkt wel met een politieke unie, zie landen als provincies en europa met 1 regering.
Er moeten nog 27 lidstaten over stemmen. Ik mag toch ten zeerste hopen dat Noord-Europa een stokje steekt tegen giften.quote:Op donderdag 28 mei 2020 16:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Een deel giften in het kader van noodhulp kan best. En dat kan ook best een serieus bedrag worden. Maar de bulk kan niet anders dan leningen met voorwaarden worden.quote:Op donderdag 28 mei 2020 18:43 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Er moeten nog 27 lidstaten over stemmen. Ik mag toch ten zeerste hopen dat Noord-Europa een stokje steekt tegen giften.
Gewoon elke Nederlander 45.000 euro overmaken. Dan zit onze staatsschuld op Italiaans niveau en ondervinden we geen nadeel.quote:Op donderdag 28 mei 2020 16:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat ik nóg grappiger vind, is dat die Lega-koekebakkers destijds zaten te janken dat Noord-Italië de hele tijd voor het armere Zuid-Italië moest betalen.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:20 schreef raptorix het volgende:
Weet je wat de grap is, Italie heeft de 4 na grootste goud voorraad ter wereld, stel dat de Euro fuck raakt, weet je wie dan spekverkoper is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |