abonnement Unibet Coolblue
pi_193374858
quote:
De aangekondigde acties van de boa's komende maandag gaan niet door. De buitengewoon opsporingsambtenaren waren in eerste instantie van plan op pinkstermaandag, als de terrassen weer opengaan, niet te handhaven op de coronaregels. Ze zijn kwaad dat ze geen wapens mogen dragen om zich te beschermen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-terras-actie-trein
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193376963
De kroegen waar ik kom gaan allemaal werken met tijdsslots en ze zeggen daarbij dat ze wel verwachten dat je ook wel gewoon normaal bestelt om het rendabel te houden (dus niet 1 bier pp per uur). Reserven kan bij de ene zelfs gewoon online dus dat kan *hopelijk* ook nog gewoon een half uur van tevoren ofzo, dinsdag eens proberen.

Tis nu gewoon ff hoe het is. Als iedereen die naar de kroeg gaat de komende maanden ff wat meer besteedt is er gewoon een goede kans dat je kroeg ook straks nog gewoon bestaat, heb ik er wel voor over. Zit al 2,5 maand de supermarkt te spekken qua bier dus nu maar weer de kroeg. :Y
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  User die altijd boos en kwaad is 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 23:41:17 #203
491163 Viesdik
pi_193393385
De psychologische schofterigheid van de overheid, die horeca-ondernemers hun klanten moeten straffen vanwege het abjecte ongeloofwaardige beleid wat gevoerd wordt.
Want ga er maar vanuit dat u straks een tafel moet huren, dat u maar een maximale zittijd heeft, dat u straks corona fee moet betalen, of dat de kosten voor drank en eten gigantisch zullen stijgen.
Lekker gezellig hè,, gestapo horeca!
En ondertussen weten we voor geen ene reet wat er zich allemaal echt afspeelt. Niemand in Nederland is bang om ziek te worden en ondertussen moeten wij ons gedragen als automatons.

Sorry lieve horecaondernemer. Hoeveel respect en medeleven ik ook kan opbrengen voor uw onderneming, ik laat mij door de overheid via u niet zo behandelen.
Mijn zelfrespect opgedrongen naar een 0-punt brengen. Mooi niet!
Duimpje omlaag naar hen die zich wel als zodanig laten behandelen.
Als een stuk vloerkleed wat al 30 jaar niet gereinigd is. Waar de straathonden op gekakt hebben en waar je van de rondslingerende etensresten nog soep van kan koken.

Ik lach deze losers in gedachte allemaal uit.
pi_193393940
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:41 schreef Viesdik het volgende:
De psychologische schofterigheid van de overheid, die horeca-ondernemers hun klanten moeten straffen vanwege het abjecte ongeloofwaardige beleid wat gevoerd wordt.
Want ga er maar vanuit dat u straks een tafel moet huren, dat u maar een maximale zittijd heeft, dat u straks corona fee moet betalen, of dat de kosten voor drank en eten gigantisch zullen stijgen.
Lekker gezellig hè,, gestapo horeca!
En ondertussen weten we voor geen ene reet wat er zich allemaal echt afspeelt. Niemand in Nederland is bang om ziek te worden en ondertussen moeten wij ons gedragen als automatons.

Sorry lieve horecaondernemer. Hoeveel respect en medeleven ik ook kan opbrengen voor uw onderneming, ik laat mij door de overheid via u niet zo behandelen.
Mijn zelfrespect opgedrongen naar een 0-punt brengen. Mooi niet!
Duimpje omlaag naar hen die zich wel als zodanig laten behandelen.
Als een stuk vloerkleed wat al 30 jaar niet gereinigd is. Waar de straathonden op gekakt hebben en waar je van de rondslingerende etensresten nog soep van kan koken.

Ik lach deze losers in gedachte allemaal uit.
:') wat een onzinnige rant.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 zondag 31 mei 2020 @ 00:30:26 #205
491163 Viesdik
pi_193394193
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:13 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

:') wat een onzinnige rant.
boosheid in geschrifte
pi_193394241
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:13 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

:') wat een onzinnige rant.
Hoezo onzinnig Jochem, voel jij je geen al dertig jaar niet gereinigd vloerkleed waar de straathonden op hebben gekakt en waarvan je van de etensresten nog soep kunt maken? :s)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193394495
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:33 schreef Salina het volgende:

[..]

Hoezo onzinnig Jochem, voel jij je geen al dertig jaar niet gereinigd vloerkleed waar de straathonden op hebben gekakt en waarvan je van de etensresten nog soep kunt maken? :s)
28 jaar, maar meer ook niet.
pi_193394571
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:49 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

28 jaar, maar meer ook niet.
Dan snap ik dat je je niet aangesproken voelt op de #onzinnigerant, net als ik. Ik voel me soms een tweedehands tapijt waar door katten op is gepist, maar dat is dus niet wat beschreven wordt, dus voel me eveneens niet aangesproken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Salina op 31-05-2020 01:28:23 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193395513
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:41 schreef Viesdik het volgende:
De psychologische schofterigheid van de overheid, die horeca-ondernemers hun klanten moeten straffen vanwege het abjecte ongeloofwaardige beleid wat gevoerd wordt.
Want ga er maar vanuit dat u straks een tafel moet huren, dat u maar een maximale zittijd heeft, dat u straks corona fee moet betalen, of dat de kosten voor drank en eten gigantisch zullen stijgen.
Lekker gezellig hè,, gestapo horeca!
En ondertussen weten we voor geen ene reet wat er zich allemaal echt afspeelt. Niemand in Nederland is bang om ziek te worden en ondertussen moeten wij ons gedragen als automatons.

Sorry lieve horecaondernemer. Hoeveel respect en medeleven ik ook kan opbrengen voor uw onderneming, ik laat mij door de overheid via u niet zo behandelen.
Mijn zelfrespect opgedrongen naar een 0-punt brengen. Mooi niet!
Duimpje omlaag naar hen die zich wel als zodanig laten behandelen.
Als een stuk vloerkleed wat al 30 jaar niet gereinigd is. Waar de straathonden op gekakt hebben en waar je van de rondslingerende etensresten nog soep van kan koken.

Ik lach deze losers in gedachte allemaal uit.
Abject en infaam.
pi_193396823
Morgen mogen restaurants voor het eerst sinds lange tijd weer gasten gaan ontvangen.
Dat geld ook voor fastfoodrestaurants. Een bezoekje aan zo'n restaurant zal in het nieuwe normaal er alleen heel anders uit gaan zien. McDonalds laat in de volgende video zien waar hun gasten de komende jaren mee te maken gaan krijgen als ze 1 van hun restaurants bezoeken:


-De kans is groot dat je lang moet wachten vanwege de mindere capaciteit en om dat wachten zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn er buiten allemaal cirkels aangebracht waarin de gasten moeten wachten. De ruimte tussen elke cirkel is 1,5 meter en in de cirkel staan positieve en grappige teksten, zogenaamde 'wachtverzachters'.

-Voor de ingang is er een kraantje en een zeepdispenser die je met je voeten kan bedienen.
Op de wand zijn instructies aangebracht hoe je dat zo veilig mogelijk kan doen.
-Daarna krijg je van een medewerker uitleg over de regels in het restaurant en tenslotte krijg je een nummer mee zodat het personeel weet welke bestelling van jou is.
-Bestellen gebeurt uitsluitend via een zuil om contact met personeel te beperken. Iemand van McDonalds maakt na ieder gebruik de touchscreen en pingedeelte schoon zodat iedere klant de zuil veilig kan gebruiken.
-Tussen alle tafels zijn platen van plexiglas aangebracht om contact tussen gasten onderling zoveel mogelijk te beperken.
-Je bestelling word naar je tafel gebracht op een rijdende trolley en die moet je zelf van de trolley pakken om risico's voor het personeel in te perken.
-Er zijn looprichtingen in het restaurant aangebracht zodat de vertrekkende en nieuwe gasten nooit elkaar tegen zullen komen in de beperkte ruimte. Hoe dit geregeld is voor toiletbezoek word helaas niet duidelijk in de video.

Morgen kan het dus weer!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 31 mei 2020 @ 09:03:51 #211
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193396860
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:41 schreef Viesdik het volgende:
Nederland is bang om ziek te worden en ondertussen moeten wij ons gedragen als automatons.
Dat is natuurlijk je eigen keuze. Of kan je zelf niet nadenken? Ik ben niet bang. Maar zou het corona virus er nu niet bij kunnen hebben hebben. Dus ga even niet uit. Dat bepaal ik zelf en niet de overheid.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193397180
Begrijp ik goed dat als je met maximaal twee gaat dat je dan in de uitzondering valt??
speak only if it improves the silence.
pi_193397255
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:37 schreef TjjWester het volgende:
Begrijp ik goed dat als je met maximaal twee gaat dat je dan in de uitzondering valt??
Dan krijg je geen boete, maar veel gelegenheden hebben wel als huisregel dat iedere bezoeker1,5 meter afstand moet houden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193397449
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:37 schreef TjjWester het volgende:
Begrijp ik goed dat als je met maximaal twee gaat dat je dan in de uitzondering valt??
Klopt, en de meeste bedrijven die ik ken hebben zich daar ook op ingericht. Dat scheelt een hoop ruimte op het terras.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 31 mei 2020 @ 10:23:31 #215
338319 ZarB
Piña colada
pi_193397677
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 08:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Morgen mogen restaurants voor het eerst sinds lange tijd weer gasten gaan ontvangen.
Dat geld ook voor fastfoodrestaurants. Een bezoekje aan zo'n restaurant zal in het nieuwe normaal er alleen heel anders uit gaan zien. McDonalds laat in de volgende video zien waar hun gasten de komende jaren mee te maken gaan krijgen als ze 1 van hun restaurants bezoeken:


-De kans is groot dat je lang moet wachten vanwege de mindere capaciteit en om dat wachten zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn er buiten allemaal cirkels aangebracht waarin de gasten moeten wachten. De ruimte tussen elke cirkel is 1,5 meter en in de cirkel staan positieve en grappige teksten, zogenaamde 'wachtverzachters'.

