Laten we het hopen dat het voorbij isquote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef Da_Sandman het volgende:
Er zat ruim een uur tussen de echte lapo van het vorige deel en deze. De mensen zijn er aan gewend. Het virus is voorbij.
SARS-CoV-2quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef Da_Sandman het volgende:
Er zat ruim een uur tussen de echte lapo van het vorige deel en deze. De mensen zijn er aan gewend. Het virus is voorbij.
Maar dat mag je helemaal niet zeggen. Je moet mensen doodsbang maken, want dat hoort nu eenmaal zo.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef Da_Sandman het volgende:
Maar de meesten wel, dat is positief toch? Voor nu dan, tot einde van de maand. Het is op langere termijn absoluut niet haalbaar.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:02 schreef PzKpfw het volgende:
Ben wel een beetje klaar met dit hele gedoe. Die anderhalve meter kan me ook aan m'n reet roesten, er zijn er zoveel die niet eens de moeite doen om die afstand te bewaren.
Klopt, men is al heel erg aan het verslappen. Gelukkig, want daar zijn we mensen voorquote:Op zondag 10 mei 2020 00:05 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Maar de meesten wel, dat is positief toch? Voor nu dan, tot einde van de maand. Het is op langere termijn absoluut niet haalbaar.
De meesten echt niet hoor. Van veel mensen heb ik het idee dat ze geeneens een idee hebben van hoe ver anderhalve meter nu precies is. Dit even buiten het feit om dat het natuurlijk een loze maatregel is.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:05 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Maar de meesten wel, dat is positief toch? Voor nu dan, tot einde van de maand. Het is op langere termijn absoluut niet haalbaar.
Ik denk dat het virus dzee topicreeks had geïnfecteerd.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef Da_Sandman het volgende:
Het is wat het is, wat je er ook van vind. Ik ben vandaag niet in de stad geweest maar hoorde van diverse mensen dat het heel erg druk was. Dat zijn dus pijlen op de boog van de overheid en dat is dom, geeft ze alleen maar meer redenen om "ons"' de schuld te geven van de intelligente lockdown en misschien wel een verlenging. Wat je ook van de maatregelen vind, dit is niet slim.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
De meesten echt niet hoor. Van veel mensen heb ik het idee dat ze geeneens een idee hebben van hoe ver anderhalve meter nu precies is. Dit even buiten het feit om dat het natuurlijk een loze maatregel is.
Dus je hebt politie gebeld?quote:Op zondag 10 mei 2020 00:21 schreef Smack10 het volgende:
Vandaag stuk gaan fietsen, man man man wat een samenscholing van e-bikers bij van die routepunten.
Dat gaat niet goed.
De wens is de vader van de gedachte.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:06 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Klopt, men is al heel erg aan het verslappen. Gelukkig, want daar zijn we mensen voorHet is volkomen onmenselijk gedrag.
Teveel van dit soort reacties, te weinig empathiequote:Op zaterdag 9 mei 2020 22:03 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Eens.
Allemaal angsthazen hier...
Ga toch leven mensen.
Een appquote:Op zondag 10 mei 2020 00:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Op de lange termijn moet hier idd iets anders op bedacht worden.
is toch buiten, wat is de kans dat je buiten besmet wordt, terwijl je omringt wordt door duizenden liters lucht?quote:Op zondag 10 mei 2020 00:21 schreef Smack10 het volgende:
Vandaag stuk gaan fietsen, man man man wat een samenscholing van e-bikers bij van die routepunten.
Dat gaat niet goed.
Wel meer mensen die maar weinig empathie tonen. Je hebt helemaal gelijk dat er users zijn die ouderen wel heel makkelijk weg denken, maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg lui die totaal niet stil staan bij hoe hard mensen getroffen worden binnen de economie en maatschappij. Users die enkel stil staan bij het Corona doden. Mensen met depressies? Die moeten zich niet aanstellen, etc. Dus ja, alle kanten op.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte.
Vooral met de lockdown fatigue.
[..]
Teveel van dit soort reacties, te weinig empathie
Als je aan de andere kant staat in de discussie is het ook klote.
2,5 maand geleden werd je weggezet als paranoïde doemdenker. Dan komt het logischerwijs uit en willen dezelfde nuchtere mensen die het niet zagen aankomen en de boel zo snel mogelijk weer open hebben.
Hetzelfde ach het is maar een griepje is omgeslagen in alleen mensen boven de 80 met een week te leven sterven nu en alles moet gewoon open.
Het is hyperindividualisme dmv kapitalisme verhuld in een red de economie jasje in veel gevallen helaas.
Niet iedereen natuurlijk. Zat mensen die terecht het economische aspect willen belichten, of het maatschappelijke, maar tegelijk zie je ook een hoop extreem egoïstische onvolwassen posts waarbij je al deze rationale mensen ook niet ertegenin ziet gaan en het dus eens zijn eigenlijk.
Maar dit is wat je nu overal in het westen ziet gebeuren. Adviezen/maatregelen worden alom genegeerd omdat mensen het zat zijn.
Zelfs protesten.
Het zegt heel veel over de mensen.
Het is piek, maar dat is niet wat ik bedoelde.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:23 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dus je hebt politie gebeld?
Straks komt er een tweede plek door deze samenscholing!!!!!
Verklaring om bij de vrijheid alles te mogen doen de nood op zorg niet wordt ingewilligd bij een overbezette ic.quote:
Ik heb een dejavu haha. Maar het zijn niet enkel ouderen.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wel meer mensen die maar weinig empathie tonen. Je hebt helemaal gelijk dat er users zijn die ouderen wel heel makkelijk weg denken, maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg lui die totaal niet stil staan bij hoe hard mensen getroffen worden binnen de economie en maatschappij. Users die enkel stil staan bij het Corona doden. Mensen met depressies? Die moeten zich niet aanstellen, etc. Dus ja, alle kanten op.
Huh? Omdat mensen ergens niet op of tegen ingaan zijn ze het eens?quote:Op zondag 10 mei 2020 00:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Niet iedereen natuurlijk. Zat mensen die terecht het economische aspect willen belichten, of het maatschappelijke, maar tegelijk zie je ook een hoop extreem egoïstische onvolwassen posts waarbij je al deze rationale mensen ook niet ertegenin ziet gaan en het dus eens zijn eigenlijk.
Heel goed punt. Stel ook voor mochten criminelen in de gevangenis komen dat ze dan geen eten krijgen tenzij x bedrag!quote:Op zondag 10 mei 2020 01:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Verklaring om bij de vrijheid alles te mogen doen de nood op zorg niet wordt ingewilligd bij een overbezette ic.
Auto ongeluk, gebroken been, van de trap gevallen etc, dan pech.
Tenzij voor x bedrag. /s
Ik had gehoopt dat corona ondanks alle ellende leidt tot meer solidariteit maar helaas.
quote:Op zondag 10 mei 2020 00:14 schreef PzKpfw het volgende:
Van veel mensen heb ik het idee dat ze geeneens een idee hebben van hoe ver anderhalve meter nu precies is. Dit even buiten het feit om dat het natuurlijk een loze maatregel is.
Hetgeen jij brengt als feit is nieuw. Ofwel nieuws. Graag een bron hiervoor. Dank alvastquote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:19 schreef D_A het volgende:
Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar
Dit dus. We moeten af van dat hyperindividualisme. En als ik er wat van zeg word ik uitgemaakt voor angstzaaier en bangerik.quote:Op zondag 10 mei 2020 00:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte.
Vooral met de lockdown fatigue.
[..]
Teveel van dit soort reacties, te weinig empathie
Als je aan de andere kant staat in de discussie is het ook klote.
2,5 maand geleden werd je weggezet als paranoïde doemdenker. Dan komt het logischerwijs uit en willen dezelfde nuchtere mensen die het niet zagen aankomen en de boel zo snel mogelijk weer open hebben.
Hetzelfde ach het is maar een griepje is omgeslagen in alleen mensen boven de 80 met een week te leven sterven nu en alles moet gewoon open.
Het is hyperindividualisme dmv kapitalisme verhuld in een red de economie jasje in veel gevallen helaas.
Maar dit is wat je nu overal in het westen ziet gebeuren. Adviezen/maatregelen worden alom genegeerd omdat mensen het zat zijn.
Zelfs protesten.
Het zegt heel veel over de mensen.
Daar zou jij idd van af moeten. Je moet je blik verbreden naar de wereld, naar de maatschappij, naar de volledige zorg die mensen nodig hebben maar het zal je jeuken. Dat er een voedseltekort dreigt boeit je niet want alles moet op slot. Laat ze maar afsterven. Kinderen, volwassenen en ouderen.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:35 schreef BoerHagenees het volgende:
We moeten af van dat hyperindividualisme.
Dat komt omdat er bijna geen inhoud in je posts zit, alleen emotie en stellingnames.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:35 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dit dus. We moeten af van dat hyperindividualisme. En als ik er wat van zeg word ik uitgemaakt voor angstzaaier en bangerik.
Thanks!quote:
Neem er wat te eten bij want hij neemt de tijd.quote:
Duurt meer dan een uur. Zeker lekker de tijd genomen.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:41 schreef Noek het volgende:
[..]
Neem er wat te eten bij want hij neemt de tijd.
Maar nu wel een verslaggever die er niet de hele tijd doorheen zit te blaffen, dat is wel aangenaam.
Iedereen zit nog op het strandquote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef Da_Sandman het volgende:
Je bent ook een paniekzaaier hooibaal. Eerst begin je met we moeten de maand juni in lockdown. En nu kom je zonder onderbouwing met een lockdown van de rest van het jaar. Gisteren zei je zelfs we moeten maar een paar jaar in lockdown. Te sneu voor woorden gewoon.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:35 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dit dus. We moeten af van dat hyperindividualisme. En als ik er wat van zeg word ik uitgemaakt voor angstzaaier en bangerik.
Het zit je dwars he. Dat gebash op Zweden van je begint een beetje sneu te worden.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:04 schreef Nielsch het volgende:
Zweden inmiddels meer doden per miljoen dan Nederland en de cijfers lijken daar alleen maar op te lopen waar die van ons dalen. Maar nee wat deden ze het geweldig volgens sommigen met die niet-lockdown.