-Voor de ingang is er een kraantje en een zeepdispenser die je met je voeten kan bedienen.
Op de wand zijn instructies aangebracht hoe je dat zo veilig mogelijk kan doen.
-Daarna krijg je van een medewerker uitleg over de regels in het restaurant en tenslotte krijg je een nummer mee zodat het personeel weet welke bestelling van jou is.
-Bestellen gebeurt uitsluitend via een zuil om contact met personeel te beperken. Iemand van McDonalds maakt na ieder gebruik de touchscreen en pingedeelte schoon zodat iedere klant de zuil veilig kan gebruiken.
-Tussen alle tafels zijn platen van plexiglas aangebracht om contact tussen gasten onderling zoveel mogelijk te beperken.
-Je bestelling word naar je tafel gebracht op een rijdende trolley en die moet je zelf van de trolley pakken om risico's voor het personeel in te perken.
-Er zijn looprichtingen in het restaurant aangebracht zodat de vertrekkende en nieuwe gasten nooit elkaar tegen zullen komen in de beperkte ruimte. Hoe dit geregeld is voor toiletbezoek word helaas niet duidelijk in de video.

Morgen kan het dus weer!
Naar de Mac gaan was al treurnis, maar dit is toch wel helemaal een drama. "De komende jaren". Ik mag toch hopen van niet zeg. :?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193397788
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:41 schreef Viesdik het volgende:
De psychologische schofterigheid van de overheid, die horeca-ondernemers hun klanten moeten straffen vanwege het abjecte ongeloofwaardige beleid wat gevoerd wordt.
Want ga er maar vanuit dat u straks een tafel moet huren, dat u maar een maximale zittijd heeft, dat u straks corona fee moet betalen, of dat de kosten voor drank en eten gigantisch zullen stijgen.
Lekker gezellig hè,, gestapo horeca!
En ondertussen weten we voor geen ene reet wat er zich allemaal echt afspeelt. Niemand in Nederland is bang om ziek te worden en ondertussen moeten wij ons gedragen als automatons.

Sorry lieve horecaondernemer. Hoeveel respect en medeleven ik ook kan opbrengen voor uw onderneming, ik laat mij door de overheid via u niet zo behandelen.
Mijn zelfrespect opgedrongen naar een 0-punt brengen. Mooi niet!
Duimpje omlaag naar hen die zich wel als zodanig laten behandelen.
Als een stuk vloerkleed wat al 30 jaar niet gereinigd is. Waar de straathonden op gekakt hebben en waar je van de rondslingerende etensresten nog soep van kan koken.

Ik lach deze losers in gedachte allemaal uit.
Lach jij mensen die het samen met vrienden goed naar hun zin hebben maar lekker uit vanaf je zolderkamertje... Alleen en eenzaam. Dat zal ze leren.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193397792
Ik heb voor zaterdag ergens gereserveerd, ik ben benieuwd hoe het gaat. Ben normaal niet zo van de (grote) fooi geven overigens, maar zal er zaterdag in ieder geval sowieso extra aan denken :-). Alvast maar rekening mee houden, dat hebben ze wel verdiend.
  Miss 200.000.000! zondag 31 mei 2020 @ 10:35:15 #218
367000 roos94
pi_193397826
Volgende week biosje pakken en daarna zitten bij Mcdonalds.
  zondag 31 mei 2020 @ 10:44:34 #219
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193397924
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 08:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Morgen mogen restaurants voor het eerst sinds lange tijd weer gasten gaan ontvangen.
Dat geld ook voor fastfoodrestaurants. Een bezoekje aan zo'n restaurant zal in het nieuwe normaal er alleen heel anders uit gaan zien. McDonalds laat in de volgende video zien waar hun gasten de komende jaren mee te maken gaan krijgen als ze 1 van hun restaurants bezoeken:


-De kans is groot dat je lang moet wachten vanwege de mindere capaciteit en om dat wachten zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn er buiten allemaal cirkels aangebracht waarin de gasten moeten wachten. De ruimte tussen elke cirkel is 1,5 meter en in de cirkel staan positieve en grappige teksten, zogenaamde 'wachtverzachters'.