Lekker inhoudelijke post Henkquote:Op zondag 10 mei 2020 08:05 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Het zit je dwars he. Dat gebash op Zweden van je begint een beetje sneu te worden.
Het is geen wedstrijd.
In Nederland dreigt geen voedseltekort.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:38 schreef Noek het volgende:
[..]
Daar zou jij idd van af moeten. Je moet je blik verbreden naar de wereld, naar de maatschappij, naar de volledige zorg die mensen nodig hebben maar het zal je jeuken. Dat er een voedseltekort dreigt boeit je niet want alles moet op slot. Laat ze maar afsterven. Kinderen, volwassenen en ouderen.
Je vreet er geen boterhammetje minder om en neemt nog een slokje halfvolle melk.
Ik snap niet waarom zoveel mensen naar De Hond luisteren over Corona. Hij heeft er net zoveel kennis van als bijv. een Peter R De Vries of Piet Paulusma.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:44 schreef _I het volgende:
[..]
Duurt meer dan een uur. Zeker lekker de tijd genomen.
Stelt tot nu toe nog niet teleur.
Oooh, onze zorgen hebben een fysieke grens, zie ik?quote:Op zondag 10 mei 2020 08:33 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
In Nederland dreigt geen voedseltekort.
Graag een bron hoe je daarbij komt?
Nog een keer dan omdat niemand een neuk geeft maar wel om 2 29 jarigen die overlijden aan corona.quote:Je moet je blik verbreden naar de wereld
Maar je kon wel gezellig naar de kroeg! Dat is ook wat waard!quote:Op zondag 10 mei 2020 08:04 schreef Nielsch het volgende:
Zweden inmiddels meer doden per miljoen dan Nederland en de cijfers lijken daar alleen maar op te lopen waar die van ons dalen. Maar nee wat deden ze het geweldig volgens sommigen met die niet-lockdown.
Omdat het niet om de persoon gaat, maar om de inhoud van zijn verhaal.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:35 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom zoveel mensen naar De Hond luisteren over Corona. Hij heeft er net zoveel kennis van als bijv. een Peter R De Vries of Piet Paulusma.
quote:Op zondag 10 mei 2020 08:35 schreef Noek het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gerpandemie-a3997616
Nou dan heeft dus kennelijk al dat bidden wat die miljarden(?) mensen steeds doen weinig zin gehad. Ik bedoel als je dan ondanks al dat ge-aanbid alsnog een ramp van bijbelse proporties krijgt; dan zou ik zeggen tegen al die gelovigen: "heb je je tijd niet een beetje zitten verdoen met al dat bidden?"quote:Veel landen staan „aan de rand van een hongerpandemie” die kan leiden tot „hongersnoden van bijbelse proporties”.
Je had ook gewoon kunnen melden dat je het over de hele wereld had, ipv zo'n reactie te plaatsen.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:35 schreef Noek het volgende:
[..]
Oooh, onze zorgen hebben een fysieke grens, zie ik?
Maar lees mijn bericht nog een keer:
[..]
Nog een keer dan omdat niemand een neuk geeft maar wel om 2 29 jarigen die overlijden aan corona.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gerpandemie-a3997616
Gewoon even kijken en zelf oordelen. De man is beter met statistieken dan de gemiddelde viroloog en weer derhalve logica op de eerste plaats te zetten boven onderbuik, vermoedens en aannames.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:35 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom zoveel mensen naar De Hond luisteren over Corona. Hij heeft er net zoveel kennis van als bijv. een Peter R De Vries of Piet Paulusma.
Misschien worden de consequenties veel en veel erger, als er niet massaal gebeden was.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Nou dan heeft dus kennelijk al dat bidden wat die miljarden(?) mensen steeds doen weinig zin gehad. Ik bedoel als je dan ondanks al dat ge-aanbid alsnog een ramp van bijbelse proporties krijgt; dan zou ik zeggen tegen al die gelovigen: "heb je je tijd niet een beetje zitten verdoen met al dat bidden?"
Ja vast.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Misschien worden de consequenties veel en veel erger, als er niet massaal gebeden was.
Kan jij wetenschappelijk onderbouwen wat de toegevoegde waarde van dit bashen van jou is?quote:Op zondag 10 mei 2020 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja vast.
Er is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat bidden ook maar enig nut heeft. Of nouja, misschien dat mensen zich er beter door voelen als ze gebeden hebben, maar voor het resultaat maakt het geen ene sodeflikker uit.
Dit durf ik toch ten zeerste te betwijfelen (lees: volgens mij klopt dit van geen kant). Maurice de Hond heeft veel ervaring met peilingen uitvoeren en deze op prettige manieren presenteren richting het grote publiek. Dat klopt.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Gewoon even kijken en zelf oordelen. De man is beter met statistieken dan de gemiddelde viroloog en weer derhalve logica op de eerste plaats te zetten boven onderbuik, vermoedens en aannames.
Denk je nu echt werkelijk dat, ook al zou je 1,5m achter aan lopen, het virus niet in de lucht blijft hangen? Stop er nog een airco bij en het kan helemaal mooi rond gaan. Die 1,5m is echt nonsens als je turbulentie in de lucht hebt wanneer je bijvoorbeeld achter elkaar aanloopt e.d.quote:Op zondag 10 mei 2020 02:14 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Hetgeen jij brengt als feit is nieuw. Ofwel nieuws. Graag een bron hiervoor. Dank alvast
is het gewoon te vroeg voor om te beoordelen, ik zeg niet dat zij het beter of slechter doen, dat kan je nu gewoon nog niet zien want we hebben pas 1 golf gehad.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:04 schreef Nielsch het volgende:
Ik zal voor je op zoek gaan naar een bron, maar op persoonlijk vlak zal het voor een miljard mensen zeker een resultaat hebben.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja vast.
Er is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat bidden ook maar enig nut heeft. Of nouja, misschien dat mensen zich er beter door voelen als ze gebeden hebben, maar voor het resultaat maakt het geen ene sodeflikker uit.
Ik haal er even een expert bij.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja vast.
Tel daarbij op dat op veel plekken in de wereld gelovigen onder het mom van "God beschermt ons" en " God beslist toch wanneer het mijn tijd is" massaal binnen blijven komen. Megakerken on de VS, in Bangladesh en Afghanistan massale gebedsdiensten. Dan helpt bidden zelfs averechts.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:51 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Nou dan heeft dus kennelijk al dat bidden wat die miljarden(?) mensen steeds doen weinig zin gehad. Ik bedoel als je dan ondanks al dat ge-aanbid alsnog een ramp van bijbelse proporties krijgt; dan zou ik zeggen tegen al die gelovigen: "heb je je tijd niet een beetje zitten verdoen met al dat bidden?"
twitter:TaiwanNews886 twitterde op zaterdag 09-05-2020 om 14:00:14#China asked the #WHO to delay key announcements about the #coronavirus, Germany's #BND intelligence agency found. https://t.co/6pcxEYvAPT https://t.co/XdAtfDEJZP reageer retweet
Het probleem is, dat is er dus wel. Er zijn áltijd schimmige onderzoekjes te vinden die aansluiten bij iets wat mensen willen denken en die het dus als bewijs beschouwen. Daarom is het nu ook zo schadelijk dat íedereen elk wetenschappelijke gepubliceerd pufje en scheetje beschouwd als waarheid, als het maar in hun straatje past.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja vast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Te dom voor woorden dat dit überhaupt zo voorgekauwd moet worden. Had niet verwacht dat er mensen zijn die oprecht denken dat er te weinig kennis zou zijn van statistiekquote:Op zondag 10 mei 2020 09:22 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Dit durf ik toch ten zeerste te betwijfelen (lees: volgens mij klopt dit van geen kant). Maurice de Hond heeft veel ervaring met peilingen uitvoeren en deze op prettige manieren presenteren richting het grote publiek. Dat klopt.
Maar ik denk dat je onderschat hoeveel (échte) statistiek schuil gaat achter promotietrajecten en het publiceren van wetenschappelijke artikelen.
Maurice de Hond:
- Sociale geografie
- Ervaring met het peilen en presenteren van statistieken
- Kan zichzelf goed profileren
Jaap van Dissel:
- Geneeskunde
- Gepromoveerd
- Opleiding tot internist
- Opleiding tot arts infectieziekten
- Hoogleraar
- Uitgebreid ervaring met begeleiden van promovendi
- Betrokken bij >200 medische artikelen, waarvan tientallen als eerste auteur.
Lees voor de grap maar eens van zijn artikelen en kijk hoe veel statistiek daar wordt bedreven.
In Zweden mag helemaal niet alles.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:24 schreef quirina het volgende:
In Zweden mag alles.
Logisch dat er meer ziek worden.
Haha, hoe zie je dat voor je? Een dergelijke cultuurverandering duurt minimaal een generatie. Aangezien we eerder de andere richting opgaan, want generation z is drukker met zichzelf dan de voorgaande generaties, duurt het nog wel langer.quote:Op zondag 10 mei 2020 07:35 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op zondag 10 mei 2020 09:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zal voor je op zoek gaan naar een bron, maar op persoonlijk vlak zal het voor een miljard mensen zeker een resultaat hebben.
Sinds hij de plank finaal mis sloeg met het Y2K probleem neem ik hem met een korreltje zout.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Gewoon even kijken en zelf oordelen. De man is beter met statistieken dan de gemiddelde viroloog en weer derhalve logica op de eerste plaats te zetten boven onderbuik, vermoedens en aannames.
Ik reageer even alleen op dit punt, omdat die andere punten van een andere orde zijn, maar is dit jouw punt of van De Hond?quote:Op zondag 10 mei 2020 08:43 schreef _I het volgende:
- Het gebrek aan goede gesprekken bij talkshows, weinig kritisch en niet wetenschappelijk debat
"if a person perceives a situation as real, it is real in its consequences".quote:Op zondag 10 mei 2020 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja vast.
Ze doen het toch duidelijk slechter(en wij doen het al niet best). Zie dat toch eens in. Hij heeft gewoon gelijk.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:05 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Het zit je dwars he. Dat gebash op Zweden van je begint een beetje sneu te worden.