-Voor de ingang is er een kraantje en een zeepdispenser die je met je voeten kan bedienen.
Op de wand zijn instructies aangebracht hoe je dat zo veilig mogelijk kan doen.
-Daarna krijg je van een medewerker uitleg over de regels in het restaurant en tenslotte krijg je een nummer mee zodat het personeel weet welke bestelling van jou is.
-Bestellen gebeurt uitsluitend via een zuil om contact met personeel te beperken. Iemand van McDonalds maakt na ieder gebruik de touchscreen en pingedeelte schoon zodat iedere klant de zuil veilig kan gebruiken.
-Tussen alle tafels zijn platen van plexiglas aangebracht om contact tussen gasten onderling zoveel mogelijk te beperken.
-Je bestelling word naar je tafel gebracht op een rijdende trolley en die moet je zelf van de trolley pakken om risico's voor het personeel in te perken.
-Er zijn looprichtingen in het restaurant aangebracht zodat de vertrekkende en nieuwe gasten nooit elkaar tegen zullen komen in de beperkte ruimte. Hoe dit geregeld is voor toiletbezoek word helaas niet duidelijk in de video.

Morgen kan het dus weer!
_O-
Als je hier gebruik van gaat maken dan ben je wel heel erg kansloos...
pi_193397933
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:44 schreef MadMaster het volgende:

[..]

_O-
Als je hier gebruik van gaat maken dan ben je wel heel erg kansloos...
De user boven je gaat volgende week al @roos94
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Miss 200.000.000! zondag 31 mei 2020 @ 10:45:57 #221
367000 roos94
pi_193397941
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De user boven je gaat volgende week al @:roos94
Biosje en dan mac is gewoon traditie.
  zondag 31 mei 2020 @ 10:46:08 #222
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193397944
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De user boven je gaat volgende week al @:roos94
Heel veel plezier dan en smakelijk eten alvast!
pi_193398980
Suggestief cringe filmpje van de Telegraaf zeg. In werkelijkheid zal het vele malen sneller en makkelijker gaan dan in die video. Bestellen via die zuil is al jaren normaal bij de Mac en ook dat ze het komen brengen bij je. Zie enkel praktische zaken die het voor het personeel wat intensiever maken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 31 mei 2020 @ 12:27:48 #224
475652 Anneloos
anneloos
pi_193399223
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:23 schreef ZarB het volgende:

[..]

Naar de Mac gaan was al treurnis, maar dit is toch wel helemaal een drama. "De komende jaren". Ik mag toch hopen van niet zeg. :?
Mwa, wat een troep video van de Telegraaf weer. Ik erger mij elke keer rot aan die gast. Opzich niet meer dan normaal om je handen te wassen voor het eten. Doe ik thuis ook al,
maar een medewerker die scherm na elk gebruik gaat schoonmaken? Geloof je het zelf?
-
  zondag 31 mei 2020 @ 12:37:14 #225
338319 ZarB
Piña colada
pi_193399351
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:32 schreef anndb het volgende:
Ik heb voor zaterdag ergens gereserveerd, ik ben benieuwd hoe het gaat. Ben normaal niet zo van de (grote) fooi geven overigens, maar zal er zaterdag in ieder geval sowieso extra aan denken :-). Alvast maar rekening mee houden, dat hebben ze wel verdiend.
Oh ja die impliciete verwachting zal er ook wel zijn.. nog een reden om niet te gaan. :')
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193399768
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:35 schreef roos94 het volgende:
Volgende week biosje pakken en daarna zitten bij Mcdonalds.
Tsja dat is wat je doet als je 14 bent.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zondag 31 mei 2020 @ 13:34:59 #227
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193400098
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef ZarB het volgende:

[..]

Oh ja die impliciete verwachting zal er ook wel zijn.. nog een reden om niet te gaan. :')
Welnee, vorige week uit eten geweest in een hotel/restaurant en er wordt helemaal niets verwacht.
Ook niet impliciet. Fooi mag je helemaal zelf bepalen...
pi_193400573
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 31 mei 2020 @ 14:07:11 #229
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193400600
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
Je hoeft niet te gaan als de voorwaarden je niet bevallen hè.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193400800
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
No show is al jaren een probleem in de horeca en kost de ondernemer gewoon geld.
Helemaal nu binnen reserveren verplicht is en het aantal stoelen beperkt.
Op terras is reserveren niet verplicht, dus dan ga je toch naar een terras waar je niet hoeft te reserveren?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193401000
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:18 schreef Wantie het volgende:

[..]

No show is al jaren een probleem in de horeca en kost de ondernemer gewoon geld.
Helemaal nu binnen reserveren verplicht is en het aantal stoelen beperkt.
Op terras is reserveren niet verplicht, dus dan ga je toch naar een terras waar je niet hoeft te reserveren?
Het zal mij niet verbazen als prijzen op het terras veel duurder gaan worden en er soms gewerkt gaat worden met strengere tijdsloten om die reden. Ook het tekort aan terrasplaatsen waar niet gereserveerd hoeft te worden zal bijdragen aan een slechte sfeer. Als je gereserveerd hebt dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193401024
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
Als je dat al niet voor de ondernemer over hebt..
pi_193401245
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het zal mij niet verbazen als prijzen op het terras veel duurder gaan worden en er soms gewerkt gaat worden met strengere tijdsloten om die reden. Ook het tekort aan terrasplaatsen waar niet gereserveerd hoeft te worden zal bijdragen aan een slechte sfeer. Als je gereserveerd hebt dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Als ik naar onze gemeente kijk: terrassen worden flink groter gemaakt met toestemming van de gemeente. Waardoor de bedrijven niet inboeten op het aantal stoelen dat ze hebben.
In tegendeel, ik ken restauranthouders die materiaal uit de opslag halen om de verkregen ruimte goed te kunnen benutten.
Ik denk dat we een gevarieerd beeld krijgen: bij de een is reserveren verplicht, de ander heeft tijdslots, weer een ander slaat je per uur aan, sommigen rekenen een minimum besteding, etc.
Het is vooral aftasten.
En kan best zijn dat bij bedrijven waar je nu een tijdslot moet reserveren, je volgende week zonder reservering terecht kunt.
Ik verwacht ook een andere spreiding van gasten omdat populaire gelegenheden met meer restricties zullen komen dan de horeca die op minder drukke locaties zit.
Wellicht ontdek je zo nieuwe pareltjes...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193401308
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het zal mij niet verbazen als prijzen op het terras veel duurder gaan worden en er soms gewerkt gaat worden met strengere tijdsloten om die reden. Ook het tekort aan terrasplaatsen waar niet gereserveerd hoeft te worden zal bijdragen aan een slechte sfeer. Als je gereserveerd hebt dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Prijzen worden hoger, niet duurder. Producten en diensten kunnen wel duurder worden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zondag 31 mei 2020 @ 14:57:24 #235
338319 ZarB
Piña colada
pi_193401311
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:33 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Als je dat al niet voor de ondernemer over hebt..
Waarom moet iedere jan de vries opeens als liefdadigheidsinstelling fungeren?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193401337
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
Sorry jochie maar voor 1 fanta twee uur gebruik maken van een terrasje om lekkere wijven te kijken zit er gewoon niet meer in. Laat het echte werk maar aan mannen over knulletje.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193401437
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:23 schreef ZarB het volgende:

[..]

Naar de Mac gaan was al treurnis, maar dit is toch wel helemaal een drama. "De komende jaren". Ik mag toch hopen van niet zeg. :?
ga maar voor het gemak uit van komend jaar voor er iets van een effectief bewezen vaccin is
  zondag 31 mei 2020 @ 15:23:08 #238
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193401735
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:06 schreef mschol het volgende:

[..]

ga maar voor het gemak uit van komend jaar voor er iets van een effectief bewezen vaccin is
Een vaccin tegen de Mac, ik wacht het met belangstelling af...
pi_193401769
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:57 schreef ZarB het volgende:

[..]

Waarom moet iedere jan de vries opeens als liefdadigheidsinstelling fungeren?
Ga je toch lekker niet als die 10 euro er niet vanaf kan.. genoeg die wel willen dat is 1 ding wat zeker is.
pi_193401787
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
Lol wat een stelletje schooiers.
pi_193401910
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Horeca hier in Oss: borg van 10¤ is verplicht en wordt verrekend met je rekening - oftewel een minimale besteding van 10¤ is nodig. Leuk als je gewoon even een drankje wil doen op een terras waar het toevallig net wat rustiger is..
Een borg krijg je toch terug?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 31 mei 2020 @ 15:41:50 #242
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193401995
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:26 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Lol wat een stelletje schooiers.
Echt he. Gewoon lekker thuis pilsen dus.
pi_193402059
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:26 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Lol wat een stelletje schooiers.
Ik begrijp het systeem wel. Als je wil reserveren en vervolgens blijf je gewoon weg, dan ben je je 10 Euro kwijt. Als je net iets minder consumeert als klant dan hoeft zo'n ondernemer niet moeilijk te gaan doen om klanten verplicht minstens 4 of 5 consumpties te laten nemen. Je bent dan gewoon een Euro ofzo extra kwijt.

En klanten zullen dit systeem veel makkelijker accepteren dan wanneer je een biertje 5 Euro maakt. Dan heb je namelijk al heel snel dat klanten maar 1 drankje nemen omdat het anders te duur word en jij als ondernemer verliest dan eerder geld. Nu kan je je prijzen nog gelijk houden omdat je toch verzekerd bent van die 10 Euro.