Het is geen wedstrijd.
vanaf 25.00 geïnterviewde virologen die wat mogen zeggen, maar geen tegengewicht krijgen - noemt als voorbeeld de tweede golf die nu aangekondigd wordt (niet die van de herfst)quote:Op zondag 10 mei 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik reageer even alleen op dit punt, omdat die andere punten van een andere orde zijn, maar is dit jouw punt of van De Hond?
De Hond is om de haverklap aangeschoven bij die talkshows en kreeg daar uitgebreid de gelegenheid zijn theorieën uit de doeken te doen. Bij Op1 tegenover Ab Osterhaus, die zich continu kritisch heeft opgesteld t.o.v. het regeringsbeleid; niet echt een kritische gesprekspartner denk ik.
Los daarvan zit de media vol met tegenstrijdige meningen en worden er heel veel experts gehoord, niet zelden met een kritisch geluid. Het is nota bene de reden dat de scholen uiteindelijk gesloten werden. Maar denk ook aan: testbeleid in Groningen, gedoe rond mondkapjes, gesteggel rondom verhogen IC-capaciteiten, wel of geen groepsimmuniteit etc.
En dan belachelijk hoe De hond zo er tegenin in bij Osterhaus. Welke medische studie heeft hij gevolgd.quote:Op zondag 10 mei 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik reageer even alleen op dit punt, omdat die andere punten van een andere orde zijn, maar is dit jouw punt of van De Hond?
De Hond is om de haverklap aangeschoven bij die talkshows en kreeg daar uitgebreid de gelegenheid zijn theorieën uit de doeken te doen. Bij Op1 tegenover Ab Osterhaus, die zich continu kritisch heeft opgesteld t.o.v. het regeringsbeleid; niet echt een kritische gesprekspartner denk ik.
Los daarvan zit de media vol met tegenstrijdige meningen en worden er heel veel experts gehoord, niet zelden met een kritisch geluid. Het is nota bene de reden dat de scholen uiteindelijk gesloten werden. Maar denk ook aan: testbeleid in Groningen, gedoe rond mondkapjes, gesteggel rondom verhogen IC-capaciteiten, wel of geen groepsimmuniteit etc.
Als er al een weinig kritische houding is, is dat t.o.v. zolderkamervirologen als De Hond.
Ik heb vooral moeite met de stelligheid van sommige expert daar waar een slag om de arm gepaster zou zijn. We weten immers zoveel (nog) niet. Zo blijven we maar horen dat uit (Nederlands) onderzoek blijkt dat kinderen een verwaarloosbare rol spelen in verspreiding van het virus. Op rijksoverheid.nl is dan ook te lezen: "Het RIVM geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen ondervertegenwoordigd zijn in de patiëntenpopulatie. Als kinderen ziek worden, verloopt de ziekte mild. Om die reden is de kans dat ze het doorgeven aan een volwassene ook klein."quote:Op zondag 10 mei 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
Los daarvan zit de media vol met tegenstrijdige meningen en worden er heel veel experts gehoord, niet zelden met een kritisch geluid. Het is nota bene de reden dat de scholen uiteindelijk gesloten werden.
Is toch vrij simpel: onderzoek wijst uit dat de kans op verspreiding via kinderen klein is. Derhalve is het acceptabel als risico voor het nemen van een belangrijke versoepeling, namelijk het openen van de scholen maar niet acceptabel als risico voor het nemen van een minder belangrijke versoepeling, namelijk het kunnen knuffelen van kleinkinderen door grootouders.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb vooral moeite met de stelligheid van sommige expert daar waar een slag om de arm gepaster zou zijn. We weten immers zoveel (nog) niet. Zo blijven we maar horen dat uit (Nederlands) onderzoek blijkt dat kinderen een verwaarloosbare rol spelen in verspreiding van het virus. Op rijksoverheid.nl is dan ook te lezen: "Het RIVM geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen ondervertegenwoordigd zijn in de patiëntenpopulatie. Als kinderen ziek worden, verloopt de ziekte mild. Om die reden is de kans dat ze het doorgeven aan een volwassene ook klein."
Maar ook: "Toch is het goed om, waar het kan, afstand tussen leerling en leerkracht te houden."
In de Volkskrant stond een stuk over de vraag of grootouders nu weer op hun kleinkinderen kunnen oppassen. Daarin zei Loes Hartman, woordvoerder van het RIVM: "Juist nu de scholen opengaan is voorzichtigheid geboden, vervolgt Hartman. ‘Dat kinderen nauwelijks ziek worden van het virus, betekent nog niet dat ze het niet kunnen verspreiden."
Dat wekt bij mij de indruk dat een argument bij het standpunt wordt gezocht. De scholen kunnen wel weer open, want kinderen spelen nauwelijks een rol in de verspreiding van het virus. Leerkrachten moeten afstand houden tot hun leerlingen en grootouders mogen hun kinderen niet zien, want kinderen kunnen het virus ook verspreiden.
Och, hij heeft zelfs een column geschreven.quote:Op zondag 10 mei 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er al een weinig kritische houding is, is dat t.o.v. zolderkamervirologen als De Hond.
quote:Hadden ze het wel over het COVID-19 virus?