Leuker gaat het er nooit op worden, maar dit systeem is tenminste eerlijk en werkt het best voor zowel de ondernemer als klant.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 31 mei 2020 @ 16:43:12 #244
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193402932
Het is net als vliegen. Niet meer voor tokkies.
Wie dit leest is gek
pi_193402942
"Niemand zal gaan" - kan niet voor anderen spreken maar ik heb al geboekt voor maandag. Terrasje, buurtcafé. Geen reserveringskosten (wat voor mongool verzint dat?), geen rare plexiglas schermen, geen checkgesprek-app verplicht (LMAO). Prijsstijgingen weet ik niet.

Het lijkt me toch allemaal win-win. Mocht bij aankomst blijken dat het allemaal kut en duur is, nou dan weet je het gat van de deur te vinden. Dan moet je lekker je geld aan de horeca onttrekken. Als iedereen dat doet, dan sterft deze bedrijfstak vanzelf een stille dood, tenzij ze een betere deal weten te sluiten met de overheid. Dat is dan blijkbaar de consequentie van de anderhalvemetersamenleving.
  zondag 31 mei 2020 @ 16:55:41 #246
338319 ZarB
Piña colada
pi_193403126
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:43 schreef Vasilevski het volgende:
"Niemand zal gaan" - kan niet voor anderen spreken maar ik heb al geboekt voor maandag. Terrasje, buurtcafé. Geen reserveringskosten (wat voor mongool verzint dat?), geen rare plexiglas schermen, geen checkgesprek-app verplicht (LMAO). Prijsstijgingen weet ik niet.

Het lijkt me toch allemaal win-win. Mocht bij aankomst blijken dat het allemaal kut en duur is, nou dan weet je het gat van de deur te vinden. Dan moet je lekker je geld aan de horeca onttrekken. Als iedereen dat doet, dan sterft deze bedrijfstak vanzelf een stille dood, tenzij ze een betere deal weten te sluiten met de overheid. Dat is dan blijkbaar de consequentie van de anderhalvemetersamenleving.
Zo'n gesprek is toch gewoon verplicht? Net als alle andere verplichtingen die erom heen hangen?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193403135
Een gesprek is verplicht, het installeren van de app niet.
  zondag 31 mei 2020 @ 16:57:19 #248
338319 ZarB
Piña colada
pi_193403153
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:24 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Ga je toch lekker niet als die 10 euro er niet vanaf kan.. genoeg die wel willen dat is 1 ding wat zeker is.
De zaken hier doen dit niet eens, maar los daar van was ik het sowieso niet van plan. De ongedwongenheid en sfeer zijn 2 redenen om de horeca te bezoeken en dat is nu weg.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 31 mei 2020 @ 16:57:40 #249
338319 ZarB
Piña colada
pi_193403161
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:56 schreef Vasilevski het volgende:
Een gesprek is verplicht, het installeren van de app niet.
Oh zo..
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  User die altijd boos en kwaad is 2022 zondag 31 mei 2020 @ 22:33:21 #250
491163 Viesdik
pi_193409361
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:57 schreef ZarB het volgende:

[..]

De zaken hier doen dit niet eens, maar los daar van was ik het sowieso niet van plan. De ongedwongenheid en sfeer zijn 2 redenen om de horeca te bezoeken en dat is nu weg.
Precies.
Uit eten ga is een tijdsbesteding om je zorgen even thuis te laten. Maar de zorgen neem je gewoon mee het terras op. Je bent overminded bezig met "wordt het niet weer eens tijd om een biertje te bestellen" en "moeten we geen rekening met andere gasten houden" en "hoe lang mogen we (nog) zitten".
Onbezorgd deelnemen aan een ongedwongen ontpanningsgelegenheid.
Geen horeca voor mij voorlopig.
pi_193409448
Hoop toch dat die hypochondrische waan snel overwaait..
  zondag 31 mei 2020 @ 22:45:53 #252
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193409643
Ik ga morgen lunchen en s avonds borrelen bij de lokale mkb
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193410075
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:33 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Precies.
Uit eten ga is een tijdsbesteding om je zorgen even thuis te laten. Maar de zorgen neem je gewoon mee het terras op. Je bent overminded bezig met "wordt het niet weer eens tijd om een biertje te bestellen" en "moeten we geen rekening met andere gasten houden" en "hoe lang mogen we (nog) zitten".
Onbezorgd deelnemen aan een ongedwongen ontpanningsgelegenheid.
Geen horeca voor mij voorlopig.

Gewoon flink consumeren op het terras.
Dan verdwijnen die zorgen vanzelf...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193410465
Waarschijnlijk zit er gewoon corona in je BIG Mac burgerd dus dan hebben al die maatregelen geen zin. :P

Serieus, wat een kansloos triest, sfeerloos gedoe heb je dan om zo'n vette burger naar binnen te kunnen werken. Kunnen ze beter Mac Donalds restaurants gesloten houden en alleen de Mc-drive open, in je auto die burger opvreten is dan 100x gezelliger.
pi_193410531
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 23:22 schreef HPoi het volgende:
Waarschijnlijk zit er gewoon corona in je BIG Mac burgerd dus dan hebben al die maatregelen geen zin. :P

Serieus, wat een kansloos triest, sfeerloos gedoe heb je dan om zo'n vette burger naar binnen te kunnen werken. Kunnen ze beter Mac Donalds restaurants gesloten houden en alleen de Mc-drive open, in je auto die burger opvreten is dan 100x gezelliger.
De Mc bij mij blijft gewoon dicht. Die hebben de ruimte niet die de Mc uit het filmpje wel heeft en een McDrive is er ook niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193413596
quote:
6s.gif Op zondag 31 mei 2020 02:03 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Abject en infaam.
Vooral Teleologisch
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193413943
Eerst met zijn allen huilen dat de horeca open moet, nu de horeca open gaat is het weer huilen dat het niet gezellig zou zijn :')

Kom op, een beetje aanpassingensvermogen kan geen kwaad hoor, voor die paar maandjes.

Je kunt niet langs de zijlijn klagen en vervolgens niks doen.
pi_193413989
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:33 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Precies.
Uit eten ga is een tijdsbesteding om je zorgen even thuis te laten. Maar de zorgen neem je gewoon mee het terras op. Je bent overminded bezig met "wordt het niet weer eens tijd om een biertje te bestellen" en "moeten we geen rekening met andere gasten houden" en "hoe lang mogen we (nog) zitten".
Onbezorgd deelnemen aan een ongedwongen ontpanningsgelegenheid.
Geen horeca voor mij voorlopig.

Lol lekker wegblijven dan. Blijft er meer plek over voor gasten die wel gewoon normaal kunnen doen op een terras. Wat een paniek.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_193416201
Wie heeft linkjes naar webcams op terrasjes?
Heb alleen deze nog gevonden van EHV:
https://www.skylinewebcam(...)hoven/eindhoven.html

Meer welkom!
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193416400
Bijna heel Utrecht zit voor vandaag al vol zag ik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193416417
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:24 schreef Nielsch het volgende:
Bijna heel Utrecht zit voor vandaag al vol zag ik.
Kan niet reserveren voor buiten toch?
pi_193416440
quote:
4s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:26 schreef Leonos het volgende:

[..]

Kan niet reserveren voor buiten toch?
Jawel
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193416495
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Jawel
Dacht alleen binnen ;( Oke!
pi_193416517
quote:
4s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:26 schreef Leonos het volgende:

[..]

Kan niet reserveren voor buiten toch?
Verschilt per bedrijf
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 1 juni 2020 @ 11:45:38 #265
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193416687
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:11 schreef RipCity het volgende:
Wie heeft linkjes naar webcams op terrasjes?
Heb alleen deze nog gevonden van EHV:
https://www.skylinewebcam(...)hoven/eindhoven.html

Meer welkom!
Sneek

  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 11:47:07 #266
367000 roos94
pi_193416713
Nog een kwartier en dan los!!!

ZUIPEN
KETEN
NEUKEN
pi_193416806
quote:
Politie niet op 1,5m
pi_193417084
quote:
hoop lege plekken nog
  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 12:13:22 #269
367000 roos94
pi_193417108
quote:
Sneekweek _O_
  maandag 1 juni 2020 @ 12:13:35 #270
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 12:17:16 #271
367000 roos94
pi_193417150
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:13 schreef WammesWaggel het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-1-juni-juno-horeca

Stream vanaf het terras in Amsterdam.
Ik zie alleen het logo van rtl nieuws
pi_193417173
Heb al gereserveerd hoor specifiek plekje op terras. We mogen er vertoeven van 15:00 tot 18:00. Hoefde geen reserveringskosten te betalen omdat we onder de stamgasten vallen. Dus we gaan lekker wijnen en knabbelen aan het water vanmiddag _O_
  maandag 1 juni 2020 @ 12:19:06 #273
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_193417174
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:17 schreef roos94 het volgende:

[..]

Ik zie alleen het logo van rtl nieuws
Alweer afgelopen, er zaten wel mensen maar het was nog niet vol.
  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 12:19:57 #274
367000 roos94
pi_193417186
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:19 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Alweer afgelopen, er zaten wel mensen maar het was nog niet vol.
:')
  maandag 1 juni 2020 @ 12:21:14 #275
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193417200
Iedereen die gaat terrassen veel plezier gewenst vandaag! ^O^

Ik trek er straks thuis een paar los.
pi_193417211
Ik heb niet de indruk dat het echt storm loopt.
pi_193417231
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:22 schreef Nia het volgende:
Ik heb niet de indruk dat het echt storm loopt.
Beetje vroeg om te zuipen, vanmiddag zit wel vol denk ik :P
  Moderator / Miss SHO maandag 1 juni 2020 @ 12:26:49 #278
22592 crew  Ole
pi_193417273
Ik zit al op terras O+
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_193417274
quote:
4s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:23 schreef Leonos het volgende:

[..]