8 mei 202046 Reacties/in COVID-19
Gisteren hoorde ik de briefing van het RIVM en daarna volgde ik het debat in de Tweede Kamer. En ik vroeg me af of ze het wel over het COVID-19 virus hadden. Er is inmiddels door onderzoek zoveel meer bekend, maar op geen enkel moment hoorde ik dat gisteren terug. Echt van niemand.
In de Nederlandse politiek en in de media spelen de nieuwste onderzoeksbevindingen vrijwel geen rol.
Aan de ene kant komt dat doordat er zo weinig onderzoek in Nederland zelf wordt gedaan, terwijl aan de andere kant het onderzoek uit het buitenland vrijwel niet in Nederland wordt opgepikt. Zelfs niet als het uitgevoerd is op steenworp afstand van onze grens (in Gangelt).
Als je die onderzoeken wel volgt, dan zijn de discussies binnen de Nederlandse politiek -zoals gisteren in de Tweede Kamer- en de interviews met deskundigen in talkshows, om het heel vriendelijk te zeggen, verbazingwekkend. Alsof het om een totaal ander virus gaat.
...
Maurice
Nauwelijks een rol is nog steeds een rol.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb vooral moeite met de stelligheid van sommige expert daar waar een slag om de arm gepaster zou zijn. We weten immers zoveel (nog) niet. Zo blijven we maar horen dat uit (Nederlands) onderzoek blijkt dat kinderen een verwaarloosbare rol spelen in verspreiding van het virus. Op rijksoverheid.nl is dan ook te lezen: "Het RIVM geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen ondervertegenwoordigd zijn in de patiëntenpopulatie. Als kinderen ziek worden, verloopt de ziekte mild. Om die reden is de kans dat ze het doorgeven aan een volwassene ook klein."
Maar ook: "Toch is het goed om, waar het kan, afstand tussen leerling en leerkracht te houden."
In de Volkskrant stond een stuk over de vraag of grootouders nu weer op hun kleinkinderen kunnen oppassen. Daarin zei Loes Hartman, woordvoerder van het RIVM: "Juist nu de scholen opengaan is voorzichtigheid geboden, vervolgt Hartman. ‘Dat kinderen nauwelijks ziek worden van het virus, betekent nog niet dat ze het niet kunnen verspreiden."
Dat wekt bij mij de indruk dat een argument bij het standpunt wordt gezocht. De scholen kunnen wel weer open, want kinderen spelen nauwelijks een rol in de verspreiding van het virus. Leerkrachten moeten afstand houden tot hun leerlingen en grootouders mogen hun kinderen niet zien, want kinderen kunnen het virus ook verspreiden.
Wat volgens mij aan de hand is, is dat de (naar verwachting minimale) verspreiding door kinderen voor lief wordt genomen daar waar de noodzaak om het dagelijks leven door te laten gaan belangrijk wordt gevonden. Een voorbeeld daarvan is het openen van de scholen. Maar da's subjectief. Voor grootouders is het ook belangrijk om hun kleinkinderen te zien en voor veel ouders is het belangrijk om een oppas te hebben als zij werken. Ik zou het prettig vinden als de overheid wat transparanter was over onzekerheid en subjectiviteit.
Ja, zie mijn toevoeging. Ik vind het zelf helemaal niet belangrijk dat mijn kinderen nog een paar weken tot de zomervakantie naar school gaan. Op afstand onderwijs volgen gaat prima. Ik vind het veel belangrijker dat ze hun grootouders blijven zien. Begrijp me niet verkeerd, ik voeg me naar de regels en richtlijnen. Maar laten we niet doen alsof dit beleid uit harde wetenschap voortvloeit. Het vloeit voort uit normatieve ideeën over wat het belangrijkst is voor een samenleving.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Is toch vrij simpel: onderzoek wijst uit dat de kans op verspreiding via kinderen klein is. Derhalve is het acceptabel als risico voor het nemen van een belangrijke versoepeling, namelijk het openen van de scholen maar niet acceptabel als risico voor het nemen van een minder belangrijke versoepeling, namelijk het kunnen knuffelen van kleinkinderen door grootouders.
COR / School maandag, wie brengt zijn kinderen wel?quote:Op zondag 10 mei 2020 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zie mijn toevoeging. Ik vind het zelf helemaal niet belangrijk dat mijn kinderen nog een paar weken tot de zomervakantie naar school gaan. Op afstand onderwijs volgen gaat prima. Ik vind het veel belangrijker dat ze hun grootouders blijven zien. Begrijp me niet verkeerd, ik voeg me naar de regels en richtlijnen. Maar laten we niet doen alsof dit beleid uit harde wetenschap voortvloeit. Het vloeit voort uit normatieve ideeën over wat het belangrijkst is voor een samenleving.