Beetje vroeg om te zuipen, vanmiddag zit wel vol denk ik :P
Ja als de zon er lekker op staat ook.
pi_193417285
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:26 schreef Ole het volgende:
Ik zit al op terras O+
Baas. 8-)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 12:30:08 #281
367000 roos94
pi_193417327
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:26 schreef Ole het volgende:
Ik zit al op terras O+
Pics or it didnt happen
pi_193417377
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:19 schreef quirina het volgende:
Heb al gereserveerd hoor specifiek plekje op terras. We mogen er vertoeven van 15:00 tot 18:00. Hoefde geen reserveringskosten te betalen omdat we onder de stamgasten vallen. Dus we gaan lekker wijnen en knabbelen aan het water vanmiddag _O_
3 uur op een terras, tering.... :X
  maandag 1 juni 2020 @ 12:34:30 #283
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193417381
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:26 schreef Ole het volgende:
Ik zit al op terras O+
Mag je maar een beperkte tijd zitten of maakt dat niet uit?
  maandag 1 juni 2020 @ 12:40:36 #284
338319 ZarB
Piña colada
pi_193417467
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:19 schreef quirina het volgende:
Heb al gereserveerd hoor specifiek plekje op terras. We mogen er vertoeven van 15:00 tot 18:00. Hoefde geen reserveringskosten te betalen omdat we onder de stamgasten vallen. Dus we gaan lekker wijnen en knabbelen aan het water vanmiddag _O_
Wij ook. Met een hoeveelheid mensen naar keuze, een onbeperkte tijd en een stuk minder geld _O_
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Moderator / Miss SHO maandag 1 juni 2020 @ 12:43:59 #285
22592 crew  Ole
pi_193417509
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Mag je maar een beperkte tijd zitten of maakt dat niet uit?
Maakt hier niet uit. Moest alleen gegevens invullen. Beperkte tijd geldt vooral binnen.En restaurants. Mits je wel wat besteld ook natuurlijk :+
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO maandag 1 juni 2020 @ 12:44:36 #286
22592 crew  Ole
pi_193417513
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Wij ook. Met een hoeveelheid mensen naar keuze, een onbeperkte tijd en een stuk minder geld _O_
stamgast zijn scheelt ook!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_193417566
Ergens stamgast zijn :')
  maandag 1 juni 2020 @ 12:50:08 #288
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193417577
quote:
4s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:53 schreef Leonos het volgende:

[..]

Politie niet op 1,5m
Das al vanaf dag 1 zo,
Handhaving ook niet
Gezellig kletsen met elkaar in de de zon
  maandag 1 juni 2020 @ 14:53:21 #289
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193418907
Vanmiddag onverwachts op een redelijk leeg terras belandt en daar geluncht.
Ik kan er wel weer aan wennen... :Y) ^O^
pi_193418916
Ik had ook wel zin in een terraslunch, maar én ik wacht even de eerste nieuwsberichten/ervaringen af vandaag én had geen gezelschap dat het ook zag zitten ;( .
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 14:56:32 #291
236264 crew  capricia
pi_193418924
Waar blijven de foto's van iedereen hier?
Graag plaatje bij het praatje. :D
Definitely not CIA
  maandag 1 juni 2020 @ 15:04:31 #292
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193418998
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:56 schreef capricia het volgende:
Waar blijven de foto's van iedereen hier?
Graag plaatje bij het praatje. :D
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 15:05:18 #293
236264 crew  capricia
pi_193419004
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh wat heerlijk! Geniet ervan. :D
Definitely not CIA
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 1 juni 2020 @ 15:28:44 #294
74056 crew  ToT
pi_193419230
We wilden net een terrasje pakken, maar alles was dicht uit medeleven voor iemand die vannacht bij een brand om het leven gekomen was.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 1 juni 2020 @ 15:30:13 #295
74056 crew  ToT
pi_193419249
En die corona-tax van dat Twitter-plaatje, heeft iemand van jullie dat hier in Nederland ook al moeten betalen?
  maandag 1 juni 2020 @ 15:31:58 #296
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193419261
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:30 schreef ToT het volgende:
En die corona-tax van dat Twitter-plaatje, heeft iemand van jullie dat hier in Nederland ook al moeten betalen?
Welnee, één grote hoax is dat...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 1 juni 2020 @ 15:32:47 #297
74056 crew  ToT
pi_193419267
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:31 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Welnee, één grote hoax is dat...
Ahhhh okee! :D
  maandag 1 juni 2020 @ 15:35:08 #298
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Miss 200.000.000! maandag 1 juni 2020 @ 15:36:13 #299
367000 roos94
pi_193419313
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Bonnetje zat nog in mijn broekzak:
[ afbeelding ]
Geitkaas :r eet nog liever stront
  maandag 1 juni 2020 @ 15:37:27 #300
81329 MadMaster
Schots en scheef...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')