Het gaat er om dat de zorg niet overbelast raakt met Covid-19 patienten . Het is nooit de insteek geweest om zoveel mogelijk mensenlevens te redden, in geen enkel land. In Zweden overspoelen de IC's niet en zijn ze niet overbelast, dus kun je stellen dat het gewoon goed gaat.quote:Op zondag 10 mei 2020 08:04 schreef Nielsch het volgende:
Dat is precies het punt; de beslissingen worden genomen in het belang van de samenleving, niet in het belang van een individu.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zie mijn toevoeging. Ik vind het zelf helemaal niet belangrijk dat mijn kinderen nog een paar weken tot de zomervakantie naar school gaan. Op afstand onderwijs volgen gaat prima. Ik vind het veel belangrijker dat ze hun grootouders blijven zien. Begrijp me niet verkeerd, ik voeg me naar de regels en richtlijnen. Maar laten we niet doen alsof dit beleid uit harde wetenschap voortvloeit. Het vloeit voort uit normatieve ideeën over wat het belangrijkst is voor een samenleving.
Er is geen consensus over wat 'in het belang van de samenleving' is. Daarom zie je nu zoveel discussie ontstaan.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:38 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is precies het punt; de beslissingen worden genomen in het belang van de samenleving, niet in het belang van een individu.
de cijfers uit Zweden vertrouw ik en inderdaad kunnen we pas in een later stadium zien wat een betere oplossing was al had Zweden niet het nadeel wat je hier had met die "carnavalsboost" , cijfers uit Wit Rusland zijn weer een ander verhaal qua betrouwbaarheid.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het gaat er om dat de zorg niet overbelast raakt met Covid-19 patienten . Het is nooit de insteek geweest om zoveel mogelijk mensenlevens te redden, in geen enkel land. In Zweden overspoelen de IC's niet en zijn ze niet overbelast, dus kun je stellen dat het gewoon goed gaat.
Plus, Zweden is allemaal sneller door deze ellende heen. Wij zijn nu alleen maar bezig met rekken en de doden over een langere periode uit te smeren.
In Wit-Rusland zijn er ook nauwelijks maatregelen en de cijfers liegen er niet om:
9 mei: 951 new cases and 5 new deaths in Belarus
Coronavirus Cases:
22,052
Deaths:
126
Recovered:
6,050
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belarus/
Deze landen zijn sneller door de ellende heen en bereiken sneller groepsimmuniteit.
Gelukkig hebben we een indirecte democratie en is de consensus er wel daar waar 'ie moet zijn.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen consensus over wat 'in het belang van de samenleving' is. Daarom zie je nu zoveel discussie ontstaan.
Het behalen van groepsimmuniteit is geen doel. Maatregelen worden genomen om te zorgen dat de zorg het aankan. Dat geldt in bijna alle landen, maar het verschilt per land welke maatregelen daar voor nodig zijn.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Deze landen zijn sneller door de ellende heen en bereiken sneller groepsimmuniteit.
Nou, wat mij betreft laat deze crisis nu juist een pijnpunt van de democratie zien. Eens in de zoveel tijd mag je als burger je standpunt kenbaar maken (in sterk verwaterde vorm, want wie is het nou volledig met een partij of een politicus eens?). Als zich dan iets onvoorziens voordoet als de coronacrisis, dan moet je maar zien wat politici gaan doen. Rutte probeert hierop in te spelen door te doen alsof hij naar de stem van de maatschappij luistert. Dat geeft mensen als De Hond en opiniemakers veel invloed.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we een indirecte democratie en is de consensus er wel daar waar 'ie moet zijn.
Ik zal het aan jou, tegen beter weten in, vragen: waarom vertrouwen we op virologen die dit virus met een bepaalde bril bekijken? Voor de 10e keer dat ik het hier zeg, die virologen zeggen zelf, ja ze zeggen het echt zelf, dat ze niet weten hoe dit virus zich gedraagt en onder welke condities ze gedijen.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:21 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
En dan belachelijk hoe De hond zo er tegenin in bij Osterhaus. Welke medische studie heeft hij gevolgd.
Laat Osterhaus voortaan dan ook lekker kritiek hebben op statistiek, het beroepveld van De Hond. Maar owee, we moeten die cijfertjes van hem geloven, al die virtuele zetels, terwijl hij het zovaak mis heeft.
Groepsimmuniteit is wel een doel maar met als belangrijkste parameter de zorg. Of die groepsimmuniteit natuurlijk bereikt of via een vaccin maakt niet uit.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:44 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Het behalen van groepsimmuniteit is geen doel. Maatregelen worden genomen om te zorgen dat de zorg het aankan. Dat geldt in bijna alle landen, maar het verschilt per land welke maatregelen daar voor nodig zijn.
Hekel aan Maurice maar alles wat hij noemt in het artikel klopt wel en hoor/zie je ook bij de mensen die t hebben.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:31 schreef _I het volgende:
[..]
Och, hij heeft zelfs een column geschreven.
Eerste stukje;
[..]
Dat doet Rutte ook. Ik ben absoluut tegen VVD beleid, die partij staat het verst van me af, uitgezonderd tokkieclubjes als PVV en FVD, maar Rutte treedt in deze crisis op als iemand die voor alle inwoners staat, niet alleen voor de mensen die zijn partij aanhangen, en dat doet hij uitstekend.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, wat mij betreft laat deze crisis nu juist een pijnpunt van de democratie zien. Eens in de zoveel tijd mag je als burger je standpunt kenbaar maken (in sterk verwaterde vorm, want wie is het nou volledig met een partij of een politicus eens?). Als zich dan iets onvoorziens voordoet als de coronacrisis, dan moet je maar zien wat politici gaan doen. Rutte probeert hierop in te spelen door te doen alsof hij naar de stem van de maatschappij luistert.
Geen idee wat je hier mee bedoelt.quote:Dat geeft mensen als De Hond en journalisten op televisie veel invloed.
Nee, het is geen doel.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Groepsimmuniteit is wel een doel maar met als belangrijkste parameter de zorg. Of die groepsimmuniteit natuurlijk bereikt of via een vaccin maakt niet uit.
op basis van waarvan zou dit moeten? Omdat hij tegen de richting schreeuwt?quote:Op zondag 10 mei 2020 11:46 schreef Vliegbaard het volgende:
Maurice beweert ook helemaal geen viroloog te zijn, in tegendeel zelfs. Hij zou wel graag samen willen werken met het OMT om de blik en visie wat te verruimen.
Het zou ook naast elkaar kunnen bestaan. Maar om iemand alleen af te wijzen op de persoon en daarmee de volledige inhoud te negeren is mij iets te kort door de bocht.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:48 schreef RipCity het volgende:
[..]
Hekel aan Maurice maar alles wat hij noemt in het artikel klopt wel en hoor/zie je ook bij de mensen die t hebben.
Hoe dan? Er hebben geen tussentijdse verkiezingen plaatsgevonden. Zoals ik al zei: peilingen en opiniemakers krijgen dan veel invloed. Het is maar wat je democratisch noemt.quote:
Hij doet dat door te luisteren naar experts. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Trump en andere wereldleiders. Hij neemt beslissingen die aantoonbaar goed zijn voor de gehele samenleving en niet slechts voor het deel van de samenleving waar zijn partij voor staat.quote:Op zondag 10 mei 2020 11:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe dan? Er hebben geen tussentijdse verkiezingen plaatsgevonden. Zoals ik al zei: peilingen en opiniemakers krijgen dan veel invloed. Het is maar wat je democratisch noemt.
Moeten?quote:Op zondag 10 mei 2020 11:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
op basis van waarvan zou dit moeten? Omdat hij tegen de richting schreeuwt?
Oké, maar dat is geen democratie. Wat ik zei was dat de huidige situatie juist een pijnpunt van de democratie laat zien.quote:Op zondag 10 mei 2020 12:00 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij doet dat door te luisteren naar experts.
Wie heeft het over moeten?quote:Op zondag 10 mei 2020 12:08 schreef Tarado het volgende:
[..], op basis waarvan zou het omt met hem moeten samenwerken?
grotendeels eensquote:Op zondag 10 mei 2020 08:43 schreef _I het volgende:
[..]
Omdat het niet om de persoon gaat, maar om de inhoud van zijn verhaal.
Je hoeft geen viroloog te zijn om wetenschappelijke onderzoeken te lezen, andere virologen te spreken, Duitsland te volgen en gewoon logica los te kunnen laten op situaties.
Het zou fijn zijn als mensen hem niet zouden diskwalificeren, maar de inhoudelijke punten bespreken;
- Exponentiële groei komt voornamelijk door "superspread events" (en de onderzoeken die hier al naar gedaan zijn mbt SARS1)- Grote groepen die bij elkaar komen en al schreeuwend en/of zingend elkaar aansteken in een relatief beperkte ruimte
- Het verbieden van bijeenkomen van groepen > x aantal mensen voorkomt grote uitbraken
- Het weer en het gedrag hierop van mensen heeft een groot aandeel in de verspreiding
- Buiten raak je lastig besmet
- Airco's zonder filter, luchtsystemen en slechte ventilatie dragen bij aan de verspreiding in verzorgingstehuizen
- Vraag om gedegen onderzoek en onderbouwing bij beslissingen
- Kijken naar alternatieve oplossingen; 40- bijeenkomsten, grotere groepen testen met en zonder mondkapjes, veel data vergaren met de juiste vraagstellingen
- Alle kennis opgedaan in de onderzoeken uit Duitsland m.b.t. carnaval, verspreiding binnen het gezin en superspreaders
- Het gebrek aan goede gesprekken bij talkshows, weinig kritisch en niet wetenschappelijk debat
- Seizoensinvloed van de griep die slecht verklaard wordt door virologen, hoewel er zat aanwijzingen zijn voor bepaalde verklaringen
- De keuze van de overheid voor 1,5 meter afstand overal, de onwil om hier flexibel mee om te gaan of aan te tonen dat het daadwerkelijk helpt in alle situaties en er geen andere oplossingen zijn die beter aansluiten/werken.
Dat is voor mij de reden. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
quote:
Tsja, ik ben geen democraat dus ik vind dit verder niet belangrijk.quote:Op zondag 10 mei 2020 12:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oké, maar dat is geen democratie. Wat ik zei was dat de huidige situatie juist een pijnpunt van de democratie laat zien.
Och, je behoort tot een minderheid en dus doet jouw mening - net als de mijne - er van rechtswege toch niet toe.quote:Op zondag 10 mei 2020 12:13 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tsja, ik ben geen democraat dus ik vind dit verder niet belangrijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |